Mobiliteitsbeleid Provincie Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Infrastructuur in Utrecht
Ze hebben buiten de N230 en de Waterlinieweg al geen stroomwegen in de provincie Utrecht, gaan ze dan ook nog eens de GOWs degraderen? Compleet doorgesnoven.
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Infrastructuur in Utrecht
Bij snelheidsverlaging richting 60 krijg je toch meer uitstoot en zo dan bij 80?
-
- Moderator
Provincie Utrecht: plan snelheidsverlagingen
Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht heeft ingestemd met het voorstel voor vergaande snelheidsverlagingen. 29 juni besluit Provinciale Staten over de plannen.
Voor die 30 op parallelwegen lijkt mij nogal vergezocht...
AutoWeek.nl, 26-4-2022Het ligt waarschijnlijk nog ver in de toekomst, maar op den duur gaat in de provincie Utrecht op sommige B-wegen de maximumsnelheid omlaag naar 60 km/h. De provincie verlaagt de maximumsnelheid 'op 20 procent van het totale aantal kilometers provinciale weg'. Op welke trajecten dat precies allemaal gaat gebeuren, is nog niet bekend. Wel is al bekend dat de aanpassingen volgend jaar al beginnen op de N224 van Zeist tot de N227, op de N225 van Rhenen tot de provinciegrens van Gelderland en op de N415 van de N221 tot Hilversum.
Daar blijft het niet bij; op alle parallelwegen gaat de maximumsnelheid omlaag naar 30 km/h. Tenslotte gaat ook op 86 oversteekplaatsen zonder verkeerslichten of zebrapaden de maximumsnelheid naar 60 km/h in plaats van 80 km/h. Dat gebeurt als eerste bij de 19 gevaarlijkste oversteekplaatsen. Uiterlijk in 2040 moeten alle veranderingen van kracht zijn, zo stelt het provinciebestuur.
Voor die 30 op parallelwegen lijkt mij nogal vergezocht...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Mobiliteitsbeleid Provincie Utrecht
Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht hebben een behoorlijk rigoureus plan aangekondigd voor het verlagen van de maximumsnelheid op diverse provinciale wegen in de Provincie Utrecht. De maatregel is onderdeel van het ‘Netwerkperspectief provinciale wegen 2040’. Het is de bedoeling dat in uiterlijk 2040 de maximumsnelheid op 20% van de provinciale wegen wordt verlaagd van 80 naar 60 km/u. Het betreft vooral wegen in de bosgebieden op en rond de Utrechtse Heuvelrug.
Een echte concrete reden voor de maatregel wordt niet gegeven. De Provincie komt niet verder dan wat algemene marketing- en verkooptermen: "een zo goed mogelijke balans tussen de leefbaarheid voor mensen en dieren langs provinciale wegen, de verkeersveiligheid plus de oversteekbaarheid, en de bereikbaarheid". Wellicht goed om te vermelden dat GroenLinks de grootste partij in de provincie is.
De Provincie heeft een kaart gepubliceerd waarop de nieuwe maximumsnelheden zijn aangegeven. De trajecten in gifgroen zijn de weggedeeltes waar de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 60 km/u (in de legenda rechts kan je een vinkje zetten bij 'Voorgestelde snelheidslimieten):
https://webkaart.provincie-utrecht.nl/v ... 14c908ba7c
De kaart met het huidige snelheidsregime als referentie:
https://webkaart.provincie-utrecht.nl/v ... a8495f011e
Omdat de betreffende wegen ook aangepast worden (het plaatsen van een bord
is niet voldoende) is er een meerjarenplanning opgesteld. De eerste wegen die aangepast gaan worden zijn:
N224 tussen Zeist en Quatre Bras (aansluiting N227 )
N225 tussen Rhenen tot de provinciegrens met Gelderland
N415 tussen Baarn (aansluiting N221) en Hilversum
Het nieuwsbericht van de Provincie:
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... sverlaging
De plannen zijn nog niet helemaal definitief. De Provinciale Staten moeten op 29 juni 2022 nog hun goedkeuring geven aan de plannen.
Een echte concrete reden voor de maatregel wordt niet gegeven. De Provincie komt niet verder dan wat algemene marketing- en verkooptermen: "een zo goed mogelijke balans tussen de leefbaarheid voor mensen en dieren langs provinciale wegen, de verkeersveiligheid plus de oversteekbaarheid, en de bereikbaarheid". Wellicht goed om te vermelden dat GroenLinks de grootste partij in de provincie is.
De Provincie heeft een kaart gepubliceerd waarop de nieuwe maximumsnelheden zijn aangegeven. De trajecten in gifgroen zijn de weggedeeltes waar de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 60 km/u (in de legenda rechts kan je een vinkje zetten bij 'Voorgestelde snelheidslimieten):

De kaart met het huidige snelheidsregime als referentie:

Omdat de betreffende wegen ook aangepast worden (het plaatsen van een bord

N224 tussen Zeist en Quatre Bras (aansluiting N227 )
N225 tussen Rhenen tot de provinciegrens met Gelderland
N415 tussen Baarn (aansluiting N221) en Hilversum
Het nieuwsbericht van de Provincie:

De plannen zijn nog niet helemaal definitief. De Provinciale Staten moeten op 29 juni 2022 nog hun goedkeuring geven aan de plannen.
-
- expressweg
Re: Mobiliteitsbeleid Provincie Utrecht

Zo jammer dit. In plaats van het geld te steken in de serieuze noden, gewoon geld over de blak klappen om je punt te maken
-
- autoweg
Jammer dat men dan niet ook gelijk het aantal verkeersdrempels op de kaart heeft aangegeven..
Ik ben niet zo goed met de legenda kleurtjes.. maar als ik het zo bekijk worden, in de loop der jaren, best grote stukken provinciale weg afgewaardeerd.
Op zich kan ik dat stukje tussen Rhenen en Wageningen nog wel begrijpen. Zijn kleine stukken 80 km/h tussen bbk en het 60 km/h deel over de uitloper van de Grebbeberg.
Maar, dat hele stuk van Zeist naar de N227..
Ja, de fietsende recreanten zullen het wel kunnen waarderen.. iéts meer tijd om nog even snel over te steken voor de auto's langs.
Hopelijk zit er nog wat verstand bij de leden van PS om dit netwerkperspectief richting een realistischer perspectief te draaien?
Ik ben niet zo goed met de legenda kleurtjes.. maar als ik het zo bekijk worden, in de loop der jaren, best grote stukken provinciale weg afgewaardeerd.
Op zich kan ik dat stukje tussen Rhenen en Wageningen nog wel begrijpen. Zijn kleine stukken 80 km/h tussen bbk en het 60 km/h deel over de uitloper van de Grebbeberg.
Maar, dat hele stuk van Zeist naar de N227..

Ja, de fietsende recreanten zullen het wel kunnen waarderen.. iéts meer tijd om nog even snel over te steken voor de auto's langs.

Hopelijk zit er nog wat verstand bij de leden van PS om dit netwerkperspectief richting een realistischer perspectief te draaien?
-
- 2x5 autosnelweg
Er is een klein stukje van dat wegvak waar je wellicht 60 km/u zou kunnen overwegen en dat is het gedeelte bij de Pyramide van Austerlitz. Daar heb je vlak bij elkaar:
- een krappe onoverzichtelijke S-bocht;
- de toegang naar de (parkeerplaats van) Pyramide;
- de afslag naar Driebergen waar ook een behoorlijk druk oversteekpunt voor fietsers is.
Maar aan zowel de west- als oostkant van dat wegvak heb je een heel lang recht stuk zonder zijwegen, zonder oversteken en met zeer weinig bebouwing. Dat zijn de weggedeelten waar je de snelheid op 80 km/u zou moeten laten. Een snelheidsverlaging daar heeft niets meer te maken met veiligheid of leefbaarheid, dat is een GroenLinks-kronkel: er-ligt-een-weg-in-het-bos-en-dat-mag-geen-80 km/u-zijn. De acceptatiegraad van een lagere snelheid bij de weggebruikers wordt er op deze manier ook niet groter op. En wat betreft milieu: met de ban op fossiele brandstoffen en de overgang naar elektrische voertuigen lost dat probleem zich min of meer vanzelf op. Ik denk dat er grotere problemen zijn in onze provincie waar dit geld beter aan besteed kan worden.
-
- autoweg

De oversteek bij het theater (naam even mij ontschoten) nabij het dierenpension is misschien ook nog wel 60 km/h waardig ivm de oversteken, daarna 80 km/h .. tot de afslag naar de Traayweg.. en dan na de bocht nog even 80 km/h in de afdaling (stijgend wordt er toch al zelden 80 km/h gereden, in mijn ervaring).

Inderdaad, met de EV toekomst gaat het verhaal dat (ICE) voertuigen bij 80 ~ 90 km/h het zuinigst zijn, niet meer op. Dus geen argument om de snelheid niet te verlagen..
-
- 2x3 autosnelweg

De provincie Utrecht is helemaal de weg kwijt. Ze zijn niet écht goed wijs...

Hopelijk steekt PS er nog een stokje voor, maar ik vrees dat dit idiote voorstel nog aangenomen wordt ook.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
Het is een relatief goedkope en makkelijke manier om te laten zien dat je je best doet voor 0 doden in 2030 2050.
-
- 2x5 autosnelweg
Uiteraard zal die 60 km/h totaal niet geloofwaardig zijn. Wat het verkeersbeleid in de rest vn Nederland weer ondermijnt...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- stadsweg
Het verlagen van de maximumsnelheid op provinciale wegen schiet zijn doel voorbij. De meeste dodelijke ongelukken gebeuren in combinatie met afleiding of (exorbitante) verkeersovertredingen die Jan met de pet in gewone verkeerssituaties niet maakt. Het is beter om dit geld te investeren in bewustwordingscampagnes en een nog strengere handhaving op telefoongebruik achter het stuur.
-
- 2x4 autosnelweg

Vervolgens staat in de media een bericht dat bij een controle van de politie maar liefst 93% van de gecontroleerde auto's te hard reed. De gemiddelde snelheid lag immers op of nabij de 70 km/ h.
De volgende stap is dat de provincie zich genoodzaakt voelt om allerlei rare chicanes, drempels etc. aan te leggen vanwege de "verkeersveiligheid". Het bleek namelijk dat veel automobilisten de Vmax van 60 negeerden.
Tsja

-
- 2x3 autosnelweg
Wat betreft de N415 is het Noord-Hollandse deel al 60 km/u, terwijl de weg zelf dat niet uitstraalt. Maar er staan over het grootste deel wel bomen in de berm tussen fietspad en rijbaan, dus redelijk dicht op de weg. Dat zal wel het uitgangspunt zijn. Utrecht heeft best veel provinciale wegen door bosrijk gebied met bomen vrij dicht langs de rijbaan.
Maar de N415 is een redelijk rechte weg waar die 60 km/u gewoon slaapverwekkend is. Snap de provincie aan de ene kant wel want om zo'n weg veilig te laten zijn met 80 km/u moet er veel geld uitgegeven worden om dit te realiseren. Waarschijnlijk ook gepaard met bomenkap wat weer een hot item is.
Maar de N415 is een redelijk rechte weg waar die 60 km/u gewoon slaapverwekkend is. Snap de provincie aan de ene kant wel want om zo'n weg veilig te laten zijn met 80 km/u moet er veel geld uitgegeven worden om dit te realiseren. Waarschijnlijk ook gepaard met bomenkap wat weer een hot item is.
-
- expressweg

Zullen we dan ook meteen alle wegen op de Veluwe op 60 km per uur. Dat is door de provincie Gelderland diverse voorgesteld bij sommige buurtbijeenkomsten als een weg voor groot onderhoud aangepakt moet worden. Keer op keer wordt de voorgestelde snelheidsverlaging door de lokale bewoners neergesabeld, omdat dit teveel tijdverlies levert. Gelukkig zet de provincie dit dan ook niet door. Nee, deze weg is een doorgaande verbindingsweg met fietspaden. In dat geval kun je alle wegen wel gaan afwaarderen, waardoor de geloofwaardigheid onder druk komt te staan.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat betwijfel ik. Toen de ANWB sterren uitdeelde aan alle provinciale wegen, toen kwam de N226 tussen Leusden en Woudenberg als gevaarlijkste provinciale weg van Utrecht uit de bus. Reden: de bomen vlak langs de weg. Dit deel van de N226 staat niet op het lijstje met wegen waar de snelheid verlaagd gaat worden. Mijn conclusie: dan is de aanwezigheid van bomen vlak langs de rijbaan blijkbaar geen reden om de snelheid te verlagen.Jackbauer1350 schreef: ↑vr 29 apr 2022, 9:54 Wat betreft de N415 is het Noord-Hollandse deel al 60 km/u, terwijl de weg zelf dat niet uitstraalt. Maar er staan over het grootste deel wel bomen in de berm tussen fietspad en rijbaan, dus redelijk dicht op de weg. Dat zal wel het uitgangspunt zijn.
-
- 2x3 autosnelweg
^^Dan is het hele idee inderdaad gewoon weg bezopen. Want bomen dicht langs de rijbaan zou ik dan nog iets van een legitieme reden kunnen vinden, dus als dat al niet het geval is...
-
- autoweg
Maar, van Maarsbergen naar Leersum gaan ze (op termijn) wel aanpassen, toch?boe! schreef: ↑vr 29 apr 2022, 11:24Dat betwijfel ik. Toen de ANWB sterren uitdeelde aan alle provinciale wegen, toen kwam de N226 tussen Leusden en Woudenberg als gevaarlijkste provinciale weg van Utrecht uit de bus. Reden: de bomen vlak langs de weg. Dit deel van de N226 staat niet op het lijstje met wegen waar de snelheid verlaagd gaat worden. Mijn conclusie: dan is de aanwezigheid van bomen vlak langs de rijbaan blijkbaar geen reden om de snelheid te verlagen.Jackbauer1350 schreef: ↑vr 29 apr 2022, 9:54 Wat betreft de N415 is het Noord-Hollandse deel al 60 km/u, terwijl de weg zelf dat niet uitstraalt. Maar er staan over het grootste deel wel bomen in de berm tussen fietspad en rijbaan, dus redelijk dicht op de weg. Dat zal wel het uitgangspunt zijn.
Dát is nu juist een wegdeel dat geleiderail heeft gekregen om de bomenpartij te beschermen.. al is dat wat lastig voor het deel dat erftoegangen kent natuurlijk.
Ik ben kleurenblind, dus ik kan niet zoveel met bepaalde tinten in de legenda van die webkaart.
Het zou fijn zijn als de provincie voor de beperkte medemens een overzicht in lijstvorm publiceert.
Leersum - Doorn en Elst -Veenendaal worden volgens mij tzt. ook aangepast. Dat zal dan wel voor de groene zone zijn (rijden door het bos).
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt daar aan de Archimedeslaan in het provinciehuis in Utrecht? 60 km/u op al die N wegen betekent, vrees ik, de nekslag voor alle buslijnen die over die wegen rijden. Want ook een (lijn)bus zal zich aan de 60 km/u moeten houden en gaat door alle rijtijd verlengingen zijn aansluitingen op de knooppunten missen. En niet te vergeten de extra bussen, en chauffeurs, die nodig zijn omdat de rijtijden van beginpunt tot eindpunt fors zullen toenemen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- Moderator

-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- 2x5 autosnelweg
Op dit moment is het standpunt van de Provincie dat er geen dienstregelingsuren bij mogen komen. Dat betekent dat bij toename van de reistijd er ritten geschrapt moeten worden. Op die manier wordt het OV steeds verder uitgehold.
-
- autoweg
.. en de aanpassingen worden geleidelijk uitgevoerd tot in 2040. Waardoor het reistijdverlies telkens beperkt lijkt te zijn..omdat er maar een deelstuk aangepakt wordt. Er zal geen integrale doorrekening zijn gemaakt, vrees ik.
-
- autoweg
In het meest recente Syntus vervoersplan wordt er al een route gestrekt vanwege een rijtijdsverlenging van 1 minuut, dus dat denk ik niet.
In mijn ervaring schreeuwen vervoerders ook moord en brand bij elke drempel of zebrapad die je als wegbeheerder aanlegd.
In mijn ervaring schreeuwen vervoerders ook moord en brand bij elke drempel of zebrapad die je als wegbeheerder aanlegd.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- Moderator

-
- 2x5 autosnelweg
Dat begrijp ik wel. Eén drempel extra kan een hele dienstregeling in de war schoppen, met miljoenen extra aan kosten per jaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- autoweg
De 50?
Er ligt nu een drempel op de N225 tussen Leersum en Doorn, tbv camping de Bonte Vucht.

Ik ben benieuwd of ik morgenavond op de, vernieuwde rotonde in Leersum, de bikescout in werking zal zien... die zou na de reconstructie terugkomen, werd er geschreven.. Ja, de sensorpalen stonden er weer.. maar het erin vrezen van de lampjes was niet gedaan... tot vorige week.. A.s. maandag/dinsdag gaat o.a. de jeugd weer op de fiets richting Doorn / Maarsbergen voor schoolzaken..

'we gaan weer naar school'.. > en gewoon op de oude voet.