Strasbourg is wellicht wat overdreven om daar al aan te geven (500km)Pino schreef:Heb het idee dat men bij Lyon het verkeer in die richting al van de A 6 af wil krijgen en via de A 42, de A 40 en de A 39 naar de A 36 wil leiden. Scheelt files, maar zonde dat daardoor een doel als Genève van de borden verdwijnt ten gunste van een wat vergezocht en verafgelegen doel.
Verre doelen op de Franse bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Verre doelen op de Franse bewegwijzering
-
- 2x4 autosnelweg
-
- dorpsstraat
-
- 4x3 autosnelweg
Allemaal pogingen om het verkeer via een bepaalde route naar dat doel te krijgen.
Lille bij Beaune : "neem de A 31 / A 5 / A 26, niet via Parijs"
Lyon bij Lille: idem
Strasbourg bij Lyon: "neem de A 42 / A 40 / A 39, niet de A 6"
Barcelona bij Toulouse: "neem de A 61 / A 9, niet door de Pyreneeën"
Goed, het is een keuze die je kunt maken. Zelf heb ik, zeker bij Lyon, het idee dat er ter plaatse wel wat nuttiger doelen op de borden hadden kunnen staan dan dat ver weg gelegen doel. Maar het managen van verkeersstromen is ook wat waard. En je moet de Fransen nageven dat ze een eenmaal genoemd doel ook consequent blijven aangeven. Niet van dat Nederlandse geklooi dat één keer een doel wordt aangegeven, dan een via-bord en dan zie je het ver weg gelegen doel niet meer terug.
Goed, het is een keuze die je kunt maken. Zelf heb ik, zeker bij Lyon, het idee dat er ter plaatse wel wat nuttiger doelen op de borden hadden kunnen staan dan dat ver weg gelegen doel. Maar het managen van verkeersstromen is ook wat waard. En je moet de Fransen nageven dat ze een eenmaal genoemd doel ook consequent blijven aangeven. Niet van dat Nederlandse geklooi dat één keer een doel wordt aangegeven, dan een via-bord en dan zie je het ver weg gelegen doel niet meer terug.
-
- autoweg
-
- dorpsstraat
-
- 2x3 autosnelweg
Tsja, wat is vroeg. Er zijn wel meer 'verrassende' verre bestemmingen die ik ben tegengekomen, zoals:
-Sète op de A75 bij Millau
-Lyon op de A85, ten oosten van Tours
-Liège op de A2 vanaf de A1 (en Liège was op de N43 rond Charleville-Mézières ook al opvallend goed vertegenwoordigd)
-Een aantal bestemmingen op de A8 in westelijke richting als Hyères, Aubagne, Gap en Barcelona.
Die plaatsen liggen redelijk ver weg en daarnaast ook niet direct logisch op de route, en zijn daarmee niet zo te verwachten. Op zich vind ik het niet zo gek, dat er voor wordt gekozen om bepaalde plaatsen over meerdere wegen te verwijzen via een bepaalde route.
-Sète op de A75 bij Millau
-Lyon op de A85, ten oosten van Tours
-Liège op de A2 vanaf de A1 (en Liège was op de N43 rond Charleville-Mézières ook al opvallend goed vertegenwoordigd)
-Een aantal bestemmingen op de A8 in westelijke richting als Hyères, Aubagne, Gap en Barcelona.
Die plaatsen liggen redelijk ver weg en daarnaast ook niet direct logisch op de route, en zijn daarmee niet zo te verwachten. Op zich vind ik het niet zo gek, dat er voor wordt gekozen om bepaalde plaatsen over meerdere wegen te verwijzen via een bepaalde route.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- verkeersader
E46
Liège en Charleroi vind je al vanaf Reims op de borden langs de N51/A34. (Zie autorout.free.fr.) In Charleville-Mézières wordt daar in de richting van Charleroi nog Bruxelles aan toegevoegd. Al deze bestemmingen staan vervolgens continu aangegeven, ook in België.
Verkeer van Reims naar Luik wordt in Libramont-Chevigny de E411 opgestuurd richting Neufchâteau, alwaar het de E25 dient te nemen. Omgekeerd staat vanaf Luik ook Reims op de borden... via de N63-N4-N89!
hock: (M.a.w. het tracé van de E46 volgend, maar totaal nutteloos. Nuja, deze borden naar Reims dateren wel uit de pre-E25-tijd.)
Verkeer van Reims naar Luik wordt in Libramont-Chevigny de E411 opgestuurd richting Neufchâteau, alwaar het de E25 dient te nemen. Omgekeerd staat vanaf Luik ook Reims op de borden... via de N63-N4-N89!

-
- autoweg
Is dat echt zo? Is wel uniek dan, een Nederlandse plaats al in Frankrijk aangegeven. (alleen staat hij dan vervolgens in nergens in Belgie aangegeven, alleen bij Luik).Vinny schreef:En ik kan me herinneren dat mijn moeder ooit Maastricht op de bewegwijzering heeft zien staan. Ook in die omgeving...
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Luxemburg ligt dan ook weer aan de E44 die over een flinke lengte de respectievelijke N29/ N43 in Noord-Frankrijk volgt.Ds79m schreef:Het aantal verre, buitenlandse bestemmingen rond Charleville-Mézières viel mij ook al op. Charleroi, Brussel, Liège, Luxemburg, die liggen geen van alle dichtbij, maar komen allemaal prominent op de bewegwijzering voor in deze regio.
-
- 2x3 autosnelweg
Voor Luxemburg is zeker iets te zeggen.waldo79 schreef:Luxemburg ligt dan ook weer aan de E44 die over een flinke lengte de respectievelijke N29/ N43 in Noord-Frankrijk volgt.Ds79m schreef:Het aantal verre, buitenlandse bestemmingen rond Charleville-Mézières viel mij ook al op. Charleroi, Brussel, Liège, Luxemburg, die liggen geen van alle dichtbij, maar komen allemaal prominent op de bewegwijzering voor in deze regio.
In het geval van Brussel is het wat mij betreft twijfelachtiger, omdat Charleroi ook al genoemd wordt, en Brussel over dezelfde route gaat. Het is overigens jammer dat Paris hier ontbreekt op de bewegwijzering. De doorgaans vanuit alle uithoeken in Frankrijk aangegeven hoofdstad verschijnt pas vanaf Reims op de bewegwijzering. Anders hadden er op 1 plek 3 hoofdsteden op de bewegwijzering gestaan, een zeer bijzondere situatie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
-
- zandpaadje
Re:
Dit topic is al een tijdje niet gebruikt, maar toen ik zat rond te struinen op Google Maps/streetview kwam ik op de Franse A13 uit. Bij het knooppunt met de A28 (die richting Bordeaux) staat Nantes bewegwijzerd richting Caen. Die route van Caen en Rennes is niet alleen langer (388 km) en langzamer (3 uur 49 minuten) dan de route via A28 (357 km; 3 uur 23 minuten). Mij ontgaat hierin de logica. Iemand een reden om Nantes zo om te leiden?Pino schreef: ↑vr 04 aug 2006, 9:36 Allemaal pogingen om het verkeer via een bepaalde route naar dat doel te krijgen.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Verre doelen op de Franse bewegwijzering
Wellicht dateert die verwijzing nog van voor de aanleg van de A 28. Historisch was de route via Caen en Rennes beter uitgebouwd, met meer verdubbelingen en stukken snelweg. Inmiddels is dat verschoven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Bewegwijzering gaat in Frankrijk soms wel 30 jaar mee; en het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze een keer het paneel hebben vervangen en gewoon rücksichlos de oude bestemmingen overgenomen zonder te kijken of het nog de meest handige route was.
-
- 2x2 autosnelweg
Vanuit Aiguines staat ook nog Trigance bewegwijzerd op 40km. Gewoon omdat die RD die uit Aiguines vertrekt ook eindigt in Trigance. Voor de rest heeft dat doel geen enkel wezenlijk belang. Maar het is wel degelijk 1 van de zaken die fout gaat bij de Franse borden.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat kan wel een rol hebben gespeeld. En in het heden ben je over Caen wel ruim goedkoper uit, want na de A13 is het tolvrij. Maar het brengt je, behalve de extra kilometers, wel de minder goed uitgebouwde passages van Caen, Rennes en Avranches. Omgekeerd brengt de A28-route je toch op enig moment op de A11, en dus tussen de hoofdstroom van verkeer uit de hoofdstad.
Op het knooppunt staat ook Caen-Nantes. Misschien moeten we het ook een beetje lezen als verwijzing Normandië-Bretagne.
-
- Secretaris
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Überhaupt was dat an sich een beter woord geweest