Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Mark » wo 09 feb 2022, 22:50

verfmeer95 schreef: wo 09 feb 2022, 22:29 Ik had begrepen dat metrostation Lombardijen bedoelt is voor een lijn naar Ridderkerk. Alleen wil de gemeente Ridderkerk dat niet.
Correct. Recent is ook de tramlijn nagenoeg definitief ten grave gedragen (door gereserveerde gronden op te geven).

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door PeterSchoeber » wo 09 feb 2022, 23:24

Hajo schreef: wo 09 feb 2022, 22:21 Gaaf, dat van dat metrostation Lombardijen heb ik nooit geweten. :D
Ikke wel. Ik was erbij, tijdens de bouw, keer ernaar en maakte vele honderden foto's ervan. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 9300194421 voor mijn Flickr reportage.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » zo 27 mar 2022, 10:37

Ondertussen is besloten om de ‘tijdelijk’ afgesloten rijstroken op het tunneltrace van/naar de Maastunnel (het beruchte verkeersexperiment) min of meer definitief te maken en de rijstrook te gaan gebruiken voor een buslijn tussen Centraal Station en Zuidplein.
Vanaf volgend jaar rijdt een nieuwe buslijn via de Maastunnel tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein. Het college heeft de knoop doorgehakt, ook al zijn lang niet alle partijen enthousiast. In een later stadium wordt de tunnel mogelijk verboden voor vrachtwagens.

De nieuwe busverbinding is uitvloeisel van het verkeersexperiment rond de Maastunnel, waarbij op de doorgaande wegen van en naar de Maastunnel al geruime tijd één rijbaan is afgesloten. Dat is deels om de hoeveelheid autoverkeer terug te dringen, zodat de lucht schoner wordt, maar de afsluiting was ook bedoeld om ruimte te maken voor een nieuwe snelle busdienst.

De busdienst gaat rijden van Centraal via het Weena, de ’s-Gravendijkwal, Maastunnel, Dorpsweg en Carnissesingel naar Zuidplein. Inwoners van bijvoorbeeld Carnisse en Oud-Charlois zijn daardoor straks sneller in de binnenstad, maar het betekent ook een extra OV-optie voor bezoekers van het Erasmus MC, de nieuwe wijk Little C en de nog te bouwen Cultuurcampus op Zuid en de wijk Parkhaven bij de Euromast. Voor eind 2023 wordt de belijning vast aangepast en komen er camera’s om het rijverbod op de afgesloten rijbaan te handhaven.
Het klinkt stoer, een HOV-lijn, maar er is al een bus 44 die zeker op Zuid exact dezelfde route gaat volgen als die beoogde buslijn. Alleen op de rechteroever zou die iets afsnijden (en daarmee de belangrijkste toeristische attractie, Diergaarde Blijdorp, overslaan).

https://www.ad.nl/rotterdam/snelle-busl ... ~a2242aad/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door mavas » zo 27 mar 2022, 11:04

Wauw, wat een bekrompen beleid. Wij waren een paar weken geleden daar op zondag, en de wachtrij lijkt eindeloos. 1 lange rij verkeer.
Wie kan er nou voor zijn om de hele stad vast te zetten?!?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » zo 27 mar 2022, 11:12

Judith Bokhove natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Piles » zo 27 mar 2022, 13:14

Palance schreef: zo 27 mar 2022, 10:37 Het klinkt stoer, een HOV-lijn, maar er is al een bus 44 die zeker op Zuid exact dezelfde route gaat volgen als die beoogde buslijn.
Er loopt ook echt HOV van Centraal naar Zuidplein... Een heuse metro...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Willem » zo 27 mar 2022, 15:39

Die metro zit tegen de grens van zijn capaciteit aan.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Jeff » zo 27 mar 2022, 16:20

Ik vrees dat de Metro een beetje last begint te krijgen van z'n imago: namelijk dat het meer overlast dan voordeel meebrengt.

Als 2e punt:
Grotere plaatsen als Hellevoetsluis en Ridderkerk hebben een prima busverbinding met de regionale overstappunten met een frequentie die de RET niet wil of kan bieden -- tot 20x/uur een bus, terwijl de metro tot 10x/uur aanbiedt.

Qua tramlijn Beverwaard <> Ridderkerk: Deze tram is meer dan 1uur onderweg van begin tot eindpunt, dat kost zeer veel resources om daar 3x/uur te kunnen rijden (minimale frequentie RET Tram). Ga je dan nog een uitbreiding naar Ridderkerk neerleggen, dan is de kans groot dat Ridderkerk überhaupt niet meer bediend worden in bepaalde tijden.
Daar kan serieus veel reistijd gewonnen geworden door een metrolijn Slinge - Beverwaard te bouwen (eventueel met verlening via Krimpen a/d IJssel naar station De Terp, zodat de metro "een omleidingsroute kan rijden")

Bonus: Tussen station Leuvehaven en station Beurs ligt nog een stukje metrospoor dat nauwelijks gebruikt wordt, terwijl daar grotere plannen voor waren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Schelpenpaadje » zo 27 mar 2022, 17:49

Nieuwe verbindingen tussen Noord en Zuid zouden zeker helpen. De geplande metro tussen Kralingse Zoom en Feyenoord City voorziet hier bijvoorbeeld in.

Aanvullend hierop zijn er plannen om spoor te "verrandstadrailen" (lees: lightrail naar Dordrecht en Leiden) maar dat is toch vooral schuiven met (potentiële) capaciteit die al bestaat.

Naar mijn idee zou het goed zijn om het metronet in zuid verder uit te breiden. Tot nu toe lopen de lijnen vooral van zuid naar noord (m.n. Beurs, CS) waardoor er weinig uitwisseling en verdeling is tussen de bestaande lijnen.
De plannen voor een nieuwe lijn langs Feyenoord City voorzien niet eens in een fatsoenlijk kruisstation Zuidplein.
Maar ook bovenop de bestaande ambities is er mijns inziens nog wel ruimte voor een extra zuidelijke lijn. Bijvoorbeeld van Ridderkerk via Lombardijen, Zuidplein en Marconiplein naar Schiedam. Zo ontlast je ook de druk van overstappers op Centraal.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » zo 27 mar 2022, 18:38

^^ Misschien toch maar die tram in de Maastunnel aanleggen :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Schelpenpaadje » zo 27 mar 2022, 20:30

Wat er ook wordt bijgebouwd, hét probleem is natuurlijk dat het allemaal nog op de tekentafel ligt (of zelfs dat niet eens).

Ik snap dat men op korte termijn iets wil/moet. En dan is een HOV-buslijn door de Maastunnel wellicht inderdaad het best haalbare.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Claus Plein » zo 27 mar 2022, 20:58

Jeff schreef: zo 27 mar 2022, 16:20 Bonus: Tussen station Leuvehaven en station Beurs ligt nog een stukje metrospoor dat nauwelijks gebruikt wordt, terwijl daar grotere plannen voor waren.
Dit is een stukje spoor wat voor leeg mat gebruikt wordt van en naar de remises. Naar mijn weten is het nooit de bedoeling geweest om hier een reizigersdienst over aan te bieden

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Mark » zo 27 mar 2022, 23:53

^^ Inderdaad. In het Rotterdamse metronet zijn wat dat betreft maar erg weinig "SNUP's" te vinden.
Schelpenpaadje schreef: zo 27 mar 2022, 17:49Naar mijn idee zou het goed zijn om het metronet in zuid verder uit te breiden. Tot nu toe lopen de lijnen vooral van zuid naar noord (m.n. Beurs, CS) waardoor er weinig uitwisseling en verdeling is tussen de bestaande lijnen.
De plannen voor een nieuwe lijn langs Feyenoord City voorzien niet eens in een fatsoenlijk kruisstation Zuidplein.
Maar ook bovenop de bestaande ambities is er mijns inziens nog wel ruimte voor een extra zuidelijke lijn. Bijvoorbeeld van Ridderkerk via Lombardijen, Zuidplein en Marconiplein naar Schiedam. Zo ontlast je ook de druk van overstappers op Centraal.
Het grote probleem van Rotterdam-Zuid op openbaar vervoer gebied is eigenlijk dat er geen duidelijke OV-knoop is. Zuidplein vormt een belangrijk overstappunt met het grote busstation (een van de grootste van Nederland) en de metro. Maar Zuidplein heeft geen aansluiting met het tramnetwerk op Zuid waardoor aansluiting op binnenstedelijk OV niet echt lekker is (daarvoor zou je weer naar Maashaven of Wilhelminaplein moeten). Aansluiting op een treinstation is er ook niet, er is niet eens een intercity station op Zuid. Je bent dus als je met de trein verder wilt al snel (qua tijd) verplicht tot het reizen via Rotterdam Centraal, ook al is dat in kilometers om.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Durashift » ma 28 mar 2022, 0:17

mavas schreef: zo 27 mar 2022, 11:04 Wauw, wat een bekrompen beleid. Wij waren een paar weken geleden daar op zondag, en de wachtrij lijkt eindeloos. 1 lange rij verkeer.
(..)
Geinig, ik was er enkele weken geleden op zaterdagmiddag. Ik reed een beetje op de bonnefooi vanaf de A15 kant, via metrostation Slinge, naar Ahoy en toen linksaf langs Zuidplein richting de Maastunnel (wilde naar Spaanse Polder, even het getransformeerde pand van van Dijk (toen Mercedes-Benz / Honda, nu Porsche) bekijken.

Ik had niet zo door dat de dosering file langs Zuidplein kwam door deze maatregel. Het kwam op mij over als een tijdelijke afsluiting. Ik reed met het verkeer mee en bekeek de borden wat beter.. en toen begon mij wel iets te dagen, met dat wat ik hier op het forum had gelezen.
Tóch ging ik ná de Maastunnel de mist in... want ik voegde dus uit naar de rechterrijstrook (wat volgens mij volgens de borden kon.. :s ) en stond toen dus op een geel gearceerd verdrijvingsvlak. :wall: Sorry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » ma 28 mar 2022, 7:13

Claus Plein schreef: zo 27 mar 2022, 20:58
Jeff schreef: zo 27 mar 2022, 16:20 Bonus: Tussen station Leuvehaven en station Beurs ligt nog een stukje metrospoor dat nauwelijks gebruikt wordt, terwijl daar grotere plannen voor waren.
Dit is een stukje spoor wat voor leeg mat gebruikt wordt van en naar de remises. Naar mijn weten is het nooit de bedoeling geweest om hier een reizigersdienst over aan te bieden
Hebben we het nou over het spoor dat de verbinding vormt met de andere lijn (die tussen Beurs en Blaak uitkomt)?
Mark schreef: zo 27 mar 2022, 23:53 Je bent dus als je met de trein verder wilt al snel (qua tijd) verplicht tot het reizen via Rotterdam Centraal, ook al is dat in kilometers om.
Als ik vanuit Barendrecht-Carnisselande per OV naar het zuiden van het land wil reizen is de makkelijkste manier inderdaad naar Rotterdam Centraal. Een andere optie is de tram naar de Slinge, de bus naar Lombarijden, en dan naar Dordrecht alweer nogmaals over te stappen. Een goede OV-verbinding tussen Carnisselande (althans: het deel waar ik woon) en het treinstation van Barendrecht is er ook al niet, maar dan nog kom ik niet op een IC-station uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Thom » wo 30 mar 2022, 12:10

Thom schreef: wo 09 feb 2022, 14:28 De Lage Erfbrug, een belangrijke verbinding tussen de Nieuwe Binnenweg en de Schiedamseweg, is sinds 19 januari dicht en blijf nog tot 1 april in geopende stand staan. De snelle sluiting van de Lage Erfbrug volgt op een inspectie van afgelopen vrijdag 14 januari waar scheuren zijn ontdekt in alle 4 de draaipunten. Volgens het ingenieursbureau van Stadsontwikkeling is de brug te zwaar voor de constructie en door de voortdurende belasting ontstaan er nu gebreken. Daarom moet de brug per direct verder onderzocht en gerepareerd worden. De brug is in 2008 nog in zijn geheel vervangen.
Afgelopen maandag, 5 dagen eerder dan gepland is de Lage Erfbrug geopend. De afgelopen zeven weken is de brug gerepareerd. De hoofddraaipunten zijn versterkt door 20 centimeter dikke ijzeren platen. Deze platen waren eerst 5 centimeter dik. De oude stalen platen hielden het qua stabiliteit niet vol.

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Thom » wo 30 mar 2022, 13:39

Tot het voorjaar van 2023 vernieuwt de RET de overweginstallaties van metrolijnen A en B. Dit zijn in totaal 19 overwegen tussen Capelsebrug en Binnenhof/ Nesselande. Daarnaast worden de kruisingen Hoofdweg en President Rooseveltweg voorzien van overwegbomen.
De RET schreef:
Waarom worden de installaties vervangen?
De huidige installaties zijn aan vervanging toe. De RET kiest voor een nieuw type installatie om diverse redenen:

- Het verminderen van het aantal storingen. In de bestaande installaties worden metro's gedetecteerd met behulp van zogeheten detectielussen tussen de sporen. Dit systeem leidt tot veel storingen, waardoor reizigers en wegverkeer regelmatig gehinderd worden. De nieuwe overweginstallaties worden gekoppeld aan de spoorbeveiliging om te bepalen wanneer de overweg gesloten en geopend dient te worden.
- Het vergroten van de verkeersveiligheid. Zo wordt slalommen door fietsers onmogelijk gemaakt en kunnen voetgangers niet meer onder de slagbomen door kruipen. Hiermee worden ongevallen en noodremmingen zo veel mogelijk voorkomen.
- Het verkorten van de reistijd van metroreizigers. De snelheid van de metro kan op een gedeelte van de metrolijn lokaal omhoog naar 70 km per uur.
Onlangs ben ik langs verschillende overwegen gewandeld om wat foto's te maken van de oude installaties en de nieuwe installaties.

Overweg Zevenkampse Ring
Afbeelding

Overweg Ommoordse Tocht
Afbeelding

Overweg Alexander, sommige overwegen hebben ook een waarschuwingspijl, vervanging is wenselijk want te pijl is slecht te zien.
Afbeelding

Overweg President Rooseveltweg nog zonder overwegbomen.
Afbeelding

Overweg Martin Luther Kingweg wordt momenteel vervangen.
Afbeelding

Verkeer kan doorrijden dankzij de verkeersregelaars.
Afbeelding

Overweg Einsteinplaats
Afbeelding

Detail, deze mist al een kapje. De installaties worden geleverd door Scheidt & Bachmann. Het valt me op de de achtergrondschildjes een witte bies hebben. De overwegen van de Hoekselijn, Randstadrail lijn E en treinoverwegen hebben dit niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Via » wo 30 mar 2022, 18:05

Ziet er wel goed uit zo, lijkt meer op een overweg dan in de oude situatie. Die witte biesjes zouden voor mij ook wel bij de trein mogen worden toegevoegd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Pino » wo 30 mar 2022, 19:29

^^ Als het een echte overweg wordt, wordt die sneltram vast ook wel een metro. Toch? Zal wel weer niet …

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Jeff » wo 30 mar 2022, 19:52

Eigenlijk zou de boel daar in een bak / ondergronds moeten liggen. Tot 20 sluitingen per uur in de spitsuren is niet echt bevoordelijk voor de doorstroming.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door verfmeer95 » wo 30 mar 2022, 19:59

^^ Er zijn genoeg bus- en trambanen in Nederland waar meer dan 10 voertuigen per uur per richting over rijden. Die hebben ook bijna allemaal prioriteit bij verkeerslichten en dat levert geen grote doorstromingsproblemen op. Waarom zou dat hier wel problemen geven?

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Jeff » wo 30 mar 2022, 20:31

Omdat op de echte drukke punten aanpassingen zijn gemaakt?

Maar voornamelijk rondom de kruising Hoofdweg x Prins Alexanderlaan is het in de spits al erg druk en een sluiting van de overgang zorg voor een 'choke point'. Wat ook niet meehelpt is dat op-/afrit 27 van de A16 niet-volledig is (en ook niet zal worden), waardoor een deel van het verkeer alsnog over de Hoofdweg zal moeten

IIVQ
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door IIVQ » do 31 mar 2022, 13:45

Pino schreef: wo 30 mar 2022, 19:29 ^^ Als het een echte overweg wordt, wordt die sneltram vast ook wel een metro. Toch? Zal wel weer niet …
Nee. De juridische definitie van Metro (Stadsspoorweg) laat geen overwegen toe. Wil je overwegen, dan moet het dus een tram zijn. Dat het verder hetzelfde voertuig op dezelfde rit is doet er niet toe.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Pino » do 31 mar 2022, 14:34

^^ Datzelfde voertuig, dat zal wel, want je ziet dat juridische onderscheid meteen terugkomen in de maximumsnelheid op het baanvak. Nu heb ik al heel lang niet meer in de metro gezeten in dit deel van Rotterdam, maar het zal niet veranderd zijn dat na Capelsebrug de snelheid flink omlaag ging.

Bijzonder dat een reguliere trein dus wel gelijkvloerse overwegen mag hebben en een metro dus niet. Da’s een wettelijk onderscheid dat eigenlijk niet vol te houden is en daarmee een eis die eigenlijk geschrapt zou moeten worden. Maar goed, over dat onderscheid heeft deze en gene hier wel vaker enige verbazing uitgesproken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » do 31 mar 2022, 14:55

Zou dat er niet aan liggen dat een trein/tram stroom van de bovenleiding krijgt, en de metro vanaf de grond? En dat het daarom onveiliger is?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Seat Ibiza » do 31 mar 2022, 14:58

^^
Logische gedachtegang, maar ik vermoed niet dat dit de reden is. In Berlijn heeft de U-Bahn (metro) geen gelijkvloerse kruisingen met ander verkeer. De S-Bahn (sprinter) heeft dat echter wel. Beide systemen werken echter met een derde rail voor de stroomafname.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Pino » do 31 mar 2022, 15:43

Grote kans dat het ergens wel de basis achter het onderscheid is geweest, maar de praktijk is inderdaad gevarieerder. Geworden, in ieder geval. Want als de Hoekse Lijn op bovenleiding gaat en metrostatuut kan hebben, waarom het sneltram-deel door Alexander en Ommoord dan niet?

Hoekse Lijn heeft natuurlijk geen gelijkvloerse overgangen; dat maakte het natuurlijk wel zo makkelijk om het metro-vinkje te kunnen blijven zetten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Willem » do 31 mar 2022, 16:00

Iets anders: de gemeente wil de Vmax op de Willemsbrug verlagen naar :A1-30: :knetter:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Pino » do 31 mar 2022, 16:24

^^ Is al wat ouder nieuws. Hieronder de lijst van https://www.rijnmond.nl/nieuws/1442260/ ... uur-rijden (uit december 2021):

Bergselaan
Rodenrijselaan
Bergweg
Benthuizerstraat
Zaagmolenstraat
Van Aerssenlaan
Bentincklaan
Walenburgerweg
Mathenesserlaan
Willem Buijtewechstraat
Lange Hilleweg
Willemsbrug
Claes de Vrieselaan
Hofplein
Witte de Withstraat
Gedempte Zalmhaven
Jonker Fransstraat (Zuid)
Haagseveer

Een paar van die straten zijn straten waar je bijna nooit de 30 zult halen, zoals de Witte de Withstraat, Gedempte Zalmhaven, Haagseveer of het Hofplein. Op andere is het daar op grote delen van de tijd te druk voor (ook met parkeer-bewegingen en bestelbussen die staan te leveren), maar ga je er op rustige tijdstippen wel op achteruit. En dan heb je dus nog de Willemsbrug. Op het rechte brugdeel is er natuurlijk geen enkel bezwaar om daar 50 te rijden, maar aan weerszijden heb je aan beide kanten gewoon een haakse bocht. Begrijp dat daar best wel ongelukken gebeuren, mede doordat mensen menen op de brug wel wat harder dan 50 te kunnen rijden. Weet ook niet of (files voor) de stoplichten op de Prins Hendrikkade daar nog een rol in spelen. Beetje Googelen en je vindt wel wat geluiden vanaf het Noordereiland dat men meent dat op de Willemsbrug te hard wordt gereden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door verfmeer95 » do 31 mar 2022, 16:32

Tegelijkertijd gaat op deze manier de geloofwaardigheid van 30 km/u zones hiermee hard achteruit. Een 2x2 weg voldoet op geen enkele manier aan de de basiskenmerken voor een erftoegangsweg. Als er zo veel verkeer rijdt dat twee rijstroken per richting nodig zijn, functioneert de weg ontworpen als gebiedsontsluitingsweg en moet die ook op die manier ontworpen worden, met bijbehorende maximumsnelheid.

Plaats reactie