Afbeelding

Mobiliteitsbeleid Provincie Utrecht

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door waldo79 » di 26 apr 2022, 12:57

Ze hebben buiten de N230 en de Waterlinieweg al geen stroomwegen in de provincie Utrecht, gaan ze dan ook nog eens de GOWs degraderen? Compleet doorgesnoven.

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Rein » di 26 apr 2022, 13:43

Bij snelheidsverlaging richting 60 krijg je toch meer uitstoot en zo dan bij 80?

Wouter N14
Moderator

Provincie Utrecht: plan snelheidsverlagingen

Bericht door Wouter N14 » di 26 apr 2022, 18:41

Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht heeft ingestemd met het voorstel voor vergaande snelheidsverlagingen. 29 juni besluit Provinciale Staten over de plannen.
Het ligt waarschijnlijk nog ver in de toekomst, maar op den duur gaat in de provincie Utrecht op sommige B-wegen de maximumsnelheid omlaag naar 60 km/h. De provincie verlaagt de maximumsnelheid 'op 20 procent van het totale aantal kilometers provinciale weg'. Op welke trajecten dat precies allemaal gaat gebeuren, is nog niet bekend. Wel is al bekend dat de aanpassingen volgend jaar al beginnen op de N224 van Zeist tot de N227, op de N225 van Rhenen tot de provinciegrens van Gelderland en op de N415 van de N221 tot Hilversum.

Daar blijft het niet bij; op alle parallelwegen gaat de maximumsnelheid omlaag naar 30 km/h. Tenslotte gaat ook op 86 oversteekplaatsen zonder verkeerslichten of zebrapaden de maximumsnelheid naar 60 km/h in plaats van 80 km/h. Dat gebeurt als eerste bij de 19 gevaarlijkste oversteekplaatsen. Uiterlijk in 2040 moeten alle veranderingen van kracht zijn, zo stelt het provinciebestuur.
AutoWeek.nl, 26-4-2022

Voor die 30 op parallelwegen lijkt mij nogal vergezocht...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Mobiliteitsbeleid Provincie Utrecht

Bericht door boe! » di 26 apr 2022, 18:57

Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht hebben een behoorlijk rigoureus plan aangekondigd voor het verlagen van de maximumsnelheid op diverse provinciale wegen in de Provincie Utrecht. De maatregel is onderdeel van het ‘Netwerkperspectief provinciale wegen 2040’. Het is de bedoeling dat in uiterlijk 2040 de maximumsnelheid op 20% van de provinciale wegen wordt verlaagd van 80 naar 60 km/u. Het betreft vooral wegen in de bosgebieden op en rond de Utrechtse Heuvelrug.

Een echte concrete reden voor de maatregel wordt niet gegeven. De Provincie komt niet verder dan wat algemene marketing- en verkooptermen: "een zo goed mogelijke balans tussen de leefbaarheid voor mensen en dieren langs provinciale wegen, de verkeersveiligheid plus de oversteekbaarheid, en de bereikbaarheid". Wellicht goed om te vermelden dat GroenLinks de grootste partij in de provincie is.

De Provincie heeft een kaart gepubliceerd waarop de nieuwe maximumsnelheden zijn aangegeven. De trajecten in gifgroen zijn de weggedeeltes waar de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 60 km/u (in de legenda rechts kan je een vinkje zetten bij 'Voorgestelde snelheidslimieten):
:arrow: https://webkaart.provincie-utrecht.nl/v ... 14c908ba7c

De kaart met het huidige snelheidsregime als referentie:
:arrow: https://webkaart.provincie-utrecht.nl/v ... a8495f011e

Omdat de betreffende wegen ook aangepast worden (het plaatsen van een bord :A1-60: is niet voldoende) is er een meerjarenplanning opgesteld. De eerste wegen die aangepast gaan worden zijn:
N224 tussen Zeist en Quatre Bras (aansluiting N227 )
N225 tussen Rhenen tot de provinciegrens met Gelderland  
N415 tussen Baarn (aansluiting N221) en Hilversum

Het nieuwsbericht van de Provincie:
:arrow: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... sverlaging

De plannen zijn nog niet helemaal definitief. De Provinciale Staten moeten op 29 juni 2022 nog hun goedkeuring geven aan de plannen.

Jeff
expressweg

Re: Mobiliteitsbeleid Provincie Utrecht

Bericht door Jeff » di 26 apr 2022, 19:09

:facepalm:
Zo jammer dit. In plaats van het geld te steken in de serieuze noden, gewoon geld over de blak klappen om je punt te maken

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 27 apr 2022, 2:48

Jammer dat men dan niet ook gelijk het aantal verkeersdrempels op de kaart heeft aangegeven..

Ik ben niet zo goed met de legenda kleurtjes.. maar als ik het zo bekijk worden, in de loop der jaren, best grote stukken provinciale weg afgewaardeerd.

Op zich kan ik dat stukje tussen Rhenen en Wageningen nog wel begrijpen. Zijn kleine stukken 80 km/h tussen bbk en het 60 km/h deel over de uitloper van de Grebbeberg.

Maar, dat hele stuk van Zeist naar de N227.. :s

Ja, de fietsende recreanten zullen het wel kunnen waarderen.. iéts meer tijd om nog even snel over te steken voor de auto's langs. B(

Hopelijk zit er nog wat verstand bij de leden van PS om dit netwerkperspectief richting een realistischer perspectief te draaien?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 27 apr 2022, 9:38

Durashift schreef: wo 27 apr 2022, 2:48 Maar, dat hele stuk van Zeist naar de N227.. :s
Er is een klein stukje van dat wegvak waar je wellicht 60 km/u zou kunnen overwegen en dat is het gedeelte bij de Pyramide van Austerlitz. Daar heb je vlak bij elkaar:
- een krappe onoverzichtelijke S-bocht;
- de toegang naar de (parkeerplaats van) Pyramide;
- de afslag naar Driebergen waar ook een behoorlijk druk oversteekpunt voor fietsers is.

Maar aan zowel de west- als oostkant van dat wegvak heb je een heel lang recht stuk zonder zijwegen, zonder oversteken en met zeer weinig bebouwing. Dat zijn de weggedeelten waar je de snelheid op 80 km/u zou moeten laten. Een snelheidsverlaging daar heeft niets meer te maken met veiligheid of leefbaarheid, dat is een GroenLinks-kronkel: er-ligt-een-weg-in-het-bos-en-dat-mag-geen-80 km/u-zijn. De acceptatiegraad van een lagere snelheid bij de weggebruikers wordt er op deze manier ook niet groter op. En wat betreft milieu: met de ban op fossiele brandstoffen en de overgang naar elektrische voertuigen lost dat probleem zich min of meer vanzelf op. Ik denk dat er grotere problemen zijn in onze provincie waar dit geld beter aan besteed kan worden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 27 apr 2022, 14:32

^^ ja, de weg is mij bekend.

De oversteek bij het theater (naam even mij ontschoten) nabij het dierenpension is misschien ook nog wel 60 km/h waardig ivm de oversteken, daarna 80 km/h .. tot de afslag naar de Traayweg.. en dan na de bocht nog even 80 km/h in de afdaling (stijgend wordt er toch al zelden 80 km/h gereden, in mijn ervaring). :woop:

Inderdaad, met de EV toekomst gaat het verhaal dat (ICE) voertuigen bij 80 ~ 90 km/h het zuinigst zijn, niet meer op. Dus geen argument om de snelheid niet te verlagen..

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 27 apr 2022, 19:21

^^ Dat theater: Beauforthuis ;)

De provincie Utrecht is helemaal de weg kwijt. Ze zijn niet écht goed wijs... :nuts:

Hopelijk steekt PS er nog een stokje voor, maar ik vrees dat dit idiote voorstel nog aangenomen wordt ook. :(
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 27 apr 2022, 19:24

Het is een relatief goedkope en makkelijke manier om te laten zien dat je je best doet voor 0 doden in 2030 2050.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 27 apr 2022, 19:43

Uiteraard zal die 60 km/h totaal niet geloofwaardig zijn. Wat het verkeersbeleid in de rest vn Nederland weer ondermijnt...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » wo 27 apr 2022, 20:16

Het verlagen van de maximumsnelheid op provinciale wegen schiet zijn doel voorbij. De meeste dodelijke ongelukken gebeuren in combinatie met afleiding of (exorbitante) verkeersovertredingen die Jan met de pet in gewone verkeerssituaties niet maakt. Het is beter om dit geld te investeren in bewustwordingscampagnes en een nog strengere handhaving op telefoongebruik achter het stuur.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 27 apr 2022, 22:43

^^ Het resultaat zal zijn dat veel mensen de Vmax gaan overschrijden omdat ze zeg maar 75 een prima snelheid vinden.

Vervolgens staat in de media een bericht dat bij een controle van de politie maar liefst 93% van de gecontroleerde auto's te hard reed. De gemiddelde snelheid lag immers op of nabij de 70 km/ h.

De volgende stap is dat de provincie zich genoodzaakt voelt om allerlei rare chicanes, drempels etc. aan te leggen vanwege de "verkeersveiligheid". Het bleek namelijk dat veel automobilisten de Vmax van 60 negeerden.

Tsja :roll:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 apr 2022, 9:54

Wat betreft de N415 is het Noord-Hollandse deel al 60 km/u, terwijl de weg zelf dat niet uitstraalt. Maar er staan over het grootste deel wel bomen in de berm tussen fietspad en rijbaan, dus redelijk dicht op de weg. Dat zal wel het uitgangspunt zijn. Utrecht heeft best veel provinciale wegen door bosrijk gebied met bomen vrij dicht langs de rijbaan.
Maar de N415 is een redelijk rechte weg waar die 60 km/u gewoon slaapverwekkend is. Snap de provincie aan de ene kant wel want om zo'n weg veilig te laten zijn met 80 km/u moet er veel geld uitgegeven worden om dit te realiseren. Waarschijnlijk ook gepaard met bomenkap wat weer een hot item is.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 29 apr 2022, 11:02

^^

Zullen we dan ook meteen alle wegen op de Veluwe op 60 km per uur. Dat is door de provincie Gelderland diverse voorgesteld bij sommige buurtbijeenkomsten als een weg voor groot onderhoud aangepakt moet worden. Keer op keer wordt de voorgestelde snelheidsverlaging door de lokale bewoners neergesabeld, omdat dit teveel tijdverlies levert. Gelukkig zet de provincie dit dan ook niet door. Nee, deze weg is een doorgaande verbindingsweg met fietspaden. In dat geval kun je alle wegen wel gaan afwaarderen, waardoor de geloofwaardigheid onder druk komt te staan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 29 apr 2022, 11:24

Jackbauer1350 schreef: vr 29 apr 2022, 9:54 Wat betreft de N415 is het Noord-Hollandse deel al 60 km/u, terwijl de weg zelf dat niet uitstraalt. Maar er staan over het grootste deel wel bomen in de berm tussen fietspad en rijbaan, dus redelijk dicht op de weg. Dat zal wel het uitgangspunt zijn.
Dat betwijfel ik. Toen de ANWB sterren uitdeelde aan alle provinciale wegen, toen kwam de N226 tussen Leusden en Woudenberg als gevaarlijkste provinciale weg van Utrecht uit de bus. Reden: de bomen vlak langs de weg. Dit deel van de N226 staat niet op het lijstje met wegen waar de snelheid verlaagd gaat worden. Mijn conclusie: dan is de aanwezigheid van bomen vlak langs de rijbaan blijkbaar geen reden om de snelheid te verlagen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 apr 2022, 13:05

^^Dan is het hele idee inderdaad gewoon weg bezopen. Want bomen dicht langs de rijbaan zou ik dan nog iets van een legitieme reden kunnen vinden, dus als dat al niet het geval is...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 29 apr 2022, 21:44

boe! schreef: vr 29 apr 2022, 11:24
Jackbauer1350 schreef: vr 29 apr 2022, 9:54 Wat betreft de N415 is het Noord-Hollandse deel al 60 km/u, terwijl de weg zelf dat niet uitstraalt. Maar er staan over het grootste deel wel bomen in de berm tussen fietspad en rijbaan, dus redelijk dicht op de weg. Dat zal wel het uitgangspunt zijn.
Dat betwijfel ik. Toen de ANWB sterren uitdeelde aan alle provinciale wegen, toen kwam de N226 tussen Leusden en Woudenberg als gevaarlijkste provinciale weg van Utrecht uit de bus. Reden: de bomen vlak langs de weg. Dit deel van de N226 staat niet op het lijstje met wegen waar de snelheid verlaagd gaat worden. Mijn conclusie: dan is de aanwezigheid van bomen vlak langs de rijbaan blijkbaar geen reden om de snelheid te verlagen.
Maar, van Maarsbergen naar Leersum gaan ze (op termijn) wel aanpassen, toch?
Dát is nu juist een wegdeel dat geleiderail heeft gekregen om de bomenpartij te beschermen.. al is dat wat lastig voor het deel dat erftoegangen kent natuurlijk.

Ik ben kleurenblind, dus ik kan niet zoveel met bepaalde tinten in de legenda van die webkaart.
Het zou fijn zijn als de provincie voor de beperkte medemens een overzicht in lijstvorm publiceert.

Leersum - Doorn en Elst -Veenendaal worden volgens mij tzt. ook aangepast. Dat zal dan wel voor de groene zone zijn (rijden door het bos).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 29 apr 2022, 21:48

^^ De trajecten die je noemt, worden inderdaad aangepast.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 03 mei 2022, 19:57

^^ Ik zie echt niet in waarom de snelheid op de genoemde wegen naar 60 moet worden verlaagd. Wat is de reden voor deze flauwekul? Ik kan eigenlijk maar één reden bedenken: autootje pesten. Want die is toch o zo slecht voor het milieu. Met verkeersveiligheid heeft dit in ieder geval niets te maken. Ik zou wel eens willen weten wie dit idiote idee heeft geopperd. :geenlach:
Donateur Vereniging Wegenforum

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 04 mei 2022, 10:35

Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt daar aan de Archimedeslaan in het provinciehuis in Utrecht? 60 km/u op al die N wegen betekent, vrees ik, de nekslag voor alle buslijnen die over die wegen rijden. Want ook een (lijn)bus zal zich aan de 60 km/u moeten houden en gaat door alle rijtijd verlengingen zijn aansluitingen op de knooppunten missen. En niet te vergeten de extra bussen, en chauffeurs, die nodig zijn omdat de rijtijden van beginpunt tot eindpunt fors zullen toenemen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 04 mei 2022, 19:34

^^ Inderdaad zijn de lijnbussen een heel goed argument om kritisch naar de snelheid te blijven kijken. Enige voordeel is dat de provincie ook de concessieverlener is, maar dat kwartje lijkt nog niet vaak gevallen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 04 mei 2022, 21:30

^^ Is denk een zaak van de belangenbehartigers van het OV dat die de vinger aan de pols houden en de provincie Utrecht erop wijze wat de geplande algehele snelheidsverlaging op de N wegen voor het busvervoer gaat betekenen. Hier of daar over enkele kilometers 60 rijden in plaats van 80 valt nog wel weg te werken in de dienstregeling maar als je voor lijn 50, die bij mij langs komt, van Utrecht via Zeist/Driebergen/Doorn/Leersum/Elst/Rhenen naar Wageningen moet maakt het verschil in tijd tussen 60 of 80 heel veel uit. Kost je minstens een dienstwagen extra.
Met vriendelijke groet,

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 04 mei 2022, 21:52

Op dit moment is het standpunt van de Provincie dat er geen dienstregelingsuren bij mogen komen. Dat betekent dat bij toename van de reistijd er ritten geschrapt moeten worden. Op die manier wordt het OV steeds verder uitgehold.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 04 mei 2022, 22:16

.. en de aanpassingen worden geleidelijk uitgevoerd tot in 2040. Waardoor het reistijdverlies telkens beperkt lijkt te zijn..omdat er maar een deelstuk aangepakt wordt. Er zal geen integrale doorrekening zijn gemaakt, vrees ik.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 05 mei 2022, 4:13

In het meest recente Syntus vervoersplan wordt er al een route gestrekt vanwege een rijtijdsverlenging van 1 minuut, dus dat denk ik niet.

In mijn ervaring schreeuwen vervoerders ook moord en brand bij elke drempel of zebrapad die je als wegbeheerder aanlegd.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 05 mei 2022, 9:20

^^ Klopt als een BUS en is vanuit vervoerders standpunt ook wel begrijpelijk. Iedere drempel werkt vertragend en als je maar genoeg drempels hebt dan scheelt het uiteindelijk wel in je rijtijd omdat je telkens iets moet inhouden en weer optrekken. Komt bij dat het rijcomfort achterin in een bus er ook niet comfortabeler op wordt. Om nog maar te zwijgen van de overlast voor de hulpdiensten die met spoed ergens heen moeten en dus voor iedere drempel moeten remmen en weer optrekken.
Met vriendelijke groet,

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 mei 2022, 9:40

^^ Zelfs vanuit de arbo hebben busbedrijven kritiek op snelheidsremmers. Het kan de komende tijd in aanloop naar de nieuwe aanbestedingen nog een interessante discussie worden binnen de provincies...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 05 mei 2022, 10:24

Chrysa schreef: do 05 mei 2022, 4:13In mijn ervaring schreeuwen vervoerders ook moord en brand bij elke drempel of zebrapad die je als wegbeheerder aanlegdt.
Dat begrijp ik wel. Eén drempel extra kan een hele dienstregeling in de war schoppen, met miljoenen extra aan kosten per jaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 18 aug 2022, 21:56

Chrysa schreef: do 05 mei 2022, 4:13 In het meest recente Syntus vervoersplan wordt er al een route gestrekt vanwege een rijtijdsverlenging van 1 minuut, dus dat denk ik niet.
(..)
De 50?

Er ligt nu een drempel op de N225 tussen Leersum en Doorn, tbv camping de Bonte Vucht. :(

:offtopic:

Ik ben benieuwd of ik morgenavond op de, vernieuwde rotonde in Leersum, de bikescout in werking zal zien... die zou na de reconstructie terugkomen, werd er geschreven.. Ja, de sensorpalen stonden er weer.. maar het erin vrezen van de lampjes was niet gedaan... tot vorige week.. A.s. maandag/dinsdag gaat o.a. de jeugd weer op de fiets richting Doorn / Maarsbergen voor schoolzaken.. :s

'we gaan weer naar school'.. > en gewoon op de oude voet. :woop: