Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Taran 5
dorpsstraat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » ma 28 mar 2022, 22:31

Steyn_E schreef: ma 28 mar 2022, 15:55 ^^

Wat mij betreft een meer dan prima oplossing die vermoedelijk ook makkelijker in onderhoud is (minder types armaturen op voorraad moeten hebben). Want de hoeveelheid kapotte LED-armaturen begint me onderhand wel een beetje de strot uit te komen. De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is geen gezicht en het rijdt zelfs heel onprettig met al die aan en weer uitspringende lampen.
Als er meerdere armaturen niet werken duidt dat eerder op dat een gedeelte ofwel getript is in geval van een installatieautomaat of een defecte zekering. Ik heb zelf niet voor Rijkswaterstaat gewerkt laat staan in België maar doorgaans worden grotere lichtlijnen gevoed met 3 fasen en een nul, deze worden onafhankelijk van elkaar gezekerd zodat als er een fase tript er altijd nog 2 groepen blijven werken dus je hebt grote kans dat er niks mis is met de armaturen. Tevens wordt elk armatuur of toestel zoals het dacht ik in Vlaanderen genoemd wordt voorzien van zijn eigen zekering doorgaans 6 Ampere tot maximaal 10 Ampere ook dit is gedaan in het geval dat er een storing is in het toestel die een stroompiek kan geven en dan tript enkel de zekering van het bewuste toestel mits de hoofdzekering selectief is(selectief wil zeggen dat de hoofdzekering pas zou mogen aanspreken als de groepzekering of in dit geval toestelzekering niet werkt. Deze zekering of automaat wordt berekend of de verwachte stroom en moet op zijn minst 2 trappen hoger zijn dan de hoogste groepszekering maar dit is wel heel simpel gezegd natuurlijk het komt er op neer dat een fout in een verlichtingstoestel niet zou moeten zorgen dat er gelijk heel veel licht verloren gaat).
Stel dat de toestellen wel defect zijn dan ligt de oorzaak heel erg vaak in de driver van het toestel.
De LED´s gaan zelden kapot en de driver is echt de achilleshiel van LED verlichting.
Wat je zegt over aan en uitspringende armaturen dan denk ik wel dat de driver de schuldige is want je hebt dan wel spanning dus heeft Schreder misschien niet erg beste drivers dat is vanuit gaande dat je het over het gedeelte Maarrsen-Holendrecht hebt want de rest zijn allemaal weer de Luma.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 28 mar 2022, 22:37

Steyn_E schreef: ma 28 mar 2022, 15:55 ^^
Er zijn inmiddels een heel aantal locaties met LED-SOX vervangingslampen. De N65 tussen Helvoirt en Vught, de afritten van de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch en de lijnverlichting rond knooppunt Lunetten in ieder geval. Wel met wit ipv geel licht, maar dus gewoon in de oude armaturen.

Wat mij betreft een meer dan prima oplossing die vermoedelijk ook makkelijker in onderhoud is (minder types armaturen op voorraad moeten hebben). Want de hoeveelheid kapotte LED-armaturen begint me onderhand wel een beetje de strot uit te komen. De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is geen gezicht en het rijdt zelfs heel onprettig met al die aan en weer uitspringende lampen.
Lijnverlichting vind ik nog steeds mooi en efficiënt, de masten kunnen een stuk lager en beide rijrichtingen worden verlicht.
*insert sarcasm here*

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 28 mar 2022, 22:51

Wat me ook erg opvalt in België en dan eigenlijk alleen Vlaanderen is dat Industria hier ook ruimschoots te zien is en dan wel de Aurora die je heel veel ziet op N wegen en lijkt op de Z serie van Schreder en ook wel een beetje op de Traffic Vision.
De Arc zie je ook heel veel in Vlaanderen en was ook verkrijgbaar in een LED uitvoering waarschijnlijk was het bedrijf toen al overgenomen door Indal.
De Padvinder kom je ook op meerdere plekken tegen en zo ook de Iris.
Ik heb zelf jaren gewoond in Capelle aan den IJssel waar ook een kantoor zat van Industria en je begrijpt dat Capelle vol stond met Industria armaturen
waaronder ook de eerste LED varianten van de Arc en de Stela(die laatste waren heel gevoelig voor storingen en zijn al op een gedeelte van de Capelseweg vervangen voor de Luma).
Sprekende over de Luma dit was een model uit de catalogus van Industria misschien toen al Indal en met de overname door Philips is dit toch wel het meest verkochte armatuur te zijn van Philips(en ja intussen is het ook geen Philips meer en weer een overname dit keer door Signify).
Wat ik trouwens niet echt een mooi gezocht is wel op de A1/E19. Ten tijde van de bouw van de HSL zijn alle af en opritten verlegd en verhoogd om over de HSL heen te gaan.
De oude masten zijn vervangen door rechte exemplaren met meestal de Iridium er op(ook een zeer veelvuldig voorkomend armatuur)maar gek genoeg ook de Saffier terwijl de afritten aan de andere kant de oude masten behielden en die zijn nu voorzien van de Ampera.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 28 mar 2022, 22:57

Archeopendra1234 schreef: ma 28 mar 2022, 22:37
Lijnverlichting vind ik nog steeds mooi en efficiënt, de masten kunnen een stuk lager en beide rijrichtingen worden verlicht.
Dat klopt wel alleen staat er tegenover dat de spandraden geregeld gecontroleerd dienen te worden en dat is de reden dat RWS de lijnverlichting in de ban gedaan heeft masten hebben toch minder onderhoud schijnt. Toch werd er in België, veel minder lijnverlichting toegepast dan in Nederland.
DE A1,2,4,6,9,10,12,15,16,20,27,28,76 hebben allemaal(of nog steeds) lijnverlichting gehad en dat zijn de wegen waar ik het zeker van weet.

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » zo 03 apr 2022, 9:55

Verdere verledding in Limburg. O.a. complexen Hasselt-Oost, -Zuid, -West en Diepenbeek.

Middenberm van E314 wordt verder verled tot Genk. Dat is het stuk dat een derde rijstrook zou krijgen naar analogie met het stuk tussen knpt Lummen en Heusden-Zolder. Beetje raar dat die werken niet tesamen worden uitgevoerd.

In Limburg begint het moeilijk te worden om nog oranje licht op snelwegen en gewestwegen tegen te komen... Op gemeentewegen (bv in Hasselt) lijkt het tempo een pak lager te liggen.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220401_94511751

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 03 apr 2022, 10:26

^^ Op de E314 met nieuwe palen of aan de ossenkoppen waarbij ze telkens per zijde slechts 1 armatuur hangen?

tompie
autoweg

Bericht door tompie » zo 03 apr 2022, 11:14

In Wallonië op de E42 tussen St-Ghislain en de Franse grens in Tournai gaan momenteel alle betonnen masten eraan voor nieuwe exemplaren met Led. Ik denk dat dit nog de laatste snelweg was die nog alle originele betonnen masten staan had in zowel de middenberm als aan de op- en afritcomplexen.
belgie is zo slecht nog niet

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 03 apr 2022, 11:24

Davy schreef: zo 03 apr 2022, 10:26 ^^ Op de E314 met nieuwe palen of aan de ossenkoppen waarbij ze telkens per zijde slechts 1 armatuur hangen?
IN de link staat dat ook de masten gaan verdwijnen dus weer een plek minder met Ossenkoppen,ik heb wel de masten gezien waar je het over hebt en het ziet er zeker niet uit deed me wel denken aan de masten op de E19 tussen Mechelen en Brussel die aan een kant van de paal een Ossenkop gemonteerd had maar er zaten wel 2 montage punten voor nog een Ossenkop aan de andere kant oftewel een mast geschikt voor een dubbele Ossenkop met als op de E314 wat wel een gek beeld gaf met 2 van die stompies die uit de mast staken.
Intussen zijn ze allemaal daar vervangen door de (zeer)slechte staat van de masten.
Wat ook opvalt aan de E314 is dat er een aantal masten met Ossenkop op Nederlands gebied staan:
https://www.google.com/maps/@50.9597586 ... 384!8i8192
De masten die staan op het Nederlandse viaduct over het Julianakanaal zijn dus Vlaams de echte grens ligt in de midden van de Maas maar de brug (over de Maas dan niet het kanaal!)zelf is geheel Belgisch.
De masten op de A76 op Nederlands grondgebied zijn dan weer de Stelvio die veel bij mij in de buurt te zien zijn op de Ossenkoppen zitten de Safier.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 03 apr 2022, 11:31

tompie schreef: zo 03 apr 2022, 11:14 In Wallonië op de E42 tussen St-Ghislain en de Franse grens in Tournai gaan momenteel alle betonnen masten eraan voor nieuwe exemplaren met Led. Ik denk dat dit nog de laatste snelweg was die nog alle originele betonnen masten staan had in zowel de middenberm als aan de op- en afritcomplexen.
Toevallig gezien wat er voor in de plaats komt? In de Ardennen heeft Signify daar bijna alleen heerschappij gekregen op de snelwegen en dan te weten dat Schreder Waals is!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 apr 2022, 14:46

tompie schreef: zo 03 apr 2022, 11:14 In Wallonië op de E42 tussen St-Ghislain en de Franse grens in Tournai gaan momenteel alle betonnen masten eraan voor nieuwe exemplaren met Led. Ik denk dat dit nog de laatste snelweg was die nog alle originele betonnen masten staan had in zowel de middenberm als aan de op- en afritcomplexen.
Grappig, blijkbaar werken ze een beetje van oost naar west. In Wallonië hebben ze blijkbaar de geest gekregen; de modernisering van de verlichting is een paar jaar geleden begonnen en wordt redelijk in sneltreinvaart uitgerold. Ben ik niet van ze gewend, normaal willen projecten een zaak van zeer lange adem zijn daar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 03 apr 2022, 15:22

^^ Dat komt omdat het een PPS is: het Plan Lumières 4.0 in samenwerking met het consortium LuWa (dat bestaat uit Citelum, Luminus, CFE en DIF).

Het is een zwaktebod als je zelfs daar al een PPS voor nodig hebt. Dan gaat het sneller ja, maar ten koste van de toekomstige financiën. Wat ironisch is, want de enige reden waarom je die verledding invoert is net besparing op elektriciteitskosten. Dat wordt dan helemaal tenietgedaan.

Het komt op mij dan ook een beetje over als een symboolproject.
Taran 5 schreef: zo 03 apr 2022, 11:31
Toevallig gezien wat er voor in de plaats komt? In de Ardennen heeft Signify daar bijna alleen heerschappij gekregen op de snelwegen en dan te weten dat Schreder Waals is!
Dat komt wellicht omdat het privéconsortium LuWa die keuze gemaakt heeft en niet politici. Aangezien het 1 groot project is is het ook logisch dat er voor 1 fabrikant gekozen wordt (dat dan toevallig niet Schreder maar Signify is).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 apr 2022, 15:29

Het consortium zou ook een deel van het onderhoud doen had ik begrepen. Ik kan me voorstellen dat dat wel een aantrekkelijke deal is. Op één of andere manier is de ambtenarij in Wallonië nogal verstikkend. Wellicht zijn er in het regionaliseren van het wegbeheer wat systeemfouten geslopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 03 apr 2022, 15:34

^^ 20 jaar lang zullen ze inderdaad het onderhoud doen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 03 apr 2022, 15:36

Hier kan je trouwens een kaart vinden met alle segmenten die momenteel 'gemoderniseerd' worden: https://www.luwa.be/carte-interactive-d ... umieres-40

Overigens, vaak zie je dat ze voor twee verschillende armaturen kiezen op 1 paal (zoals hier). Waarom zou dat zijn?

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 03 apr 2022, 16:29

Overigens, vaak zie je dat ze voor twee verschillende armaturen kiezen op 1 paal (zoals hier). Waarom zou dat zijn?
[/quote]

Het zijn allebei Luma´s alleen verschillende formaten en dus verschillende vermogens en opbrengsten. De wegbeheerder vond het noodzakelijk dat er dan aan een kant meer licht nodig is dan aan de andere en ik heb dit ook op meerdere plekken gezien.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 03 apr 2022, 17:13

Dat heeft volgens mij vooral te maken met de breedte van de weg. Hier bij knooppunt Zaarderheiken is hetzelfde gedaan. Moment dat er 3 rijstroken zijn, zijn de lampen breder.
Svenlo

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 03 apr 2022, 17:45

Mijn hersenen kunnen hier slecht tegen :ziek:, dat ziet er toch niet uit?

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 03 apr 2022, 20:06

Steyn_E schreef: zo 03 apr 2022, 17:45 Mijn hersenen kunnen hier slecht tegen :ziek:, dat ziet er toch niet uit?
Nee niet bepaald maar de meeste automobilisten zal het een zorg zijn van die kijken toch niet naar of armaturen dezelfde maat zijn.
Je ziet het ook bij de oudere modellen neem de A58 net na Galder daar staan in de middenberm relatief lage masten met Traffic Vision(die al een stuk ouder waren dan die op de A16 en daar zijn de meeste intussen verdwenen)en er is eentje vervangen door een groter exemplaar(waarschijnlijk waren de kleine varianten op):
https://www.google.com/maps/@51.5268125 ... 384!8i8192
Een week geleden reed in vanuit Verviers naar huis en deze armaturen vielen me op vooral ook omdat de meeste armaturen Wallonië Luma´s zijn, iemand een idee ik kan ze zo ff niet plaatsen:
https://www.google.com/maps/@50.6342179 ... 384!8i8192

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 03 apr 2022, 22:49

Rondom Luik is een aantal trajecten met LED volgens mij testtraject geweest. Op de E25 tussen Cheratte en pak 'm beet Argenteau is er een soort gallerie aan LED armaturen in de middenberm geplaatst.
Svenlo

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » zo 03 apr 2022, 23:13

Alfa schreef: zo 03 apr 2022, 15:22 ^^ Dat komt omdat het een PPS is: het Plan Lumières 4.0 in samenwerking met het consortium LuWa (dat bestaat uit Citelum, Luminus, CFE en DIF).

Het is een zwaktebod als je zelfs daar al een PPS voor nodig hebt. Dan gaat het sneller ja, maar ten koste van de toekomstige financiën. Wat ironisch is, want de enige reden waarom je die verledding invoert is net besparing op elektriciteitskosten. Dat wordt dan helemaal tenietgedaan.

Het komt op mij dan ook een beetje over als een symboolproject.
Er is ook geen kritische afweging gemaakt van benodigde verlichting. Alles wordt gewoon 1 op 1 vervangen.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » za 09 apr 2022, 11:44

Een paar plaatjes die ik geschoten heb in de buurt van Verviers:

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nog steeds benieuwd of iemand weet welk merk het armatuur in Verviers is met de paalinvoer boven,help? :dontknow:
De rest ff met een linkje anders wordt het wat veel

https://imagizer.imageshack.com/img922/8250/ZFZ9k8.jpg
https://imagizer.imageshack.com/img923/3852/3ySrmC.jpg
https://imagizer.imageshack.com/img924/607/OMdvtf.jpg

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » wo 13 apr 2022, 23:40

Was toch in de buurt deze op de dam bij Eupen een Schreder Gema:
Afbeelding

Wat is dit voor schattig armatuurke? Saffier? :dontknow:
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 apr 2022, 9:01

Die laatste staan hier zelfs bij mij in straat :D

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » do 14 apr 2022, 23:07

Wimpie25 schreef: do 14 apr 2022, 9:01 Die laatste staan hier zelfs bij mij in straat :D
Ik kijk uit mijn raam letterlijk tegen een Industria 2500 aan(PL-L lampje er in).
Industria 2500 en ook de 2600 ben ik niet tegengekomen in België wel de Iris,Aurora en Arc.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 15 apr 2022, 13:39

Van 19 april tot 3 mei gaat het AWV de wegverlichting op knooppunt Heverlee vervangen. Sommige van de huidige exemplaren bestaan nog uit de ondertussen zeldzame betonnen triestigaards. Als ik het in de week goed had gezien, zag ik dat men in de lus een enorme betonnen fundering aan het opbouwen was voor wat een lichtpyloon à la knpt Zaventem zou kunnen worden.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 26 apr 2022, 22:11

De vernieuwing van de LED verlichting op snelwegen in Oost-Vlaanderen is precies stilgevallen, en dan vooral op het stuk tussen Zwijnaarde en Aalst, iemand enig idee waarom hier nog altijd de oude armaturen hangen (die al zeker voor de helft niet meer werken)? Dit stuk behoort nochtans tot de stukken die volgens de lichtvisie dynamisch verlicht moeten worden.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 26 apr 2022, 22:18

Alfa schreef: za 19 mar 2022, 2:35
Wimpie25 schreef: vr 18 mar 2022, 10:20
Hier op de N10 is de verlichting in handen van de gemeente, die hebben er iets speciaals van gemaakt. En uiteraard is het altijd grappig om LED als modernste techniek aan palen met kabels te zien hangen;

https://www.google.be/maps/@50.9776659, ... 384!8i8192
In de Vlaamse Ardennen is deze optie echt standaard, er zijn meer verlichtingspalen van dit type dan enkel en alleen gewone verlichtingspalen zonder kabels.

De N456 in Kaprijke is zeer recent op exact dezelfde manier aangepakt, nochtans een gewestweg. Dus ik denk dat de fabrikant die optie als standaard aanbied voor dit soort situaties waar er nog bovengrondse kabels aanwezig zijn en waar de armatuur wat dichter bij de weg moet gebracht worden.

Nog geen streetview om het zeer recent is, maar er hingen tot voor kort van die gigantische armaturen: https://www.google.be/maps/@51.2147113, ... 8192?hl=nl

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » di 26 apr 2022, 23:32

Je komt het inderdaad nog heel veel tegen al heb je in het Groene Hart in Nederland ook nog veel plekken met dergelijke masten en dan meestal van hout en dan voornamelijk in de driehoek Woerden-Gouda-Schoonhoven.
Die grote armaturen lijken op Siemens armaturen(ik dacht dat ze PNS heetten)de lijnverlichtingsvariant hing vroeger op een gedeelte van de A9 ter hoogte van Amstelveen en dan verder richting Schiphol Oost.
Op de maps link zag ik in de verte de Digistreet boven een zebrapad en hierbij een linkje die het wat duidelijker maakt omdat iemand vroeg hoe die nu precies eruit ziet. Voorheen zaten hier doorgaans een grote GSO op.
https://www.google.be/maps/@51.2152767, ... 8192?hl=nl

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 27 apr 2022, 14:22

Een nog vrij mooie grote GSO te Langdorp. Dit type zie je wat minder op niet-gewestwegen.
Afbeelding

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » vr 29 apr 2022, 22:40

Mooie plaat! Was het je opgevallen dat de weg de Grote Meur heet :rofl2:
Geniet nog maar ff van de GSO want die zal waarschijnlijk gaan uitsterven net als de MC2,de GZN en de SRS 201 in NL. :(