Infrastructuur in Amsterdam
Moderator: Moderatoren
-
- Hoofdmoderator
Re: Infrastructuur in Amsterdam
Helaas is het EU-beleid, dus we moeten. Of we kunnen en willen of niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg

-
- Moderator
Nederland is eigenlijk nog een voorloper. In veel landen worden nog een stuk minder EVs verkocht. Dit komt denk ik vooral vanwege de extreme marktverstoring in Nederland, waardoor de autoverkopen zeer sterk beïnvloed worden door fiscaal beleid, meer dan in andere landen.
-
- expressweg
Ik ken een aantal collega's met een EV, en die zeggen onafhankelijk van elkaar: mijn volgende auto wordt weer een brandstofauto. Te veel beperkingen en problemen met hun EV momenteel.Chris schreef: ↑ma 14 mar 2022, 11:18 Er worden wereldwijd wel meer wilde plannen gemaakt om de verkoop of toelating van brandstofauto's te verbieden. Dit is echter gebaseerd op wensdenken in een moeilijk voorspelbare markt. EV-bezit onder particulieren blijft nog steeds gering en de groei in het aandeel van de nieuwverkopen is aan het stagneren.
De capaciteit van laadinfra en het elektriciteitsnet zal de grootste bottleneck worden schat ik in. Netwerkwerkbeheerders ondervinden nu al grote problemen met hun netwerken, die de gestegen vraag naar elektriciteit nu al nauwelijks aankunnen vanwege te beperkte netwerkcapaciteit.
-
- 2x2 autosnelweg
Of dit extreme plan politiek en praktisch gezien haalbaar is zal de tijd moeten leren.
Tegelijk is de emotionele reactie dat een dagje Artis voor mensen van buiten de stad straks niet meer weggelegd is, ook overtrokken.
Amsterdam beschikt over een vrij goede infrastructuur qua P+R's en (H)OV waarmee het nu al prima mogelijk is om bij een bezoekje binnen de ring je auto aan de rand van de stad te laten staan.
Als men dit plan wil doorzetten dan vraagt dat wel om flink wat randvoorwaarden (zoals een grotere adoptie van EV's en investeringen in de capaciteit van P+R's en aansluitend OV). 8 jaar is een periode waarin nog best veel kan en zal veranderen. Als je geen stip op de horizon durft te zetten dan gebeurt er ofwel niks, of je bent niet op tijd begonnen met het faciliteren van alternatieven.
Tegelijk is de emotionele reactie dat een dagje Artis voor mensen van buiten de stad straks niet meer weggelegd is, ook overtrokken.
Amsterdam beschikt over een vrij goede infrastructuur qua P+R's en (H)OV waarmee het nu al prima mogelijk is om bij een bezoekje binnen de ring je auto aan de rand van de stad te laten staan.
Als men dit plan wil doorzetten dan vraagt dat wel om flink wat randvoorwaarden (zoals een grotere adoptie van EV's en investeringen in de capaciteit van P+R's en aansluitend OV). 8 jaar is een periode waarin nog best veel kan en zal veranderen. Als je geen stip op de horizon durft te zetten dan gebeurt er ofwel niks, of je bent niet op tijd begonnen met het faciliteren van alternatieven.
-
- 2x5 autosnelweg
En is het dan een must om voor je uitje naar Amsterdam te komen? Ik zie het probleem niet zo - en als het al is raakt het vooral mensen die er wonen of er beroepshalve moeten zijn.
Of het een realistisch plan is, daar heb ik grote bedenkingen bij.
Of het een realistisch plan is, daar heb ik grote bedenkingen bij.
-
- Moderator
Het gaat niet alleen om Artis of een winkelcentrum. Het gaat er om dat vrijwel al het verkeer dat nu in Amsterdam rijdt, vanaf 2030 verboden is. De vraag is of dat realistisch is, ik denk van niet. De doorlooptijd van het wagenpark is relatief lang. Een gemiddelde auto is meer dan 11 jaar oud (tendens: stijgend) en in 2030 zal het wagenpark waarschijnlijk gemiddeld bestaan uit auto's die in 2019 verkocht zijn: voor pakweg 85% dus brandstofauto's.
-
- 2x5 autosnelweg
Men mag een stip op de horizon zetten, maar ik verwacht dat 2030 rijkelijk vroeg is. Men kan natuurlijk wel in kaart brengen welke uitdagingen men tegenkomt.
-
- autoweg
Het is helemaal niet zo relevant hoe realistisch iets is nu. Het is ook lekker makkelijk uit de heup schieten met de argumenten van nu. Maar doelen stel je om naar toe te kunnen werken. Inderdaad de stip. En ja, dit is een mooi doel. Maar ook een erg grote uitdaging om te halen. Over 8 jaar, en dat is echt een eeuwigheid op autogebied, zien we wel waar we staan en of het echt door kan gaan. Maar één ding weet ik namelijk wel zeker. En dat is wanneer je helemaal geen uitdagende doelen stelt, er helemaal niets gebeurt.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik wil alvast vooruitlopen dat het bestuur teleurgesteld is als irreëel beleid in de verste verte niet verwezenlijkt wordt.
-
- 2x2 autosnelweg
De beste manier om iets in 2035 of 2040 in te kunnen voeren is om te mikken op 2030, zie bijvoorbeeld de Noord/Zuidlijn

-
- Secretaris
Winkelcentrum Buikslotermeerplein wordt vanaf 2030 toch nauwelijks meer bevoorraad.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Secretaris
Het is op zich wel nuttig om eens uitgebreid in kaart te brengen wat verbrandingsloos verkeer voor concrete uitdagingen met zich meebrengt in een grote stad. 2030 lijkt me onhaalbaar ambitieus, maar een interessante casus is het natuurlijk wel. En inderdaad wat Schelpenpaadje zegt over de planning.

Maar liever dat ze het in plaatsen als Mokum en Makkum proberen dan in plaatsen waar ik geregeld kom.

-
- 4x5 autosnelweg
Voor een deel omdat je de toekomst niet kan voorzien, maar het verleden wel kan doortrekken. Diesel en benzine hebben het altijd prima gedaan, dus waarom veranderen?Schelpenpaadje schreef:Als men dit plan wil doorzetten dan vraagt dat wel om flink wat randvoorwaarden (zoals een grotere adoptie van EV's en investeringen in de capaciteit van P+R's en aansluitend OV). 8 jaar is een periode waarin nog best veel kan en zal veranderen. Als je geen stip op de horizon durft te zetten dan gebeurt er ofwel niks, of je bent niet op tijd begonnen met het faciliteren van alternatieven.
Er zijn misschien goede reden om het energiegebruik en de duurzaamheid ervan goed tegen het licht te houden, maar dan moet je volgens mij wel energie (:P) stoppen in het creeëren van voldoende draagvlak, het oplossen van praktische problemen en het creeëren van volwaardige alternatieven. Daar falen de betreffende overheden wel eens in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Mócht het plan enigszins levensvatbaar blijken, dan voorzie ik wel dat een uitzondering wordt opgenomen voor gemeentelijke voertuigen en hulpdiensten 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Secretaris
Waarom voor gemeentelijke voertuigen? De eerste stap die de gemeente makkelijk kan nemen is het eigen wagenpark elektrificeren, lijkt me.
-
- Moderator

-
- autoweg
Hoe kom je daar nu bij? Ik heb hier al jaren geen nieuwe voertuigen van de gemeente gezien die niet elektrisch zijn.
-
- Moderator

-
- 2x2 autosnelweg
Wat was er mis met kolen en turf?Vinny schreef: ↑ma 14 mar 2022, 20:08Voor een deel omdat je de toekomst niet kan voorzien, maar het verleden wel kan doortrekken. Diesel en benzine hebben het altijd prima gedaan, dus waarom veranderen?Schelpenpaadje schreef:Als men dit plan wil doorzetten dan vraagt dat wel om flink wat randvoorwaarden (zoals een grotere adoptie van EV's en investeringen in de capaciteit van P+R's en aansluitend OV). 8 jaar is een periode waarin nog best veel kan en zal veranderen. Als je geen stip op de horizon durft te zetten dan gebeurt er ofwel niks, of je bent niet op tijd begonnen met het faciliteren van alternatieven.

Iets met klimaatverandering misschien? En ook de lucht en leefbaarheid in een stad profiteert van minder en schonere auto's.
Dat het plan niet bepaald door iedereen warm wordt ontvangen is een mooie opdracht aan de beleidsmakers om te zorgen voor draagvlak en het onderzoeken dan wel bieden van alternatieven.Er zijn misschien goede reden om het energiegebruik en de duurzaamheid ervan goed tegen het licht te houden, maar dan moet je volgens mij wel energie (:P) stoppen in het creeëren van voldoende draagvlak, het oplossen van praktische problemen en het creeëren van volwaardige alternatieven. Daar falen de betreffende overheden wel eens in.
Zo heel lang is het nu ook weer niet geleden dat (bijna) niemand een auto had. Vooral binnen steden moet het in theorie te doen zijn onze samenleving anders in te richten. Nu de praktijk nog

-
- 2x5 autosnelweg
Interessant project in het havengebied, bij de aansluiting van de Hemweg met de A10. De spoorwegovergang wordt daar afgesloten voor het programma hoogfrequentspoor. Iets verderop wordt er daarom een tunnel onder het spoor gebouwd. De huidige kruisingen worden dan een stuk simpeler en dus veiliger.
Meest interessant vind ik de rijstrook die buiten de tunnelbak loopt, zodat deze langs de VRI geleid wordt, rechts op de afbeelding:

Meer info: https://www.amsterdam.nl/projecten/onde ... kbaarheid/
In mei moet het klaar zijn.
Meest interessant vind ik de rijstrook die buiten de tunnelbak loopt, zodat deze langs de VRI geleid wordt, rechts op de afbeelding:

Meer info: https://www.amsterdam.nl/projecten/onde ... kbaarheid/
In mei moet het klaar zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
En de oversteken voor langzaam verkeer worden ongelijkvloers gemaakt. Dat is wel serieus een verbetering voor alle weggebruikers 

-
- expressweg
Alleen vraag ik me serieus af waarom men hier niet voor een invoegstrook heeft gekozen in plaats van dit toch wel zeer korte convergentiepunt

Svenlo
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Die is al gesloten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- verkeersader
Lijkt een hele verbetering, was er gisteren toevallig in de buurt, als ik het had geweten was ik wel even omgereden om het te aanschouwen 
Maar snap alleen niet wat PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) hiermee te maken heeft, hier rijden namelijk alleen goederentreinen naar de Hemhaven, geen reizigerstreinen...

Maar snap alleen niet wat PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) hiermee te maken heeft, hier rijden namelijk alleen goederentreinen naar de Hemhaven, geen reizigerstreinen...
-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg
Tussen de Westhavenweg en de Nieuwe Hemweg wordt een nieuw opstelterrein voor passagierstreinen gebouwd: https://www.prorail.nl/projecten/amster ... -westhaventsov schreef: ↑vr 25 mar 2022, 15:22 Lijkt een hele verbetering, was er gisteren toevallig in de buurt, als ik het had geweten was ik wel even omgereden om het te aanschouwen
Om het extra treinverkeer vanaf dit opstelterrein naar Amsterdam Centraal te faciliteren wordt het spoor hier driesporig, waardoor het risico op lange overwegsluitingen groeit. Dan moet je dus van de overweg af.
-
- autoweg