Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Vinny » zo 13 feb 2022, 16:07

Debillisering van de weggebruiker...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » zo 13 feb 2022, 16:11

Het gaat er spannender aan toe op de Vlaamse fietspaden dan je lijkt te denken ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » zo 13 feb 2022, 16:26

Wimpie25 schreef: zo 13 feb 2022, 16:05 ^^
Het is idd vooral gericht op pedelecs en bromfietsen die de andere fietsers al eens van hun sokken rijden.
Aangezien klasse B verboden is mogen ze zelfs van dat fietspad geen gebruik maken met hun speed pedelec... En op het fietspad mag dus enkel fietsen en klasse A die sowieso eigenlijk niet sneller dan 25 mogen, dus waarom dat bordje adviessnelheid?

Mij lijkt het dat diegenen die dit beslist hebben van te installeren zelf niet weten hoe de reglementering in elkaar zit.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » zo 13 feb 2022, 19:16

Goh, het lijkt me dat veel mensen niet echt zeker meer weten met welk rijwiel ze nu juist mogen rijden. Zo'n bordje lijkt me wel effect te hebben. Alleszins, baat het niet schaadt het niet.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » zo 13 feb 2022, 20:14

^^ Een auto die 32 doet in een zone 30 verbaliseren ligt meer in lijn met de algemene mentaliteitswijziging dan een speed pedelec de verkeersregels laten opvolgen. Er is fundamenteel immens veel mis met het hele "goforZero" verhaaltje, want het gaat hem om verbaliseren en niet echt om slachtoffers vermijden.

Want dan zou men andere maatregelen treffen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Vinny » zo 13 feb 2022, 22:33

Een adviessnelheid kun je niet handhaven...; als de wegbeheerder dat wel meent is het tijd dat deze zich in een hoekje gaat zitten schamen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » ma 14 feb 2022, 8:25

^^
Vandaar, ze dienen ook niet om te handhaven maar eerder om te sensibiliseren. Ik heb de hevige reacties op het Antwerpse idee nooit echt gesnapt eigenlijk...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » ma 14 feb 2022, 14:41

Neen inderdaad, dit is een prima maatregel die duidelijk maakt dat snelle verkeer geen plaats heeft op het fietspad, in het bijzonder de speed pedelec.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » ma 14 feb 2022, 14:45

Het bordje "klasse B" verboden zei dat nochtans ook al...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » ma 14 feb 2022, 14:56

^^ Hoeveel mensen weten dat? Ook met verbod op klasse B kan je trouwens nog steeds 30+ kan rijden met een gewone fiets of elektrische fiets.

Die bordjes met adviessnelheid zijn bovendien langs alle fietspaden in Antwerpen geplaatst, ook op plaatsen waar dat verbod voor klasse B niet geldt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » ma 14 feb 2022, 14:57

Te weinig mensen weten dat, maar het is nochtans de verkeersregel, en als je een Speed Pedelec wil rijden zou je toch verwachten dat je de regels rond je voertuig kent. In de praktijk draait dat niet zo uit, jammer genoeg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022, 15:00

Het zijn wel een boel extra borden voor een heel erg niche groep weggebruikers. Hoeveel speed-pedelecs rijden er nou echt per dag met 30+ op zo'n weg? In Nederland zie je die worsteling ook, de provincie Gelderland heeft bij elk bord fietspad weer een onderbordje voor speed-pedelecs geplaatst.

Sowieso is door micromanagement van de openbare ruimte het aantal verkeersborden en onderborden met uitzonderingen flink toegenomen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » ma 14 feb 2022, 15:04

Wel, terwijl Speed Pedelecs eigenlijk onder bromfiets B vallen, is men nu meer en meer de letter P aan het toevoegen op onderborden om het specifiek te hebben over die pedelecs. Het maakt het aan de ene kant wat duidelijker, maar aan de andere kant is het ook weer een bepaling of uitzondering erbij natuurlijk.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » ma 14 feb 2022, 15:11

Chris schreef: ma 14 feb 2022, 15:00
Sowieso is door micromanagement van de openbare ruimte het aantal verkeersborden en onderborden met uitzonderingen flink toegenomen.
Dat klopt, anderzijds is de laatste jaren ook een wildgroei van vervoerscategorieren die het niet rustiger maken op de openbare weg, e-steps en snelle elektrische fietsen. De bijkomende reglementering is m.i. wel terecht, maar dat hoeft niet noodzakelijk in een bordenwoud te resulteren. In dit geval zou het gewoon een algemene regel moeten zijn dat de maximumsnelheid op een fietspad 25 per uur is. Het is door het gebrek aan dergelijke regel dat de stad Antwerpen meende maatregelen te moeten nemen.

BIj die P-categorie vindt ik wel dat men een 'letterwoud' moet vermijden. Als je een verbodsbord hebt met als onderbord 'uitgezonderd klasse A en B' moet je daar niet nog eens P aan toevoegen wat dat zit al vervat in de 'klasse B'. Klasse P moet je enkel aangeven als je wil dat snelle electrische fietsen wel ergens verboden of toegelaten moeten worden en de rest van klasse B niet.

Dit soort borden zie ik dus liever niet:
Afbeelding

Dit is echter wel een nuttig bord:
Afbeelding

Hoewel ik wel niet goed snap waarom men snelle elektrische fietsen op meer plaatsen wil toelaten dan de andere bromfietsen klasse B. De snelheid is m.i. het grootste probleem, niet de motor.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » ma 14 feb 2022, 15:19

Ik moet eerlijk toegeven dat ik sinds wijziging van de categoriën ook niet helemaal meer mee ben met wat nu waar mag rijden. Als het voor mezelf al een letterpap aan het worden is, wil ik niet weten wat de gemiddelde klassieke fietser ervan denkt. Mocht ik een Pedelec bezitten, zou ik er wel voor zorgen dat ik mee ben met de wetgeving, maar voor de moment moet ik het telkens opnieuw gaan opzoeken en ik merk dat zelfs de wetteksten niet eenvoudig meer zijn.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door petervdveen » di 15 feb 2022, 21:57

Snelwegfreak schreef: za 12 feb 2022, 20:02 Bijzonder. Die zie je niet veel buiten Nederland.
Borden met een adviessnelheid?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die volgens mij buiten Nederland juist vaker zie.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Snelwegfreak » di 15 feb 2022, 22:16

Zo'n beetje overal worden daarvoor maximumsnelheden gebruikt, toch? Zo snel kan ik mij Denemarken en de Verenigde Staten voor de geest halen waar ze adviessnelheden gebruiken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersborden in België

Bericht door waldo79 » wo 16 feb 2022, 10:40

Ik moet zeggen dat ik de keuze voor adviessnelheden wel waardeer. Het wordt dan aan de weggebruiker zelf overgelaten een verantwoorde snelheid te kiezen. Alleen zijn er genoeg weggebruikers die een adviessnelheid interpreteren als een maximumsnelheid en dan naar mijn smaak erg traag rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Attietattie » wo 16 feb 2022, 11:11

Chris schreef: ma 14 feb 2022, 15:00 Het zijn wel een boel extra borden voor een heel erg niche groep weggebruikers. Hoeveel speed-pedelecs rijden er nou echt per dag met 30+ op zo'n weg?
Ik denk dat het goed is om met de tijd mee te gaan en niet te laat te zijn met ontwikkelingen. Je kunt dat best wat algemener maken, maar speedpedelecs, stepjes, Esk8's zijn allemaal voertuigen die je in een categorie kunt plaatsen en daar je verkeersregels (of borden of zelfs infrastructuur) op aan kunt passen.

In Nederland lopen we altijd gruwelijk achter de feiten aan. En als er dan eindelijk wat bedacht wordt, wordt er van de wegbeheerder verwacht dat de borden morgen aangepast zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Tommy » vr 25 feb 2022, 9:22

Bij het rondwandelen op Google SV kwam ik volgend onding tegen:
https://www.google.com/maps/@51.0825324 ... 312!8i6656
Wat staat dat bord D5 daar te doen? https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 63-hs2art8

Edit: recentere beelden tonen aan dat het bord er al weg is en de juiste D1 borden er staan:
https://www.google.com/maps/@51.0827185 ... 384!8i8192
https://www.google.com/maps/@51.0827539 ... 384!8i8192
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Palance » di 26 apr 2022, 18:32

Ik kwam deze ergens tegen:
Afbeelding

Volgens mij is het hier in Knokke, alleen is het SV-beeld uit 2009.

Dus zegt u het maar: Betalen of niet? :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » di 26 apr 2022, 18:58

Tja, die zoneborden. Het is niet omdat de ene zone eindigt dat de andere niet verder loopt (dat is trouwens altijd zo, want een zone eindigt pas met een einde-zone bord), of dat er geen nieuwe kan starten.

Of dat het de transparantie, duidelijkheid en de uiteindelijk beoogde verkeersveiligheid ten goede komt moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken. En ja, voorbij dit bord moet je nog altijd betalen om te parkeren om de kas van de gemeente behulpzaam te zijn, want er is toch écht niemand die gelooft in het sturingsverhaaltje?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2022, 19:16

Goh, ik heb toch vooral de indruk dat men in de meeste gemeenten stuurt met blauwe zone's. Ik ken er zelfs verschillende waar de betalende zone's opgeheven zijn en vervangen door blauwe omdat er bv extra capaciteit is bijgemaakt door de aanleg van parkings en parkeergarages. Zo ken ik verschillende voorbeelden in grote en kleine gemeentes.

Aarschot had bv vroeger een gele en rode betalende zone, waarbij die laatste de duurste was. Die is ondertussen al bijna tien jaar opgeheven, het tarief is nu het gemiddelde van de twee en in de blauwe zones mag je nu een uur extra parkeren ( max 3 uur ). De plaatsen die nu betalend zijn, die waren dat 20 jaar geleden ook al met parkeermeters langs het trotoir.

Ik kan me best voorstellen dat de kustgemeenten vanwege het toerisme dit voorbeeld niet volgen. Kort gezegd, ik heb er niet zo'n cynisch oog in ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » di 26 apr 2022, 19:19

^^ Verklaar dan even waarom Bray-Dunes op 5km van De Panne geen enkel parkeerprobleem heeft en geen enkele betalende parkeerzone of plaats bezit, terwijl je overal aan de Belgische Kust geld kwijt bent om er gewoon te geraken + de vraag of je wel een plaats vindt?

Ik weet dat het moeilijk is om die Vlaamse/Belgische visie van "wij doen het beter" te doorzien, maar we doen het helemaal niet zo goed als we kunnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Palance » di 26 apr 2022, 19:23

Ehm.. het ging mij om het bord einde zone én de herhaling dat je nog in een zone zit, niet om de discussie of het al dan niet betaald parkeren noodzakelijk is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » di 26 apr 2022, 19:26

^^ Ik heb ook geantwoord, het betalend parkeren zet zich onder een andere regel gewoon verder.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2022, 19:32

Km357 schreef: di 26 apr 2022, 19:19 ^^ Verklaar dan even waarom Bray-Dunes op 5km van De Panne geen enkel parkeerprobleem heeft en geen enkele betalende parkeerzone of plaats bezit, terwijl je overal aan de Belgische Kust geld kwijt bent om er gewoon te geraken + de vraag of je wel een plaats vindt?
Die is redelijk eenvoudig, de bezoekersaantallen aan de Belgische kust liggen een stuk hoger dan aan gelijkaardige badplaatsen in Noord-Frankrijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat men zonder betalende zone's geen stortvloed aan parkeerproblemen kent.

Voor alle duidelijkheid, ikzelf vind persoonlijk het systeem van (gemeentelijke) parkeerbedrijven ook een vorm van georganiseerde geldklopperij, vooral dat ze zelf 'inningen' (boetes mogen ze het niet meer noemen na een gerechtelijke uitspraak) mogen uitschrijven. Dat ruikt gewoon naar een verdienmodel waarbij de pakkans stelselmatig wordt opgekrikt.

Samengevat , ik ben geen tegenstander van betalend parkeren, wel de commerce die er rond gemaakt is. En ik word best gelukkig als ik zie hoeveel gemeenten er gedeeltelijk van terugdraaien.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » di 26 apr 2022, 19:37

Als je twijfelt aan het gemis van parkeerproblemen, raad ik je aan om ter plekke eens te gaan kijken. In volle Paasvakantie kon ik om 11h nog gewoon op de parking aan de stranddijk parkeren, gratis wel te verstaan. Moet je na 9h eens proberen in 1 van onze badsteden, als er nog een parking met zicht op zee overgebleven is natuurlijk. Ik kom er al 7 jaar niet meer, want het was toen al een onvriendelijke ramp.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2022, 20:52

^^
Kom kom, weer zo cynisch? :)
Parkeren langs de dijk lijkt me nu ook niet echt wenselijk voor de sfeer en het zicht. Dan kan men beter wat centrum- en randparkings voorzien. :?

Ik probeer wel regelmatig onze kust te bezoeken, toevallig ook Knokke. Zeker als het in het binnenland niet meer te harden is. 40 graden bij ons scheelt toch al een dikke 10 graden op de Dijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Vinny » di 26 apr 2022, 20:55

België heeft relatief veel binnenland en weinig kust. Maar goed, dat laat onverlet dat ze zoneborden iets duidelijker kunnen maken voor de niet-dagelijkse weggebruiker. Er gaan ook wel eens Franse of Nederlandse mensen naar de Belgische kust. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie