Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 07 mar 2022, 20:06

Op de A67, afrit Valkenswaard, is inmiddels alle NBA geplaatst.

Afbeelding
Was al eerder op dit forum.

Afbeelding
Nieuw vorkbord.

Afbeelding
En hier is een pijl veranderd!
Het zou zomaar kunnen dat mijn vorige foto (van een paar weken geleden) van deze plek hier iets mee te maken heeft. :)
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 mar 2022, 20:09

Ook op de A79 is het laatste bord bij Voerendaal nu herplaatst.

In 2018 zag het er zó uit:
Afbeelding

Maar Parkstad hoorde hier niet meer. Dus heeft men dat maar gewoon eraf gehaald.
Met dit lelijke resultaat: :roll:
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 07 mar 2022, 20:10

paolie schreef: zo 06 feb 2022, 18:05
Snelwegfreak schreef: zo 06 feb 2022, 17:26
harry schreef: zo 06 feb 2022, 17:23 https://wegnummers.nl/nba/2022/DSC05745a67wx31.jpg
Eh... is het nou rechtdoor of rechtsaf?
Ai ai ai. Dit is wel héél onduidelijk :|
Gelukkig simpel op te lossen: pijl rechtdoor afdekken, pijl rechtsaf naast wegnummer toevoegen.
Afbeelding
En hier is een pijl veranderd!
Het zou zomaar kunnen dat mijn vorige foto (van een paar weken geleden) van deze plek hier iets mee te maken heeft. :)
Kijk eens aan :top:

Autostrada
woonerf

Bericht door Autostrada » ma 07 mar 2022, 21:23

Pino schreef: zo 06 mar 2022, 21:28 ^^ Bij afsluitingen kan het verkeer prima worden omgeleid met DRIPs, dus ik kan me wel voorstellen dat men niet de kosten wil maken voor bewegwijzering die niet vaak nodig is. Want wat hier speelt, speelt natuurlijk ook elders. Je zou bijvoorbeeld Rotterdam moeten bewegwijzeren om de A2 van Amstel naar Oudenrijn, en in de tegenrichting van Eindhoven tot Deil, omdat vanuit Amsterdam en Eindhoven de A2 een alternatief biedt. Voor de hoofdroute. Maar omdat ook vanuit Utrecht zelf A2-A27-A15 een alternatief naar Rotterdam is bij gedoe op de normale A12-A20, zit je er wel langer aan vast. Op een gegeven moment worden borden ook te vol, wanneer je permanent op mogelijke omleidingen wilt voorsorteren. Hoewel zoiets als Hengelo toevoegen op Eemnes echt geen pijn had gedaan, dubbel omdat daar als ik het goed zie geen DRIP hangt.

Groningen vanaf Schiphol moet uiteindelijk een continue verwijzing worden. Er ontbreken alleen nog wat borden op de A9. Wanneer de uitbouw bij Amstelveen wordt gecompleteerd zijn het er alweer minder, maar er zal nog wel even een gat blijven tussen Holendrecht en Diemen. Of het juist is dat die route dan op de schop gaat en Rijnsweerd-Almere het met de verkeerde dan wel geen Groningen moet doen? Daar kun je op zijn minst over discussiëren. Het lijkt er wel eens op dat de ene Rijkswaterstaat district het liefste zo min mogelijk verandert, waar men in Amsterdam om vele redenen een vlucht naar voren nam.
Je snijdt hier een aantal keer het thema aan waar ik een paar posts geleden al aan refereerde: consistentie. Dat is de sleutel tot begrijpelijke bewegwijzering als je het mij vraagt.
Door dat er meerdere systemen door elkaar lopen en soms andere keuzes worden gemaakt, ontstaat er een verwarrend beeld. Groningen op borden plaatsen lijkt me opportuun, als deze ‘downstream’ ook gevolgd kan worden door de automobilist. Op de A4 en stukjes A9 had het wat mij betreft dus afgeplakt mogen worden tot er echt een doorgaande route was ontstaan.

Ik ben het roerend eens met je punt dat de gebruikte doelen op de A2 momenteel behoorlijk inadequaat zijn. Vanuit Amsterdam wordt er afwisselend met Eindhoven en Maastricht gewerkt, wat al nodeloos verwarrend is, maar verderop op de A2 ontbreekt het inderdaad aan belangrijke doelen als Rotterdam en Arnhem. Ter hoogte van de afrit Breukelen (ri Zuid) staat er wel een afstandsvermelding van Rotterdam en Arnhem, maar een paar kilometer verderop bij het begin van de parallel structuur (afrit Maarssen) wordt er op de doorgaande rijbaan alleen maar ‘s Hertogenbosch en Maastricht bewegwijzerd. Natuurlijk moeten Rotterdam en Arnhem hier vermeld worden… In noordelijke richting zou het keuzemoment voor de omgeleide automobilist logischerwijs bij het begin van de parallel structuur bij Den Bosch moeten liggen (afrit St Michielsgestel), het verkeer kan hier immers via de A59 + A16 of A2 + A15 naar Rotterdam geleid worden; de bewegwijzerde doelen zijn daar nu Amsterdam + Utrecht via de A2 en Waalwijk, Rosmalen, Nijmegen en Veghel op de parallelbaan. Rotterdam toevoegen op het bord Amsterdam + Utrecht en daarna is het 1e keuzemoment alweer knp Deil, waar Rotterdam nu uiteraard al wel bewegwijzerd is. Gaat hier dus om 1 locatie en je bent voorzien.

Een ander voorbeeld; op de A1 bij Deventer worden de doorgaande doelen Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Apeldoorn vermeld (4 stuks maar liefst). Op de A15 bij Valburg vinden we het epische bord Kleve + Arnhem (A15) / Oberhausen + Zwolle (A50). Waarom is dit bord episch? Oberhausen is veel sneller via de A73 en BAB57 dan A50> A12 > BAB3 (zowel in tijd als afstand). Ik zeg niet dat ik het nut van wat verdere doelen in zie (liefst wel met de juiste doelen) maar in die filosofie verwacht ik bij een Eemnes gewoon Almere + Groningen (A27) / Amersfoort + Hengelo (A1) (we verschillen over dat laatste overigens niet van mening).

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 07 mar 2022, 21:50

Pino schreef: zo 06 mar 2022, 21:28 maar in die filosofie verwacht ik bij een Eemnes gewoon Almere + Groningen (A27) / Amersfoort + Hengelo (A1) (we verschillen over dat laatste overigens niet van mening).
^^ Liefst ook Hannover na :KP: Azelo en Luxembourg na het passeren van Maastricht. Naar mijn mening zou je ook met Koblenz kunnen werken na :KP: Rijkevoort terwijl Köln dan over de A77/BAB57 wordt gestuurd.

Ook kunnen wat mij betreft Liège en Aachen toegevoegd kunnen worden na :AS: Kelpen-Oler van de A2, maar die is dubieus aangezien Maastricht en Heerlen die twee steden afdekken.

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » ma 07 mar 2022, 22:26

Autostrada schreef: ma 07 mar 2022, 21:23
Pino schreef: zo 06 mar 2022, 21:28 ^^ Bij afsluitingen kan het verkeer prima worden omgeleid met DRIPs, dus ik kan me wel voorstellen dat men niet de kosten wil maken voor bewegwijzering die niet vaak nodig is. Want wat hier speelt, speelt natuurlijk ook elders. Je zou bijvoorbeeld Rotterdam moeten bewegwijzeren om de A2 van Amstel naar Oudenrijn, en in de tegenrichting van Eindhoven tot Deil, omdat vanuit Amsterdam en Eindhoven de A2 een alternatief biedt. Voor de hoofdroute. Maar omdat ook vanuit Utrecht zelf A2-A27-A15 een alternatief naar Rotterdam is bij gedoe op de normale A12-A20, zit je er wel langer aan vast. Op een gegeven moment worden borden ook te vol, wanneer je permanent op mogelijke omleidingen wilt voorsorteren. Hoewel zoiets als Hengelo toevoegen op Eemnes echt geen pijn had gedaan, dubbel omdat daar als ik het goed zie geen DRIP hangt.

