Woerden - Lago di Ledro

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jonko0903
polderweggetje

Woerden - Lago di Ledro

Bericht door jonko0903 » zo 20 mar 2022, 14:38

Beste allemaal,

Ik zou graag een een reactie willen op mijn idee voor het traject Woerden – Lago di Ledro (IT). Vertrek op zondag 10 juli 2022, aankomst op 11 juli 2022, met overnachting dus. We reizen met een KIA Sportage 1.6 + aanhanger, geremd tot 1000kg (maar max. 500 kg beladen).
De 3 en de 61 in Duitsland heb ik het verleden al vaak gereden als we richting Lago Maggiore gingen. Maar nu ligt de bestemming dus een stuk oostelijker. Ik neig er daarom naar om de 45 (Sauerland autobahn) te nemen. De route wordt dan Arnhem – Dortmund – Wurzburg – Fernpass – Innsbruck – Bozen – Lago di Ledro. Dus over de 3 - 2 – 45 - 3 – 7 door Duitsland.
Zitten er nadelen aan deze route, en dan specifiek aan de 45?
Over de Fernpass: Ik heb wel eens geboord dat het prettiger is om via Imst te rijden dan bij Nassereith meteen oostelijk aan te houden richting Mieming en Telfs. Klopt dat?
Mijn plan is om de eerste reisdag tot over de Fernpass te rijden en vlak daarna te stoppen voor een overnachting. Imst heeft dan misschien net wat meer te bieden qua accommodaties

Alvast dank en vr. groet.

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Woerden - Lago di Ledro

Bericht door Willem » zo 20 mar 2022, 14:51

De A45 door Duitsland kun je niet meer nemen. Los van de vele werkzaamheden is een brug afgesloten waardoor de doorgaande route tussen Dortmund en Giessen gestremd is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 mar 2022, 15:10

De A45 is inderdaad onbruikbaar door die kapotte brug. Die afsluiting gaat nog jaren duren. Via de A44-A7 via Kassel is wel heel erg ver om.

Dan kom je dus toch op de A3 of de A61 uit. Je gekozen reisdagen zijn in elk geval gunstiger, zondag-maandag.

De Fernpass is niet zo'n spannende pas, het is vooral een knelpunt vanwege het verkeersaanbod dat groter is dan de capaciteit, niet zozeer omdat dit een erg steile of hoge bergpas is.

Die omweg via Imst is inderdaad wat vlakker, maar vrachtverkeer rijdt ook gewoon via Nassereith - Mötz. Let er wel op dat je een vignet nodig hebt voor dat stukje A12 van Imst naar Innsbruck.

Ik denk dat het laatste stuk SS240 van Riva naar het Lago di Ledro nog het steilste stuk zal zijn van je hele reis. Het gaat op dat stukje meer dan 600 meter omhoog.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 20 mar 2022, 16:52

^^ Heb je in die tijd niet de drukte die naar het Gardameer gaat? Want Lago di Ledro ligt er praktisch naast. Ik meen wel eens gezien te hebben in het topic 'zwarte zaterdagen' dat het zelfs op een Zondag/doordeweeks aardig druk kan zijn naar de Italiaanse meren toe.

Verder moet het inderdaad goed te doen zijn om met een aanhanger de fernpass over te gaan. Zoals Chris al zei die stelt niet zo bijster veel voor.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 mar 2022, 16:59

^^ Op zomerse wisseldagen zeker, en ook wel rond feestdagen in mei/juni dat Duitsers korte trips inplannen. Hier wordt het kritieke stuk richting Gardameer op maandag gereden. Daar maak ik me niet zo druk over.

Behalve A22-drukte, heb je op weg naar het Gardameer op de drukke momenten de files rond de afritten Rovereto-Lago di Garda Nord en Affi-Lago di Garda Sud. Naar Ledro zou het op dat soort momenten nog wel zinnen kunnen hebben om aan te komen rijden over de SS45 vanaf Trento. Maar ik denk niet dat dat hier nodig zal zijn.
Chris schreef: zo 20 mar 2022, 15:10 De A45 is inderdaad onbruikbaar door die kapotte brug. Die afsluiting gaat nog jaren duren. Via de A44-A7 via Kassel is wel heel erg ver om.
Je kunt vanaf Köln nog steeds A4-A45 nemen. Dat is 20 kilometer langer naar Würzburg en 50 kilometer langer naar Ulm (want op weg naar Ulm zou je in beginsel niet over Würzburg gaan). Op dezelfde manier kun je vanaf Oberhausen wel degelijk A2-A44-A7 rijden naar Würzburg. Dat is 45 kilometer extra naar Würzburg / 75 naar Ulm, wat binnen de range “omweggetje voor de lol” valt.

Nog over de Fernpass: als de klim van Imst naar Nassereith steiler is dan die vanaf Mötz, zal het verschil zeer beperkt zijn. Ik denk dat Imst vooral bewegwijzerd staat omdat het aantal kilometers naar de snelweg korter is, dus minder hinder voor omwonenden. Misschien toch ook nog gedacht vanuit wat hoop dat daar ooit nog eens een Tschirgant-tunnel zal komen te liggen. Ik zou je daar op geen enkele manier laten afschrikken.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 20 mar 2022, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 20 mar 2022, 17:10

^^ Op een lange rit zou ik zo,n omweg niet nemen, tenzij je niet anders kan. Je bent dan tijd kwijt aan die extra kilometers en stel er gebeurd ergens wat en je komt in de file terecht ben je daar ook weer tijd aan kwijt. Op een lange rit is dat niet echt lekker. Laat ik het zo zeggen, in een land als Duitsland met veel wegwerkzaamheden etc. durf ik dat risico minder te nemen dan in bijvoorbeeld Frankrijk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 mar 2022, 17:24

^^ Ik snap wat je bedoelt, maar je praat hier over een eerste dag die je normaal in een 8.30 uur zou rijden. De omwegen zullen niet meer dan 45 minuten toevoegen, als er geen killer-Baustelle is (wat je tzt natuurlijk in de gaten moet houden). Dat is minder dan 10%. Juist als je een rit als naar Trentino in tweeën hakt, kun je jezelf dat soort lolletjes veroorloven. De een gaat dan lunchen weg van de snelweg, de ander gaat halverwege de middag wat drinken, een derde neemt de scenic route. Ik zou zeggen: ga ervoor.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 20 mar 2022, 17:27

^^ Ja dat is waar. En een klein beetje tijd verliezen is sowieso niet erg. Hoef je ook niet zo erg te jakkeren.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 20 mar 2022, 21:48

Chris schreef: zo 20 mar 2022, 15:10 Die omweg via Imst is inderdaad wat vlakker, maar vrachtverkeer rijdt ook gewoon via Nassereith - Mötz. Let er wel op dat je een vignet nodig hebt voor dat stukje A12 van Imst naar Innsbruck.
Ik vind het de omweg via Imst niet waard.

Je zou via de B171, B174 en B182 naar de Brennerautobahn kunnen rijden om geen vignet nodig te hebben, op de Brennerautobahn moet je namelijk tol betalen en heb je geen vignet meer nodig.

Is vermoedelijk op de hele vakantie niet echt de moeite, tenzij je dat een leuke onderbreking vind.

brytje008 schreef: zo 20 mar 2022, 17:10 ^^ Op een lange rit zou ik zo,n omweg niet nemen, tenzij je niet anders kan. Je bent dan tijd kwijt aan die extra kilometers en stel er gebeurd ergens wat en je komt in de file terecht ben je daar ook weer tijd aan kwijt. Op een lange rit is dat niet echt lekker. Laat ik het zo zeggen, in een land als Duitsland met veel wegwerkzaamheden etc. durf ik dat risico minder te nemen dan in bijvoorbeeld Frankrijk.
Juist in Duitsland kan 50km omweg over fijnere route met minder werkzaamheden en veel vrije vaart wel degelijk sneller zijn als je met de auto onderweg bent en je net zoals ik lijdt aan Lodenvoeteritis.
Als je een kar erachter hebt is dat natuurlijk een heel ander verhaal, dan kun je beter de korste weg nemen. De irritatie van 80 bij werkzaamheden is met een kar bovendien ook kleiner. Nogal een verschil of je van 140+ naar 80 terug moet of vanaf 100km/h even gas los laat.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 21 mar 2022, 16:22

^^ Ik snap wat je bedoeld. Maar stikt het in de zomer in Duitsland niet zo erg van wegwerkzaamheden, dat het bijna niet uitmaakt welke route je neemt? Aangezien je ze dan toch wel overal tegen komt.

Verder ben ik blij om te zie dat er weer wat meer reisadvies vragen komen. Weer lekker toe leven naar de zomer, geeft mij in ieder geval een goed gevoel. :D Ik vind dat persoonlijk altijd de leukste topics, lekker discusseren over routes en stops etc.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 21 mar 2022, 17:56

In de zomer is het vaak kiezen tussen de pest en de cholera ja (ook dan kun je overigens best eens kijken of de ene optie niet minder slecht is dan de andere). Toch, als je tussen de werkzaamheden drukke 2x2 hebt, of niet al te drukke 2x3 kan ook verschil maken.

Ik bedoelde het echter meer/vooral in algemene zin.

Met een kar is die discussie sowieso niet echt zinnig.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 mar 2022, 19:21

^^ Zinnig genoeg, als je het mij vraagt. Alleen dan niet in de zin dat je met een omweg sneller kunt zijn doordat daar hogere snelheden haalbaar zijn, maar doordat bij wegwerkzaamheden gewoon langere files kunnen ontstaan. Zeker in het vakantieseizoen worden vaak de werkzaamheden met de grootste impact -afsluiting van rijstroken- gepland en daar kun je op dagen met veel vakantieverkeer dan goed vast komen te staan. Het feit dat de bewuste snelweg ook veel gebruikt wordt door vakantieverkeer, is bij de verschillende planners nog geen reden om daar omheen te plannen. In tegenstelling tot Frankrijk en Italië zitten juist deze maanden het volste met werkzaamheden op de hoofd-vakantieroutes. Daarom heeft het zin om in de weken voor vertrek te kijken wat langs de pest-route gebeurt en waar wordt gewerkt op de cholera-weg.

Overigens beginnen de zomervakanties in Bayern en Baden-Württemberg altijd pas later in juli. Dat helpt hier wellicht.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 21 mar 2022, 20:13

Pino schreef: ma 21 mar 2022, 19:21 ^^ Zinnig genoeg, als je het mij vraagt. Alleen dan niet in de zin dat je met een omweg sneller kunt zijn doordat daar hogere snelheden haalbaar zijn, maar doordat bij wegwerkzaamheden gewoon langere files kunnen ontstaan. Zeker in het vakantieseizoen worden vaak de werkzaamheden met de grootste impact -afsluiting van rijstroken- gepland en daar kun je op dagen met veel vakantieverkeer dan goed vast komen te staan.
Dat absoluut wel ja, sorry, ik drukte me wat onhandig uit. Al denk ik dat het op zondag relatief meevalt ten opzichte van vrijdag en met name zaterdag.

Welke route dan het beste is vind ik nu nog wat lastig te beantwoorden omdat het nu nog niet goed zichtbaar is hoe het straks uitpakt.

De A45 is alvast waarschijnlijk geen optie. Of misschien zelfs toch wel als hij op het stukje binnendoor rijden bij Lüdenscheid na vrij is omdat iedereen er met een grote boog omheen gaat.

jonko0903
polderweggetje

Bericht door jonko0903 » ma 21 mar 2022, 21:06

Bedankt voor alle reacties!
Ah, ik zie op Google Maps Verkeer inderdaad dat de 45 is afgesloten bij Ludenscheid. Best handig om te weten.

Ietsje omrijden vind ik geen probleem, maar helemaal via Kassel vind ik echt te ver om.

Het keuzedilemma zit hem in de route tot Ulm. Ik denk dat ik in eerste instantie gewoon de 3 pak tot Frankfurt, en vervolgens via Mannheim en Stuttgart naar Ulm. Ook zou ik na Frankfurt de 3 nog kunnen blijven volgen tot Wurzburg (+29 km = acceptabel). Een van die twee is dan de voorkeursroute.
Als de verkeerssituatie op die route me niet aanstaat kan ik bij Koln een beslismoment inbouwen en uitwijken richting de 45, of de 61, hoewel je met die laatste ook weer bij Mannheim uitkomt.

Bij de Fernpass laat ik de keuze wel/niet Imst dan ook afhangen van de verkeerssituatie. In principe laat ik Imst dan links liggen.

We reizen bewust op zondag en maandag om de weekend drukte te ontlopen. Ik denk echter ook dat het rond 10 juli nog niet heel erg druk zal zijn qua vakantieverkeer. De zwarte zaterdagen komen pas eind juli, begin augustus bij mijn weten.

Groet!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 mar 2022, 21:28

^^ Zwarte zaterdagen in Duitsland vallen altijd wat vroeger dan die in Frankrijk en Italië. Komt door de andere planning van de schoolvakanties, waarbij het weekend dat Nordrhein-Westfalen vakantie krijgt nog wel eens het eerste grote fileweekend is. Dat is dit jaar al het laatste weekeinde van juni, dus daar krijg je weinig van mee. En dan komt daar nog eens bij dat je op zondag rijdt.

A3 rijden tot Frankfurt houdt je opties redelijk open waar het gaat om het verdere vervolg naar Ulm. Je kiest dan feitelijk tussen A67-A5-A8 (met de twee parallelle opties tussen Darmstadt en Walldorf), A6-A81-A8 en A3-A7. Eventueel zelfs A6-A7. En als op de A3 richting Frankfurt blijkt dat je tot aan Frankfurt in de shit terecht komt, kun je nog zo naar de A61, waarna je vanaf Mannheim drie opties houdt om in Ulm terecht te komen. Overigens is de A61 wellicht wel wat relaxter rijden met aanhanger dan de A3. Veel minder hellingen.
duikgek89 schreef: ma 21 mar 2022, 20:13 De A45 is alvast waarschijnlijk geen optie. Of misschien zelfs toch wel als hij op het stukje binnendoor rijden bij Lüdenscheid na vrij is omdat iedereen er met een grote boog omheen gaat.
Je kunt de A45 nog benaderen vanuit Köln-Olpe. Maar als ze nou slim zijn, plannen ze nu snel ook nog wat werkzaamheden op andere stukken A45 in, zodat je daar dus ook in de zooi zit. Dat zullen we de komende maanden wel zien. Maar in ieder geval is het een stuk minder logisch alternatief op weg naar Ulm en de Fernpass dan naar München. Ook zonder werkzaamheden.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 21 mar 2022, 21:56

Ik ben het met je eens. En ik zou er ook niet vanuit gaan dat de A45 een logisch alternatief is maar we moeten zien hoe het zich ontwikkeld en dan kan het best verassend uitpakken.

jonko0903
polderweggetje

Bericht door jonko0903 » za 28 mei 2022, 14:21

Ik probeer een beetje uit te zoeken wat mooie, grote rustplaatsen zijn op de voor mij mogelijke routes. Maar dat is nog niet zo makkelijk merk ik.

Hebben jullie tips? Het mogen zowel Raststattes als Autohofen zijn. Elementen die wij erg waarderen: groen, stukje kunnen lopen, goed uitgeruste picknickplekken, schone toiletten, genoeg parkeerplaatsen. Restaurants/fast-food ketens is absoluut niet belangrijk omdat we ons eigen proviand meenemen. Goede koffie is wel belangrijk.

Heb al wat gelezen over Raststatte Moseltal (A61) en Autohof Mogendorf (A3). Maar ik zou er graag nog een aantal op mijn lijstje hebben.

Tips voor rustplaatsen langs onze route in Oostenrijk (Europabrucke?) en Italie zijn ook welkom overigens.

Dank!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 28 mei 2022, 15:53

^^ Wij nemen ook eigen proviand mee en proberen juist de grote Raststättes te vermijden. Een gewone P/WC scheelt doorgaans wat drukte, je zit er vrijwel vanzelf in het groen en voor picknickmogelijkheid is vrijwel standaard gezorgd. En als je dat doet, heb je in Duitsland vrijwel onbeperkt keuze - dusdanig dat wijzelf niet eens van tevoren nadenken wat we ongeveer zullen doen. Maar goed, dan moet je wel een oplossing verzinnen om aan je koffie te komen. Wij beperken ons qua koffie meestal tot een stop in de ochtend en eventueel de middag - waarvoor dan juist die aardige picknickomgeving weer minder gevraagd is.

Wat betreft locaties:
  • Langs de A61 heb je in het heuvelachtige deel Raststättes die wel aardig in het groen liggen: Mosel en Hunsrück bijvoorbeeld. Na Hunsrück kom je in vlakker en opener landschap. Dat zal dan minder aan je profiel voldoen. Mocht je de A5 nemen richting Karlsruhe, dan ligt Bruchsal ook wel goed in het groen. Maar goed, Pforzheim-filealarm op die route (terwijl ik langs A6-A81 eigenlijk niets leuks weet)
  • A61-Moseltal is geen volwaardige Raststätte, maar een parkeerplaats met kiosk. En mooi uitzicht natuurlijk, maar op goede koffie kun je dan weer minder rekenen.
  • Nabij de Europabrücke is Raststätte Schönberg ruim en groen. Pak het verre stuk van de parkeerplaats en wandel naar beneden: naar het uitzichtpunt op de brug of het stuwdammetje.
  • Reken in Italië principieel niet op groene parkeerplaatsen met picknickmogelijkheid en ruimte. Zoek ze uit op de koffie ☕️. Langs de A22 zijn de verzorgingsplaatsen tussen Bolzano en Trento (Laimburg, Paganella) wel wat ruimer omdat je daar meer in de vlakte zit en dus ruimte gemaakt kon worden. En het uitzicht op de bergen aan beide kanten van de A22 is best aardig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 mei 2022, 10:23

Pino schreef: za 28 mei 2022, 15:53 Wat betreft locaties:
  • A61-Moseltal is geen volwaardige Raststätte, maar een parkeerplaats met kiosk. En mooi uitzicht natuurlijk, maar op goede koffie kun je dan weer minder rekenen.
Er zit daar wel een vestiging van Coffee Fellows: https://www.serways.de/standorte/moseltal-west/

Maar hoe goed de koffie daar is durf ik niet te zeggen, want ik ben zelf geen koffiedrinker. ;)
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 30 mei 2022, 11:02

^^ Dat is er dan wel op vooruit gegaan sinds de laatste keer dat ik op deze parkeerplaats was. Is alweer wat jaartjes geleden, maar dat was een klein kioskje met weinig aanbod. ;)

Wat betreft kwaliteit van de koffie: kwestie van smaak natuurlijk, maar een speciale koffiebar betekent tenminste dat daar mensen staan die de koffie als hoofdtaak hebben. Er zit wat verschil tussen je focussen op de koffie en er koek bij verkopen, en je focussen op kleine kaart of benzine en er wat koffie bij verkopen. Want je maakt een verschil met het schoon en onder de juiste druk houden van de koffiemachines, melkschuimers etc. Bij tenten waar koffie maar een bijzaak is, zal de koffie eerder tegenvallen (al kan het ook prima goed gaan). Als je van varianten houdt met havermelk en dergelijke, heb je er natuurlijk ook meer keuze.

In de Serways-benadering is zo’n koffiebar soms niet meer is dan een hoekje met statafel in het gebouw, in de tankwinkel als je pech hebt. Maar dan krijg je nog steeds die kwaliteit, want de Coffee Fellows’en en Starbucksen van deze wereld stellen in het franchise-systeem de eis dat de standaarden hoog zijn. Betaal je natuurlijk ook extra voor, waar andere tenten juist nog wel eens een heel basaal bakkie pleur voor weinig aanbieden - in de hoop dat je juist daarheen komt voor hun “hoofdproduct”. McDonalds biedt wat dit betreft trouwens én koffiebar-kwaliteit én een nette lage prijs. Dat is dan hun manier om te proberen jou te verleiden tot hun hoofdproduct.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 30 mei 2022, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 30 mei 2022, 11:40

Coffee Fellows is wel behoorlijk qua kwaliteit :top:

jonko0903
polderweggetje

Bericht door jonko0903 » ma 30 mei 2022, 22:25

Haha, grappig om te zien hoe een kleine opmerking over 'goede koffie' een heel epistel over dit onderwerp kan doen oplaaien. Dat CoffeeFellows voldoet denk ik wel aan onze standaard voor 'goede koffie'. Mochten we via de A61 rijden dan zal ik Raststatte Moseltal zeker een bezoekje brengen, ben wel nieuwsgierig nu.
Misschien nog een tip voor 1 of 2 rustplaatsen langs de A3?

Groet!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 30 mei 2022, 22:49

^^ Niet met zulk mooi uitzicht helaas. Maar op vergelijkbare reisafstand (een 300-350 km van vertrek, met aanhanger wellicht op een uur of vier?) heb je tussen Koblenz en Frankfurt een drietal opties waar niets mis mee is: Montabaur, Bad Camberg en Medenbach zijn alle drie ruim opgezet en modern. Voor de terugweg wellicht grappig om te onthouden dat Medenbach in de rijrichting noord een Mövenpick is. Vind dat altijd wel een wat prettiger eetformule dan pak ‘m beet Gusticus, je zit er ook net wat rustiger (en betaalt daar overeenkomstig voor).

Als je het over Coffee Fellows hebt: ik denk dat dat ook wel mijn favoriete koffiestops zijn langs de Autobahn. En dan nog niet om het soort koffie, maar omdat ze vrijwel steeds ook wel een aardig hoekje hebben om te zitten. Starbucks heeft dat ook wel, maar Segafredo is meestal niet meer dan een counter met een statafel, vlak naast de counter van het winkeltje. Wayne’s Coffee soortgelijk. Je weet dat je de beschikbare merken kunt zien op de strip onderaan de wegwijzers naar de Raststättes? Moet je nog wel even de logo’s opzoeken.

Wat betreft epistels: foeragering en files maken de sfeer in de auto. Doe de ene F goed, blijf uit de buurt van de andere F en je komt goed aan. Maakt de eerste F meteen ook een favoriet zij-onderwerp op een subforum dat iets meer over de tweede F moet gaan. Happy to help ;)