130 km/h op Nederlandse snelwegen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen
Het lijkt er trouwens op dat Nederlanders in BE ook gewoon die 100km/h verderzetten en verbaasd zijn dat wij hier nog 120/130 durven rijden.
-
- expressweg
Duitsland is vooral opgefokt en een ramp om te rijden als je gewoon 120-130 rijdt, zeker op 2x2 zonder limiet. Als je dan een treintje vrachtwagens inhaalt krijg je dan vaak gelijk zo'n seinende jakkeraar in je kont.
De uitspraak van Pino klopt dan wel in mijn ogen: een vrij kleine groep eist veel plaats op op de autobahn en dat sfeertje hangt hier ook soms: ik kom eraan dus jij moet oprotten, ook al rij je 130 en haal je correct in.
Nederland heeft een ander soort opgefoktheid: weinig tolereren van elkaar en bumperkleven.
De uitspraak van Pino klopt dan wel in mijn ogen: een vrij kleine groep eist veel plaats op op de autobahn en dat sfeertje hangt hier ook soms: ik kom eraan dus jij moet oprotten, ook al rij je 130 en haal je correct in.
Nederland heeft een ander soort opgefoktheid: weinig tolereren van elkaar en bumperkleven.
-
- Moderator
Dat viel mij ook op. Vooral op de E19 van Breda naar Antwerpen.
-
- dorpsstraat
Het is zo een onzinstatement, ik rij regelmatig 's ochtends om 4u00 weg (regio Deventer - Den Helder) en heb dan de CC tussen de 130 en 150km/h staan. Ik merk dat Google Maps stelt dat ik 2u20 onderweg ben, maar in praktijk is rond die tijd ook 1u45 haalbaar. Als ik dan rond 17u00 weer terug naar huis ga dan ben ik door het verkeer al beperkt in mijn snelheid (rond de 100 tot 110km/h), en dan merk ik dat ik de 2 uur eigenlijk altijd wel overschrijd.Durashift schreef: ↑di 15 mar 2022, 23:45Ben ik niet met hem eens, ik geef toe: in dit draadje zal ik ook wel geschreven hebben dat 100 of 130 niet veel uitmaakt.. maar ben daar wel van teruggekomen.. als je op een wat langere afstand (> 110 km) grotendeels 130 km/h kan rijden.. dit toch écht wel tijd scheelt.dhr. Tertoolen schreef:(..) Ook merken automobilisten in de praktijk dat ze helemaal niet heel veel langer onderweg zijn. "Het scheelt op een lange rit vaak maar enkele minuten. Dat het veel langer duurt zit meer in ons hoofd." (..)
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... inet-rutte
Maar goed, de gemiddelde Nederland is natuurlijk voornamelijk op kortere stukjes onderweg, dus daar valt de tijdswinst dan inderdaad in het niet. Alleen is niet heel Nederland gelijk aan het gemiddelde.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
-
- 2x4 autosnelweg
Okay, als je erop staat.
Linksplakkende Duitsers zie ik echt nooit. Middenplakkers wel, dat doen ze continu.
Dat zie ik alleen in Nederland gebeuren. In Duitsland seinen ze, maar je eraf duwen...?

Dat is toch aan de middengroeprijder zelf om te bepalen? Ik heb er ook wel eens één (in Nederland) op mijn bumper zitten, maar ik bepaal toch echt zelf of het gat groot genoeg is om naar rechts te gaan.
Als het druk is, reguleert het verkeer zichzelf wel toch? Laat die jakkeraars hun best maar doen, zij rijden van treintje naar treintje. Goed voor de staatskas.
Ja, feitelijk zelfs?

Sorry, maar zoals eerder gezegd ligt dit toch echt bij degene die ruimte denkt te moeten maken voor iemand die 200 wil rijden. Als je 200 rijdt, moet jij met de middengroep rekening houden, niet andersom. En in mijn ervaring gebeurt dat ook zo.
Bedoel je dat de Duitsers in Nederland hard rijden? Nee man, die Duitsers zijn hartstikke bang voor de hoge boetes hier. En bovendien zijn ze (ten opzichte van Nederlanders) hartstikke gedisciplineerd: snelheidsbeperking = je eraan houden!
Dit is al weerlegd: je kunt een V85 niet opleggen.
Voor de goede orde: ik generaliseer hier en het geldt natuurlijk niet voor iedereen. En er zijn ongetwijfeld situaties waarin alles precies omgekeerd is. Alles is subjectief en op basis van eigen waarnemingen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- dorpsstraat
Zo ervaar ik het weer niet, ik rij met enige regelmatig of met een oude BMW, dan wel met een bedrijfswagen op de Duitse Autobahn, en dat met een snelheid van 100 tot 130km/h omdat die voertuigen niet prettiger rijden op hogere snelheden. En ik heb daar zeer zelden tot helemaal geen last van seinende jakkeraars.Davy schreef: ↑do 17 mar 2022, 12:59 Duitsland is vooral opgefokt en een ramp om te rijden als je gewoon 120-130 rijdt, zeker op 2x2 zonder limiet. Als je dan een treintje vrachtwagens inhaalt krijg je dan vaak gelijk zo'n seinende jakkeraar in je kont.
Omdat ik de andere kant van de medaille (lees: het hardrijden) ook goed ken, moet ik er wel bij zeggen dat ik bij het inhalen op die langzamere snelheden wel beducht ben op achteropkomend verkeer. Als iemand (significant) sneller aankomt dan laat ik meestal mijn gas iets los, zodat diegene voorbij kan, en ga dan pas inhalen. Op die manier heb ik nergens last van, en hoef ik ook geen ander verkeer onnodig te blokkeren.
Kwestie van met elkaar rijden, i.p.v. voor je eigen.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
-
- 2x2 autosnelweg
Precies! Soms rij ik ook wel eens een langzamere auto's en dan rij ik ook 'maar' met zo'n 120 km/h op de Duitse snelwegen. Met goed spiegelen en een beetje meedenken heb je nauwelijks last van de hardrijders. Veel irritanter zijn die mensen die menen 2-3 km/h sneller te moeten zijn en je dan achter vrachtwagens vast laten rijden.de_Aristocraat schreef: ↑do 17 mar 2022, 14:33 Omdat ik de andere kant van de medaille (lees: het hardrijden) ook goed ken, moet ik er wel bij zeggen dat ik bij het inhalen op die langzamere snelheden wel beducht ben op achteropkomend verkeer. Als iemand (significant) sneller aankomt dan laat ik meestal mijn gas iets los, zodat diegene voorbij kan, en ga dan pas inhalen. Op die manier heb ik nergens last van, en hoef ik ook geen ander verkeer onnodig te blokkeren.
Klopt helemaal. Er zijn in Duitsland flink wat middenplakkers op 2x3 snelwegen, maar linksplakkers zeer zelden. Die tref je veel meer in Zwitserland aan, waar de rechterrijstrook sowieso voor alles dat geen vrachtauto of bus is, lava schijnt te zijn.Attietattie schreef: ↑do 17 mar 2022, 14:23 Linksplakkende Duitsers zie ik echt nooit. Middenplakkers wel, dat doen ze continu.
Mwah, ik vind Nederlanders in Duitsland helemaal niet zo verschrikkelijk rijden. Persoonlijk vind ik het de laatste jaren er zelfs beter op geworden. Nu rij ik zelden meer in de echte grensstreek, alleen als ik naar familie in Nederland rij, maar dieper Duitsland in heb ik van Nederlanders vrijwel nooit last. En ik vind ze ook niet opgefokt rijden. Nederlanders rijden ook in Duitsland eerder gezapig. Gevoeld is dat sinds de 100 km/h limiet overdag alleen maar meer geworden. Juist Duitsers kunnen soms opgefokt reageren als je ze inhaalt met lichten seinen, toeteren e.d.Robbert297 schreef: ↑do 17 mar 2022, 12:14 Mijn ervaring op de Duitse Autobahnen is dat het eigenlijk vooral de gele kentekens zijn die zich opgefokt gedragen. Ik zeg hierbij niet dat álle gele kentekens dat doen, maar áls ik al iemand tegenkom die opgefokt rijdt, dan zit er in mijn ervaring op de meeste gevallen een geel kenteken op met een NL in het blauwe vakje.
Wat Nederlanders (en overigens ook Zwitsers) wel meer doen is dichter op je bumper kleven. Zal wel daardoor komen, omdat er in Nederland meer verkeer is en er geen afstandscontroles zijn, zoals in Duitsland op viaducten boven de autosnelweg. Maar ik zie dat niet als opgefokt rijden, maar meer als iets van "we weten niet beter".
In Nederland rij ik overigens nog maar heel weinig. M'n familie woont in de grensstreek en die kan ik bereiken via het OWN. Daarvoor kom ik geen eens meer op een Nederlandse autosnelweg. Hoe het in het binnenland actueel aan toe gaat, kan ik dus amper meer inschatten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- verkeersader

Touren is rough so you got to be tough
-
- 4x3 autosnelweg
Ik zal wel pech hebben dat ik bij vrijwel iedere rit door Duitsland een keer te maken krijg met van die lui die dus wél andersom redeneren. Of die wellicht denken alleen ruimte te vragen wanneer een ander ook daadwerkelijk opzij kan, maar die daarbij een ruimte zien die er niet is. Iets van het slag “je kunt naar rechts zonder vol in de remmen te moeten. Dat je binnen drie seconden weer naar links moet vanwege een langzamere weggebruiker op strook 2 is jouw probleem.” Middelvingers, doorlopend flashen, toeteren bij het passeren en allerhande gebaren - ik heb ze genoeg gehad. Het zijn niet zelden wat opgeschoten jongeren in een auto met kenteken uit Beieren, maar de groep is breder. Het zelf rondrijden in een auto met geel kenteken maakt mij natuurlijk ook verdacht; je praat daar tenslotte over mensen die hun vooroordelen beter geleerd hebben dan rekening houden met anderen op de weg. Overigens zal hier ook het tijdstip van ritten niet helpen: ik zit toch meer op vrijdag of zaterdag op de Autobahn dan op andere dagen - levert ook ander publiek op.Attietattie schreef: ↑do 17 mar 2022, 14:23 Sorry, maar zoals eerder gezegd ligt dit toch echt bij degene die ruimte denkt te moeten maken voor iemand die 200 wil rijden. Als je 200 rijdt, moet jij met de middengroep rekening houden, niet andersom. En in mijn ervaring gebeurt dat ook zo.
Nederlanders op Duitse wegen kunnen ook wel wat van opgefokt rijden, maar die hebben een andere stijl. Eerder harder rijden dan mogelijk is en dan vol in de remmen. Op de A3 Emmerich-Oberhausen zie je die in het bijzonder, in beide richtingen. Een “hoera we kunnen” dan wel “nog even totdat we op de grens weer moeten remmen”.
-
- 2x4 autosnelweg
Guilty.

