[E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door vynkce » di 08 mar 2022, 15:46

De E25 tussen de stuwdam van Monsin en de Atlasbrug zal worden omgevormd naar stedelijke boulevard. Het gaat om ongeveer 2km. De werken kosten ongeveer 17 miljoen en moeten klaar zijn in de zomer van 2024.
Meer info via: https://sofico.org/liege-transformation ... -bressoux/
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.6494/5.6144

Enkele beelden:
AfbeeldingAfbeelding

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door T-hijs » di 08 mar 2022, 16:06

^^
Gaat het hier om de E25? Of wordt de A25 bedoeld?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door paolie » di 08 mar 2022, 16:08

ExE25 ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Chris » di 08 mar 2022, 18:21

Wat een onzinnig project, helemaal niet nodig op zo'n industriële locatie. Die 17 miljoen kunnen ze beter in het wegonderhoud steken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door paolie » di 08 mar 2022, 19:43

^^ de locatie wordt nu juist herontwikkeld…
Op zich ook geen hele grote ramp, met 2x1 zal het hier ook nog aardig doorstromen, in het verlengde van de stadstraverse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Vinny » wo 09 mar 2022, 17:38

Herontwikkeling van voormalige industriegebieden lijkt voor het Waals gewest een prioriteit. Ik zag ook al in La Louvière daar wat van voorbij komen. Ik vraag me alleen af of het niet veel te hoog gegrepen is: er is nog steeds een veel te hoge werkloosheid en armoede bestrijd je volgens mij ook niet door dure appartementencomplexen te ontwikkelen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Pino » wo 09 mar 2022, 19:33

paolie schreef: di 08 mar 2022, 19:43 ^^ de locatie wordt nu juist herontwikkeld…
Op zich ook geen hele grote ramp, met 2x1 zal het hier ook nog aardig doorstromen, in het verlengde van de stadstraverse.
De vraag is wanneer een punt bereikt wordt dat E25-verkeer massaal (massaler dan nu) de ring zal pakken. Nu rijd ik nog in principe langs de Derivation, en vele ollanders met mij, behalve tijdens spitstijden. Je kunt het de gemeente niet echt kwalijk nemen dat ze dat verkeer liever kwijt dan rijk zijn. Maar het raakt natuurlijk ook forensenverkeer stad-in.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Giuseppe » wo 09 mar 2022, 21:06

De omgeving van het station Bressoux zal compleet veranderen de komende jaren. Er komt een nieuwe beursgebouw, eindpunt van de tram, tramremise en een transferium. Overigens komt er een nieuwe tunnel bij ter hoogte van de aansluiting naar de expo.
Afbeelding

En aan de overkant in Coronmeuse komt een compleet nieuwe stadswijk. Dus dit lijkt me zeker een nuttige investering om hier ook een opwaardering te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door sven_engelen » do 10 mar 2022, 0:44

Chris schreef: di 08 mar 2022, 18:21 Wat een onzinnig project, helemaal niet nodig op zo'n industriële locatie. Die 17 miljoen kunnen ze beter in het wegonderhoud steken.
Mee eens. Het is net zo nutteloos als de tram van Luik. Dat geld kan beter in onderhoud van zowat de gehele stad gestoken worden. Er zijn genoeg gedeelten van Luik die er vervallen uitzien.
Svenlo

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Alfa » do 10 mar 2022, 1:07

Een stad van het formaat Luik kan wel een tramlijn gebruiken, dat zal veel bussen schelen. Het is ook een eindje van het station (Guillemins) naar het stadscentrum, een tram kan dat wat beter geleiden. De tramlijn is onderdeel van de modernisering van Luik, heel veel straten zullen er door heraangelegd worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Coen Tunnel » do 10 mar 2022, 6:31

^^ Luik-Guillemins heeft op weekdagen nog geen 18.000 reizigers. Dat zijn er minder dan veel kleinere steden als Namen, Mechelen, Brugge of zelfs Ottignies (wat het drukste station van Wallonië is). In Nederland worden dat soort aantallen al gehaald door stations als Ede-Wageningen, Schiedam Centrum, Alkmaar, Zaandam, Hoofddorp, Deventer en Rotterdam Alexander. Voor de duidelijkheid: dat zijn allemaal cijfers van voor corona.

Luik-Guillemins is al overgedimensioneerd voor het aantal reizigers, het is er in mijn beleving altijd erg rustig. Hoeveel mensen zouden er nu onderweg zijn van het station naar het centrum? Dat kan volgens mij prima met de bus, of met de trein. Want station Luik-Saint-Lambert ligt wél pal naast het centrum. Daar loop je vanaf het Place Saint-Lambert zo naar toe. Maar als je de bus wil nemen: mijn ervaring is van wat jaartjes terug, maar ook die zijn in Luik meestal rustig. Het is niet bepaald zo dat de stampvolle bussen af en aan rijden.

En lang niet iedereen die van/naar Luik-Guillemins reist zal op weg zijn naar het centrum. Het centrum van Luik is op zich best aardig (en misschien wat ondergewaardeerd), maar het is geen supergrote publiekstrekker. Médiacité lijkt vaak nog levendiger dan de Luikse binnenstad.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door paolie » do 10 mar 2022, 7:54

^^ je moet die 18.000 wel eerst verdubbelen om te kunnen vergelijken met Nederlandse stations! In België telt men alleen instappers, in Nederland in- en uitstappers.
Dan wordt Guillemins ineens vergelijkbaar met bijvoorbeeld Breda of Den Haag HS.
Uit ervaring weet ik dat het in de ochtendspits in en rond Guillemins behoorlijk druk is. En ook de tramlijn lijkt mij, door de gestrektheid van de lijn, helemaal geen domme keuze.
Laatst gewijzigd door paolie op do 10 mar 2022, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Pino » do 10 mar 2022, 8:09

^^ In elk geval: Luik is niet echt een lekker overstappunt door haar ligging binnen België en de stedelijke regio is nou ook bepaald geen treinforens-magneet. Het landschap zal daar niet helpen. Maar dat neemt niet weg dat er een markt kan zijn voor wat binnenstedelijker openbaar vervoer: niet alleen voor tripjes binnen de stad, het kan ook helpen om een trip vanuit een Luikse buitenwijk naar andere steden vaker per trein te laten plaatsvinden. Ik heb me er niet in verdiept, maar die tram lijkt me nou echt niet zo’n bizar stom project.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door paolie » do 10 mar 2022, 8:25

sven_engelen schreef: do 10 mar 2022, 0:44
Chris schreef: di 08 mar 2022, 18:21 Wat een onzinnig project, helemaal niet nodig op zo'n industriële locatie. Die 17 miljoen kunnen ze beter in het wegonderhoud steken.
Mee eens. Het is net zo nutteloos als de tram van Luik. Dat geld kan beter in onderhoud van zowat de gehele stad gestoken worden. Er zijn genoeg gedeelten van Luik die er vervallen uitzien.
Erg vreemde redenatie. Een van de meest vervallen delen van de stad wordt opgeknapt, en dan als commentaar geven dat dat nutteloos is, omdat er ook andere delen van de stad vervallen uitzien?
Je zal toch ergens moeten beginnen, lijkt mij, en dan is dit, de noordelijke hoofdentree van de stad, met volop kansen voor ontwikkeling, toch echt geen vreemde plek.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Vinny » do 10 mar 2022, 9:10

n elk geval: Luik is niet echt een lekker overstappunt door haar ligging binnen België en de stedelijke regio is nou ook bepaald geen treinforens-magneet
De regionale overheden willen dan ook wat aan het treinverkeer doen. In de toekomstvisie van de stad zou sprake zijn van 2x per uur bediening van de spoorlijn Luik-Maastricht. Dat zou wel een flinke vooruitgang betekenen. Ook richting Verviers en Spa zijn er wel mogelijkheden om de frequentie wat op te plussen.

Voor wat betreft het autoverkeer zie ik toch het meest in het opnieuw activeren van de Oostelijke Ringweg. Dan kunnen de bestaande inprikkers wel meer worden afgewaardeerd.

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Ds79m » do 10 mar 2022, 9:32

Pino schreef: do 10 mar 2022, 8:09 ^^ In elk geval: Luik is niet echt een lekker overstappunt door haar ligging binnen België en de stedelijke regio is nou ook bepaald geen treinforens-magneet. Het landschap zal daar niet helpen. Maar dat neemt niet weg dat er een markt kan zijn voor wat binnenstedelijker openbaar vervoer: niet alleen voor tripjes binnen de stad, het kan ook helpen om een trip vanuit een Luikse buitenwijk naar andere steden vaker per trein te laten plaatsvinden. Ik heb me er niet in verdiept, maar die tram lijkt me nou echt niet zo’n bizar stom project.
Een tramlijn aanleggen in de 21e eeuw is toch per definitie een bizar stom project?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door paolie » do 10 mar 2022, 9:37

Het betreft meestal plannen die hun oorsprong al kenden in de 20e eeuw, en nu pas worden uitgevoerd, maar je hebt een punt: elektrische bussen op een vrije baan doen tegenwoordig niet meer onder voor trams en zijn in aanleg en exploitatie goedkoper en flexibeler.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Wimpie25 » do 10 mar 2022, 9:38

^^
Waarom zou dat per definitie zo zijn? Er zijn her der toch wel mogelijkheden om de leefbaarheid wat te verhogen?
Vinny schreef: do 10 mar 2022, 9:10
De regionale overheden willen dan ook wat aan het treinverkeer doen. In de toekomstvisie van de stad zou sprake zijn van 2x per uur bediening van de spoorlijn Luik-Maastricht. Dat zou wel een flinke vooruitgang betekenen. Ook richting Verviers en Spa zijn er wel mogelijkheden om de frequentie wat op te plussen.
Mocht men in Vlaanderen zo'n rechtstreeks frequente spoorverbinding suggeren, dan zouden alle alarmbellen afgaan. Een franstalige corridor-expres, staat gelijk aan "de verfransing een duwtje in de rug geven!" :mrgreen:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door sven_engelen » do 10 mar 2022, 10:20

paolie schreef: do 10 mar 2022, 8:25
sven_engelen schreef: do 10 mar 2022, 0:44
Chris schreef: di 08 mar 2022, 18:21 Wat een onzinnig project, helemaal niet nodig op zo'n industriële locatie. Die 17 miljoen kunnen ze beter in het wegonderhoud steken.
Mee eens. Het is net zo nutteloos als de tram van Luik. Dat geld kan beter in onderhoud van zowat de gehele stad gestoken worden. Er zijn genoeg gedeelten van Luik die er vervallen uitzien.
Erg vreemde redenatie. Een van de meest vervallen delen van de stad wordt opgeknapt, en dan als commentaar geven dat dat nutteloos is, omdat er ook andere delen van de stad vervallen uitzien?
Je zal toch ergens moeten beginnen, lijkt mij, en dan is dit, de noordelijke hoofdentree van de stad, met volop kansen voor ontwikkeling, toch echt geen vreemde plek.
Het opknappen van de noordelijke hoofdentree is niet per definitie nutteloos maar als men die tram niet zou bouwen zou er ook geld overblijven voor andere stadsdelen op te knappen. De tram zelf is dus volkomen nutteloos.
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Pino » do 10 mar 2022, 11:10

paolie schreef: do 10 mar 2022, 9:37 elektrische bussen op een vrije baan doen tegenwoordig niet meer onder voor trams en zijn in aanleg en exploitatie goedkoper en flexibeler.
Die vrije busbaan had dan op dezelfde manier het einde betekend van de 2x2 A25, dus dat is lood om oud ijzer. Nu kan een elektrische bus volgens mij nog niet op tegen een tram wat betreft het aantal passagiers. Dat hoeft nog niet zo heel slecht nieuws te zijn, want deze tramverbinding moet zich eerst maar bewijzen - dat is onderdeel van de flexibiliteit waarover je het hebt. Maar ik zou zo vlug denken dat, wanneer de verwachte passagiersaantallen daadwerkelijk hoog genoeg zijn voor een tram, je met een bus op een gegeven moment alleen maar hoogfrequenter kunt gaan rijden. En dat betekent dus ook dat de bus op de vrije busbaan vaker voorrang moet gaan nemen op regulier verkeer dan een tram. Of mis ik dan iets?
Wimpie25 schreef: do 10 mar 2022, 9:38 Mocht men in Vlaanderen zo'n rechtstreeks frequente spoorverbinding suggeren, dan zouden alle alarmbellen afgaan. Een franstalige corridor-expres, staat gelijk aan "de verfransing een duwtje in de rug geven!" :mrgreen:
Dat is geredeneerd vanuit de Brusselse ervaring. Als je kijkt naar wat er in de Voerstreek is gebeurd, valt vol te houden dat een trein naar Maastricht zal bijdragen aan een verdere vernederlandsing van de Voerstreek en aangrenzende stukken Luik in het Maasdal. Zijn in Wallonië de bijbehorende alarmbellen al gaan rinkelen?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Ds79m » do 10 mar 2022, 11:36

Pino schreef: do 10 mar 2022, 11:10
paolie schreef: do 10 mar 2022, 9:37 elektrische bussen op een vrije baan doen tegenwoordig niet meer onder voor trams en zijn in aanleg en exploitatie goedkoper en flexibeler.
Die vrije busbaan had dan op dezelfde manier het einde betekend van de 2x2 A25, dus dat is lood om oud ijzer. Nu kan een elektrische bus volgens mij nog niet op tegen een tram wat betreft het aantal passagiers. Dat hoeft nog niet zo heel slecht nieuws te zijn, want deze tramverbinding moet zich eerst maar bewijzen - dat is onderdeel van de flexibiliteit waarover je het hebt. Maar ik zou zo vlug denken dat, wanneer de verwachte passagiersaantallen daadwerkelijk hoog genoeg zijn voor een tram, je met een bus op een gegeven moment alleen maar hoogfrequenter kunt gaan rijden. En dat betekent dus ook dat de bus op de vrije busbaan vaker voorrang moet gaan nemen op regulier verkeer dan een tram. Of mis ik dan iets?
De nadelen van een (nog te bouwen) tramlijn ten opzichte van een busbaan, kun je zelf ongetwijfeld ook wel bedenken. Waarbij bussen door de jaren heen steeds langer worden, vaker elektrisch en op lange termijn zelfrijdend moeten kunnen worden.

Daarbij weet ik ook niet of er een dusdanig probleem is dat de bus te veel oponthoud zou hebben als er niet (overal) een vrije busbaan ligt, maar alleen op strategische punten. Ook iets wat met een tramspoor wat praktische problemen geeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Wimpie25 » do 10 mar 2022, 12:03

Pino schreef: do 10 mar 2022, 11:10
Wimpie25 schreef: do 10 mar 2022, 9:38 Mocht men in Vlaanderen zo'n rechtstreeks frequente spoorverbinding suggeren, dan zouden alle alarmbellen afgaan. Een franstalige corridor-expres, staat gelijk aan "de verfransing een duwtje in de rug geven!" :mrgreen:
Dat is geredeneerd vanuit de Brusselse ervaring. Als je kijkt naar wat er in de Voerstreek is gebeurd, valt vol te houden dat een trein naar Maastricht zal bijdragen aan een verdere vernederlandsing van de Voerstreek en aangrenzende stukken Luik in het Maasdal. Zijn in Wallonië de bijbehorende alarmbellen al gaan rinkelen?
Hoewel mijn originele bericht met een grappende inslag is geschreven, is dat dus inderdaad wel een actueel gebeuren. De Voerstreeks is vernederlands door een hoge mate van Nederlandse inwijking. Vooral toen men als NL mocht deelnemen aan de lokale verkiezingen, verdwenen de politieke problemen in één klap. Ik kan me voorstellen dat Luik vanuit Nederland nu ineens een aantrekkelijke exotische bestemming kan worden.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door paolie » do 10 mar 2022, 12:04

Er bestaat al behoorlijk wat onderzoek naar zogenaamde Bus Rapid Transit-systemen. Daarin blijkt dat dergelijke systemen niet onderdoen voor een tram of in veel gevallen zelfs metro. https://www.kimnet.nl/binaries/kimnet/d ... Fa_def.pdf
Laatst gewijzigd door paolie op do 10 mar 2022, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door paolie » do 10 mar 2022, 12:06

Wimpie25 schreef: do 10 mar 2022, 12:03 Ik kan me voorstellen dat Luik vanuit Nederland nu ineens een aantrekkelijke exotische bestemming kan worden.
En vooral: een veel goedkoper alternatief. Wonen in een bruisende stad met soms wat rauwe randjes voor niet eens de prijs van een afgezaagde vinexwijk ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Wimpie25 » do 10 mar 2022, 14:15

^^
De prijsverschillen zijn enorm, ook met Vlaanderen. Op dat vlak is het zelfs bijna een ander land!

Luik staat ook hier gekend als een avontuur waar je niet je broek aan scheurt en je in een bruisende stad in een unieke omgeving terecht komt. Als Belg blijf je ook
nog een binnen je eigen land.

Als je verder kijkt, de stad is nog eens gelegen in een drielanden zone met 4 sterk verschillende culturen (plus VL) op een half uur tot een uur afstand.

En ja, er valt wat te zeggen over die prestigeprojecten qua infrastructuur die er in de stad geweest zijn en nog gaan komen. Zeker als je rekening houdt met de socio-economische omstandigheden. Maar zoals gezegd zijn er ook veel rauwe kantjes aan de stad en de ruimere streek. De grootste stadskankers een herbestemming geven, is hoe we ook in Vlaanderen aan een betere toekomst voor onze steden getimmerd hebben.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Steyn_E » do 10 mar 2022, 19:14

Ds79m schreef: do 10 mar 2022, 11:36 De nadelen van een (nog te bouwen) tramlijn ten opzichte van een busbaan, kun je zelf ongetwijfeld ook wel bedenken. Waarbij bussen door de jaren heen steeds langer worden, vaker elektrisch en op lange termijn zelfrijdend moeten kunnen worden.
Tja, zelf sturende bussen. Aangezien men dat met railvervoer nog niet eens aan durft, zal dat voor wegverkeer al helemaal niet in het verschiet liggen. Zelfs een Tesla komt nog niet in de buurt van het niveau dat ik zou verwachten.

Ik denk dat we nog eerder kernfusie werkend hebben op een redelijke schaal dan dat we autonoom rijden onder de knie hebben.

De oostelijke randweg staat volgens mij nog altijd als gereserveerde strook in de boeken. Die zou er op de langere termijn dus nog wel eens kunnen komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Vinny » do 10 mar 2022, 21:26

paolie schreef: do 10 mar 2022, 12:06
Wimpie25 schreef: do 10 mar 2022, 12:03 Ik kan me voorstellen dat Luik vanuit Nederland nu ineens een aantrekkelijke exotische bestemming kan worden.
En vooral: een veel goedkoper alternatief. Wonen in een bruisende stad met soms wat rauwe randjes voor niet eens de prijs van een afgezaagde vinexwijk ;)
Ik zou zelf opteren voor een villa in één van de Belgische Oostkantons. Het is net wat meer leefbaar dan de andere gemeenten in Wallonië, Duitstalige faciliteiten kan ik zelf ook wel prima gebruiken en de woningprijzen zijn voor Nederlandse begrippen aangenaam laag. Wel onder voorwaarde dat ik dan gewoon werk in Zuid-Limburg zou hebben. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Egbert » do 10 mar 2022, 23:41

Steyn_E schreef: do 10 mar 2022, 19:14 Tja, zelf sturende bussen. Aangezien men dat met railvervoer nog niet eens aan durft, zal dat voor wegverkeer al helemaal niet in het verschiet liggen.
Eindhoven Phileas. Was ook geen groot succes. In het Ruhrgebiet heb je de Spurbus die mechanisch geleid wordt, dat werkt beter. Alleen ligt de baan er daar abominabel bij. Verzakte betonplaten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Alfa » vr 11 mar 2022, 0:23

Coen Tunnel schreef: do 10 mar 2022, 6:31 ^^ Luik-Guillemins heeft op weekdagen nog geen 18.000 reizigers. Dat zijn er minder dan veel kleinere steden als Namen, Mechelen, Brugge of zelfs Ottignies (wat het drukste station van Wallonië is). In Nederland worden dat soort aantallen al gehaald door stations als Ede-Wageningen, Schiedam Centrum, Alkmaar, Zaandam, Hoofddorp, Deventer en Rotterdam Alexander. Voor de duidelijkheid: dat zijn allemaal cijfers van voor corona.
Zoals gesteld moet je inderdaad de Nederlandse reizigerscijfers door twee delen om te vergelijken met de Belgische cijfers. Voor de rest klopt uw conclusie wel dat Luik-Guillemins duidelijk overgedimensioneerd is. Maar het blijft wel het centrale station en de toegangspoort van de stad wat een hoogwaardige OV-verbinding geen overbodige luxe maakt. Verder zal de tram uiteraard zoals je zelf ook al zei niet enkel reizigers van het station naar de stad te voeren. Luik blijft groot genoeg voor een simpele tramlijn. In vergelijkbare steden als Charleroi ligt er een premetro en in Gent een veel groter tramnetwerk.

Coen Tunnel schreef: do 10 mar 2022, 6:31 Hoeveel mensen zouden er nu onderweg zijn van het station naar het centrum? Dat kan volgens mij prima met de bus, of met de trein. Want station Luik-Saint-Lambert ligt wél pal naast het centrum. Daar loop je vanaf het Place Saint-Lambert zo naar toe.
Je hebt inderdaad ook nog Luik-Saint-Lambert (en ook Luik-Carré trouwens), toch zijn dat zeer rustig stations. De reden zal wellicht zijn dat je toch nog best lang doet op dat stuk van Guillemins naar Saint-Lambert. Je doet er ongeveer 20 minuten over inclusief overstaptijd. Maar als je een tussenliggende bestemming moet bereiken of juist een bestemming verder af (bv Coronmeuse) zal de tram al winnen.

Een tramlijn is ook niet echt evenwaardig als een buslijn, een tramlijn rijdt veel comfortabeler en door de rails ook veel zichtbaarder (het is al bewezen dat zichtbaar OV meer gebruikt wordt). De tram verbindt de meeste drukste punten van de stad met elkaar en zal dus wel veel gebruikt worden, daar twijfel ik niet aan. Dit tramproject is dus niet te vergelijken met sommige zinloze prestige OV-projecten waarvan het nut twijfelachtige is (zoals de sneltram Hasselt-Maastricht).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] A25-E25 Luik - Maastricht

Bericht door Vinny » vr 11 mar 2022, 8:30

Je hebt inderdaad ook nog Luik-Saint-Lambert (en ook Luik-Carré trouwens), toch zijn dat zeer rustig stations. De reden zal wellicht zijn dat je toch nog best lang doet op dat stuk van Guillemins naar Saint-Lambert. Je doet er ongeveer 20 minuten over inclusief overstaptijd. Maar als je een tussenliggende bestemming moet bereiken of juist een bestemming verder af (bv Coronmeuse) zal de tram al winnen.
In zo'n geval moet je niet investeren in een tram, maar net zoals veel Duitse en Zwitserse steden in een S-bahn: (sub)urbaan railvervoer over de bestaande spoorrails, en het opknappen van de stations zodat deze aantrekkelijker wordt voor veel meer reizigers. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie