[R002] R2 Grote ring Antwerpen
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen
Alles valt of staat met de aanleg bij beton. Gebeurt dit goed kan je tientallen jaren vooruit maar bij slechte aanleg krijg je miserie, want eenmaal kapot zijn herstellingen lastig.
-
- verkeersader
Een volledige R2 zou nog steeds ideaal zijn
*insert sarcasm here*
-
- 2x2 autosnelweg

De Kernuitstap stond 15 jaar geleden ook vast, dus wie weet wat er overblijft van al die afspraken en verdragen binnen nu en 5-10 jaar, 1 of andere pipo die een land binnenvalt laat alles wankelen.
-
- autoweg
Zien passeren:
Locatie: https://www.google.be/maps/@51.1521407, ... 384!8i8192
Video: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220414_96086726Kafka in Hemiksem: stuk grond al 73 jaar lang onbebouwbaar door plannen overheid
In Hemiksem is een kafkaiaans verhaal aan de gang. De familie Claes bezit er al 73 jaar een onbruikbaar stuk bouwgrond. Kort na de aankoop in 1949 werd het perceel voorzien als reservatiestrook voor de Grote Ring rond Antwerpen, maar die kwam er nooit. Toch mag de familie de grond nog steeds niet bebouwen. Op een schadevergoeding kunnen ze ook al niet rekenen. Zoon Marc heeft er uit frustratie een boek over geschreven.
Locatie: https://www.google.be/maps/@51.1521407, ... 384!8i8192
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- dorpsstraat
Ik dacht dat zulk soort dingen alleen in Nederland gebeurde neem even de soap van de elektrificatie van de Maaslijn waarvan de aanbestedingsprocedure is stil gelegd omdat geen enkele aannemer zijn handen wil branden aan dit project wat volgens de eigen planning van Prorail al klaar had moeten zijnKm357 schreef: ↑wo 23 mar 2022, 19:01Noord-Zuid en Oost-West verbindingen die niet via Antwerpen, Brussel of Charleroi gaan in BE zouden veel beter zijn. Jammer genoeg is het daar nu veel te laat voor, en ondanks de investering van miljarden in nieuwe projecten zoals Oosterwel, staan we tegen 2030-2040 even hard vast als nu. Maar goed, tegen dan verbruiken we enkel elektriciteit en geen brandstof of zo. Althans dat zegt men toch.

het lijkt Nederland wel misschien mag je straks op de snelweg ook niet harder dan 100 overdag.
Een oplevering in 2030 zal wel niet gehaald worden(wellicht kan je dan wel elektrisch over de Maaslijn

-
- 2x2 autosnelweg

Dat het geld naar bepaalde pockets blijft lopen door de onkunde van "experts" en politici is wel zo duidelijk. Niks om je slaap over te laten natuurlijk, dat de nationale schuld blijft oplopen boeit immers niemand.
-
- 2x2 autosnelweg
Het lijken toch vooral projecten in bepaalde regio's zijn die keer op keer op struikelblokken lopen. Vrijwel altijd opgeworpen door de inwoners zelf. Vooral Gent spant daar de kroon.
-
- 2x3 autosnelweg

Dat de werken aan Gent-Sint-Pieters lang duren heeft trouwens niets met buurtprotest te maken (al geldt dat wel voor de niet-stationsgerelateerde bebouwing in de zone naast de Koningin Fabialalaan), de werken aan het station duren gewoon lang omdat de plannen al tig keer aangepast zijn door bezuiningsoperaties en omdat het station zelf in bedrijf moet blijven waardoor er maar een paar sporen per keer uit dienst kunnen genomen worden.
-
- Moderator
Dat komt omdat milieuprocedures niet meer worden gebruikt om een project goed in te passen qua milieu en omgeving, maar om burgers een mogelijkheid te geven om projecten te vertragen of duurder te maken vanwege - uit milieu-oogpunt volstrekt irrelevante - technische gebreken in de plannen.
Milieuwetgeving en de mogelijkheid om daarop bezwaar in te stellen is eigenlijk zijn doel volledig voorbij geschoten. Hetzelfde zie je in Nederland met de stikstof 'crisis'. Al die bouwprojecten die nu niet door kunnen gaan veroorzaken een volstrekt verwaarloosbaar effect op de stikstofneerslag, maar omdat het niet tot op 1/10.000e deel exact berekend kan worden ligt het stil.
Dat zegt niet dat er geen stikstofprobleem is, maar het stilleggen van bouwprojecten maakt daar geen enkel relevant verschil op. Het is procedureel volkomen vastgelopen.
-
- 2x4 autosnelweg
De werken werden gegund voor 4,6 miljoen aan Stadsbader.vynkce schreef: ↑di 15 feb 2022, 15:01 Komende zomer wordt het wegdek vervangen van de R2 tussen de Beverentunnel en het tolplein van de Liefkenshoektunnel. Het beton wordt vervangen door asfalt.
De wegenis van de R2, meer specifiek de zone tussen Beverentunnel en tolplein van de Liefkenshoektunnel (in beide rijrichtingen) en het gedeelte van de afrit Waaslandhaven Noord (Oudedijk, richting Nederland, dient heraangelegd te worden. De twee doorgaande rijstroken van de R2 worden volledig vernieuwd tussen de New Jerseys in de middenberm en de pechstrook, inclusief fundering. Ter hoogte van de dwarsvoeg aan de Beverentunnel wordt ook een grinddrainage voorzien. Op het tolplein van de Liefkenshoektunnel worden verankeringsribben voorzien. De markeringen op de afrit Waaslandhaven Noord worden aangepast zodat hier twee rijstroken worden gevormd.
-
- autoweg
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/17 ... twerpen-i/Oliespoor in de Liefkenshoektunnel legt verkeer rond Antwerpen in een knoop
Op de Antwerpse snelwegen en op de ring verloopt het verkeer van rechter- naar linkeroever al de hele ochtend bijzonder moeizaam. Oorzaak is een oliespoor in de Liefkenshoektunnel richting Gent. De civiele bescherming probeert het goedje op te ruimen en heeft inmiddels de linkerrijstrook kunnen open maken.
Vannacht was de Liefkenshoektunnel richting Gent al dicht voor onderhoudswerkzaamheden. “Toen even voor 5 uur de aannemers de werf aan het opruimen waren, bleek er al een hele tijd hydraulische olie uit een werfvoertuig te lekken, de hele tunnel lag er vol van” vertelt Marc Persoon, algemeen directeur van de Liefkenshoektunnel, aan VRT NWS.
De brandweer, die snel ter plaatse was, slaagde er echter niet in om de olie te verwijderen. Daarom werd de hulp van de civiele bescherming ingeroepen. Die is er na 7 uur opruimen in geslaagd om één rijstrook vrij te geven.
Door de problemen in de tunnel zit het verkeer naar de haven op rechteroever al uren muurvast. De actuele situatie rond Antwerpen kan je van minuut tot minuut volgen op onze verkeerspagina.
![]()
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
Een 'knoop'? Rustig een chaos. Het blijkt maar weer dat het snelwegennet rond Antwerpen drastisch een upgrade moet krijgen.
Tussen Brecht en Antwerpen-Zuid ben ik meer als twee uur verloren.
Tussen Brecht en Antwerpen-Zuid ben ik meer als twee uur verloren.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- stadsweg
Vanaf 2023 gaat de Liefkenshoektunnel haar tarieven verhogen. De laatste verhoging dateert van 2012.
Cash gaat van €6,00
€7,00 (+ €1,00)
Cards gaat van €4,95
€5,60 (+ €0,65)
Abonnee gaat van €3,56
€4,00 (+ €0,44)
Hier de veranderingen voor Categorie 1 (Hoogte < 3m):LHT: Gezien de globaal stijgende kosten, en in het bijzonder de kosten van energie, worden, na een langdurige bevriezing, de toltarieven gewijzigd.
Cash gaat van €6,00

Cards gaat van €4,95

Abonnee gaat van €3,56

-
- 2x3 autosnelweg
Tot wanneer loopt die tol concessie?
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- stadsweg
Ze hebben onlangs de verkeerslichten op het tolplein van de Liefkenshoektunnel aangepast. Na betaling van de tol zie je ipv groen licht nu een knipperend oranje mannetje.
-
- expressweg
Helaas dezelfde constructie als de Kiltunnel: never ending, tenzij Vlaanderen anders besluit
-
- 2x3 autosnelweg
De concessie loopt momenteel tot 2037. De inkomsten worden trouwens gebruikt om de Oosterweelverbinding te financieren. Dus het niet ondenkbeeldig dat het na 2037 nogmaals verlengd zal worden.
-
- autoweg
Waarom dat dan? Dat lijkt mij nu verwarrend.. gaat er iemand oversteken?
-
- stadsweg
Lijkt mij om te waarschuwen voor eventueel overstekende tolgaarders. Het gebeurd wel eens dat een automobilist een verkeerde laan kiest of dat er een ander probleem is. Zo’n medewerker loopt dan over de verschillende lanen om te helpen.
-
- Moderator
Ik heb vanochtend voor het eerst in jaren weer eens de R2 gereden. De tolpoort voor cards pakte mijn credit card niet. En pas na 3x proberen pakte hij de debit card.
Verder is de R2 totaal niet op het niveau wat je van een tolweg mag verwachten. Afgeleefd en meerdere grote kraters in het wegdek. Zodra ik in België was begon Waze meteen meldingen voor potholes te geven...
Verder is de R2 totaal niet op het niveau wat je van een tolweg mag verwachten. Afgeleefd en meerdere grote kraters in het wegdek. Zodra ik in België was begon Waze meteen meldingen voor potholes te geven...
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Voor wat het waard is: eigenlijk is de tolweg enkel het gedeelte van de tunnel zelf. Het grootste gedeelte van de R2 is geen tolweg. Verder is de meerwaarde van de tolweg in dit geval uiteraard eerder de tijdwinst, niet de kwaliteit van het wegdek.
-
- 2x5 autosnelweg
Kom op, het is mij geen €6,- extra waard om door die donkere tunnel met slecht wegdek te rijden.
Het is die tijdwinst.
Het is die tijdwinst.
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben vandaag door de onderhoudswerken in de Kennedytunnel ook nog eens langs de R2 gereden. Ik kan Chris alleen maar bijtreden dat deze weg er abominabel slecht bijligt. Vooral het gedeelte bij de Beverentunnel en het wegdek van de Tijsmanstunnel. De Liefkenshoektunnel zelf valt nog mee (maar is ook niet super). Ook de nabijgelegen A12 bevat trouwens een flink aantal gaten in het wegdek. Ik zou zelfs durven zeggen dat dit traject (R2 en A12-noord) momenteel de slechtste snelwegen in België zijn. Hopelijk pakt men die spoedig aan.
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x2 autosnelweg
En daarvoor betalen we tol. Dank U Belgische regering! Met dit geld kunt U nog eens na de verkiezingen nog weer twee jaren gaan debatteren over te toekomstige formatie

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x3 autosnelweg
Het tolgeld dient vooral om (een deeltje van) het Oosterweelproject te betalen. Dit is trouwens allemaal Vlaamse materie (ook de beslissing om het tolgeld te behouden), dus de federale regering heeft hier niets mee te maken.
Ik zie niet waarom dat daaraan gelinkt zou zijn. De R2 en de A12 blijven behouden, dus die wegen moeten sowieso onderhouden worden. In het geval van de Tijsmanstunnel is het plan wel om een tweede tunnel ernaast te bouwen, maar ook daar geldt dat de bestaande tunnel blijft liggen en dus zal moeten onderhouden worden.keokiracer schreef: ↑za 20 mei 2023, 22:09Ik zou er voor de opening van de Oosterweel niet op rekenen.
-
- stadsweg
Als regelmatige gebruiker van de R2 en A12-noord weet ik inmiddels alle gaten en putten te zitten en kan er omheen rijden. Het blijft verbazingwekkend hoe slecht het er bij ligt.
Zoals de planning er nu naar uit ziet wordt volgend jaar tussen maart en december de Beverentunnel geheel gerenoveerd. De werken per tunnelbuis duren 5 maanden. Het verkeer richting de Liefkenshoektunnel kan de tunnel steeds blijven gebruiken, of door de eigen buis of de andere buis. Het verkeer richting knooppunt Beveren zal de gehele periode bovenlangs omgeleid worden via de Kallosluis, het aanpassen van de omleidingsweg kost ook twee maanden.
Bron en meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/totaal ... erentunnel
Zoals de planning er nu naar uit ziet wordt volgend jaar tussen maart en december de Beverentunnel geheel gerenoveerd. De werken per tunnelbuis duren 5 maanden. Het verkeer richting de Liefkenshoektunnel kan de tunnel steeds blijven gebruiken, of door de eigen buis of de andere buis. Het verkeer richting knooppunt Beveren zal de gehele periode bovenlangs omgeleid worden via de Kallosluis, het aanpassen van de omleidingsweg kost ook twee maanden.
Bron en meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/totaal ... erentunnel
-
- 2x3 autosnelweg
De R1 zal veel dicht en/of aangepast zijn wegens de werkzaamheden dus men zal de R2 vrij willen houden tijdens de werkzaamheden.Alfa schreef: ↑za 20 mei 2023, 22:29Ik zie niet waarom dat daaraan gelinkt zou zijn. De R2 en de A12 blijven behouden, dus die wegen moeten sowieso onderhouden worden. In het geval van de Tijsmanstunnel is het plan wel om een tweede tunnel ernaast te bouwen, maar ook daar geldt dat de bestaande tunnel blijft liggen en dus zal moeten onderhouden worden.keokiracer schreef: ↑za 20 mei 2023, 22:09Ik zou er voor de opening van de Oosterweel niet op rekenen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr