Baskenland in de meivakantie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » zo 03 apr 2022, 23:10

duikgek89 schreef: zo 03 apr 2022, 10:51 Als je routiers / restaurants / ... wilt voorbereiden moet je of een lijst maken of onderweg gaan zoeken. Dat is minder makkelijk.
Ik heb nu in het kader van de voorpret eens een 36 tenten opgeslagen in Google Maps langs de routes die ik verwacht te rijden. Dit op basis van afstand van afrit, reviews en menu. Dat is natuurlijk nogal een ruime lijst wanneer je maximaal twee keer gaat eten, maar dat geeft tenminste wat flexibiliteit rond de tijdstippen. En met een beetje geluk laat het zich op een toekomstige trip nog eens hergebruiken.

Het feit dat ik nu zelf naar de tenten heb gekeken, geeft in zoverre iets meer zekerheid dan een truckersapp erbij pakken. Denk dat ik mijn prioriteiten ook net iets anders stel.

Trouwens ook grappig te zien dat zonder grotere (ex-)RN in de buurt de opties achteruit hollen. Langs de A28 of de A10 Poitiers-Bordeaux vind je lang niet zoveel. Zelfs al zitten de opties in de buurten van ex-RNs vaak niet specifiek aan de oude hoofdroute zelf.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 apr 2022, 10:55

Ds79m schreef: zo 03 apr 2022, 11:32 Het standaard dilemma is natuurlijk dat je bij McDonald’s precies weet wat je moet bestellen, wat het kost, hoe goed/matig het gaat zijn, dat het niet te lang duurt en dat je geen taalproblemen gaat krijgen. Terwijl dat bij restaurant Le Vieux Moulin in St.Jean-du-Château alle kanten op kan gaan. Met reviewsites kan je de slechte restaurants er nog wel uitfilteren, maar factoren als hoe lang het gaat duren en of het geschikt is voor kinderen zijn toch vaak wat lastiger te bepalen. Dus dan maar het gemak van de Mac voor velen.
Nou ja, dat is voor mij ook de overweging. Je weet wat je krijgt, je weet dat het niet duur wordt en je weet dat je het snel krijgt. Het is geen hoogstaande cuisine, maar ik vind het lekker, en het heeft zeker zijn voordelen. McDonald's is wat dat betreft altijd een veilige keuze, en in de meeste landen hebben ze wel iets in het assortiment zitten dat je alleen daar kan krijgen, dus een klein beetje afwisseling heb ik wel op die manier. :lol:

Op reis pak ik zelf ook heus wel regelmatig een echt restaurantje, maar op doorreis heb je niet altijd de tijd om te beoordelen of het wat voor je is, en zowel mijn vriendin als ikzelf zijn wat betreft sommige dingen wat kieskeurig als het op eten aankomt - deels ook omdat zij niet alles even goed kan hebben.

Dus ja, dan wordt het relatief vaak McDonald's, of Subway, en ik vind dat prima. Een restaurant bij een verzorgingsplaats is vaak ook wel oké, qua voedsel hoef je er niks spectaculairs te verwachten maar het voldoet. Eerder haalden we op lange nachtelijke ritten door Duitsland nog wel eens ontbijt bij een Raststätte, waar dan o.a. vers roerei wordt bereid, maar die nachtelijke ritten maken we tegenwoordig nauwelijks meer (de laatste keer was in 2020 en toen reed ik alleen), tegenwoordig rijden we vaker overdag en nemen we een hotel met ontbijt.

Op reizen buiten Europa is het nog weer anders, zeker ook omdat daar de eetgewoontes soms weer heel anders zijn. Ook daar is de gouden M vaak een veilige keuze, al vind ik het zelf ook leuk om wel het een en ander te proberen. Ik was drie maanden geleden in Saoedi-Arabië, daar zijn niet heel veel gewone restaurants omdat eten daar een familieding is, gewone restaurants vind je vooral in de grote steden. De rest is kleiner en vooral fast food. Al heb ik ook daar wel een keer lekker gegeten bij een klein restaurantje langs de grote weg. Maar dat is lastig vergelijkbaar met Europa. Ik heb ook wel redelijk wat in Colombia en andere Latijns-Amerikaanse landen gereisd, en daar zitten tig kleine (lunch)restaurantjes waar je voor ca. 3-5 euro soep, een hoofdgerecht en een dessert kan krijgen, plus een glas limonade of vruchtensap erbij. Dat is weliswaar iets anders dan in Europa, maar het is meestal geen heel 'moeilijk' voedsel en ook niet sterk gekruid. Beviel me altijd goed.

Ik snap Km357's gevoel echter wel, er is in recente jaren veel veranderd en er is veel 'middle-of-the-road' voor teruggekomen. Het aanbod is op sommige punten verschraald, of een eenheidsworst geworden. In Duitsland kan ik gevoelsmatig bij praktisch elke Raststätte hetzelfde krijgen, er zit (vrijwel) niks bijzonders bij. In Frankrijk ben ik na 2016 niet heel veel meer geweest, maar ook daar was het toen al gaande dat aires steeds meer op elkaar gingen lijken, al was er iets meer diversiteit dan in Duitsland. Zwitserland is wat mij betreft nog wel een positieve uitzondering, al zijn de prijzen voor eten daar natuurlijk wel weer hoger. In Italië is het ook voor het grootste deel Autogrill-uniformiteit, al is het eten daar op zich wel smakelijk en goed. Twee jaar geleden heb ik in Italië nog bij een wegrestaurant van Sarni gegeten, dat staat me nog goed bij. Dat was een heel positieve uitschieter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » ma 04 apr 2022, 13:18

^^ Uiteindelijk gaat de eenheidsworst me tegenstaan: zowel die in het Autogrill-segment als die in het fastfood-segment. Eén à twee keer kan nog wel, dus ik wil niet uitsluiten dat er op zowel heen- als terugweg ge-Macd gaat worden (naast picknick-lunches). Dat kan op de horizon van een retourtje van maximaal 1.5 dag enkele reis prima uit.

Maar goed, als je bij een kleine zelfstandige aanschuift, word je ook met enige regelmaat prettig verrast. Ik heb leuke herinneringen aan stops langs met name Italiaanse statali, zelfs expreswegen. Op zijn minst krijg je er een vorm van persoonlijke aandacht die even net wat meer kleur geeft aan je dag. Dat is genoeg om wat moeite te willen doen om stops te vinden in dit segment. Zwitserland is inderdaad een positieve uitzondering, in de zin dat je daar langs de snelweg nog bediende wegrestaurants hebt die boven de eenheidsworst uit klimmen. Ben je wel 25 Frank verder voor een goed gevulde salade.

Anyway, ik zal t.z.t. rapporteren hoe ik culinair ben gevaren op deze trip. En als er belangstelling bestaat, kan ik de adressen die ik nu in Google Maps heb opgeslagen natuurlijk best delen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » ma 04 apr 2022, 16:33

Coen Tunnel schreef: ma 04 apr 2022, 10:55Op reis pak ik zelf ook heus wel regelmatig een echt restaurantje, maar op doorreis heb je niet altijd de tijd om te beoordelen of het wat voor je is, en zowel mijn vriendin als ikzelf zijn wat betreft sommige dingen wat kieskeurig als het op eten aankomt - deels ook omdat zij niet alles even goed kan hebben.
Behalve op doorreis ga ik op reis vrijwel nooit naar de Mac, behalve een paar keer met wat meer mensen in Kyiv.

Pino schreef: ma 04 apr 2022, 13:18Anyway, ik zal t.z.t. rapporteren hoe ik culinair ben gevaren op deze trip. En als er belangstelling bestaat, kan ik de adressen die ik nu in Google Maps heb opgeslagen natuurlijk best delen.
Graag.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » ma 04 apr 2022, 17:19

In Frankrijk ken ik wel m'n weg, maar ik ben altijd benieuwd wat anderen als goed of waardig bestempelen en de kans is dan ook groot dat hij me ook wel zou bevallen, dus ja, doen. Ik heb de restaurants en hotels die ons interesseren op zich allemaal in bookmark staan, meestal op de contactpagina en met de smartphone er mee gesynchroniseerd is dat toch best handig.

Zeker sinds Covid, reserveren wij 24h op voorhand onze restaurantbezoeken, en voor sommige ietwat meer gezochte tussen de 48h en een kleine week (1 restaurant in Collioure heeft zowat 70 zitplaatsen maar een privéparking van 10 voertuigen), dus speel je maar beter kort op de bal.

Voor sommige kleinere zaken, reserveren we soms maar om 10h om er dan die middag te tafelen, hangt allemaal sterk af van het type zaak en de ligging.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » ma 04 apr 2022, 18:29

^^ Reserveer je voor reisdagen ook zo vroeg?

Als je vanuit Gent naar Salamanca wil komen op één dag, dan lijkt het me toch best lastig om op voorhand al restaurants te plannen en tijden af te spreken?
Dan wil je gewoon stoppen en eten als je eraan toe bent en weer door (en in de avond ga je dat goed maken bij bijvoorbeeld Vinodiario wat redelijk simpel lijkt maar toch echt wel goed is.)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » ma 04 apr 2022, 19:44

Beetje off-topic hierzo, maar ik weet voor onze heenreis in juli en terugreis in augustus nu al waar we zullen overnachten (besteld en wanneer met restaurant gereserveerd). De reservaties ter plaatse (dit jaar minder complex dan vroeger, want slechts 2 etappes ipv de gebruikelijke 3 of 4) zijn dat sinds februari, wanneer we allebei onze vakanties gegarandeerd krijgen en kunnen beginnen kijken waar we naartoe willen. Door Covid zijn vliegvakanties niet aan ons besteed, dus blijft het over de weg en dan is Frankrijk quasi onmiddellijk beslist.
De terugreisetappes zijn zo'n 300-450km langs voornamelijk RD (de geeltjes op de Michelinkaarten)of afgewaardeerde RN's (maar dan voornamelijk de 2x1). De eerste is Aups-Tournon, tweede is Tournon-Magnant en dan Magnant-huis. De heenreis is vreemd genoeg in hetzelfde hotel "Val Moret" in Magnant als op de laatste dag van de terugreis. Om de mensen ter plekke niet in de war te brengen zal ik die dinerstop pas reserveren op zo'n 2 weken voor de daadwerkelijke dag maar dan op m'n vrouw haar naam, het is een leuk spel om te zien of de ervaring anders verloopt en of ze je herkennen of niet. M'n ervaring zegt me immers dat je buiten sterrenrestaurants in Frankrijk niet veel vroeger moet reserveren of je loopt kans dat ze het uit het oog verloren hebben. Hun probleem, maar die stress bespaar ik me toch liever, want vakantie.

Ter info, dit jaar verblijven we bij Chambre d'hôte La Grone in Argelès-sur-Mer en Le Grand Hotel in Aups. Beide zijn voor ons gevestigde waarden qua vriendelijke ontvangst, prijs-kwaliteitsverhouding en uitvalsbasis naar de regio. Het hotel des Azalées in Tournon zal voor ons een ontdekking zijn en ook overnachten bij Val Moret in Magnant is nieuw voor ons. Vanuit Argelès naar Aups stop ik 's middags graag bij Le Resto de la Gare in St-Martin de crau, net van de A54/N113, waar je ook best reserveert van tevoren.

Ik rij immers met een doel in ogen, en een gastronomische stop is een doel op zich. Het behoort aan de vakantie. Ik rij niet met het idee, ik moet om dat uur voorbij die stad zijn en dan zien we wel, ik zou me kapot ergeren als ik die doelstelling niet bereik. Paradoxaal want ik rij liever 150-160 op de autoroute dan 120, dus ergens wil ik wel ergens vlot geraken. Vroeger reed ik veel meer op het gevoel, maar de hele horeca is veranderd, dus is het nu beter om goede plekken te weten ipv ze te moeten herkennen.

Ik weet op zich precies welke gemiddeldes ik "kan" halen in Frankrijk, ttz langs trajecten met het minst aantal rotondes, dorpskernen of flitspalen, en aangezien ik de enige ben met een rijbewijs in dit gezin hebben die parameters meer betekenis. Na 1300km vanuit BE richting zeg maar Menton, Bauduen of Collioure ben ik zelden 10 minuten van m'n target time. Ik vind dat niet slecht als je weet dat wij vertrekken rond 14h en arriveren rond 6h. "La Moyenne" die door m'n ouders zo is ingepeperd heeft er vast wel wat mee te maken.

Want ja, ik vind het immens verrijkend om te kunnen ontbijten op je vakantiestemming na een hele nacht doorgereden te hebben met een simpele croissant al kijkend naar de zonsopgang, voor mij het meest ontwapenende moment van het jaar. Ingegeven door vermoeidheid, ontspanning en wetende dat er 2 weken en zoiets van pure off-the-grid staan te wachten. Het is 1 van de weinige momenten waar ik écht rust vind.

Zonder te liegen heb ik wel zo'n 400 bookmarks qua hotels en restaurants in m'n browser en dus telefoon om op terug te vallen indien nodig, en dan zeg ik maar dat ik er aan de Westkust van Frankrijk van Bray Dunes tot Hendaye misschien zo'n 25 adressen heb, m'n ziel zit in het Zuid-Oosten, ook al heeft de Atlantische Kust door z'n geheel heel mooie dingen te vertellen, maar niet voor een lang verblijf imo. Baskenland is best wel mooi en Ainhoa en Espelette zijn schitterende dorpjes met een scala aan cultuur, en dat treinritje naar La Rhune raad ik écht wel aan (maar zeker dagen op voorhand reserveren, en liefst 's morgens), maar ik heb nooit het voordeel gehad van écht mooi weer en dat is ondanks meerdere keren het geprobeerd te hebben.

Het centrum van Frankrijk is voor mij enkel interessant in het Centraal-Massief, en richting Noord-Oosten heb je nog de Jura-Alsace en delen van de Lorraine. Maar aan de basis is qua vakantiebestemming er voor mij enkel de rechthoek Marseille-Aix-Sospel-Menton plus de binnenkant van de Languedoc zoals Béziers en Narbonne en de Côte Vermeille en de Corbières richting Spanje. De kastelen van de Loire, de historische betekenis van Normandië, de Belle-Epoque van de Vendée...als je het eens gezien hebt, volstaat het op zich.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Chris » ma 04 apr 2022, 19:54

Km357 schreef: ma 04 apr 2022, 19:44 in Aups.
Daar heb ik nog eens deze foto gemaakt. Ik vond het wel echt het stille deel van de Provence.

Afbeelding
D957 Aups by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » ma 04 apr 2022, 20:01

^^ Die dubbele bult links op je foto vanuit Tourtour ziet er trouwens als een quasi artificeel gemaakte pyramide uit. Op mooie dagen en met een geschikte lens kun je vanuit Tourtour zelfs de Mont Ventoux zien, geschatte afstand 60-80km in vogelvlucht.

Afbeelding

In Espelette (om toch bij het Baskenland te blijven) raad ik deze "tent" aan:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 apr 2022, 20:28

Km357 schreef: ma 04 apr 2022, 19:44Baskenland is best wel mooi en Ainhoa en Espelette zijn schitterende dorpjes met een scala aan cultuur, en dat treinritje naar La Rhune raad ik écht wel aan (maar zeker dagen op voorhand reserveren, en liefst 's morgens), maar ik heb nooit het voordeel gehad van écht mooi weer en dat is ondanks meerdere keren het geprobeerd te hebben.
Om ook maar even bij Baskenland te blijven, ik kan Pino wel aanraden om paraplu's mee te nemen. Baskenland is erg mooi en erg groen, maar dat laatste heeft een reden: het regent er veel. Nu ben ik er vaker in begin april geweenst (voor de wielerronde, aan de Spaanse kant van de grens), maar ook eind april, begin mei, zal het weer nog niet heel stabiel zijn, en is de kans dat je een hele week van de stralende zon kan genieten klein.

Pino, ga je eigenlijk naar de Franse of de Spaanse kant van Baskenland? :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 apr 2022, 20:41

Km357 schreef: za 02 apr 2022, 23:51L'Arche, Boeuf Jardinier, bestaat allemaal niet meer,
Er zouden er nog wel een paar L'Arches zijn, als ik deze site moet geloven (onder drie verschillende subformules):
https://www.aires-autoroute-areas.com/n ... -cafeteria
https://www.aires-autoroute-areas.com/n ... e-comptoir
https://www.aires-autoroute-areas.com/n ... rche-tempo

Ik heb willekeurig één van die aires gekozen en een Streetviewbeeld uit 2021 laat nog een L'Arche zien: https://www.google.com/maps/@46.4951149 ... 384!8i8192

Van Le Bœuf Jardinier is er nog eentje over: https://www.aires-autoroute-areas.com/n ... -jardinier

Ook die zat er in 2021 nog: https://www.google.com/maps/@45.3595478 ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Km357 » ma 04 apr 2022, 20:43

^^ Goed, ik speel m'n emotionele kaart van toen ik een kaart in m'n slaapkamer had van al de L'arche aires en ik die over heel FR kon volgen en dat er nu nog een handvol overblijven omwille van een onbekende reden. Voor mij is het duidelijk dat zulke "merken" of brands niet meer van toepassing zijn en eigenlijk niet meer bestaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » di 05 apr 2022, 9:57

Coen Tunnel schreef: ma 04 apr 2022, 20:28 Pino, ga je eigenlijk naar de Franse of de Spaanse kant van Baskenland? :)
Spaanse kant. Drie dagen in San Sebastián, drie dagen Pamplona - in beide gevallen natuurlijk bedoeld als uitvalsbasis voor de omgeving. Frans Baskenland zal er wel bij inschieten, al had ik wel gedacht de etappe van Pamplona richting Saint Emilion (vertrekpunt voor terugreis) binnendoor door de Pyreneeën te rijden.
Km357 schreef: ma 04 apr 2022, 19:44 Ik weet op zich precies welke gemiddeldes ik "kan" halen in Frankrijk, ttz langs trajecten met het minst aantal rotondes, dorpskernen of flitspalen, en aangezien ik de enige ben met een rijbewijs in dit gezin hebben die parameters meer betekenis. Na 1300km vanuit BE richting zeg maar Menton, Bauduen of Collioure ben ik zelden 10 minuten van m'n target time. Ik vind dat niet slecht als je weet dat wij vertrekken rond 14h en arriveren rond 6h. "La Moyenne" die door m'n ouders zo is ingepeperd heeft er vast wel wat mee te maken.
Ik weet niet wat voor gemiddelde er bij jou is ingepeperd, maar mijn ouders (beter: mijn moeder) hielden het zo simpel als “snelweg gemiddeld 100 per uur, OWN eerder 50.” Op de basis van een dag rijden inclusief niet al te lange pauzes. Na al die jaren vind ik dat nog steeds een heel valide uitgangspunt, waarop je dan hoogstens nog wat kunt door-variëren met tijdstippen en wegen waarop je beter of slechter door verwacht te kunnen rijden.

Maar goed, met heel specifieke target-tijdstippen in je hoofd rondrijden doet ergens ook weer af aan het vakantiegevoel. Zeker wanneer er ergens wat onzekerheden in je schema zitten: een avondspits of het precieze tijdstip van vertrek wanneer je praat over waar je ongeveer je eerste of tweede pauze zal houden. En dan is er ook nog een softe factor “sfeer in de auto”. De ene keer ga je lekker, prop je er nog een klein snackje in achterin en rijd je nog een halfuur door; de andere keer ontstaat toch echt om 17.45 uur al het gevoel “kunnen we nú stoppen?” Als je dan gaat eten bij een goede tent als Val Moret (Bib Gourmand, meen ik?), kun je natuurlijk ook wat makkelijker doorbijten dan wanneer het idee is “vlugge hap erin, en dan nog een paarhonderd kilometer.” Want dat is een segment waarin tenten inwisselbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op di 05 apr 2022, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Boeck536 » di 05 apr 2022, 10:16

^^ Binnendoor vanaf Pamplona naar Frankrijk kan ik je aanraden! De route via de N135 en de D933 is zeer de moeite waard, en als er nog wat tijd overschiet kun je een kort bezoek aan Saint-Jean-Pied-de-Port eigenlijk niet achterwege laten. Al was het maar om bij de plaatselijke bakker een Chaumontais de Saint-Jean-Pied-de-Port in te slaan, verreweg de beste in zijn soort 😉

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door sanderl » di 05 apr 2022, 11:15

San Sebastian is echt een heerlijke plek om te vertoeven. Zeker als het mooi weer is. Twee prachtige baaien en 's avonds lekker op straat genieten. Lekker ronddolen en overal wat pintxos eten met een wijntje of een caña. Heerlijk! Kom er graag weer eens terug, alleen jammer dat het ingewikkeld aan te vliegen is. En rijden vind ik het te ver voor een paar dagen.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Boeck536 » di 05 apr 2022, 11:59

^^ je kunt dagelijks met KLM vliegen van Schiphol naar Bilbao, vanaf daar ben je met de auto in ruim een uur in San Sebastián, dat is toch vrij snel. Zonder huurauto ben je op het openbaar vervoer aangewezen en zal het wat langer duren.

Verder ben ik het met je eens dat het een hele fijne en gevarieerde stad is. Als het een beetje waait slaat het schuim van de golven soms over de wandelpromenade, erg spectaculair!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Coen Tunnel » di 05 apr 2022, 14:02

Boeck536 schreef: di 05 apr 2022, 11:59 ^^ je kunt dagelijks met KLM vliegen van Schiphol naar Bilbao, vanaf daar ben je met de auto in ruim een uur in San Sebastián, dat is toch vrij snel. Zonder huurauto ben je op het openbaar vervoer aangewezen en zal het wat langer duren.
Dat zal met de bus vrij vlot gaan. Er is ook een smalspoortrein, maar dat is qua comfort en interieur meer een metro, en dan is het een lange reis van Bilbao naar San Sebastián.

Maar San Sebastián is ook één van mijn favoriete steden, echt heel mooi. Bilbao is trouwens ook niet verkeerd.

Overigens vliegt ook Vueling tussen Amsterdam en Bilbao, maar volgens mij niet dagelijks.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » di 05 apr 2022, 15:24

Bordeaux is ook goed aan te vliegen en ligt op 2,5 uur rijden, is ook goed te doen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » za 30 apr 2022, 21:52

Terugkoppeling:

Heen en terug uiteindelijk toch redelijk dezelfde route gereden. Heen was A10-N10-A63. Terug was A63-A10. De A10 terug reed zo ongelooflijk goed door dat ik bij Tours besloot dat vast te houden en het uur extra van een Grand Contournement van Parijs maar te laten voor een reisdag met meer drukte. Inclusief stops hebben we op een gemiddelde van 110 km/h van Bordeaux naar huis kunnen rijden. Dat is voor mij toch wel ongekend, zeker als er ook zoiets als Parijs in zit en de Nederlandse stukken 100 (toegegeven, niet echt aan gehouden).

Over A10 en N10: N10 is best grappig, maar wat me uiteindelijk het meeste tegenstond waren al die kleine elementen die het verschil maken tussen een verdubbelde RN en een nieuw aangelegde snelweg. De bochten, allemaal kleine heuveltjes, dat soort werk. Dat zijn dan ook elementen die wat onrust brengen bij de passagiers in de auto. De A10 ten noorden van Bordeaux vind ik zeker het eerste uur na Virsac maar in een matige staat, als je bijvoorbeeld kijkt naar groen langs de weg, vangrails etc, en het is daar ook maar 2x2, maar het verschil in comfort is dan toch wel enorm - en je merkt dat dan ook meteen in de snelheden die je kunt halen. Zelfs op een zaterdag was er nog wel enorm veel vrachtverkeer op de N10, zeker vanaf Angoulême (waar de doorsteek vanaf de A20 erbij komt). De N10 is nu trouwens volledig 2x2: de stukjes 2x1 waarover eerder werd geschreven zijn voltooid verleden tijd, hoogstens met uitzondering van iets wat ikzelf eerder zie als een lange verbindingslus bij Poitiers. De stukjes 90 met gelijkvloerse kruisingen zijn er nog wel.

Over het West-Franse landschap: ik vond het zo slecht nog niet. Tuurlijk, het is niet spectaculair, maar het licht glooiende landschap tussen Bordeaux en Orléans biedt toch steeds veranderende gezichten. Wat ergens ook helpt, is dat de landbouw gevarieerd is: het ene moment zie je een bloeiend geel korenveld, dan weer een akker in een andere kleur, dan weer gras en bos. Geen complete monotonie. Het voornaamste wat het saai maakt is in zoverre dat je in zo’n 500 kilometer eigenlijk nul markante punten hebt om naartoe uit te kijken, behalve de grote steden aan weerszijden. En dat zorgt er dan vermoedelijk meteen voor dat de A63 niet als saai wordt ervaren. Want je rijdt maar een uur door die bossen, die trouwens ook wel hun variatie kennen.

Voor wie wil weten hoe het met de eetstops afliep: ik heb geen van de vooraf geselecteerde tenten kunnen uittesten. Heenweg dag 1 werd vooral McDo omdat we rond Antwerpen echt enorm veel vertraging hadden opgelopen. Met twintig minuten uit en weer in de auto kan toch echt alleen daar, zodat we toch nog rond de gedachte 22.30 uur bij ons hotel in Orléans aankwamen. Lunch op heenweg dag 2 en terugweg dag 2 waren zelf ingekochte picknick. Terugweg dag 1 was een Libanese foodtruck naast een Intermarché bij Bordeaux - die was echt prima. Op die drie dagen geen avond-stops nodig gehad.

Tenslotte: benzine in Frankrijk is nu vergelijkbaar in prijs met Spanje, door een (accijns)korting die de Franse staat nu geeft.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 01 mei 2022, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door duikgek89 » za 30 apr 2022, 22:33

Bedankt voor je terugkoppeling.
Pino schreef: za 30 apr 2022, 21:52Over A10 en N10: N10 is best grappig, maar wat me uiteindelijk het meeste tegenstond waren al die kleine elementen die het verschil maken tussen een verdubbelde RN en een nieuw aangelegde snelweg. De bochten, allemaal kleine heuveltjes, dat soort werk. Dat zijn dan ook elementen die wat onrust brengen bij de passagiers in de auto.
Ah, wij vinden dat juist prima omdat dat de autobaan sleur een beetje breekt.

Over het West-Franse landschap: ik vond het zo slecht nog niet. Tuurlijk, het is niet spectaculair, maar het licht glooiende landschap tussen Bordeaux en Orléans biedt toch steeds veranderende gezichten. Wat ergens ook helpt, is dat de landbouw gevarieerd is: het ene moment zie je een bloeiend geel korenveld, dan weer een akker in een andere kleur, dan weer gras en bos. Geen complete monotonie. Het voornaamste wat het saai maakt is in zoverre dat je in zo’n 500 kilometer eigenlijk nul markante punten hebt om naartoe uit te kijken, behalve de grote steden aan weerszijden. En dat zorgt er dan vermoedelijk meteen voor dat de A63 niet als saai wordt ervaren. Want je rijdt maar een uur door die bossen, die trouwens ook wel hun variatie kennen.
Ik snap ik wat je bedoeld; maar dan vind ik de Duitse middelgebergtes toch interessanter. Of zelfs de Spaanse A-62 die anderen ongetwijfeld saaier zullen vinden. Maar goed, over smaak valt niet te twisten en de A10 is verder een vlotte route zoals je ervaren hebt.
Markant punt vind ik nog de watertoren bij Châttellerault.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » za 30 apr 2022, 23:02

^^ Natuurlijk is het Duitse middelgebergte interessanter. Maar ik heb me hier kunnen vermaken, en dat is het belangrijkste. Suggesties in deze draad zaten toch in de doodsaai-hoek, en zo heb ik het zeker niet ervaren. Tours vond ik ergens ook wel een markant punt, met reuzenrad langs de weg en twee rivieren. Ook nog ergens een watertoren. Alleen jammer dat je daar maar 90 mag.

Wat betreft die N10-afwisseling: dat herken ik, maar nog vóór Angoulême begon ik toch al een beetje af te tellen of het nog lang duurde. Sowieso is die afwisseling leuker als je stuurt of actief meekijkt. Wil je even op een telefoon kijken ofzo, dan werkt dat minder. Om over de kinderen op de achterbank maar niet te beginnen. Sowieso is doorbreken van sleur een wat relatief begrip als je rijdt van zuid naar noord; na Bordeaux kun je wel wat doorrijden gebruiken. Richting zuid kan het wat eerder aan de orde zijn, hangt dan vermoedelijk wat af van het tijdstip dat je er rijdt. Doorbreken sleur zoek ikzelf vooral vanaf een uur of drie in de middag, meestal een moment om iets vaker of langer te gaan stoppen en te accepteren dat het doel ook best een halfuur later mag komen. Maar goed, ik weet dat er ook anderen zijn die dan een uurtje OWN-vitamine nemen…

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Baskenland eind juli

Bericht door Pino » vr 27 mei 2022, 20:43

Vorige trip Baskenland beviel zo goed dat we er nog maar twee weken bij hebben geboekt. Bijkomende uitdaging: aankomst zaterdag 30 juli.

Omdat dat natuurlijk het grote wisselweekend is, willen we op donderdag al tot Orléans gaan rijden (fijn hotel, de vorige keer) en boeken we vrijdag-op-zaterdag nabij Pau. Dan is er voor zaterdag maar een klein stukje over, en pas bij Bayonne kom je in de echt grote drukte van de A63 terecht. Ik denk dat het zo uit kan.

In die zin denk ik nu na over de gepaste route Orléans-Pau: A20-A64 of A10-A65? De laatste is een kleine honderd kilometer korter, maar ik vrees voor de A10 Niort-Bordeaux en de passage van Bordeaux. Als je op vrijdagochtend rond achten wegrijdt uit Orléans denk ik dat de files voor kunt zijn (ik baseer dat op filegegevens van deze vrijdag uit de laatste paar jaar), maar ik denk wel dat het lijntje dun is: één ongeval en je gaat heel veel verliezen. Is dat dan een reden om op zeker over Toulouse te rijden? Dat zou in die zin zonde zijn omdat de terugreis ook al over Toulouse zal gaan …

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Chris » vr 27 mei 2022, 20:57

De passage van Bordeaux zal op vrijdag wel problematisch zijn, vanaf Orléans is dat toch wel 4,5 á 5 uur rijden (als niks tegen zit) en tegen de tijd dat je bij Bordeaux bent is de drukte al wel op gang gekomen. Het is niet alleen de ring van Bordeaux, maar ook de A10 voor Bordeaux en het stuk A63 tot de splitsing naar Arcachon.

Het is dat je bij Pau wil overnachten, maar als je na Bayonne de grens over wil is die route wel 200 kilometer langer via Toulouse. En de A20 is bij Brive ook wel zo'n typisch juli-knelpunt dat de rest van het jaar goed doorrijdt.

Verder is de A63 nu 2x3 tot de Spaanse grens. Dat zal niet het probleem zijn zoals vroeger. Echter de Spaanse grensovergang is een wildcard, het leek er op dat er afgelopen weekend grenscontroles waren bij La Jonquera (Spanje-in). Als ze zoiets bij Biritou / Irún doen dan kan het daar ook wel aardig vast lopen.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met Baskenland, echt de Spaanse regio of moeten we meer aan de richting van Pamplona denken (dat in Navarra ligt, maar waar ook Basken wonen). Als je richting Pamplona wil dan is doorsteken vanaf Pau wellicht logischer dan de kustroute naar San Sebastián.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » vr 27 mei 2022, 21:25

^^ San Sebastián, dus weinig alternatief voor grens over bij Bayonne. Wat betreft Pau: dat geeft bij een route over Bordeaux 100 kilometer omweg, maar ik heb er wel een aardig plekje gevonden en ik zie wel op tegen de A63 achter Bordeaux op zowel vrijdag als zaterdag. Dus die 100 extra staat inbegroot. Resteert de vraag of ik die zou moeten verdubbelen (op de heenweg; op de terugweg is de omweg Toulouse ingepland om Airbus te bezoeken).

Orléans naar Ring Bordeaux is maar 450 kilometer over de A10. Dus ik reken daar eerder op 4-4.30 uur als je maar een beetje uit het verkeer weg kunt blijven. Bij Bordeaux zelf wordt drukte onvermijdelijk, maar als ik de stad zelf kan bereiken zonder vertraging, ben ik denk ik wel tevreden. Want ik verlaat het drukste stuk eerder om de A62-A65 op te gaan, en hoef na Bordeaux nog maar een relatief klein stuk. Desnoods gaan we lunchen in de stad, of in Saint Emilion om vanaf daar door te steken naar de A65. En kijk je naar het alternatief, dan kom je Toulouse tegen, wat ook wel wat drukte zal geven - én je hebt die 100 kilometer extra. Daarom dus mijn focus op de vraag of Bordeaux zelf nog een beetje haalbaar zal zijn over de A10. Zit niet zo te wachten op N10, al zal ik daar zeker op terugvallen als ik voor A10 kies en tijdig hoor over vertraging tussen Poitiers en Bordeaux.

Dank voor het meedenken Chris.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Chris » vr 27 mei 2022, 21:41

Ik denk dat minder dan 4,5 uur wel optimistisch is op een vrijdag eind juli. Er zijn grotere werkzaamheden bij Orléans en ten zuiden van Tours. Notoir is ook de invoegfile met de A83 bij Niort, er zijn maar een paar dagen per jaar dat dat vast loopt, maar vrijdag-zaterdag eind juli is dat wel vaste prik. Kan je bypassen door die N10 te nemen. Echter het laatste stuk tot Bordeaux is vaak ook heel erg druk.

Toen ik net mijn rijbewijs had was een kop-staartaanrijding op de A10 bij Saintes het einde van mijn vakantie, dat was ook ergens eind juli op een vrijdag. Het was mijn eerste en vooralsnog enige ongeval (inmiddels 16 jaar geleden). Ik herinner mij dat het toen knetterdruk was op de A10. We waren ook op weg naar San Sebastián.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » vr 27 mei 2022, 21:56

Chris schreef: vr 27 mei 2022, 21:41 Ik denk dat minder dan 4,5 uur wel optimistisch is op een vrijdag eind juli. Er zijn grotere werkzaamheden bij Orléans en ten zuiden van Tours. Notoir is ook de invoegfile met de A83 bij Niort, er zijn maar een paar dagen per jaar dat dat vast loopt, maar vrijdag-zaterdag eind juli is dat wel vaste prik.
Werkzaamheden Orléans lopen vanaf de noordkant van de stad tot het knooppunt A10-A71. Met een hotel pal naast A71-afrit Orléans Centre ga ik die niet tegenkomen op vrijdag. Andere twee pijnpunten bekend: vanaf de A83 blijft het op de drukste momenten eigenlijk wel kritiek tot Bordeaux. Maar als gezegd ontstond op de A10 Tours-Bordeaux vorig jaar eigenlijk geen noemenswaardige vertraging op vrijdag voor 13.00 uur. Om 11 uur was toen de enige vertraging tussen Saint Arnoult en Bordeaux de werkzaamheden bij Orléans, om 13.00 was er 20 minuten vertraging tussen Poitiers en Bordeaux, vermoedelijk op het stuk vanaf Niort. bron

Dat is bepaald geen garantie, maar geeft het gevoel dat het logischer is dan Toulouse. Of je dan vier, vier en een half of vijf uur doet over het stuk is minder belangrijk - zeker ook omdat ik niet in de grote Bordeauxse vrijdagmiddag-richting zal rijden en dus ook niets vóór hoef te blijven.

Inmiddels is het idee gaan kleven om te gaan lunchen in Saint Emilion, ook omdat ik pas om vier uur terecht kan bij de accommodatie bij Pau. En daarheen komt de route A20-A89 in beeld. Files bij Brive mogen op de drukste reisdagen voorkomen, maar vrijdag voor twaalf uur ligt niet erg voor de hand. En na lunch dan niet langs Bordeaux naar de A65, maar lekker D670-D672 afzakken naar Langon, door de wijngaarden. Vijftig kilometer extra tegenover A10, maar redelijk risicovrij.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Baskenland in de meivakantie

Bericht door Pino » ma 15 aug 2022, 10:52

Laatste terugkoppeling nog van de zomertrip: het werd dus "optie Saint Emilion", al hebben we het wijndorpje nooit gehaald. Dat kwam omdat we gewoon wat later vertrokken uit Orléans, te laat om op lunchtijd aldaar te zijn. Daar heb ik op het moment van vertrek eigenlijk ook totaal niet meer over nagedacht - gewoon de A71-A20 gepakt en dat was prima zo op de vrijdagochtend. Na ook nog een wat langere koffiestop dan gebruikelijk (vrienden reden een stukje voor ons de A20 af - hop de Aire de Boismandé op), werd de lunch een supermarkt aan de rand van Brive. De A20 was lekker ontspannen rijden. Er was daar nog niets te merken dat je reed op een vrijdag die bij Bison Futé al rood was. Die drukte waren we gewoon voor. Hadden er mogelijk eerder de vruchten van: op de aire stonden stalletjes waar vers fruit uit de regio werd gekocht (en live geperst als je sap wilde) en die had er op een gemiddelde vrijdag denk ik echt niet gestaan. Ook het stukje rond Brive ging prima: ja, dat was wat drukker, maar nog in de verste verte geen file.

De A89 was vervolgens lekker leeg. En omdat we Saint Emilion toch niet gingen halen, kwam de vraag op hoe het beste door te steken naar de A65. De oorspronkelijk gedachte doorsteek Libourne - Saint Emilion - Sauveterre de Guyenne - Langon was volgens Google Maps iets langzamer dan Mussidan - Sainte Foy - Duras - Le Réole. Dus we gingen voor de laatste. Waze gaf trouwens aan dat A89 volgen tot aan Bordeaux en dan via de ring en de A62 naar de A65 nog sneller zou zijn, maar daar had ik weinig fiducie in. Het werd op deze manier een aardig toeristisch tripje, waarna we op de uitgestorven A65 nog even wat "verloren tijd" konden inhalen. Volgende ochtend een zorgeloze trip gehad naar San Sebastián.

Totale score volgens Google Maps: tussen Orléans en Bayonne een 150 kilometer extra en 1.45 uur langer dan wat bij filevrij verkeer haalbaar was geweest. Dat maakt het nooit een echt logisch alternatief op weg naar Baskenland: met tijdig vertrek uit Orléans op de vrijdag had ik vermoedelijk een file-vertraging tussen de 1.00 en 1.30 uur opgelopen over de reguliere A10-A63-route tot aan Bayonne. Dat wil zeggen: zolang je niet met een keiharde stremming te maken krijgt, want op deze vrijdag is de A10 zo tussen 11 en 12 uur afgesloten geweest bij Niort vanwege een ongeval (bron) en daar had ik zomaar achter kunnen zitten. Hoe dan ook was het een leuke toeristische optie en pak 'm beet een halfuur langer moeten rijden en dan nul file en aardig landschap zorgt ook wel weer voor wat goede sfeer in de auto als je dan toch rond dit weekend wilt/moet rijden. Gerekend van Orléans naar Pau (40 kilometer extra en 45 minuten langer) zou ik het iedereen aanraden op een rode vrijdag als deze. Hoewel de route over Toulouse dan wel een vergelijkbaar resultaat zal opleveren in reistijd (uiteraard niet in tol en benzine). Hoe dan ook ben ik de A20 wel weer een beetje meer gaan waarderen!

Plaats reactie