Afbeelding

Autoloze dag "doorgeschoten"

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » di 22 mar 2022, 9:53

Even kijken naar die ideeën:
Verlaag de maximumsnelheid op snelwegen met minstens 10 km per uur
En dan? Als langzamer rijden meer bespaart, dan kan zoiets toch ook uitgaan van de bestuurder zelf? Het is immers zijn portemonnee.
Werk als dat mogelijk is drie dagen in de week vanuit huis.
Iets met sociale cohesie enzo. Maar goed, als dat een oplossing zou zijn: Wie gaat dan die extra stroomkosten betalen als je thuisbent? Die thuiswerkvergoedingen dekken nu al lang niet meer de kosten
Autoloze zondagen in grote steden.
Een straat in een centrum? De hele stad? Met welk doel?
Maak het openbaar vervoer goedkoper, stimuleer lopen en fietsen.
Ook het OV moet stroom- en brandstofkosten betalen. Maar goed, wat meer lopen en fietsen zou ook eens geen kwaad kunnen natuurlijk.
Beperk autogebruik in grote steden. Bijvoorbeeld met een rijverbod op bepaalde dagen voor auto's met een oneven nummer in het nummerbord, afgewisseld met een rijverbod voor mensen met een even nummer.

En wat denk je hoe dat dan gaat met mensen die 2 of zelfs 3 auto's hebben en het geluk hebben zowel een even als oneven nummerplaat te hebben?
Promoot autodelen en methodes om zuinig te rijden.
Niemand anders rijdt in mijn auto.
Laad vrachtwagens zo efficiënt mogelijk in.
Ik denk eerder dat een efficiëntere route handiger is.
Stimuleer hogesnelheids- en nachttreinen als alternatief voor het vliegtuig.
Ja, het vliegtuig naar mijn werk pak ik al dagelijks :mrgreen:
Vermijd zakelijke reizen als er online vergaderd kan worden.
Kan nooit kwaad. Maar ook geldt dat persoonlijk contact toch wel belangrijk is.
Zet vaart achter de omslag naar elektrisch rijden.
Dat dat zo goed werkt wordt al uitgebreid besproken in het topic dat daarover gaat.

Wil je een échte autoloze zondag, dan zet een afgezette straat in een centrum natuurlijk geen zoden aan de dijk, dan moet je dat landelijk verplicht stellen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 mar 2022, 10:01

Een keertje een zondag de auto laten staan kan geen kwaad - er zijn al zat dagen waarop ik geen auto gebruik. Nee, dit initiatief zie ik niet zo zitten :o

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 22 mar 2022, 10:46

waldo79 schreef: di 22 mar 2022, 10:01 Een keertje een zondag de auto laten staan kan geen kwaad
Ik denk dat er mantelzorgers zijn die dat niet met je eens zijn. En ook werkende mensen voor wie dat helemaal niet leuk is. Ik kan gewoon niet op mijn werk komen zonder auto. Geen enkele mogelijkheid.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 mar 2022, 11:05

Laten we het erop houden dat het voor iedereen verschilt hoe hard de auto elke dag nodig is :yes:

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 22 mar 2022, 11:09

Er is bij ons in het weekend geen OV. Moet ik zeker gewoon maar even thuis blijven, kleine moeite zeker. :nuts:
Wat een luchtfietserij.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 22 mar 2022, 11:28

mvalkenburg schreef: di 22 mar 2022, 11:09
luchtfietserij.
Kijk, daar heb je je alternatief vervoer :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 22 mar 2022, 11:38

waldo79 schreef: di 22 mar 2022, 11:05 Laten we het erop houden dat het voor iedereen verschilt hoe hard de auto elke dag nodig is :yes:
...en daarmee wil ik zeggen dat je dit soort dingen niet moet willen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 22 mar 2022, 12:43

Lijkt me een leuke slogan voor links Nederland: "Autoloze zondag voor iedereen, behalve voor mensen die werken aan wegen die ervoor zorgen dat er in de toekomst meer auto's kunnen rijden." :mrgreen:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 22 mar 2022, 13:39

Palance schreef: di 22 mar 2022, 9:53 Even kijken naar die ideeën:
Werk als dat mogelijk is drie dagen in de week vanuit huis.
Iets met sociale cohesie enzo. Maar goed, als dat een oplossing zou zijn: Wie gaat dan die extra stroomkosten betalen als je thuisbent? Die thuiswerkvergoedingen dekken nu al lang niet meer de kosten
Stroomkosten vallen wel mee toch? Meteen dagje thuiswerken zit ik op 1-2 KWh meer dan een kantoordag. Daarvoor zet ik 4-5 koffie, staan laptop en externe monitor aan, heb ik 3 lampen op 5m2 op 100% sterkte en heb ik tussen de meetings door muziek via een Wifi speaker.
Stookkosten vallen nu de zon lekker doorbreekt ook in het niet, verwarming in de op het noorden gesitueerde werkkamer hoeft hooguit 's ochtends even wat te doen. Zodra ik zie dat de zon de andere kamers opgewarmd heeft zet ik de tussendeuren open zodat de werkkamer er van profiteert.

Een dagje kantoor kost meer. Al zit dat vooral in dat een simpel broodje al fors duurder is dan even zelf wat bouwen of de restjes van het avondeten opwarmen.
Palance schreef: di 22 mar 2022, 9:53
Beperk autogebruik in grote steden. Bijvoorbeeld met een rijverbod op bepaalde dagen voor auto's met een oneven nummer in het nummerbord, afgewisseld met een rijverbod voor mensen met een even nummer.

En wat denk je hoe dat dan gaat met mensen die 2 of zelfs 3 auto's hebben en het geluk hebben zowel een even als oneven nummerplaat te hebben?
Welk cijfer is leidend bij 12-ABC-3 kentekens, de laatste? Dan kan het goed uit, die is bij de auto van mijn vriendin oneven waar die van mij een even AB-123-C kenteken heb.
Vermijd zakelijke reizen als er online vergaderd kan worden.
Kan nooit kwaad. Maar ook geldt dat persoonlijk contact toch wel belangrijk is.
Mweh, dat online vergaderen werkt is na 2 jaar wel duidelijk. Maar leuk is anders. De dagen efficiënter inrichten kan wel een flink verschil maken. Kantoordag is meetingdag, op de thuisdagen alles dan uitwerken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 22 mar 2022, 13:41

R-R-L schreef: di 22 mar 2022, 13:39 Een dagje kantoor kost meer. Al zit dat vooral in dat een simpel broodje al fors duurder is dan even zelf wat bouwen of de restjes van het avondeten opwarmen.
Als ik naar kantoor ga, dan neem ik zelf mijn gesmeerde boterhammetjes mee. Die kantine bij ons is veel te duur en de kwaliteit is nogal matig. Daar kom ik al jaren niet meer.

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 mar 2022, 14:23

Nu ik weer vaker naar kantoor ga neem ik weer de moeite om thuis mijn boterhammen te smeren. Ik heb het geluk op een campus te werken met een AH to Go, broodjeszaken en kleinschalige horeca. Van de kantines (in de onderwijsgebouwen) blijf ik weg, omdat het er nogal lawaaiig en druk is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 mar 2022, 17:22

Een autoloze zondag heeft in directe zin geen of weinig invloed op ons totale brandstofverbruik.

Op zich ben ik er wel voor als het effect is dat mensen ook op andere momenten gaan nadenken of de auto niet een dagje kan blijven stilstaan. Hoe minder kilometers je maakt, hoe minder je aan de pomp hoeft af te rekenen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 22 mar 2022, 17:35

Schelpenpaadje schreef: di 22 mar 2022, 17:22Hoe minder kilometers je maakt, hoe minder je aan de pomp hoeft af te rekenen.
Mwah. Ik denk dat je veel meer winst haalt uit rijgedrag. Mijn auto kan 1:21 rijden (op de adaptive cc achter een vrachtwagen) maar gemiddeld doe ik 1:13. En ik rijd het prettigst als de score op 1:10 uitkomt. :yesyesyes:

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 22 mar 2022, 17:58

^^
Combinatie van beiden. Vanochtend was er door het verkeer geen ruimte om harder dan 110-120 te rijden en terug hield ik het op 110 omdat ik naar een informatiesessie zat te luisteren. Heen en terug ritgemiddelden van 4,1 op de boordcomputer waar het lange termijn gemiddelde een liter hoger is. Dat is het gedragsaspect. Dat ik pré covid 55k per jaar reed en nu misschien net de helft maakt ook dat het veel minder tanken is.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 22 mar 2022, 17:59

Attietattie schreef: di 22 mar 2022, 17:35 En ik rijd het prettigst als de score op 1:10 uitkomt. :yesyesyes:
Is jouw auto zó onzuinig bij 107 km/h? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 22 mar 2022, 18:20

:lol: :PP:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 mar 2022, 19:28

Attietattie schreef: di 22 mar 2022, 17:35
Schelpenpaadje schreef: di 22 mar 2022, 17:22Hoe minder kilometers je maakt, hoe minder je aan de pomp hoeft af te rekenen.
Mwah. Ik denk dat je veel meer winst haalt uit rijgedrag. Mijn auto kan 1:21 rijden (op de adaptive cc achter een vrachtwagen) maar gemiddeld doe ik 1:13. En ik rijd het prettigst als de score op 1:10 uitkomt. :yesyesyes:
Het mooie is dus dat je niet hoeft te kiezen. Je mag best manieren om te besparen stapelen ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 mar 2022, 19:32

Ik geloof niet dat er een autoloze zondag gaat komen. Dat is iets van 50 jaar geleden, de economie en samenleving is zo veranderd dat je het niet meer kan of moet willen platleggen. Dat lukte met covid al niet, laat staan voor een hoge benzineprijs, waar je zelf wel de keuze van kan maken of je gaat rijden of niet.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 22 mar 2022, 20:12

Chris schreef: di 22 mar 2022, 19:32 Ik geloof niet dat er een autoloze zondag gaat komen.
Misschien wel lokaal, in bepaalde binnensteden. Is nog niet zo lang geleden (2012) in Brussel ook gebeurd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 mar 2022, 20:33

Daarom is dit precies de reden dat het niet werkt op de plaatsen waar ze dit ingevoerd hebben. De middenklasse koopt er gewoon een koekblik met passende kentekenplaat bij. Dit is typisch zo'n goedbedoelde maatregel die alleen de armen treft. Want die hebben geen geld om een extra auto aan te schaffen.

Maar mocht dit in Nederland ingevoerd worden, dan koop ik gewoon een tweede auto. Simpel.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » di 22 mar 2022, 21:12

harry schreef: di 22 mar 2022, 20:12 Misschien wel lokaal, in bepaalde binnensteden. Is nog niet zo lang geleden (2012) in Brussel ook gebeurd.
In België is dat een soort traditie, meestal de 2de zondag van september maar dat blijft beperkt tot gemeenten en steden, het Brussels Gewest is zowat het grootste gebied dat meedoet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 mar 2022, 21:27

Coen Tunnel schreef: di 22 mar 2022, 20:33

Daarom is dit precies de reden dat het niet werkt op de plaatsen waar ze dit ingevoerd hebben. De middenklasse koopt er gewoon een koekblik met passende kentekenplaat bij. Dit is typisch zo'n goedbedoelde maatregel die alleen de armen treft. Want die hebben geen geld om een extra auto aan te schaffen.

Maar mocht dit in Nederland ingevoerd worden, dan koop ik gewoon een tweede auto. Simpel.
Als er politieke wil zou bestaan om autobezit terug te dringen dan zou het prima uitvoerbaar zijn om vanaf de tweede auto per persoon of per huishouden een hogere wegenbelasting te berekenen. Met een vrijstelling voor deze opslag voor elektrisch en waterstof aangedreven auto's en eventueel voor oldtimers.

Dit kan een effectievere manier zijn om het aantal fossiele kilometers terug te dringen dan een autovrije dag. Terwijl je mensen met een smalle beurs die afhankelijk zijn van hun enige auto spaart.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 23 mar 2022, 0:16

Schelpenpaadje schreef: di 22 mar 2022, 21:27Als er politieke wil zou bestaan om autobezit terug te dringen dan zou het prima uitvoerbaar zijn om vanaf de tweede auto per persoon of per huishouden een hogere wegenbelasting te berekenen.
Please... :roll:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 23 mar 2022, 7:29

^^ Ok boomer :lol:

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » zo 03 jul 2022, 16:11

Chris schreef: di 22 mar 2022, 19:32 Ik geloof niet dat er een autoloze zondag gaat komen. Dat is iets van 50 jaar geleden, de economie en samenleving is zo veranderd dat je het niet meer kan of moet willen platleggen. Dat lukte met covid al niet, laat staan voor een hoge benzineprijs, waar je zelf wel de keuze van kan maken of je gaat rijden of niet.
De autoloze zondagen uit de jaren '70 waren het gevolg van een olie-boycot van de Arabische landen, een situatie die parallelen kent met de huidige gas- en (in minder mate) olie-problemen door de oorlog in Oekraine, als die tekorten nog verder op gaan lopen sluit ik niet uit dat ook het middel autoloze zondag weer op tafel komt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 jul 2022, 18:01

Zoals Chris al schreef: De maatschappij is totaal onvergelijkbaar met die in de jaren 70. Nu is de zondag bijna een gewone dag geworden (boodschappen doen, andere winkels open, kortom: De maatschappij draait niet als een gemiddelde werkdag, maar zeker stukken sneller dan een zondag in de jaren 70).

Autosnelwegen.net

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 03 jul 2022, 23:51

^^^ denk dat het van de herfst / winter een gasloze zondag wordt voor de huishoudens. Gasbuffers worden toch niet (volledig) gevuld.

Wellicht de ene zondag de even huisnummers en de volgende zondag de oneven nummers?

:neenee: