Afbeelding

Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Kaaiman » do 24 feb 2022, 10:44

^^ In de stad, met allerlei gevelreclame vallen die gekleurde palen echt niet op.

Zeker niet bij slechter weer in de schemering. Dan is het een brij aan lichtjes, en dan heb je juist zo'n achtergrondschild nodig als visuele buffer om de lantaarn goed te kunnen zien.

Dit is eigenlijk hetzelfde effect als een krant die vol staat met allemaal tekst, foto's en kleurige reclames, waardoor de enkele advertentie met groot witvlak en een enkel tekstje juist enorm opvalt tussen al het geschreeuw.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 24 feb 2022, 10:53

^^ Totaal geen last van, dat geelzwart steekt er zo bovenuit, vooral omdat er meestal meerdere palen zijn.
Ik vind het wel typisch hoe hier op het forum dat schildendogma zo krampachtig wordt gepredikt eerlijk gezegd :mrgreen: .

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 24 feb 2022, 11:46

^^
Dat geel-zwart valt inderdaad erg goed op, zeker in Antwerpen waar men dat niet meer gebruikt (wel nog in combinatie met schilden) heb je pas door hoe opvallend het patroon eigenlijk is.

Afbeelding

Afbeelding

Antwerpen, met schild gaat het nog;

Afbeelding

Maar zonder is het maar grijs

Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 26 feb 2022, 10:28

Ik kwam gisteren in Amersfoort bij een kruising (waar ik, met tussenpozen, wel vaker kom maar nu viel mij wat op).

Het betreft een VRI geregelde kruising. De middelste rijstrook is ingedeeld voor linksaf dan wel rechtdoorgaand verkeer. De linkerrijstrook is louter voor linksaf bedoelt. Zo staat het ook op het verkeerslicht. Hetgeen wat mij opviel was het (kleinere) type verkeerslicht voor de middelste rijstrook. Die stond/staat uitgeschakeld, leek het wel, toen ik ervoor stond. Eerst dacht ik dat de rode lamp kapot was.. maar toen het verkeerslicht voor linksaf op groen sprong (ik moest ook linksaf) sprong de lamp in het midden niet op groen. Vreemd.

Wat bij mij de vraag opriep: als een verkeerslicht niet in functie is.. mág je dan legaal, met behoud van de geldende voorrangsregels, bij gelegenheid de kruising oversteken?

Het kan je een paar seconden wachttijd schelen.. :dyn_hyp:

https://www.google.nl/maps/@52.1600954, ... 384!8i8192

Hierbij opgemerkt dat deze foto niet de actuele werkelijkheid laat zien. De middelste lantaarn is er één zonder kap.

(wellicht, bedenk ik mij nu, is dat een gevalletje stormschade? )

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » za 26 feb 2022, 11:02

De drie lantaarns, links laag, linkshoog en de middelste rijstrook, behoren tot 1 signaalgroep. Als je op maps inzoomt zie je onder de lantaarns 5.1, 5.2 en 5.3 staan. De lantaarns gaan dus allemaal tegelijk op rood, geel en groen. Als de middelste (5.1) het helemaal niet doet, is er sprake van een storing. In de VRI zal er een storingsmelding afgegeven worden op 5.1, maar omdat 5.2 en 5.3 het nog doen, is dat niet de laatste lamp die kapot is, en zal de VRI gewoon verder draaien.
Je geeft aan een (kleinere) type verkeerslicht op de middelste rijstrook. Op streetview zie ik nog gewoon een 300mm lantaarn (groot model). Is dat actueel veranderd?? Hangt er nu een klein model dan?? en zijn de andere nog groot ?? Misschien een verkeerd model opgehangen, wellicht inderdaad na de storm. Of niet goed aangesloten. Zou kunnen.
Of je, als het licht kapot is, legaal mag oversteken, dat weet ik zo niet, mij lijkt van niet. Het is volgens mij niet verplicht dat boven iedere rijstrook een lantaarn hangt (wel gewenst) dus volgens mij zou jij, als je linksaf moet, ook moeten kijken naar een lantaarn die het nog wel doet.
Anders wordt het als je rechtdoor moet. Als die middelste lantaarn het niet doet, is er niks wat jou tegenhoudt, juridisch dan. Maar of je dan zomaar de kruising op kunt knallen, dat weet ik zo niet. Je zal je inderdaad minimaal aan de voorrangsregels moeten houden, want zonder (in bedrijf zijnde) verkeerslichten gelden de normale verkeersregels.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » za 26 feb 2022, 15:48

Davy schreef: wo 23 feb 2022, 22:47 ^^ Dat is wel een voordeel die ik nu zie in België met het weglaten van de achtergrondschilden, wat enorme windvangers zijn. Voorheen zag je na een storm steeds een hoop gedraaide of losgerukte lantaarns, nu zie je dat bijna niet meer.
Misschien moet men in dat soort gebieden achtergrondschilden toepassen, zoals je in Amerika ziet, daar zijn de schilden voorzien van openingen. Het schild ziet er dan meer uit als een rooster.

Zwaanie73
zandpaadje

Bericht door Zwaanie73 » di 08 mar 2022, 12:18

In Duitsland wordt regelmatig een tweelichtensysteem bij voetgangersoversteekplaatsen geplaatst. Deze verkeerslichten worden ook wel dunkelampeln genoemd. Deze verkeerslichten werken op aanvraag van de voetgangers. De lichten voor auto's hebben alleen een oranje en rood licht en gaan alleen aan bij een aanvraag. Ik heb hiervan in Nederland èen voorbeeld gevonden in Katwijk: 20 Oegstgeesterweg
https://maps.app.goo.gl/fz7W4T2h6BRwTGvMA

Weet iemand waar ik dit verkeerslichten systeem (bij voetgangersoversteekplaatsen) nog meer kan vinden zowel in Nederland als in Duitsland?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 mar 2022, 13:09

^^ Toevallig van het weekend tegengekomen in Buren: https://goo.gl/maps/oMLxy2SC1qeNhKTv6
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 08 mar 2022, 13:50

Ook in Vlaanderen kennen we dit systeem. De lichten hebben wel drie lenzen, maar geen groene. (Dezelfde als bij kruispunten met ongeregelde deelconflicten)

11 Leuvensesteenweg
https://maps.app.goo.gl/TC2kRWcyJRaZGPqM6

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » di 08 mar 2022, 16:51

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 08 mar 2022, 20:03

Die tweekleurige lichten komen ook op meerdere plekken in Eemnes voor:
https://maps.app.goo.gl/d7w2gTN8dpTaHAgs9
https://maps.app.goo.gl/D4fpDtHihQeExWrs6

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 10 mar 2022, 7:08

^^ Met leuk detail dat de voetgangersverkeerslichten bij die in Eemnes een geel knipperend gevaarsymbool hebben ipv rood.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 10 mar 2022, 10:22

^^ Dat gele gevaarsymbool zie je maar weinig in Nederland. In Velp komen deze symbolen wel heel vaak voor.
Svenlo

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 10 mar 2022, 12:04

^^ In Delft ook op een enkele plek.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 10 mar 2022, 19:59

^^ Ik kende ze in Delft enkel van de spoorzone, en dat gebied is de afgelopen 10 jaar compleet verbouwd. Zijn ze daar teruggeplaatst of staan ze ook nog op andere plekken in de stad?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 mar 2022, 20:27

Ik was daar zaterdag maar volgens mij staan ze er niet meer. Volgens mij had Delft toen de primeur met die lichten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 10 mar 2022, 20:41

^^ Klopt, het heet dan ook een Delftse oversteek ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 10 mar 2022, 23:38

^^ een oversteek waar je dus over mág steken als dit conflictvrij kan, toch?

Nou, in Velp verwachten de voetgangers gewoon dat rechtsaf verkeer dat groen gekregen heeft, hen voorlaat wanneer deze rechtdoor willen lopen op dezelfde weg. Is, volgens mij, op een met verkeerslichten geregelde kruising niet de bedoeling.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 11 mar 2022, 1:06

^^
Nee, dat lijkt me nou juist niet de bedoeling. Dat zou ook niet in overeenstemming zijn met het verwachtingspatroon als je een lens-met-pijl hebt gezien. Als het een volle lens is behoor je natuurlijk wel rekening te houden met een deelconflict.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 11 mar 2022, 8:36

@ Durashift, jij hebt het over een kruispunt en niet over een geregelde voetgangersoversteekplaats.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » do 17 mar 2022, 10:40

https://goo.gl/maps/YkrtiJCpen91Hy7N8

Deze configuratie heb ik nooit ergens anders gezien.

N235
dorpsstraat

Bericht door N235 » do 17 mar 2022, 18:59

Wimpie25 schreef: do 24 feb 2022, 9:28 ^^
Dat valt allemaal goed mee, ik heb dat nooit als een verlies of een achteruitgang ervaren.

Afbeelding

Ik vond trouwens net dit stukje interessante lectuur over de verkeerslichtenregeling in Vlaanderen. "Handboek Ontwerp verkeerslichtenregelingen 2020"

https://docplayer.nl/192068100-Handboek ... -2020.html
Om deze discussie nog maar eens aan te zwengelen. In Purmerend zag ik tijdens vandaag verschillende missende schilden. Aziëlaan/Laan der Continenten. Op de N244 bij industrieterrein Baanstee. Hoe leuk ik het ook vind staan. In de strakblauwe lucht vanmiddag vond ik het toch echt stukken minder zichtbaar. Zeker als de kleur groen in de verkeerslichten ook vrij fel is.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 21 mar 2022, 15:15

Meestal zie je rond trambanen de zogenaamde negenogen als verkeerslicht. Langs de Uithoflijn in Utrecht kwam ik echter dit tegen:
https://goo.gl/maps/8qAz18tmBNeE9MxC7

Uitgevoerd als "gewoon" driekleurig verkeerslicht dus. De overweg verderop was niet gesloten, dus deze lamp bleef oranje. Een eindje verderop staat er nog een, die onderaan rood licht toonde, net als langs de "grote" spoorwegen dus.
https://goo.gl/maps/uNhLe8nWEFrJda8a7

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 21 mar 2022, 15:17

Chris079 schreef: do 17 mar 2022, 10:40 https://goo.gl/maps/YkrtiJCpen91Hy7N8

Deze configuratie heb ik nooit ergens anders gezien.
https://goo.gl/maps/M1PozvhSRFM6HLaSA

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 21 mar 2022, 15:23

JB81 schreef: ma 21 mar 2022, 15:15 Meestal zie je rond trambanen de zogenaamde negenogen als verkeerslicht. Langs de Uithoflijn in Utrecht kwam ik echter dit tegen:

Uitgevoerd als "gewoon" driekleurig verkeerslicht dus. De overweg verderop was niet gesloten, dus deze lamp bleef oranje. Een eindje verderop staat er nog een, die onderaan rood licht toonde, net als langs de "grote" spoorwegen dus.
Dat ken ik ook van Den Haag, in ieder geval bij HS, waar ook een aantal ‘gewone’ lichten staan. Niet driekleurige trouwens, maar ook geen negenogen.

https://goo.gl/maps/kbiWN4LpzE4zqqeK6
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 21 mar 2022, 16:29

verfmeer95 schreef: do 10 mar 2022, 19:59 ^^ Ik kende ze in Delft enkel van de spoorzone, en dat gebied is de afgelopen 10 jaar compleet verbouwd. Zijn ze daar teruggeplaatst of staan ze ook nog op andere plekken in de stad?
Ze staan enkel op de kruising van de (verlengde) Coenderstraat met de Buitenwatersloot. Die oversteek is na de werkzaamheden aan de tunnel nieuw aangelegd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 22 mar 2022, 7:21

JB81 schreef: ma 21 mar 2022, 15:15 Meestal zie je rond trambanen de zogenaamde negenogen als verkeerslicht. Langs de Uithoflijn in Utrecht kwam ik echter dit tegen:

De Utrechtse tram heeft een allegaartje aan VRI's / seinen toegepast. Op de SUNIJ-lijn uit de jaren 80 zijn negenogen (OVO-seinen) te vinden die bijzondere situaties (meestal overwegen) beveiligen, maar op de Uithoflijn heeft men gekozen voor een wat meer seinachtig systeem. Wat daarvan de reden is weet ik niet. Wel is alles terug te vinden in het tramreglement van Utrecht.

Desondanks is Utrecht niet de enige hierin. RandstadRail waaronder ook het Haagse tramtunneltraject en de sporen verder richting Zoetermeer / Rotterdam kennen ook een seinstelsel met groen-geel-rood. Bij de tramtunnel en omgeving maakt het onderdeel uit van de Automatische Rem Ingreep (ARI). De rest van de RSR (vanaf Den Haag Centraal naar Zoetermeer en Rotterdam) kent het (Duitse) ZUB 222c systeem, waarin ook actieve communicatie plaats vind tussen tram/metro en sein/spoorbeveiliging. Zover ik weet kent Utrecht geen geavanceerde spoorbeveiliging die daadwerkelijk kan ingrijpen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 apr 2022, 15:52

Tilburgse Kruikenzeikers

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 22 apr 2022, 10:29

Aan deze VRI mankeert het een en ander. Wie zin heeft mag dat wel even op een rijtje zetten met vooral ook een verbetervoorstel ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 apr 2022, 10:39

Wouter N14 schreef: vr 22 apr 2022, 10:29 verbetervoorstel
Uitzetten? :mrgreen:

Autosnelwegen.net