Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Davy » zo 24 apr 2022, 16:27

^^ Die trend is al langer gaande in Wallonië.

Je ziet wel dat ze wat naar Frankrijk kijken, met allerlei losse panelen. Het oogt op zich niet slecht maar er kan wat verbeterd worden, grootste kritiekpunt is dat het wat rommelig en opgepropt oogt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » zo 24 apr 2022, 18:32

^^ De gave om het rommelig en opgepropt te laten lijken beheersen ze in Wallonië beter dan in Frankrijk. Dat heeft denk ik meer te maken met te krap uitgevoerde borden dan met de losse paneeltjes. Al speelt natuurlijk wel dat losse panelen allemaal voldoende blauw- dan wel witvlak nodig hebben.

De lol van de losse panelen voor drie service-vermeldingen bij afrit Champion ontgaat me trouwens. Wat ik wél een aardig bord vind, is het bord met de vier afritten naar Namur. Alleen dan moeten ze er wel even expliciet bij zetten dat het vier afritten zijn die deze stad bedienen, want dat lees je er met alleen cursief Chanpion en Wierde niet aan af.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » zo 24 apr 2022, 22:31

Toppunt van onnodig gestapel is dat bord Perex Police District waarbij elke woord op een apart bord staat.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2022, 10:37

Om nog terug te komen op het signaleren van nieuwe gemeentenamen, dit is het beleid dat het AWV hanteert. Als brave burger heb ik ze het gewoon zelf eens gevraagd :)
AWV schreef:Daarom hanteren we bij het plaatsen van bewegwijzering onderstaande richtlijnen.

-We duiden enkel belangrijke bestemmingen van op grotere afstanden aan.
-Op voorwegwijzers houden we het aantal bestemmingen op drie per richting. Zo blijven ze goed leesbaar.
-Eens een gemeente is aangeduid, plaatsen we enkel bijkomende bewegwijzering als de weggebruiker moet afwijken van de eerder aangeduide route, bijvoorbeeld door af te slaan.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » di 26 apr 2022, 12:43

^^ Ik vermoed dat veel mensen nog steeds het verschil niet zien tussen plaats en gemeente.
Waaronder de gemeente-ambtenaren die de plaatsnaamborden laten plaatsen.

Dat de meeste plaatsen een katholieke kerk hebben en dus een katholieke gemeente vormen, werkt misschien ook mee in de verwarring.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2022, 12:47

^^
Bij de katholieke kerk spreekt men in zo'n geval over een parochie ;)

Maar het klopt dat de meeste plaatsen vroeger ook een parochie waren.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » di 26 apr 2022, 12:54

^^ Ach ja, ik had de protestantse terminologie in mijn hoofd. :shutup:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2022, 13:02

^^
Qua terminologie kan er dus weinig verwarring zijn, maar het lijkt wel te kloppen dat plaatsen in Vlaanderen worden geassocieerd met gemeenten. Tot nu toe werkte dat ook relatief goed, gezien de meeste gemeenten niet supergroot waren en de laatste grote fusieronde al bijna 50 jaar achter ons ligt. De huidige namen van gemeenten gaan dus al enkele generaties mee.

Binnen de nieuwe fusieronde lijkt het AWV er echter adamant van overtuigd dat ze de gemeentenaam gaan moeten signaliseren en pas binnen het grondgebied terug naar plaatsnamen kan verwijzen. Dat is min of meer ook hoe het nu binnen Antwerpen gebeurt, op de ring kom je verwijzingen tegen naar plaatsen zoals Borgerhout of Deurne, maar op langere afstand wordt er enkel gesproken over Antwerpen.

De nieuwe gemeente "Groot-Mechelen" (die nu al terug van tafel is geveegd) ging ook het districtensysteem hanteren en had wellicht ook voor dezelfde uitdaging gestaan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » wo 27 apr 2022, 18:20

^^ Het is altijd logisch dat je op lange afstand de grotere plaatsen bewegwijzerd en die als doelkeuze hanteert en pas dichterbij de kleinere plaatsen op de borden verschijnen. Dat heeft niets met het administratief statuut van die plaatsen te maken. Borsbeek bv is nu een gemeente en zal binnenkort een district van Antwerpen worden, ik zie echter niet in waarom dat gevolgen zou moeten hebben voor de bewegwijzering.

Ook dat onderscheid tussen witte plaatsen en blauwe plaatsen moet er gewoon uit, AWV zou gewoon alle plaatsen in het blauw moeten bewegwijzeren maar interne regels verzinnen over welke doelen al verderaf kunnen bewegwijzerd worden. Ze kunnen misschien eens te raden gaan in Nederland, of Duitsland of elke normaal land.
Wimpie25 schreef: di 26 apr 2022, 10:37 Om nog terug te komen op het signaleren van nieuwe gemeentenamen, dit is het beleid dat het AWV hanteert. Als brave burger heb ik ze het gewoon zelf eens gevraagd :)
AWV schreef:Daarom hanteren we bij het plaatsen van bewegwijzering onderstaande richtlijnen.

-We duiden enkel belangrijke bestemmingen van op grotere afstanden aan.
-Op voorwegwijzers houden we het aantal bestemmingen op drie per richting. Zo blijven ze goed leesbaar.
-Eens een gemeente is aangeduid, plaatsen we enkel bijkomende bewegwijzering als de weggebruiker moet afwijken van de eerder aangeduide route, bijvoorbeeld door af te slaan.
Ik had het hen zelf ook als een gevraagd: zie deze draad. Het antwoord is gelijkaardig.

Ik vind de gegeven reden behoorlijk onzinnig. Je hoeft geen gemeentenamen op de borden te zetten om te schiften in plaatsnamen. Sowieso heeft de belangrijkheid en grootte van een plaats alsmaar minder te maken met het gegeven of het al dan niet een gemeentenaam is. Je hebt kleine plaatsen die onafhankelijk zijn en grotere plaatsen die deelgemeente zijn. Dan heb je ook nog gemeenten waar er om een of andere reden gekozen is voor een niet-plaatsnaam als naam, waarom zou dat betekenen dat de plaatsen in die gemeenten niet op de wegwijzers mogen komen?

Het verschil tussen plaatsnaam en naam van een administratieve entiteit is inderdaad nog niet binnengekomen met AWV, evenals dat hun aanpak alsmaar moeilijker vol te houden zal zijn als er alsmaar minder gemeenten zijn met alsmaar meer kunstmatige namen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 27 apr 2022, 22:57

^^
Exact, voor de moment heeft de gemiddelde gemeente in Vlaanderen rond de 22.000 inwoners. Als dat gaat stijgen richting het streefdoel van 50.000, gaat de huidige strategie niet meer vol te houden zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » za 28 mei 2022, 21:16

Is dit al eens besproken? Ik had het nog niet eerder gezien.
Bewegwijzering naar knooppunten (?) Merelbeke en Zelzate. Om een beetje de richting van de beide R4-armen aan te geven.
Is Zelzate eigenlijk wel een knooppunt?

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » za 28 mei 2022, 21:24

^^
Ik vind het spijtig dat men gebogen pijlen heeft gebruikt... In de provincie antwerpen is men er juist gelijktijdig van afgestapt toen ze die richtinggevende bewegwijzering plaatste..

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » zo 29 mei 2022, 1:04

Ik vind het maar niets. Dan had er beter gewoon Zelzate gestaan. Zelzate is inderdaad geen knooppunt vermits de R4 geen snelweg is. Je hebt zelfs twee afritten in Zelzate tussen de E34 en de R4: Zelzate-West en Zelzate-Oost.

Volgens de bebording is het ook geen knooppunt maar een (genummerde) afrit: https://www.google.be/maps/@51.1892431, ... 8192?hl=nl.

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Thom » zo 29 mei 2022, 1:07

harry schreef: za 28 mei 2022, 21:16 Is Zelzate eigenlijk wel een knooppunt?
Dit bord brengt je naar Zelzate via de R4-Oost. Je komt dan aan op het op- en afrittencomplex 13 Zelzate-Oost van de E34. Dat is geen knooppunt.
Bij de R4-West heb je wel een 'onofficieel' knooppunt. Dit zegt de wegenwiki daarover:
Het knooppunt wordt niet als zodanig bewegwijzerd, maar door de overheid wordt wel de naam knooppunt Zelzate-West gebruikt.
De borden hebben het hier over afrit 14.

Edit: Alfa was me net voor.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » zo 29 mei 2022, 2:12

^^
Inderdaad, inhoud klopt niet. Maar de lay-out is ook bedroevend... Verschillende puntgroottes enz. Ik snap nog steeds niet waarom er geen uitgebreide richtlijn is opgemaakt, voor dat soort borden en andere bewegwijzering. Iedere afdeling (provincie) doet ze'n zin. Er zijn wel bepaalde zaken vastgelegd, maar totaal niet voldoende om aan een uniforme lay-out te komen.

AWV doet het heel goed... Maar in uniforme bww schieten ze tekort. Is het nou zo moeilijk om een 'team' samen te stellen, die een richtlijn maken (met bijkomende software, waar iedere afdeling verplicht mee moet werken). Deze richtlijn is dan verplicht te volgen in Vlaanderen. Even zag ik het licht in 2014. Met de opstaande pijlen in Antwerpen, tevergeefs...

Oftewel, vinden ze het maar goed dat er verschillen zijn (kan ook natuurlijk).

SAN RED
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » di 28 jun 2022, 16:23

Nog een foto van de LED borden bij knooppunt Lummen.
(foto AWV)

Afbeelding1622077038485 by SAN RED, on Flickr

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » di 28 jun 2022, 21:17

Ziet er erg spectaculair uit. Ik heb zulk soort verlichte bewegwijzering ook in Zweden gezien. Nederland volgt vast over een jaar of 15 nog wel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » di 28 jun 2022, 22:08

^^ En in Noorwegen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wouter N14 » di 28 jun 2022, 22:44

Ik weet niet of het ook zo prettig is bij mist of fijne miezer :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SAN RED
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » za 03 sep 2022, 0:27

De situatie bij de Beverentunnel (R2, Antwerpen) is nu anders. Ook met antwerp stijl portaal. Helaas geen foto's. Wel een artikel:

https://www.hln.be/beveren/nieuwe-belij ... ~ae78e318/

SAN RED
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » do 15 sep 2022, 20:00

Waren deze al gepost?

AfbeeldingIMG_20220915_185827 by SAN RED, on Flickr
AfbeeldingIMG_20220915_183144 by SAN RED, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » do 15 sep 2022, 20:13

SAN RED schreef: do 15 sep 2022, 20:00 Waren deze al gepost?
SPOILER: TOON

AfbeeldingIMG_20220915_185827 by SAN RED, on Flickr
Wat de f is dit nou weer? Er komt aan de rechter zijde een rijstrook bij, maar volgens de pijlen zijn er twee rechtdoorgaande stroken en komt er links één bij. Het blijft ook lastig hè, bewegwijzering maken? :nuts:

Enige juiste oplossing is:
^> _____ >
Enne gojje mins blieft altied leave.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Hensepens » do 15 sep 2022, 20:24

^^ dit kan toch.. twee rijstroken rechtdoor. Maar met inhaal verbod vanwege doorgetrokken streep.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » do 15 sep 2022, 20:27

Kijk nog eens goed naar de markering. Dit kan niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door sven_engelen » do 15 sep 2022, 20:27

Nee er gaan 2 rijstroken af met aan de binnenkant een uitvoegende taper. Die pijlen horen andersom te staan en inderdaad zoals Benjamin zegt, naar rechts te wijzen.
Svenlo

SAN RED
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » do 15 sep 2022, 20:47

Het is inderdaad geen ideaal bord.

De locatie streetview:
https://maps.app.goo.gl/PiJu2kd5NkqEhNq76

Enigszins vergelijkbaar met deze situatie:
https://maps.app.goo.gl/Zi4m6uA7hZT8Mrjt6
Verduidelijking:
https://maps.app.goo.gl/YCPvm897EU5poaG6A

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door sven_engelen » do 15 sep 2022, 20:57

^^ Dat is sowieso een rare situatie. Een beetje vergooide capaciteit ook want ik zie nauwelijks mensen die rechtdoor gaan op de ring er gebruik van maken. Logisch, want die blokmarkering komt niet overeen met de bewegwijzering.
Svenlo

SAN RED
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door SAN RED » do 15 sep 2022, 21:15

^^
Het is vooral bedoeld (denk ik) voor de oprit Borgerhout die op de ring komen (bij het 600m bord). . Wanneer op de oprit e313 - e34 fille is en ze willen naar breda/haven (rechtdoor) moeten/kunnen zij niet invoegen in het snelle verkeer rechtdoor. Dus: om weefbewegingen tegen te gaan en voor de weggebruikers (van oprit Borgerhout) die rechtdoor willen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » do 15 sep 2022, 23:34

Snelwegfreak schreef: do 15 sep 2022, 20:27 Kijk nog eens goed naar de markering. Dit kan niet.
Misschien hebben de Belgen bezwaar tegen een pijl naar rechts boven een rijstrook die een flauwe bocht naar links maakt...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 16 sep 2022, 0:20

^^
De pijlen volgen nu idd het zichtbare verloop van de weg. Mocht je me enkel de foto laten zien, zou ik geen graten gezien hebben in de opmaak.

Plaats reactie