Bericht
door fleppenstein » za 26 feb 2022, 11:02
De drie lantaarns, links laag, linkshoog en de middelste rijstrook, behoren tot 1 signaalgroep. Als je op maps inzoomt zie je onder de lantaarns 5.1, 5.2 en 5.3 staan. De lantaarns gaan dus allemaal tegelijk op rood, geel en groen. Als de middelste (5.1) het helemaal niet doet, is er sprake van een storing. In de VRI zal er een storingsmelding afgegeven worden op 5.1, maar omdat 5.2 en 5.3 het nog doen, is dat niet de laatste lamp die kapot is, en zal de VRI gewoon verder draaien.
Je geeft aan een (kleinere) type verkeerslicht op de middelste rijstrook. Op streetview zie ik nog gewoon een 300mm lantaarn (groot model). Is dat actueel veranderd?? Hangt er nu een klein model dan?? en zijn de andere nog groot ?? Misschien een verkeerd model opgehangen, wellicht inderdaad na de storm. Of niet goed aangesloten. Zou kunnen.
Of je, als het licht kapot is, legaal mag oversteken, dat weet ik zo niet, mij lijkt van niet. Het is volgens mij niet verplicht dat boven iedere rijstrook een lantaarn hangt (wel gewenst) dus volgens mij zou jij, als je linksaf moet, ook moeten kijken naar een lantaarn die het nog wel doet.
Anders wordt het als je rechtdoor moet. Als die middelste lantaarn het niet doet, is er niks wat jou tegenhoudt, juridisch dan. Maar of je dan zomaar de kruising op kunt knallen, dat weet ik zo niet. Je zal je inderdaad minimaal aan de voorrangsregels moeten houden, want zonder (in bedrijf zijnde) verkeerslichten gelden de normale verkeersregels.