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x2 autosnelweg
Nee, dat geldt voor al het verkeer. En de boetes zijn voor Duitse begrippen niet mals en je kan zomaar je rijbewijs een maandje of langer moeten inleveren als je te dicht op je buurman zit. (Bron) Inmiddels flitsen deze afstandscamera's ook niet meer, zodat de verassing pas komt als de boete thuis op de deurmat valt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x5 autosnelweg
Als je niet in het verlengde van een Duits lang weekend rijdt, is de weg lekker rustig. Ik vind hem, ondanks het gedateerde wegdek en een aantal werkzaamheden wel degelijk vrij prettig rijden. Ik geef wel toe dat ik iets boven de 130 op de teller zit danPino schreef:Op de A3 Emmerich-Oberhausen zie je die in het bijzonder, in beide richtingen.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Wat Nederland betreft is dat ook wat ik bedoel.Davy schreef: ↑do 17 mar 2022, 12:59 Duitsland is vooral opgefokt en een ramp om te rijden als je gewoon 120-130 rijdt, zeker op 2x2 zonder limiet. Als je dan een treintje vrachtwagens inhaalt krijg je dan vaak gelijk zo'n seinende jakkeraar in je kont.
Wat Duitsland betreft; ik heb vrijwel nooit dat gedoe gehad. Ook niet op momenten dat ik kalm aan deed.
Ik haal overigens geen 120 rijdende auto's met 130 in als er sneller verkeer in de buurt is, dan geef ik of wat gas bij, of wacht even met inhalen; afhankelijk van de situatie.
Mooi geformuleerd en sluit precies aan bij mijn ervaring.de_Aristocraat schreef: ↑do 17 mar 2022, 14:33Zo ervaar ik het weer niet, ik rij met enige regelmatig of met een oude BMW, dan wel met een bedrijfswagen op de Duitse Autobahn, en dat met een snelheid van 100 tot 130km/h omdat die voertuigen niet prettiger rijden op hogere snelheden. En ik heb daar zeer zelden tot helemaal geen last van seinende jakkeraars.
Omdat ik de andere kant van de medaille (lees: het hardrijden) ook goed ken, moet ik er wel bij zeggen dat ik bij het inhalen op die langzamere snelheden wel beducht ben op achteropkomend verkeer. Als iemand (significant) sneller aankomt dan laat ik meestal mijn gas iets los, zodat diegene voorbij kan, en ga dan pas inhalen. Op die manier heb ik nergens last van, en hoef ik ook geen ander verkeer onnodig te blokkeren.
Kwestie van met elkaar rijden, i.p.v. voor je eigen.
Die laatste zijn om op te schieten!SnarfFlevoland schreef: ↑do 17 mar 2022, 16:41Precies! Soms rij ik ook wel eens een langzamere auto's en dan rij ik ook 'maar' met zo'n 120 km/h op de Duitse snelwegen. Met goed spiegelen en een beetje meedenken heb je nauwelijks last van de hardrijders. Veel irritanter zijn die mensen die menen 2-3 km/h sneller te moeten zijn en je dan achter vrachtwagens vast laten rijden.de_Aristocraat schreef: ↑do 17 mar 2022, 14:33 Omdat ik de andere kant van de medaille (lees: het hardrijden) ook goed ken, moet ik er wel bij zeggen dat ik bij het inhalen op die langzamere snelheden wel beducht ben op achteropkomend verkeer. Als iemand (significant) sneller aankomt dan laat ik meestal mijn gas iets los, zodat diegene voorbij kan, en ga dan pas inhalen. Op die manier heb ik nergens last van, en hoef ik ook geen ander verkeer onnodig te blokkeren.
Verder doe ik dat ook zo. Als ik langzaam ben ontslaat mij dat niet van de plichten om voorrang te verlenen en inhaalacties vlot af te ronden. Bovendien is het voor iedereen fijner en soepeler als je een beetje met elkaar meedenkt en een ander ook wat ruimte gunt, wat doorgaans prima lukt als je zelf niet de dwaas uithangt.
Typisch op de eerste kilometers na/voor de grens, met name op dagen dat de mensen die weinig in Duitsland komen onderweg zijn en "spannende" dingen menen te moeten doen...Pino schreef: ↑do 17 mar 2022, 17:19 Nederlanders op Duitse wegen kunnen ook wel wat van opgefokt rijden, maar die hebben een andere stijl. Eerder harder rijden dan mogelijk is en dan vol in de remmen. Op de A3 Emmerich-Oberhausen zie je die in het bijzonder, in beide richtingen. Een “hoera we kunnen” dan wel “nog even totdat we op de grens weer moeten remmen”.
A57 Goch - Krefeld en A61 tot Mönchen Gladbach hebben dat ook een beetje.
-
- verkeersader
Wat mij vooral opvalt als ik in Duitsland rijd. Is hoe slecht Nederlandse automobilisten spiegelen. Ze gooien die auto alle kanten op zonder eerst even goed in de spiegels te kijken. Het erge ervan is als je toetert of even (afkeurende) blik in de auto werpt, ze je nog een soort van verontwaardigt aankijken van 'ik doe toch niks verkeerd'...
-
- 2x2 autosnelweg

Dat mag voor de grensregio zeer zeker kloppen. Heb ik ook veel mee te maken gehad toen ik nog vaak van/naar Nederland reed. Inmiddels rij ik nog maar zelden richting de Nederlandse grens en in het echte binnenland van Duitsland schijnen de Nederlanders toch ook wat beter te spiegelen. Richting de Zwitserse grens vallen me juist de Zwitsers vaak negatief op. Ze spiegelen opzich wel, maar ze kunnen zo 'lekker' lang de linkerrijstrook met hun gezapige 110-120 km/h blokkeren. Nederlanders, Fransen en andere nationaliteiten gaan gewoon aan de kant, maar Zwitsers zijn kampioen in het eeuwig links blijven plakken. Die moet je soms wel eens van de linkerrijstrook afvegen (of rechts inhalen), anders zit je een dag later nog achter ze.
Eenmaal in Zwitserland gaat dat eeuwig linksplakken ook gewoon verder. Op het 2x3 stuk tussen Basel en Augst komt het regelmatig voor dat de linkerrijstrook bezet is, terwijl midden én rechts vrij zijn. Zoiets zie je in Duitsland niet.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 17 mar 2022, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x4 autosnelweg

Als je na 19 uur in de trajectcontrole op de A4 tussen Leiden en Den Haag gewoon 120 a 130 wil rijden wordt je iedere keer opgehouden door iemand die met 104 op meest linkse rijstrook iemand inhaalt die 102 rijdt.
Op het moment dat je gaat seinen gaat zo iemand express 101 rijden. En als je er dan eindelijk voorbij bent krijg je een middelvinger als dank.
Het feit dat na 19 uur andere snelheden gelden komt niet bij iedereen over...
Laatst gewijzigd door Willem op vr 18 mar 2022, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg

Middelvinger zie ik in Duitsland zelden. Dat wordt in Duitsland officieel ook als misdrijf gezien en kan een flinke boete van 20-30 dagen van je salaris kosten, mocht de politie je met middelvinger zien of de tegenpartij je met foto, dashcam o.i.d. aangeven. Een middelvinger wordt daarmee in Duitsland zwaarder bestraft als de hoogste boete voor het te hard rijden.
Wat Duitsers wel doen is flink seinen of toeteren, mochten ze je actie in het verkeer niet waarderen. En waarschijnlijk schelden ze ook in de auto "Vollidiot", maar daar krijg je natuurlijk niets van mee.

-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Ik had werkelijk geen idee dat duitsers een middelvinger opsteken zo zwaar bestraffen.
Ik vind dat wel ver gaan. Net alsof een middelvinger opsteken de ergste belediging is die je als mens kan krijgen, ik kan wel ergere dingen bedenken. 

-
- 4x3 autosnelweg
Dat was een van de dingen die van de A5 bepaald geen pretje maakten; nooit echt tempo kunnen maken door dit soort dingen. Nu de weg 2x3 is tot Offenburg, duurt de ergernis minder lang, maar ik ben op weg vanuit Basel nog wel eens zo geïrriteerd geraakt dat ik al bij Neuenburg besloot door te steken naar de A35 en zo naar het noorden ben gaan rijden. Niet dat je dan tijdswinst boekt, zeker niet wanneer je met 90 langs Strasbourg moet, maar dat gezapige tuffen in colonne is er dan vanaf.SnarfFlevoland schreef: ↑do 17 mar 2022, 22:41 Richting de Zwitserse grens vallen me juist de Zwitsers vaak negatief op. Ze spiegelen opzich wel, maar ze kunnen zo 'lekker' lang de linkerrijstrook met hun gezapige 110-120 km/h blokkeren. Nederlanders, Fransen en andere nationaliteiten gaan gewoon aan de kant, maar Zwitsers zijn kampioen in het eeuwig links blijven plakken. Die moet je soms wel eens van de linkerrijstrook afvegen (of rechts inhalen), anders zit je een dag later nog achter ze.
Aan Italiaanse kant heb ik meestal minder last van tuffende Zwitsers. Daar is het eerder zo dat je er een paar (vaak met VS of TI-kenteken) bizar hard voorbij ziet scheuren. Maar wellicht is dit ook omdat ik welke linkshanger dan in Italië rechts inhaal, waar dat in andere landen toch lastiger ligt.
-
- 2x2 autosnelweg

Dat is ook mijn indruk, al heb ik vooral het idee dat dit komt door de sowieso al wat 'sportievere' rijstijl van Zwitsers uit de bergregio's, plus de vrij geringe pakkans in Italië. Zeker rechts inhalen is in Italië gewoon een non-event, terwijl je in Zwitserland daarmee al met één voet in de gevangennis staat. Ook in Frankrijk weten de Zwitsers soms best op te schieten, mocht je ten zuiden van Genève eens de Franse A41 richting Annecy rijden. Echter rijdt ook de Duitse A81 al flink beter vergeleken met de Duitse A5, al vind ik de A5 wat fijner dankzij het 2x3 stuk tot Offenburg, het vermijden van de agglomeratie Suttgart en het vermijden van een stuk OWN rond Konstanz of Schaffhausen.
-
- verkeersader
Ik heb een keer mijn middelvinger opgestoken tegen een vermoedelijk Turkse man ergens bij de afrit Nieuwleusen.
Zonder richting kwam hij de middelste rijstrook op, ik moest toen aardig hard remmen, toen ik hem inhaalde keek hij mij al aan, dus het voelde toen alsof hij het bewust deed. Ik stak toen m'n middelvinger op, deze man heeft mij tot Zwolle continu zitten volgen zwaaiend met een stuk gereedschap in z'n hand, ik vermoed een tang.
Sinds dien probeer ik gebaren een beetje te vermijden. Ik was vroeger snel boos achter het stuur, nu met de jaren is dat gelukkig bijna verdwenen. Soms moet je ook accepteren dat er asociale mensen op de weg zitten, even zuchten en verder.

Zonder richting kwam hij de middelste rijstrook op, ik moest toen aardig hard remmen, toen ik hem inhaalde keek hij mij al aan, dus het voelde toen alsof hij het bewust deed. Ik stak toen m'n middelvinger op, deze man heeft mij tot Zwolle continu zitten volgen zwaaiend met een stuk gereedschap in z'n hand, ik vermoed een tang.

-
- 2x3 autosnelweg
Helemaal mee eens.CasablancaMarocco schreef: ↑vr 18 mar 2022, 2:25Soms moet je ook accepteren dat er asociale mensen op de weg zitten, even zuchten en verder.
En dan is er ook nog de Oekraïense "regel" dat je de idioot voorrang moet geven en moet laten gaan.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik rij niet veel 's avonds, dus was het gisterenavond echt even wennen weer 130 te mogen op de A12. Op dat tijdstip (na 23.00) herken ik het beeld niet dat er nog veel 100-rijders tussen zitten.
Jammer genoeg waren er werkzaamheden bij Reeuwijk en verder op de A20 tussen Nieuwerkerk en het Terbregseplein waar de snelheid naar 70 terugging. Daar gaat je tijdwinst met die 130
Jammer genoeg waren er werkzaamheden bij Reeuwijk en verder op de A20 tussen Nieuwerkerk en het Terbregseplein waar de snelheid naar 70 terugging. Daar gaat je tijdwinst met die 130

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
De tijd die je dan al gewonnen hebt, heb je al gewonnen. Buiten het stuk 70 heb je, zo laat op de avond, vermoedelijk ook gemiddeld 130 ipv 100 gereden op de Vmax130 stukken.
Dat is heel anders dan in druk verkeer als dwaas van auto naar auto jagen, waar je gemiddelde laag blijft.
-
- 4x5 autosnelweg
Yup.
Overigens geldt op de A20 vanaf Gouwe tot Rotterdam 120 ipv 130. Maar het is sneller dan 100

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Voor de 25 kilometer extra tussen Karlsruhe en Altdorf (plus stukken enkelbaans) kan ik daar op zich wel bij. Echter vanuit Nederland heb ik betere alternatieven via Frankrijk. Als er daar al matig rijdende Zwitsers zijn, heb je er minder last van door geringere drukte.SnarfFlevoland schreef: ↑vr 18 mar 2022, 1:56 Echter rijdt ook de Duitse A81 al flink beter vergeleken met de Duitse A5, al vind ik de A5 wat fijner dankzij het 2x3 stuk tot Offenburg, het vermijden van de agglomeratie Suttgart en het vermijden van een stuk OWN rond Konstanz of Schaffhausen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kan zelf ook ergere dingen bedenken, maar een middelvinger naar een politieagent opsteken; dat kan je in Duitsland serieus in de problemen brengen. In Nederland krijg je hooguit een extra hoge boete wegens 'belediging van een ambtenaar in functie'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg

-
- verkeersader
MINISTER: 'DISCUSSIE OVER 130 KM/H PAS WEER MOGELIJK BIJ GENOEG EV'S'
De verlaging van de maximumsnelheid op autosnelwegen naar 100 km/h wordt voorlopig niet teruggedraaid. Dat blijkt uit de worden van Minister Mark Harbers van Verkeer. Hij wijst erop dat het wagenpark eerst schoner moet worden voordat hierover weer een discussie mogelijk is.
Bron https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... enoeg-evs/
De komende 10 jaar zitten we dus nog aan die 100 vast.
Meestal hou ik 115/ 120 aan, maar je hebt er toch last van, want je hebt continu mensen die bijvoorbeeld een vrachtwagen inhalen met 100.
Konden we maar terug naar de oude situatie van 120, dat zou tegelijk het wegbeeld veel rustiger maken zonder al die onnodige borden bij elke toerit.
De verlaging van de maximumsnelheid op autosnelwegen naar 100 km/h wordt voorlopig niet teruggedraaid. Dat blijkt uit de worden van Minister Mark Harbers van Verkeer. Hij wijst erop dat het wagenpark eerst schoner moet worden voordat hierover weer een discussie mogelijk is.
Bron https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... enoeg-evs/
De komende 10 jaar zitten we dus nog aan die 100 vast.

Meestal hou ik 115/ 120 aan, maar je hebt er toch last van, want je hebt continu mensen die bijvoorbeeld een vrachtwagen inhalen met 100.

Konden we maar terug naar de oude situatie van 120, dat zou tegelijk het wegbeeld veel rustiger maken zonder al die onnodige borden bij elke toerit.