Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 dec 2021, 7:15

Steptimer schreef: wo 15 dec 2021, 1:14 Er is een nieuwe rel ontstaan!
Raadsleden Reimerswaal: Trein mag Kruiningen-Yerseke niet voorbij rijden! :facepalm:
Citaat: "Dinsdagavond bespreken we in de gemeenteraad van Reimerswaal het mobiliteitsplan voor de Bevelanden. Daarbij komt dat zeker ter sprake."

De dorpen worden nog steeds 2x per uur aangedaan. Nog is het blijkbaar niet goed. En gunnen ze het overgrote deel van de reizigers geen snelle IC-verbinding 1x per uur.

Bron: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/142 ... bij-rijden
Wat een Calimero-gedrag. Het is geen intercity als dat ding bij elke stoeptegel langs het spoor stopt. Kruiningen-Yerseke heeft twee treinen per richting per uur, en dat is voldoende.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » wo 15 dec 2021, 7:44

Kruiningen-Yerseke is van de stations in de dorpen het tweede best gebruikte station aan de Zeeuwse lijn, maar veel meer dan 1000 in- en uitstappers per dag zag het station pre-corona niet. Dat rechtvaardigt wat mij betreft geen intercity en op den duur kom je dan in een neerwaartse spiraal terecht waardoor de snellere intercity uiteindelijk toch weer bij elke stoeptegel stopt.
Wat mij betreft moeten ze juist blij zijn dat één van de twee treinen per uur die op elk station stoppen erin slaagt om de reistijd tussen Vlissingen en Roosendaal binnen het uur te houden dankzij de inzet van het sneller optrekkende SNG in plaats van dat er twee slome VIRM's per uur rijden.

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door S3mv » wo 15 dec 2021, 10:04

verfmeer95 schreef: di 14 dec 2021, 23:26 Sowieso is het absurd dat de regio Amsterdam bijna geen viersporige spoorlijnen heeft. Alleen Sloterdijk-Muiderpoort en Hoofddorp-RAI is viersporig.
Vergelijk dat met Utrecht, waar Utrecht Centraal-Amsterdam Bijlmer/ArenA, Utrecht Centraal-Woerden en Utrecht Centraal-Houten allemaal integraal viersporig zijn. Of Den Haag-Rotterdam, waar op het stuk tussen Delft en Schiedam de hele spoorlijn Leiden-Dordrecht viersporig is.
Het spoor rondom Amsterdam is inderdaad behoorlijk beperkt. Ik snap ook niet hoe men fatsoenlijk 6 sprinters én 6 intercity's via de Zaanlijn en Hemtunnel wil gaan sturen. Nu komt het al wel eens voor dat een van de treinen van de 7400 (Uitgeest - Driebergen-Zeist) op de andere moet wachten voor de middelste tunnelbuis. Dit zorgt ook weer voor vertraging bij de IC Maastricht - Alkmaar, die op station Wormerveer de sprinter passeert. Het wordt dan met die extra treinen ook nog eens krap tussen Sloterdijk en Centraal met de IC uit Hoorn erbij. Dit deel heeft natuurlijk maar 2 sporen voor treinverkeer van boven het Noordzeekanaal. Gelukkig wordt station Uitgeest wel aangepast zodat de sprinters bij vertrek niet meer het spoor richting Alkmaar kruisen, want dit wil ook nog wel eens de nodige vertraging opleveren.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door paolie » wo 15 dec 2021, 11:35

