Chris schreef: ↑vr 08 apr 2022, 19:09
Gevoelsmatig is Clermont-Ferrand toch wel een markant punt, waar de langdradige A71 overgaat in de A75 door het Massif Central, en waar je ook nog eens af kan slaan naar Bordeaux of Lyon. Maar het is wel een wat kleinere stad dan de klassieke grootste steden van Frankrijk.
Het roept ergens de vraag op of je datzelfde gevoel had gehad wanneer men het wegnummer A71 had laten doorlopen. Je wisselt nu bij Clermont van wegnummer terwijl je doodsimpel rechtdoor rijdt. Maar goed, de bewegwijzering sluit ergens wel aan bij de historie van de A71, die bedoeld was als route naar de regio Clermont, waar onder meer de nodige industrie zat. Het A75-project kwam pas veel later in beeld, als steun aan de achterblijvende regio ten zuiden van de stad en als alternatief voor de Autoroute du Soleil. Dus daarom twee nummers en de focus op Clermont als doel.
Met de A20 en het doel Toulouse is het enigszins vergelijkbaar maar omgekeerd. Langs deze route heb je met Limoges een stad die maar ietsje kleiner is dan Clermont-Ferrand. Het was best verdedigbaar geweest om deze stad een centrale rol te laten spelen op de bewegwijzering van de A20 (zoals in N20-tijden ook het geval was). Maar de hele uitbouw van de A20 was gericht op een betere verbinding naar Toulouse, naast wat regionale ontsluiting van streken als de Corrèze. En dus ging de bewegwijzering om de doelen Toulouse en Parijs draaien.
Ik zat me overigens nog af te vragen of de 15 kilometer verschil in de bewegwijzerde afstand naar Toulouse iets te maken kan hebben met de nieuwbouw van de A20 tussen Brive en Montauban, het laatste gebouwde stuk A20, dat volledig los ligt van de oude N-weg. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat hier zo’n enorm verschil is gemaakt.