Bewegwijzeren van gemeentenamen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Pino » ma 14 jan 2019, 14:22

^^ Wanneer ik uit ben op een bepaalde route, focus ik mezelf meestal op het wegnummer dat ik wil gebruiken. Komt verder geen via aan te pas, en navigatie staat meestal alleen aan omwille van de waarschuwingsfunctie. Ik laat hem ook soms aanstaan wanneer ik weet dat hij na drie instructies om terug te gaan naar de hoofdroute wel weer zit op de route die ik in gedachten heb. Maar dat werkt eerder bij kleine afsteekjes en niet bij een klassieke toeristische route. Wel denk ik dat in zo'n situatie de focus van de weggebruiker sterk op wegnummers zal liggen en minder op plaatjes. Net zoals wegnummers ook sterk de focus zullen zijn van degenen die ter plaatse volledig onbekend zijn en wie hoofddoel-plaatsnamen als Harelbeke en Dokkum ook maar weinig zeggen. Mede daarom denk ik ook dat het bewegwijzeren van gemeentenamen geen enorme zooi oplevert, maar behulpzaam blijft anders.

Ik hoop overigens dat wat meer dan één procent van de navigatie-gebruikers niet al tevreden is wanneer de navigatie zegt 'paarse pinguïn' en er daadwerkelijk een paarse pinguïn op de borden verschijnt. Ikzelf blijf me toch altijd afvragen "is dat wat ik had verwacht?". Hoewel ik me realiseer dat ik daarmee ongetwijfeld een minderheid ben, moet iedereen toch de verhalen kennen van mensen die door verkeerde invoer een flink eind de verkeerde kant uit navigeerden.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door paolie » ma 14 jan 2019, 16:16

Peter schreef: ma 14 jan 2019, 10:03 Nog even terug op de gemeentenaam in het paspoort. Dit is in de regel de gemeente waar je geboren bent, en dat is in 60% of zo de plaats van het ziekenhuis, wat buiten de randstad vaak in een andere gemeente is dan waar de ouders woonden. Zeker de Friese Waddeneilanders hebben nu vaak Dokkum of Leeuwarden als geboorteplaats. Ik geloof dat er aan wetgeving gewerkt wordt, waar de ouders ook de woongemeente kunnen kiezen.
Het is natuurlijk een achterhaald principe uit de tijd van de papieren registers, die geboorteplaatsvermelding, maar volgens mij nog wel regel in vrijwel alle landen.
Blijf ik toch iets vreemds vinden van die eilanders. Het heet toch niet voor niks geboorteplaats? Dan kunnen ouders wel willen dat hun woonplaats in het paspoort komt, maar geboren is hun kind er simpelweg niet. Je houdt jezelf alleen maar voor de gek.
Speelt trouwens ook in Amsterdam. Veel ouders willen absoluut niet dat hun kind buiten Amsterdam geboren wordt, maar de Amsterdamse ziekenhuizen zitten vaak vol en doorverwijzingen richting Amstelveen, Purmerend of Haarlemmermeer zijn heel gebruikelijk. Het Amstelland Ziekenhuis in Amstelveen opperde onlangs zelfs of het niet officieel een Amsterdamse exclave mocht worden, alleen maar om meer Amsterdamse ouders te trekken...
https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 5474384498

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Rein » ma 14 jan 2019, 17:23

^^ Haarlemmermeer sinds dit weekend niet meer. De verloskamers zijn net allemaal overgegaan naar de vestiging van het Spaarne Gasthuis in Haarlem. Minder Haarlemmermeerdertjes in de paspoorten dus ook (voor wat het allemaal waard is).

Maar de perikelen met gemeentenamen in paspoorten speelt al veel langer. Zo is een deel van het Schiedamse ziekenhuis formeel gemeente Vlaardingen (of andersom). En ook in Den Helder zou zoiets spelen ten aanzien van Texel dacht ik.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Pino » ma 14 jan 2019, 20:54

^^ Zal om het Vlietlandziekenhuis gaan, wat een fusie is van het Vlaaardingse Holyziekenhuis en het Schiedamse Schielandziekenhuis. Staat op Schiedams grondgebied, maar wat voor arrangement er dan precies geldt over grondgebied. Ik ken wel verhalen van ouders die werden doorgestuurd naar een ziekenhuis buiten hun woonplaats en die vervolgens de geboorte vrolijk zijn gaan aangeven in hun thuisgemeente. Niemand die daar verder vragen over stelt, en dan heb je dus ook tot in lengte van jaren je 'eigen' gemeente in je paspoort staan. Maar dat is natuurlijk wel valsheid in geschrifte. Wellicht dat ze daar in Schiedam/Vlaardingen een wat nettere regeling omheen hebben gebouwd die echter op hetzelfde neerkomt: in Schiedam geboren worden maar jezelf in Vlaardingen mogen aangeven.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door paolie » ma 14 jan 2019, 21:05

Wat betreft dat vrolijk aangegeven in de eigen gemeente: ik heb mij destijds erover verbaasd dat er werkelijk geen enkele controle is op het aangegeven van kinderen. Er wordt om geen enkel bewijs gevraagd en in principe kun je dus ook spookbaby's inschrijven.
Zou me trouwens ook niks verbazen als ouders uit pure onwetendheid hun kind gewoon in hun eigen gemeente aangeven. En indien het bewust gebeurt, dan vallen ze wat mij betreft in de categorie "jezelf voor de gek houden".

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 jan 2019, 21:17

Ik weet nog van toen mijn broer werd geboren, mijn vader in Assen bij het gemeentehuis werd verwezen naar Groningen, omdat mijn broer daar was geboren. Kon mijn vader nog weer even op en neer naar Groningen om de geboorte aan te geven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Alfa » wo 13 apr 2022, 0:06

Ik zag vandaag voor het eerst zelf gezien dat er effectief verwezen wordt naar de nieuwe namen van fusiegemeenten. Zie deze wegwijzer bij Waregem waar naar 'Kruisem' verwezen wordt (fusie uit 2019 van Kruishoutem en Zingem, een belachelijke samenvoeging van beide namen dus):

Afbeelding

Ik heb het al aangehaald, ik vind het een historische vergissing. Nu er steeds meer fusies komen met wellicht alsmaar nietszeggendere namen zullen wegwijzers geen reëel navigatieinstrument meer zijn. Ik hoop dat ze hun beleid nog gaan aanpassen.

Trouwens: de kans is reëel dat Kruisem uit dat voorbeeld in 2025 zal opgaan in Oudenaarde. Dat staat er dus een naam op een wegwijzer van een gemeente die maar 6 jaar bestaan heeft.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door harry » wo 13 apr 2022, 8:35

^^ Ik heb ook al wegwijzers met Pelt gezien. Overgeplakt, alsof het een verbetering is...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door harry » wo 13 apr 2022, 8:44

Alfa schreef: wo 13 apr 2022, 0:06 waar naar 'Kruisem' verwezen wordt (fusie uit 2019 van Kruishoutem en Zingem, een belachelijke samenvoeging van beide namen
Volgens mij heeft Kruishoutem hier meer letters binnengehaald dan Zingem. Je zou zelfs kunnen zeggen 100%. :D
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door paolie » wo 13 apr 2022, 8:50

^^ Dan hadden ze toch voor Zinghout moeten kiezen ;)

Overigens: naar fusiegemeente Voeren wordt al 40 jaar verwezen. Maar ik ben het volledig eens met Alfa: geen goede ontwikkeling om gemeentenamen te verwijzen in plaats van plaatsnamen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Wimpie25 » wo 13 apr 2022, 9:56

Op zich heb ik zeer weinig ervaring in de dagelijkse praktijk met fusiegemeenten, in Vlaams-Brabant doet men daar niet aan mee. Maar dan hoop ik inderdaad dat men bewegwijzering gaat blijven afstemmen op plaatsnamen ipv gemeenten. Die plaatsen blijven immers gewoon gesignaleerd als grenzen van deelgemeenten (en indien van toepassing ook als kommen).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Ds79m » wo 13 apr 2022, 12:16

Het probleem is dat veel van die gemeentenamen zo nietszeggend zijn, dat maar heel weinig ter plekke onbekenden ze kunnen plaatsen. Kruisem past wat dat betreft prima in die categorie.

Het doet me nog het meest denken aan een opdracht om te kruisen. Een beetje vergelijkbaar met het advocatenkantoor Persem, Plukkem, Villem & Kaal, dat ooit in de Donald Duck langskwam. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Alfa » wo 13 apr 2022, 23:01

Wimpie25 schreef: wo 13 apr 2022, 9:56 Op zich heb ik zeer weinig ervaring in de dagelijkse praktijk met fusiegemeenten, in Vlaams-Brabant doet men daar niet aan mee.
Bij de vorige fusiegolf uit 1977 deed men daar evengoed aan mee. ;) Dat levert ook fusienamen op zoals Scherpenheuvel-Zichem, Linter, Affligem of Roosdaal. Ik weet niet of die namen op de borden staan? Affligem al zeker wel, want dat staat zelfs op de afritborden van de E40. Zelfs de afrit heet Affligem, waardoor deze fusienaam ironisch genoeg gekender geworden is dan de plaatsnamen waaruit de gemeente bestaat (zoals de grootste kern Hekelgem).
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 13 apr 2022, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Jeff » wo 13 apr 2022, 23:09

^^ Zelfs bij uw lokale slijter ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Wimpie25 » wo 13 apr 2022, 23:13

^^
Het verschil met 1977 is dat de fusiegemeenten meestal bestonden uit niet meer dan een hoofdplaats en nog enkele dorpen. De meeste gemeenten die er vandaag in Oost-Brabant zijn hebben daar de naam gekregen van de grootste plaat en bewegwijzeren binnen hun grondgebied nog wel de deelgemeenten.

Bij Scherpenheuvel-Zichem hebben ze voor een gecombineerde naam gekozen omdat de twee grootste plaatsen op zich al erg gekend waren en ook nog eens vlak bij mekaar lagen.

Wat Affligem betreft, daar heeft men inderdaad voor een nieuwe naam gekozen maar deze is ondertussen gekender dan de originele plaatsen. Het komt dagelijks terug in de verkeersberichten en het is ook een gekend bier.

Dus ja, de nieuwe plaatsen van in de jaren 70 komen meestal terug op de borden en zijn gekend. Maar dat lukte toen nog omdat zelfs de resulterende fusiegemeenten nog niet te groot waren.

Affligem
https://maps.app.goo.gl/BcZyxHJfGyFFY6kg7

Drie van de vier bestemmingen op dit bord zijn eigenlijk fusiegemeenten uit de jaren 70. Schoonderbuken ligt binnen de gemeente Scherpenheuvel-Zichem.

263 Mannenberg
https://maps.app.goo.gl/LwkguNWNBG8JJpgB6

In de andere richting worden Aarschot en Rillaar apart bewegwijzerd, hoewel ze allebei tot dezelfde gemeente behoren. Maar dit bord bevind zich wel op grondgebied Aarschot.

235 N10
https://maps.app.goo.gl/N8nm6jFKiaNcHJF36

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Alfa » do 14 apr 2022, 0:18

^Schaalgrootte is inderdaad een verschilpunt. Tijd ongetwijfeld ook (nieuwe namen hebben tijd nodig om ingeburgerd te geraken). Van de kunstmatige fusienamen uit de jaren '70 (dat zijn er niet veel) zijn de meeste inmiddels goed ingeburgerd. Wat ook meespeelt is dat de Vlaming nogal het verwachtingspatroon heeft dat de gemeentenaam ook een plaatsnaam is, omdat nu eenmaal meestal effectief zo is. Ook kunstmatige namen van fusiegemeenten worden daarom soms als een plaatsnaam beschouwd. Dat zal er wellicht steeds meer uitgaan als ook namen als pakweg Noord-Meetjesland hun intrede doen.
Wimpie25 schreef: wo 13 apr 2022, 23:13
Drie van de vier bestemmingen op dit bord zijn eigenlijk fusiegemeenten uit de jaren 70. Schoonderbuken ligt binnen de gemeente Scherpenheuvel-Zichem.

263 Mannenberg
https://maps.app.goo.gl/LwkguNWNBG8JJpgB6
Scherpenheuvel-Zichem zowel rechtdoor als rechts. Dat toont meteen het grote minpunt van het systeem aan: gemeenten zijn nu eenmaal te groot en zijn langs meerdere wegen te bereiken. Dat probleem zal enkel groter geworden bij de fusiegemeenten die nu uitgerold worden. Niemand is op weg naar Scherpenheuvel-Zichem, enkel naar Scherpenheuvel (dat zullen de meesten zijn), Zichem, of andere deelgemeenten.

