[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » zo 13 feb 2022, 20:21

Alleen Hamburg en Bremen staan daar aangegeven en dat lijkt mij op dat punt ook wel voldoende. Ik weet niet precies wanneer Kiel erbij komt. Vanaf Hamburg zelf staan Kiel en Flensburg aangegeven.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » zo 13 feb 2022, 22:55

Niet op het Kreuz zelf. Maar kort daarna komen afstandenborden waarop ook Kiel en Lübeck te zien zijn
SPOILER: TOON

Afbeelding Bron: http://www.autobahnatlas-online.de/Bild ... srode1.htm
Daarna verdwijnt Lübeck weer en verschijnt weer. Vanaf Walsrode komt Flensburg erbij op rechtdoorborden met afwisselend Kiel en Lübeck op de afstandenborden. Het is een mix van oude en nieuwe bewegwijzering.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » ma 14 feb 2022, 6:58

Hannover-Ost, uit 2012:

Hamburg
Bremen
Kreuz Hannover/Kirchhorst.

Kiel komt er op de afstandenbord bij na Dreieck Walsrode, tezamen met Flensburg.

Flensburg : 254km
Kiel : 195km
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » ma 14 feb 2022, 11:58

Waar ik eerder benieuwd naar ben is of dat Kopenhagen erbij komt bij Hannover als de Fehmernverbinding klaar is.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » ma 14 feb 2022, 12:25

^^ Ik denk dat Kopenhagen na Lübeck op de borden verschijnt
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022, 12:32

Het eerste beslispunt is eigenlijk het Buchholzer Dreieck, waar je kiest om via de A261-A7 naar Denemarken te rijden, of rechtdoor over de A1. Dat is 360 kilometer van te voren. Of, vanuit het zuiden, het Maschener Kreuz / Horster Dreieck.

Maar ik betwijfel of Duitsland het al zo ver van te voren gaat aangeven, dan moeten ze ook wel veel borden gaan vervangen. Uit het oogpunt van supernetwerkdoelen zou Kopenhagen op die plek wel logisch zijn, want je hebt dan Hamburg bereikt en het is een beslispunt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 14 feb 2022, 12:51

^^ Ze zouden hem er misschien eenmalig bij kunnen zetten, zoals het Brenner/Verona op Dreieck Inntal.

Na Hamburg praat je vervolgens hoofdzakelijk over afstandenborden. Probleem is dan echter dat er tot Lübeck al vier doelen op de afstandenborden staan: Fehmarn/Lübeck voor de A1 en dan twee kruisende doelen. Ik zie die doelen niet zo snel verdwijnen en men zal wat ruimte willen houden voor een komende A20-west. Dus het zal pas vanaf Lübeck echt continu kunnen worden. Je zou ergens hopen dat men het nu al meeneemt in de reguliere vervangingen van de afstandenborden; al zet men maar tijdelijk een veer-symbool neer zolang de bouw nog loopt.

Als hoofddoel van de route in de regio Hamburg zal Lübeck hoe dan ook belangrijker blijven, dus een heel grootschalige uitrol van Kopenhagen zie ik niet zo voor me.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » ma 14 feb 2022, 14:53

^^ Dat laatste, inderdaad.

Het eiland Fehmarn wordt na Kreuz Hamburg-Ost aangegeven : 133km. En het zou mooi zijn om vanaf hier (Hamburg-Ost) Fehmarn te gaan vervangen door Kopenhagen. En nee, bij Fehmarn is geen veersymbool afgebeeld.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door verfmeer95 » ma 14 feb 2022, 15:03

Kan je vanaf het Buchholzer Dreieck tot Kreuz Hamburg-Ost niet Berlijn, Lübeck én Kopenhagen op de borden zetten?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 14 feb 2022, 15:59

^^ Vind het sowieso wat apart dat bij Kreuz Hamburg-Ost het doel Puttgarden staat en daarna Fehmarn verschijnt. Ergens zal men daar toch wel iets moeten. Maar goed, borden hier zijn aan de volle kant en even Kopenhagen erbij zetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Het zou zeker niet misstaan, maar ik denk dat je daar tegen grenzen aan gaat lopen.

Overigens maakt de opeenvolging van knooppunten komend vanuit Bremen een "Inntal-oplossing" denk ik wel moeilijk. Want om verkeer effectief langs Hamburg te geleiden, moet je het doel dan wel laten terugkomen op alle grote knooppunten. Waar dus weinig ruimte voor is. Toch maar vertrouwen op navigatiesystemen, denk ik dan maar. En misschien nog een volgbord: "Fehmarn / Kopenhagen volg Lübeck".

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » zo 20 feb 2022, 18:33

mhkamp schreef: ma 14 feb 2022, 6:58 Kiel komt er op de afstandenbord bij na Dreieck Walsrode, tezamen met Flensburg.

Flensburg : 254km
Kiel : 195km
Zowel Kiel als Lübeck zijn kort na Hannover-Ost al zichtbaar op afstandenborden. Ver voor Walsrode. Wat ik dus niet begrijp. Het is veel oud en nieuw door elkaar heen.
Pino schreef: ma 14 feb 2022, 15:59 ^^ Vind het sowieso wat apart dat bij Kreuz Hamburg-Ost het doel Puttgarden staat en daarna Fehmarn verschijnt. Ergens zal men daar toch wel iets moeten. Maar goed, borden hier zijn aan de volle kant en even Kopenhagen erbij zetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Het zou zeker niet misstaan, maar ik denk dat je daar tegen grenzen aan gaat lopen.
De bewegwijzering rond Hamburg is inderdaad best vol. Lijkt mij wel leuk voor een bewegwijzeringswedstrijd. Bij Hamburg-Ost zou je Kopenhagen toe kunnen voegen i.p.v. Fehmarn/Puttgarden. Dan heb je Kopenhagen, Lübeck, Rostock en Barsbüttel voor rechtdoor. Berlin, Schwerin en Reinbek voor rechtsaf A24. Hamburg-Jenfeld voor links A24 (ook dat is verouderd, de afslag Jenfeld word als Rahlstedt aangegeven).
Hamburg, meine Perle

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door marcel » zo 24 apr 2022, 20:44

Je kunt hier linksaf, rechtdoor en rechtsaf. Ik moest de B27 naar Fulda hebben en ging naar het linkervak. Ik kwam er natuurlijk meteen achter dat dat in werkelijkheid naar een parkeerterrein gaat, zoals op de achtergrond te zien is, maar net te laat, want er was veel verkeer en ik kon niet zomaar terug. Ik moest wachten tot er een licht achter mij op rood ging en het verkeer voorbij was. Gelukkig hoefde er niemand linksaf.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » zo 24 apr 2022, 20:46

Dat is onnodig onduidelijk inderdaad.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door verfmeer95 » zo 24 apr 2022, 22:07

De lokatie: https://goo.gl/maps/RJi65nSCxkz2fuc29
Ik snap wel dat het bord zo geplaatst is, want de kruising ligt vlak na het spoorviaduct en onder het viaduct is ook geen ruimte voor bewegwijzering.

Er zijn naar mijn idee twee opties:
1. De kruising bewegwijzeren alsof de B27 rechtdoor gaat. Volgens de satellietfoto is dat effectief ook al het geval.
2. Een portaalbord. Er is hier al een vaste strook voor B27 verkeer, dus dan werkt een protaalbord ook goed. Je kan dan ook direct aangeven dat linksaf naar een parkeerplaats gaat.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » zo 24 apr 2022, 22:16

Of je plakt voor 10 euro zo'n pijl op het bord...

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » zo 24 apr 2022, 22:51

^^ Hoe dan ook heeft Duitsland natuurlijk wel van die gebogen pijlen voor hun regelborden om aan te geven dat de afslag iets verderop is. Dit lijkt me een schoolvoorbeeld waar die gebruikt had moeten worden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Willem » ma 25 apr 2022, 0:44

^^ Plus eventueel een viaductsymbooltje in de poot van de pijl.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door sven_engelen » ma 25 apr 2022, 1:42

Het kan nog veel makkelijker. De pijl 45 graden naar boven draaien...
Svenlo

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Egbert » ma 25 apr 2022, 7:15

verfmeer95 schreef: zo 24 apr 2022, 22:07 De lokatie: https://goo.gl/maps/RJi65nSCxkz2fuc29
Ik snap wel dat het bord zo geplaatst is, want de kruising ligt vlak na het spoorviaduct en onder het viaduct is ook geen ruimte voor bewegwijzering.
Er ligt geen krusing na het viaduct (okee, officieel wel want een T-splitsing is ook een krusing). Er gaat een weg rechtsaf en de doorgaande weg maakt een bocht naar links. Je hoeft nergens linksaf te slaan. Dus het is gewoon slecht aangegeven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 25 apr 2022, 17:00

sven_engelen schreef: ma 25 apr 2022, 1:42 Het kan nog veel makkelijker. De pijl 45 graden naar boven draaien...
Die heeft in Duitsland niet de betekenis dat het splitspunt verderop ligt, duidt eerder op een afrit. Daarom juist die gebogen pijl.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » za 28 mei 2022, 0:33

Chris schreef: ma 26 jul 2021, 12:10 Dat hier Dresden aangegeven staat komt denk ik zodat dit verkeer niet via Berlijn rijdt. En Dresden is binnen de Duitse systematiek een belangrijke bestemming, het wordt bijvoorbeeld ook al bij Hattenbach/Kirchheim aangegeven.

Maar zolang er nog zo'n groot stuk van de A14 ontbreekt zou het logisch zijn om Dresden voorlopig nog af te plakken.
Opnieuw weer de A24 bereden. Rond Schwerin staan nu volgborden voor Dresden. Dresden via Berlin. Maar eenmaal bij Berlijn aangekomen, is er geen vermelding. Wellicht intuïtief Leipzig volgen want Sachsen, maar A10/A13 lijkt mij dan logischer.

Ook de A20 gehad, bij Wismar is Dresden ook aangegeven via A14. Daar hadden ze Dresden met Berlin kunnen afplakken, maar ze hebben daar voor een extra bordje met eigen pijl Berlin -> gekozen.
Blijf het een rare bedoeling vinden, de vermelding van Dresden heeft echt eerst zin als de A14 er volledig ligt.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » za 25 jun 2022, 12:21

Bordje aan het einde van de A2, vlak voor Dreieck Werder met de A10. De Poolse bestemmingen komen hier nog niet op de reguliere bewegwijzering, maar er wordt wel vast duidelijk gemaakt welke kant je langs moet voor Stettin en Warschau.

Afbeelding
A10 Berliner Ring 04 by European Roads, on Flickr

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » za 25 jun 2022, 12:28

^^
Jammer dat men niet Warszawa en Szczecin er op (of in elk geval erbij) heeft gezet. Ik dacht dat Nimwegen en Arnheim ook niet meer werden gedaan toch?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » za 25 jun 2022, 12:57

^^...lichte twijfel...

Afbeelding

^Foto van gistermiddag tussen Rees en Isselburg.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » za 25 jun 2022, 13:02

Het zou niet meer moeten, gezien tekst van de huidige richtlijn, maar komt zeker nog voor. Deels omdat er nog oude borden staan (Duitsland is pas rond 2000 omgegaan met endoniemen-beleid), deels omdat oude borden zonder nadenken zijn vervangen (een beetje zoals chauffeurs uit deze streek ook zonder nadenken links hangen op de snelweg). Op de snelweg heeft men beter opgelet. Dat is misschien een kwestie van bewegwijzering laten verzorgen door het Autobahnamt tegenover lokale grootheden.
Laatst gewijzigd door Pino op za 25 jun 2022, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » za 25 jun 2022, 13:17

^^ Vooral met dat laatste heb je denk ik wel een 'puntje van orde' te pakken zogezegd. Echter ook inderdaad Autobahn/Bundesstraße verschillen. Nog een voorbeeldje Bundesstraße "nieuw" geplaatst in het oosten van Bayern:
SPOILER: TOON

Afbeelding
^Pilsen om Plzeň. Op de A6 is het volgens mij Pilsen / Plzeň evenals Prag/Praha (maar ben niet 100% zeker). Het bewuste bord in de spoiler staat langs de bypass van Furth im (Bayerischer) Wald. Geopend ergens in 2014 uit mijn hoofd. Eschlkam ligt overigens nog in Bayern (wel een combi met CZ schildje).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » za 25 jun 2022, 13:24

^^ Zou het niet ook zo iets onbenulligs kunnen zijn als het niet beschikken over de juiste karakters in de software? En dat dus niet elke wegbeheerder dezelfde software heeft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » za 25 jun 2022, 13:40

De ň zit mogelijk niet in de standaard Duitse karakterset. Maar laat dan dat accent gewoon weg. Dit lijkt me in die zin gewoon gemakzucht, en lokale grootheden voor wie Mia san mia (en wij zeggen nu eenmaal Pilsen) een belangrijker richtlijn is dan de RWB-NA

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » za 25 jun 2022, 13:57

De A6 er dan maar eens bijgepakt:

Afbeelding
^Na :KP: Kreuz Oberpfälzer Wald

Afbeelding
^Vorkbord :AS: Waidhaus (laatste afrit voor de grens met Tsjechië)

De beelden spreken voor zich... ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » za 25 jun 2022, 17:03

Laatste bord is duidelijk gestickerd. Ze hebben het endoniem er dus bijgeplakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie