Naar Andalusië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Naar Andalusië

Bericht door Willem » di 15 mar 2022, 19:02

Voor komende zomer heb ik afgesproken om bij een kennis in Granada, vanzelfsprekend in Andalucie, langs te komen.
Je bent niet voor niets lid van dit forum: ondanks de slordige 2.000 km. vind ik het erg leuk om met de auto daarnaar toe te gaan.

Tijdens reizen/vakanties probeer ik altijd op de heenweg een andere route te rijden dan op de terugreis.
Op de terugreis wil je zo snel mogelijk thuis zijn: dus dan rij ik "gewoon" de snelste route via Madrid, Bordeaux en Parijs. Dat is duidelijk (en voor sommigen van jullie bekend).

Voor de heenreis, waarbij de rit langer mag duren (zeg drie dagen), zat ik te denken om via de Spaanse A7 en de kust naar Granada te rijden. De routekeuze in Frankrijk laat ik dan in het midden: de route via de A75 is uiteraard het snelst en kortst. Tegelijk heb ik nog nooit de "klassieke" route via Lyon, A7 en A9 gereden. Dus dat is dan ook een leuke optie.

Hoe dan ook is de route langs Barcelona, met allerlei varianten, grofweg 200 km. langer dan "normaal" via Madrid, Bordeaux etc. rijden.
Nu zit ik me af te vragen of er nog variaties op de snelste route via Madrid, Bordeaux etc. mogelijk zijn waardoor je niet de hele weg zowel heen als terug dezelfde route aflegt. Maar die tegelijk minder om is dan de grofweg 200 km. via Barcelona.
Bij deze laatste gedachte hield mijn inspiratie dus op.

Hebben jullie suggesties?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar Andalucie

Bericht door Km357 » di 15 mar 2022, 19:12

Als je nog nooit de A7/A9 hebt gereden en je kan het fixen om het op een groene dag te doen volgens Bison Futé zou ik het gewoon zo doen, neem dan ook de passage door Lyon mee. Om je een idee te vormen van hoe de oudste route richting Zuid-Frankrijk er uitzag. Want behalve lagere snelheidslimieten, vernieuwde aires (de grote megalomane staat is quasi volledig weg om plaats te maken voor burgertenten en sandwichbars volgens de gewijzigde mentaliteit van eenderszijds de bedrijven en anderszijds de klanten) en wat nieuwere borden is er bitter weinig veranderd sinds de jaren 80. Zeker overdag is het voor een "eerste keer" wel leuk om doen. En zonder oponthoud lijkt die route een stuk korter en sneller dan als je je baseert op al de doomberichten van Zwarte Zaterdagen.

De A75 is in vergelijking al duidelijk een project en product van na 2000.

Als je écht tijd hebt...A20 Paris-Toulouse en dan richting en over Andorra en zo naar Valencia. Raad ik op zich niet aan, maar het is wel degelijk een alternatief dat verdiend vermeld te worden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Naar Andalucie

Bericht door Willem » di 15 mar 2022, 19:16

^^ De afspraak is in september.
Dus zwarte zaterdagen spelen geen rol.

Over de route via Andorra heb ik ook al nagedacht. Eerder was ik ooit daar op vakantie en het lijkt me grappig om op transit daar weer een keer doorheen te rijden. Tegelijk loopt de N20 weer net buiten Andorra om via Puigcerda.

Tegelijk zit ik ook aan de route via de tunnel van Somport te denken. Dat is op zich een leuke route. Tegelijk zijn dan op de heen- en terugweg grote delen van de route hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Willem op di 15 mar 2022, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar Andalucie

Bericht door Km357 » di 15 mar 2022, 19:21

Dan is voor mij de keuze wel duidelijk :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » di 15 mar 2022, 19:41

Somport kwam ook in mij op, omdat het een mooi Spaans stuk richting Valencia oplevert. Het bezwaar van te sterke overlap tussen heen en terug laat zich wel ondervangen. Meerdere routes denkbaar naar Bordeaux (wellicht door Normandië) of Somport vervangen door Bielsa en die benaderen via Toulouse. Daarna nog steeds zelfde A-23. Dat zijn wel extra kilometers, maar uiteindelijk vergelijkbaar met over Barcelona.

Toulouse-Barcelona heb ik nog steeds op mijn lijst staan, maar als je dat al eens deed (althans bijna, met een trip naar Andorra), is het misschien niet de logische.

Kijkend naar de andere opties: A7-A9 vind ik maar op een paar stukken leuk. Lyon is er daar één van, de Rhonevallei ook, maar 200 kilometer om voor die lol? Kun je misschien ook eens een andere aanleiding voor vinden. A75 is gewoon mooi, en dat “product”-gevoel heb ik dan weer minder omdat het grotendeels een langzaam uitgebouwde RN is. Evenals de A20 is het op veel plekken wat meer bijeengeraapt dan A7-A9.
Laatst gewijzigd door Pino op di 15 mar 2022, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar Andalucie

Bericht door Km357 » di 15 mar 2022, 19:46

Dat uitgebouwde RN gevoel bestaat voornamelijk tussen Sortie 1 en 20 en dan weer even tussen het stukje La Cavalerie-Lodève. Daarbuiten is het gewoon de A75 zoals die is aangelegd als 2x2. De A20 heeft dat zelfde gevoel tussen Vierzon en Chateauroux, maar daarna imo toch een stuk minder.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » di 15 mar 2022, 19:59

^^ Op de weg zeker. Op aires ook daarbuiten nog wel wat, hoewel juist die wel flink verbeterd zijn in de afgelopen 10 jaar. Overigens op beide routes ook wel goede moderne Aires, die niet zo’n eenheidsworst grote merken-grote mensenmassa’s zijn als de A7-A9-parkeerplaatsen die speciaal zijn toegerust op de drukste reisdagen. Aire de la Lozère aan de A75 vind ik een hele fijne, zoiets is ondenkbaar langs de Route du Soleil.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Naar Andalucie

Bericht door Ds79m » di 15 mar 2022, 20:20

Als je de A75 ook nog niet had gehad, lijkt me dat de logische keuze. De A7-A9 geeft bij velen (inclusief mezelf) warme gevoelens als de ultieme vakantieroute, met zeker als je er voor de tiende keer komt veel markante punten. Als eenmalige gebruiker lijkt het me echter niet zo’n bijzondere route. Buiten Lyon en wat kleinere dingetjes als de Rhône-bruggen of de Mont Ventoux gebeurt er niet zo veel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar Andalucie

Bericht door Km357 » di 15 mar 2022, 20:24

Lozère kan je nochtans best vergelijken met Montélimar, Mornas (richting zuiden) en tot 10 jaar geleden Lançon. Voornamelijk die laatste heeft de laatste 10 jaar een metamorphose doorgemaakt die niks meer te maken heeft met het "Assiette Simple" met "Grand Crême" en "Jus d'Orange" op die tafeltjes met houtafwerking en rode steentjes in het midden die zo kenmerkend waren voor L'Arche in de jaren 80-90.

Op de A9 heb je nog "Village Catalane" want ook de anderen uit m'n topic "de mooiste aires" zijn serieus gedownsized. Dat hele topic lijkt nu ondertussen een nostalgiatrip te zijn geworden, en dat op geen 10 jaar tijd. Op de A8 zou ik nog denken aan...wel geen eigenlijk, enkel de aire de repos Ventabren-Sud, Roudaï en Jas-Pellicot omwille van hun groene omgeving en zo.

Sowieso is m'n noodzaak aan de aires de laatste jaren sterk verminderd, dus kijk ik er ook anders naar, voeg daarbij toe dat ik niet leef volgens de nieuwste #dit en #dat of #langetenen en ik voel me best wat verwijderd van wat kennelijk de grote meerderheid wil vinden als ze even de motor laten rusten. Of ze zelf de rust vinden zoals ze dat zouden willen ben ik minder van overtuigd, maar dat moeten ze zelf maar uitmaken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » di 15 mar 2022, 21:35

Km357 schreef: di 15 mar 2022, 20:24 Sowieso is m'n noodzaak aan de aires de laatste jaren sterk verminderd, dus kijk ik er ook anders naar, voeg daarbij toe dat ik niet leef volgens de nieuwste #dit en #dat of #langetenen en ik voel me best wat verwijderd van wat kennelijk de grote meerderheid wil vinden als ze even de motor laten rusten. Of ze zelf de rust vinden zoals ze dat zouden willen ben ik minder van overtuigd, maar dat moeten ze zelf maar uitmaken.
Ikzelf zoek meer wat landschappelijke rust dan een natje en een droogje volgens de laatste standaard. Maar die laatste verkoopt, en als bijvoorbeeld de Aires van Montélimar zwaar op de schop gaan om een Autogrill-project te realiseren, weet je hoe de verbouwing zich terug moet verdienen (natuurlijk ook bij de concessionair die de aire dan voor een hogere prijs in pacht kan geven). In de tussentijd moest de rest van de aire ook nog even op de schop vanwege de sociale veiligheid - kortom Autogrill wenst dat je ‘s avonds naast de voordeur kunt parkeren en niet dat je overdag rust zoekt in de schaduw. En natuurlijk zijn tegenwoordig meer vrachtwagen-parkeerplaatsen gevraagd langs deze hoofdroute, en raad eens waar ze die vandaan halen? Van die auto-parkeerplekken die hoegenaamd sociaal onveilig waren. De jaren ‘80 herinneringen aan L’Arche heb ik niet zo, dus het doet me minder dat die verloren gaan. Maar de binnen-gedeeltes van nu zijn wat mij betreft nooit aantrekkelijk.

Maar goed, als dat dus is wat er gebeurt met de verzorgingsplaatsen langs de grote hoofdroutes, staat die druk er op een A75 wat minder op naar mijn gevoel. Het zijn minder populaire routes, dus de Autogrills staan er wat minder omheen te dansen om er de laatste vierkante meter nog uit te persen. En waar je juist op deze routes wel verzorgingsplaatsen hebt die ook als visitekaartje van het departement moeten dienen, gaat het nog minder hard. Uiteraard heb je gelijk dat Lozère in zijn hoeveelheid groen niet anders is dan de oude grote Aires langs een A7-A8-A9. Maar die laatste veranderen snel, en langs de A75 is het naar mijn gevoel het enige model dat toekomst heeft.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 16 mar 2022, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar Andalucie

Bericht door Km357 » di 15 mar 2022, 21:39

Waar https://www.aires-autoroute-areas.com/n ... -cafeteria Aréas het verloren heeft tegenover Autogrill (van oorsprong toch Italiaans, en niet Frans) blijft me onduidelijk. Feit is wel dat de oorspronkelijke Franse merken quasi zijn verdwenen langs de Franse autoroutes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » di 15 mar 2022, 21:50

^^ Het belangrijkste wat je ziet is dat de eigenaar van L’Arche de formule aan het terugschroeven is. Zij hebben ook merken als Paul, Starbucks en Burger King in franchise, en hebben hun eigen sandwich-formule Philéas. Veel van de oude Arches zijn in de loop van de tijd omgebouwd naar food courts waar je kunt kiezen tussen dat soort namen. Zelfde eigenaar, maar het maakt de herinnering van waar je vroeger zat iets van een behoorlijk ver verleden.

Wat betreft Areas tegen Autogrill: er worden gewoon veilingen gehouden voor wie mag exploiteren op de verzorgingsplaatsen en de hoogste bieder wint. Elior (dus L’Arche) was lang de grootste. Niet alleen in het aantal verzorgingsplaatsen dat ze exploiteerde, maar ook in de zin dat ze veel van de aires met de meeste bezoekers hadden - vaak zijn dat verzorgingsplaatsen die mooi halverwege twee grotere steden in liggen, zoals Assevilliers, Montélimar en Beaune. Maar Autogrill lijkt daar wel slagen te hebben gemaakt: zeker Beaune staat bij mij te boek als een mega-Arche - maar die is toch echt alweer een hele tijd aan beide kanten Autogrill. Montélimar hebben ze ook al heel lang. Ik geloof wel dat Elior/Areas nog het grootste aantal locaties heeft.

Of het een Franse trots is waar je stopt of een Italiaanse: het zal de internationale aandeelhouders van de concessionair niet boeien. Areas heeft niet heel lang geleden nog een flinke hoeveelheid Spaanse contracten overgenomen van Autogrill: de totale winst is duidelijk belangrijker dan koste wat kost je thuismarkt beheersen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 16 mar 2022, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Naar Andalucie

Bericht door brytje008 » di 15 mar 2022, 23:20

^^ Zie je echt zoveel autogrills in Frankrijk? Ik heb het idee dat dat wel mee valt, of ik let echt niet goed op. Verder wel een interessant onderwerp zo over de verschillen in Aires van toen en nu. Ik kijk mijn ogen uit, als ik lees hoeveel Aires jullie kennen en of er van af weten.

Om op de vraag in te gaan. Als je overweegt om via Somport te rijden, waarom niet de pas nemen Ipv de tunnel? Ik heb hem zelf nooit gereden, maar dat lijkt mij een stuk leuker dan de tunnel. Weet niet of iemand hier de pas al wel eens gereden heeft en kan vertellen of die ook de tijd waard is? Sowieso als je drie dagen er voor wilt uit trekken zou ik zeggen om sowieso even een leuk stuk door de pyreneeën te sturen.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Andalucie

Bericht door Chris » di 15 mar 2022, 23:29

De Somport is niet onaardig.

Afbeelding
Puerto de Somport-7 by European Roads, on Flickr

Naar Andalusië kan prima met de auto, ik heb het nu twee keer gedaan. Je moet alleen de mindset hebben dat het niet erg is om drie dagen te rijden. In mijn geval was het vooral een rondreis en niet alleen heen en terug. Het is wel echt een heel stuk verder dan Zuid-Frankrijk, vergis je niet hoe groot Spanje is. Delen van Andalusië liggen net zo zuidelijk als Algerije.

In Spanje heb je niet hetzelfde soort verzorgingsplaats als in Frankrijk. Vanwege de hitte is het niet gebruikelijk om lekker buiten te zitten. Je zult bijna nergens een parkeerplaats met faciliteiten direct langs de snelweg treffen, dat komt bijna alleen op tolwegen voor (en ook dan halen ze vaak niet wat je in Frankrijk gewend bent). In Spanje ga je dus bij een afrit naar een 'vía de servicio'. Dit staat altijd aangegeven, op oudere autosnelwegen is er zowat om de afrit wel een tankstation met restaurant.

Langs nieuwere autosnelwegen staan vaak tankstations bewegwijzerd langs de oude N-weg, deze liggen soms wel 2-3 kilometer van de autosnelweg af (staat aangegeven hoe ver dat is). Die zou ik over slaan, als er niet een enorme reclamemast vanaf de snelweg zichtbaar is dan rij ik meestal door naar de volgende. Ook een indicatie: als er beperkte openingstijden staan aangegeven (bijv. sluiting om 9 uur) of als er weinig pictogrammen zijn, dan is dat ook een indicatie dat je die kan overslaan. Je hoeft je nooit druk te maken over het volgende tankstation, in Spanje lijken er absurd veel tankstations / restaurants te zijn ten opzichte van het verkeersaanbod.

Twee ketens komen erg veel voor: Cepsa en Repsol. Beiden zijn Spaanse olieketens. Shell, BP, Texaco & Esso kom je veel minder tegen dan bij ons. Mijn voorkeur gaat meestal uit naar Repsol, ik vind die vaak moderner en netter. Zelfs als het een betonnen vlakte is dan is het binnen vaak moderner dan je verwacht, het sanitair is in mijn ervaring altijd schoon omdat vanwege de lage lonen er vaak permanent een schoonmaakster aan het werk is terwijl de aanloop veel lager is dan in Duitsland of Frankrijk. Het is in Spanje ook nog best wel gebruikelijk dat degene die de kassa draait ook je auto komt tanken, in tegenstelling tot Italië kost dat niks extra en men verwacht ook geen fooi is mijn indruk.
Afbeelding
Spain fuel station-2 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » wo 16 mar 2022, 9:45

Chris schreef: di 15 mar 2022, 23:29 In Spanje heb je niet hetzelfde soort verzorgingsplaats als in Frankrijk. Vanwege de hitte is het niet gebruikelijk om lekker buiten te zitten. Je zult bijna nergens een parkeerplaats met faciliteiten direct langs de snelweg treffen, dat komt bijna alleen op tolwegen voor (en ook dan halen ze vaak niet wat je in Frankrijk gewend bent). In Spanje ga je dus bij een afrit naar een 'vía de servicio'. Dit staat altijd aangegeven, op oudere autosnelwegen is er zowat om de afrit wel een tankstation met restaurant.
Parkeerplaatsen met enige faciliteiten heten area de descanso, aangegeven met een wat apart gestileerde versie van ons bord voor een picknickplaats (Wiki). Dat zijn nog steeds geen lommerrijke parkeerplaatsen zoals in Frankrijk, maar daar is tenminste gedacht aan de mogelijkheid om in de schaduw aan een tafeltje te zitten. Soms zit die picknickplaats bij een tankstation, soms is het op zichzelf staand. Je moet dus wel op dit bord letten dan; de gemiddelde verzorgingsplaats heeft dus echt niets. En waar ik noordelijker in Europa best nog wel een picknick uit de achterbak, is dat in volle Spaanse (na)zomerzon niet zo’n fijn idee.

Zoals Chris zei, dit soort parkeerplaatsen is vrij zeldzaam wanneer je het (voormalige) tolnetwerk verlaat. Iedere 50-70 kilometer ofzo? Even de bar pakken bij/naast een tankstation is de logischer pauze. Ik heb lang niet zoveel Spaanse rijervaring als veel anderen hier, maar het zijn meestal kleine zelfstandigen die zo’n tent draaien. Is dus altijd een beetje een gok wat je er zult krijgen, maar het heeft meestal wel karakter. De grote reclamemast van Chris geeft meer zekerheid, maar dan zit je ook sneller in het dertien-in-een-dozijn-segment.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Naar Andalucie

Bericht door brytje008 » wo 16 mar 2022, 11:05

^^ Ja en ondanks de wat mindere facaliteiten tov Frankrijk bijvoorbeeld, is Spanje toch een heerlijk land om te rijden. Goede wegen en lekker rustig. Ik wil daar zeker meer van ontdekken, ben zelf vooral in het noorden geweest.
Touren is rough so you got to be tough

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Wimpie25 » wo 16 mar 2022, 11:24

Leuk en nog erg gevarieerd deel van Spanje met een unieke en boeiende geschiedenis (Cadiz!). Twee jaar geleden nog langs geweest tijdens Corona voor een e
Roadtrip.

Maar zonder moeilijk te willen doen, wordt de regio niet als Andalusië gespeld?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Andalucie

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 mar 2022, 13:36

Chris schreef: di 15 mar 2022, 23:29In Spanje heb je niet hetzelfde soort verzorgingsplaats als in Frankrijk. Vanwege de hitte is het niet gebruikelijk om lekker buiten te zitten. Je zult bijna nergens een parkeerplaats met faciliteiten direct langs de snelweg treffen, dat komt bijna alleen op tolwegen voor (en ook dan halen ze vaak niet wat je in Frankrijk gewend bent). In Spanje ga je dus bij een afrit naar een 'vía de servicio'. Dit staat altijd aangegeven, op oudere autosnelwegen is er zowat om de afrit wel een tankstation met restaurant.
Op weg naar Granada zal het voor een groot deel over de A-1 en A-4 gaan, daar zitten de tankstations en restaurants vaak wel pal naast de snelweg, al dan niet via een Vía de Servicio. En dat zijn dan ook vaak wel wat grotere gelegenheden, mede door het feit dat dit van oudsher de gebruikelijke transitroute vanaf Nederland, Vlaanderen en grote delen van Frankrijk (o.a. Parijs) richting Marokko is.

Tot aan Burgos rij je sowieso grotendeels over (voormalige) tolwegen, en daar zijn de VZP's wel in orde, al zijn ze zeker het eerste deel in Baskenland vrij klein. Maar wel goed.
Twee ketens komen erg veel voor: Cepsa en Repsol. Beiden zijn Spaanse olieketens. Shell, BP, Texaco & Esso kom je veel minder tegen dan bij ons. Mijn voorkeur gaat meestal uit naar Repsol, ik vind die vaak moderner en netter. Zelfs als het een betonnen vlakte is dan is het binnen vaak moderner dan je verwacht, het sanitair is in mijn ervaring altijd schoon omdat vanwege de lage lonen er vaak permanent een schoonmaakster aan het werk is terwijl de aanloop veel lager is dan in Duitsland of Frankrijk.
Inderdaad, dat is in Spanje altijd wel in orde. Repsol heeft ook mijn voorkeur. De winkeltjes die aangegeven staan als 'Sprint' zijn groter en uitgebreider dan de winkeltjes die aangegeven staan als 'Basic'. Cepsa is wel oké als er geen Repsol aanwezig is, Galp (die je ook regelmatig ziet) vermijd ik als de pest sinds ik daar ooit een keer heel slechte benzine heb getankt waar ik enorm onzuinig op heb gereden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » wo 16 mar 2022, 14:47

Coen Tunnel schreef: wo 16 mar 2022, 13:36 Op weg naar Granada zal het voor een groot deel over de A-1 en A-4 gaan, daar zitten de tankstations en restaurants vaak wel pal naast de snelweg, al dan niet via een Vía de Servicio. En dat zijn dan ook vaak wel wat grotere gelegenheden, mede door het feit dat dit van oudsher de gebruikelijke transitroute vanaf Nederland, Vlaanderen en grote delen van Frankrijk (o.a. Parijs) richting Marokko is.
De grote truckstops misschien, maar als ik langs de A-1/A-4/A-44 kijk met Google Maps, zie ik ook heel veel tenten die overduidelijk oude routiers-tenten zijn voor verkeer tussen Madrid en de rest van het land. Uit een tijd dat zulke trips een kwestie van tenminste een dag waren, in plaats van de paar uur die het nu is. Tenten die (vrijwel) direct aan de oude enkelbaans N-weg zaten en met grote uithangborden en wellicht wat bijzondere architectuur passanten tot een stop probeerden te bewegen. Zo op het oog zitten er wat pareltjes tussen - heb bijna zin om daar nu te gaan rijden en wat willekeurige stops te maken.

Hier betaalt zich uit dat dit deel van de route over de oude N-weg gaat die in de loop van de jaren steeds verder is uitgebouwd. De tenten zitten er nog steeds, en tegenwoordig bereik je ze hetzij via de via de servicio, hetzij omdat ze direct op een afrit zitten. Op menig andere snelweg heb je niet zulke makkelijke toegang tot dit soort wegrestaurants, gewoon omdat die over een ander tracé zijn aangelegd dan de oude N-weg. Dus dan heb je borden die je verwijzen naar een tank of restaurant 2 kilometer ver weg. Dat speelt in de leegte van een A-23, maar ook op snelwegen achter de kust zoals de A-7. Die 2-3 kilometer is dan wat veel om ergens aan te rijden, te ruiken dat het niets is en dan maar door te rijden. Dat brengt je dan al snel naar de speciaal onderaan afritten aangelegde grote stops: geen historie, weinig charme, maar je weet wat je krijgt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Andalucie

Bericht door Coen Tunnel » do 17 mar 2022, 20:10

^^ Ik zat op Maps te kijken en je hebt op weg naar Andalusië langs de R-4 buiten Madrid wel een VZP met bankjes en zelfs een speelplaats voor kinderen: https://www.google.com/maps/@40.1277624 ... 384!8i8192

Dat lijkt er al wat meer op. Natuurlijk zal veel verkeer toch nog steeds de A-4 nemen in plaats van de tolplichtige R-4, al kan de R-4 op zo'n lange rit wel even een mooi rustmomentje zijn om de hectiek van Madrid even achter je te laten. De A-4 langs Aranjuez en Ocaña kan ook best druk zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » do 17 mar 2022, 20:20

^^ Als ik het zo las, gaat alleen de heenweg vermoedelijk niet over Madrid … En op de terugweg kun je wel zo’n parkeerplaats gebruiken aan de noordkant van de stad ;)

Neemt niet weg dat er een paar jaar geleden aanbestedingen waren voor wat aangekledere verzorgingsplaatsen langs de Spaanse tolvrije wegen. Dat waren er maar een paar -ergens langs de route Burgos-Algeciras meen ik- maar dit spel is dus wel op de wagen!

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Naar Andalucie

Bericht door brytje008 » do 17 mar 2022, 21:47

@coentunnel. Knap dat je een speeltuin op een Spaanse VZP heb weten te vinden. Maar mijn hemel, dit typerd wel een Spaanse VZP. Echt totaal sfeerloos zonder charme. :rofl2: Gewoon een kale vlakte met een tankstation, een blok met een restaurant en cafetaria. Een paar bankjes en een speeltuintje en dat is het.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar Andalucie

Bericht door Km357 » do 17 mar 2022, 21:52

Echt wel jammer zo'n aanblik ja. Alsof een paar inheemse bomen planten zo'n immens werk zou zijn. Waar is de Europese Groene Modal Shift opeens?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » do 17 mar 2022, 22:34

^^ Nu zie ik hier in de verste verte geen boom. Dus vraag is wat voor inheemse bomen je hier kunt laten groeien zonder een lading irrigatie die ook niet echt bij een Green Deal past. Het klimaat van de Spaanse meseta en andere streken helpen daar niet.

Het lijkt trouwens wel een Nederlandse vzp.
Laatst gewijzigd door Pino op do 17 mar 2022, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Naar Andalucie

Bericht door Willem » do 17 mar 2022, 22:38

Wellicht olijfbomen, kurkeiken enzo.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Andalucie

Bericht door Pino » do 17 mar 2022, 22:56

^^ Eiken kunnen het prima doen op de Spaanse hoogvlakte. Maar er staan daar niet zo snel veel bij elkaar. Daarvoor is water op de meeste plaatsen te schaars. Dus dan heb je zo ongeveer een verzorgingsplaats met één of twee bomen. Kun je nog best iets aardigs omheen ontwerpen, maar een lommerrijk en schaduwrijk geheel wordt het nooit.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Naar Andalucie

Bericht door Willem » vr 18 mar 2022, 0:12

Zo'n lommerrijke en met bomen omzoomde parkeerplaats hoett ook niet.

Laten we eerlijk zijn : dat soort plaatsen passen eerder in de Ardennen, Duitsland of zeg even een land als Tsjechië.
In, vooral zomers, wat drogere landen rondom de Middellandse Zee past dat niet. In Italië, Spanje etc. is dan een simpele palmpoom of olijfboom, in combinatie met wat vergeeld gras, genoeg om het "groen", in de lokale beleving, te laten lijken.
En voor vakantiegangers komt zoiets Mediterraan over. En daarmee positief.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Andalucie

Bericht door waldo79 » vr 18 mar 2022, 9:40

En die parkeerplaatsen zijn ook niet bedoeld om uitgebreid te recreëren. Daarvoor kun je beter een dorpje opzoeken.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Naar Andalucie

Bericht door brytje008 » vr 18 mar 2022, 11:21

^^ Maar toch wat meer groen, is voor het mentale aspect wel wat beter dan zo,n kale vlakte.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar Andalucie

Bericht door Km357 » vr 18 mar 2022, 11:31

Als je vanuit je airco-auto komt, onder een loden zon uitstapt om even te picknicken, zit ik toch liever in de schaduw. Het maakt de temperatuurshock toch net iets draaglijker. Verder is het gewoon - zoals al gezegd - mooier en aangenamer.

Plaats reactie