In Limburg zullen in 2025 Tongeren en Borgloon fusioneren tot (wellicht) Tongeren-Borgloon. Ik ben zeer benieuwd hoe ze dat hier zullen bewegwijzeren: https://www.google.com/maps/@50.8572838 ... 384!8i8192. De weggebruiker is er niets mee als hier in beide richtingen Tongeren-Borgloon zou staan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Wimpie25 » do 14 apr 2022, 12:40

^^
Dan brengt een uitbreiding van het systeem met lokale bewegwijzering (à la Ierland of UK?) wellicht soelaas? Er wordt al van het witte systeem gebruik gemaakt bij wijken en deelgemeenten. Met de juiste achterliggende structuur kan dat nog wel goed werken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Alfa » za 23 apr 2022, 12:36

Wat een ontzettend gek artikel, er wordt bijna schande gesproken dat 3 jaar na de fusie er nog wegwijzers naar Opglabbeek staan:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220421_96138048

Verkeersborden op E314 verwijzen drie jaar na fusie nog naar Opglabbeek

Genk/Oudsbergen - Verkeersborden op de E314 ter hoogte van afrit 31 in Genk verwijzen automobilisten nog altijd naar Opglabbeek. Nochtans bestaat Opglabbeek als gemeente niet meer sinds het op 1 januari 2019 fuseerde met Meeuwen-Gruitrode.

Afbeelding
Het antwoord van AWV is weer niet hoopvol, ze gaan eigenlijk mee in de aanklacht en hebben het eerder over de moeilijkheid om de borden aan te passen, maar zeggen wel dat de borden elders al aangepast zijn.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Mikhail » ma 12 dec 2022, 23:38

paolie schreef: wo 13 apr 2022, 8:50 ^^ Dan hadden ze toch voor Zinghout moeten kiezen ;)

Overigens: naar fusiegemeente Voeren wordt al 40 jaar verwezen. Maar ik ben het volledig eens met Alfa: geen goede ontwikkeling om gemeentenamen te verwijzen in plaats van plaatsnamen.
Ik zie het probleem niet, Kruisem is de overkoepelende gemeentenaam als fusiegemeente, redelijk recent van 2019. Ik heb altijd in Roosdaal gewoond, waar Roosdaal de overkoepelende naam was voor 4 dorpskernen, nu ligt daar niemand meer wakker van dus snap het eigenlijk zo goed niet. Het enigste wat Kruisem wel niet correct doe is alle aparte kernen zwart/wit verwijzen, voor Zingem heb ik dit nog nergens gezien, voor Huise en Ouwegem al wel.
****

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door mavas » di 13 dec 2022, 7:51

Is de Vlaamse gewest eigenlijk de enige overheid ter wereld waar ze primair naar gemeentenamen verwijzen? Of zijn er meer domme overheden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2022, 11:05

^^ Duitsland heeft dat wel een tijdje gehad, waardoor je afritnamen als Nettetal-Kaldenkirchen en Emmerich-Elten had. Om over het debacle van Lahn, waar o.a. Gießen onder viel, nog maar te zwijgen, al heeft dat gelukkig maar kort bestaan (1977-1979).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Wimpie25 » di 13 dec 2022, 11:17

Alleszins zijn er nu inderdaad situaties waar de bewegwijzering nog niet is aangepast en je meerdere systemen door mekaar gaat tegenkomen. Ook omdat het systeem met witte plaatsnamen nog niet overal even correct wordt toegepast.

Hier bij Leuven bv wordt het gebruikt voor effectieve plaatsen ( en niet perse deelgemeenten). Kessel-Lo is effectief een deelgemeente én een plaats maar staat al wel sinds jaar en dag in het blauw aangegeven.

https://maps.app.goo.gl/T6FN1L2ZbLFVYNek9?g_st=ic

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Alfa » di 13 dec 2022, 17:15

Mikhail schreef: ma 12 dec 2022, 23:38
paolie schreef: wo 13 apr 2022, 8:50 ^^ Dan hadden ze toch voor Zinghout moeten kiezen ;)

Overigens: naar fusiegemeente Voeren wordt al 40 jaar verwezen. Maar ik ben het volledig eens met Alfa: geen goede ontwikkeling om gemeentenamen te verwijzen in plaats van plaatsnamen.
Ik zie het probleem niet, Kruisem is de overkoepelende gemeentenaam als fusiegemeente, redelijk recent van 2019. Ik heb altijd in Roosdaal gewoond, waar Roosdaal de overkoepelende naam was voor 4 dorpskernen, nu ligt daar niemand meer wakker van dus snap het eigenlijk zo goed niet. Het enigste wat Kruisem wel niet correct doe is alle aparte kernen zwart/wit verwijzen, voor Zingem heb ik dit nog nergens gezien, voor Huise en Ouwegem al wel.
Het probleem is dat gemeentes administratieve entiteiten zijn die meerdere plaatsen omvatten, in die zin zijn ze vergelijkbaar met pakweg Oost-Vlaanderen. Niemand is onderweg naar gemeenten, enkel naar plaatsen. Gemeenten zijn ook voortdurend aan verandering onderhevig en zijn dus te wispelturig om te dienen als basis voor bewegwijzering. De praktijk om naar gemeenten te verwijzen wordt ook onhoudbaar met de steeds groter wordende gemeenten. In bijna geen enkel land verwijst men naar gemeenten op de bewegwijzering.

Velen schijnen echter nog steeds gemeentenamen met plaatsnamen gelijk te schakelen, dat komt omdat in onze hoofden er nog geen loskoppeling tussen de twee is omdat de meeste gemeenten nu eenmaal een plaatsnaam zijn (niettegenstaande de fusie van 1977 al een onderscheid bracht tussen hoofdgemeente en deelgemeente en er ook sporadische uitzonderingen zijn zoals inderdaad Roosdaal of Heuvelland).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Alfa » ma 30 okt 2023, 15:44

Binnenkort wellicht nog een debiele naam op de wegwijzers die de echte plaatsnamen vervangt. Bij de fusie tussen Gooik, Herne en Galmaarden is er een selectie van 5 namen gemaakt waarop de inwoners kunnen stemmen. De namen klinken alsof de schrijvers van Jommeke het verzonnen hebben. Vooral Mooigem slaat alles, en voor wie een diepere etymologische achtergrond zoekt, het verwijst echt naar het woord mooi + gem (want om een of andere reden vind men dat een gemeente op 'gem' moeten eindigen en als een plaatsnaam moet geconstrueerd worden.

Afbeelding

Eigenlijk zouden alle gemeentebesturen eens verplicht op excursie naar Nederland moeten om te zien hoe een gemeentenaam moet vormgegeven worden. En AWV ook om te leren dat je gemeentenamen sowieso niet op wegwijzers moet zetten.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 30 okt 2023, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door SAN RED » ma 30 okt 2023, 16:32

De personen in Vlaanderen die beslist hebben om plaatsnamen te vervangen voor gemeentenamen, zouden ze in de kokende olie moeten gooien, verschrikkelijke beslissing.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door boe! » ma 30 okt 2023, 16:32

Ik denk dat we in Nederland op 'Zuid-Pajottenland' of iets dergelijks waren uitgekomen.

Joshua
stadsweg
Berichten: 320
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: België

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Joshua » ma 30 okt 2023, 16:53

De naam: Glooiingen ziet er niet eens uit door die twee ii waar ik me eigenlijk de wettelijkheid van afvraag.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Alfa » ma 30 okt 2023, 17:13

^^ Taalkundig is het wel correct (bv zoals het woord samenvloeiing), etymologisch is het echter pure kolder.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Wimpie25 » ma 30 okt 2023, 18:57

Van Pajottegem wordt je 's nachts anders ook met angstzweet wakker :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bewegwijzeren van gemeentenamen

Bericht door Kaaiman » ma 30 okt 2023, 22:14

Alfa schreef: ma 30 okt 2023, 15:44Eigenlijk zouden alle gemeentebesturen eens verplicht op excursie naar Nederland moeten om te zien hoe een gemeentenaam moet vormgegeven worden.
Of je van fusiegemeentenamen als 'Hollands Kroon' of 'Aa en Hunze' (geen plaatsen of streken maar waternamen, niet te verwarren met waterschap Hunze en Aa's) nou zo gelukkig moet worden...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie