Robonus schreef:
Mijn vermoeden is dat Safe-Ends goed werken als je ze vrij recht van voren aan rijdt. Rij je ze onder een hoek aan, dan ga je gekke dingen krijgen omdat die loopkat die over de balk moet schuiven gaat knellen.
Volledig mee eens.
Of dat de loopkat gaat knellen is een dingetje, maak me meer zorgen over het schuine gedeelte direct achter de kop.
Vanaf het begin heb ik mijn bedenkingen over de Safe End. Het lijkt of het systeem ontworpen is naar aanleiding van de verplichte EN1317 testen. Als ik naar het ontwerp kijk, dan is het schuine deel direct achter de kop m.i. een zeer risicovolle gedeelte van de constructie. En laten ze daar nu net geen testen op los. Volgens mij is Saferoad waarschijnlijk zelf ook niet helemaal tevreden over de testresultaten. Een video van een full scale test behalve van de frontale aanrijding is nergens te vinden, zover ik weet. Daarentegen zijn bij de concurrentie zo'n beetje alle verplichte full scale tests video's beschikbaar op youtube...
Kijkende naar het ongeval, strikt genomen kunnen we uiteindelijk geen oordeel geven op het systeem, de terminal. Het punt is de Toyota Hilux is gemiddeld 1800 kg of zwaarder. De zwaarste test op een end terminal is 1500 kg. M.a.w. je weet van te voren al bij plaatsing dat een goede afloop bij een aanrijding op de terminal onbekend is. Enigszins vergelijkbaar wanneer een zware vrachtauto (zwaarder dan 13 ton) in de geleiderail terecht komt... prestatieklasse H2 gaat niet verder dan 13 ton...
En dan heb ik het nog niet eens over de inrijdhoek, snelheid, toegepaste geleideconstructie, kast, etc...
Idee voor de wegbeheerder;
Het lijkt dat de geleiderail zover naar voren staat om ook de kast te beschermen. Misschien een idee de kast te verplaatsen en de geleiderail een stuk terughalen en een obstakelbeveiliger toepassen.
Eigenlijk een andere discussie, maar bij RWS heb ik niet helemaal begrepen waarom men de terminals toepast wanneer de geleideconstructie 'diep' in de berm begint. Een terminal zal namelijk nooit dan wel zeer moeilijk frontaal kunnen worden aangereden, vanwege de 3 graden hoek. Een terminal wil je eigenlijk frontaal kunnen aanrijden voor het 'beste' resultaat, dus wat is zijn meer waarde dan? Een 'ouderwetse' schuine afloop beëindiging 'diep' in de berm zal m.i. geen extra gevaar opleveren. Wellicht moet men overwegen om een zeer korte schuin aflopende beëindiging (4 m) toe te passen? Uiteraard onder voorwaarden maar dat zijn details