Afbeelding

Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » vr 22 apr 2022, 10:40

^^ Dat lijkt haast wel het beste ja :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 22 apr 2022, 14:09

Wouter N14 schreef: vr 22 apr 2022, 10:29 Aan deze VRI mankeert het een en ander. Wie zin heeft mag dat wel even op een rijtje zetten met vooral ook een verbetervoorstel ;)
Wat mij zo opvalt: de VOP voorzien van een zebrapad (hoort niet), het fietspad op de voorgrond dat een lantaarn heeft voor de VOP (fietsers en voetgangers komen daar wel uit, hier zou juist een zebra zonder verkeerslicht moeten), de stopstreep voor overstekende fietsers ligt voor het fietspad in plaats van de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer. Is rechtsaf vrij vanaf het streetviewbeeld de parallelweg op? Ik zou zeggen van wel maar echt duidelijk vind ik het niet. En volgens mij mag je als automobilist gewoon de fietsoversteek gebruiken om de hoofdweg op te komen; ik zie nergens een stuk fietspad voor de oversteek en een gewone volle lantaarn ipv een fietssymbool. Is dat de bedoeling? Is het überhaupt bedoeld als oversteekplaats of is het inderdaad een kruising ook voor autoverkeer?

Er zal vast nog meer mis zijn.
Verbetering zou zijn dat voetgangers en fietsers het onderling maar uit moeten zoeken; alleen verkeerslichten voor de oversteek zelf en uiteraard het zebrapad uitgummen en vervangen door kanalisatiestrepen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 02 mei 2022, 21:51

Betekent dit verkeerslicht dat je altijd voorrang moet geven aan voetgangers? Want voor automobilisten is het dan net alsof er geen verkeerslicht staat (wat dus in normale omstandigheden betekent dat je voorrang moet geven aan verkeer op zebrapaden). Of is er een andere reden waarom men voor dit soort tweelensverkeerslichten zou kiezen (buiten misschien kostprijs)?

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » ma 16 mei 2022, 19:53

Steyn_E schreef: vr 22 apr 2022, 14:09

Wat mij zo opvalt: de VOP voorzien van een zebrapad (hoort niet), het fietspad op de voorgrond dat een lantaarn heeft voor de VOP (fietsers en voetgangers komen daar wel uit, hier zou juist een zebra zonder verkeerslicht moeten), de stopstreep voor overstekende fietsers ligt voor het fietspad in plaats van de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer. Is rechtsaf vrij vanaf het streetviewbeeld de parallelweg op? Ik zou zeggen van wel maar echt duidelijk vind ik het niet. En volgens mij mag je als automobilist gewoon de fietsoversteek gebruiken om de hoofdweg op te komen; ik zie nergens een stuk fietspad voor de oversteek en een gewone volle lantaarn ipv een fietssymbool. Is dat de bedoeling? Is het überhaupt bedoeld als oversteekplaats of is het inderdaad een kruising ook voor autoverkeer?

Er zal vast nog meer mis zijn.
Verbetering zou zijn dat voetgangers en fietsers het onderling maar uit moeten zoeken; alleen verkeerslichten voor de oversteek zelf en uiteraard het zebrapad uitgummen en vervangen door kanalisatiestrepen.
Het heeft iets weg van een Opgeblazen fietsopstelstrook. Alleen idd duidelijk is het niet. Beter die kanalisatiestrepen voor de fietsers weg kunnen laten. Het suggereert een zuivere fietsoversteek, terwijl er degelijk gemotoriseerd verkeer eruit kan komen. Als je terug gaat in de tijd zie je verkeer uit de zijstraat rijden, de Wijngaardenlaan op.
De stopstreep voor fietsers bij de drukknop is tijdens de herbestrating verdwenen.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » ma 16 mei 2022, 20:01

Alfa schreef: ma 02 mei 2022, 21:51
Betekent dit verkeerslicht dat je altijd voorrang moet geven aan voetgangers? Want voor automobilisten is het dan net alsof er geen verkeerslicht staat (wat dus in normale omstandigheden betekent dat je voorrang moet geven aan verkeer op zebrapaden). Of is er een andere reden waarom men voor dit soort tweelensverkeerslichten zou kiezen (buiten misschien kostprijs)?
Denk dat deze VOP met VRI niet anders geregeld is dan een "normale" VOP met driekleurige verkeerslichten.
Zebrapaden bij een VOP wordt altijd ontraden, om verwarring over voorrang te voorkomen, maar het wordt helaas te vaak wel toegepast.
Het is een kostenbesparing op onderhoud / elektriciteit. Je ziet ook VRI met normale driekleurige verkeerslichten, maar die staan normaal "uitgeschakeld" en worden pas geactiveerd op moment dat iemand op de knop drukt. Het begint dan met groen voor autoverkeer en springt vrij snel op rood.

Die tweekleurige verkeerslichten had van mij ook hier toegepast kunnen worden:
https://goo.gl/maps/Y7qy58ZbL8oLLaJn7

Dit staat vrijwel dag en misschien wel nacht op groen, gaat alleen op rood als er bus vanaf de snelweg komt en ik weet niet hoe vaak er per uur / dag een bus komt, maar de keren dat ik er langs kwam , al dan niet via de snelweg, was er geen bus.

Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm » di 17 mei 2022, 9:30

Steyn_E schreef: vr 22 apr 2022, 14:09

Wat mij zo opvalt: de VOP voorzien van een zebrapad (hoort niet)
Is dat zo? Volgens mij heb je dit toch wel vaker. Hier:
https://www.google.com/maps/@52.0567735 ... a=!3m1!1e3

Ligt het helemaal vol van de zebras.

Of hier:
https://www.google.com/maps/@52.0581468 ... 384!8i8192

Of deze (maar dan zonder boord):
https://www.google.com/maps/@52.0599468 ... 384!8i8192

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » di 17 mei 2022, 9:39

^^ Wat je buiten ziet wilt niet per definitie zeggen, dat het correct is en of conform de richtlijnen.

Citaat uit de CROW richtlijn bebakening en markering van wegen 2015:

Bij met verkeerslichten geregelde kruispunten hebben kanalisatiestrepen de voorkeur boven zebramarkering.
De kanalisatiestrepen hebben een breedte van 0,10 meter.
De lengte van de strepen en de ruimte tussen de strepen is 0,50 meter.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 17 mei 2022, 11:07

Kanalisatiestrepen zijn bij ons een totaal ongekend iets.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 17 mei 2022, 13:28

Chris079 schreef: di 17 mei 2022, 9:39 ^^ Wat je buiten ziet wilt niet per definitie zeggen, dat het correct is en of conform de richtlijnen.

Bij met verkeerslichten geregelde kruispunten hebben kanalisatiestrepen de voorkeur boven zebramarkering.
Ze hebben de voorkeur maar dat betekent niet het incorrect is als een zebramarkering aanwezig is.

Ook in Venlo zijn er meerdere van dit soort situaties aanwezig.
Svenlo

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » di 17 mei 2022, 21:36

Het maakt de voorrangssituatie tijdens dat de VRI is uitgeschakeld of uitgevallen is er niet duidelijker op. Dit zou betekenen dat de voetganger altijd voorrang heeft, ook op een voorrangsweg en op voor de voetganger niet veiligste locatie (voorsorteervakken ipv 1 rijstrook).

Wel eens meegemaakt dat een voetganger onterecht voorrang kreeg op een zebrapad, maar door een rood voetgangerslicht.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 17 mei 2022, 22:35

Chris079 schreef: ma 16 mei 2022, 20:01 (..)
Zebrapaden bij een VOP wordt altijd ontraden, om verwarring over voorrang te voorkomen, maar het wordt helaas te vaak wel toegepast.
Het is een kostenbesparing op onderhoud / elektriciteit. Je ziet ook VRI met normale driekleurige verkeerslichten, maar die staan normaal "uitgeschakeld" en worden pas geactiveerd op moment dat iemand op de knop drukt. Het begint dan met groen voor autoverkeer en springt vrij snel op rood. (..)
Eens, gisteren in Leusden had ik dat ook weer. Daar is (op één van de inslagen) een VOP met VRI die standaard op de knipperstand staat.
Komt er dus een kerel aangelopen wanneer ik aan kom rijden.. houdt zijn pas in maar drukt niet op de knop.. Ik rijd dus door maar denk wel een moment; heeft hij nou voorrang of niet als de VRI niet werkt.. Maar goed, zo'n VRI staat er juist om verkeer te laten stoppen en veilig over te steken.

In Leersum heb je eenzelfde situatie, zelfs nog met fietsoversteek erbij. Gek genoeg heb ik daar geen twijfels.. want dat verkeerslicht staat standaard op groen. Heb daar nog nooit de knipperstand gezien.
Echter, daar erger ik mij weer aan de mensen die op de knop drukken maar geen geduld hebben om te wachten en dus al oversteken als er een moment geen verkeer is.. kom ik aanrijden, stoppend, voor nop.. :twisted: :redangry:

Chris079 schreef: ma 16 mei 2022, 20:01 (..)
Die tweekleurige verkeerslichten had van mij ook hier toegepast kunnen worden:
https://goo.gl/maps/Y7qy58ZbL8oLLaJn7

Dit staat vrijwel dag en misschien wel nacht op groen, gaat alleen op rood als er bus vanaf de snelweg komt en ik weet niet hoe vaak er per uur / dag een bus komt, (..)
Ik vermoed twee keer per uur, het is de sneldienst van Uden naar Eindhoven, via Veghel, volgens mij. Rijden die Bravo Volvo's op, planmatig.

Maar, ik denk dat het evengoed wel verstandig is om de VRI driekkleurig in te richten. Wel zo herkenbaar, dus monkey proof voor de weggebruikers
en dat is een twee kleurig licht niet, komt veel minder vaak voor.
Men had er nog een rijrichtingpijl in kunnen zetten, voor de duidelijkheid. Hebben ze bij die van Leusden-Zuid (N226 van Leusden naar Woudenberg) wel gedaan.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 15 jul 2022, 23:15

Na verkeersborden gemaakt van bamboe kan je in Rotterdam ook twee voetgangerslichten zien met bamboe.

Diergaarde Blijdorp had een verzoek gedaan aan de afdeling Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam of ze iets bijzonders konden doen voor het 165 jarig bestaan van de dierentuin. Dankzij het enthousiasme en de goede samenwerking heeft de afdeling dit unieke verkeerslicht bedacht/gerealiseerd.

Daarnaast zijn de lichten ook gemaakt om de opening van het Himalayagebied te vieren (dit ligt achter het reclamebord). Daar wonen o.a. de rode panda's die erg veel bamboe eten.
Afbeelding

Rode panda
Afbeelding

Groene poten
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Thom op vr 15 jul 2022, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 jul 2022, 23:24

Schandalig.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 16 jul 2022, 6:33

Ben heel benieuwd hoelang deze constructie het volhoudt. Zo op het eerste gezicht lijkt het niet heel goed tegen weer en wind te kunnen of hufterproof te zijn. Maar schijn kan bedriegen, dus ik laat me graag verrassen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 16 jul 2022, 7:11

Ah, staat-ie op dát kruispunt? Ik had wel gelezen dat ze ‘ergens bij de diergaarde’ zouden komen maar wist niet precies waar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 16 jul 2022, 8:10

Met het pictogram van een hert of een zwijn wel handig op de Veluwe voor een WOP (wildoversteekplaats). Scheelt een hoop aanrijdingen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 17 jul 2022, 14:14

Man, man, man... :facepalm:
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 17 jul 2022, 14:53

^^ Nee, panda panda panda :neenee:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 17 jul 2022, 15:07

^^ Iets langer bamboe steeltje maken en er de reguliere lampen naast hangen..zodat het juridisch hout bamboe snijdt.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 17 jul 2022, 20:56

Ik vind het eigenlijk wel een originele vondst.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 17 jul 2022, 21:12

^^ Dat was het regenboogzebrapad ook.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » ma 18 jul 2022, 0:16

Via schreef: zo 17 jul 2022, 20:56 Ik vind het eigenlijk wel een originele vondst.
Origineel is het zeker, maar of het goed is is een tweede natuurlijk. Ik had het exemplaar toch liever met wat duidelijkere lenzen gezien, nu lijken ze erg willekeurig.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 18 jul 2022, 21:40

Wouter N14 schreef: zo 17 jul 2022, 14:53 ^^ Nee, panda panda panda :neenee:
Link
:mrgreen:
Svenlo

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2022, 7:10

Pandapunten! :PP:

Maar goed, dit ziet er niet uit zo dus ik hoop dat het tijdelijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Menno88
polderweggetje

Bericht door Menno88 » do 25 aug 2022, 21:12

Geen idee of deze al voorbijgekomen is, zo niet, dan vermoed ik dat ik een unieke situatie heb gevonden. Ik kan me in ieder geval niet herinneren er ooit eerder een gezien te hebben.

Ik werk sinds een half jaar in/op Schiphol en mag sinds een tijd gratis met de bussen daar zodat ik met de bus naar m'n werk kan. Vanaf m'n werk terug naar huis maakt het weinig uit welke ik neem (cirkellijn 180 of 181) omdat ze er beiden praktisch even lang over doen en de trein naar huis toch maar 1 keer per 30 minuten gaat.

Omdat de oversteek bij m'n werk lang duurt en onprettig is door het enorm drukke verkeer, neem ik vaak de 180 die dan via Schiphol Zuid en P30 naar de luchthaven rijdt. Vaak dommel ik in slaap, maar een tijdje terug was ik wakker en zag toen ineens iets voorbijflitsen. Zag ik het nou goed?

Vandaag had ik een bedrijfsbarbecue waardoor ik veel later was en zelfs zodanig dat ik met een half uurtje wachten weer gratis met de trein terug naar huis kon. Dus ik stapte enkele haltes eerder uit om de lichten te fotograferen. Toen viel me ook nog wat anders op.

Maar, om te beginnen de kruising Handelskade - Westeinde. Ik vind het apart dat er hier twee rijbanen zijn voor rechtdoor en 1 voor linksaf, maar de lichten voor rechtdoor rond zijn en die voor linksaf een pijl bevat. Lijn 181 richting luchthaven via Zuid, Oost en Noord rijdt net voorbij.
Afbeelding

En dan het bijzondere geval: bij de kruising van de Handelskade met de Westelijke Randweg kun je op beide rijbanen ook links afslaan, maar rechtdoor alleen op de rechterbaan.
Afbeelding

En het bijzondere licht voor de rechtdoor-en-linksaf-baan: een dubbelpijl-licht!
Afbeelding

Nogmaals voor het losse licht helemaal rechts:
Afbeelding

Het eerste kruispunt na het getoonde kruispunt op de Westelijke Randweg: ondanks dat je er op 1 baan rechtsaf en rechtdoor mag en op de linker alleen rechtdoor, zijn hier alle lichten weer rond...
Afbeelding

Bijzondere constructies voor m'n gevoel!

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 25 aug 2022, 21:15

Ah, bekende locatie. Die combipijlen zijn onzin én niet toegestaan. Men had een volle lens moeten toepassen, maar helaas wijken sommige verkeersregelbedrijven daar van af.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 25 aug 2022, 22:10

Zo'n combipijl staat toch ook ergens in Rijswijk bij de A4?

Demassel
stadsweg

Bericht door Demassel » vr 26 aug 2022, 0:23

Snelwegfreak schreef: do 25 aug 2022, 21:15 Ah, bekende locatie. Die combipijlen zijn onzin én niet toegestaan. Men had een volle lens moeten toepassen, maar helaas wijken sommige verkeersregelbedrijven daar van af.
Van waar uit zijn deze verboden?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 26 aug 2022, 0:49

^^ Artikel 7.1 van de NEN3322 norm en ik citeer:
De vorm en maatvoering van een pijl in een verkeerslicht met een lensdiameter van 200 mm moeten
voldoen aan figuur 4.
Bij een lensdiameter van 300 mm moet de maatvoering volgens figuur 4 evenredig worden vergroot.
OPMERKING De richting van de pijl mag horizontaal naar links, horizontaal naar rechts, recht omhoog of onder 45º
schuin omhoog zijn.
Hieronder heb ik de pijlen vanuit de NEN norm maar eens nagetekend met lenzen met een diameter dan 200mm. Dit zijn de driekleurige verkeerslichten die zijn toegestaan volgens de NEN norm. Elk ander verkeerslicht voor autoverkeer is onwettig.

Afbeelding

En voor degenen die geïnteresseerd zijn in maatvoering:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Wouter N14 schreef: do 25 aug 2022, 22:10 Zo'n combipijl staat toch ook ergens in Rijswijk bij de A4?
Ja, maar ook in Hazerswoude, , Den Helder, Schiphol (2x) en Hoofddorp. Allemaal onwettige pijlen.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op vr 26 aug 2022, 3:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 26 aug 2022, 1:03

Het is informatief. Die bij Schiphol vind ik wel nuttig, goed voor de doorstroming lijkt mij én het is moeilijk vooraf te zien dat er twee rijstroken uitgaand liggen naast de Total.