Tolwegen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21920
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » do 07 apr 2022, 19:48

Wat een flater :x Een ding weet je zeker, de burger zal opgezadeld worden met de gevolgen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Naturist » do 07 apr 2022, 20:45

Wellicht is geen geen verkeerde keuze om het bestaande systeem van de Portugezen te implementeren.
Vele automobilisten bezitten al de tolbadge waarmee gewoon eenvoudig aangehaakt kan worden op een bestaand systeem.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18192
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door mavas » do 07 apr 2022, 20:54

Wauw, wat een complex probleem!
Ik denk dat er dan 2 opties zijn:
1. De A24 gaat niet open zolang er problemen lopen met de tolheffing.
2. De A24 gaat wel open zonder tolheffing, maar met 1 rijstrook per richting. Het N11-scenario dus.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Palance » do 07 apr 2022, 20:56

Naturist schreef: do 07 apr 2022, 20:45 Wellicht is geen geen verkeerde keuze om het bestaande systeem van de Portugezen te implementeren.
Vele automobilisten bezitten al de tolbadge waarmee gewoon eenvoudig aangehaakt kan worden op een bestaand systeem.
Vele? Ik ken echt niemand die zo’n ding heeft.
mavas schreef: do 07 apr 2022, 20:54 Ik denk dat er dan 2 opties zijn:
1. De A24 gaat niet open zolang er problemen lopen met de tolheffing.
2. De A24 gaat wel open zonder tolheffing, maar met 1 rijstrook per richting. Het N11-scenario dus.
Optie 3: De A24/N24 wordt via de pont Rozenburg-Maassluis geleid die dan nog ‘tijdelijk’ blijft varen . :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Pino » do 07 apr 2022, 21:39

Naturist schreef: do 07 apr 2022, 20:45 Wellicht is geen geen verkeerde keuze om het bestaande systeem van de Portugezen te implementeren.
Vele automobilisten bezitten al de tolbadge waarmee gewoon eenvoudig aangehaakt kan worden op een bestaand systeem.
Het is in ieder geval bestaande technologie: je zou daarmee zeggen “inkopen en aansluiten die boel.” Maar Palance heeft denk ik wel gelijk dat maar een vrij klein deel van de mogelijke gebruikers van de tunnel een badge heeft. En dan wordt dus iedereen gedwongen tot aankoop van zo’n badge, wat ten opzichte van de voorziene kentekentol wel een flinke achteruitgang is. Nee, als je dan een systeem inkoopt, koop dan het systeem van de Dart Charge of iets dergelijks in. Het zou toch niet zo mogen zijn dat die aankoop je naar de kosten brengt die in de post van Chris stonden geschetst?

Sterker nog, je kunt nu natuurlijk óók nadenken over het inzetten van een kentekentol dat vanaf 2030 ook de basis zal vormen (in ieder geval voor wat betreft registreren wie wanneer passeert) voor kilometerheffing. Praat je ook over een gunstiger kosten-batenanalyse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Kaaiman » do 07 apr 2022, 21:42

Het is wel dom om wel een systeem te willen optuigen dat net zoveel geld oplevert als het kost, en dan te piepen over een gat in je begroting. Je hebt gewoon een flink gat in je begroting, linksom of rechtsom. Maar wel of geen tol gaat daar dus geen verandering in brengen. Of alleen het gat nòg groter maken dus...

Als stikstof het probleem is, en dat speelt bij de A15 denk ik veel meer dan bij de A24, dan zou je kunnen afknijpen door inderdaad een rijstrook af te kruisen. Al is het bepaald niet zo dat files geen stikstof uitstoten, dus dat moet je dan wel op een tactische plek doen zodat de papieren tijger niet gaat brullen. Of slechts in één richting openstellen (al dan niet met de spitsrichting mee). Maar dat kost weer een hoop aan dynamisch verkeersmanagement.

Overigens, is de aanleg van de A15 al helemaal gegund? De A24 kan niet meer afgeblazen worden, maar de A15 loopt nu wel serieus risico.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » do 07 apr 2022, 21:49

Het uitgangspunt voor de Wet TTH was ook een kentekenregistratie, dus geen transponders. Kennelijk kost dat gigantisch veel geld om op te zetten.

Wat je bij elektronische tolsystemen wel ziet is dat de opstartfase complex en kostbaar is, die dan over tijd wordt terugverdiend, waardoor de kosten van inning uiteindelijk niet boven die 20% moeten uitkomen. Echter dat 'over tijd' is hier niet zo omdat het voor de A24 om (volgens planning) over een ruime 5 jaar gaat en bij de A15 misschien maar een paar jaar. Dus dan heb je hoge kosten en maar een korte terugverdienperiode.

Er worden in de brieven en documenten overigens twee cijfers genoemd: € 275 miljoen kosten op € 410 miljoen aan inkomsten, en een nieuwe raming van € 703 miljoen aan kosten op € 656 miljoen aan inkomsten over de voorgenomen periode tot het op te brengen bedrag is afgelost. Echter dat laatste is op losse schroeven komen te staan vanwege de voorgenomen kilometerheffing in 2030.
Kaaiman schreef: do 07 apr 2022, 21:42 Overigens, is de aanleg van de A15 al helemaal gegund? De A24 kan niet meer afgeblazen worden, maar de A15 loopt nu wel serieus risico.
Als ik mij goed herinner was het een voorlopige gunning op voorwaarde dat het project goedkeuring kreeg. Maar de uitspraak van de Raad van State wordt pas na de zomer verwacht. En het is nog niet zeker of de nieuwe stikstofmethode Raad van State-proof is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Pino » do 07 apr 2022, 22:00

Chris schreef: do 07 apr 2022, 21:49 Wat je bij elektronische tolsystemen wel ziet is dat de opstartfase complex en kostbaar is, die dan over tijd wordt terugverdiend, waardoor de kosten van inning uiteindelijk niet boven die 20% moeten uitkomen. Echter dat 'over tijd' is hier niet zo omdat het voor de A24 om (volgens planning) over een ruime 5 jaar gaat en bij de A15 misschien maar een paar jaar. Dus dan heb je hoge kosten en maar een korte terugverdienperiode.
Tja, een tolsysteem dat na zo korte tijd de prullenbak in kan, klinkt als een kansloos verhaal. Het enige dat kan werken is infrastructuur die ook de basis kan vormen van je kilometerheffing. In ieder geval de hardware -de kosten per portaal zullen al flink zijn- en ook van een deel van de software -in ieder geval de output wie wanneer welk portaal passeerde. Maar goed, daar loop je denk ik onvermijdelijk tegen het probleem aan dat nog vrijwel alles van de kilometerheffing onduidelijk is. Dus je kunt niet met de minste zekerheid zeggen dat delen herbruikbaar zullen zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22849
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door harry » do 07 apr 2022, 22:43

Kaaiman schreef: za 28 jun 2014, 17:16 ^^ In plaats van [RING [A20]] kun je ook [[A24] TOL] doen. En nee, geen [TOL [A24]], juist om het onderscheid tussen ring en tol groter te maken.
Dit bericht is van 8 jaar geleden. Ik lees het nu pas, maar Rijkswaterstaat las het al iets eerder, denk ik. :D
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5805
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 apr 2022, 23:08

Los van wat je over de rest kunt vinden, sla ik hier even op aan:
Chris schreef: do 07 apr 2022, 19:42
De minister zegt echter dat dit niet mogelijk is. Er is dan een ongedekt tekort op de aanlegkosten,
Maar je hebt geen kosten voor het invoeren en in stand houden van het tolsysteem.

Met de juiste wil is het verschil vast anders te dekken. Desnoods via een verhoging van de MRB of opcenten. Ik snap dat dit lastig is, alleen al omdat de MRB niet rechtstreeks aan de infrabudgetten is gekoppeld. Er moet een oplossing te vinden zijn die voorkomt dat gebruikers vooral betalen voor een duur en tijdelijk systeem.

Meer verkeer over de weg betekent een hoger maatschappelijk rendement van de investeringen waar best wat tegenover mag staan vanuit het rijk en de belastingbetaler.
en doordat er geen tolheffing geldt gaat er meer verkeer rijden, waardoor het project extra stikstofdepositie veroorzaakt.
Waar komt dat verkeer vandaan? Een groot deel staat nu in de file of legt een langere weg af, waarvoor het project de stikstofdepositie vermindert. Heeft de minister een onderbouwing voor deze bewering?
Ook zouden er 30 - 70 miljoen euro extra geluidsmaatregelen nodig zijn.
Eh, de nieuwe weg loopt grotendeels door industrieel gebied en ligt over een behoorlijk deel verdiept. Wat zou je nog meer willen doen en niet dat echt zo bizar veel geld kosten?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door duikgek89 » do 07 apr 2022, 23:17

Pino schreef: do 07 apr 2022, 22:00
Chris schreef: do 07 apr 2022, 21:49 Wat je bij elektronische tolsystemen wel ziet is dat de opstartfase complex en kostbaar is, die dan over tijd wordt terugverdiend, waardoor de kosten van inning uiteindelijk niet boven die 20% moeten uitkomen. Echter dat 'over tijd' is hier niet zo omdat het voor de A24 om (volgens planning) over een ruime 5 jaar gaat en bij de A15 misschien maar een paar jaar. Dus dan heb je hoge kosten en maar een korte terugverdienperiode.
Tja, een tolsysteem dat na zo korte tijd de prullenbak in kan, klinkt als een kansloos verhaal. Het enige dat kan werken is infrastructuur die ook de basis kan vormen van je kilometerheffing. In ieder geval de hardware -de kosten per portaal zullen al flink zijn- en ook van een deel van de software -in ieder geval de output wie wanneer welk portaal passeerde. Maar goed, daar loop je denk ik onvermijdelijk tegen het probleem aan dat nog vrijwel alles van de kilometerheffing onduidelijk is. Dus je kunt niet met de minste zekerheid zeggen dat delen herbruikbaar zullen zijn.
Laten we voorop stellen dat het technisch niet veel uitmaakt of je het tol of rekening rijden noemt; in beide gevallen moet geregistreerd worden wie wanneer waar rijdt om dan een rekensommetje te maken en geld op te halen. Hooguit veranderden die berekeningen, de interface voor de gebruikers (edit: Ik doel op website / trajectoverzicht / ophalen van rekeningen, niet technische interface tussen auto en registratieapparatuur) en de betaalmogelijkheden een beetje. Maar dat lijken me redelijk triviale dingen die grotendeels softwarematig te tackelen zijn. Al is dat met het trackrecord van de NL overheid natuurlijk een gevaarlijk statement.

Waarom niet voor A24 en A15 rekening rijden gewoon eerder invoeren? Als politici, juristen en boekhouders daar moeite mee hebben plak je er gewoon een sticker "tol" overheen die er in 2030 afgepeuterd kan worden; maar zorg dat het technische verhaal gewoon volledig gericht wordt op de kilometerheffing. Dat geeft je meteen een grondige test, het kan beter op twee stukjes weg fout lopen dan op het hele netwerk. En als het op die twee stukken weg goed gaat, weet je dat het systeem in principe in orde is.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 08 apr 2022, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1438
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Steyn_E » do 07 apr 2022, 23:19

Allemaal aan de tolbadge voor 2 wegen? Nutteloze kapitaalverspilling. Die ene keer rijd ik wel om, de groenten. Bovendien leuk al die vergelijken met buitenlandse tolwegen, maar die mensen betalen bij lange na geen vergelijkbaar bedrag aan MRB. Voor mij voelt dit meer als een lastenverzwaring voor automobilisten dan wat anders. Zeker omdat de A15 gewoon een belangrijke schakel in het netwerk zou moeten zijn. De A24 voorziet in die zin in een beperkter doel, maar het lijkt me ongewenst dat verkeer de A15 gaat mijden en de route vlak langs de stad blijft nemen (N325) of het zeer filegevoelige A12/A50 gedeelte.

Edit:
^^
Tol kan gewoon anoniem gebeuren. Voor kilometerheffing zie ik al een of ander gedrocht opgetuigd worden waarbij we allemaal aan de GPS-tracker moeten. Da's echt een rode lijn, het gaat niemand iets aan waar en wanneer ik me exact verplaats. De balans waarbij opsporing voldoende moeite moet kosten om massasurveillance te voorkomen is dan compleet zoek. De data aanleveren is accepteren dat ie gebruikt kan worden. Eerst voor live verkeersinfo, vervolgens om misdaad te bestrijden (wie reed er tussen x tijd de toerit op, vlak na die overval?) en wie weet wat nog meer daarna.
Nee, ik voorzie nog best wel wat hordes om dat rekeningrijden überhaupt voor elkaar te krijgen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Pino » vr 08 apr 2022, 6:59

^^ Ik ben bepaald niet voor badges en GPS-kastjes en zie meer in kentekentol in Taiwanese stijl, waar tussen snelweg-afritten en op strategische andere plaatsen een kentekenregistratie plaatsvindt met camera’s. En iedereen die daar passeert, betaalt een vast bedrag dat de gereden kilometers aardig benadert (wat een rechtvaardig bedrag zal zijn, is natuurlijk vraag 2). En zo’n systeem valt redelijk aan te sluiten op de TTW-tol van de A24 en de A15: als je daar de tolportalen passeert, wordt gewoon een wat hoger bedrag aangeslagen.

Bedenkingen over privacy zijn in zo’n systeem trouwens nog steeds, maar het is wat minder ingrijpend dan een kast in je auto die steeds uitzendt.

Maar goed, dat soort dingen stond op de lijst om de komende jaren goed over na te denken. Als 2030 een stip aan de horizon was voor anders betalen dan via brandstofaccijns, stond voor mij altijd al in de sterren geschreven dat we tegen die tijd vast wel een grondslag zouden hebben maar nog geen werkend systeem. En dat was ook niet zo heel dramatisch. Totdat het invloed neemt op dingen die al in 2025 klaar moeten zijn en die je langer dan 5 jaar wilt kunnen gebruiken. Ook langer dan 10 trouwens, wanneer je de verwachte vertraging op kilometerheffing incalculeert.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5805
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 apr 2022, 8:48

^^ Die manier van camera's op strategische plekken is denk ik wel een verstandige en meest realistische methode.

De bezwaren over privacy kun je aan tegemoetkomen door alleen het totaal aantal kilometers per kenteken per jaar bij te houden. Een getal dat steeds wordt opgehoogd met de lengte van het segment waar je kenteken wordt herkend.

We worden nu al continu gefilmd en gefotografeerd als we ons op de (snel)weg begeven. Het gebruik en de bewaartermijn van die informatie is aan strenge regels gebonden. Dat zou je ook prima kunnen toepassen op het verzamelen en verwerken van beelden t.b.v. een kilometerheffing.

Voor de transparantie zou je de onderliggende data (plaats en tijd dat je kenteken is gezien, eventueel met foto erbij) voor een beperkte tijd (hooguit een maand) kunnen vasthouden.

In elk systeem is het zoeken naar een evenwicht tussen privacy, eenvoud, transparantie en betrouwbaarheid. Wat je ook doet om de belangen van gebruikers te waarborgen, in the end komt het ook aan op het moeten kunnen vertrouwen van de overheid c.q. uitvoerende organisatie.

Vergelijk het met verkiezingen: zowel de geldigheid van verkiezingen als het stemgeheim is gewaarborgd door de methode om alleen een stemformulier uit te rijken na overhandiging van een geldige stempas. Om het stemgeheim te waarborgen worden die beide verder niet aan elkaar gekoppeld. De kiezer moet er op kunnen vertrouwen dat de inhoud van de stembus op integere wijze wordt geteld en doorgegeven door het stembureau, opgeteld door het gemeentelijk hoofdstembureau, eventuele herstellingen enz. Het volledige proces is de waarborg dat je stem goed geteld is. Wil je dat systeem volledig kunnen controleren dan kan dat alleen door van iedere stemgerechtigde bij te houden of en op wie die gestemd heeft, wat we uiteraard niet doen.

We hebben in ons dagelijks leven veel te maken met systemen die onze whereabouts registreren en verwerken. Denk aan de OV-Chipkaart of bijvoorbeeld de AH Bonuskaart. Die beiden bieden de optie om anoniem te blijven, zodat de achterliggende organisatie wel weet waar je de kaart scant, maar niet wie de eigenaar is. Dit soort oplossingen zijn niet mogelijk voor kilometerbeprijzing in Nederland; voor een prepaid systeem zou je een slagboom met een kaartlezer bij elke op- en afrit moeten neerzetten.

In the end zullen Nederlanders liever iets van hun privacy inleveren dan dat we ons wegennet moeten voorzien van tolpleinen om "volledig" anoniem reizen mogelijk te houden.

Een systeem met kentekenregistratie waarbij de minimale hoeveelheid data wordt bewaard voor de kortst mogelijke termijn om de regeling te kunnen uitvoeren lijkt me het best haalbare.

Je zou daar prima mee kunnen starten bij de A24 en de A15, met een experimentele status en onder de noemer tolheffing. Elk andersoortig systeem dat zich niet leent voor uitbouw tot een landelijk systeem (waar het huidige kabinet op afkoerst) is gewoon kapitaalvernietiging.

Als zelfs de Italianen het kunnen (pedemontana) dan moet het ons toch ook lukken?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Naturist » vr 08 apr 2022, 9:49

Palance schreef: do 07 apr 2022, 20:56Vele? Ik ken echt niemand die zo’n ding heeft.
Jawel hoor, ondergetekende :yes: :lol:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Kaaiman » vr 08 apr 2022, 10:04

Met ANPR-plus zou je al een aardig tolsysteem kunnen opzetten, dunkt me. Op oeververbindingen als de A24 en A15 zullen ANPR-camera's hoe dan ook komen te hangen, dus als je er meteen een incassoprogramma aan hangt...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Pino » vr 08 apr 2022, 10:08

Schelpenpaadje schreef: vr 08 apr 2022, 8:48 Als zelfs de Italianen het kunnen (pedemontana) dan moet het ons toch ook lukken?
De Italianen konden wellicht wat makkelijker meeliften op bestaande infrastructuur van hun klassieke tolpleinen. En wat men daar nu investeert, doen ze ongetwijfeld in de verwachting dat verder uit te kunnen rollen naar andere tolwegen. Dus dan kunnen ze die kosten boekhoudkundig ook uitsmeren. In de tussentijd weet je niet hoe brak het gesteld is met de privacy in hun systeem; dat is ergens wat meer een Noord-Europese hobby.

Het systeem op de Dartford Crossing bij London is misschien een wat prettiger parallel. Het is puur op kentekens gebaseerd en op een verder tolvrij snelwegennet staat het wat meer op zichzelf.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8638
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Hajo » vr 08 apr 2022, 20:40

De meest eenvoudige oplossing ligt toch voor de hand? Geen tol heffen. Het geld om deze twee wegen aan te leggen, zonder tolheffing, is er echt wel.

Alleen dat stikstof gedoe kan roet in het eten gooien. Hoe sneller daar een oplossing voor gevonden wordt, hoe beter. Ook woningbouw heeft er last van.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Willem » vr 08 apr 2022, 22:23

^^ Uiteindelijk zul je zien dat door de tolheheffing de A24 amper gebruikt gaat worden (behalve door verkeer dat de tol vergoed krijgt).
Voor de rest van het verkeer is de route via de Beneluxtunnel zo weinig om dat die paar kilometer extra opweegt tegen de besparing van tol.

Tussen het Westland en Europoort zijn de verkeersstromen uiteindelijk niet zo groot...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door LennyKravitz » vr 08 apr 2022, 23:31

Vraag is: hoe hoog wordt die tol?

Want omrijden via A15/A4/A20 kan duurder zijn door benzinegebruik.

Ik ken iemand die op Goeree woont, en dagelijks in Den Haag Zuidwest moet zijn..., die wil deze tunnel best gaan gebruiken straks denk ik.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » vr 08 apr 2022, 23:33

Bij de planvorming is uitgegaan van een gemiddeld toltarief van € 1,18 voor een personenauto (prijspeil 2013).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Willem » za 09 apr 2022, 0:00

Gezien de inflatie enzo zal dat bedrag, misschien wat negatief gezien, vast oplopen tot € 2,50 per keer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Peter » za 09 apr 2022, 21:32

Je kan toch gewoon aanhaken bij de trajectcontrole systemen ? Of is dat lastig omdat het om een ander ministerie gaat ? Voor buitenlandse kentekens werkt het niet. Ja: jammer van die 5%.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door duikgek89 » zo 10 apr 2022, 0:24

^^
Goed idee.
Gewoon TC neerzetten, Vmax 10km/h overdag en 40km/h 's nachts op instellen en in de verwerkingssystemen speciale boetebedragen voor tolwegen zetten. Tot 95km/h overschrijding €2, daarna verder oplopend.

Dan regelt het CJIB de kassa, hoef je daar ook niks meer aan te doen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5805
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » zo 10 apr 2022, 9:05

LennyKravitz schreef: vr 08 apr 2022, 23:31 Vraag is: hoe hoog wordt die tol?

Want omrijden via A15/A4/A20 kan duurder zijn door benzinegebruik.

Ik ken iemand die op Goeree woont, en dagelijks in Den Haag Zuidwest moet zijn..., die wil deze tunnel best gaan gebruiken straks denk ik.
Als particulier merk je het misschien niet direct in je portemonnee, maar een rijtijdsbesparing van meerdere minuten levert al gauw méér op dan de brandstofbesparing :top:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21920
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » zo 10 apr 2022, 10:30

^^ Heb je de hellingpercentages van de tunnels ook meegewogen? :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door LennyKravitz » zo 10 apr 2022, 21:40

Peter schreef: za 09 apr 2022, 21:32 Je kan toch gewoon aanhaken bij de trajectcontrole systemen ? Of is dat lastig omdat het om een ander ministerie gaat ? Voor buitenlandse kentekens werkt het niet. Ja: jammer van die 5%.
Dat is bijna een soort positieve discrimnatie van alle buitenlandse vrachtwagens. Iedereen moet betalen.

Trajectcontrole en dan een aanslag (tolboete (?)) van het CJIB lijkt me ook niet een handige methode.


Ik heb eigenlijk nog altijd niet gehoord of gelezen HOE men tol wil gaan heffen. Alsof men bij een ministerie nog niet weet hoe men dit gaat doen.
It aint over 'till it's over...

Jeff
expressweg
Berichten: 3015
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Jeff » zo 10 apr 2022, 23:28

duikgek89 schreef: zo 10 apr 2022, 0:24 ^^
Goed idee.
Gewoon TC neerzetten, Vmax 10km/h overdag en 40km/h 's nachts op instellen en in de verwerkingssystemen speciale boetebedragen voor tolwegen zetten. Tot 95km/h overschrijding €2, daarna verder oplopend.

Dan regelt het CJIB de kassa, hoef je daar ook niks meer aan te doen.
Alleen zijn die 9 euro ambtelijke kosten extra niet zo erg fijn :x

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door duikgek89 » zo 10 apr 2022, 23:52

Denk je dat een ander ministerie die kosten niet maakt? :mrgreen:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door Peter » ma 11 apr 2022, 10:11

Jeff schreef: zo 10 apr 2022, 23:28 Alleen zijn die 9 euro ambtelijke kosten extra niet zo erg fijn :x
Dat is natuurlijk een slag in de lucht, die ook inningskosten, bermcontrole, rechterlijke en bankkosten inhoudt.
Je kan de kosten eenvoudig bij de motorrijtuigenbelasting incasso opplussen (en niet per keer afrekenen). Voor NL kentekens alleen uiteraard. Voor vrachtwagens met buitenlandse kentekens kan je aansluiten bij de algemene wegentol voor vrachtverkeer (en wellicht niet extra heffen). Dan kan je in theorie (op Portugese leest) een internetregistratie voor buitenlandse auto's invoeren (tenzij je een kastje hebt), maar dat lijkt mij overkill en nauwelijks te handhaven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie