[F] bewegwijzering in Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

-
- 4x5 autosnelweg
De 'oe' aan elkaar is niet voorbehouden aan de Elzas. Het is een vrij algemeen voorkomende ligatuur. Een woord als 'oeuf' schrijf je officiëel ook op die manier. Op de bewegwijzering wordt deze echter vaak niet toegepast. Wat nog wel zou kunnen is dat men deze zin toepast:
Het verkeerd spellen van 'Sarrebrück' lijkt me gewoon fout. In Frankrijk raken ze wel eens vaker van slag van buitenlandse namen. 'Kortrjik' is een bekende spelfout op de wegwijzers.
Daar staat: 'Voorkomen moet worden dat in eigennamen de 'oe' aan elkaar wordt geplakt, wanneer deze dat in hun originele naam ook niet hebben.'Il faut aussi éviter d'imposer la ligature dans des noms propres qui ne les prennent pas dans la langue d'origine, par exemple Goethe, Monroe, Schoenberg.
Het verkeerd spellen van 'Sarrebrück' lijkt me gewoon fout. In Frankrijk raken ze wel eens vaker van slag van buitenlandse namen. 'Kortrjik' is een bekende spelfout op de wegwijzers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Frankrijk en z'n administratie en bureaucratie zijn niet altijd perfect. 

-
- 4x3 autosnelweg

-
- Wegnummerfotograaf
Is dat een hoge ambtenaar? Zo hoog dat het onzijdig is?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vermoed dat Pino gewoon het 'ontwerpschema' bedoelt. Een leuk gallocisme om te gebruiken in een forumdraad over Franse bewegwijzering
Blijft wel wonderlijk dat ze in de fabriek op eigen houtje diakritische tekens zijn gaan gebruiken. Dat kost meer moeite, dus wellicht is er sprake van overcorrectie door de dienstdoende leidinggevende: "Wát verwijzen naar een Duitse plaats zonder umlaut? Hoezo de o en de e los? Prutsers die ontwerpers, Guillaume, pak de alttoets, en zorg dat de juiste tekens op het bord komen"

Blijft wel wonderlijk dat ze in de fabriek op eigen houtje diakritische tekens zijn gaan gebruiken. Dat kost meer moeite, dus wellicht is er sprake van overcorrectie door de dienstdoende leidinggevende: "Wát verwijzen naar een Duitse plaats zonder umlaut? Hoezo de o en de e los? Prutsers die ontwerpers, Guillaume, pak de alttoets, en zorg dat de juiste tekens op het bord komen"
-
- 4x3 autosnelweg
Nee, dat is een document waarin per aansluiting of kruispunt staat vastgelegd wat de bewegwijzerde doelen moeten zijn. Voluit “schéma directeur de signalisation” of “schéma directeur de jalonnement.” Wellicht is dat waar Vinny op doelt met zijn ontwerpschema; zie verder https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Schéma_ ... _en_France.
Wie in deze terminologie precies de directeur is? Geen idee. Je zou zeggen iemand binnen de wegbeheerder. Maar bij wegen in concessie dan wel de staat als concessiegever. De schema’s zijn hoe dan ook officieel gepubliceerde documenten. Wanneer voor een nationale weg (A of N) een nieuw schema wordt vastgesteld, zal die worden gepubliceerd in de Franse Staatscourant. Vaak zie je op die manier al wijzigingen ruim voordat ze ter plaatse worden gemaakt, en je ziet zo ook hoe nieuwe wegen zullen worden bewegwijzerd ruim voordat ze worden opgeleverd. Voorbeeld van de A355 hier.
-
- Moderator
Een antiek afstandenbord op de A4 richting oosten, net na de A104.

A4 old sign by European Roads, on Flickr

A4 old sign by European Roads, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg
Staat er al sinds de opening, van begin de jaren 1970 dus. Niet slecht om 50 jaar te zijn als bewegwijzering hé...moet je nu eens proberen met de borden die nu geplaatst worden.
-
- 4x3 autosnelweg

Het bovenaan zetten van het doel Meaux herinnert aan plannen dat hier een grote zijtak aan de A4 moest komen, gecombineerd met verdere verstedelijking in dit deel van het Ile de France. Daar is niet meer van gekomen dan de A140, maar het staat er zo prominent als de splitsing Strasbourg-Sarrebruck aan de oostkant van Metz indertijd; of Lille en Bruxelles op de A1.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
De borden die je zag waren 1982'ers, niet deze versie uit de jaren 1970 waar er volgens mij nog 3 van overblijven.Pino schreef: ↑zo 17 apr 2022, 20:57Ik heb borden van dezelfde leeftijd al veel eerder vaal en uiteindelijk onleesbaar zien worden. Dat geeft toch sterk het idee dat dit bord ooit in oude stijl is ververst. Of een bizar toeval.
Het bovenaan zetten van het doel Meaux herinnert aan plannen dat hier een grote zijtak aan de A4 moest komen, gecombineerd met verdere verstedelijking in dit deel van het Ile de France. Daar is niet meer van gekomen dan de A140, maar het staat er zo prominent als de splitsing Strasbourg-Sarrebruck aan de oostkant van Metz indertijd; of Lille en Bruxelles op de A1.
Bij de grens van Rekkem, ten noorden van Metz op de A314 en deze op de A4. Deze op de A4 heeft het voordeel van enkel de ondergaande westenzon te zien, wat het verval zeker ten goede komt.
-
- 4x3 autosnelweg

Één probleem dan: dit bord aan de A4 is met lamellen gemaakt.
-
- stadsweg
-
- 4x5 autosnelweg
Je moet directeur niet zien als persoon. 'schéma directeur' geeft als vertaling 'blauwdruk'.Pino schreef:Wie in deze terminologie precies de directeur is? Geen idee. Je zou zeggen iemand binnen de wegbeheerder.
Net als in Nederland heb ik het idee dat de oude bewegwijzering veel robuuster is dan de recentere meuk van de jaren '90. De fameuze panneaux béton zijn werkelijk onverslijtbaar. Neemt niet weg dat het bord op de foto volgens mij is opgeknapt. Ze hebben denk ik de folie opnieuw uitgesneden.Ik rijd lang genoeg rond in Frankrijk om mij een verleden te herinneren met wel wat meer oude vale borden. Maar wat op zich grappig is, als je bijvoorbeeld kijkt op http://panneauxroutiersvintage.over-blo ... 36264.html, is dat borden met lamellen vaak veel slechter oud zijn geworden dan borden uit één paneel of lichtbakken. En de switch naar lamellen is ook ongeveer 1982.
-
- Moderator
Aardig vergane wegwijzer op de N104.

N104 Pontault-Combault 02 by European Roads, on Flickr
Complete namaak als geel bord, dat zie je ook niet altijd.

N104 Pontault-Combault 04 by European Roads, on Flickr

N104 Pontault-Combault 02 by European Roads, on Flickr
Complete namaak als geel bord, dat zie je ook niet altijd.

N104 Pontault-Combault 04 by European Roads, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg
Geel is tijdelijk, maar op de tolvrije stukken is tijdelijk een serieus rekbaar begrip. Triest op zich.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Frankrijk wint het sowieso in West-Europa, misschien dat Duitsland en Luxemburg kunnen wedijveren voor de zilveren medaille.
-
- Moderator
Het moet wel eerlijk gebeuren, dus bijvoorbeeld gecorrigeerd naar weglengte. Dan dendert Nederland wel de top-3 binnen 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Maar er is een parkeerplaats. Even uitstappen, foto van het bord maken en in de auto analyseren 

-
- 4x3 autosnelweg
Oh, ik heb die afgelopen december nog op de foto gezet. Toen was de leesbaarheid stukken beter 

-
- 2x4 autosnelweg
In ieder land heb je dat soort situaties.
Overigens had ik niet verwacht in Reims al Luxemburg als verwijzing (voor zover ik goed door de boom heen gekeken heb
) aan te treffen.
Overigens had ik niet verwacht in Reims al Luxemburg als verwijzing (voor zover ik goed door de boom heen gekeken heb

-
- 4x3 autosnelweg
-
- Moderator
Dat verbaasde mij eigenlijk ook, want Luxemburg wordt verder niet op de autosnelwegen rond Reims bewegwijzerd volgens mij. Het stond echter op meerdere borden in de stad zelf.
-
- 4x3 autosnelweg
Verwijst naar de D980 (ex N380). Daar is het doel ook continu bewegwijzerd. Alleen jammer dat niemand die zal pakken.
-
- Moderator
Dat is wel een lang stuk over secundaire wegen. Bijna 200 kilometer die door vrijwel elk dorp gaat. De D980 heeft zelfs geen eens een aansluiting op de A34.
Reims - Luxemburg is op zich ook niet zo ver, 190 kilometer. Er is alleen nooit een directe verbinding tussen ontwikkeld, je gaat via de A4-A31 of door België via Sedan en Arlon.
Reims - Luxemburg is op zich ook niet zo ver, 190 kilometer. Er is alleen nooit een directe verbinding tussen ontwikkeld, je gaat via de A4-A31 of door België via Sedan en Arlon.