Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Wouter N14 » vr 25 mar 2022, 16:55

“Het is een dodenweg hier. Het is de gevaarlijkste weg die ze hier in de buurt gemaakt hebben.” Hij wijst. “Daar verderop was een paar maanden geleden nog een ongeluk. En daar een paar jaar geleden ook al.”
Zouden die andere ongevallen ook gerelateerd zijn aan de houten balken?
de auto sloeg meerdere keren over de kop. ... De auto raakte de vangrail, een jonge boom en een elektriciteitskast en raakte zwaar beschadigd.
Het idee van geleiderails is dat je teruggeleid wordt de weg op zodat je enigszins controle kan hernemen. Dit is dus een houten lanceerinstallatie. Maar onder het mom van duurzaamheid is kennelijk alles geoorloofd :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 25 mar 2022, 19:26

Dit is uiteraard een tragisch ongeval maar op zich is die houten vangrail nog een stuk veiliger dan 90% van de zaken die hier langs onze gemeentewegen staan.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 26 mar 2022, 8:11

Ik had dat artikel al op de korrel om hier te plaatsen. Op deze manier met al die korte stukjes met schuine kanten werkt een geleiderail toch niet zoals bedoeld? Sowieso ligt hij flink van de stijltjes af na die botsing, dus de treksterkte is niet benut.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 26 mar 2022, 9:16

Wimpie25 schreef: vr 25 mar 2022, 19:26 Dit is uiteraard een tragisch ongeval maar op zich is die houten vangrail nog een stuk veiliger dan 90% van de zaken die hier langs onze gemeentewegen staan.
Ja, maar dat is België/Vlaanderen. Daar lijken iets andere standaarden gehanteerd te worden dan in Nederland.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 26 mar 2022, 9:43

^^
Aan de andere kant, houten vangrails worden wel niet als veilig aanzien in Vlaanderen ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 26 mar 2022, 9:46

Rein schreef: za 26 mar 2022, 9:16
Wimpie25 schreef: vr 25 mar 2022, 19:26 Dit is uiteraard een tragisch ongeval maar op zich is die houten vangrail nog een stuk veiliger dan 90% van de zaken die hier langs onze gemeentewegen staan.
Ja, maar dat is België/Vlaanderen. Daar lijken iets andere standaarden gehanteerd te worden dan in Nederland.
Ja. In België houdt men het geld in de zak, in Nederland verkwisten we het aan schijnveiligheid, eco gezever en het plaatsen van onveilige rommel.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 28 mar 2022, 12:24

:wow: :facepalm: :wall: <- is mijn reactie op hetgeen wat hiervoor is geschreven.

Over de bermsituatie;
- Het stuk geleiderail is simpelweg te kort. Ze voldoet niet aan de geteste lengte. De theorie is, zodra je afwijkt zul je aanvullende/compenserende maatregelen moet nemen i.h.k.v. treksterkte etc.
- Het stuk geleiderail voldoet niet aan de (oude) richtlijn. Bijv. Er is onvoldoende lengte tussen de boom en het schuin oplopend puntstuk (NB: End terminals waren destijds nog geen verplichting).
- Bochtsituatie in combinatie met de geleiderail en uitrit is al een ongewenste situatie.
.. en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan..

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 mar 2022, 14:20

:mrgreen:
Dus je bedoeld dat de wegbeheerder maar wat aanrommelt?
Komt anders gelukkig nooit voor. :rofl2:

Serieus, doe het goed of laat het gewoon achterwege...

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 28 mar 2022, 14:28

duikgek89 schreef: ma 28 mar 2022, 14:20 :mrgreen:
Dus je bedoeld dat de wegbeheerder maar wat aanrommelt?
Komt anders gelukkig nooit voor. :rofl2:

Serieus, doe het goed of laat het gewoon achterwege...
;)

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » di 19 apr 2022, 9:23

In het belgische Loppum is een auto tegen een Safe-End terminal gereden die recentelijk geplaatst was. Het resultaat is totaal niet wat het zou moeten zijn. Mijn vermoeden is dat Safe-Ends goed werken als je ze vrij recht van voren aan rijdt. Rij je ze onder een hoek aan, dan ga je gekke dingen krijgen omdat die loopkat die over de balk moet schuiven gaat knellen.

Afbeelding

Nieuwsbericht met filmpje: https://kw.be/nieuws/ongevallen/verkeer ... in-loppem/

https://www.google.nl/maps/@51.1637384, ... 384!8i8192
(lijkt een risico locatie wat op streetview zie je dat die plek al eerder is aangereden voordat er een Safe-End is geplaatst:

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 19 apr 2022, 11:09

Interessant.
Stel je hiermee dat een rimob beter is, of kan je dat niet zo zeggen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 19 apr 2022, 11:13

Ik kan niet goed zien hoe de terminal stond en waar hij precies is aangereden. Het lijkt erop dat het beginstuk (de kop met een stuk stang) links ligt en simpelweg afgebroken is. Dat zou betekenen dat het voertuig de terminal inderdaad vanaf de zijkant, halverwege het beginstuk heeft geraakt.

De kracht van de Safe-End zit hem in het geleidelijk opvangen van de klap met de grote grijze kop, welke omhoogschuift en tot stilstand komt tegen het einde van de stalen stang. Als je de die grijze kop mist, doet hij blijkbaar niet zoveel meer. Zeker niet als het voertuig zoals in dit geval vrij zwaar is.

Persoonlijk ben ik sowieso geen fan van de Safe-End of andere terminals. Ik zie vele malen liever de Crashguard. Daar zie je dit soort gekkigheden niet én weet je 100% zeker dat hij ook goed werkt bij zijdelingse aanrijdingen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » di 19 apr 2022, 11:15

Niet zo zeer beter, maar misschien in specifieke locaties minder risicovol.

Bijvoorbeeld het begin van de A8, staat een Safe-end, die je nooit in een rechte lijn kan aanrijden. Daar lijkt een rimob me geschikter. Als je op deze plek de terminal zou aanrijden, kan die nooit de zijwaartse kracht-component opnemen. Dat geldt natuurlijk ook deels voor een Rimob maar doordat die kreukelen in veel korte segmenten ipv schuiven over één lange balk lijkt die die zijwaartse kracht-component beter te verdelen over de constructie. Als bij de Safe-end de loopkat niet werkt, houdt het per direct op. Bij een zijwaartse klap heb je kans dat de balk verbuigt, ten dan kan de loopkat nooit meer soepel daar overheen rollen.

Afbeelding

Aan de andere rijbaan heb je 'm wel vrij parallel aan de rijstroken. Daar lijkt de Safe-end me wel een goeie oplossing:

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 19 apr 2022, 11:55

Robonus schreef: di 19 apr 2022, 11:15 Niet zo zeer beter, maar misschien in specifieke locaties minder risicovol.
In hoeverre is een term als "minder risicovol" acceptabel als het gaat om bermbeveiliging? Je wilt toch altijd het meest veilige?
Robonus schreef: di 19 apr 2022, 11:15 Aan de andere rijbaan heb je 'm wel vrij parallel aan de rijstroken. Daar lijkt de Safe-end me wel een goeie oplossing:
Eens, hier is het geen probleem.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » wo 20 apr 2022, 17:07

Robonus schreef: Mijn vermoeden is dat Safe-Ends goed werken als je ze vrij recht van voren aan rijdt. Rij je ze onder een hoek aan, dan ga je gekke dingen krijgen omdat die loopkat die over de balk moet schuiven gaat knellen.
Volledig mee eens.
Of dat de loopkat gaat knellen is een dingetje, maak me meer zorgen over het schuine gedeelte direct achter de kop.

Vanaf het begin heb ik mijn bedenkingen over de Safe End. Het lijkt of het systeem ontworpen is naar aanleiding van de verplichte EN1317 testen. Als ik naar het ontwerp kijk, dan is het schuine deel direct achter de kop m.i. een zeer risicovolle gedeelte van de constructie. En laten ze daar nu net geen testen op los. Volgens mij is Saferoad waarschijnlijk zelf ook niet helemaal tevreden over de testresultaten. Een video van een full scale test behalve van de frontale aanrijding is nergens te vinden, zover ik weet. Daarentegen zijn bij de concurrentie zo'n beetje alle verplichte full scale tests video's beschikbaar op youtube...

Kijkende naar het ongeval, strikt genomen kunnen we uiteindelijk geen oordeel geven op het systeem, de terminal. Het punt is de Toyota Hilux is gemiddeld 1800 kg of zwaarder. De zwaarste test op een end terminal is 1500 kg. M.a.w. je weet van te voren al bij plaatsing dat een goede afloop bij een aanrijding op de terminal onbekend is. Enigszins vergelijkbaar wanneer een zware vrachtauto (zwaarder dan 13 ton) in de geleiderail terecht komt... prestatieklasse H2 gaat niet verder dan 13 ton...
En dan heb ik het nog niet eens over de inrijdhoek, snelheid, toegepaste geleideconstructie, kast, etc...

Idee voor de wegbeheerder;
Het lijkt dat de geleiderail zover naar voren staat om ook de kast te beschermen. Misschien een idee de kast te verplaatsen en de geleiderail een stuk terughalen en een obstakelbeveiliger toepassen.

Eigenlijk een andere discussie, maar bij RWS heb ik niet helemaal begrepen waarom men de terminals toepast wanneer de geleideconstructie 'diep' in de berm begint. Een terminal zal namelijk nooit dan wel zeer moeilijk frontaal kunnen worden aangereden, vanwege de 3 graden hoek. Een terminal wil je eigenlijk frontaal kunnen aanrijden voor het 'beste' resultaat, dus wat is zijn meer waarde dan? Een 'ouderwetse' schuine afloop beëindiging 'diep' in de berm zal m.i. geen extra gevaar opleveren. Wellicht moet men overwegen om een zeer korte schuin aflopende beëindiging (4 m) toe te passen? Uiteraard onder voorwaarden maar dat zijn details :)

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 20 apr 2022, 21:17

Op de N236 is tussen Driemond en de Loosdrechtdreef houten geleiderail geplaatst. Hier is een stukje gesneuveld, waarschijnlijk door een boom die met een van de afgelopen stormen er op is gevallen. Dat is "gerepareerd" met een stuk metalen rail.

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 20 apr 2022, 21:30

:schrikreactie: :facepalm:

Wat een armoei...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 20 apr 2022, 21:32

Oi oi oi... Dit kan écht niet. Wat een schande van de provincie dit :schrikreactie:

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » wo 20 apr 2022, 21:41

^^
Inderdaad. Gauw dat levensgevaarlijke houten ding uit de grond trekken en dat metalen voorbeeld volgen graag. Tussen Boxtel en Schijndel laatst ook weer een ernstig ongeval met zo’n houten balk door de voorruit.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 20 apr 2022, 22:05

Motorrijders kunnen ook beter te voet langs langs die frietsnijders :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 20 apr 2022, 22:07

Over geleiderails en natuurlijke kleuren gesproken: steeds vaker worden houten geleiderails gebruikt omdat metalen geleiderails landschappelijk niet passend zouden zijn. Maar waarom wordt niet gewoon een geleiderail met bijvoorbeeld (een laag) cortenstaal geplaatst?

In elke designtuin zie je het tegenwoordig, en zelfs kale roestige damwanden als geluidsschermen zijn al lang geen taboe meer. Roest is een heel natuurlijke kleur, een roestige geleiderail zou daarmee zowel veiligheidstechnisch als landschappelijk en flinke verbetering kunnen zijn.

Daarbij: roest vreet weliswaar langzaam in het materiaal, maar je gaat mij niet wijsmaken dat (geïmpregneerd) naaldhout veel langer meegaat in weer en wind.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 apr 2022, 22:21

De Italiaanse A22 staat er vol mee:

Afbeelding
A22 Autostrada Brennero Brixen - Brenner 22 by European Roads, on Flickr

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 20 apr 2022, 23:38

Toevallig viel mijn oog vanmiddag op de safe-end opstelling in de afrit vanaf de A12 naar Ede-Wageningen, komende vanaf A30/A12 Veenendaal.

Die staat ook helemaal in de bocht, in de hoek, waar je dus ook schuin op af komt rijden. Heeft weinig nut zo, volgens mij.

https://www.google.nl/maps/@52.0134109, ... 384!8i8192

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 21 apr 2022, 8:41

Jackbauer1350 schreef: wo 20 apr 2022, 21:17 Op de N236 is tussen Driemond en de Loosdrechtdreef houten geleiderail geplaatst. Hier is een stukje gesneuveld, waarschijnlijk door een boom die met een van de afgelopen stormen er op is gevallen. Dat is "gerepareerd" met een stuk metalen rail.
Op streetview zijn daar vlakbij beelden van maart 2022. Het is ook geen lekkere plek om een onderbreking te hebben.

Afbeelding
https://www.google.com/maps/@52.3089006 ... 384!8i8192

Afbeelding
https://www.google.com/maps/@52.3093303 ... 384!8i8192

Misschien dit specifieke type niet snel voorradig is te krijgen en daarom deze nood-pleister is toegepast. Ik kan op Jackbauers's dashcamscreenshot niet goed zien of de stalen planken goed gekoppeld zijn aan de houten balken om de treksterkte te garanderen maar dat zal vast wel weer niet zo zijn.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 21 apr 2022, 9:59

^^ Voor zover ik het kon zien tijdens het langs rijden lijkt het er gewoon strak tegenaan gezet.

Iemand die uit mijn rijrichting op een ongelukkige plek tegen dat ding aan komt loopt een goede kans op een gespieste auto. Overigens ook de richting vanuit waar je de grootste kans hebt om tegen de rail aan te komen bij uit de bocht vliegen.
Vanuit de andere richting lopen de overgangen tussen de stukken rail nog mee met de rijrichting.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 21 apr 2022, 10:02

Maar er was dus geen aannemer die er even wat tijdelijke barriers voor kon zetten maar wél een aannemer die deze afzichtelijke en gevaarlijke constructie de grond in ramt? :shutup:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 21 apr 2022, 10:28

Snelwegfreak schreef: do 21 apr 2022, 10:02 Maar er was dus geen aannemer die er even wat tijdelijke barriers voor kon zetten
Daar wordt het slechts iets minder levensgevaarlijk van.

Als ergens nieuwe geleiderail wordt aangebracht, dient er meteen te worden nagedacht over eventueel schadeherstel. De standaard schade-aannemer moet gesteld staan voor schadeherstel binnen een gestelde tijd van dit type rail en zolang dat niet op orde is, kan je die rail niet nieuw plaatsen. Zo simpel is het. Dit is geen rocket science, maar logisch nadenken en verder kijken dan je neus lang is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 21 apr 2022, 11:41

^^ Iets minder gevaarlijk is in dit geval al heel veel beter dan wat ze nu gedaan hebben.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 21 apr 2022, 12:07

Durashift schreef: wo 20 apr 2022, 23:38 Toevallig viel mijn oog vanmiddag op de safe-end opstelling in de afrit vanaf de A12 naar Ede-Wageningen, komende vanaf A30/A12 Veenendaal.
Die staat ook helemaal in de bocht, in de hoek, waar je dus ook schuin op af komt rijden. Heeft weinig nut zo, volgens mij.
https://www.google.nl/maps/@52.0134109, ... 384!8i8192
Yep. In dit geval zou ik deze ET minimaal parallel plaatsen met de rijbaan. In deze situatie sowieso niet laten afbuigen. Het gedeelte net achter de kop is nu een perfecte lanceerinstallatie geworden. In dit geval kiezen voor een andere terminal of een obstakelbeveiliger.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » zo 24 apr 2022, 14:41

Met dank aan Snelwegfreak voor het onder mijn aandacht brengen,
In Almere ging het van het weekend ook mis. Houten geleiderail finaal doormidden gereden door een personenvoertuig.

Dit filmpje laat het rond seconde [0:41] aardig goed zien.
Link
Aantal duidelijke foto's op de site van HV nieuws zelf:
https://www.hv-almere.nl/2022/04/twee-g ... landseweg/

https://www.google.nl/maps/@52.3451027, ... 384!8i8192
TOEVOEGING
Deze rail is destijds door Eurorail geplaatst, die tientallen voorbeeldprojecten op hun site had staan (deze ook). Echter zijn die nu niet meer terug te vinden. Wel in google Cache:
Afbeelding
3 mei 2018

Eco-Safe op de Waterlandseweg (N305) te Almere
Op de N305 (Waterlandseweg) te Almere heeft Eurorail BV in opdracht van KWS Infra BV uit Zwolle zowel houten als stalen geleiderail geplaatst. In totaal ca. 172 m. houten geleiderail type N2-02 met 6 st. beëindigingen en ca. 816 m. Eco-Safe 1.33/2m. in aardebaan en op kunstwerk, inclusief 14 st. beëindigingen, geleverd en gemonteerd.

Op kunstwerk is de Eco-Safe constructie tevens voor een gedeelte voorzien van dubbele leuningregel en fietsersbeschermplaat.
De Eco-Safe 1.33m. constructie heeft een prestatieklasse van H1 niveau en een werkende breedte van W3 (1,00 m) in aardebaan en W2 (0,80 m.) op kunstwerk.
De Eco-Safe voldoet aan de EN 1317 norm en is CE gemarkeerd.
Laatst gewijzigd door Robonus op zo 24 apr 2022, 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.