Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » ma 02 mei 2022, 15:48

Ik heb het idee dat sinds het begin van de meivakantie treinen korter zijn of minder capaciteit hebben als normaal. Wellicht houdt de drukte-indicatie daar geen rekening mee.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 16:07

De korte treinen kan ook te maken hebben met de grote hoeveelheid werkzaamheden. Vanwege bijvoorbeeld de beperkte perronlengte in Geldermalsen kunnen de intercity's naar Limburg bijvoorbeeld niet langer zijn dan 6 bakken. Overigens is het perron in Geldermalsen juist in 2020 gehalveerd. Dat wreekt zich nu.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 02 mei 2022, 16:47

^^
Intercity's naar Limburg stoppen niet in Geldermalsen... :dontknow:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 02 mei 2022, 16:53

Deze week wel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 02 mei 2022, 17:55

^^
Dank voor de opheldering. Maar kan iemand me dan wellicht ook nog uitleggen waarom dat is, zeker als het extra beperkingen voor de treinlengte oplevert?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 02 mei 2022, 17:59

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 02 mei 2022, 18:07

Even een printscreentje voor het bewijs :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 02 mei 2022, 18:41

Seat Ibiza schreef: ma 02 mei 2022, 17:55 ^^
Dank voor de opheldering. Maar kan iemand me dan wellicht ook nog uitleggen waarom dat is, zeker als het extra beperkingen voor de treinlengte oplevert?
Neem voor de eerste vraag een kijkje hier:
viewtopic.php?t=22845

Deze Virm (spoor 4) zal aanstonds vertrekken naar Maastricht dit is een Virm van de eerste reeks verbouwingen.
Afbeelding

Deze Virm (spoor 3) uit de tweede reeks verbouwingen met de Flow uitmonstering gaat zijn weg vervolgen naar Venlo
Afbeelding

De ingekorte diensten zijn daar omdat denk ik Geldermalsen een redelijk groot station is waar makkelijk overgestapt kan worden en er zijn 7 perronsporen in totaal beschikbaar al wordt spoor 7 alleen door de weeks gebruikt door de Kwibus trein.

Zoals op de foto te zien is staat er een GTW stil op spoor 7 deze reed die dag geen diensten en alle Kwibus treinen werden afgehandeld op spoor 6,deze treinen stonden vroeger altijd paraat vlak voor de overweg in de Krommedijk(Dordt)en werd er links gereden door de treinen richting Gorinchem om vlak voor de overweg in de Reeweg Oost naar rechts te gaan.

Spoor 1 werd dezer dagen gebruikt om de sprinters naar Tiel/Den Bosch af te handelen en voor deze periode waren deze diensten aan elkaar gekoppeld en op de dag dat ik de foto´s nam alleen gereden door de Flirt.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » ma 02 mei 2022, 21:44

Omdat de buitendienststelling pas na Geldermalsen begint maakt NS uiteraard van de gelegenheid gebruik om kosten te besparen op de inhuur van bussen. Voor een grootschalige sneldienst naar 's-Hertogenbosch is nog meer mankracht nodig dan er nu al in gebruik is. Er rijden deze stremming zelfs een aantal touringcars uit Slovenië mee als NS-bus.

Aan de andere kant namen de intercity's in het weekend alle Sprinters over tussen Utrecht en Houten Castellum. Alleen station Utrecht Lunetten werd overgeslagen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 21:53

En Vaartsche Rijn werd bediend door de Sprinters naar Driebergen en Rhenen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 02 mei 2022, 22:16

^^ Was net even aan het kijken voor een retourtje Arnhem - Amsterdam. Als je met twee gaat, is zelfs met deze brandstofprijzen het OV maar een matig alternatief... Kost op en neer €70 - €75 zowat.

Auto: 110km enkel, dus 220km totaal. Aan iets zuiniger dan 10L/100km --> €40 brandstof. Parkbee aan de Vrolikstraat €21. Van daaraf lopend is geen punt, maar twee GVB dagkaartjes zou ook kunnen. Parkeren aan Arena of Olympisch stadion waarschijnlijk goedkoper.

Leuk verhaal dat OV, maar als ik daar het gehannes bij op moet tellen om die twee in Arnhem op de trein te krijgen... Het zelfs op dat traject nauwelijks sneller is, nog steeds duurder is,... Dat ik ze ook weer van het station moet halen...
Echt serieus, waarom zou ik ze dan niet gewoon met de auto laten gaan??

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 02 mei 2022, 22:33

Een terecht punt is inderdaad dat het OV duurder uitkomt als je met een gezin ofzo een uitstap doet, met 4 in een auto en kosten delen is dan snel voordeliger.
OV naar een stad wint het voor mij dan wel weer qua gemak: naar Amsterdam maar ook andere steden is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te gaan klooien met de auto en na een dagje uit wat best vermoeiend kan zijn nog een lange autorit naar huis moet doen, zeker in het donker.

Het hangt dus puur van de situatie af of OV wel of niet een goede optie is. Grofweg kan je stellen dat OV in stedelijke gebieden vaak (niet altijd, belangrijke nuance) de beste oplossing is, zeker ook omdat de tijd van koning auto in de stadscentra (gelukkig) voorbij is...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 03 mei 2022, 4:09

Als je naar Amsterdam gaat kan je voor €1 per dag parkeren in de RAI, als je met het OV van/naar het centrum reist. Ideaal.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 03 mei 2022, 5:34

^^ Daar twee GVB dagkaartjes bij aan €8,50 per stuk, komt dat totaal op €18. Goedkoper dan Parkbee + lopen, én de mogelijkheid om in de stad het OV te gebruiken.
Davy schreef: ma 02 mei 2022, 22:33OV naar een stad wint het voor mij dan wel weer qua gemak: naar Amsterdam maar ook andere steden is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te gaan klooien met de auto en na een dagje uit wat best vermoeiend kan zijn nog een lange autorit naar huis moet doen, zeker in het donker.
Als ik die twee met de auto die kant op stuur, dan vertrekken ze daar als ze het beu zijn en rijden naar huis.
Als ik ze met de trein laat gaan is het voortransport / natransport ook nog een dingetje.

Echt, ik vind dat voor zoiets de trein beter of gelijkwaardig zou moeten zijn voor een reis met 2 personen, zeker als politiek loopt te roepen dat OV zo super is; maar dat is gewoon niet het geval... Misschien beter om ermee te kappen...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 mei 2022, 7:11

duikgek89 schreef: ma 02 mei 2022, 22:16 ^^ Was net even aan het kijken voor een retourtje Arnhem - Amsterdam. Als je met twee gaat, is zelfs met deze brandstofprijzen het OV maar een matig alternatief... Kost op en neer €70 - €75 zowat.
Hint: Neem een NS Flex abonnement. Kost je 5,10 per maand (maar je kunt het na 1 maand al opzeggen en aanpassen in een NS-Basis abonnement van 0 Euro per maand). Dat is 10,20 voor 2 personen, inclusief gratis OV-chipkaart

Een retour Arnhem-Amsterdam is dan 15 Euro pp goedkoper, dus dan scheelt het inclusief de kosten voor je abonnement 20 Euro voor 2 personen. Dat is weer mooi meegenomen. Moet je wel ervoor zorgen dat je niet in de spitstijden incheckt. En wil je in het weekend reizen dan is het flex-abonnement 2 Euro per maand.

Overigens is het voldoende dat 1 persoon een abonnement neemt, de ander kan dan met korting meereizen met de samenreiskorting (moet je wel een persoonlijke chipkaart voor hebben). Dan scheelt het weer 5,10 :)

Chrysa schreef: di 03 mei 2022, 4:09 Als je naar Amsterdam gaat kan je voor €1 per dag parkeren in de RAI, als je met het OV van/naar het centrum reist. Ideaal.
.. maar dan moet je wel pas na 10.00 aankomen (anders is het 8 Euro per dag). En dan maar hopen dat er nog plek is.

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 03 mei 2022, 7:19

^^ Super tip, dankjewel!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 mei 2022, 9:35

De reizigers lijken alweer aardig teruggekeerd in de trein, maar de stadsbussen rijden hier nog steeds vrijwel leeg rond. Zeker de niet-scholierenlijnen, ik zie er in mijn wijk zelden eentje die meer dan 2 of 3 passagiers heeft. Eén van de lijnen is met corona vervangen door een taxibus. Ze rijden hier de meeste stadslijnen met grote elektrische bussen. Ik kan mij niet echt voorstellen dat dit financieel houdbaar is, de kosten per reiziger moeten extreem zijn.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 03 mei 2022, 10:45

In de lente en zomer is de bezetting van stadsbussen sowieso lager, omdat veel mensen dan fietsen. Daarnaast werken nog veel mensen in nawerking van Covid nog steeds deels thuis. In welke mate dat blijft is de vraag, maar de kans is wel groot dat de frequentie van een aantal lijnen zal dalen komende winter.
Daar staat tegenover dat wellicht meer mensen het OV nemen door de hoge benzineprijzen. Zowel in de stad maar ook op het platteland (al dan niet via een P+R)

Soms zal een route verlegd worden of ingekort of vervangen door alleen een spitslijn of een taxibusje idd. Die laatste zie je meestal alleen in de dorpen, met hoogstens een aansluiting op een overstaplocatie aan de rand van de stad.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 mei 2022, 11:23

Ook in de dorpen Rhoon, Ridderkerk en Barendrecht rijden taxibusjes :)

Toevallig heb ik er 2 weken terug voor het eerst een keertje gebruik van gemaakt.

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 03 mei 2022, 11:30

Palance schreef: di 03 mei 2022, 7:11
Chrysa schreef: di 03 mei 2022, 4:09 Als je naar Amsterdam gaat kan je voor €1 per dag parkeren in de RAI, als je met het OV van/naar het centrum reist. Ideaal.
.. maar dan moet je wel pas na 10.00 aankomen (anders is het 8 Euro per dag). En dan maar hopen dat er nog plek is.
Rai heeft heel veel plek, maar check eerst of er geen grote beurzen zijn. Rai ligt verreweg het meest gunstig tov de binnenstad. Metrohalte ligt echt pal naast de garage en met drie haltes sta je op de Dam. Olympisch Stadion is maar een hele kleine locatie, die heel snel vol zit en minder gunstig aansluitend OV heeft.
duikgek89 schreef: di 03 mei 2022, 5:34 Daar twee GVB dagkaartjes bij aan €8,50 per stuk, komt dat totaal op €18.
Als je OV alleen maar gebruikt om van de P+R naar het centrum en weer terug te reizen, kun je beter een GVB P+R ticket kopen: 5,50 voor twee retourtjes P+R - Centrum.
Laatst gewijzigd door paolie op di 03 mei 2022, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 03 mei 2022, 12:18

Palance schreef: di 03 mei 2022, 11:23 Ook in de dorpen Rhoon, Ridderkerk en Barendrecht rijden taxibusjes :)
Alle drie hebben ze vermoedelijk nooit stadsrechten gehad en zijn het dus inderdaad dorpen.
Maar rijden ze als stadsOV of leveren ze mensen af uit de periferie (de banlieus van Barendrecht zeg maar)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 mei 2022, 13:01

Als ‘stads’OV. Op lijnen waar een grote bus onnodig is.

Autosnelwegen.net

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » di 03 mei 2022, 16:06

Chris schreef: di 03 mei 2022, 9:35 De reizigers lijken alweer aardig teruggekeerd in de trein, maar de stadsbussen rijden hier nog steeds vrijwel leeg rond. Zeker de niet-scholierenlijnen, ik zie er in mijn wijk zelden eentje die meer dan 2 of 3 passagiers heeft. Eén van de lijnen is met corona vervangen door een taxibus. Ze rijden hier de meeste stadslijnen met grote elektrische bussen. Ik kan mij niet echt voorstellen dat dit financieel houdbaar is, de kosten per reiziger moeten extreem zijn.
Bij mij ligt het een beetje aan de situatie of ik de bus, auto of fiets pak naar de stad. Als ik bij het station of vlak bij de centrumhalte moet zijn is het meestal de bus, temeer omdat er bij mij letterlijk aan het eind van de straat een bushalte is. Met winkelen pak ik de auto en de fiets gebruik ik voor overige aangelegenheden.
Over drie weken heb ik wat in de stad gepland staan. Met Dordt in Stoom zal het wel druk zijn in de parkeergarages en fietsenstallingen, dus waarschijnlijk wordt ook dat een busrit, en met Studenten-OV vang ik in het weekend 34% korting. 8-)

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » di 03 mei 2022, 16:18

Sondermaut schreef: di 03 mei 2022, 16:06
Over drie weken heb ik wat in de stad gepland staan. Met Dordt in Stoom zal het wel druk zijn in de parkeergarages en fietsenstallingen, dus waarschijnlijk wordt ook dat een busrit, en met Studenten-OV vang ik in het weekend 34% korting. 8-)
Het zal mijn eerste Dordt in stoom worden ondanks dat ik er nu ruim 3 jaar woon maar ja er kwam iets tussen zeg maar :facepalm:
Was laatst wel naar Antwerpen geweest voor een concert alleen hebben we ruim 20 minuten vast gestaan toen we de Hsl opdraaiden.
Hopelijk wordt ICNG gauw ingezet want die combinatie van 2 Traxx locs met ICRm rijtuigen hebben hun beste tijd gehad.
Nog niet zo lang geleden stond er een Ic direct trein uren vast bij Zevenbergschen Hoek.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 03 mei 2022, 16:48

paolie schreef: di 03 mei 2022, 11:30Als je OV alleen maar gebruikt om van de P+R naar het centrum en weer terug te reizen, kun je beter een GVB P+R ticket kopen: 5,50 voor twee retourtjes P+R - Centrum.
Uiteraard, maar als je er dan toch mee bezig bent kun je ook een dagkaart overwegen. Kijk je puur naar P+R retourtje dan kom je nog steeds uit op auto en evt OV als natransport in plaats van het hele stuk met het OV.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 mei 2022, 17:01

paolie schreef: di 03 mei 2022, 11:30 Rai heeft heel veel plek, maar check eerst of er geen grote beurzen zijn. Rai ligt verreweg het meest gunstig tov de binnenstad.
Die P+R heb ik zelf nog nooit gebruikt. Ik heb er wel eens naastgegrepen bij Olympisch Station, Sloterdijk en Arena. Over het algemeen is er dan nog wel plek, maar het aantal van te voren vastgelegde plaatsen voor P+R is dan op en Dan moet je het reguliere tarief betalen.

Ik heb ook wel eens op Zeeburg gestaan. Dat ging ook wel goed.

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 03 mei 2022, 17:52

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 04 mei 2022, 11:24

Het nieuwe NS station Leeuwarden-Werpsterhoek(e) laat nog lang op zich wachten: https://lc.nl/friesland/leeuwarden/Stat ... 56248.html

Volgens ProRail op z'n vroegst tussen 2027 en 2030.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 09 mei 2022, 21:15

Een uniek stukje spoorinfrastructuur gaat in het Hemelvaartsweekeinde verdwijnen:
:arrow: https://www.duic.nl/algemeen/historisch ... Gt7RfY66yY

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 09 mei 2022, 21:29

Blauwkapel Aansluiting. Volgens mij werd er al lang niet meer Hilversum - Maliebaan gereden, zeker sinds de verbinding naar Lunetten is opgedoekt.