verfmeer95 schreef: di 14 dec 2021, 23:26
Sowieso is het absurd dat de regio Amsterdam bijna geen viersporige spoorlijnen heeft. Alleen Sloterdijk-Muiderpoort en Hoofddorp-RAI is viersporig.
Vergelijk dat met Utrecht, waar Utrecht Centraal-Amsterdam Bijlmer/ArenA, Utrecht Centraal-Woerden en Utrecht Centraal-Houten allemaal integraal viersporig zijn. Of Den Haag-Rotterdam, waar op het stuk tussen Delft en Schiedam de hele spoorlijn Leiden-Dordrecht viersporig is.
Utrecht-Centraal-Amsterdam Bijlmer Arena is natuurlijk ook een viersporige spoorlijn in de regio Amsterdam.
Er zijn natuurlijk ook wel verschillen tussen Utrecht en Amsterdam. Utrecht kent één centraal station, dat ook nog eens hét centrale knooppunt van Nederland is. Amsterdam verdeelt het treinverkeer over meerdere stations, waardoor een viersporig traject soms opsplitst in 2 tweesporige trajecten, om een stukje verderop weer viersporig te worden (Muiderpoort-Weesp, Rai-Weesp, Muiderpoort-Bijlmer, Rai-Bijlmer)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » wo 15 dec 2021, 11:40

Tja, het is net zoals bij het wegenbeleid in de jaren '90, het idee dat je met het tot de laatste procent benutten van de capaciteit een betrouwbaar systeem kan handhaven. Dat is niet zo, kleine incidenten leiden dan snel tot grote verstoringen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » vr 07 jan 2022, 19:13

Built Your Drama? In Gelderland zijn ze vooralsnog teleurgesteld in de Chinese elektrische bussen van BYD. Slechte stoelen, uitval, haperende remmen en iedereen in rep en roer.
Remmen die haperen, bussen die uitvallen midden op de snelweg en personeel dat steeds ongeruster wordt. De Gelderse politiek is klaar met de elektrische bussen van Keolis die onder meer rondrijden op de Veluwe en wil dat de provincie ingrijpt. Vakbond FNV vraagt om een onderzoek van de arbeidsinspectie.
De Gelderlander, 6-1-2022 (mogelijk niet volledig leesbaar)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » wo 19 jan 2022, 9:40

Vandaag meldt NS al de derde aanrijding in een week tijd tussen Breda en Tilburg. In elk geval veel sterkte aan alle betrokkenen. :sadley:

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » wo 19 jan 2022, 16:27

^^ Helaas is dit stuk baanvak een van de (helaas vele) hotspots waar mensen onder de trein terecht komen. Is nog een erfenis uit het (verre) verleden toen de zogenaamde "gekken gestichten" zo ver als mogelijk was verwijderd waren van de bewoonde wereld.

Ondanks de hekken en camera's van ProRail zal dit probleem nooit uit de wereld geholpen kunnen worden. Gelukkig is het aantal zelfdodingen op het spoor redelijk stabiel te noemen na de pieken uit de 90-er jaren van de vorige eeuw.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » do 20 jan 2022, 13:03

Iedereen die regelmatig tussen Breda en Tilburg reist weet dat er in de buurt van Rijen zo'n 'gekkenhuis' in de buurt van het spoor zit. Ik heb sinds de start van mijn studie in augustus 2019 nog maar één keer last gehad van de gevolgen van een aanrijding, maar vaak als er iets gebeurt is er wat rondom Breda. Dat betekent dat ik ofwel strand in Breda en met een andere trein of zelfs de bus verder moet, of dat ik moet omreizen via Roosendaal.
Aan de andere kant van Breda zijn ook regelmatig storingen, maar meestal gaat dat om treinen die defect gaan als ze vanaf de HSL komen of de HSL op rijden. Ik heb zelf twee keer in een defecte trein vast gezeten (waarvan één keer op de Moerdijkbrug :schrikreactie: ), maar dat was beide keren gewoon de Sprinter.
Ik heb ook situaties gekend waarbij ik op de terugweg van Tilburg naar Dordrecht Zuid problemen ervaar doordat er logistieke problemen zijn als mijn trein naar huis in 's-Hertogenbosch is (standaard locatie voor een machinistenwissel en/of het aankoppelen van een tweede treinstel). Dat heeft mij al meer dan eens 15 minuten vertraging of meer opgeleverd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » za 19 feb 2022, 20:22

Sondermaut schreef: za 19 feb 2022, 19:19 Op het spoor rijden op bijna alle plekken weer treinen.
Bijna alle plekken? Ik vind dit nog wel een behoorlijke lijst met trajecten waar niets rijdt.
Op deze trajecten is er op zaterdag naar alle waarschijnlijkheid GEEN treinverkeer meer:

Van, naar en via Weesp
Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal
Amsterdam Centraal - Gouda
Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (HSL)
Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden Centraal
Haarlem - Alkmaar - Hoorn
Haarlem - Zandvoort aan Zee
Roosendaal - Vlissingen
Sittard - Maastricht
Leiden Centraal - Rotterdam Centraal
IC Brussel
IC Berlijn
ICE International
Eurostar

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » za 19 feb 2022, 21:35

Als je ziet/hoort/leest op hoeveel plekken het spoor beschadigd/versperd is door de storm dan vind ik het een heel grote prestatie van de aannemers, die het meeste werk hebben gedaan, en de medewerkers van ProRail als morgen bijna alle trajecten weer berijdbaar zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » za 19 feb 2022, 21:36

^^ In Noord-Duitsland ligt het spoorverkeer nog grotendeels plat tot maandag einde van de middag: https://www.ndr.de/nachrichten/info/Ork ... m3548.html

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 03 apr 2022, 17:56

Bizar dat vandaag de hele dag geen treinen rijden van de NS. Dat zijn toch storingen die eigenlijk niet voor mogen kunnen komen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 03 apr 2022, 18:00

^^ Computer says no :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » zo 03 apr 2022, 18:39

Een storing in een planningssysteem zou niet zo'n impact moeten hebben. Met de infrastructuur, treinen en personeel is niets mis, dus kunnen de treinen de facto gewoon rijden. Eventueel laat je treinen pendelen tussen de hoofdstations als dat eenvoudiger is. Blijkbaar is het te lastig voor NS om deze onderdelen los van elkaar te zien.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » zo 03 apr 2022, 19:00

Grote verstoring is 1, maar de zeer trage opstart is wel vaker een pijnlijk punt bij NS. Blijft pijnlijk om te zien dat dit nog altijd niet goed onder controle is.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » zo 03 apr 2022, 19:50

Goederentreinen, treinvervangende bussen en de zijlijnen van Arriva en consorten rijden nog wel. Het probleem zit hem duidelijk in computersystemen van NS die belangrijk zijn bij het monitoren en bijsturen van de treindienst in geval van calamiteiten. Desondanks is het wel erg makkelijk geweest van NS om zelfs geen basisdienstregeling met alleen Sprinters op te tuigen (zoals dat in de eerste lockdown bestond).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Ds79m » zo 03 apr 2022, 21:27

Het zal voor de NS ongetwijfeld met een sisser aflopen. Maar je vraagt je toch af of er niet iets van een absolute minimumdienstregeling gereden had kunnen worden, om in elk geval de gestrande reizigers richting hun bestemming te brengen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » zo 03 apr 2022, 21:32

Het initiële bericht was dat de treinen 5 uur later weer zouden rijden. Als je dan op een station in een grote stad zit, kan je dan nog wel ergens heen gaan. Maar als de treinen helemaal niet meer gaan rijden kan je ook niet meer terugreizen. Je gaat geen 200 kilometer met een taxi rijden en zo'n reis met streekbussen is bijna niet te doen lijkt mij. Enige optie is dan een hotel of iemand je laten komen halen. Ik vind dit toch wel een flater.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » zo 03 apr 2022, 21:58

^^ Een "flater" is mijn inziens wel erg zachtjes uitgedrukt. Het is gewoon een grof schandaal dat men bij de NS op geen enkele manier heeft geprobeerd een pendeldienst op te starten met stop- en sneltreinen tussen de knooppunt stations. Nadenken is natuurlijk moeilijk en zich verschuilen achter "overmacht" is veel gemakkelijker.

Niet al het personeel zal zitten te wachten op pendelen maar als je het niet vraagt gaat het zeker niet lukken. Ik moet eerst nog eens zien dat morgen de treinen weer rijden. Ongetwijfeld zal het een rommelige start zijn want owee de treinen staan niet op de juiste plek. Dat je de hele avond en nacht hebt om dat bij te regelen wordt gemakshalve vergeten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » zo 03 apr 2022, 22:47

^^ Van wat ik hoorde was daar bij het rijdende personeel onvrede over en vond men het ook onbegrijpelijk dat er geen soort nooddienst met pendels werd gereden.

Ikzelf zat vandaag in Zuid-Limburg, en moest per trein terug naar Brugge via Luik. Omdat Arriva en de NMBS wel nog reed had ik gelukkig geen last van deze storing behalve dat een tijdje de reisinfo niet werkte.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 04 apr 2022, 7:56

Chris schreef: zo 03 apr 2022, 21:32 Je gaat geen 200 kilometer met een taxi rijden en zo'n reis met streekbussen is bijna niet te doen lijkt mij.
En al helemaal niet op een zondag waarop toch al veel minder bussen rijden dan normaal.

Ik heb ooit (toen ik nog gratis mocht reizen met een OV-studentenkaart, dus heel, heel, heel lang geleden :) ) wel eens zitten zoeken naar mogelijkheden om zover mogelijk te reizen per bus. Dat is ook wel eens leuk, dan kom je nog eens ergens. Maar ja, het is de reistijd...

Verder is het heel lastig alternatieven te vinden. Ik was zaterdag in Den Haag, met de trein. Mocht de storing toen begonnen zijn, dan had ik gelukkig een alternatief gehad door met de metro naar Rotterdam te reizen. En van Utrecht naar Rotterdam (metro Capelsebrug) rijdt ook een bus, daar heb ik ook wel eens gebruik van gemaakt bij een NS-storing, weliswaar op een werkdag. Rotterdam is ook uit Dordrecht en Gouda per bus te bereiken.

Maar van bv Amsterdam naar Rotterdam wordt dat toch al stukken lastiger, dan wordt het goed zoeken naar mogelijkheden per bus. Waarbij je ongetwijfeld niet de enige zult zijn. En je kunt rekenen op veel overstappen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » ma 04 apr 2022, 8:13

Vanuit de streekvervoerders schijnt wel wat chagrijn geweest te zijn dat zij de gevolgen van de treinstoring mochten oplossen. Men heeft reizigers moeten laten staan bij de bushaltes onderweg.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » ma 04 apr 2022, 8:15

^^ En wat te denken van de reizigers die van een plaats in de provincie naar een grote stad in de Randstad willen/moeten of omgekeerd. Ik ben bang dat veel studenten met een weekeind vrij vandaag niet helemaal op tijd op de colleges zullen zijn omdat ze gisteren niet per trein naar hun studentenstad konden reizen. En per bus van "Stad en ommelanden" naar Amsterdam of Rotterdam reizen lijkt mij een onmogelijke opgave.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » ma 04 apr 2022, 10:37

Palance schreef: ma 04 apr 2022, 7:56 Maar van bv Amsterdam naar Rotterdam wordt dat toch al stukken lastiger, dan wordt het goed zoeken naar mogelijkheden per bus. Waarbij je ongetwijfeld niet de enige zult zijn. En je kunt rekenen op veel overstappen.
Dat was één van de routes waar wel treinen reden, nml de internationale treinen. Maar die zullen wel goed vol gezeten hebben. Benieuwd of ook de TGV staanplaatsen had (de facto).

Maar het is absurd dat men geen eenvoudige pendeldienst opstartte. Den Haag-Utrecht, Amersfoort-Zwolle. Zwolle-Groningen, etc. De storing had niets met veiligheid te maken (zoals een seinenstoring).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » ma 04 apr 2022, 12:26

PeterSchoeber schreef: ma 04 apr 2022, 8:15 ^^ En wat te denken van de reizigers die van een plaats in de provincie naar een grote stad in de Randstad willen/moeten of omgekeerd. Ik ben bang dat veel studenten met een weekeind vrij vandaag niet helemaal op tijd op de colleges zullen zijn omdat ze gisteren niet per trein naar hun studentenstad konden reizen. En per bus van "Stad en ommelanden" naar Amsterdam of Rotterdam reizen lijkt mij een onmogelijke opgave.
Naar Amsterdam zal nog wel lukken. Je kunt gebruik maken van het Q-liner-netwerk en over de Afsluitdijk reizen. Hoorn-Amsterdam Centraal is per streekbus prima te doen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » ma 04 apr 2022, 12:43

En voor bijv. Groningen-Arnhem heb je ook nog wel opties: Bus naar Emmen, Arriva-trein naar Zwolle, bus naar Apeldoorn, bus naar Arnhem.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 05 apr 2022, 14:58

Palance schreef: ma 04 apr 2022, 7:56Ik heb ooit (toen ik nog gratis mocht reizen met een OV-studentenkaart, dus heel, heel, heel lang geleden :) ) wel eens zitten zoeken naar mogelijkheden om zover mogelijk te reizen per bus. Dat is ook wel eens leuk, dan kom je nog eens ergens. Maar ja, het is de reistijd...

Verder is het heel lastig alternatieven te vinden. Ik was zaterdag in Den Haag, met de trein. Mocht de storing toen begonnen zijn, dan had ik gelukkig een alternatief gehad door met de metro naar Rotterdam te reizen. En van Utrecht naar Rotterdam (metro Capelsebrug) rijdt ook een bus, daar heb ik ook wel eens gebruik van gemaakt bij een NS-storing, weliswaar op een werkdag. Rotterdam is ook uit Dordrecht en Gouda per bus te bereiken.

Maar van bv Amsterdam naar Rotterdam wordt dat toch al stukken lastiger, dan wordt het goed zoeken naar mogelijkheden per bus. Waarbij je ongetwijfeld niet de enige zult zijn. En je kunt rekenen op veel overstappen.
Ik heb ooit voor de lol, met een OV-studentenkaart, met uitsluitend Connexxion-bussen van Groningen naar Brugge gereisd. Ook heb ik voor de lol wel eens lange ritten per bus gemaakt, en ook een keer uit noodzaak, toen ik van Zwolle naar een dorp in de buurt van Drachten moest maar er een OV-staking was. Op zich gaat dat in het noorden, met een relatief uitgebreid busnetwerk, nog wel aardig.
Vinny schreef: ma 04 apr 2022, 12:26Naar Amsterdam zal nog wel lukken. Je kunt gebruik maken van het Q-liner-netwerk en over de Afsluitdijk reizen. Hoorn-Amsterdam Centraal is per streekbus prima te doen. :yes:
Inderdaad, met de Qliners ben je zelfs vanaf Groningen via Heerenveen vrij vlot bij de Afsluitdijk, en vanaf daar door naar Den Oever, Hoorn en Amsterdam.
verfmeer95 schreef: ma 04 apr 2022, 12:43 En voor bijv. Groningen-Arnhem heb je ook nog wel opties: Bus naar Emmen, Arriva-trein naar Zwolle, bus naar Apeldoorn, bus naar Arnhem.
Inderdaad. Zijn ook allemaal vrij vlotte en frequente busverbindingen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » ma 02 mei 2022, 15:41

Het valt mij op dat de drukte-indicatie van de NS app niet meer accuraat is. Vaak geeft hij een rustige trein aan terwijl in werkelijkheid de trein bomvol zit. Ook buiten de klassieke spitsuren.

Pre-corona kwam die drukte-indicatie mij een stuk accurater over dan nu. Toen betekende een rustige trein dat de bezetting rond 30-40% lag, niet 95% of boven de 100%.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 02 mei 2022, 15:43

Ik heb die drukte-indicatie nog nooit gebruikt. Niet om zelf te melden, ook niet om mijn reis eventueel aan te passen op de eventuele drukte. Ik zie wel waar ik terechtkom :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie