In jouw voorbeeld wordt Frans gesproken met een bedrijf dat actief is in de Benelux.
Stel een bedrijf uit Duitsland doet zaken met een Luxemburgs bedrijf. Ik neem aan dat de communicatie dan wel in het Duits is? Vergelijkbaar met hoe Nederlanders in zakelijke meetings om zouden schakelen naar het Duits (of het Engels).
De communicatie tussen bedrijven is niet per se representatief voor de communicatie met particulieren, toch? Ik bedoel, een buitenlands bedrijf dat een filiaal of een webshop opent voor de Luxemburgse consumentenmarkt zal zich meer moeten gedragen als een binnenlandse speler.
Om er even wat grote (internationale) bedrijven bij te pakken die zich (ook) op particulieren richten:
-
apple.lu is alleen beschikbaar in het Frans
-
microsoft.lu is alleen beschikbaar in het Frans
-
mcd.lu (de lokale site van McDonalds) opent in het Duits waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Frans
-
burgerking.lu verwijst je door naar burgerking.de (alleen in het Duits beschikbaar) terwijl het enige restaurant in Luxemburg een vestigingspagina heeft op burgerking.be
-
hornbach.lu opent in het Frans waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Duits
-
bauhaus.lu opent in het Duits waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Frans
-
aldi.lu opent in het Frans waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Duits
-
lidl.lu opent in het Frans waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Duits
-
shell.lu opent in het Frans waarna je eventueel kunt omschakelen naar het Duits
-
ikea.lu redirect naar de Franse versie van de Belgische site. Het bedrijf heeft geen fysiek filiaal in Luxemburg maar schijnt vanuit Aarlen wel online bestellingen naar Luxemburg te verzenden
-
amazon.lu redirect naar de Duitse website. Het bedrijf heeft geen lokale Luxemburgse versie. De Duitse Amazon is beschikbaar in het Duits, Engels, Tsjechisch, Pools en Turks.
Frans heeft in dit rijtje de overhand. Duits wordt vrijwel overal als optie geboden. De keuze voor alleen Duits (of juist het weglaten daarvan) lijkt vooral te worden gemaakt op bedrijfsmatige praktische gronden. Ik vraag me af of veel Luxemburgers het Duits zouden missen als een site alleen in het Frans zou worden aangeboden.