Is dit een in-/uitrit?
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Is dit een in-/uitrit?
Beste lezers,
Ik wil graag weten wie er voorrang heeft in onderstaande situatie:
Hongerlandsedijk te Spijkenisse
Vanuit de hoofdweg (asfalt en doorlopend) rijd ik langs een appartementencomplex waar meerdere kleine parkeerterreinen zijn aangelegd. Ik heb onderaan afbeeldingen toegevoegd van de verkeerssituatie.
Deze parkeerterreinen hebben een andere constructie, namelijk klinkers. Er is geen sprake van wegverhoging of drempels. Wel is het bestemmingsverkeer beperkt, doordat de terreinen enkel toegang bieden tot de parkeerplaatsen, een aantal winkels onder de woningen en een ondergrondse parkeergarage. Er zijn geen voorrangsregels aangegeven. Wel zijn er aan het begin en eind van de weg 2 P-borden met een pijl eronder. Deze wijzen dus naar de parkeerterreinen.
Kan iemand mij ophelderen? Zijn dit in-/uitritten of niet? Wie heeft er dus voorrang, auto op de asfaltweg of auto vanuit een van de parkeerterreinen (ervan uitgaande dat de parkeerterreinen zich rechts van de asfaltweg bevinden).
https://th.bing.com/th/id/OIP.b1cUFAiA5 ... mgDet&rs=1
https://th.bing.com/th/id/OIP.vDwdEgdFO ... mgDet&rs=1
https://th.bing.com/th/id/OIP.o3aOlB5TM ... mgDet&rs=1
Alvast bedankt!
Ik wil graag weten wie er voorrang heeft in onderstaande situatie:
Hongerlandsedijk te Spijkenisse
Vanuit de hoofdweg (asfalt en doorlopend) rijd ik langs een appartementencomplex waar meerdere kleine parkeerterreinen zijn aangelegd. Ik heb onderaan afbeeldingen toegevoegd van de verkeerssituatie.
Deze parkeerterreinen hebben een andere constructie, namelijk klinkers. Er is geen sprake van wegverhoging of drempels. Wel is het bestemmingsverkeer beperkt, doordat de terreinen enkel toegang bieden tot de parkeerplaatsen, een aantal winkels onder de woningen en een ondergrondse parkeergarage. Er zijn geen voorrangsregels aangegeven. Wel zijn er aan het begin en eind van de weg 2 P-borden met een pijl eronder. Deze wijzen dus naar de parkeerterreinen.
Kan iemand mij ophelderen? Zijn dit in-/uitritten of niet? Wie heeft er dus voorrang, auto op de asfaltweg of auto vanuit een van de parkeerterreinen (ervan uitgaande dat de parkeerterreinen zich rechts van de asfaltweg bevinden).
https://th.bing.com/th/id/OIP.b1cUFAiA5 ... mgDet&rs=1
https://th.bing.com/th/id/OIP.vDwdEgdFO ... mgDet&rs=1
https://th.bing.com/th/id/OIP.o3aOlB5TM ... mgDet&rs=1
Alvast bedankt!
-
- expressweg
Re: Is dit een in-/uitrit?
Dit is een uitrit, omdat het een beperkte functie heeft (enkel parkeren).
-
- 2x3 autosnelweg
En de wegbeheerder is een oetlul omdat de situatie niet duidelijk genoeg is.
-
- 2x4 autosnelweg
Ongegeneerd gekopieerd uit een ander topic, maar hier wel degelijk relevant:
Dus in het voorbeeld van topicstarter gaat het om de beperkte bestemming en is er (zoals reeds aangegeven) sprake van een uitrit. En (ook al aangegeven) dat had de wegbeheerder wel iets duidelijker mogen vormgeven.Attietattie schreef: ↑ma 17 jan 2022, 11:31Een uitrit kenmerkt zich op 2 manieren. Óf door een uitritconstructie, óf door zijn beperkte bestemming (denk aan een bedrijventerrein). De uitritconstructie zou inderdaad bij voorkeur verhoogd uitgevoerd moeten worden. Maar, het geldt niet andersom: verhoogde uitvoering is dus niet per definitie een uitrit.Alex52889 schreef: ↑ma 17 jan 2022, 10:25Ik dacht dat een kruising met een uitrit altijd ongelijkvloers moest zijn. Zoals hier
https://maps.app.goo.gl/YikyJstjAtPzzpY97
In dat voorbeeld van daarnet zag je een drempel, maar geen uitritconstructie. Het feit dat jij denkt dat het een uitrit is en dat anderen weten dat het niet zo is, betekent dat de wegbeheerder faalt. Er mag geen discussie bestaan over of iets wel of niet een uitrit is. Daarom is er al terecht opgemerkt dat de drempel verder in de straat had moeten liggen, óf dat de boel netjes als uitrit moet worden ingericht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Secretaris
Ik zou hier verkeer van rechts gewoon voorrang geven, aangezien ik dit niet als een uitrit zou beleven vanaf de hoofdweg, want er is geen doorlopend trottoir.
Bovendien kan ik vanaf de weg niet zien dat deze zijwegen alleen maar dienen voor het parkeren, want er staat geen bord
aan het begin van deze zijwegen. Maar dan nog zou ik rechts voorrang verlenen.
Bovendien kan ik vanaf de weg niet zien dat deze zijwegen alleen maar dienen voor het parkeren, want er staat geen bord

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- expressweg
Sowieso had het ontwerp van deze parkeerplaatsen beter gemoeten. Als bewoners afval in de containers willen dumpen moeten ze op de rijbaan staan. Had er daar een stoep gelegen met een uitritconstructie dan was alles veel duidelijker geweest.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is dus waarom ik aangaf dat ik iets vind van de wegbeheerder. Als je langs de poort van een bedrijf of een oprit van een huis komt is het al vlug zonder twijfel duidelijk dat het uitrit is. Maar hier kun je dat vanuit een auto al rijdende toch lastig zien denk ik.Kaaiman schreef: ↑ma 04 apr 2022, 16:54 Ik zou hier verkeer van rechts gewoon voorrang geven, aangezien ik dit niet als een uitrit zou beleven vanaf de hoofdweg, want er is geen doorlopend trottoir.
Bovendien kan ik vanaf de weg niet zien dat deze zijwegen alleen maar dienen voor het parkeren, want er staat geen bordaan het begin van deze zijwegen. Maar dan nog zou ik rechts voorrang verlenen.
En waar een vergissing bij parkeerverboden bij gebruik van gezond verstand 9 van de 10 keer hooguit met een bon afloopt, is potentiele onduidelijkheid bij voorrangssituaties gewoon gevaarlijk. Auto tegen auto zal in dit geval vermoedelijk alleen wat deuken, krassen en barsten opleveren, maar één van de partijen zal maar een motorrijder of rollator-voortduwer zijn!..
We hadden het laatst over poging tot zware mishandeling? Dan sluit wegbeheerders die dergelijke situaties aan laten leggen ook maar op.
-
- 2x4 autosnelweg
Daar heeft de weginrichting niet echt invloed op.
Maar goed, de strekking van je verhaal is duidelijk.Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x3 autosnelweg
-
- autoweg
Ik ben vast niet de enige die ook eventjes op Google Maps / Streetview heeft gekeken... en gezien heeft dat het toen nog in aanbouw was
https://www.google.nl/maps/@51.852111,4 ... 312!8i6656

-
- zandpaadje
Klopt inderdaad, het is er vrij nieuw. Gelukkig zijn de terreinen en de hoofdweg waar ik naar refereer wel erg duidelijk te zien wanneer er iets verderop wordt gekeken.Victor schreef: ↑ma 04 apr 2022, 19:28 Ik ben vast niet de enige die ook eventjes op Google Maps / Streetview heeft gekeken... en gezien heeft dat het toen nog in aanbouw was![]()
-
- autoweg
Andere situatie, uit deze compilatievideo, Casembrootstraat Westkapelle.
https://www.google.nl/maps/@51.5287435, ... 384!8i8192
Is dit een uitrit? Ik zo zeggen van niet omdat er best wel moeite is gedaan om de stoep niet door te laten lopen. Andere tegels, geen drempel, aan de andere kant loopt de stoeprand niet door.
Dashcammer vindt van wel.
https://www.google.nl/maps/@51.5287435, ... 384!8i8192
Is dit een uitrit? Ik zo zeggen van niet omdat er best wel moeite is gedaan om de stoep niet door te laten lopen. Andere tegels, geen drempel, aan de andere kant loopt de stoeprand niet door.
Dashcammer vindt van wel.
-
- autoweg
Uitrit. Vermoedelijk is het hoogteverschil verdwenen na aanleg van het plateau. Maar de doorlopende stoeprand en tegels zijn wat mij betreft duidelijk zat.
-
- 2x3 autosnelweg
Broddelwerk dit. Een uitritconstructie zou eigenlijk zodanig vormgegeven moeten zijn dat bij de (gemiddelde) weggebruiker geen enkele twijfel zou moeten zijn of er al dan niet sprake is van een uitritconstructie. Alleen het feit al dat op dit forum de vraag wordt gesteld of het al dan niet een uitrit is maakt al duidelijk dat de wegbeheerder onvoldoende duidelijk is in de inrichting van de weg. En dit geval behoort toch wel in de categorie meest treurig.
Mijn gevoel zegt geen uitrit, met name omdat de stoep niet doorloopt (al hebben de tegels op de rijbaan grofweg eenzelfde kleur als de stoep) en er geen drempelconstructie is. Wel een doorlopende stoeprand, maar ik vind het wat weinig om het alleen op basis van dat feit als uitrit te bestempelen.
Die straat ligt overigens wel vol van broddelwerk, want hier zouden fietsers van rechts voorrang moeten krijgen, maar ik vraag me af hoe vaak dat fout zal gaan. En wat is dit dan: uitrit, gelijkwaardige kruising (met verkeer van rechts in de voorrang)? Die 'stoeprand' houdt gewoon ergens midden op de weg op.
En aangezien het aan de overkant een verplicht fietspad is, moeten fietsers vanaf deze kant met gevaar voor eigen leven (in een bocht en met een zijweg er nog eens bij) de weg oversteken om op dat fietspad uit te komen.
Mijn gevoel zegt geen uitrit, met name omdat de stoep niet doorloopt (al hebben de tegels op de rijbaan grofweg eenzelfde kleur als de stoep) en er geen drempelconstructie is. Wel een doorlopende stoeprand, maar ik vind het wat weinig om het alleen op basis van dat feit als uitrit te bestempelen.
Die straat ligt overigens wel vol van broddelwerk, want hier zouden fietsers van rechts voorrang moeten krijgen, maar ik vraag me af hoe vaak dat fout zal gaan. En wat is dit dan: uitrit, gelijkwaardige kruising (met verkeer van rechts in de voorrang)? Die 'stoeprand' houdt gewoon ergens midden op de weg op.

-
- autoweg

En dat is als leek, niet als expert van de voorschriften etc. Dus als leek zou ik hier géén voorrang geven aan verkeer uit de zijstraat.
-
- zandpaadje
Al jaren vraag ik me af of deze weg hier van rechts een uitrit is of niet: https://www.google.nl/maps/@52.8329586, ... 384!8i8192
Qua inrichting zou er geen twijfel over moeten bestaan, omdat dit gewoon is ingericht als gelijkwaardige T-splitsing. Echter, de weg van rechts leidt alleen maar naar de Albert Heijn met bijbehorende parkeerplaatsen en verder is daar niks te vinden.
Qua inrichting zou er geen twijfel over moeten bestaan, omdat dit gewoon is ingericht als gelijkwaardige T-splitsing. Echter, de weg van rechts leidt alleen maar naar de Albert Heijn met bijbehorende parkeerplaatsen en verder is daar niks te vinden.
-
- Moderator
Ha, ik ben daar in december nog met de vrachtwagen geweest. Wel een uitdaging om daar met 16 meter te lossen op die parkeerplaats, je blokkeert alles. Typisch zo'n supermarkt waar de aanlevering per vrachtwagen een afterthought is gebleken.
Ik zou zeggen dat dit geen uitrit is, omdat vanaf de doorgaande weg niet te zien is dat het een weg met beperkte bestemming is. En het dus een kruising met voorrang van rechts is.

Ik zou zeggen dat dit geen uitrit is, omdat vanaf de doorgaande weg niet te zien is dat het een weg met beperkte bestemming is. En het dus een kruising met voorrang van rechts is.

-
- 2x3 autosnelweg

Formeel is het niet als uitrit te beschouwen, maar eigenlijk had dit er best eentje kunnen/moeten zijn.
-
- expressweg
Die weg leidt ook naar een koffiezaakje en de zijingang van de begraafplaats. Dat alles bij elkaar lijkt mij voldoende om te zeggen dat het geen beperkte bestemming is.Joey94 schreef: ↑ma 27 jun 2022, 16:20 Al jaren vraag ik me af of deze weg hier van rechts een uitrit is of niet: https://www.google.nl/maps/@52.8329586, ... 384!8i8192
-
- zandpaadje
Fijn dat hier de gedachten allemaal hetzelfde zijn en men hetzelfde vindt als wat ik zelf ook vind. Iedereen die ik spreek over dit kruispunt zegt dat het een uitrit is, omdat het een beperkte bestemming is, maar het klopt inderdaad dat er nog wel wat meer bestemmingen te vinden zijn dan alleen de supermarkt. Die was ik zelf ook even uit het oog verloren. In de praktijk zie ik daar altijd dat het als uitrit wordt behandeld, maar heb daar gelukkig nog nooit gevaarlijke praktijken gezien.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Heb zelf jaren daar gewerkt als vakkenvuller en vrachtwagens hadden altijd enorm veel moeite om op de goede plek terecht te komen zonder mensen in de weg te zitten of bijna geparkeerde auto's te raken.