Onlangs heb ik het Kijk- en Doepad gefietst langs het nieuwe tracé van de A16. Vanaf Rotterdam Centraal een mooie route van ongeveer 30km.
Inmiddels zijn er 5 uitkijkpunten geplaatst, de laatste in de Schieveenpolder heb ik nog niet kunnen ontdekken. Het laatste uitkijkpunt bij de tunnelmond Rotte komt later. In de spoilers een selectie van de foto's.
Dat uitzichtpunt in de Schieveense polder die je gemist hebt staat denk ik aan de Oude Bovendijk. De verbinding tussen die weg en de Doenkade is momenteel afgesloten.
Kennelijk moet het viaduct van de A16 over de Hoofdweg (aansluiting 27 Rotterdam-Prins Alexander) vervangen worden. In het tracébesluit werd alleen gesproken over: verlenging van het bestaande kunstwerk over de Hoofdweg aan beide zijden. De meerkosten bedragen € 24,6 miljoen ex btw.
het huidige viaduct kan de extra belasting als gevolg van extra verkeer over de nieuwe rijbanen in noordelijke en zuidelijke richting constructief niet aan. Zonder deze extra rijstroken is het niet mogelijk om verkeer van en naar de nieuwe (doorgetrokken) A16 Rotterdam te laten rijden. Om die reden is herstel van KW58 randvoorwaardelijk voor het kunnen openstellen van de nieuwe A16 Rotterdam.
Wat in ieder geval handig is, is dat de overbreedte van het westelijke viaduct nu gebruikt kan worden om de werkzaamheden in twee delen met minimale overlast uit te voeren. Ideale ruimte om zo eerst het oostelijke viaduct te vervangen voor een beduidend bredere. Dan hoef je ook niet al te veel rijstroken in te leveren tijdens de werkzaamheden.
Het is wel jammer ja. Maar zo gaat dat als er zo'n lange tijds overheen gaat... het Kethelplein is ook niet zo afgemaakt als het is ontworpen. En hetzelfde zal gelden voor het Beneluxplein als de A4 naar Klaaswaal er ooit komt... goede vraag, of het spul wat daar nu al 50+ jaar staat zo weer gebruikt kan worden - https://www.google.nl/maps/@51.8773853, ... 384!8i8192
Begrijpelijk, maar anderzijds ook vreemd, want dit viaduct deel is nooit zwaar belast geweest en de bestaande viaducten wel en deze bevinden zich nog in redelijke staat. Obv zou je verwachten dat het viaduct wel een paar tientallen jaren mee kan. Tegelijkertijd wil niet over 20 jaar alsnog gedwongen worden om dit viaduct te vervangen. Om die reden vind ik het vervangen van dit viaduct terecht.
In die aanbestedingslink is in het 2021 document wat te lezen.
Er zijn scheuren van een lengte en breedte die de sterkte beïnvloeden.
Er moet een gehele of gedeeltelijke vervanging of versterking komen.
Kan ook dat ze een decimeter opstorten, al dan niet met pilaarverdikking (ijzer er om of rondom bijstorten in een omkisting). Dat is makkelijker in faseringen te stoppen dan echte vervangingen.
Beton weghalen is vaak een hoop werk en ook niet altijd nuttig: het heeft nog sterkte dus aanvullen scheelt nieuw beton.
Op de A13 stonden hier aan beide kanten wegrestaurantbordjes. Het rechter is nu verdwenen wegens de werkzaamheden.
Trouwens, de "Expo" is wel de moeite waard om te bezoeken. Misschien eens een keer iets voor een bezoek in verenigingsverband?
Ze organiseren ook fietstochtjes langs de werkzaamheden.
Harry, ik heb zo'n fietstochtje voorgesteld tijdens de ALV, maar men vond dat meer iets voor als het project verder gevorderd was. Volgens mij werd eind 2022 genoemd als mogelijke optie. Zelf wil ik er een keer eerder gaan fietsen en vanaf uitzichtspunten gaan bekijken.
Het nieuwe viaduct van de A16 over de (verlegde) Schieveensedijk heen, vlak voor de aansluiting met de A13 (foto's van dinsdag)
En de lap asfalt naast de A13 voor invoegend verkeer vanuit de A16 ligt er ook al
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Gisteren in Expo A16 geweest en een stukje langs het nieuwe tracé gefietst (Terbregseplein-Lage Bergsche Bos).
Het informatiecentrum is groot en erg interessant. Je kunt daar met gemak 2 uur om alles te doen, denk ik.
Er zijn gratis fietsen te leen, dus dat is ook interessant om het hele tracé langs te fietsen.
Opde laatste zaterdag van de maand is er ook een begeleide fietstour langs het tracé, ook gratis volgens mij.
Een zeer geslaagde voorverkenning dus.
Het nieuw aangelegde stuk asfalt naast de Schieveensedijk is denk ik voor de A13 uit Rotterdam bedoeld. Die gaat onder het viaduct door en voegt dan in.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Het vrijhangen van de lanceerneus boven de verbindingsboog naar de A16 is wel een heel raar gezicht moet ik eerlijk zeggen. Afgelopen weekend ben ik er voor omgereden om er onderdoor te kunnen rijden. Hij hangt luttele meters voor de pijler in het luchtledige.
Tevens verbaasde ik mij er over dat het viaduct zo enorm on-af wordt doorgeschoven. Het is letterlijk een kaal betonnen viaduct met overal nog onbedekte wapening e.d. zonder ook nog maar een valbeveiligingshekje er op voor de werklui. Niet dat ik had verwacht dat het hele ding op een laag asfalt en wat lijnen na klaar zou zijn tijdens het doorschuiven maar de ruwheid van de ruwbouw van het doorgeschoven stuk verbaasde me.
Madhollander schreef: ↑di 08 mar 2022, 23:02
Tevens verbaasde ik mij er over dat het viaduct zo enorm on-af wordt doorgeschoven. Het is letterlijk een kaal betonnen viaduct met overal nog onbedekte wapening e.d. zonder ook nog maar een valbeveiligingshekje er op voor de werklui. Niet dat ik had verwacht dat het hele ding op een laag asfalt en wat lijnen na klaar zou zijn tijdens het doorschuiven maar de ruwheid van de ruwbouw van het doorgeschoven stuk verbaasde me.
Heeft ook te maken met het feit dat de constructie nu nog niet de eindsterkte en gewenste draagkracht heeft. Alle nog te bouwen secties worden constructief verbonden met wapening en voorspankabels die later pas op spanning gebracht worden. Pas als dat laatste is gebeurd heeft de constructie de gewenste draagkracht. Dus je wil ook juist niet een te zware constructie met alle toeters en bellen er al op.