Tolwegen Frankrijk

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ronald-vd
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 16:45

Tolwegen Frankrijk

Bericht door ronald-vd » wo 03 jul 2019, 21:36

Hoi,

Binnenkort gaan wij van brabant naar vieux boucau in Frankrijk, helaas komt mijn creditcard te laat geleverd waardoor ik gewoon cash de tol moet betalen, dit is echter geen probleem denk ik, alleen op de anwb site staat dat het rond bordeaux verplicht kan zijn om met creditcard te betalen?

Op een (nog) zeer beperkt aantal trajecten kan bij de automaten uitsluitend betaald worden met creditcard of via télépéage, dus niet contant of met een Nederlandse bankpas. Dat is bijvoorbeeld het geval op een stuk van de A63 van Irun richting Bordeaux. Mocht dit tot problemen leiden omdat bijvoorbeeld uitsluitend contant geld bij de hand is, dan kan assistentie worden gevraagd via de intercom.

Heeft iemand hier ervaring mee? lijkt me dat je toch wel gewoon contant kan betalen?

Alvast bedankt,

Ronald

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Chris » wo 03 jul 2019, 21:45

Ik heb de A63 een paar keer gereden de afgelopen jaren, maar alleen met een télépéage badge.

Volgens de website van de concessionair kan je wel gewoon contant betalen, maar alleen met briefgeld van 5, 10 en 20 euro: https://www.a63-atlandes.fr/fr/moyens-de-paiement/

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 03 jul 2019, 21:50

Rij gewoon rond de barrières van de A63, kost je wat tijd maar wint je uiteindelijk wel een apero voor 2.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 jul 2019, 22:02

Daar is inderdaad vrij gemakkelijk omheen te rijden. Scheelt je op heel drukke (zwarte zater)dagen nog tijd ook omdat er voor de tolstations files kunnen staan. Ik heb wel eens uitgelegd hoe je er omheen kan rijden, er zijn omleidingsroutes met S-nummers die je kan volgen:

viewtopic.php?f=135&t=15310&p=757357&#p757357

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Pino » wo 03 jul 2019, 23:52

Chris schreef: wo 03 jul 2019, 21:45 Ik heb de A63 een paar keer gereden de afgelopen jaren, maar alleen met een télépéage badge.
Het is natuurlijk nog niet te laat om nog tijdens de heenrit een Telepéage-badge te regelen, bijvoorbeeld bij het SANEF-kantoor bij het oprijden dan wel afrijden van het tolstuk richting Parijs. Telepeage is toch de toekomst, en makkelijker dan creditcard. Die SANEF-kantoren zijn trouwens wel dicht in het weekend; zie voor meer info hun website.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 jul 2019, 23:58

^^ Je kunt natuurlijk ook heel makkelijk even in Nederland naar een ANWB-winkel gaan, daar kun je de badge direct mee krijgen. Ik heb vorige week mijn badge voor Frankrijk gewisseld voor een badge voor Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Pino » do 04 jul 2019, 0:35

Dat laatste zal zeker makkelijker zijn dan een bezoekje bij SANEF, op een reisdag dat je vooral kilometers wilt maken. En SANEF biedt meen ik ook nog niet de badges mét Italië aan.

Henk60
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 9:49

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Henk60 » vr 08 apr 2022, 13:22

Hallo,
Wie kan helpen. Ik vind alleen maar wazige antwoorden met zoeken, misschien is hier iemand duidelijk?
Ik wil dit jaar naar Spanje met de caravan en nu langs de westkust de grens over. Ik wil tol zoveel mogelijk vermijden.
Ik maak een route met Google maps. Via Vierzon A20 Limoges N141 en dan N10 richting Bordeaux. Om Bordeaux is tolvrij en dan nog een stuk A63 tolvrij. Dan ga ik via de D834 naar Mont de Marsan naar een camping. Ik heb aangegeven dat ik geen tolroutes wil rijden. Google maakt de route via de A63 naar de D834. Als ik echter goed kijk moet je toch een stukje tolweg nemen op de A63 om bij de D834 te komen.
Voor dit kleine stukje wil ik dan wel tol betalen, maar ik wil contant betalen en ik heb gelezen dat dit op de A63 niet kan.
Wie kan me adviseren hoe ik dit moet oplossen?
Groeten
Henk

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Pino » vr 08 apr 2022, 14:01

Als je bij afrit 18 afslaat, rijd je nog precies tolvrij. Je hebt dan een stukje gereden over een deel dat weliswaar in concessie is gegeven, maar waarvoor je alleen betaalt als je ten zuiden van deze afrit het tolstation van Saugnacq-et-Muret passeert.

Onmogelijkheid om op de A63 met cash te betalen zegt me trouwens zo heel vlug niets. De positie als hiervoor omschreven, met briefgeld, is wat mij bijstaat.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Jeff » vr 08 apr 2022, 14:09

Mappy gebruiken.
Houdt perfect rekening met tol, brandstofkosten enz (nadat de brandstofkosten en verbruik zijn ingevoerd)

Henk60
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 9:49

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Henk60 » vr 08 apr 2022, 14:20

Pino schreef: vr 08 apr 2022, 14:01 Als je bij afrit 18 afslaat, rijd je nog precies tolvrij. Je hebt dan een stukje gereden over een deel dat weliswaar in concessie is gegeven, maar waarvoor je alleen betaalt als je ten zuiden van deze afrit het tolstation van Saugnacq-et-Muret passeert.

Onmogelijkheid om op de A63 met cash te betalen zegt me trouwens zo heel vlug niets. De positie als hiervoor omschreven, met briefgeld, is wat mij bijstaat.
Zoek maar eens contant betalen op A63, dan zie je dat het niet gaat. Ik hoop dat er wel een mogelijkheid is, ik heb geen credit card en ga die hiervoor niet extra aanschaffen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Chris » vr 08 apr 2022, 14:26

Je kan op de A63 gewoon contant betalen volgens de website van de concessionair: https://www.a63-atlandes.fr/fr/moyens-de-paiement/

Er staat wel bij dat dit alleen met biljetten van 5, 10 en 20 euro kan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Pino » vr 08 apr 2022, 14:36

Hier een mooi Streetview-beeld van de automaten aan de A63: https://goo.gl/maps/PWDUFBT7HdEbsFT9A

Dus inderdaad betalen met biljetten van 5, 10 of 20 euro. Je krijgt vervolgens wel muntgeld retour. Ik zie daar trouwens ook een Maestro-logo staan, dus je zou ook gewoon je Nederlandse pinpas kunnen gebruiken en hebt geen creditcard nodig.

Henk60
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 9:49

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Henk60 » vr 08 apr 2022, 14:46

Bedankt voor deze info, duidelijk. Hoe kunnen ze op andere plekken beweren dat je niet contant kunt betalen op de A63?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door waldo79 » vr 08 apr 2022, 14:48

Zelf beweringen controleren, Henk. En dat kan het beste bij de tolmaatschappij zelf ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Chris » vr 08 apr 2022, 14:51

Wellicht omdat je betaalt bij een automaat in plaats van traditioneel bij een bemand tolhokje.

Henk60
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 9:49

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Henk60 » vr 08 apr 2022, 14:52

Nogmaals bedankt, ik ga die route nemen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Pino » vr 08 apr 2022, 14:54

Chris schreef: vr 08 apr 2022, 14:51 Wellicht omdat je betaalt bij een automaat in plaats van traditioneel bij een bemand tolhokje.
Dat veroorzaakt het inderdaad, denk ik. En zelfs de woorden contant en cash impliceren dat je met iedere munt of biljet mag aankomen, en da’s dus niet het geval. Hoe dan ook: voor mensen zonder creditcard is dus tegenwoordig vrij algemeen ook de gewone pinpas beschikbaar als betaalmethode. Dat zet nóg wat minder druk op deze ketel!

RikB
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door RikB » vr 08 apr 2022, 16:28

Op de A63 zitten veel tolstations waar je met caravan ongeveer 5 euro per station betaalt. Ging bij mij 3 jaar geleden prima met de nederlandse betaalpas.
Let in Spanje op bij betalen bij zo'n tolhokje. Mijn pas 'deed het niet'... en ik kreeg een euro te weinig terug. Moet je bij een Hollander niet proberen natuurlijk. Ik heb geen moeite gedaan te vertalen, maar kreeg direct m'n euro 8-)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door duikgek89 » vr 08 apr 2022, 17:57

Bordeaux - afslag 18 naar de D384 is inderdaad tolvrij te berijden zoals Pino ook aangaf, dus je gaat geen issues hebben qua betalen op de A63.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Willem » vr 08 apr 2022, 22:28

Zat zojuist te kijken naar het toltarief van de route tussen Troyes en Nevers via de A5, A19 en A77.

Om eerlijk te zijn vind ik die grofweg 20 euro voor zo'n route door een vrij saai en licht glooiend landschap erg aan de hoge kant.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Pino » vr 08 apr 2022, 22:48

^^ Dacht dat met name de A19 aan de dure kant was - terwijl die nu juist een beetje promotie verdient als onderdeel van routes die ruim om Parijs heen gaan. Als je vanuit Nederland naar Nevers wilt (en dan goedkoop door naar Clermont en Montpellier?) ben je meen ik goedkoper uit vanaf Valenciennes dan wanneer je bij Reims de tolweg opgaat. Maar dat ligt niet alleen aan kilometerprijs; ook aan de omweg die je maakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Chris » vr 08 apr 2022, 22:49

Tja dat is overal in Frankrijk zo. Je betaalt voor de premium ervaring: rustige autosnelwegen die in goede staat verkeren en goede voorzieningen hebben. Noord-zuid door heel Frankrijk kost je gewoon 60-80 euro. Het hoort bij een vakantie moet je maar denken. Je hoeft het niet elke week te betalen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door brytje008 » vr 08 apr 2022, 22:58

Willem schreef: vr 08 apr 2022, 22:28 Zat zojuist te kijken naar het toltarief van de route tussen Troyes en Nevers via de A5, A19 en A77.

Om eerlijk te zijn vind ik die grofweg 20 euro voor zo'n route door een vrij saai en licht glooiend landschap erg aan de hoge kant.
Ik denk eerlijk gezegt niet dat tolmaatschappijen de prijs bepalen aan de hand van hoe mooi het landschap is.. :lol: Je betaald gewoon voor de goede staat van de wegen en voorzieningen. En de kwaliteit van de tolwegen is altijd top.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Willem » za 09 apr 2022, 0:10

De gedachte achter de opmerking van Pino klopt.

Inderdaad zat ik stiekem te denken aan een relatief tolvrije route naar Montpellier door vanaf Brussel via Charleroi en Reims naar Troyes te rijden. En vanaf daar binnendoor via de N77, N151 naar Nevers om vervolgens via de A77/N7 weer de A71 te bereiken.

Zonder in de categorie reisadviezen te willen belanden geven alle reisadviezen tussen zeg Reims en Nevers/Moulins de route via ofwel Parijs, ofwel A26, A5, A19 en A77 aan. Ondanks de tol en extra kilometers (en ja: her is sneller).

Vandaar mijn vraag. Dat zal. Maar ik schrok eigenlijk wel van het toltarief van deze route versus de "normale" route via Parijs. De laatste route heeft meer tolweg maar is goedkoper.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door duikgek89 » za 09 apr 2022, 0:59

Willem schreef: vr 08 apr 2022, 22:28 Zat zojuist te kijken naar het toltarief van de route tussen Troyes en Nevers via de A5, A19 en A77.

Om eerlijk te zijn vind ik die grofweg 20 euro voor zo'n route door een vrij saai en licht glooiend landschap erg aan de hoge kant.
Ik vraag me af hoeveel mensen op die route de tolweg nemen. De route via de N151 en N77 is 70km korter en duurt maar een paar minuten langer. Dus de route via de peage kost dan ook nog eens 10 a 20 euro extra brandstof, terwijl het niet veel oplevert.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 09 apr 2022, 7:27

^^ De tolweg rijdt natuurlijk wel beduidend comfortabeler. Om die reden heb ik ook wel eens omwegen over de tolweg genomen. Die factor comfort kan voor mensen ook wat waard zijn. Want ook zonder tijdswinst, is een relaxtere rit natuurlijk ook erg prettig.

Of dat het bedrag aan tol waard is, zal voor iedereen anders zijn.
Willem schreef: za 09 apr 2022, 0:10Vandaar mijn vraag. Dat zal. Maar ik schrok eigenlijk wel van het toltarief van deze route versus de "normale" route via Parijs. De laatste route heeft meer tolweg maar is goedkoper.
Zoals Pino al aangaf is de A19 relatief duur. Ik heb zelf wel eens gekeken naar de tol op de route Bordeaux-Metz. A10-A19-A5-A26-A4 ligt voor de hand, maar is beduidend duurder dan A10-A86-A4 via Parijs. Via Parijs is slechts 8 km langer, maar scheelt een tientje aan tol. Nu heb je via Parijs wel wat meer tolvrije kilometers (via de A19 helemaal niks), maar volgens mij lopen de tolconcessies voor de A10 en A4 vrij diep de regio Parijs in, ondanks dat je niet overal tol hoeft te betalen.

Anderzins kun je natuurlijk beredeneren dat je voor een tientje extra de hele ellende rond Parijs vermijdt door er ruim omheen te gaan, wat een rit ontegenzeggelijk een stuk minder hectisch maakt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Km357 » za 09 apr 2022, 7:43

duikgek89 schreef: za 09 apr 2022, 0:59
Willem schreef: vr 08 apr 2022, 22:28 Zat zojuist te kijken naar het toltarief van de route tussen Troyes en Nevers via de A5, A19 en A77.

Om eerlijk te zijn vind ik die grofweg 20 euro voor zo'n route door een vrij saai en licht glooiend landschap erg aan de hoge kant.
Ik vraag me af hoeveel mensen op die route de tolweg nemen. De route via de N151 en N77 is 70km korter en duurt maar een paar minuten langer. Dus de route via de peage kost dan ook nog eens 10 a 20 euro extra brandstof, terwijl het niet veel oplevert.
Dat zijn wegen met veel vrachtverkeer, een Vmax 80 en veel flitsers. Mij zien ze daar alvast niet hoor.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Pino » za 09 apr 2022, 7:56

Coen Tunnel schreef: za 09 apr 2022, 7:27Zoals Pino al aangaf is de A19 relatief duur. Ik heb zelf wel eens gekeken naar de tol op de route Bordeaux-Metz. A10-A19-A5-A26-A4 ligt voor de hand, maar is beduidend duurder dan A10-A86-A4 via Parijs. Via Parijs is slechts 8 km langer, maar scheelt een tientje aan tol. Nu heb je via Parijs wel wat meer tolvrije kilometers (via de A19 helemaal niks), maar volgens mij lopen de tolconcessies voor de A10 en A4 vrij diep de regio Parijs in, ondanks dat je niet overal tol hoeft te betalen.

Anderzins kun je natuurlijk beredeneren dat je voor een tientje extra de hele ellende rond Parijs vermijdt door er ruim omheen te gaan, wat een rit ontegenzeggelijk een stuk minder hectisch maakt.
De A10-concessie loopt tot de N118/N104 bij Les Ulis. Dat is vergelijkbaar met de andere invalswegen. De A4-concessie loopt tot Noisy-le-Grand; dat is inderdaad wat verder naar binnen. Maar ook daar begin je pas met betalen buiten de A104. De A6 is een uitzondering, want daar begin je pas met betalen bij de afrit naar Fontainebleau (afrit naar de voormalige N6 en N7), vrij ruim buiten de A104.

Uiteindelijk moeten tolwegen door hun eigen gebruikers worden betaald, eventueel met wat kruisbestuiving uit drukkere wegen binnen dezelfde concessie. Het is daarmee ergens onvermijdelijk dat rustige wegen die bedoeld zijn om verkeer met een grote bocht om Parijs te leiden aan de dure kant zijn per kilometer. In combinatie met het tolvrij kunnen passeren van Parijs praat je dan toch wel over significante bedragen. Dat geeft dan toch een van de beperkingen aan van het tol-model. Je zou als overheid nu juist willen dat de grote bocht wordt gepromoot. Met méér dan “het is een tientje extra, maar wel relaxter.”
Willem schreef: za 09 apr 2022, 0:10 Vandaar mijn vraag. Dat zal. Maar ik schrok eigenlijk wel van het toltarief van deze route versus de "normale" route via Parijs. De laatste route heeft meer tolweg maar is goedkoper.
Dan verkijk je je erop hoeveel tolvrije stukken er zitten in de route Valenciennes-Parijs-Nevers. Want als je kijkt naar de stukken in handen van de tolmaatschappijen, rijd je vanaf Valenciennes tot aan het punt dat de beide opties bij elkaar komen op het knooppunt A19-A77 maar 213 kilometer in concessie (157 kilometer A2-A1 vanaf aansluiting Hordain tot de A104, en dan nog eens 56 kilometer vanaf A6-afrit Fontainebleau). Rijd je volledig snelweg vanaf Reims naar datzelfde knooppunt, dan praat je over 257 kilometer. De route over Troyes is vanuit Reims zelfs langer in kilometers dan terugrijden naar Parijs, de A104 pakken en dan A6-A77. Die laatste is natuurlijk ook goedkoper, want minder concessie-kilometers. Reken je vanaf de splitsing E19-E420 bij Nivelles, dan is de rit over Reims een 73 kilometer langer dan over Parijs. Tenzij het plan voor een A26 Troyes-Bourges nog eens uit een ijskast komt, wordt dat nooit een logische route - en dus ook nooit een goedkope.

Als ik een beetje kijk naar de opties om naar Perpignan te komen, valt met de route Valenciennes-Parijs-Nevers-Clermont-Montpellier wel twintig euro tol te besparen ten opzichte van de andere routes die kant uit (Luxembourg-Lyon, A20-A61 en A71-A75 is redelijk lood om oud ijzer). Wanneer de A79 opent, zal het wat minder worden, maar toch. En je rijdt maar een relatief klein stukje enkelbaans. Of het je keuze moet bepalen voor je reisroute naar het zuiden, mag ieder voor zich bepalen. Ik heb zelf nu wel zin om het een keer te proberen: minder voor het geld, meer voor het alternatief.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen Frankrijk

Bericht door Pino » za 23 apr 2022, 16:27

Pino schreef: vr 08 apr 2022, 14:36 Hier een mooi Streetview-beeld van de automaten aan de A63: https://goo.gl/maps/PWDUFBT7HdEbsFT9A

Dus inderdaad betalen met biljetten van 5, 10 of 20 euro. Je krijgt vervolgens wel muntgeld retour. Ik zie daar trouwens ook een Maestro-logo staan, dus je zou ook gewoon je Nederlandse pinpas kunnen gebruiken en hebt geen creditcard nodig.
Kleine update van de A63. Door heel Frankrijk kun je bij de tolstations nu contactloos betalen. Maar niet bij Atlandes op het noordelijke stuk van de A63. En je raadt het al: wij moesten even zoeken naar pasjes nadat we een hele trip alles met telefoon hadden gedaan (batterij van mijn badge bleek leeg).

Even over de Spaanse grens wel contactloos, maar daar deed de Maestro het niet. Was daar dus cash of creditcard.

Plaats reactie