Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » vr 04 mar 2022, 19:23

Het gaat niet goed met de beginnende bestuurders...
Mensen die net hun rijbewijs hebben, veroorzaken vaker ongelukken met zwaar letsel of zelfs overlijden. Ook het aantal strafpunten voor overtredingen is in een paar jaar tijd fors opgelopen bij deze beginnend bestuurders.

De afgelopen periode waren er meerdere zware ongelukken waarbij beginnend bestuurders betrokken waren. Ook het aantal zwaargewonden en doden in het verkeer stijgt, terwijl de ambitie is om naar nul verkeersdoden te gaan in 2050. "We streven naar zo min mogelijk slachtoffers, dat de strafpunten toenemen is zorgelijk."

Volgens het OM zijn middelengebruik, snelheid en afleiding de belangrijkste oorzaken van ongelukken. "Met name mobieltjes, even op het scherm iets opzoeken en intikken, dat leidt tot voor ongelukken", zegt officier Damen. De politie houdt niet vaker mensen staande dan anders
EenVandaag, 4-3-2022

Zullen we als eerste voorzichtige conclusie zeggen dat al die gedragscampagnes speciaal gericht op jongeren dus niet veel doen? En al die geautomatiseerde snelheidshandhaving, ook nog eens primair buiten de kom, ook niet?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Willem » vr 04 mar 2022, 19:57

De conclusie klopt. Tegelijk is het een open deur.

Jongeren hebben net hun rijbewijs en daardoor hebben ze weinig verkeerservaring. Tegelijk speelt misschien een stuk jeugdige overmoed mee waardoor bepaalde situaties verkeerd ingeschat worden.

Toen "wij" jong waren (inmiddels ga ik ervan uit dat de "harde kern" van dit forum uit dertigers en veertigers bestaat, maar dat hoeft uiteraard niet) deden we net zo.
Dus wat maakt het verschil?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » vr 04 mar 2022, 20:00

^^ Het moet toch haast ook met de moraal te maken hebben. En het mobieltje is nu zó'n vanzelfsprekendheid voor de beginnende bestuurders dat ze het geen moment met rust denken te kunnen laten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » vr 04 mar 2022, 20:25

Mobiel gebruik achter het stuur is in veel leeftijdsgroepen te hoog. Ik denk dat lachgas wel een verschil maakt. Dat gebruik was vrijwel onbekend tot een paar jaar geleden. Het kan moeilijk als bewijs aangetoond worden, maar de 112 sites en regionale omroepen maken zeer vaak melding van ongevallen met een auto die vol tanks en ballonnen blijken te liggen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » vr 04 mar 2022, 20:27

^^ Dat laatste versta ik ook onder wat ik moraal noemde.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Durashift » vr 04 mar 2022, 22:55

^^^ ja, afleiding én de vanzelfsprekendheid van de mobiel in de handen is, naast de middelen zoals lachgas, een grote oorzaak, denk ik.

Het begint al bij de fietsende jeugd.. beeldbellen is nu zowat 'vanzelfsprekend' dus automatisch wordt er meer op het scherm gekeken, in mijn ogen.

Zorgelijk.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » di 05 apr 2022, 17:25

Ik dacht dat er al een topic was over mobiel telefoongebruik, maar met zoeken op "telefoon" of mobiel" kon ik geen onderwerp vinden...

71,5% gebruikt wel eens de mobiel tijdens het autorijden!
https://tweakers.net/nieuws/195228/swov ... rkeer.html
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Attietattie » di 05 apr 2022, 17:42

Ik denk dat het veel meer is. Als handsfree bellen, navigeren en Spotify meetellen, rijd ik geen meter zonder het gebruik van mijn telefoon.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Steyn_E » di 05 apr 2022, 18:54

Waarom zou Spotify meetellen? Ik zet gewoon een playlist aan en ik kan het vanaf het stuur bedienen. Da’s toch niet anders dan de radio gebruiken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » di 05 apr 2022, 18:58

Met dat saaie 100 km/h heeft men ook wel optimale omstandigheden gecreëerd voor automobilisten om afleiding te zoeken in telefoongebruik. De rijtaak is dan voor het gevoel zo beperkt dat men stimulatie zoekt of zich laat verleiden om die notificaties te bekijken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door duikgek89 » di 05 apr 2022, 19:01

Uit dat artikel:
Volwassen automobilisten gebruiken de telefoon meestal om handsfree te bellen, de navigatie in te stellen of muziek op te zetten.
Het is de vraag of de gebruikte definitie van telefoongebruik wel zinnig is en of die met dezelfde definitie vergeleken wordt. Het is maar de vraag of de juiste conclusies getrokken worden als zaken als Spotify en navigatie meegewogen worden.

Denk dat Attietattie ook daarop doelt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » di 12 apr 2022, 9:51

Er zijn steeds meer fietsongelukken met ernstig letsel tot gevolg: https://nos.nl/artikel/2424819-steeds-m ... tot-gevolg

Als mogelijke reden wordt het toegenomen gebruik van electrische fietsen genoemd. De meeste ongevallen blijken eenzijdig te zijn.
Is het aannemelijk dat mensen gewoon niet overweg kunnen gaan met electrische fietsen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Piles » di 12 apr 2022, 9:59

mavas schreef: di 12 apr 2022, 9:51 Is het aannemelijk dat mensen gewoon niet overweg kunnen gaan met electrische fietsen?
Wat mij betreft is dat een volmondig JA. Zeker bij ouderen. Die fietsen zijn groot, zwaar en log, en gaan als de brandweer. Met de verminderde reactiesnelheid van een oudere + kortere reactietijd i.v.m. hogere snelheid is dat gewoon recept voor ongelukken.

Hopelijk wordt dit probleem niet aangepakt met wat extra trajectcontroles op A- en N-wegen. Maar met bijv. voorlichting over langzaam(er) fietsen, makkelijker hanteerbare fietsen en bescherming (helmen).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 12 apr 2022, 11:00

Gelukkig gaan we de GOW30 introduceren zodat het voor fietsers minder levensgevaarlijk wordt :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » wo 13 apr 2022, 10:29

CBS: Minder verkeersdoden in 2021

In 2021 kwamen in Nederland 582 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dat zijn 28 verkeersdoden minder dan in 2020 en het laagste aantal sinds 2015. Het aantal mensen dat verongelukte op de motor en de bromfiets nam toe, het aantal dodelijke slachtoffers op de fiets en in de auto verminderde. De meeste dodelijke verkeersslachtoffers vielen in Zuid-Holland en Gelderland.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » wo 13 apr 2022, 11:14

^^ Calculeer maar vast een enorme toename in voor de cijfers van 2022...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door MaartenE » wo 13 apr 2022, 12:44

Ik zou een helmplicht voor racefietsers en e-bikes niet zo heel vreemd vinden eerlijk gezegd.
Nu moet ik zeggen dat als je als racefietser geen helm draagt dat wel als not done gezien wordt, dus de meeste racefietsers dragen hem wel. Op e-bikes, en dan toch zeker spedelecs zou het ook geen kwaad kunnen, al hebben spedelecs sowieso een helmplicht dacht ik?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door duikgek89 » wo 13 apr 2022, 13:21

E-bike kun je aardig definieren. Maar hoe definieer je wettelijk "racefietser"?

Is mijn zusje die de racefiets (stond vooraan) laatst pakte om even om een boodschap te gaan, ook een racefietser met helmplicht als ze op het gemakje over het fietspad rijdt?

Of moet het afhankelijk zijn van de snelheid? Boben 25km/h? Maar dat haalt een scholier op een gewone fiets bergaf ook.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 13 apr 2022, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » wo 13 apr 2022, 13:22

Ik zie niks in een helmplicht. Het leven is niet risicoloos en degenen die het risico te groot vinden staat niks in de weg om wel een helm op te doen. Daar hebben we geen nanny state voor nodig.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door duikgek89 » wo 13 apr 2022, 13:27

^^ Mee eens.

Op de racefiets of MTB als je sportief bezig gaat, is een helm echt wel verstandig. Maar het zijn uitzonderingen die hem dan niet dragen.

Voor andere fietsers, of als je uit gemak de racefiets of MTB neemt om rustig naar werk/winkel/... te fietsen, vind ik het niet nodig. Als ik het bos in ga met de MTB zet ik een helm op. Als ik ermee naar werk of winkel fiets of een fietstochtje maak met madame, dan niet.

Daarnaast, als je het voor iedereen verplicht stelt, denk ik dat je het fietsen niet bepaald stimuleert.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » wo 13 apr 2022, 14:21

Die helmplicht maakt best kans:
Kabinetsadviseur: Verplicht fietshelm voor 60-plussers
(Premium-artikel dus mogelijk niet leesbaar)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » wo 13 apr 2022, 15:44

Voor 60-plussers zie ik er wel wat in. Of vanaf 65/70 kan ook nog.
Maar ook voor kinderen onder de 12 ofzo lijkt het me ook wel wat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door verfmeer95 » wo 13 apr 2022, 15:52

Een fietshelmplicht zorgt ervoor dat er minder gefietst wordt, wat een negatief effect op de volksgezondheid heeft. De vraag is dus wat het netto effect op de volksgezondheid is.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door CasablancaMarocco » wo 13 apr 2022, 16:20

Het is ook moeilijk te handhaven, hoe zie je als agent of iemand 58 of 61 is. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Hajo » wo 13 apr 2022, 19:42

Ik zie het graag zo:

Gewone fiets: geen helm
Speedpedelec, elektrische fiets, segway e.d.: helmplicht
Racefiets, bmx-fiets e.d.: helmplicht
Snor- en bromfiets: helmplicht

Voor elke tweewieler die sneller kan en mag dan een normale fiets, zie ik graag een helmplicht.

Het is net zoals de veiligheidsgordel in de auto. Eerst vond men het onzin, totdat bewezen werd dat het dragen ervan levensreddend kan zijn. Voor het dragen van een helm geldt hetzelfde.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » wo 13 apr 2022, 19:51

^^ Je krijgt echt niet alle fietsen in die hokjes gecategoriseerd. Misschien kan je het beter verwerken in de verzekeringspremie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door duikgek89 » wo 13 apr 2022, 20:02

Hoe wil je wettelijk een "gewone fiets" definiëren t.o.v. een racefiets / MTB / BMX?
Wat is de snelheid die een gewone fiets kan halen? Sommigen zijn blij met 15km/h, anderen halen 30+ (de meesten niet voor lange tijd maar ala).
En waarom moet ik dan, als ik op het gemakje met de MTB naar het werk hobbel aan 25km/h wel een helm op, maar als ik op een stadsfiets volle bak bergaf ga niet?

Ik ben het op hoofdlijnen met je eens wanneer je wel/niet een helm moet dragen, maar ik denk dat het voor met spierkracht aangedreven fietsen ten eerste best lastig is om het onderscheid te maken en min of meer waterdicht precies de juiste fietsers te treffen. Daarbij komt nog dat van de sportieve fietsers vrijwel iedereen wel een helm op zet. Die enkele keer dat ik iemand zonder helm op een racefiets zie is dat iemand die even rustig naar een winkel aan het rijden is ofzo, dat is dan niet anders dan stadsfiets. Fietsers op MTB zonder helm, een enkele keer iemand die de MTB als stadsfiets in heuvelachtig gebied gebruikt zie ik dat wel, maar bij sportief rijgedrag op de trails is het echt zeldzaam.

Waar ik me wel iets bij voor kan stellen is om e-bike fietsers een helmplicht op te leggen. Is ook makkelijk te definiëren daar zo'n ding gewoon een motor heeft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Coen Tunnel » za 16 apr 2022, 13:35

Wouter N14 schreef: wo 13 apr 2022, 19:51 ^^ Je krijgt echt niet alle fietsen in die hokjes gecategoriseerd. Misschien kan je het beter verwerken in de verzekeringspremie.
Welke verzekering? Elektrische fietsen, racefietsen, bmx-fietsen etc. kennen geen verzekeringsplicht.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Durashift » za 16 apr 2022, 18:28

^^^ bijplussen in de eigendomsverzekering. Anti-diefstal systemen worden ook steeds uitgebreider.. gaan op autoalarmen lijken met pieptonen bij het in-uitschakelen van het alarm. :roll: ervoer ik vorige week op straat in Wageningen.
Natuurlijk, niet iedereen verzekert zijn fiets..

Wat betreft het laten dalen van ongevalscijfers.. spreek de fietsende mens aan op zijn (niet de verkeersregels volgende) gedrag.
Fietsers / scooteraars kennen de verkeersregels niet meer.. denken volgens mij, veelal, oprecht dat daar waar er een rode baan op de weg ligt.. zij gewoon op kunnen fietsen..al komen ze uit een zijstraat.. het sjeest maar gewoon de rijstrook op. :twisted:

Dan lees ik dat de onderzoekers meer, specifiekere, data nodig hebben om conclusies te trekken.. Nou, dat zal best maar als men gewoon eens een aantal dagen op straat gaat vertoeven.. routes door de steden gaat rijden..dan zie je wel aan het gedrag van de fietsers wát er zoals mis is én hoe vaak het nog goed gaat. Laat een dashboardcamera meelopen met, bijvoorbeeld een Cyclomedia auto.. Die rijden hele dagen in stedelijke gebieden.. dat gaat een hoop data opleveren, denk ik.

EV fietsers moeten ook bewust zijn van hun snelheid op andere verkeersdeelnemers. Van de week nog, stond ik naast de auto.. zag aan het begin van de straat drie fietsers aankomen.. ik dacht: kan ik mooi nog even voor om het portier te openen... bleek de eerste fietser een snelle E-biker te zijn..die er dus eerder was dan ik dacht.

Verder is de diversiteit aan fietsvormen ook niet een pluspunt.. sommige E-bikes hebben zo'n aparte overbrenging.. dat de fietser met heel langzame pedaalslagen héél rap kan voortbewegen.. is ook een fnuikend beeld voor het menselijk brein / interpretatie van wat dat op dat moment waarneemt. Vermoed ik zo maar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Palance » za 16 apr 2022, 18:41

Durashift schreef: za 16 apr 2022, 18:28 Dan lees ik dat de onderzoekers meer, specifiekere, data nodig hebben om conclusies te trekken.. Nou, dat zal best maar als men gewoon eens een aantal dagen op straat gaat vertoeven.. routes door de steden gaat rijden..dan zie je wel aan het gedrag van de fietsers wát er zoals mis is én hoe vaak het nog goed gaat. Laat een dashboardcamera meelopen met, bijvoorbeeld een Cyclomedia auto.. Die rijden hele dagen in stedelijke gebieden.. dat gaat een hoop data opleveren, denk ik.
Het zal je eens verbazen waar je, als fietser, tegenaan loopt als je in een stad fietst. En dan doel ik op het gebrek aan kennis en/of fatsoen van automobilisten.
Er zouden ook eens meer fietsers eens GoPro moeten dragen (kan mooi op de helm :twisted: ). Dan zie je eens de andere kant.

Ofwel: Het komt van beide kanten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie