JouwTomTom.nl forum ter ziele

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door Hensepens » za 02 apr 2022, 0:11

Wellicht op het randje hierzo... maar toch..

Was jaren een tevreden gebruiker van jouwtomtom.nl forum. Nederlandstalig en laagdrempelig. Sinds deze week kreeg ik de site niet meer geladen. Onderhoud dacht ik..

Maar inmiddels begrepen dat de site uit de lucht is. De oorspronkelijke beheerder/eigenaar is overleden en een poging om de site met software en al te verkopen is schijnbaar mislukt.

Jammer .. want er werd nodige kennis en ervaringen uitgedeeld. En met de "vaste kern" deelden we de mening dat we het officiële Engelstalige forum bij TomTom helemaal niks vinden.

😢

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door Vinny » za 02 apr 2022, 20:17

Een belangrijke reden om de activiteiten van het Wegenforum in een verenigingsstructuur onder te brengen. Dan blijft de continuïteit gewaarborgd. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door Chris » za 02 apr 2022, 20:27

Het is toch wel een trend onder veel forums. Vaak begin jaren 2000 gestart, de originele beheerder heeft vaak geen tijd meer of andere prioriteiten (of zelfs overleden zoals in dit geval). En gebruikersaanwas stagneert omdat jongeren meer op social media zitten en niet op internetforums. Hier op het Wegenforum is de aanwas van jongere gebruikers ook wel minder dan 10 jaar geleden.

Het Wegenforum is nog behoorlijk actief, maar bijvoorbeeld het Duitse Autobahn-Online is volgens mij veel minder actief, met nog een paar veelposters die de bulk van de content plaatsen. Dat forum is misschien al wel 20 jaar niet meer gemoderniseerd. Het forum van Autobahnen.ch is ook bijna dood. Hier op het Wegenforum lijkt er meer over Zwitserland besproken te worden dan op dat Zwitserse forum.

Groepen zoals op Facebook zijn ook een soort opvolger van het traditionele forum geworden. Alhoewel dat mijn inziens een volstrekt waardeloos discussieplatform is, dat vooral ingericht is om zoveel mogelijk content niet te tonen of moeilijk vindbaar te maken, en het standaard inkorten van elk bericht dat langer dan 2 zinnen is. En laagdrempeligheid heeft ook een nadeel dat je veel oninteressante ruis en vervuiling krijgt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door Km357 » za 02 apr 2022, 20:31

Zelfs groepen op FB hoeven het zeker niet meer te hebben van een jonge invloed. De invloed van influencers - aka ik ken geen beroep, dus ik doe maar wat met geformuleerde fakeness - is te groot richting een generatie die nog volledig open staat richting idealen die met de realiteit niks te maken heeft.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door harry » za 02 apr 2022, 20:32

^^ ^^ Ach, in 2003 vond ik een forum ook maar niks. Ik was een mailing list gewend waar alle berichten naar iedereen per e-mail werden verstuurd. En ik archiveerde alle mail-berichten zelf. :)
(In de jaren 1990 was ik lid van 2 mailing lists: over Disney Comics en over Mike Oldfield.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door Kaaiman » zo 03 apr 2022, 8:11

De tijd dat ik actief werd op het wereldwijde web is precies de tijd van de bloeiende internetfora. Destijds was het nog hip om als vriendengroep een eigen besloten forum te hebben, dan hoefde je niet telkens te wachten tot iedereen tegelijk op MSN online was, maar kon je gewoon met wat vertraging op elkaar reageren op het forum. En een gratis gehost forumpje met wat reclame was toen goedkoper dan rond-sms'en en mobiel bellen. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door Hensepens » zo 03 apr 2022, 19:10

Vinny schreef: za 02 apr 2022, 20:17 Een belangrijke reden om de activiteiten van het Wegenforum in een verenigingsstructuur onder te brengen. Dan blijft de continuïteit gewaarborgd. 8-)

Klopt Vinny. Dus chapeau voor hen die dit besluit op dit forum eerder hebben genomen en invulling hebben gegeven.

Ps. Dit gezegd hebbende realiseer ik mij dat ik nog geen lid ben. Foei .. ik corrigeer dit asap.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door Alfa » di 05 apr 2022, 0:49

Ik vind ook dat er nog steeds geen alternatief is voor fora met dezelfde uitdieping. Reddit komt in de buurt, maar lijkt ook sterk op een forum. Sociale media zijn zeker geen alternatief. Ik vraag me oprecht af waar de jeugd de uitdieping van onderwerpen vindt. Maar misschien komt er ooit nog wel eens terug een heropleving van het medium fora als men doorheeft wat de voordelen ervan zijn. Nu zitten we echter inderdaad duidelijk in een neergaande periode waar alle fora moeite hebben op het ledenaantal op peil te houden en aanwas bijna onbestaande is.

Je hebt wel podcasts tegenwoordig van allerlei onderwerpen waar er ook veel uitdieping is, maar dat is vooral eenrichtingsverkeer waar je naar kan luisteren, niet interageren.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door janneman » ma 25 apr 2022, 20:03

Tja, ik heb vele jaren met plezier gebruik gemaakt van dat forum ben vaak goed en duidelijk geholpen en heb ook anderen geholpen die met vragen en/of problemen zaten.
Nu snap ik eindelijk waarom ik niet meer kan inloggen.
Ik zal de snelkoppeling verwijderen.
Jammer maar helaas.

BramvT
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 10:43

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door BramvT » di 10 mei 2022, 11:00

Hensepens schreef: za 02 apr 2022, 0:11 Wellicht op het randje hierzo... maar toch..

Was jaren een tevreden gebruiker van jouwtomtom.nl forum. Nederlandstalig en laagdrempelig. Sinds deze week kreeg ik de site niet meer geladen. Onderhoud dacht ik..

Maar inmiddels begrepen dat de site uit de lucht is. De oorspronkelijke beheerder/eigenaar is overleden en een poging om de site met software en al te verkopen is schijnbaar mislukt.

Jammer .. want er werd nodige kennis en ervaringen uitgedeeld. En met de "vaste kern" deelden we de mening dat we het officiële Engelstalige forum bij TomTom helemaal niks vinden.

😢
Hoi Hensepens...Bram hier, de oud moderator van JouwTomtom (uit Haarlem)...ook ik kwam tot die conclusie, een aantal weken geleden dat het forum definitief weg was...ook wij als moderatoren (Holyhead heb ik nog wel emailcontact mee) hebben geen enkel bericht gekregen en ook geen uitnodiging om het forum over te nemen, gehad. :(

Want net wat je schreef, er was een schat aan info te lezen, ook over oudere Tomtom's....ik begrijp uit jouw woorden dat NIck (de Admin) dus is overleden...en er was nog een Admin, maar ben daar de naam van kwijt.

Hoe dan ook, ik heb al een aantal weken op FB een nieuwe groep aangemaakt met de naam JouwTomtom...je moet dat zo kunnen vinden op FB, maar tot nu toe weinig of geen respons.
Mocht jij van meer mensen een emailadres hebben, of wat voor contact dan ook.....mag je ze altijd doorverwijzen naar de JouwTomtom groep : https://www.facebook.com/groups/500627231541235

Groetjes Bram

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: JouwTomTom.nl forum ter ziele

Bericht door Hensepens » di 10 mei 2022, 17:38

Hi Bram..

Aanvraag voor FB zojuist gedaan 😁.

Dat van overlijden van de kwam ik achter op deze site
https://www.sitedeals.nl/website-te-koo ... _content=/

Schijnbaar is het wel te koop aangeboden. Gezien jouw opmerking eeuwig zonde dat dit "zo verborgen" is gehouden...

Er was veel info wat nu helaas verloren is gegaan ben ik bang.

Plaats reactie