Groningen vanaf Schiphol moet uiteindelijk een continue verwijzing worden. Er ontbreken alleen nog wat borden op de A9. Wanneer de uitbouw bij Amstelveen wordt gecompleteerd zijn het er alweer minder, maar er zal nog wel even een gat blijven tussen Holendrecht en Diemen. Of het juist is dat die route dan op de schop gaat en Rijnsweerd-Almere het met de verkeerde dan wel geen Groningen moet doen? Daar kun je op zijn minst over discussiëren. Het lijkt er wel eens op dat de ene Rijkswaterstaat district het liefste zo min mogelijk verandert, waar men in Amsterdam om vele redenen een vlucht naar voren nam.
Je snijdt hier een aantal keer het thema aan waar ik een paar posts geleden al aan refereerde: consistentie. Dat is de sleutel tot begrijpelijke bewegwijzering als je het mij vraagt.
Door dat er meerdere systemen door elkaar lopen en soms andere keuzes worden gemaakt, ontstaat er een verwarrend beeld. Groningen op borden plaatsen lijkt me opportuun, als deze ‘downstream’ ook gevolgd kan worden door de automobilist. Op de A4 en stukjes A9 had het wat mij betreft dus afgeplakt mogen worden tot er echt een doorgaande route was ontstaan.

Ik ben het roerend eens met je punt dat de gebruikte doelen op de A2 momenteel behoorlijk inadequaat zijn. Vanuit Amsterdam wordt er afwisselend met Eindhoven en Maastricht gewerkt, wat al nodeloos verwarrend is, maar verderop op de A2 ontbreekt het inderdaad aan belangrijke doelen als Rotterdam en Arnhem. Ter hoogte van de afrit Breukelen (ri Zuid) staat er wel een afstandsvermelding van Rotterdam en Arnhem, maar een paar kilometer verderop bij het begin van de parallel structuur (afrit Maarssen) wordt er op de doorgaande rijbaan alleen maar ‘s Hertogenbosch en Maastricht bewegwijzerd. Natuurlijk moeten Rotterdam en Arnhem hier vermeld worden… In noordelijke richting zou het keuzemoment voor de omgeleide automobilist logischerwijs bij het begin van de parallel structuur bij Den Bosch moeten liggen (afrit St Michielsgestel), het verkeer kan hier immers via de A59 + A16 of A2 + A15 naar Rotterdam geleid worden; de bewegwijzerde doelen zijn daar nu Amsterdam + Utrecht via de A2 en Waalwijk, Rosmalen, Nijmegen en Veghel op de parallelbaan. Rotterdam toevoegen op het bord Amsterdam + Utrecht en daarna is het 1e keuzemoment alweer knp Deil, waar Rotterdam nu uiteraard al wel bewegwijzerd is. Gaat hier dus om 1 locatie en je bent voorzien.

Een ander voorbeeld; op de A1 bij Deventer worden de doorgaande doelen Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Apeldoorn vermeld (4 stuks maar liefst). Op de A15 bij Valburg vinden we het epische bord Kleve + Arnhem (A15) / Oberhausen + Zwolle (A50). Waarom is dit bord episch? Oberhausen is veel sneller via de A73 en BAB57 dan A50> A12 > BAB3 (zowel in tijd als afstand). Ik zeg niet dat ik het nut van wat verdere doelen in zie (liefst wel met de juiste doelen) maar in die filosofie verwacht ik bij een Eemnes gewoon Almere + Groningen (A27) / Amersfoort + Hengelo (A1) (we verschillen over dat laatste overigens niet van mening).
Zou het niet vermelden van Rotterdam bij Den Bosch niet een bewussie zijn? Er zijn immers twee routes die nauwelijks voor elkaar onder doen (en vanaf Eindhoven zelfs 3). A2/A15 is normaal gesproken het snelst maar een klein beetje drukte op een van beide routes kan die balans al doen kantelen. Eigenlijk moet Rotterdam vanuit het zuidoosten dynamisch bewegwijzerd worden; bij Eindhoven via de A58 of de A2 en vervolgens bij Den Bosch over de A59 of de A2/A15. Andersom geldt voor Eindhoven/Den Bosch vanuit Rotterdam natuurlijk eigenlijk hetzelfde. Kost een paar knaken maar dan heb je ook wat.

Tukker1
polderweggetje

Bericht door Tukker1 » ma 07 mar 2022, 22:48

Autostrada schreef: ma 07 mar 2022, 21:23 n noordelijke richting zou het keuzemoment voor de omgeleide automobilist logischerwijs bij het begin van de parallel structuur bij Den Bosch moeten liggen (afrit St Michielsgestel), het verkeer kan hier immers via de A59 + A16 of A2 + A15 naar Rotterdam geleid worden; de bewegwijzerde doelen zijn daar nu Amsterdam + Utrecht via de A2 en Waalwijk, Rosmalen, Nijmegen en Veghel op de parallelbaan. Rotterdam toevoegen op het bord Amsterdam + Utrecht en daarna is het 1e keuzemoment alweer knp Deil, waar Rotterdam nu uiteraard al wel bewegwijzerd is. Gaat hier dus om 1 locatie en je bent voorzien.
Vooral bij de Ring/Parallel baan van Den Bosch moet je kijken naar niet te veel doelen / maar wel dekkend genoeg.
Vanaf de A2 komend vanaf zuiden (Eindhoven) dien je voor de parallelbaan inderdaad die plaatsen toe te voegen (Waalwijk, Rosmalen, Nijmegen en Veghel N279) ter hoogte van de afritten / knooppunten dien je de plaatsen Helmond (N279) en Oss (A50) toe te voegen die een minder belangrijke functie hebben dan. Vooral voor de A59 (West) vind ik Waalwijk te weinig zeggen zelfs bij Knooppunt Empel staat alleen Waalwijk in die richting. Rotterdam is via de A2-A15 een stuk korter dan A59-A16. Breda zou je voor de A59-west kunnen aangeven.
Autostrada schreef: ma 07 mar 2022, 21:23 Een ander voorbeeld; op de A1 bij Deventer worden de doorgaande doelen Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Apeldoorn vermeld (4 stuks maar liefst). Op de A15 bij Valburg vinden we het epische bord Kleve + Arnhem (A15) / Oberhausen + Zwolle (A50). Waarom is dit bord episch? Oberhausen is veel sneller via de A73 en BAB57 dan A50> A12 > BAB3 (zowel in tijd als afstand). Ik zeg niet dat ik het nut van wat verdere doelen in zie (liefst wel met de juiste doelen) maar in die filosofie verwacht ik bij een Eemnes gewoon Almere + Groningen (A27) / Amersfoort + Hengelo (A1) (we verschillen over dat laatste overigens niet van mening).
Utrecht en Arnhem worden tegenwoordig vanaf de Afrit Hengelo op de A1 al aangegeven dit is vooral voor Utrecht wel erg vroeg voor Arnhem begrijp ik dit wel als route van Twente naar Zuid Nederland en om verkeer niet over de N18/A18/A12 te sturen dat verder is.
Ik denk dat voor Oberhausen bij Valburg is gekozen om een oostelijk A12 doel te kiezen. Doetinchem wordt niet gecontinueerd en is geen Duits doel.

Wat ik verder vind is dat er ook meer gekeken moet worden naar het minimaal zo'n 30km voor het Netwerkdoel een verder logisch Netwerk doel te bewegwijzeren vooral indien de borden erg leeg zijn met maar 1 doel. Denk aan Groningen op de A28 en A50 vanaf Harderwijk en Vaassen of liever nog Knooppunt Beekbergen. En Bijvoorbeeld Eindhoven en/of Oberhausen op de A50 vanaf Knooppunt Beekbergen.
nickdh schreef: ma 07 mar 2022, 21:50 Liefst ook Hannover na Azelo en Luxembourg na het passeren van Maastricht. Naar mijn mening zou je ook met Koblenz kunnen werken na Rijkevoort terwijl Köln dan over de A77/BAB57 wordt gestuurd.

Ook kunnen wat mij betreft Liège en Aachen toegevoegd kunnen worden na Kelpen-Oler van de A2, maar die is dubieus aangezien Maastricht en Heerlen die twee steden afdekken.
Ik heb rijkswaterstaat laatst gemaild. Deze zeiden dat Hannover niet wordt bewegwijzerd vanaf Knooppunt Azelo of Buren ook niet net voor de grens. Ik heb ook nog aangegeven om de A31 Hoek om doelen aan te geven zoals Emden op de A1 maar dit gebeurde niet. Wel wou men kijken om op de A35/N35 vanaf Enschede-West Oberhausen aan te geven.
Voor de A12 wou men bij knooppunt Oud-Dijk ook Emmerich en Köln toevoegen maar dit duurde nog even door de relatief nieuwe borden.

Voor de A2 gaf men aan dat het bij Liege en Brussel bleef, hoewel Verviers net over de grens in Belgie ook wordt aangegeven.
Volgens mij staat op de A2 Köln eerder aangegeven als Aachen dus dat is een afweging. Bij Born staan nu wel een groot afstandenbord met Brussel, Antwerpen, Aachen, Köln, Maastricht en Heerlen. Wel jammer dat Liége zo laat staat aangegeven pas bij Kerensheide. Ook zou een vermelding van Hasselt of Genk bij knooppunt Kerensheide wel wenselijk zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 07 mar 2022, 23:10

Steyn_E schreef: ma 07 mar 2022, 22:26 Eigenlijk moet Rotterdam vanuit het zuidoosten dynamisch bewegwijzerd worden; bij Eindhoven via de A58 of de A2 en vervolgens bij Den Bosch over de A59 of de A2/A15. Andersom geldt voor Eindhoven/Den Bosch vanuit Rotterdam natuurlijk eigenlijk hetzelfde. Kost een paar knaken maar dan heb je ook wat.
Wanneer routes weinig voor elkaar onder doen, zou ik toch de (normaal gesproken) snelste willen bewegwijzeren, en klaarstaan om bij calamiteiten verkeer om te leiden naar de andere. En die omleiding kun je dan weer wat vergemakkelijken met wat vaste verwijzingen langs de route die het nét niet is - wat ook kan, want zodra je Alblasserdam passeert, geeft de A15 ook alweer de snelste route naar Eindhoven. Een min of meer vaste DRIP-vermelding bij bijvoorbeeld Ridderkerk hoe je het beste naar Eindhoven of Den Bosch kunt rijden - nee dank je. Gebruik die dynamische opties maar voor informatie voor regionaal verkeer, wat op zulke plekken een veel grotere doelgroep is.
Autostrada schreef: ma 07 mar 2022, 21:23 Je snijdt hier een aantal keer het thema aan waar ik een paar posts geleden al aan refereerde: consistentie. Dat is de sleutel tot begrijpelijke bewegwijzering als je het mij vraagt.
Het ene gebrek aan consistentie in het andere niet. We zitten nog in een transitie met een te bewegwijzeren verbinding als Amsterdam-Groningen of Bocholtz-Eindhoven-Rotterdam. De eerste heeft een paar verwijzingen rond Schiphol, die wordt gevolgd door een volgbord, waarna uiteindelijk Groningen toch weer continu verschijnt. Voor de tweede zijn al best wel wat borden geplaatst met plakstrips, die nu deels al tien jaar in de wachtkamer zitten in afwachting van nieuwe borden stroomafwaarts. Dat voelt dan ook weer als kapitaalverspilling: om pragmatische redenen even geen continuïteit eisen heeft wel zin. Als maar vooruitstrevend naar een volledig continue eindsituatie wordt toegewerkt.

In een vergelijking tussen snelwegen zul je er al heel snel tegenaan lopen dat de ene snelweg de andere niet is, en dat borden nu eenmaal niet al te vol mogen worden. Zeker centraal door het land lopende routes hebben veel doelen die je er van zichzelf al kunt bewegwijzeren, en nog veel meer waarvoor de route ook een goed alternatief vormt. En dan kan even verderop zomaar een snelweg liggen die veel minder te kampen heeft met schaarse bordruimte, en waar je dus ruimhartiger kunt omspringen met doelen die je elders niet kwijt had gekund. Doelenkeuze blijft mensenwerk. Je kunt verwachten dat de toegepaste principes overal hetzelfde zijn, maar een perfect consistent resultaat is vaak teveel.

Overigens stelt ook mij de concrete doelenkeuze met regelmaat teleur. Een nette set principes wordt matig toegepast.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » ma 07 mar 2022, 23:11

^^ Je kan doelen blijven toevoegen op de borden. Er zijn altijd wel extra relevante doelen te bedenken voor kruisende wegen. Het probleem is natuurlijk vooral de ruimte op de borden (kijk naar iets als de N281 voor hoe het niet moet), en de bijkomende kosten.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 08 mar 2022, 21:39

A13 richting Den Haag, afrit 11.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 09 mar 2022, 20:11

nickdh schreef: di 08 mar 2022, 21:39 A13 richting Den Haag, afrit 11.
Het vorkbord schijn je alleen helemaal te kunnen zien vanachter het geluidsscherm. :)

Afbeelding

In de spoiler nieuwe borden van Ruyven.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 10 mar 2022, 15:58

Lekker duidelijk hoor, dat zeshoekje met een krabbeltje erin. Het lijkt meer op een paar zoenlippen dan een stekker. :facepalm:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 10 mar 2022, 20:06

Ook vzp Vrijenban is zijn museumstukken kwijt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 10 mar 2022, 21:39

Ik ook dan :rofl2:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 10 mar 2022, 22:58

Wouter N14 schreef: do 10 mar 2022, 20:06 Ook vzp Vrijenban is zijn museumstukken kwijt.
Waar gaat dit over?
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 10 mar 2022, 23:03

De laatste oude donkerblauwe borden met aanstralers die er hingen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 10 mar 2022, 23:05

^^ Die zijn toch al maanden geleden verdwenen?
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 10 mar 2022, 23:11

Richting noorden hingen ze er toch nog?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 10 mar 2022, 23:12

^^ Vrijenban is alleen richting zuiden.
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 mar 2022, 8:27

Dáár zit waarschijnlijk de verwarring. Mogelijk dat Wouter hetzelfde had.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 11 mar 2022, 12:30

^^
Wouter N14 schreef: do 10 mar 2022, 20:06 Ook vzp Vrijenban is zijn museumstukken kwijt.
Wouter, wat bedoel je precies?
Vrijenban heeft al een tijdje geen oude borden meer.
Ruyven sinds deze week ook niet meer.
Rein schreef: do 10 mar 2022, 21:39 Ik ook dan :rofl2:
Rein, voor het geval Wouter opnieuw niet antwoordt: misschien weet jij wat jullie bedoelen?
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 11 mar 2022, 12:33

Sorry ik dacht dat Vrijenban pas recent was vervangen...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 11 mar 2022, 12:51

^^ Dat klopt, als je juli 2020 nog als recent beschouwt.
(Voor mij als bordenfotograaf is dat eeuwen geleden, maar anderen hebben wellicht een andere perceptie.)
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 11 mar 2022, 12:54

Nee ik bedoelde met recent afgelopen week. Ik had er waarschijnlijk nu aandacht voor vanwege de vervanging van Ruyven zodat ik dacht iets nieuws te zien :oops:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 mar 2022, 16:25

Kaaiman schreef: do 10 mar 2022, 15:58 Lekker duidelijk hoor, dat zeshoekje met een krabbeltje erin. Het lijkt meer op een paar zoenlippen dan een stekker. :facepalm:
Daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan in 2018. Daaruit bleek dat 85% van de respondenten het begreep.

Bedoeling was om de blauwe schaduw nader te kunnen duiden. Voorwaarde daarbij was wel dat alles wat met energie pompen/laden te maken heeft, in één pictogram moet blijven passen. Dit om te voorkomen dat borden moeten worden vervangen door exemplaren die meer picto's bevatten en daardoor groter zijn, of dat de picto's veel kleiner zouden moeten worden om op de voorhanden zijnde breedte van het bord te passen. Omdat LPG niet meer wordt aangeduid bij nieuwe borden, is ervoor gekozen om aan de rechterzijde van de pompzuil de nadere verklaring te doen. Een icoon rechtsbovenin is altijd blauw en zeshoekig, en er is een stekkertje in afgebeeld. Die zeshoek volgt uit EU-regelgeving. De kleur blauw uit het feit dat deze kleur inmiddels alom wordt geassocieerd met elektrisch rijden. Een icoon rechtsonderin is altijd lichtgroen en een ruit, met de aanduiding H2 daarin. De ruit volgt uit EU-regelgeving. De kleur moest afwijkend zijn van blauw, maar wel passend zijn bij de beleving. Voor H2 worden doorgaans de kleuren lichtblauw en lichtgroen gebruikt; de laatste is het daarom geworden.

Op afstand ziet een weggebruiker nu allereerst de plaats van het icoon: rechtsboven en/of rechtsonder. Dat geeft op zich al voldoende informatie. Daar komen dan nog de vorm en de kleur bij naarmate men het bord dichter nadert, wat bevestiging geeft. De finale bevestiging krijgt men dichtbij het bord, wanneer ook de stekker of de tekst H2 zichtbaar worden in het icoon.

Met de modulaire opbouw van het nieuwe pictogram kan heel veel, en ook heel snel worden overgebracht op de weggebruiker.
  • zwarte pompzuil: alleen fossiele brandstoffen verkrijgbaar
  • zwarte pompzuil, blauwe schaduwpompzuil, blauw zeshoekicoon rechtsboven: fossiele brandstoffen verkrijgbaar en elektrisch laden mogelijk
  • zwarte pompzuil, blauwe schaduwpompzuil, groen ruiticoon rechtsonder: fossiele brandstoffen en waterstof verkrijgbaar
  • zwarte pompzuil, blauwe schaduwpompzuil, blauw zeshoekicoon rechtsboven, groen ruiticoon rechtsonder: fossiele brandstoffen en waterstof verkrijgbaar en elektrisch laden mogelijk
  • blauwe pompzuil, blauw zeshoekicoon rechtsboven: elektrisch laden mogelijk, geen fossiele brandstoffen verkrijgbaar
  • blauwe pompzuil, groen ruiticoon rechtsonder: waterstof verkrijgbaar, geen fossiele brandstoffen verkrijgbaar
  • blauwe pompzuil, blauw zeshoekicoon rechtsboven, groen ruiticoon rechtsonder: waterstof verkrijgbaar en elektrisch laden mogelijk, geen fossiele brandstoffen verkrijgbaar
Verder kan op het servicebord van de VZP bij beschikbaarheid van een elektrisch laadpunt het logo van de betreffende exploitant worden afgebeeld. Denk aan een Fastned of Allego.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 mar 2022, 16:35

Ik kan mij dat onderzoek herinneren. Ik vind het hier in de praktijk niet echt uit de verf komen, het icoontje is wel echt heel klein.

Aan de andere kant is er denk ik geen EV rijder die hier van afhankelijk is omdat elke elektrische auto dat in het navigatiesysteem heeft geïntegreerd.

Nogmaals de foto van Harry:
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 mar 2022, 16:39

Het is er dus gekomen op verzoek van de vereniging van elektrische rijders.

Overigens is dit gewoon een kwestie van wennen. Het zal snel genoeg duidelijk zijn voor de groep die het betreft dat op afstand een "stip" rechtsbovenin het pictogram de relevante boodschap al geeft.
En op dezelfde wijze zal het voor waterstofrijders duidelijk zijn dat de voor hen relevante "stip" rechtsonderin staat.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 11 mar 2022, 18:45

^^ Is ook overwogen de pompsymbooltjes te verkleinen?

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » vr 11 mar 2022, 19:04

In het buitenland wordt auto met stekkertje gebruikt als symbool. Veel duidelijker...

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 11 mar 2022, 19:06

^^ Is dat veel duidelijker? Zo'n klein stekkertje valt ook niet lekker op. Heb je een voorbeeld?
I'm average height... in Thailand.