- SPOILER: TOON

Moderator: Moderatoren
Bedankt! Ik houd het hier, voor de liefhebber van reisverslagen (waar jij er één van bent volgens mij) zeker up to date
Wat ik tot nu heb kunnen vinden is dat de tol ook op de kleinere wegen geldt, ik ben dit inderdaad aan het uitzoeken. De vraag is ook, kan dit ter plekke contant of credit/visa card, of moet het van te voren worden afgerekend (a la frankrijk/italie)
Laten we dat gezien de omstandigheden in het Oosten momenteel even niet doen, haha. Maar het staat wel op m'n lijstje.Schelpenpaadje schreef: ↑zo 27 mar 2022, 20:27 Klinkt als een mooi avontuur!
Via de Noordkaap en Baltische staten terug?
Inmiddels een artikel gezien van een vrouw uit Bergen (Noorwegen) die was speciaal overgestapt naar de brommobiel zodat ze geen tol hoefde te betalen. Ook mopedbil AS Norge zegt hetzelfde, dus laten we uitgaan dat dat klopt.
Hoe zien die gesloten verklaringen eruit?Jeff schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:02Eventueel zou Alex dan nog de ferry Stockholm <> Tallinn kunnen pakken, als de tijd wat korter is.
Voor de Baltische Staten geld dat ie alleen moet opletten voor de volgende wegen:
Estland:
Algemeen: Route 2 tussen Kose en Paide (Gesloten verklaring voor langzaam verkeer)
Via Baltica: Kent in Estland geen beperkingen voor Brommobielen
Letland:
Algemeen: Expressweg status voor de A2 (tussen het knooppunt met de A4/A1 en de A3-splitsing) ; A10 (zuid-westelijk deel van Ring van Riga)
Via Baltica: Korte stukjes van de A1 kennen een gesloten verklaring voor langzaam verkeer, een Brommobiel moet de oude route van de A1 volgen (door de bebouwing heen)
Litouwen:
Algemeen:
Autosnelweg/Expressweg: A1 (over de volledige lengte verboden voor langzaam verkeer) ; A2 (90% van de route is autosnelweg); A5 (Marjampole <> Kaunas is autosnelweg, Kaunus western bypass kent een gesloten verklaring voor langzaam verkeer. Voor het passeren van Kaunas zal je door de stad moeten)
Via Baltica: De A10 en A8 kennen geen beperkingen tot aan het noordelijke deel van Kaunas. Tussen Kaunas en het Noorden van Marijampolė zal je een andere route moeten zoeken.
Verder nog even een tipje: Probeer zo dicht mogelijk langs de rand van de weg te rijden. De echte hoofdwegen hebben een wegbreedte 3,5 tot 4 meter (sommige stukjes A1 te Letland zelfs een stuk breder) per weghelft in een 2x1 situatie, waardoor het soms mogelijk is om achterliggers jou makkelijker te passeren (ja, dat zal soms op een idiote manier gaan).
Ik heb in ieder geval al besloten om de Holland Norway line te nemen, voor €455 zit je met 2 personen + auto + hond op retour. Eemshaven - kristiansand.Schelpenpaadje schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:12 Er is ook een prima ferry tussen Helsinki en Tallinn. Kun je Rusland links laten liggen.
Ik kan me niet voorstellen dat de Baltische staten en Polen gevaarlijker zijn dan, zeg, een halfjaar geleden. Met de opbouw van NAVO-troepen eerder veiliger. Als je je doorreis goed voorbereidt zul je denk ik weinig merken van de situatie en vluchtelingenstromen.
Er zijn ook diverse veerverbindingen van Denemarken naar Zweden. Het veer Helsingør-Helsingborg ligt het dichtste bij die brug; de overtocht duurt maar 20 minuten.
Zojuist even gekeken, maar in de maanden juli en augustus zijn ontzettend veel afvaarten al vol voor auto's.Schelpenpaadje schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:18Als je het leuk vindt zou je in dat geval ook wat media kunnen opzoeken. Ik weet zeker dat bijvoorbeeld RTV Noord een artikel/item zou willen besteden aan jouw plannen. Voor hen een mooie kapstok om ook iets te vertellen over hoe het zoveel tijd na de aankondiging met het gebruik van die ferry staat.
NAVO gebied durf ik gewoon heen. poetin is bijna door z'n kanonnen en kanonnenvlees heen, die gaat echt niet aanvallen als de NAVO klaar staat.Schelpenpaadje schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:12 Er is ook een prima ferry tussen Helsinki en Tallinn. Kun je Rusland links laten liggen.
Ik kan me niet voorstellen dat de Baltische staten en Polen gevaarlijker zijn dan, zeg, een halfjaar geleden. Met de opbouw van NAVO-troepen eerder veiliger. Als je je doorreis goed voorbereidt zul je denk ik weinig merken van de situatie en vluchtelingenstromen.
Nee, alles is elektronisch met camera's boven de weg. Als je tol moet betalen krijg je een rekening toegestuurd.
Er zijn ook tig veerverbindingen tussen Denemarken en Zweden. Maar sneller dan de boot Eemshaven-Kristiansand zal het met een brommobiel niet zijn.Alex52889 schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:03Helaas is de brug van Denemarken - Zweden een snelweg, en loopt er (volgens mij, gezien vanaf Google maps) geen (brom-) fietspad langs. Dan zijn er nog 3 mogelijkheden:
1) vliegen, geen auto
2) via Rusland (nog langer ondweweg en vermijd ik momenteel liever)
3) boot van Eemshaven - Kristiansand (nieuw, vertrek in April)
Met optie 3 ben je in 18 uur in Noorwegen, een directe verbinding. Dus maar voor deze gekozen.
Voor welk land vraag je dit?Alex52889 schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:09Hoe zien die gesloten verklaringen eruit?Jeff schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:02Eventueel zou Alex dan nog de ferry Stockholm <> Tallinn kunnen pakken, als de tijd wat korter is.
Voor de Baltische Staten geld dat ie alleen moet opletten voor de volgende wegen:
Estland:
Algemeen: Route 2 tussen Kose en Paide (Gesloten verklaring voor langzaam verkeer)
Via Baltica: Kent in Estland geen beperkingen voor Brommobielen
Letland:
Algemeen: Expressweg status voor de A2 (tussen het knooppunt met de A4/A1 en de A3-splitsing) ; A10 (zuid-westelijk deel van Ring van Riga)
Via Baltica: Korte stukjes van de A1 kennen een gesloten verklaring voor langzaam verkeer, een Brommobiel moet de oude route van de A1 volgen (door de bebouwing heen)
Litouwen:
Algemeen:
Autosnelweg/Expressweg: A1 (over de volledige lengte verboden voor langzaam verkeer) ; A2 (90% van de route is autosnelweg); A5 (Marjampole <> Kaunas is autosnelweg, Kaunus western bypass kent een gesloten verklaring voor langzaam verkeer. Voor het passeren van Kaunas zal je door de stad moeten)
Via Baltica: De A10 en A8 kennen geen beperkingen tot aan het noordelijke deel van Kaunas. Tussen Kaunas en het Noorden van Marijampolė zal je een andere route moeten zoeken.
Verder nog even een tipje: Probeer zo dicht mogelijk langs de rand van de weg te rijden. De echte hoofdwegen hebben een wegbreedte 3,5 tot 4 meter (sommige stukjes A1 te Letland zelfs een stuk breder) per weghelft in een 2x1 situatie, waardoor het soms mogelijk is om achterliggers jou makkelijker te passeren (ja, dat zal soms op een idiote manier gaan).
https://www.nettavisen.no/artikkel/norg ... 95-3020185Op het grootste deel van het snelwegennet in dit land is de maximumsnelheid echter 80 of 90.
Ik vind dit van een "professional" een erg onprecieze uiting.
Hoezo is de uitleg onprecies? Een N-weg is
Kijk, dat is nu een verhelderende uitleg in plaats van standaard dingen alsChris schreef: ↑di 29 mar 2022, 10:05 Op Noorse autosnelwegen geldt geen afwijkende maximumsnelheid, dus dan geld als standaard regel 80 km/h. Echter in de praktijk zul je dat bijna nergens tegenkomen, de maximumsnelheden variëren veelal tussen de 90 en 110 km/h, waarbij 110 km/h buiten de steden ondertussen wel de norm is geworden.
Dankje Chris voor de uitleg.Dit klopt niet, in Noorwegen geldt op auto(snel)wegen een limiet van 90/100. Op sommige autosnelwegen zelfs 110. Dit staat overal aangegeven.