Baskenland in de meivakantie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » vr 01 apr 2022, 22:16

Voor de meivakantie hebben we een trip naar Baskenland in gedachten, en ik wil heen- en terugreis natuurlijk een beetje opleuken met wat wegen die ik nog niet ken. Eentje daarvan wordt onvermijdelijk de A10-A63, de enige grote Franse noord-zuid die ik nog nooit gedaan heb.

Vertrek heenweg zal op vrijdagmiddag om een uur of drie zijn. Vanaf Amsterdam zal het wel druk zijn, maar met onvermijdelijke stop bij een grote gele M zou ik denken dat we makkelijk Orléans moeten kunnen halen tegen een uur of 2200-2230? Dan moet het op zaterdag een ontspannen rit worden, over A10 is het Baskenland nog maar zo’n zeven uur weg. Of zal ik dan toch voor Rouen gaan? Ietsje eerder de drukte uit, ietsje eerder in het hotel, wel langer rijden op zaterdag?

De varianten zijn dan eerder voor de terugweg. Ik denk er voor nu aan om de dag voor het echte vertrek al door de Pyreneeën en over de A65 richting omgeving Saint-Emilion te rijden, waar resterende ruimte in de kofferbak vast kan worden opgevuld met wijn. Vanaf daar moest het dan in een volle dag terug naar Nederland, dus wat zijn leuke varianten die geen al te grote vertraging opleveren? Ik zat te kijken naar:
  • Stukje A89 pakken en dan A20 naar Parijs (50 km extra)
  • de N10 Bordeaux-Poitiers (volgens mij niet interessant, maar dan is hij maar van de lijst)
  • Vanaf Parijs over Amiens naar de A2 (60 kilometer extra)
  • Vanaf Parijs over Reims naar Brussel (60 kilometer extra)
  • Vanaf Tours via Rouen naar de A2 (110 kilometer om, geen Parijs)
  • Vanaf Tours via Calais naar Antwerpen (150 kilometer extra, geen Parijs)
Springt er hier één route uit en is er nog een variant die ik mis?
Laatst gewijzigd door Pino op vr 01 apr 2022, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Chris » vr 01 apr 2022, 22:25

Baskenland is erg mooi, maar de route erheen is wel lang en monotoon. Zelf vond ik de A63 door de vlakke Les Landes interessanter dan de A10. De A63 is qua gevoel nog een overbrugbare afstand maar de A10 duurt echt heel lang zonder veel interessante features tussen Bordeaux en Parijs. En alle alternatieven die je noemt zijn niet heel veel interessanter, je moet ze dan echt rijden om iets anders te rijden dan de heenweg.

De A89 tussen Bordeaux en Brive is landschappelijk ook niet zo bijzonder, hij viel mij tegen in elk geval, had gedacht dat het heuvelachtiger was.

De N10 is wel een makkelijke tolbesparingsroute. Maar er staan wel de nodige flitskasten. Qua landschap heb je op de N10 af en toe nog wat weidse uitzichten, wat op de A10 nogal ontbreekt (veel begroeiing langs de snelweg en vlakker).

Er zijn op de A10 twee grote werken, ten zuiden van Tours (verbreding) en bij Orléans (verbreding). Met name die bij Orléans zorgen op drukke reisdagen wel voor vertraging, soms flink ook. Als alternatief kan je ook via Le Mans en Rouen rijden. Dat is een 100 kilometer langer maar je mijdt wel de regio Parijs. De A28 is echt een rustige route.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » vr 01 apr 2022, 22:36

Op de N10 gewoon de CC op de max zetten en de ogen los houden, dan gaat dat goed.
De A10 vind ik bloedsaai, de N10 is daarop wel een aardige onderbreking maar ook niet echt memorabel.

De A63 is wel wat leuker tussen alle bomen en dan de afdaling naar Irun.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » vr 01 apr 2022, 22:46

^^ Als ik naar de A10 kijk, zie ik zo vanaf Tours landschap dat beter is dan vele posts op dit forum doen vermoeden. Lichtglooiend, bepaald geen Picardische pannenkoek. Als je ‘s ochtends om acht uur wegrijdt uit Orléans ben je bij de koffie ook al halverwege Bordeaux en kun je daar lunchen - waarna in de middag een leuker stuk volgt. Zo heb ik ook de A20 gedaan; vond dat niet het soort beproeving zoals het wel wordt gepresenteerd.

Had ergens inderdaad wel spectaculair landschap verwacht op de A89, want je gaat daar aardig de hoogte in. Dus opmerking Chris dat dat tegenvalt neem ik dan maar mee. Overigens is A89-A20 rijden geloof ik goedkoper dan N10, maar da’s geen doel op zich (N10 en dan doorsteken naar Limoges is uiteraard het goedkoopst). Denk voor nu aan terugrijden via Calais. Denk toch dat dat de landschappelijk aardigste route is die erbij zit, en wellicht zit er nog een mooi hapje in aan de kust rond Dunkerque voordat het saaie laatste stuk naar huis begint.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » vr 01 apr 2022, 23:22

Pino schreef: vr 01 apr 2022, 22:46 ^^ Als ik naar de A10 kijk, zie ik zo vanaf Tours landschap dat beter is dan vele posts op dit forum doen vermoeden. Lichtglooiend, bepaald geen Picardische pannenkoek. Maar hij duurt wellicht te lang, wat ook het A20-verhaal is. Die kan ik echter prima aan.
Heb de A10 tot Poitiers een aantal keer gereden. Het gaat heel licht wat omhoog en omlaag hier en daar, maar stelt niet veel voor. En het relief is ook niet echt spannend. Na Poitiers heb ik steeds de N10 genomen trouwens.

Edit: Het gaat redelijk vlot en is best prima om kilometers af te tikken, het is alleen saai.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Ds79m » vr 01 apr 2022, 23:33

Het is wat anderen ook wel zeggen een wat saaie rit naar Bordeaux over de A10. Gevoelsmatig zou ik misschien de eerste dag vaart maken naar Orléans, om dan de dag erna eens de route via Vierzon-La Souterraine-Angoulême te nemen. Ik zou daar niet te veel spannends van verwachten, maar meer om die alternatieve route eens te proberen.

Maar via Rouen is ook geen gek alternatief. Ik ken alleen de route langs Calais, en dat is een prima afwisselende trip. Je zou eventueel helemaal langs de kust kunnen rijden, met in Nederland al de Westerscheldetunnel. Dat is bij een beetje oponthoud bij Antwerpen niet eens zo gek langer, en dan kan je indien nodig de Belgische A11 bij Brugge afstrepen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Coen Tunnel » za 02 apr 2022, 0:00

duikgek89 schreef: vr 01 apr 2022, 23:22
Pino schreef: vr 01 apr 2022, 22:46 ^^ Als ik naar de A10 kijk, zie ik zo vanaf Tours landschap dat beter is dan vele posts op dit forum doen vermoeden. Lichtglooiend, bepaald geen Picardische pannenkoek. Maar hij duurt wellicht te lang, wat ook het A20-verhaal is. Die kan ik echter prima aan.
Heb de A10 tot Poitiers een aantal keer gereden. Het gaat heel licht wat omhoog en omlaag hier en daar, maar stelt niet veel voor. En het relief is ook niet echt spannend. Na Poitiers heb ik steeds de N10 genomen trouwens.

Edit: Het gaat redelijk vlot en is best prima om kilometers af te tikken, het is alleen saai.
Eens. Het stuk tussen Tours en Poitiers glooit een beetje en is iets interessanter dan wat ervoor en erna zit, maar als je het daar van moet hebben...

De A10 tussen Poitiers en Bordeaux heb ik slechts eenmaal gereden, in noordelijke richting. Onder de streep ben je over de 20 km kortere N10 niet veel extra tijd kwijt, bespaar je wel redelijk wat tol, maar rijd je ook over een weg met veel vrachtverkeer, flitspalen en her en der nog wat gekkigheid zoals gelijkvloerse kruisingen en een stukje 2x1 rijstroken; dat allemaal tussen Poitiers en Angoulême, want vanaf Angoulême naar Bordeaux is het wel een prima voie expresse.

Ik ben meermaals naar Baskenland en verder gereden, maar alles tussen Parijs en Bordeaux vond ik maar oersaai. De route die Ds79m hierboven noemt en op dit forum al een keer de Coen Tunnel-special werd genoemd (omdat ik hem meermaals heb gepromoot en sommigen er ook erg tevreden over waren) kan ik ook aanraden als je een redelijk vlotte route wil hebben waarbij je flink tol kan besparen. Vanaf Orléans de A71 naar Vierzon (of de D2020, nog een heel behoorlijke weg, wel met dorpspassages), dan de A20 tot aan La Souterraine, de N145 en N147 tot aan Bellac, dan de D951 tot aan Chasseneuil-sur-Bonnieure en vanaf daar weer de expressweg op, over de N141 en N10 langs Angoulême naar Bordeaux. Als je de A71 wél neemt geeft Google Maps momenteel er een slechts 40 minuten langere reistijd voor. Neem je de D2020 in plaats van de A71, dan moet je op totaal ca. een uur extra rekenen tussen Orléans en Bordeaux. Overdag kan dat misschien iets meer zijn, maar niet veel meer. Je kan er wel flink mee besparen. En de A20 is minder saai dan de A10.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » za 02 apr 2022, 0:37

Coen Tunnel schreef: za 02 apr 2022, 0:00Onder de streep ben je over de 20 km kortere N10 niet veel extra tijd kwijt, bespaar je wel redelijk wat tol, maar rijd je ook over een weg met veel vrachtverkeer, flitspalen en her en der nog wat gekkigheid zoals gelijkvloerse kruisingen en een stukje 2x1 rijstroken; dat allemaal tussen Poitiers en Angoulême, want vanaf Angoulême naar Bordeaux is het wel een prima voie expresse.
Het zijn maar een handvol kruisingen waar je een kort stukje even maar 90 mag en dat stukje 2x1 is ook maar bij één aansluiting. Flitspalen zijn interessant maar met de snelheidslimiet op de CC heb je er niet zoveel last van.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Chris » za 02 apr 2022, 9:54

Coen Tunnel schreef: za 02 apr 2022, 0:00(of de D2020, nog een heel behoorlijke weg, wel met dorpspassages)
Die dorpspassages zijn wel dermate afgewaardeerd de laatste 10 jaar dat het allemaal nogal ophoudt. Tussen de dorpen kan je aardig doorrijden, maar het is niet zo'n snelle / comfortabele route als vroeger. Hij ligt ook vol steile drempels tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » za 02 apr 2022, 10:27

Zoals al gezegd, de A10 is oersaai over de hele lijn. De omweg over Rouen is niet zo veel beter. Eigenlijk is het buiten Normandië en Bretagne aan de hele Westkust van Frankrijk saai rijden naar je bestemming waar de kilometers wel onder je verdwijnen maar voor weinig nieuws zorgen. Zelfs de A63 doorheen de Landes en langs de Baskische kust is niet zo bijster boeiend.

De N10 is waar ik m'n laatste snelheidsboete heb gekregen in FR, met 91 waar ik 90 mocht. Die route vermijd ik persoonlijk, veel vrachtverkeer en te grote kanst dat je winst toch maar naar de staat verdwijnt.

De A20 vind ik wel weer leuk, die start doorheen graanvelden en wordt dan heuvelachtiger naarmate je richting Limoges en Brive rijdt. De A89 die dan Brive met Bordeaux verbindt is zeker niet onaardig, maar het echt mooie stuk van die A89 ligt toch eerder tussen Brive en Clermont. Het is wel een rustige en niet al te dure route met het stuk tolvrij rond Perigueux.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Coen Tunnel » za 02 apr 2022, 11:11

Chris schreef: za 02 apr 2022, 9:54
Coen Tunnel schreef: za 02 apr 2022, 0:00(of de D2020, nog een heel behoorlijke weg, wel met dorpspassages)
Die dorpspassages zijn wel dermate afgewaardeerd de laatste 10 jaar dat het allemaal nogal ophoudt. Tussen de dorpen kan je aardig doorrijden, maar het is niet zo'n snelle / comfortabele route als vroeger. Hij ligt ook vol steile drempels tegenwoordig.
Goed om te weten. Ik denk dat ik in 2013 of 2014 voor het laatst over dat deel van de D2020 ben geweest, dus inmiddels al weer wat jaartjes terug. Nou ja, dan is het daar beter om de A71 te nemen.
Km357 schreef: za 02 apr 2022, 10:27 Zoals al gezegd, de A10 is oersaai over de hele lijn. De omweg over Rouen is niet zo veel beter. Eigenlijk is het buiten Normandië en Bretagne aan de hele Westkust van Frankrijk saai rijden naar je bestemming waar de kilometers wel onder je verdwijnen maar voor weinig nieuws zorgen. Zelfs de A63 doorheen de Landes en langs de Baskische kust is niet zo bijster boeiend.
De A63 vind ik anders wel een prettige afwisseling, waar de dennengeur soms in je auto komt, en doordat San Sebastian op de borden staat krijg je na Bordeaux ook echt het gevoel dat Spanje niet meer ver is. Het laatste stuk door Frans Baskenland, als je Les Landes uit bent, is het meest interessante stukje van de hele route door Frankrijk. De eindeloze bossen van Les Landes bieden niet het meest inspirerende landschap, maar het is wel totaal anders dan wat we in Nederland gewend zijn, en ook heel anders dan de saaie A10.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » za 02 apr 2022, 15:55

Veel dank allemaal. Dat het geen tocht door betoverende landschappen zou worden, was me wel duidelijk. Dus dan moet het maar komen van routes rijden die ik nog niet ken. Dus ik denk dan maar aan heen A10-N10-A63 en terug A65-A10-A28 en dan maar kijken of ik na Rouen over Amiens of Calais ga: beide al eens gedaan, Calais vind ik best leuk, maar is natuurlijk ook langer dan Amiens. De A20, vaak verguisd op dit forum, vind ik absoluut aardig, maar die ken ik, dus dan zou ik alleen een stukje A89 nieuw zien, of de route Bordeaux-La Souterraine.

Schat ik goed in dat de N10 weinig te bieden heeft aan aires? Dat zou dan betekenen hetzij nog even koffie drinken vóór Poitiers, hetzij langs de N10 iets van een Super U zoeken. Zou je meteen de lunch kunnen regelen. Voor die laatste: zitten er aan de A63 kort achter Bordeaux nog een beetje aardige plekken waar gepicknickt kan worden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Chris » za 02 apr 2022, 16:07

De N10 heeft wat meer en grotere aires dan de gemiddelde voie express, ze zijn wel wat meer als truck stop bedoeld, gezien de hoeveelheid lange-afstand vrachtverkeer op die route.

Het eerste stuk A63 vanaf Bordeaux is 2x2 en vaak erg druk. Vanaf het 2x3 deel begint de concessie en is de weg aanzienlijk netter en beter onderhouden. Er is wel een giga aire op het tolvrije deel overigens.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » za 02 apr 2022, 17:13

Chris schreef: za 02 apr 2022, 16:07 Er is wel een giga aire op het tolvrije deel overigens.
Je doelt op de Aire de Bordeaux-Cestas, denk ik? Nu ben ik normaal wat huiverig over Aires op tolvrije stukken, vlakbij grote steden. Is iets teveel recept voor onguur volk en vuil. Maar deze staat er in ieder geval op Streetview en met zijn Google-recensies niet slecht op.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Coen Tunnel » za 02 apr 2022, 18:28

Pino schreef: za 02 apr 2022, 15:55Schat ik goed in dat de N10 weinig te bieden heeft aan aires? Dat zou dan betekenen hetzij nog even koffie drinken vóór Poitiers, hetzij langs de N10 iets van een Super U zoeken. Zou je meteen de lunch kunnen regelen. Voor die laatste: zitten er aan de A63 kort achter Bordeaux nog een beetje aardige plekken waar gepicknickt kan worden?
De laatste aire langs de A10 bij Poitiers was inderdaad een plek waar ik nog wel eens stopte, want langs de N10 zit zeker het eerste stuk niet veel soeps: veel verouderd en meer toegespitst op de vrachtwagenchauffeurs dan autoverkeer.

Bij afrit 63 ten zuiden van Angoulême zit een prima Auchan, waar ik ook wel eens een pauze heb gemaakt. De, naar mijn mening, enige aire langs de N10 die wel fatsoenlijk is, is die bij Bedenac. Een ruim opgezette aire met picknickbankjes en een (niet enorm groot) tankstation van Avia.

Daarna zit op de A10 voor Bordeaux nog een aire. Dat deel is tolvrij, maar volgens mij wel onder concessie. Die aire is goed.

De aires op de N230/A630 rond Bordeaux (neem de oostelijke ringweg; ook al heet het westelijk om de stad allemaal A630; de N230 is een betere weg) zijn de moeite niet waard.

Bordeaux-Cestas, direct na Bordeaux aan de A63, is een prima aire, waarbij je de drukte van de stad achter je hebt en waar Les Landes gevoelsmatig begint. Mooie aire, in recentere jaren flink opgeknapt. De aires verderop langs de A63, op het deel dat eerst N10 was, zijn modern, groot en schoon, maar hebben weinig karakter (behalve Aire de l'Océan richting noorden, daar is de oude goede aire die langs de N10 lag uitgebreid).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Chris » za 02 apr 2022, 18:33

Coen Tunnel schreef: za 02 apr 2022, 18:28(neem de oostelijke ringweg; ook al heet het westelijk om de stad allemaal A630; de N230 is een betere weg)
Overigens, waar de rest van de route nogal monotoon is, is een ritje over de Pont d'Aquitaine natuurlijk wel een letterlijk hoogtepunt ;) Dan moet je wel westelijk rond Bordeaux, de bewegwijzering gaat via de N230 inderdaad. Sinds kort is de A630 steeds meer van 2x3 rijstroken voorzien dus dat rijdt ook beter door dan voorheen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Willem » za 02 apr 2022, 18:41

Hoewel de route langer is kun je nog enkele euro's tol besparen door na Orleans via Vierzon op de A20 richting Limoges te geraken.
Via de afslag La Souterraine en vervolgens langs Bellac en Confolens richting Angouleme (en verder de N10 richting Bordeaux etc.).

Of deze omweg de besparing qua tolgelden waard is een overweging die alleen jij kunt maken. ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » za 02 apr 2022, 20:01

De N10 qua aires bezit een paar Restaurants Routier, en dat is het zowat. Die kun je via het Internet wel op hun waarde schatten, ik heb er op de route nog nooit nodig gehad dus daar kan ik je niet mee helpen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » za 02 apr 2022, 21:16

^^ Het kan bijna niet anders dan dat hier wel wat pareltjes zitten, maar met vertrek rond acht uur bij Orléans denk ik dat ik rond Poitiers een kop koffie wil drinken en dan ben ik rond lunchtijd alweer bij Bordeaux. Dus dan ben je alweer van de N10 af.

Mijn eigen benadering op Routes Nationales is inmiddels om de Auchans maar te laten. Fantastische winkelcentra natuurlijk, maar alleen al de loopafstanden kosten je toch best veel tijd. Een Super U is vaak prettig klein, heeft een bakkerijtje met koffie en je kunt er snel lunch regelen. Die we dan wel ergens onderweg opeten. Voor wie iets uit een keuken aan wil laten rukken, bieden die Auchan-winkelcentra wel wat meer keuze. Maar juist dan heb je meer aan een goede routier of andere formule ergens langs de weg.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » za 02 apr 2022, 21:30

Pareltjes zul je bij de supermarkten op zich nooit kunnen vinden, maar dat hangt ook af van hoe je eigen standaard is bepaald. De Gele M is voor mij hoogstens een "papa-ik-kan-niet-meer-moet-écht-nu", maar zeker niet om te eten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » za 02 apr 2022, 21:33

^^ Wat ik bij supermarkten haal, zijn brood, kaas, ham, fruit en drinken om zelf verderop iets lekkers van te maken. Behalve voor de genoemde koffie, zal ik daar niet zo snel gaan zitten.

De McDo één keer per vakantie. Dat is onderdeel van de deal om tussen vakanties door altijd nee te kunnen zeggen ;) Ik heb zo’n vermoeden dat hij op deze trip gaat vallen op de vrijdag van vertrek. Zullen rond etenstijd wel ergens tussen Brussel en Parijs zijn, dus ik kan alvast gaan zoeken waar bij Valenciennes ik moet zijn. Eerlijk is eerlijk: als ik nog door moet naar Orléans, is dat ook wel snel en gemakkelijk.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » za 02 apr 2022, 21:56

De motivatie kan ik zeker begrijpen, maar ik heb toch liever een Routier of een écht restaurant om me ietwat meer op vakantie te voelen dan de gele M, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » za 02 apr 2022, 23:23

^^
Bij Ruffec is de gele M is mij ooit zeer slecht gevallen. Was bedoeld als hele snelle snack op weg naar Spanje. Wel redelijk voor zo'n snelle nood-stop is als je aan het einde van de N10 via de afslag richting Parijs quasi rechtdoor (dus niet de A10 op!!) de D1010 neemt, dan iets verderop bij de derde rotonde. Via de D1510 ben je dan ook zo op de A10.

Wij zijn ook geen Mac fan, maar ze zijn makkelijk te vinden, makkelijk aan te rijden, je weet op voorhand wat ze hebben, ze werken de hele dag, normaal kun je ook bouwen op een bepaalde "standaard" (behalve bij Ruffec, is gebleken) en bovendien is het snel. Als je op één dag een eind in Spanje (of aan de Oekraïense grens of,...) wilt geraken dan is een klein half uurtje stoppen bij de Mac om gauw wat karton in de nek te douwen best een alternatief. Wat in Spanje toch goedgemaakt wordt in de avond. :hungry:.

Als je onderweg iets anders wilt, je kunt bij een aire stoppen, maar of dat zoveel beter is dan de Mac weet je ook niet, tenminste, we hebben langs een aire weleens aardig gegeten maar verder was het meestal niet veel soeps. En als je een restaurant moet zoeken en daar gaat zitten, duurt dat altijd langer. Al heb ik vorig jaar wel wat goede tips gekregen hier, dus wie weet doen we het volgende keer anders.

Maar het lijkt erop dat de familie Pino die dag niet teveel hoeft te rijden, dus dan zou ik vermoedelijk wel de tijd nemen voor iets fatsoenlijks. En in de avond diner in Baskenland :honger:

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door brytje008 » za 02 apr 2022, 23:38

^^ Dat is voor veel mensen de grootste reden om naar de Mcdo te gaan, het gemak wat er bij komt kijken. Ik ga er meestal op de terugweg eten. ik vind het dan ook prettiger om wat sneller te eten bij de mcdo ipv uitgebreid te tafelen bij een restaurant. En zoals je zegt, je weet gewoon wat je kan krijgen, iets wat je bij een eetgelegenheid bij een Aire niet weet.

Ik heb nog nooit bij een Aire gegeten, komt misschien ook omdat ik niet een goede eter ben en de kans er is dat ze niks hebben wat ik lekker vind. :lol:
Maar ik vraag me soms wel af hoeveel mensen er bij restaurants bij Aires eten (blijkbaar veel anders waren ze er niet meer geweest) want ik vind de meeste er nu niet per se aantrekkelijk uitzien om er te gaan eten.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » za 02 apr 2022, 23:51

Om dat in te kaderen:

10 jaar geleden - in 2012 - at ik voor het laatst ontbijt, met Assiette Simple bij een L'Arche in Lançon, en 2 croissants. Dat was dus dubbel spiegelei, bacon, getoast brood en wat croissants en vers geperst appelsiensap, en een Grand Crême, om 6h30 's morgens op weg naar je bestemming is dat écht wel lekker. Ik denk voor zo'n 10 euro de man, niks verkeerds mee.

Maar het is ook 15 jaar geleden dat ik Tartelette aux Framboises heb gegeten bij dezelfde keten, en dat was een licht zanddeegje met wat banketbakkersroom en dan verse - nou ja, ontdooide frambozen - en heel lichte gelei erover, ik herinner me dat het op einde van 2000/2001 ichting de 25FF ging, omgerekend dus zo'n 6 euro, niet slecht voor een industrieel desertje. Maar het was het waard. Zelfs het kindermenu in die tijd was voorgerechtje-hoofdgerecht-dessert stukken interessanter dan de prefab hab die nu wordt voorgeschoteld als zijnde "kindvriendelijk".

20 jaar geleden kon je bij Le Boeuf Jardinier ontbijten in brunchvorm of avondeten nemen (de A39 was toen net open) met wijnkaart...

L'Arche, Boeuf Jardinier, bestaat allemaal niet meer, het is langs de snelweg allemaal prefab eenheidsworst geworden, gemaakt voor een klantenbestand die geen enkele behoefte heeft om een vakantiegevoel te hebben tot ze op hun bestemming zijn aangekomen en er dan meestal in slagen om dezelfde kost te willen eten als thuis...Maakt niet uit of het Parisiens, Nederlanders of Belgen zijn.

Als ik dan merk dat er mensen op een wegenforum zoeken naar een Gele M om toch maar even "vol te tanken", tja, dan vind ik dat heel jammer, want het kan zo veel beter, maar die tijden lijken immers tot het verleden te behoren. Wat het voor mij op zich moeilijker maakt om nog "iets leuks" te vinden qua etappe.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » zo 03 apr 2022, 10:24

brytje008 schreef: za 02 apr 2022, 23:38 ^^ Dat is voor veel mensen de grootste reden om naar de Mcdo te gaan, het gemak wat er bij komt kijken. Ik ga er meestal op de terugweg eten. ik vind het dan ook prettiger om wat sneller te eten bij de mcdo ipv uitgebreid te tafelen bij een restaurant. En zoals je zegt, je weet gewoon wat je kan krijgen, iets wat je bij een eetgelegenheid bij een Aire niet weet.
Km357 geeft al aan wat er met het eetaanbod van de Aires is gebeurd: het is óf Autogrill of Phileas Grill met een absoluut middle of the road-aanbod óf een foodcourt met gevestigde formules als Paul, Starbucks en Burger King eromheen. In beide gevallen dus redelijk voorspelbaar en je kunt er net als bij McDo binnen een halfuur weg zijn, maar je betaalt er een premie voor maar matig spul. In de eerste categorie zou je bij een hypermarché ook nog een Flunch kunnen pakken; is zelfde idee.

L’Arche-nostalgie kan ik tegen die achtergrond wel plaatsen, en de routiers die Km357 opzoekt komen daar vermoedelijk nog goed in de buurt. Net zoals andere tenten die formules aanbieden voor rond de 15 euro en die er een beetje op ingericht zijn om snel te draaien. Hoeft niet per se in het routier-segment te zijn; je hebt ook tenten die datzelfde aanbieden voor kantoorpersoneel op bedrijventerreinen langs de weg. Maar je moet ze even weten te vinden, en dat vergt wat voorbereiding. Dat is een van de redenen waarom wij overdag in principe picknicken, wat ultiem flexibel is met “je zoekt een parkeerplaats wanneer je trek krijgt.” In die zin: ik moet dus even mijn avond-opties uittellen voor heen- en terugweg. Want anders wordt fastfood de gemaksoptie, terwijl ik mijn vrouw en kinderen toch echt nog wakker kan maken voor “dat restaurant met die haan”, een formule-tent randje Nancy waar we vorig jaar zomer met wat geluk terecht kwamen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » zo 03 apr 2022, 10:51

Pino schreef: zo 03 apr 2022, 10:24 L’Arche-nostalgie kan ik tegen die achtergrond wel plaatsen, en de routiers die Km357 opzoekt komen daar vermoedelijk nog goed in de buurt. Net zoals andere tenten die formules aanbieden voor rond de 15 euro en die er een beetje op ingericht zijn om snel te draaien. Hoeft niet per se in het routier-segment te zijn; je hebt ook tenten die datzelfde aanbieden voor kantoorpersoneel op bedrijventerreinen langs de weg. Maar je moet ze even weten te vinden, en dat vergt wat voorbereiding. Dat is een van de redenen waarom wij overdag in principe picknicken, wat ultiem flexibel is met “je zoekt een parkeerplaats wanneer je trek krijgt.” In die zin: ik moet dus even mijn avond-opties uittellen voor heen- en terugweg. Want anders wordt fastfood de gemaksoptie, terwijl ik mijn vrouw en kinderen toch echt nog wakker kan maken voor “dat restaurant met die haan”, een formule-tent randje Nancy waar we vorig jaar zomer met wat geluk terecht kwamen.
De M is de flexibele optie zonder veel gesleep met spullen; als je honger begint te krijgen tik je de M in bij google maps en je stopt bij de volgende langs je route. Die is zelden meer dan 50km, zeer zelden meer dan 100km verderop en ook zeer zelden gesloten.

Als je routiers / restaurants / ... Wilt voorbereiden moet je of een lijst maken of onderweg gaan zoeken. Dat is minder makkelijk.


Wel kreeg ik vorig jaar de tip om voor dat zoeken de app "Truckfly" te gebruiken. Ik heb die app nog niet gebruikt om ergens te gaan eten, maar n.a.v. het betoog van KM357 die eigenlijk ergens groot gelijk heeft, ga ik volgende keer wel proberen wat beters te zoeken. Ookal is voor ons de lunch niet zo'n belangrijke maaltijd en ontbijten doen we sowieso meestal bij een lokale gelegenheid.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Ds79m » zo 03 apr 2022, 11:32

Het standaard dilemma is natuurlijk dat je bij McDonald’s precies weet wat je moet bestellen, wat het kost, hoe goed/matig het gaat zijn, dat het niet te lang duurt en dat je geen taalproblemen gaat krijgen. Terwijl dat bij restaurant Le Vieux Moulin in St.Jean-du-Château alle kanten op kan gaan. Met reviewsites kan je de slechte restaurants er nog wel uitfilteren, maar factoren als hoe lang het gaat duren en of het geschikt is voor kinderen zijn toch vaak wat lastiger te bepalen. Dus dan maar het gemak van de Mac voor velen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » zo 03 apr 2022, 12:56

^^ Herkenbaar. Nu draai ik als het even kan meer op mijn eigen zintuigen dan op review-sites: wanneer je ergens langs een N-weg even wilt stoppen, zie je veel aan borden en het aantal auto’s dat er voor de deur staat. Zeker langs Italiaanse Statali heb ik wel een aardige neus weten te ontwikkelen voor bars, al zeg ik het zelf - op dezelfde manier trouwens ook voor dorps-trattoria’s. Maar dat vergt wat kennis van het land (die niet iedereen heeft), het brengt wat onzekerheid in je planning (niet altijd handig) en het is een methode die op snelwegen en expreswegen niet meer werkt (dus dan zit je toch een paar afritten vooruit te Google Mapsen). Dus ja, dan kun je kiezen en dan eindig ik toch iets vaker bij fastfood dan ik zou willen. Had ik maar moeten voorbereiden…

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » zo 03 apr 2022, 14:18

^^ Zelfs zonder lokale kennis kun je langs oude hoofdwegen (of dat nu RN's, Statali, Bundesstraßen of DK's zijn) nog best een aardige inschatting maken in veel landen, als je even de tijd neemt om het contrast tussen wegblijven - goed - te fancy te zien.
In vrijwel alle landen is dat een vergelijkbaar principe. Bij vervallen oude bende zonder mensen blijf je weg, als alles gigantisch opgeblonken is met alleen hele dure wagens voor de deur dan is het voor een pitstop ook niet noodzakelijk geschikt.
Als er gewone mensen zijn (bij voorkeur met lokale of in ieder geval nationale kentekens) en het er aardig verzorgd uitziet, dan zal het meestal aardig OK zijn.

Maar zoals je terecht opmerkt, vanaf snelwegen is dat allemaal niet zo praktisch. Als je tijd hebt en er een oude hoofdweg parallel ligt kun je die altijd een stukje volgen tot je iets vind, maar bij lange afstanden kost dat snel teveel tijd en je loopt ook nog het risico dat na opening van de snelweg alles vervallen is geraakt.

Plaats reactie