Afbeelding

[TR] Türkiye • Turkije

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [TR] Turkije

Bericht door Chris » do 17 mar 2022, 22:12

Infographic:

Afbeelding

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 18 mar 2022, 8:27

Wordt wel een dure brug om te onderhouden.
Het schijnt dat men 118,000 medewerkers op jaarbasis aan werk geholpen wordt (plaatje van bouwvakkers met helmen).
Wel verdient Turkije respect dat men dit soort infrastructuur aanlegt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 mar 2022, 12:07

^^ Ik denk dat dat gaat om de theoretische economische impact op de werkgelegenheid, ik kan mij niet voorstellen dat er 118.000 mensen elk jaar aan het onderhoud van de brug bezig zijn. Zoveel hebben er denk ik niet eens een jaar gewerkt aan de bouw van de brug.
Vinny schreef: ma 14 mar 2022, 19:59 2x3 lijkt me gezien de omgeving wat veel van het goede: je had de weg ook met een smalle vluchtstrook en redresseerstrook kunnen openen. Gelijk ruimtereservering voor als het toch zo druk wordt dat het wel nodig is.
2x3 is inderdaad volledig onnodig op deze corridor. Op de hoofdweg D550 rijden grotendeels nog geen 10.000 voertuigen per dag. Deze brug zal vermoedelijk erg rustig blijven. De verkeersintensiteiten zijn in Turkije vaak niet zo hoog buiten de grote steden. Maar zoals Coen Tunnel opmerkt, 2x3 is het standaard profiel op de Turkse otoyol.

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » vr 18 mar 2022, 17:48

Ritje naar de overkant gaat 15 euro kosten dus rond 250 lira met de huidige koers…
Zal niet echt druk worden op de brug🥶

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 mar 2022, 21:03

Neem aan dat de veerboot ook niet gratis was. Het is natuurlijk een duur kunstwerkje geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » za 19 mar 2022, 8:45

Vinny schreef: vr 18 mar 2022, 21:03 Neem aan dat de veerboot ook niet gratis was. Het is natuurlijk een duur kunstwerkje geweest.
Het is uitbesteed voor 16 jaar met een garantie van 45.000 auto’s per dag.

Elk min gaat de Turk belaatinggeld kosten. En dat gaat gebeuren. Dus Ze moeten 250 lira betalen plus in de toekomst schulden aflossen van de staat.

Minimumloon is 4250 lira en een gemiddelde salaris van een leraar of politieagent is 6500a 7000 lira.

Litertje benzine kost 21 lira.

Koopkracht:
Als je het in verhouding zet met Nederland zou een ritje naar de overkant zo een 102 euro kosten met minimumloon van rond se 1700 euro.
En een litertje benzine zou ruim 8 euro moeten kosten.

Turken in Europa zijn er blij mee logisch ook voor hun is t een goedkoop oversteek maar het gaat hier om wat heeft een gemiddelde Turk aan deze mooie brug als t zo duur is?

Erdogan aanhangers zeggen ook altijd “20 jaar geleden waren er geen wegen of bruggen en gingen we lopend naar het ziekenhuis omdat er geen ambulances waren”
Ze menen het nog ook 🤣🤣

Dus al lijden we honger we hebben wegen en bruggen daar gaat t om. Hij bouwt tenminste dat deden de vorige leiders niet.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » za 19 mar 2022, 10:11

Normaliter ben ik zeer pessimistisch over de megalomane projecten van meneer Erdogan, maar deze brug zal waarschijnlijk economisch haalbaarder zijn dan de overige bruggen (osman gazi bridge, yavuz sultan selim bridge etc) aangezien alle (vracht)verkeer dat vanuit de bulgaarse grens naar midden/zuid-west turkije moet, anders door de verkeersjungle van Istanbul heen moet, wat vele malen duurder is qua benzinekosten dan die 200 lira.

Ik denk dat dit brug een gigantische boost gaag geven aan de economische activiteiten tussen izmir en istanbul.

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » za 19 mar 2022, 10:45

psycoturko schreef: za 19 mar 2022, 10:11 Normaliter ben ik zeer pessimistisch over de megalomane projecten van meneer Erdogan, maar deze brug zal waarschijnlijk economisch haalbaarder zijn dan de overige bruggen (osman gazi bridge, yavuz sultan selim bridge etc) aangezien alle (vracht)verkeer dat vanuit de bulgaarse grens naar midden/zuid-west turkije moet, anders door de verkeersjungle van Istanbul heen moet, wat vele malen duurder is qua benzinekosten dan die 200 lira.

Ik denk dat dit brug een gigantische boost gaag geven aan de economische activiteiten tussen izmir en istanbul.
Niet vergeten dat de snelweg voor personenauto’s ruim 1 lira per kilometer kost. Tis dus niet alleen de kosten van de brug wat ik trouwens prachtig vind.

Voorbeeldje istanbul izmir kost alleen tol rond 1200 lira retourtje excl osmangazi brug.

Van de zomer reed ik vanuit Nevsehir naar Ankara 155 km kostte mij 170 lira. Als je ff naar Ankara heen en weer moet 340 lira plus bijna een halve tank of meer erbij nou dat lukt de gemiddelde turk niet.

Waar het mij dus om gaat…mensen zijn er trots op maar hebben de middelen niet om te gebruiken. De eerste telt helaas zwaarder mee wat onbegrijpelijk is.

Maar nogmaals voor ons euroturken is t een droom wat uit is gekomen om die 1000 km vanuit Edirne naar Cappadocia in 7-8 uurtjes te rijden terwijl het in onze jonge jaren bijna 15 a 20 reistijd was. En benzine is voor ons de helft wat we in Nederland betalen.

Het ergste vind ik persoonlijk dat als je de realiteit vertelt over de kosten je te horen krijgt dat je een landverrader bent en jaloers bent op Erdogan.

Even off topic
Akpartij minister riep laatst dat de economische problemen CHP de reden van is en het gekste is dat de kudde die hun volgt hier in meegaat.
Een mede Nederturk was het dus niet mee eens dat de economie slecht gaat in Turkije.
Voorbeeld wat ik kreeg was ‘Japanse Yen is 126 Yen waard per 1 euro maar Japanse economie is toch niet slecht’ 🤯🤯🤯🤯🤯🤯🤯🤯
Ergste is dat deze jongen HBO studeert en zo een vergelijking maakt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 19 mar 2022, 12:31

Dan te bedenken dat je 10 a 12 jaar terug maar 2 Lira kreeg voor een euro. Dat is echt hard gegaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 mar 2022, 12:45

goreme schreef: za 19 mar 2022, 8:45
Vinny schreef: vr 18 mar 2022, 21:03 Neem aan dat de veerboot ook niet gratis was. Het is natuurlijk een duur kunstwerkje geweest.
Het is uitbesteed voor 16 jaar met een garantie van 45.000 auto’s per dag.
Bedoel je de veerboot of de brug? Want de brug verwerkt straks bij lange na geen 45.000 voertuigen per dag.

Op de D550 reden in 2019 gemiddeld 10.000 voertuigen per dag tot aan Gelibolu en 8.400 voertuigen ten zuiden van Lapseki. Zelfs met een shift van vrachtverkeer naar Izmir en van diverse veerdiensten gaat die brug nooit 45.000 voertuigen per dag verwerken.

Info: https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/Sit ... ileri.aspx

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 19 mar 2022, 13:01

^^
Inderdaad.

Er zijn twee veerboten bij Gelibolu (naar Cardak en Lapseki) en één bij Canakkale; als ik het goed zie.

District Gelibolu heeft ca 45000 inwoners; ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel regionaal verkeer gaat geven. Bovendien is het zelfs te betwijfelen of de brug tussen de centra van Gelibolu en Cardak of Lapseki sneller is.

Canakkale is groter, maar ligt zover van de brug af dat een omweg ook niet bepaald zinnig is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 mar 2022, 13:25

Çanakkale heeft bijna 200.000 inwoners, het was aanvankelijk ook gepland om de brug daar te bouwen maar dat bleek niet haalbaar.

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » za 19 mar 2022, 13:32

Heb het voor de zekerheid nogmaals gelezen.

Dit is wat er staat vertaald via translate

De Çanakkale-brug uit 1915, waarvan het contract in 2017 werd ondertekend voor een investering van 10,3 miljard TL met de joint venture-groep bestaande uit Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi, werd in ongeveer vijf jaar voltooid. Het aannemersbedrijf zal de brug overdragen aan de Algemene Directie Snelwegen na 11 jaar in gebruik te hebben genomen in het kader van het project, waarvan de duur is bepaald op 16 jaar, 2 maanden en 12 dagen.

De bedragen van de garantiepas die het publiek heeft toegezegd aan het aannemersbedrijf voor de Çanakkale-brug, waren daarentegen ook onderwerp van discussie. In het kader van het contract op de Çanakkale-brug werd een dagelijkse overdracht van 45 duizend voertuigen, inclusief 15 euro + btw per voertuig, toegezegd aan het aannemersbedrijf. De jaarlijkse kosten van het door het publiek gegarandeerde bedrag om de exploitant te betalen bedragen 246 miljoen 375 duizend euro.

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » za 19 mar 2022, 13:34

duikgek89 schreef: za 19 mar 2022, 13:01 ^^
Inderdaad.

Er zijn twee veerboten bij Gelibolu (naar Cardak en Lapseki) en één bij Canakkale; als ik het goed zie.

District Gelibolu heeft ca 45000 inwoners; ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel regionaal verkeer gaat geven. Bovendien is het zelfs te betwijfelen of de brug tussen de centra van Gelibolu en Cardak of Lapseki sneller is.

Canakkale is groter, maar ligt zover van de brug af dat een omweg ook niet bepaald zinnig is.
Plaatselijke bevolking buiten de hoge inkomens zullen sws geen gebruik maken omdat het gewoon te duur is. Die zullen ouderwets met de veer gaan.

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » za 19 mar 2022, 13:35

duikgek89 schreef: za 19 mar 2022, 12:31 Dan te bedenken dat je 10 a 12 jaar terug maar 2 Lira kreeg voor een euro. Dat is echt hard gegaan.
Maar de Yen is 126 dus zo slecht is t niet 😂😂🤯🤯

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » za 19 mar 2022, 14:09

Niemand ontkent het dan ook dat dit weer de zoveelste prestige project is van de President die hiermee wilr laten zien dat hij "de grootste heeft" (uhm ditmaal in de lengte van de overspanning).

45k per dag is inderdaad veelste ruim berekend en dat zullen ze waarschijnlijk ook gewoon niet redden. Echter, Izmir en omstreken bevat gigantisch veel industrie, dus voor de export/import naar europa (via bulgarije/griekenland) is deze brug een gamechanger. Alleen denk ik niet dat dit tot de benodigde 45.000 gebruikers/vrachtwagens gaat leiden die men verwacht.

Desalniettemin blijft het een goed project. Dat kunnen we helaas niet zeggen over sommige andere projecten, in het bijzonder de Osman Gazi brug. Ik woon 5 - 6 weken per jaar in Gebze (kocaeli) en heb maar 1 keer gebruik gemaakt van de brug omdat het gewoon overdreven duur is. Ik rij wel liever driekwartier door om naar mijn landerij in Kartepe te gaan :)

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » za 19 mar 2022, 15:00

^^ ^^
Dat is ook een beetje wat ik bedoel. Leuk en aardig en effectief voor transport en “gurbetciler” maar uiteindelijk is de belastingbetaler de dupe.
Tegen die tijd zal de bekende machthebber verwacht ik niet meer leven als je kijkt naar zijn gezondheid.

Benieuwd whats next 👍

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 mar 2022, 15:56

psycoturko schreef: za 19 mar 2022, 14:09 Echter, Izmir en omstreken bevat gigantisch veel industrie, dus voor de export/import naar europa (via bulgarije/griekenland) is deze brug een gamechanger.
Dat geloof ik ook wel. De reistijdverkorting is rond een uur, dat is toch wel een significant verschil. Het is ook een logische verbinding, alleen is het een wat dunner bevolkt gebied en is het geen verbinding tussen grote Turkse steden, Izmir - Istanbul zal toch wel via Bursa blijven gaan vermoed ik?

Een volgende stap zou een snelweg richting Edirne kunnen zijn. Alhoewel de D550 al een 2x2 weg is in die corridor.
goreme schreef: za 19 mar 2022, 15:00 Benieuwd whats next 👍
Qua grote projecten heb je nog dat megaproject om een kanaal tussen de Zee van Marmara en de Zwarte Zee aan te leggen. Dit wordt door velen toch wel gezien als een onzinnig duur project.

Het grootste individuele wegenproject is nu denk ik de Ziganatunnel van de D885 naar Trabzon. Dat is een 14,5 kilometer lange dubbelbuizige tunnel. Verder is er nog het snelwegproject van Aydin naar Denizli. En in de toekomst de rest van de O-6 naar Balikesir.

Misschien heb ik het mis, maar mijn indruk is dat er geen plannen zijn om het netwerk van autosnelwegen enorm uit te breiden. Dat komt wellicht ook omdat een enorm deel van de staatswegen al 2x2 rijstroken tellen.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » za 19 mar 2022, 16:05

Chris schreef: za 19 mar 2022, 15:56
Qua grote projecten heb je nog dat megaproject om een kanaal tussen de Zee van Marmara en de Zwarte Zee aan te leggen. Dit wordt door velen toch wel gezien als een onzinnig duur project.

Het grootste individuele wegenproject is nu denk ik de Ziganatunnel van de D885 naar Trabzon. Dat is een 14,5 kilometer lange dubbelbuizige tunnel. Verder is er nog het snelwegproject van Aydin naar Denizli. En in de toekomst de rest van de O-6 naar Balikesir.

Misschien heb ik het mis, maar mijn indruk is dat er geen plannen zijn om het netwerk van autosnelwegen enorm uit te breiden. Dat komt wellicht ook omdat een enorm deel van de staatswegen al 2x2 rijstroken tellen.
Qua wegennet zit het wel snor in Turkije. Met her en der nog te openen stukken, lijken de 10 grote steden onderling wel goed verbonden te zijn d.m.v. autosnelwegen.

Zijn ze trouwens al begonnen met de bouw van de meerlaags tunnel onder de Bosporus?

Wat vooral belangrijker is, is de electrificatie en modernisatie van de spoorwegen. Van de totale KMs aan spoorweg, is maar een fractie goed gemoderniseerd en geëlektrificeerd. Derest is hopeloos verouderd en vergt tientallen miljarden om het op west-europees niveau te krijgen. En zo zijn er nog tal van andere zaken waar men zich beter op kan focussen.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » za 19 mar 2022, 16:22

goreme schreef: za 19 mar 2022, 10:45
psycoturko schreef: za 19 mar 2022, 10:11 Normaliter ben ik zeer pessimistisch over de megalomane projecten van meneer Erdogan, maar deze brug zal waarschijnlijk economisch haalbaarder zijn dan de overige bruggen (osman gazi bridge, yavuz sultan selim bridge etc) aangezien alle (vracht)verkeer dat vanuit de bulgaarse grens naar midden/zuid-west turkije moet, anders door de verkeersjungle van Istanbul heen moet, wat vele malen duurder is qua benzinekosten dan die 200 lira.

Even off topic
Akpartij minister riep laatst dat de economische problemen CHP de reden van is en het gekste is dat de kudde die hun volgt hier in meegaat.
Een mede Nederturk was het dus niet mee eens dat de economie slecht gaat in Turkije.
Voorbeeld wat ik kreeg was ‘Japanse Yen is 126 Yen waard per 1 euro maar Japanse economie is toch niet slecht’ 🤯🤯🤯🤯🤯🤯🤯🤯
Ergste is dat deze jongen HBO studeert en zo een vergelijking maakt.
De onderliggende problemen van de Turkse economie is complexer dan alleen de regering de schuld geven van alle problemen. Turkije is een regionaal economische powerhouse dat voor bijna 100% afhankelijk is van de buitenland voor haar energievoorziening. Voor de export is een lagere Lira gunstig, echter voor inkoop van goederen, energie, en buitenlandse kredieten kan dit tot economische problemen zorgen.

De Turkse bruto nationaal product was voor 2021 800 miljard dollar. Echter, als we kijken naar de PPP, dan zit turkije al boven de 3000 miljard dollar waarmee het de 11de grootste economie is van de wereld. Dit grote verschil is allemaal terug te relativeren naar de waardedaling van de Lira. Met andere woorden: er is ontzettend veel potentie, alleen dient men weer wat meer orthodoxe financiële principes na te volgen. Aan de andere kant.... China en vooral Rusland (a.g.v. de recente sancties) zinspelen op het omzeilen van de huidige aloude status quo waar de dollar als universele internationale betalingsmiddel wordt gezien. Dit zou voor het Westen, maar ook voor Turkije, eventuele positieve alsmede desastreuze gevolgen kunnen hebben. Zie experimenten van Turkije en Rusland m.b.t. inkoop van producten met hun eigen nationale munten i.p.v. dollars/euro's.

De gemiddelde - zogenoemde- nederturk begrijpt niks van de economische verhoudingen en situatie in Turkije alsmede in Nederland, dus ik neem ze dit ook niet kwalijk....

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 19 mar 2022, 17:02

psycoturko schreef: za 19 mar 2022, 14:0945k per dag is inderdaad veelste ruim berekend en dat zullen ze waarschijnlijk ook gewoon niet redden. Echter, Izmir en omstreken bevat gigantisch veel industrie, dus voor de export/import naar europa (via bulgarije/griekenland) is deze brug een gamechanger. Alleen denk ik niet dat dit tot de benodigde 45.000 gebruikers/vrachtwagens gaat leiden die men verwacht.
De Duitse A2 heeft zo'n 15k a 20k mvt vrachtwagens en de A4 zo'n 10k, afhankelijk van waar je kijkt. Die twee verbinden de industrie van Polen met West-Europa, waarbij b.v. de A2 route langs o.a. Berlijn, Wolfsburg (dichtbij de staalproductie in Salzgitter) en Hannover loopt. Dan lijkt het me inderdaad erg onwaarschijnlijk dat deze route door wat extra vrachtverkeer ineens van 10k mvt naar 45k mvt zal gaan.
Chris schreef: za 19 mar 2022, 15:56Izmir - Istanbul zal toch wel via Bursa blijven gaan vermoed ik?
Dat scheelt naar het centrum zowat 200km. Maar ik kan me voorstellen dat het, als ze de O-6 naar de O-3 doortrekken, voor de westelijke kant van de agglomeratie best een alternatief kan zijn.
Naar het nieuwe vliegveld bijvoorbeeld is de omweg al een stuk kleiner. Als je de extra brandstofkosten kunt dragen, bespaar je de passage van Istanbul die potentieel ook veel vertraging kan opleveren.

Misschien dat ons forumleden met Turkse roots daar meer over kunnen roepen?

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » za 19 mar 2022, 17:33

Chris schreef: za 19 mar 2022, 15:56
psycoturko schreef: za 19 mar 2022, 14:09 Echter, Izmir en omstreken bevat gigantisch veel industrie, dus voor de export/import naar europa (via bulgarije/griekenland) is deze brug een gamechanger.
Dat geloof ik ook wel. De reistijdverkorting is rond een uur, dat is toch wel een significant verschil. Het is ook een logische verbinding, alleen is het een wat dunner bevolkt gebied en is het geen verbinding tussen grote Turkse steden, Izmir - Istanbul zal toch wel via Bursa blijven gaan vermoed ik?

Een volgende stap zou een snelweg richting Edirne kunnen zijn. Alhoewel de D550 al een 2x2 weg is in die corridor.
goreme schreef: za 19 mar 2022, 15:00 Benieuwd whats next 👍

Kanaal wordt grootste flop ooit plus experts roepen dat de klimaat ook ervan langs zal krijgen. Het gaat hier weer om “ik heb het gemaakt”

Maar zoals Psycoturco al aangaf zit het zo wel goed met wegennetwerk omdat de meeste 2x2 wegen bijna zelfde kwaliteit hebben als snelwegen plus in het binnenland is het vrij rustig.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 19 mar 2022, 20:10

Zolang die O-6 niet afgebouwd is, denk ik dat het nog wel een flink verschil maakt hoeveel auto's er over die brug zullen gaan. Overigens is de noordtak van de O-6 op Istanbul gericht. Ik mag toch hopen dat er ook takken naar Edirne en de Griekse A2 komen. Of in ieder geval een opwaardering van de bestaande toeleidende wegen. Dan pas komt die brug een keer aan zijn potentieel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » za 19 mar 2022, 20:24

https://www.kgm.gov.tr/SiteCollectionIm ... ristik.jpg

Vind dit wel een mooi actuele kaart (bij inzoomen vervormt t niet)waarop te zien is hoe de snelweg naar de Dardanellen ongeveer komt te liggen.

Wat eerder vermeld was in aanbouw Aydin Denizli en opvallen een nieuwe highway van Antalya naar Alanya ? Grijs ingetekend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 mar 2022, 20:31

Kaaiman schreef: za 19 mar 2022, 20:10 Ik mag toch hopen dat er ook takken naar Edirne en de Griekse A2 komen. Of in ieder geval een opwaardering van de bestaande toeleidende wegen. Dan pas komt die brug een keer aan zijn potentieel.
Dit zijn al wel 2x2 wegen. Ongeveer tweederde van de D-wegen is inmiddels met 2x2 rijstroken uitgerust (circa 20.000 kilometer), waaronder ook de D550 naar Edirne en de D110 naar de grens met Griekenland.

Het Turkse 'onderliggend wegennet' (als zijnde: niet-otoyol) wordt nog wel onderschat, de laatste 10-20 jaar is een enorm deel daarvan verdubbeld. Overigens meestal grotendeels gelijkvloers, bij steden en belangrijke kruisingen zijn wel vaak ongelijkvloerse oplossingen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 mar 2022, 20:50

^^ Aan de andere kant heb je ook wel situaties waar de D-weg inderdaad een prima 2x2 is en als een semi-snelweg aanvoelt, maar dan ook gelijkvloers door de stad gaat. Dan heb je bij die stadspassages het gevoel dat het ineens enorm vertraagt. De D-010 heeft dat op een aantal plekken.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 25 mar 2022, 16:06

Zouden ze die D100 nog uitbouwen tussen de grens en Edirne, in ieder geval ongelijkvloers maken? :dontknow:

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » vr 25 mar 2022, 16:12

Snelwegenkenner schreef: vr 25 mar 2022, 16:06 Zouden ze die D100 nog uitbouwen tussen de grens en Edirne, in ieder geval ongelijkvloers maken? :dontknow:
D-100 / e-5 is een interessante weg. Rondom pendik is deze snelweg helemaal op maar desondanks blijft het een enorm belangrijke rol vervullen als een van de meest gebruikte wegen rondom istanbul. Goede vraag.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 25 mar 2022, 16:19

Misschien vinden de Turken het niet nodig omdat, gezien de wachtrijen voor de grens, de doorstroming niet veel beter zal worden.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 25 mar 2022, 16:23

^^ Die wachtrijen zijn zeker het langst Turkije uit en de E-U in...