Dat vind ik nu eens een goed initiatief

Al blijft de vraag hoeveel spookrijders men zo gaat kunnen tegenhouden…
Moderator: Moderatoren
Dat vind ik nu eens een goed initiatief
Er zijn globaal drie typen spookrijders:
Wouter N14 schreef: ↑wo 08 dec 2021, 22:20En de vierde groep, Roemeense Oost-Europese buschauffeurs.
Vergeet ook doelbewuste spookrijders niet: voor de kick of zelfmoordenaars. Al kan ik moeilijk inschatten hoe groot deze groep is. Alleszins zal voor deze groep knipperende lampen ook geen effect hebben.Chris schreef: ↑wo 08 dec 2021, 22:08Er zijn globaal drie typen spookrijders:
* bestuurders die een foutje maken en snel keren
* oudere bestuurders die dat niet meteen doorhebben
* bestuurders onder invloed. Die zijn het moeilijkst te bereiken met waarschuwingen.
Ik denk dat het wel kan helpen tegen de eerste twee, maar de derde is gewoon lastig. Soms krijg je dat soort lui zelfs met zwaailichten niet te stoppen.
Dat SOX-lampen niet meer geproduceerd worden begint op sommige plaatsen problematisch te worden. Wel vreemd dat de woordvoerder beweert dat de N9 als één van de eerste gewestwegen die in Vlaanderen zal aangepakt worden mbt de verledding, ik heb de indruk dat zowat de helft van de gewestwegen reeds 'verled' zijn.Oplossing in de maak voor donkere N9: “Ledverlichting op komst in juli”
Interessante stukken uit het artikel:
“De meeste gewestwegen worden nog verlicht met lampen van het type SOX (lagedruk natriumlampen met een hoog lichtrendement, red.), maar die worden niet meer geproduceerd”, zegt Jef Schoenmaekers, woordvoerder bij AWV. “De Vlaamse overheid heeft wel nog een stock van die SOX-lampen, om defecte lampen te kunnen vervangen in afwachting van de verledding van de gewestwegen.”
Maar de plaatsing van nieuwe ledlampen loopt vertraging op door schaarste van bepaalde componenten op de markt. “Daarom is men heel spaarzaam met de nog voorradige lampen en worden deze enkel nog op de meest kritische plaatsen vervangen: kruispunten, voetgangers- en fietsoversteken, gevaarlijke bochten.”Het regent al maanden klachten over de slecht verlichte N9 tussen Gent en Eeklo. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) komt er tegen de zomer een oplossing.
(...)
“Tegen de zomer van 2024 moet alle verlichting in beheer van AWV omgebouwd zal zijn naar ledverlichting
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220316_96184849
De N456 in Kaprijke is zeer recent op exact dezelfde manier aangepakt, nochtans een gewestweg. Dus ik denk dat de fabrikant die optie als standaard aanbied voor dit soort situaties waar er nog bovengrondse kabels aanwezig zijn en waar de armatuur wat dichter bij de weg moet gebracht worden.Wimpie25 schreef: ↑vr 18 mar 2022, 10:20
Hier op de N10 is de verlichting in handen van de gemeente, die hebben er iets speciaals van gemaakt. En uiteraard is het altijd grappig om LED als modernste techniek aan palen met kabels te zien hangen;
https://www.google.be/maps/@50.9776659, ... 384!8i8192
Dat gaat wellicht nog komen in België. Daar zijn ze immers later begonnen met het vervangen naar LED dan hier.
Hoewel het voor mij begint met: Waarom überhaupt oversized masten gebruiken voor zulke kleine wegen? Het kan een stuk kleiner, vind ik de grote LED armaturen niet verkeerd staan op triestigaards omdat het bij de grootte van de mast past. Het wordt pas lelijk als er kleine armatuurtjes zoals kleine Schreder Saffiers of kleine Teceo's op geschroef worden. Dan is de verhouding gewoon zoek.Wimpie25 schreef: ↑ma 28 mar 2022, 16:27 En wafelijzers op een triestigaard, zo lelijk vind ik dat zelf nu ook niet.
https://www.google.be/maps/@50.98675,4. ... 384!8i8192
Nee ik ook niet, ik vind het ze zelfs beter passen dan zo'n Schreder Saffier, wat men de afgelopen 15 jaar deed. Omdat zo'n 'wafelijzer' een veel groter armatuur is dan zo'n HPS-lamp waardoor het beter past op een grote paal als een triestigaard.Wimpie25 schreef: ↑ma 28 mar 2022, 16:27 Op zich merk ik hier zeer weinig van defecte armaturen binnen het assortiment LED. En wafelijzers op een triestigaard, zo lelijk vind ik dat zelf nu ook niet.
https://www.google.be/maps/@50.98675,4. ... 384!8i8192