[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 mar 2022, 7:57

Van wat ik er over heb gelezen wordt Luxemburg beschreven als een meertalig land zonder dominante taal of echte taalgrenzen, zoals dit bijvoorbeeld in België en Nederland (Friesland) wel het geval is. Maar dat is dus maar relatief.

Ik kan me voorstellen dat Duits populairder is voor het lezen van boeken en kranten omdat die dichter bij het Letzeburgs ligt. Het blijft me niet helemaal duidelijk wat dit betekent voor de taal waarin bedrijven online communiceren met hun klanten of waarin mensen online onderling communiceren. Dit schurkt zowel tegen media (doorgaans Duits) als spreektaal (Letzeburgs) aan. Ook kan ik me voorstellen dat buitenlandse bedrijven zich eerder tot het Duits of Frans beperken in hun communicatie. Maar het blijkt allemaal redelijk organisch en genuanceerd als ik het goed begrijp :mrgreen:

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 09 mar 2022, 9:24

Schelpenpaadje schreef: wo 09 mar 2022, 7:57Het blijft me niet helemaal duidelijk wat dit betekent voor de taal waarin bedrijven online communiceren met hun klanten of waarin mensen online onderling communiceren. Ook kan ik me voorstellen dat buitenlandse bedrijven zich eerder tot het Duits of Frans beperken in hun communicatie.
Ik ben zelf werkzaam bij een bedrijf dat zich richt op de hele Benelux en heb daardoor ook regelmatig contact met klanten in Luxemburg.

De communicatie geschiedt zonder uitzondering in het Frans (of bij uitzondering in het Engels). Echter nooit in het Duits en dat heb ik toch altijd wel een beetje opvallend gevonden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 09 mar 2022, 10:13

Frans is binnen de Benelux de grootste gemeenschappelijke taal met Luxemburgers dus zo vreemd is dat niet. Het was al de eenheidstaal binnen de BLEU dus het is historisch gegroeid.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 09 mar 2022, 10:35

Wimpie25 schreef: wo 09 mar 2022, 10:13Frans is binnen de Benelux de grootste gemeenschappelijke taal met Luxemburgers dus zo vreemd is dat niet.
Ik zeg niet dat het vreemd is, ik vind het opvallend dat men internationaal tóch gewoon Frans blijft spreken i.p.v. b.v. Duits terwijl het voor een Nederlander over het algemeen niet vanzelfsprekend is het Frans voldoende te beheersen, wij communiceren internationaal nu eenmaal het liefst in het Engels of Duits.

Binnen mijn bedrijf spreken de meesten Engels, sommige Duits maar héél erg weinig Frans. Daarom hebben we dan ook een filiaal in België met collega's die deze overigens prachtige taal vloeiend spreken kunnen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 mar 2022, 11:25

^^ In jouw voorbeeld wordt Frans gesproken met een bedrijf dat actief is in de Benelux.

Stel een bedrijf uit Duitsland doet zaken met een Luxemburgs bedrijf. Ik neem aan dat de communicatie dan wel in het Duits is? Vergelijkbaar met hoe Nederlanders in zakelijke meetings om zouden schakelen naar het Duits (of het Engels).

De communicatie tussen bedrijven is niet per se representatief voor de communicatie met particulieren, toch? Ik bedoel, een buitenlands bedrijf dat een filiaal of een webshop opent voor de Luxemburgse consumentenmarkt zal zich meer moeten gedragen als een binnenlandse speler.

Om er even wat grote (internationale) bedrijven bij te pakken die zich (ook) op particulieren richten:
- apple.lu is alleen beschikbaar in het Frans
- microsoft.lu is alleen beschikbaar in het Frans
- mcd.lu (de lokale site van McDonalds) opent in het Duits waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Frans
- burgerking.lu verwijst je door naar burgerking.de (alleen in het Duits beschikbaar) terwijl het enige restaurant in Luxemburg een vestigingspagina heeft op burgerking.be :s
- hornbach.lu opent in het Frans waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Duits
- bauhaus.lu opent in het Duits waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Frans
- aldi.lu opent in het Frans waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Duits
- lidl.lu opent in het Frans waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Duits
- shell.lu opent in het Frans waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Duits
- ikea.lu redirect naar de Franse versie van de Belgische site. Het bedrijf heeft geen fysiek filiaal in Luxemburg maar schijnt vanuit Aarlen wel online bestellingen naar Luxemburg te verzenden
- amazon.lu redirect naar de Duitse website. Het bedrijf heeft geen lokale Luxemburgse versie. De Duitse Amazon is beschikbaar in het Duits, Engels, Tsjechisch, Pools en Turks.

Frans heeft in dit rijtje de overhand. Duits wordt vrijwel overal als optie geboden. De keuze voor alleen Duits (of juist het weglaten daarvan) lijkt vooral te worden gemaakt op bedrijfsmatige praktische gronden. Ik vraag me af of veel Luxemburgers het Duits zouden missen als een site alleen in het Frans zou worden aangeboden.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 09 mar 2022, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 mar 2022, 11:31

Luxemburg is taalkundig toch wel een bijzonder land. Anders dan België, maar ook anders dan Zwitserland, waar de overlap van de landstalen relatief gering is.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 09 mar 2022, 11:37

^^ In Luxemburg zelf? Business to consumer | Business to business: ongetwijfeld Frans, optioneel Duits, zoals je al aangaf na een rondje websites bekijken.

Vanuit Luxemburg internationaal? Mijn ervaring is dus Frans richting NL/BE (en voor dat laatste land is dat natuurlijk volkomen logisch).

In hoeverre men in Luxemburg voor handel/werk gericht is op Duitsland durf ik niet goed te zeggen, ik heb juist wél het idee dat men zich heel sterk op Frankrijk richt en dat er ook veel woon-werkverkeer is tussen die twee landen (kijk voor de aardigheid maar eens naar de spits op de as L-A3-F-A31.) hetgeen ik twee weken terug aan den lijve heb mogen ondervinden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 09 mar 2022, 11:42

En gezien de nauwe economisch en historische band met België, is de voertaal binnen de zakelijke en officiele communicatie toch altijd eerder Frans geweest.

Maar dit maakt de Benelux op vlak van taken eigenlijk wel een erg interessante regio. Hoe kleiner het land, hoe gevarieerder het aspect van talen. Op een bevolking van 31 miljoen zitten we al met 4 officiële talen die grotendeels - maar niet helemaal - binnen duidelijk afgelijnde gebieden worden gesproken.

Als we dan gaan kijken naar de tweede talen die op school worden onderwezen, ligt allemaal nog verder uit mekaar. Duits is bv in Vlaanderen maar de vierde taal die je op schoon zou kunnen krijgen. Onder voorbehoud want het hangt van het traject af.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 09 mar 2022, 11:44

^^ 5 officiële talen (Nederlands, Frans, Duits, Luxemburgs en Fries, en met onze overzeese gemeenten erbij zelfs 7 officiële talen: Engels en Papiaments)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 mar 2022, 11:55

Teetje schreef: wo 09 mar 2022, 11:37 In hoeverre men in Luxemburg voor handel/werk gericht is op Duitsland durf ik niet goed te zeggen, ik heb juist wél het idee dat men zich heel sterk op Frankrijk richt en dat er ook veel woon-werkverkeer is tussen die twee landen (kijk voor de aardigheid maar eens naar de spits op de as L-A3-F-A31.) hetgeen ik twee weken terug aan den lijve heb mogen ondervinden.
Het feit dat de A3-A31 naar Thionville in de spits helemaal vast loopt en op de A1 Luxemburg - Trier eigenlijk bijna nooit file staat zegt m.i. wel genoeg over dat Duitsers minder naar Luxemburg pendelen dan de Fransen. En de taalbarrière kan daar in meespelen. Duitsers kunnen misschien wel met Duits terecht, maar als de voertaal zakelijk vooral Frans is dan hebben Duitsers er alsnog niks aan.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 09 mar 2022, 11:58

De grensregio met Duitsland is ook dunner bevolkt, je heb daar eigenlijk enkel Trier.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 09 mar 2022, 12:25

Daarentegen is het oorspronkelijke dialect net over de grens in Duitsland hetzelfde als de Luxemburgse taal. In hoeverre het daar nog gesproken wordt weet ik niet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 09 mar 2022, 15:06

In de Belgische provincie Luxemburg wordt nog nog wel de taal Luxemburgs gesproken, maar België erkent geen streektalen zoals bv Nederland met het Fries doet. Bij ons zou dat nooit dezelfde status hebben.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 09 mar 2022, 15:27

^^ Dat doet er niet aan af dat het in Nederland gewoon een officiële landstaal is, overigens door bijna twee maal zoveel mensen gesproken en al langer officieel erkend als het Luxemburgs.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 09 mar 2022, 15:31

^^ Wat bedoel je met
in Nederland gewoon een officiële landstaal
?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 mar 2022, 15:33

Schelpenpaadje schreef: wo 09 mar 2022, 11:25- mcd.lu (de lokale site van McDonalds) opent in het Duits waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Frans
McDonald's Luxemburg is de facto een soort dochterbedrijf van McDonald's Duitsland. Alle producten worden door McDonald's Duitsland geleverd en het assortiment in Luxemburg is op een paar dingen na vrijwel gelijk aan dat van Duitsland.
Davy schreef: wo 09 mar 2022, 11:58 De grensregio met Duitsland is ook dunner bevolkt, je heb daar eigenlijk enkel Trier.
En Bitburg. Maar vanaf daar ben je enkel redelijk vlot in Echternach of Vianden, wat slechts dorpjes zijn. Daar ligt aan de Luxemburgse kant weer geen plaats van betekenis.

Saarbrücken ligt al weer wat verder, misschien nog net op forenzenafstand voor sommigen.
Chris schreef: wo 09 mar 2022, 11:55En de taalbarrière kan daar in meespelen. Duitsers kunnen misschien wel met Duits terecht, maar als de voertaal zakelijk vooral Frans is dan hebben Duitsers er alsnog niks aan.
Precies dat. Frans kunnen spreken is in Luxemburg bij veel bedrijven een must, Duits is hooguit mooi meegenomen.
paolie schreef: wo 09 mar 2022, 15:27 ^^ Dat doet er niet aan af dat het in Nederland gewoon een officiële landstaal is, overigens door ruim twee maal zoveel mensen gesproken en al langer officieel erkend als het Luxemburgs.
Het is ook wel ridicuul dat het Luxemburgs pas zo laat (als ik het mij goed herinner in 1984) als officiële taal werd erkend.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 mar 2022, 15:49

Wimpie25 schreef: wo 09 mar 2022, 15:06 In de Belgische provincie Luxemburg wordt nog nog wel de taal Luxemburgs gesproken, maar België erkent geen streektalen zoals bv Nederland met het Fries doet. Bij ons zou dat nooit dezelfde status hebben.
Fries heeft in Nederland wel een andere status dan de streektalen Nedersaksisch en Limburgs. Binnen Friesland mag je in het Fries met de overheid communiceren. Aan de status van het Nedersaksisch en Limburgs kunnen zulke rechten niet ontleend worden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 09 mar 2022, 15:56

waldo79 schreef: wo 09 mar 2022, 15:31 ^^ Wat bedoel je met
in Nederland gewoon een officiële landstaal
?
Dat het Fries een officiële status heeft als bestuurstaal en dat Friezen in Friesland dus recht hebben op communicatie met en vanuit de plaatselijke overheidsinstanties en rechtbank in het Fries.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 mar 2022, 16:15

[offtopic]
Er zijn steeds minder Friezen waarvoor het Nederlands een 'vreemde' taal is. Maar vooral bij onderwerpen waar emotie bij komt kijken, zoals in de rechtszaal, vinden velen die Fries zijn opgevoed het prettig om zich in de taal van hun gedachten en gevoelens uit te kunnen drukken.

Ook al gaat dit niet altijd zonder slag of stoot, getuige de gebeurtenis Kneppelfreed in 1951.

En vrij recent nog het verdwijnen van de laatste Friese tolk in de rechtbank omdat zij dusdanig slecht betaald werden dat het vanwege de reiskostenvergoeding interessanter was om bij de rechtbank in Arnhem andere talen te gaan tolken dan voor zaken in Leeuwarden in het Fries te vertalen.

Een snelle zoektocht leert dat het Fries inderdaad méér wordt gesproken dan het Letzeburgs. Dat die laatste taal in België niet officieel is zal te maken hebben met de al complexe taalsituatie in het land, de wijze waarop de provincie Luxemburg bij België is gekomen en het feit dat dit voormalige deel van het Groothertogdom al redelijk Frans was.

Je zou als land ook kunnen kiezen voor het compromis dat Nederland toepast bij Caribisch Nederland. Engels en Papiaments hebben alleen in het Caribisch deel van Nederland een officiële status. Net als de Dollar als munteenheid. Vertaald naar België zou dat kunnen betekenen dat inwoners van Luxemburg in het Luxemburgs met de eigen provinciale organen zouden moeten communiceren. In tegenstelling tot het Fries waarvan elk Nederlands overheidsorgaan wordt geacht het te accepteren. Al vraag ik me tegelijk af of dat laatste niet ook geldt voor Engels en Papiements. Maar goed, de status van Caribisch Nederland en taalwetten in België zijn beide onderwerpen op zichzelf ;)
[/offtopic]

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 mar 2022, 17:29

Wimpie25 schreef: wo 09 mar 2022, 15:06 In de Belgische provincie Luxemburg wordt nog nog wel de taal Luxemburgs gesproken, maar België erkent geen streektalen zoals bv Nederland met het Fries doet. Bij ons zou dat nooit dezelfde status hebben.
Wallonië heeft een jaar of 15, 20 geleden weldegelijk Luxemburgs officiëel als streektaal erkend. Sindsdien kun je ook tweetalige straatnaambordjes tegenkomen:
https://goo.gl/maps/SgGvNmPSJXEUkg5d7
Geschreven media is inderdaad vaak in het Duits, al zijn er ook Franstalige kranten. Maar die zijn wat minder populair. Van wat ik weet lezen de meeste Luxemburgers boeken in het Duits, want die taal ligt beduidend dichter bij het Luxemburgs en dat is dan prettiger en natuurlijker.
Ik heb zelf in Luxemburg wel eens een krant gelezen die vrijwel geheel Duitstalig was, maar af en toe een Franstalig artikel ertussendoor. Was wel erg opvallend.
Blijf me verbazen over de lenige manier waarop men daar met taal om gaat. Letzeburgs als officiële voertaal, Frans voor officiële teksten en Duits voor de (geschreven) media.
Wat ik begrepen heb, komt dat door de Tweede Wereldoorlog. Tot 1940 was Duits de gangbare schrijftaal en Luxemburgs werd gezien als Duits dialect, kortom slechts te gebruiken als omgangstaal. Na 1945 wilde de Luxemburgse overheid breken met het Duits en bovendien vond de regering ook dat de Belgische provincie Luxemburg eventueel aan het grondgebied toegevoegd kon worden (hier heb ik zelf overigens wel moeite mee, lijkt me een wat irrële eis, maar goed ben het een aantal keer op verschillende websites tegengekomen) en is men voor overheidscommunicatie overgeschakeld op het Frans.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2022, 19:12

^^ Dat wat je schrijft over de Duitse taal in Luxemburg is correct.

Voor de Tweede Wereldoorlog was Duits de voertaal, samen met Letzebürgisch in wat afgelegener streken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij Luxemburg door Nazi-Duitsland werd geannexeerd, was Duits de enig toegelaten taal. Alle andere talen werden verboden. Luxemburg moest integraal onderdeel worden van het Derde Rijk. Dat betekende dat niet alleen straatnamen en zo, maar zelfs eigennamen "verduitst" werden. Zo werd Henri --> Heinrich etc.

Na de bevrijding heerste er in Luxemburg dan ook een flinke afkeer van alles wat Duits was, inclusief de taal. Gaandeweg werd het Duits meer en meer verdrongen door het Frans. In mijn ervaring is in Luxemburg tegenwoordig Frans de dominante taal: in opschriften, straatnamen en in conversaties wordt Frans gebruikt.

Officieel is het land drie-talig, en wel in deze volgorde: Luxemburgs, Frans en Duits. Mijn indruk is echter dat Duits in het algemene leven vrijwel niet meer wordt gebruikt, of althans nog slechts sporadisch.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 mar 2022, 19:18

De populairste krant van Luxemburg is de Luxemburger Wort, die is wel hoofdzakelijk in het Duits: https://www.wort.lu/

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2022, 19:31

^^ Als ik op vakantie ben koop ik geen krant. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 09 mar 2022, 20:28

Hajo schreef: wo 09 mar 2022, 19:12 Mijn indruk is echter dat Duits in het algemene leven vrijwel niet meer wordt gebruikt, of althans nog slechts sporadisch.
In ieder geval zijn de plaatsnaamborden in het Frans, met optioneel de Luxemburgse naam.
Maar nooit de Duitse naam (hoewel de Franse naam natuurlijk vaak identiek is aan de Duitse).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 09 mar 2022, 20:29

Hajo schreef: wo 09 mar 2022, 19:31 ^^ Als ik op vakantie ben koop ik geen krant. ;)
De laatste keer dat ik een krant in m'n handen had, was ik 20 jaar jonger.

Dat terzijde ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 09 mar 2022, 21:56

Ik lees elk weekend de weekendeditie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 12 mar 2022, 11:18

harry schreef: wo 09 mar 2022, 20:28Maar nooit de Duitse naam (hoewel de Franse naam natuurlijk vaak identiek is aan de Duitse).
Ik weet niet of die wegwijzers er nog zijn, maar tot voor kort werden Ettelbruck (Frans) en Ettelbrück (Duits) door elkaar heen gebruikt. Twee voorbeelden die beiden al vervangen zijn:

https://www.google.nl/maps/@49.8287371, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@49.6266781, ... 312!8i6656

Deze wegwijzers stond er blijkens Streetview in 2015 nog, en ik weet niet of die inmiddels al vervangen is, mogelijk staat dit bord er nog steeds:

https://www.google.nl/maps/@49.8843514, ... 312!8i6656

Ook elders staan er misschien nog wel wegwijzers met de Duitse naam Ettelbrück.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 12 mar 2022, 13:20

Bij Ettelbruck kom je er wel uit: die Umlaut (of het ontbreken daarvan) zal je niet in verwarring brengen.

Een Luxemburger heeft mij wel eens (het gesprek was in het Duits) naar Ulflingen verwezen. Het duurde erg lang voor ik begreep dat dit de Duitse naam van Troisvierges is. En dan heet die plaats in het Luxemburgs weer Elwen. :knetter:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 12 mar 2022, 13:54

^^ het is maar goed dat ze in Luxemburg geen Belgische taalwetgeving kennen ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 12 mar 2022, 15:48

Willem schreef: za 12 mar 2022, 13:20 Bij Ettelbruck kom je er wel uit: die Umlaut (of het ontbreken daarvan) zal je niet in verwarring brengen.

Een Luxemburger heeft mij wel eens (het gesprek was in het Duits) naar Ulflingen verwezen. Het duurde erg lang voor ik begreep dat dit de Duitse naam van Troisvierges is. En dan heet die plaats in het Luxemburgs weer Elwen. :knetter:
Iets verderop heb je Clervaux. Clerf in het Duits. Klierf in het Luxemburgs, en Cliärref in het lokale dialect.