Ik zat me af te vragen of de spatiëring nou heel veel kleiner is dan op een Nederlands bord in Cc. En in hoeverre dit bord wat dit betreft afwijkt van richtlijn. Het komt niet ruim over, hoe dan ook, maar door de andere troep op het bord doet het naar mijn gevoel krapper lijken dan het is.
[USA] Amerikaanse bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
-
- 4x5 autosnelweg
Er zijn meer details die het bord minder fraai doen lijken zoals de enorm vette pijlen. Ik heb het idee dat het niet professioneel ontworpen is. Zal gemeentelijk geklungel zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Spatiëring moet in verhouding staan tot de breedte van de karakters, ongeacht welk alfabet je gebruikt. Op die nieuwe borden is dat huilen met de pet op.Pino schreef: ↑vr 24 dec 2021, 14:03Ik zat me af te vragen of de spatiëring nou heel veel kleiner is dan op een Nederlands bord in Cc. En in hoeverre dit bord wat dit betreft afwijkt van richtlijn. Het komt niet ruim over, hoe dan ook, maar door de andere troep op het bord doet het naar mijn gevoel krapper lijken dan het is.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb trouwens eens even een fontcheck gedaan.
Het is geen FHWA series C, maar Roadgeek 2005 series C. Dat verklaart ook het spatiëringsprobleem...
Amateuristische bordenboer, als je Roadgeek gebruikt met dergelijke pijlen en "biezen".
Waarschijnlijk een extreem goedkope ontwerper ook, zonder enig gevoel voor verhoudingen, die 'gewoon' zelf wat heeft lopen kloten met wat die op het internet kon vinden...
Het is geen FHWA series C, maar Roadgeek 2005 series C. Dat verklaart ook het spatiëringsprobleem...
Amateuristische bordenboer, als je Roadgeek gebruikt met dergelijke pijlen en "biezen".
Waarschijnlijk een extreem goedkope ontwerper ook, zonder enig gevoel voor verhoudingen, die 'gewoon' zelf wat heeft lopen kloten met wat die op het internet kon vinden...
-
- Moderator
Een wegnummer van een state highway in Alabama, met de aanduiding van Corridor V van het Appalachian Development Highway System. Dit soort wegnummers zijn volgens mij zeldzaam, en waarschijnlijk een custom bord.

AL67 South Corridor V Sign - Decatur by formulanone, on Flickr

AL67 South Corridor V Sign - Decatur by formulanone, on Flickr
-
- Moderator
-
- Moderator
Afkortingen van Mississippi. Het gebruik van 'Miss' komt vanuit de Government Publishing Office (GPO). Het wordt gezien als een verouderde manier van afkorten, maar het wordt wel op relatief nieuwe bewegwijzering gebruikt.
In het geval van Jackson is het wel aanbevolen om te onderscheiden in dit gebied, omdat er niet heel ver in de buurt ook een Jackson in Tennessee ligt die belangrijk genoeg is om in dit gebied (rond Memphis) verward te kunnen worden met Jackson, Mississippi.

US72 West at I-269 South by formulanone, on Flickr

TN385 East - Exit 2 - Interstate 269 South by formulanone, on Flickr

I-269 South - Exit 1 - US72 by formulanone, on Flickr
In het geval van Jackson is het wel aanbevolen om te onderscheiden in dit gebied, omdat er niet heel ver in de buurt ook een Jackson in Tennessee ligt die belangrijk genoeg is om in dit gebied (rond Memphis) verward te kunnen worden met Jackson, Mississippi.

US72 West at I-269 South by formulanone, on Flickr

TN385 East - Exit 2 - Interstate 269 South by formulanone, on Flickr

I-269 South - Exit 1 - US72 by formulanone, on Flickr
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg
Zeker omdat Miss anders nog wel eens zou kunnen worden opgevat als gewoon woord. Omdat er ook geen punt staat aan het einde, of een komma ervoor. Je zou bijna verlangen naar een ovaaltje...
Volgens mij zul je op Amerikaanse borden eerder de afkortingen uit de GPO-lijst tegenkomen (zij het wel vaak ontdaan van punten) dan de tweeletterige afkortingen van US Postal die in de afgelopen decennia steeds meer de overhand hebben gekregen. Weet zo vlug uit mijn hoofd niet of dat zelfs in de MUTCD staat.
Volgens mij zul je op Amerikaanse borden eerder de afkortingen uit de GPO-lijst tegenkomen (zij het wel vaak ontdaan van punten) dan de tweeletterige afkortingen van US Postal die in de afgelopen decennia steeds meer de overhand hebben gekregen. Weet zo vlug uit mijn hoofd niet of dat zelfs in de MUTCD staat.
-
- Moderator
De GPO afkortingen worden door sommige media ook gebruikt in teksten. Ik vind dat zelf niet zo heel veel meerwaarde hebben. Als je in een lopende zin 'Calif.' gebruikt kan je net zo goed 'California gebruiken.
Voor lijsten en overzichten is de U.S. Postal Code weer handiger. Maar die heeft één nadeel: er zijn veel staten die met de letter M beginnen. MI is toegekend aan Michigan omdat dat alfabetisch de eerste is. Maar je hebt ook Minnesota, Mississippi en Missouri. Missouri trekt daarin aan het kortste eind en heeft de weinig logische afkorting MO. Al zijn die postcode-afkortingen wel dermate ingeburgerd dat vrijwel iedereen ze begrijpt. De afkorting voor het Missouri Department of Transportation is MODOT en dat snapt iedereen.
Maar wat er exact voorgeschreven is in de MUTCD weet ik ook niet. Daar komt bij dat heel veel staten niet de officiële MUTCD gebruiken, maar een eigen versie of met supplementen.
Voor lijsten en overzichten is de U.S. Postal Code weer handiger. Maar die heeft één nadeel: er zijn veel staten die met de letter M beginnen. MI is toegekend aan Michigan omdat dat alfabetisch de eerste is. Maar je hebt ook Minnesota, Mississippi en Missouri. Missouri trekt daarin aan het kortste eind en heeft de weinig logische afkorting MO. Al zijn die postcode-afkortingen wel dermate ingeburgerd dat vrijwel iedereen ze begrijpt. De afkorting voor het Missouri Department of Transportation is MODOT en dat snapt iedereen.
Maar wat er exact voorgeschreven is in de MUTCD weet ik ook niet. Daar komt bij dat heel veel staten niet de officiële MUTCD gebruiken, maar een eigen versie of met supplementen.
-
- 4x3 autosnelweg
Daar zal men bij bijvoorbeeld kranten (met smalle kolommen) wel anders over nadenken, dus het is sterk context-gedreven. Ook op borden maakt de breedte van het ornia een significant verschil bij de vraag of je iets op één regel kunt krijgen. Maar goed, ik vind niet al die GPO-afkortingen even sterk en Calif. is er daar zeker een van.
Ik vind in de MUTCD zo vlug geen beschrijving welke afkorting je zou moeten gebruiken, en wanneer interstate doelen überhaupt moeten worden aangevuld met de naam van de staat.
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg

En zelfs dat is nog niet duidelijk, want leiden al die doelen naar dezelfde richting, of spreken we over 4 aparte zaken, rijden we hier naar het zuidwesten, of naar het zuiden of het westen? Liggen beide wegnummers in elkaars verlengde, of gaan we straks splitsen?
Als Belg zeg ik, wat een knoeiboel!

-
- 2x3 autosnelweg
Amerikaanse bewegwijzering kan chaotisch overkomen, maar er zit wel een systeem in.
Het grote bord lees je als volgt: voor I-69 South en State Road 304 West deze rijstroken gebruiken. Je leest het dus van boven naar beneden, als een kolom zeg maar. De afrit leidt naar State Road 301. Drie "bestemmingen" dus.
Het is mogelijk dat je voor I-69 South de linker rijstrook moet hebben en voor State Road 304 West de rechter omdat er een splitsing volgt. Dat hoeft echter niet zo te zijn omdat Amerikanen doelen op bewegwijzering vrijwel altijd van boven naar beneden, in kolommen zo je wilt, aangeven. Daarbij gebruiken ze dan ook nog heel vaak windrichtingen.
Gezien het onderschrift met de letters MS, vermoed ik dat je deze situatie in de staat Mississippi aantreft.
Het grote bord lees je als volgt: voor I-69 South en State Road 304 West deze rijstroken gebruiken. Je leest het dus van boven naar beneden, als een kolom zeg maar. De afrit leidt naar State Road 301. Drie "bestemmingen" dus.

Het is mogelijk dat je voor I-69 South de linker rijstrook moet hebben en voor State Road 304 West de rechter omdat er een splitsing volgt. Dat hoeft echter niet zo te zijn omdat Amerikanen doelen op bewegwijzering vrijwel altijd van boven naar beneden, in kolommen zo je wilt, aangeven. Daarbij gebruiken ze dan ook nog heel vaak windrichtingen.
Gezien het onderschrift met de letters MS, vermoed ik dat je deze situatie in de staat Mississippi aantreft.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
Het Walt Disney World bij Orlando, Florida heeft een uitgebreid netwerk van wegen. Ze hebben ook een eigen stijl bewegwijzering:

-
- Moderator

-
- 2x3 autosnelweg
Een wegwijzerportaal is op de snelweg gevallen in Allen in Texas: https://www.hln.be/video/productie/best ... alt-286122
-
- Moderator
Ik zag daar een paar dagen geleden een foto van, dat is toch een massief portaal dat is afgebroken. Het zou door harde wind zijn gekomen.

-
- Moderator
De meeste staten gebruiken afstandsborden zonder wegnummers. Want die staan doorgaans op de trailblazers of op sign salads bij kruispunten.
Maar Virginia doet dat wel, het ziet er zo uit, ze combineren de trailblazer na het kruispunt vaak met het afstandsbord. Ik vind het wel een mooie oplossing.

VA6 East - 5 Miles to Columbia Signs by formulanone, on Flickr

VA659 North Sign - 8 Miles to Ferncliff by formulanone, on Flickr

US15 North Sign - 14 Miles to Kingsville by formulanone, on Flickr

US360 West - 8 Miles to Amelia Sign by formulanone, on Flickr
Maar Virginia doet dat wel, het ziet er zo uit, ze combineren de trailblazer na het kruispunt vaak met het afstandsbord. Ik vind het wel een mooie oplossing.

VA6 East - 5 Miles to Columbia Signs by formulanone, on Flickr

VA659 North Sign - 8 Miles to Ferncliff by formulanone, on Flickr

US15 North Sign - 14 Miles to Kingsville by formulanone, on Flickr

US360 West - 8 Miles to Amelia Sign by formulanone, on Flickr
-
- 4x3 autosnelweg

Het zou wel chique zijn als de MUTCD een variant afstandenbord met schildje in het groen zou toelaten. Krijg je afstandenborden zoals in Australië (vroeger, en op die wegen die nog niet met prefix+nummer zijn genummerd) en Nieuw-Zeeland.
-
- Moderator
-
- Moderator

-
- 2x2 autosnelweg
Maar gelukkig betaal je weinig belasting voor je auto en je brandstof. 

-
- Moderator
Dit komt door het winterweer, de markering slijt kennelijk heel snel weg bij koud weer en sneeuw. Ik zie wel eens video's uit Winnipeg en daar zijn markeringen ook bijna altijd weggesleten in de winter. Soms lijkt dat meer op Rusland dan Canada...
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
Goh, daar lijkt me dan ook een probleem zijn met de kwaliteit van het wegdek en markering. Canada is niet het enige koude land, in Scandinavië lijkt mij dit immers een minder groot probleem te zijn.
-
- Voorzitter

-
- Moderator
Wis Dells. Dat zijn niet twee plaatsen via twee routes, maar is een afkorting voor Wisconsin Dells. Overigens een vrij bekende toeristenbestemming in het Midwesten.

WI136 West at US12 WI33 West Overhead Signs by formulanone, on Flickr

WI136 West at US12 WI33 West Overhead Signs by formulanone, on Flickr
-
- Moderator
Een punt was te veel moeite? 

-
- verkeersader