Meer info via: https://sofico.org/liege-transformation ... -bressoux/
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.6494/5.6144
Enkele beelden:

Moderator: Moderatoren
De vraag is wanneer een punt bereikt wordt dat E25-verkeer massaal (massaler dan nu) de ring zal pakken. Nu rijd ik nog in principe langs de Derivation, en vele ollanders met mij, behalve tijdens spitstijden. Je kunt het de gemeente niet echt kwalijk nemen dat ze dat verkeer liever kwijt dan rijk zijn. Maar het raakt natuurlijk ook forensenverkeer stad-in.
Mee eens. Het is net zo nutteloos als de tram van Luik. Dat geld kan beter in onderhoud van zowat de gehele stad gestoken worden. Er zijn genoeg gedeelten van Luik die er vervallen uitzien.
Erg vreemde redenatie. Een van de meest vervallen delen van de stad wordt opgeknapt, en dan als commentaar geven dat dat nutteloos is, omdat er ook andere delen van de stad vervallen uitzien?sven_engelen schreef: ↑do 10 mar 2022, 0:44Mee eens. Het is net zo nutteloos als de tram van Luik. Dat geld kan beter in onderhoud van zowat de gehele stad gestoken worden. Er zijn genoeg gedeelten van Luik die er vervallen uitzien.
De regionale overheden willen dan ook wat aan het treinverkeer doen. In de toekomstvisie van de stad zou sprake zijn van 2x per uur bediening van de spoorlijn Luik-Maastricht. Dat zou wel een flinke vooruitgang betekenen. Ook richting Verviers en Spa zijn er wel mogelijkheden om de frequentie wat op te plussen.n elk geval: Luik is niet echt een lekker overstappunt door haar ligging binnen België en de stedelijke regio is nou ook bepaald geen treinforens-magneet
Een tramlijn aanleggen in de 21e eeuw is toch per definitie een bizar stom project?Pino schreef: ↑do 10 mar 2022, 8:09In elk geval: Luik is niet echt een lekker overstappunt door haar ligging binnen België en de stedelijke regio is nou ook bepaald geen treinforens-magneet. Het landschap zal daar niet helpen. Maar dat neemt niet weg dat er een markt kan zijn voor wat binnenstedelijker openbaar vervoer: niet alleen voor tripjes binnen de stad, het kan ook helpen om een trip vanuit een Luikse buitenwijk naar andere steden vaker per trein te laten plaatsvinden. Ik heb me er niet in verdiept, maar die tram lijkt me nou echt niet zo’n bizar stom project.
Mocht men in Vlaanderen zo'n rechtstreeks frequente spoorverbinding suggeren, dan zouden alle alarmbellen afgaan. Een franstalige corridor-expres, staat gelijk aan "de verfransing een duwtje in de rug geven!"Vinny schreef: ↑do 10 mar 2022, 9:10
De regionale overheden willen dan ook wat aan het treinverkeer doen. In de toekomstvisie van de stad zou sprake zijn van 2x per uur bediening van de spoorlijn Luik-Maastricht. Dat zou wel een flinke vooruitgang betekenen. Ook richting Verviers en Spa zijn er wel mogelijkheden om de frequentie wat op te plussen.
Het opknappen van de noordelijke hoofdentree is niet per definitie nutteloos maar als men die tram niet zou bouwen zou er ook geld overblijven voor andere stadsdelen op te knappen. De tram zelf is dus volkomen nutteloos.paolie schreef: ↑do 10 mar 2022, 8:25Erg vreemde redenatie. Een van de meest vervallen delen van de stad wordt opgeknapt, en dan als commentaar geven dat dat nutteloos is, omdat er ook andere delen van de stad vervallen uitzien?sven_engelen schreef: ↑do 10 mar 2022, 0:44Mee eens. Het is net zo nutteloos als de tram van Luik. Dat geld kan beter in onderhoud van zowat de gehele stad gestoken worden. Er zijn genoeg gedeelten van Luik die er vervallen uitzien.
Je zal toch ergens moeten beginnen, lijkt mij, en dan is dit, de noordelijke hoofdentree van de stad, met volop kansen voor ontwikkeling, toch echt geen vreemde plek.
Die vrije busbaan had dan op dezelfde manier het einde betekend van de 2x2 A25, dus dat is lood om oud ijzer. Nu kan een elektrische bus volgens mij nog niet op tegen een tram wat betreft het aantal passagiers. Dat hoeft nog niet zo heel slecht nieuws te zijn, want deze tramverbinding moet zich eerst maar bewijzen - dat is onderdeel van de flexibiliteit waarover je het hebt. Maar ik zou zo vlug denken dat, wanneer de verwachte passagiersaantallen daadwerkelijk hoog genoeg zijn voor een tram, je met een bus op een gegeven moment alleen maar hoogfrequenter kunt gaan rijden. En dat betekent dus ook dat de bus op de vrije busbaan vaker voorrang moet gaan nemen op regulier verkeer dan een tram. Of mis ik dan iets?
Dat is geredeneerd vanuit de Brusselse ervaring. Als je kijkt naar wat er in de Voerstreek is gebeurd, valt vol te houden dat een trein naar Maastricht zal bijdragen aan een verdere vernederlandsing van de Voerstreek en aangrenzende stukken Luik in het Maasdal. Zijn in Wallonië de bijbehorende alarmbellen al gaan rinkelen?
De nadelen van een (nog te bouwen) tramlijn ten opzichte van een busbaan, kun je zelf ongetwijfeld ook wel bedenken. Waarbij bussen door de jaren heen steeds langer worden, vaker elektrisch en op lange termijn zelfrijdend moeten kunnen worden.Pino schreef: ↑do 10 mar 2022, 11:10Die vrije busbaan had dan op dezelfde manier het einde betekend van de 2x2 A25, dus dat is lood om oud ijzer. Nu kan een elektrische bus volgens mij nog niet op tegen een tram wat betreft het aantal passagiers. Dat hoeft nog niet zo heel slecht nieuws te zijn, want deze tramverbinding moet zich eerst maar bewijzen - dat is onderdeel van de flexibiliteit waarover je het hebt. Maar ik zou zo vlug denken dat, wanneer de verwachte passagiersaantallen daadwerkelijk hoog genoeg zijn voor een tram, je met een bus op een gegeven moment alleen maar hoogfrequenter kunt gaan rijden. En dat betekent dus ook dat de bus op de vrije busbaan vaker voorrang moet gaan nemen op regulier verkeer dan een tram. Of mis ik dan iets?
Hoewel mijn originele bericht met een grappende inslag is geschreven, is dat dus inderdaad wel een actueel gebeuren. De Voerstreeks is vernederlands door een hoge mate van Nederlandse inwijking. Vooral toen men als NL mocht deelnemen aan de lokale verkiezingen, verdwenen de politieke problemen in één klap. Ik kan me voorstellen dat Luik vanuit Nederland nu ineens een aantrekkelijke exotische bestemming kan worden.Pino schreef: ↑do 10 mar 2022, 11:10Dat is geredeneerd vanuit de Brusselse ervaring. Als je kijkt naar wat er in de Voerstreek is gebeurd, valt vol te houden dat een trein naar Maastricht zal bijdragen aan een verdere vernederlandsing van de Voerstreek en aangrenzende stukken Luik in het Maasdal. Zijn in Wallonië de bijbehorende alarmbellen al gaan rinkelen?
En vooral: een veel goedkoper alternatief. Wonen in een bruisende stad met soms wat rauwe randjes voor niet eens de prijs van een afgezaagde vinexwijk
Tja, zelf sturende bussen. Aangezien men dat met railvervoer nog niet eens aan durft, zal dat voor wegverkeer al helemaal niet in het verschiet liggen. Zelfs een Tesla komt nog niet in de buurt van het niveau dat ik zou verwachten.
Ik zou zelf opteren voor een villa in één van de Belgische Oostkantons. Het is net wat meer leefbaar dan de andere gemeenten in Wallonië, Duitstalige faciliteiten kan ik zelf ook wel prima gebruiken en de woningprijzen zijn voor Nederlandse begrippen aangenaam laag. Wel onder voorwaarde dat ik dan gewoon werk in Zuid-Limburg zou hebben.
Eindhoven Phileas. Was ook geen groot succes. In het Ruhrgebiet heb je de Spurbus die mechanisch geleid wordt, dat werkt beter. Alleen ligt de baan er daar abominabel bij. Verzakte betonplaten.
Zoals gesteld moet je inderdaad de Nederlandse reizigerscijfers door twee delen om te vergelijken met de Belgische cijfers. Voor de rest klopt uw conclusie wel dat Luik-Guillemins duidelijk overgedimensioneerd is. Maar het blijft wel het centrale station en de toegangspoort van de stad wat een hoogwaardige OV-verbinding geen overbodige luxe maakt. Verder zal de tram uiteraard zoals je zelf ook al zei niet enkel reizigers van het station naar de stad te voeren. Luik blijft groot genoeg voor een simpele tramlijn. In vergelijkbare steden als Charleroi ligt er een premetro en in Gent een veel groter tramnetwerk.Coen Tunnel schreef: ↑do 10 mar 2022, 6:31Luik-Guillemins heeft op weekdagen nog geen 18.000 reizigers. Dat zijn er minder dan veel kleinere steden als Namen, Mechelen, Brugge of zelfs Ottignies (wat het drukste station van Wallonië is). In Nederland worden dat soort aantallen al gehaald door stations als Ede-Wageningen, Schiedam Centrum, Alkmaar, Zaandam, Hoofddorp, Deventer en Rotterdam Alexander. Voor de duidelijkheid: dat zijn allemaal cijfers van voor corona.
Je hebt inderdaad ook nog Luik-Saint-Lambert (en ook Luik-Carré trouwens), toch zijn dat zeer rustig stations. De reden zal wellicht zijn dat je toch nog best lang doet op dat stuk van Guillemins naar Saint-Lambert. Je doet er ongeveer 20 minuten over inclusief overstaptijd. Maar als je een tussenliggende bestemming moet bereiken of juist een bestemming verder af (bv Coronmeuse) zal de tram al winnen.Coen Tunnel schreef: ↑do 10 mar 2022, 6:31 Hoeveel mensen zouden er nu onderweg zijn van het station naar het centrum? Dat kan volgens mij prima met de bus, of met de trein. Want station Luik-Saint-Lambert ligt wél pal naast het centrum. Daar loop je vanaf het Place Saint-Lambert zo naar toe.
In zo'n geval moet je niet investeren in een tram, maar net zoals veel Duitse en Zwitserse steden in een S-bahn: (sub)urbaan railvervoer over de bestaande spoorrails, en het opknappen van de stations zodat deze aantrekkelijker wordt voor veel meer reizigers.Je hebt inderdaad ook nog Luik-Saint-Lambert (en ook Luik-Carré trouwens), toch zijn dat zeer rustig stations. De reden zal wellicht zijn dat je toch nog best lang doet op dat stuk van Guillemins naar Saint-Lambert. Je doet er ongeveer 20 minuten over inclusief overstaptijd. Maar als je een tussenliggende bestemming moet bereiken of juist een bestemming verder af (bv Coronmeuse) zal de tram al winnen.