Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » zo 01 mei 2022, 8:26

Hoi allemaal; deze zomer gaan we met de auto naar Zuid-Frankrijk (helemaal naar Perpignan) vanuit Nieuwegein. Bijna 1400 km aldus Google Maps.
We denken de reis het beste op te knippen in 2 dagen en hebben de flexibiliteit om vrijdag 8 juli al te gaan rijden. Om dat we met (kleine) kids in de auto zetten wil ik het 'rustig' aan doen en dus niet 's nachts gaan rijden (overdag uitrusten is er met 2 kleintjes niet bij) en proberen de grootste vertragingen te vermijden (waar dat überhaupt kan).

Ik heb gekeken naar de volgende routes en twijfel een beetje over de voors- en tegens (ik reis met een dakkoffer dus de A86-duplex lijkt onhaalbaar).
a) A27 > Breda > E19 > Gent > E17 > Lille > A1 > Paris > A3/A86 > A10 > Orleans > A71 > Clermont > A75 > Beziers > A9
b) A27 > Breda > E19 > Gent > E17 > Lille > A1 > Paris > A3/A86 > A6 > Montargis > A77 > Nevers > N79 > Clermont > dan zoals a)
c) A27 > Breda > E19 > Brussel > A54 > Charleroi > N5 > A34 > Reims > A26 > Troyes > N77 > Auxerre > N151 > A77 > Nevers > N79 > Clermont > dan zoals a)
d) A27 > Breda > E19 > Gendt > E17 > Lille > A26 > Troyes > A5 > Beaune > A6 > Lyon > A7 > Orange > A9

Google Maps geeft optie a) als kortste route; ik zal dan op vrijdag via Parijs rijden. Optie b) haalt grote stukken tol uit route a) maar zal langzamer zijn op de N7 en N79; deze route is hopelijk wel rustiger. Optie c) heeft in mijn ogen het voordeel dat je Parijs geheel vermijdt, maar Brussel komt daardoor wel op de route. Ook is deze route vrijwel geheel tolvrij (toch knap om Perpignan te halen met alleen tol op stukje A26, Viaduct de Millau en A9). Er zit uiteraard wel flink wat binnendoor rijden tussen over de N77 en N151. Optie d) vermijdt ook Parijs maar betekent de notoire Autoroute du Soleil...

Graag jullie meningen/advies!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » zo 01 mei 2022, 9:16

Over deze route valt veel te zeggen, dus ik deel wat vlugge algemene gedachten.

“Notoire Route du Soleil” valt op een zaterdag begin juli doorgaans nog wel mee. De last ontstaat sowieso vooral op het stuk tussen Lyon en Orange, dus dan kun je nog spelen met de vraag hoe je in Lyon komt. Je omschrijft routes over Troyes, maar vergeet die over Luxemburg niet. Die is goedkoper in tol dan alles langs Reims en zeker niet langzamer vanuit Nieuwegein. Houd wel rekening met middagspits Luxemburg, maar die moet je eenvoudig voor kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor je twijfels over het moeten passeren van Belgische steden; daar plan je ook wel omheen - niet al te vroeg vertrekken, zodat je achter ochtend-drukte aanrijdt. Dus als je voor de A26 kiest, er is weinig toegevoegde waarde om die via Gent te benaderen.

Op dezelfde manier zou Parijs nooit echt een probleem moeten opleveren. Stad kom je vrijdag vroeg in de middag prima voorbij, ook zonder Duplex A86. In tol is een route over Parijs-Beziers even duur als Luxemburg-Lyon. Via A77 kan je 20 euro schelen als je over Parijs aankomt (meer in jouw optie c, maar dan kom je ook in druk vrachtverkeer dat diezelfde tol wil mijden), via Reims is een 10 of 20 euro duurder. 20 in jouw optie d, 10 als je over Charleroi aankomt.

Tenslotte: kleine kinderen. Door de nacht rijden is een ding op zich, maar wat ik een aantal keer gedaan heb, is ‘s avonds nog gaan rijden na het eten. Zet je nog een paarhonderd kilometer weg door een zomeravond terwijl de kinderen op de achterbank in slaap vallen. Het kan je bijvoorbeeld in staat stellen om op dag 1 overdag te rijden tot ongeveer Lyon, daar de avondspits uit te zitten met een maaltijd noordelijk van de stad, en dan ‘s avonds nog even tot bijvoorbeeld Orange - waarmee je én zaterdag nog maar een kippeneindje hebt én meteen de Route du Soleil achter je hebt.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 01 mei 2022, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Jeff » zo 01 mei 2022, 11:26

Met een route over Parijs wil de A20 ook nog wel eens favoriet zijn (vanwege een zeer lang stuk tolvrij en autoroute). Het is wel een van de saaiste stukken autoroute in FR, als je het mij vraagt -- maar vermijd totaal de ellende van Lyon. Staan wel iets meer km's tegenover (even uit het hoofd gezegd)

Qua LUX: De werkzaamheden bij Strassen (A6) kunnen nog de nodige vertraging veroorzaken, maar geeft je wel gelegenheid om bij Aire D'Capellen je tank vol te gooien tegen een iets leukere prijs dan hier.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chris » zo 01 mei 2022, 11:30

Dit was zaterdag 10 juli 2021. Tja misschien niet zo druk als de allerdrukste zwarte zaterdag, maar dit is wel gewoon veel file.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » zo 01 mei 2022, 11:43

Dank voor het plaatje Chris. Dit sterkt mijn idee om via Reims (A34) en de A77 te rijden en dan door te steken via de N79 naar de A71; ik verwacht dan wel file bij Garzat (lees ik op wegenwiki). De autoroute du Soleil valt eigenlijk hiermee al wel af.
Ik denk ook dat het een hele goede suggestie is om vrijdag al zo ver mogelijk te komen door nog na een lange stop voor het avond eten een paar uurtjes door te rijden en dan zaterdag wat rustiger aan te kunnen doen.

De A20 lijkt mij te ver om en dan moet je via de A61 / Toulouse, op het plaatje ook fors rood gekleurd richting de A9.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » zo 01 mei 2022, 12:06

^^ De A20 is bij normaal verkeer maar zo’n 20 minuten extra, dus dat is redelijk verwaarloosbaar als je er files mee vermijdt. Maar zoals je al ziet, wordt het filegevoeliger tussen Toulouse en Narbonne. Overigens neem ik aan dat het plaatje van Chris op ongeveer het hoogtepunt van de dag was, zo rond 13.00 uur. Dat kun je redelijk voor zijn.

Nog over tol en de A20: je bespaart niet of nauwelijks ten opzichte van de routes over A71-A75 en A31. Het is iets van een euro goedkoper dan over Millau, en vier goedkoper dan over Luxembourg. Maar dat wordt alleen al ongedaan gemaakt door de benzinekosten van de omweg.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door T-hijs » zo 01 mei 2022, 13:17

Nog even over de brandstofprijzen in Luxemburg: ik weet niet hoe het met benzine zit, maar voor diesel geldt dat dit een paar weken geleden even duur was als in België.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » zo 01 mei 2022, 13:59

Pino schreef: zo 01 mei 2022, 12:06 ^^ De A20 is bij normaal verkeer maar zo’n 20 minuten extra, dus dat is redelijk verwaarloosbaar als je er files mee vermijdt. Maar zoals je al ziet, wordt het filegevoeliger tussen Toulouse en Narbonne. Overigens neem ik aan dat het plaatje van Chris op ongeveer het hoogtepunt van de dag was, zo rond 13.00 uur. Dat kun je redelijk voor zijn.
Tussen Toulouse en Narbonne staat op drukke reisdagen ook wel de nodige files zo is mijn ervaring. Dus komt bovenop de 20 minuten extra die A20 met zich meebrengt nog eens 20 à 30 minuten congestie bij. Aan de andere kant zou bij de A71/A75 bij de versmalling bij Clermont Ferrand ook een stevige file kunnen staan, dat was afgelopen jaar in ieder geval wel het geval.

Overigens is op vrijdag(middag) via Parijs rijden ook een drama. Ik heb er vorig jaar op die dag een uur vertraging opgelopen, terwijl ik er al aan het begin van de middag was. Was met name vertraging op de N118 trouwens. Daarna ook nog een uur extra op de A10 voor Orleans trouwens in de werkzaamheden daar.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 01 mei 2022, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chris » zo 01 mei 2022, 14:04

Inmiddels zijn er 2x3 rijstroken op de A71-A75 vanaf het tolstation tot voorbij Clermont-Ferrand. Dat zou de afstroom daar toch wel moeten hebben verbeterd en dat tolstation is ook niet heel klein. Ik vond het altijd wel apart dat daar op piekdagen zulke files ontstaan terwijl de A71 maar 2x2 rijstroken telt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » zo 01 mei 2022, 14:07

Vorig jaar toen ik er was waren die extra rijstroken wel klaar maar nog niet open. Er stond op zaterdag toen ca 12 km file of zo. Ik overnachtte toen in Clermont Ferrand en kon keurig aan de kop van de file de snelweg opkomen. Viel me niet tegen!

Mijn advies zou zijn route A te nemen en op vrijdag tot aan (of net voorbij) Clermont Ferrand te komen. Als je vroeg (bijvoorbeeld 7 uur) op pad gaat, zal je rond 12 uur bij Parijs moeten zijn. Hopelijk valt de vertraging dan nog mee (al moet je zeker rekening houden met vertraging). Stel dat je een uur vertraging oploopt en om 14:00 dan voorbij Parijs bent, dan zal je (als er geen ongeval plaatsvindt op de A10 bij Orleans) rond 18:00 uur bij Clermont Ferrand moeten kunnen zijn. Reisdag 2 zal dan een relatief eitje zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » zo 01 mei 2022, 14:52

Route A: De klassieke versie, rechtoe-rechtaan, tamelijk gemakkelijk te overzien waar het zou kunnen foutlopen, maar in 2 dagen moet dat wel goed te doen zijn.

Route B: Een variant, met wat RN stukjes, de N79 is wel quasi compleet in conversiewerken richting A79 dus dat zal wel niet vastlopen maar wel met een lagere Vmax zijn, dat zal je er moeten bijnemen.

Route C: Tolvrij voor het grootste deel ja, maar je komt wel langs alle flitsers op de N77 en N151 langs, dus de kans dat je je tolvoordeel kwijtspeelt is heel reëel.

Route D: Je zit met Lyon op zaterdag, dat is niet zo prettig, en ook de hele A9 verwacht ik als heel nerveus. Verder ook gewoon een klassieke route, en je ontwijkt Paris dat soms eindeloos lijkt te duren om er rond te rijden.

Een variant op B is om tot Moulins te rijden via A77/N7 en dan naar Vichy door te steken en daar terug de autoroute op te rijden.
Uit ervaring weet ik dat 's nachts rijden met kleine kinderen op zich meer rust geeft dan overdag, slapen doen ze toch.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » zo 01 mei 2022, 16:29

Rein schreef: zo 01 mei 2022, 13:59 Tussen Toulouse en Narbonne staat op drukke reisdagen ook wel de nodige files zo is mijn ervaring. Dus komt bovenop de 20 minuten extra die A20 met zich meebrengt nog eens 20 à 30 minuten congestie bij. Aan de andere kant zou bij de A71/A75 bij de versmalling bij Clermont Ferrand ook een stevige file kunnen staan, dat was afgelopen jaar in ieder geval wel het geval.
Absoluut. Maar als je nou praat over vrijdag tot etenstijd rijden, en daarna nog even 2-3 uur door, dan zou dat nou net uitkomen op eten ten noorden van Clermont en dan na de spits nog even de stad voorbij - in ieder geval het slingerstuk tot Issoire achter je.
Overigens is op vrijdag(middag) via Parijs rijden ook een drama. Ik heb er vorig jaar op die dag een uur vertraging opgelopen, terwijl ik er al aan het begin van de middag was. Was met name vertraging op de N118 trouwens. Daarna ook nog een uur extra op de A10 voor Orleans trouwens in de werkzaamheden daar.
Die werkzaamheden bij Orléans zijn geen kattenpis inderdaad. En ze zijn er deze zomer ook nog. Als het daar bal is, zou ik bij Parijs alsnog beslissen om via A6-A77-N7 af te zakken. De voormalige N20 is bij Orléans trouwens ook nog goed uitgebouwd, dus die kun je eventueel ook nog opzoeken (je slaat dan vermoedelijk al af bij Artenay), maar A77 lijkt me sneller.

Wat betreft Parijs: download de Sytadin-app en stel daarop de verschillende routes tussen Les Ulis en Roissy v.v. in onder Mon Sytadin. Dan kun je bij het naderen van de stad in een oogopslag zien hoeveel tijd de verschillende opties kosten. Overigens reken ik bij Parijs sowieso op drie kwartier tussen die twee punten, ook al is het maar een 55 kilometer. Ten opzichte van die drie kwartier een uur vertraging oplopen is echt extreem, en meestal te vermijden door een andere route te kiezen.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 05 jun 2022, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » zo 01 mei 2022, 19:21

Ik vertrek trouwens de week daarna van Gent naar Argelès, nou niet zo heel anders dan Breda- Perpignan en ga het volgende doen. Vrijdagnamiddag rond 2-3h vertrekken om via Lille en Reims rond etensuur bij Val Moret te staan in Magnant. Vandaar, na het eten over de oude N71 en N80 naar Saulieu, vandaar naar Autun, dan Moulins, Vichy en de A71 op. Heel de A75 af, en dan de A9. Bakkerij in Argelès opent al om 6h dus dat past perfect om croissants te halen en die dan mooi op het strand van La Racou op te eten. 's middags eten bij Cactus Bleu en daarna inchecken bij onze Chambre d'hôtes. Relax.

prijk
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 16:05

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door prijk » zo 01 mei 2022, 22:02

Ik rij deze route regelmatig vanuit Utrecht en kies dan eigenlijk altijd voor Utrecht-A2-Maastricht-Luik-A26-A6-Luxemburg-A3 (tanken)- en dan Metz-Nancy-Lyon- Montpellier-Perpignan (en verder naar Spanje).
Antwerpen en Brussel mijd ik graag wegens slechte ervaringen; door Luik gaat best snel, eromheen is een kwartiertje langer. Als je op tijd vertrekt zijn er nog geen files in Luxemburg tot Metz; Lyon blijft een knelpunt maar daar kun je desnoods omheen. Als je het mij vraagt, toch een vrij betrouwbare en snelle route mits je een beetje de juiste tijdstippen kiest.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » zo 01 mei 2022, 23:23

Dat tijdstip ligt in dit geval min of meer vast en op die vrijdag / zaterdag in juli zal de A7 tussen Lyon en Orange redelijk zeker vol met stilstaand blik staan. En ik vermoed dat de topicstarter dat liever wil vermijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » ma 02 mei 2022, 7:16

^^ Ik denk dus dat dat wel meevalt. Ja, je moet zaterdag op het drukst van de dag niet op de A7 zijn, en in de vrijdagmiddagspits niet bij Parijs of Luxembourg-Nancy. Maar daar valt goed omheen te plannen met vrijdag na ontbijt vertrekken, avondeten bij Lyon en dan na het eten nog door naar Orange. En die sluiten goed aan bij wat de topicstarter in gedachten heeft. Maar goed, die heeft een voorkeur ontwikkeld voor een route via Troyes en Clermont - en die plannen werken ook wel.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door brytje008 » ma 02 mei 2022, 14:38

Jeff schreef: zo 01 mei 2022, 11:26 Met een route over Parijs wil de A20 ook nog wel eens favoriet zijn (vanwege een zeer lang stuk tolvrij en autoroute). Het is wel een van de saaiste stukken autoroute in FR, als je het mij vraagt -- maar vermijd totaal de ellende van Lyon. Staan wel iets meer km's tegenover (even uit het hoofd gezegd)
Ik zie dat dus vaker voorbijkomen over de A20, maar die mening deel ik totaal niet, ik vind de A20 juist een prettige snelweg. Is het de meest spannende snelweg van Frankrijk? Nee dat niet, maar ook niet 'een van de saaiste stukken autoroute van Frankrijk' Maar goed voor iedereen kan dat anders zijn.
Touren is rough so you got to be tough

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Jeff » ma 02 mei 2022, 14:56

brytje008 schreef: ma 02 mei 2022, 14:38
Jeff schreef: zo 01 mei 2022, 11:26 Met een route over Parijs wil de A20 ook nog wel eens favoriet zijn (vanwege een zeer lang stuk tolvrij en autoroute). Het is wel een van de saaiste stukken autoroute in FR, als je het mij vraagt -- maar vermijd totaal de ellende van Lyon. Staan wel iets meer km's tegenover (even uit het hoofd gezegd)
Ik zie dat dus vaker voorbijkomen over de A20, maar die mening deel ik totaal niet, ik vind de A20 juist een prettige snelweg. Is het de meest spannende snelweg van Frankrijk? Nee dat niet, maar ook niet 'een van de saaiste stukken autoroute van Frankrijk' Maar goed voor iedereen kan dat anders zijn.
Iedereen z'n ding (voor mij voelt het echt alsof je de km's aan het wegtellen bent. Maar dat gevoel heb ik soms ook op de Poolse A2).
Qua traffic flow ben ik het met je eens: Amper vertraging.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chris » ma 02 mei 2022, 15:35

De A20 is een lang stuk, dat is zeker. Maar toch inderdaad wel een enigszins afwisselende snelweg. Genoeg heuvelland en punten om aan je voorbij zien te gaan. Het Zuid-Europese gevoel komt wat mij betreft vooral vanaf Brive. Misschien komt het soms negatieve imago omdat je gewoon 4 uur lang rechtuit moet rijden en onderweg maar langs één stad van betekenis komt (Limoges). Het is er buiten de zwarte zaterdagen ook zelden druk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » ma 02 mei 2022, 16:48

^^ Ik vind Brive ook wel een markant punt langs de A20: dubbel knooppunt met de A89, en de plaats roept sport-herinneringen op. Al moet je voor dat laatste wellicht wat meer rugby en de Tour volgen / hebben gevolgd...

Ik heb hoe langer hoe meer het idee dat "saai" in dit soort discussies eigenlijk neerkomt op "200 kilometer zonder iets waar je naartoe kunt leven". En dat kunnen dan dingen zijn als een grote stad (dubbel als je er ook nog van wegnummer gaat wisselen), berglandschap of middelgebergte, de grens of een kunstwerk van het slag Moseltalbrücke of Viaduc de Millau. Vanaf daar kun je het uittellen welke wegen hier vaak worden genoemd als saai: Brussel-Parijs, Brussel-Luxembourg, Nancy-Dijon, Parijs-Bordeaux, Parijs-Clermont/Toulouse, Metz-Strasbourg, Milaan-Bologna, Karlsruhe-Basel.

De landschappen en uitzichten langs die wegen zijn op zich gevarieerd genoeg, maar er is weinig dat je echt triggert. Dat is ergens ook wat de schaal waarop een snelweg is gebouwd en de snelheid waarmee je rijdt met je doen. Waardoor veel mensen al snel overgaan op aftellen van de vermeldingen op de afstandenborden en dat gaat je op afstanden vanaf 200 kilometer toch al relatief snel tegenstaan. In zoverre is het bovenstaande geen negatief oordeel over de mensen die de genoemde wegen als saai bestempelen. Maar kijk goed naar buiten en zoek naar het soort details die je toch lol kunnen geven in zo'n weg. Het zijn er doorgaans genoeg, en zeker op de A20 (met veel afritten) is er genoeg om je even een positieve prikkel te geven: details in het landschap, een kerk of kasteel, bruine borden, villages étape, andere plaatsen op de borden etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chris » ma 02 mei 2022, 17:00

De A20 is toch niet bepaald vlak, het rechte deel door de akkers is maar een klein deel van de hele route (alleen Vierzon - Châteauroux). Je hebt een aantal rivierdalen met toch wel wat meer bochten (bijv. Argenton-sur-Creuse), de bossen en heuvels tussen La Souterraine en Limoges, het meer stedelijk deel door Limoges, dalviaduct bij Uzerche, flinke afdaling Brive in, het wat meer mediterraanse landschap van de Dordogne, diverse bruggen en korte tunnels in dat gebied, waarna het weer vlakker wordt bij Montauban.

Het is geen A75, maar het is ook weer niet dat er niks te zien is onderweg. Maar het is gewoon een lang traject, Vierzon - Montauban is quasi hetzelfde als Dijon - Nîmes die je aan afstand door Frankrijk aflegt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » ma 02 mei 2022, 17:10

Persoonlijk vind ik de A10 toch duidelijk saaier dan de A20. Probleem met de route - en waar volgens mij het saaiheidsverhaaltje vandaan komt - is dat je er dan al een deel A10 en A71 hebt opzitten van Paris over Orléans tot Vierzon, en dat is inderdaad niet zo impressionant. En dan komt de A20 die in het begin meer van hetzelfde biedt.

Maar je kan natuurlijk niet alles hebben, het platteland van Frankrijk kan soms heel leeg en verlaten aanvoelen, zelfs als je er met 130-140 door ploetert.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » ma 02 mei 2022, 17:42

Dat eindeloze bos tussen Orléans en Vierzon, voorafgegaan door het vlakke Parijs-Orléans, plant wel een soort zaadje inderdaad. Trouwens ook voor de A71 Vierzon-Clermont, maar dat neem je nog wat makkelijker voor lief als de A75 nog komt met al zijn spektakel.

Op zich kun je daar trouwens ook omgekeerd naar kijken: na de platte velden van de Beauce en dat lange stuk door het bos, gaat bij Vierzon het landschap open en wordt het langzaam glooiender. Kortom, het wordt alleen maar beter. Mijn eigen goede gevoel bij de A20 is ongetwijfeld mede gemaakt door mijn eerste rit daar: grauwe oktoberochtend, file bij Orléans en na een koffiestop vlak voor het knooppunt A71/A20 begon op de A20 de zon door te komen met nog wat mist boven de velden. En later lunch in prachtige herfstzon op de mooi gelegen Aire du Jardin des Causses du Lot.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 02 mei 2022, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door brytje008 » ma 02 mei 2022, 17:50

Km357 schreef: ma 02 mei 2022, 17:10 Maar je kan natuurlijk niet alles hebben, het platteland van Frankrijk kan soms heel leeg en verlaten aanvoelen, zelfs als je er met 130-140 door ploetert.
Hoewel dat soms saai is, hou ik daar wel van. Dat geeft een beetje dat in 'niemandsland' gevoel. Waardoor het lijkt alsof je ver weg van huis bent. Dat is iets wat je veel meer ervaart op de A20 en A75, dan op de route du soleil. Uiteraard omdat de A6 en vooral de A7 veel drukker zijn en meer door stedelijk gebied gaan.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » ma 02 mei 2022, 19:03

^^ In de tijd toen Opa sprak over de dieren die konden spreken...had je nog de A26 Arras-Reims en de A31 Toul-Dijon die ook zo leeg aanvoelden, op zich leger dan de A10/A20 op een zondag in de lente. Voor het échte lege - ik rij een uur en weet niet of ik nu ben opgeschoten of niet - raad ik nog de A28 aan tussen Rouen en Tours of de A65 Langon-Pau. Dat zijn stukken die ik nu overdag en al zeker 's nachts (magistraal 's nachts, gewoon je grootlichten kunnen gebruiken op een autosnelweg) die je een serieuze afstand verder brengen terwijl je denkt dat je amper tussen Antwerpen en Brussel of dichter bij onze Nederlandse vrienden tussen Breda en Utrecht hebt gereden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Ds79m » ma 02 mei 2022, 20:15

Tijdens de groeispurt van het Franse wegennet in de jaren ‘90 had je ook vaak dat juist geopende snelwegen nog onbekend waren bij het grote publiek en daardoor erg rustig. De A26/A5 was zo’n route inderdaad. Ook de A49 naar Valence ken ik nog als lege snelweg. Op de N57 tussen Nancy en Epinal kon je ook een kanon afschieten toen het net 2x2 was geworden. En de A71 was voor aanleg van de A75 ook een buitengewoon rustige route. Het ging natuurlijk door en naar niemandsland en met 44 kilometer tussen twee afritten had je ook niet meteen lokaal verkeer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » ma 02 mei 2022, 20:35

Km357 schreef: zo 01 mei 2022, 14:52
Route B: Een variant, met wat RN stukjes, de N79 is wel quasi compleet in conversiewerken richting A79 dus dat zal wel niet vastlopen maar wel met een lagere Vmax zijn, dat zal je er moeten bijnemen.

...

Een variant op B is om tot Moulins te rijden via A77/N7 en dan naar Vichy door te steken en daar terug de autoroute op te rijden.
Ik ga zeker de opening van de A79 in de gaten houden; het schijnt nu (provisorisch) 2x1 te zijn over het hele stuk tussen de N7 en A71 met een verwachte opening in oktober. Via de website van van het project zie ik echter veel plaatjes die me doen vermoeden dat ze het stuk tussen N7 en A71 nog wel voor de zomer piek open gaan knallen (misschien met lagere VN-max maar goed)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door duikgek89 » ma 02 mei 2022, 20:49

Pino schreef: ma 02 mei 2022, 16:48Ik heb hoe langer hoe meer het idee dat "saai" in dit soort discussies eigenlijk neerkomt op "200 kilometer zonder iets waar je naartoe kunt leven". En dat kunnen dan dingen zijn als een grote stad (dubbel als je er ook nog van wegnummer gaat wisselen), berglandschap of middelgebergte, de grens of een kunstwerk van het slag Moseltalbrücke of Viaduc de Millau. Vanaf daar kun je het uittellen welke wegen hier vaak worden genoemd als saai: Brussel-Parijs, Brussel-Luxembourg, Nancy-Dijon, Parijs-Bordeaux, Parijs-Clermont/Toulouse, Metz-Strasbourg, Milaan-Bologna, Karlsruhe-Basel.

De landschappen en uitzichten langs die wegen zijn op zich gevarieerd genoeg, maar er is weinig dat je echt triggert. Dat is ergens ook wat de schaal waarop een snelweg is gebouwd en de snelheid waarmee je rijdt met je doen. Waardoor veel mensen al snel overgaan op aftellen van de vermeldingen op de afstandenborden en dat gaat je op afstanden vanaf 200 kilometer toch al relatief snel tegenstaan. In zoverre is het bovenstaande geen negatief oordeel over de mensen die de genoemde wegen als saai bestempelen. Maar kijk goed naar buiten en zoek naar het soort details die je toch lol kunnen geven in zo'n weg. Het zijn er doorgaans genoeg, en zeker op de A20 (met veel afritten) is er genoeg om je even een positieve prikkel te geven: details in het landschap, een kerk of kasteel, bruine borden, villages étape, andere plaatsen op de borden etc.
Denk dat dit ook best persoonlijk is en niet puur rationeel. Voor mij is het naast iets willen zien ook ergens dat ik het gevoel wil hebben dat ik iets moet doen, daarnaast heb ik er een hekel aan als ik het gevoel heb dat de Vmax me teveel tijd kost, terwijl het best harder kan.

De D-A93 bijvoorbeeld vind ik over bijna het hele stuk van Holledau naar Hochfranken wel een leuke weg, terwijl anderen die als saai zouden kunnen classificeren. De FR-A10 voelt meer als cruise control aanzetten, stuur vast houden en aftellen. De ES-A62 vind ik dan wel weer aardig terwijl anderen die best als saai kunnen bestempelen. De PL-A2 vind ik tussen Swiecko en Poznan weer vrij saai, maar daarna best prima.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chris » ma 02 mei 2022, 20:55

In Duitsland ben je met 'een paar uur' ook wel het halve land door. Rij vanaf Venlo of Arnhem 3-4 uur en je staat een eind in Zuid-Duitsland. In Frankrijk ben je dan net twee grotere steden gepasseerd. De afstanden zijn gewoon groter en dat ervaar je ook wel zo. Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die naar Bretagne gingen en het toch wat tegen viel hoe ver dat was. Brest is gewoon net zo ver als Marseille.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 20:57

Brest ligt dan ook zowat ten zuiden van Ierland :worship:

Plaats reactie