Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Durkdjenn
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 12:16

Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Durkdjenn » wo 04 mei 2022, 17:26

Na de vele fijne tips en adviezen m.b.t. voorgaande twee zomervakanaties (beide Italië), hebben mijn vriendin en ik komende zomer twee weken Zuid-Frankrijk op de planning staan, waarvan de eerste week in La Motte (vanaf 30-07). Nu leek 30 juli ons nou niet de meest ideale dag om te vertrekken ( :rofl2:) en - afhankelijk van de werkgever van mijn vriendin - zullen wij waarschijnlijk op donderdag de 28e al kunnen vertrekken, zo niet dan op vrijdag de 29e.

Nu natuurlijk mijn vraag aan jullie: welke tips hebben jullie m.b.t. tijdstip van vertrek, overnachtingslocaties, etc.? Ik heb namelijk nog geen ervaring met rijden naar Frankrijk rondom zwarte zaterdag, dus ook niet hoelaat de eventuele massa-uittocht op bijvoorbeeld donderdag of vrijdag al begint. En wat relatief gunstige locaties zijn om te overnachten met het oog op de drukte. We hopen dus met twee overnachtingen of in het ergste geval één overnachting op zaterdag in La Motte te arriveren.

Reissituatie: met z'n tweeën, nog géén 30 jaar (ik althans tot 5 augustus niet :facepalm:) en zonder caravan.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Jeff » wo 04 mei 2022, 17:38

Nog een voorkeur voor een tol of tolvrije route?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Chris » wo 04 mei 2022, 17:53

Dat is traditioneel één van de drukste periodes van de zomer. Het gaat om de La Motte nabij de A8 in het zuidoosten van Frankrijk?

Ik zou absoluut op donderdag al zo ver mogelijk proberen te komen, vrijdag is echt al een hele drukke dag. De term is altijd 'zwarte zaterdag', maar zo midden/eind juli is het van vrijdag tot en met zondag erg druk, al ligt de piek wel op zaterdag.

In die corridor is er enorm veel verkeer dat een lange reis in twee etappes doet, dus een hotel vroeg boeken is wel een must. Of de hele reis in één dag doen, op zich zou dat op een donderdag wel haalbaar zijn. Op vrijdag-zaterdag is dat een uitputtingsslag want dan staat gewoon de hele A7 van Lyon tot Orange vast en is de rest van de route vanaf Dijon intensief druk rijden.

Durkdjenn
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 12:16

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Durkdjenn » wo 04 mei 2022, 17:56

Jeff schreef: wo 04 mei 2022, 17:38 Nog een voorkeur voor een tol of tolvrije route?
Nee, geen voorkeur. Hebben ook de beschikking over een toldbadge voor de télépéage.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Rein » wo 04 mei 2022, 18:00

Op een donderdagmiddag in juli is de A7 ook zeker niet filevrij. Houd rekening met zeker een half uur vertraging tussen Lyon en Orange, maar dat kan ook zo meer zijn. En waar het rijdt, rijdt het niet echt vloeiend door. Die dag in één keer doorrijden van Den Bosch naar La Motte kan daarom best een uitdaging worden.

Durkdjenn
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 12:16

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Durkdjenn » wo 04 mei 2022, 18:03

Chris schreef: wo 04 mei 2022, 17:53 Het gaat om de La Motte nabij de A8 in het zuidoosten van Frankrijk?
Correct!

Donderdag heeft verder ook absoluut onze voorkeur, waarbij ik zat te denken aan een overnachting tussen Dijon en Lyon om vervolgens vrijdagochtend verder te rijden naar een volgende overnachtingsplaats, bijvoorbeeld in de hoek van Grenoble om zo ook de Autoroute du Soleil wat te ontwijken, hoewel ik vermoed dat dit niet bijster veel verschil zal maken?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Rein » wo 04 mei 2022, 18:06

Van Den Bosch tot (net voor) Lyon is een uur of zeven tot zevenhalf rijden en dat zou op die donderdag redelijk filevrij moeten kunnen lukken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Km357 » wo 04 mei 2022, 18:09

Nee ook de oude N75/N85 loopt vast in rode en zwarte weekends, ook al blijft de A51 Sisteron-Aix vaak wel relatief rustig. Mocht de A7 vollopen - en dat kan je van op voorhand wat voelen of weten aankomen - raad ik nog eerder de oude N86 aan langs de rechteroever, waar je toch een gemiddelde van 50 zult halen. Altijd beter dan koppeling in, koppeling uit en het zenuwachtige van in druk verkeer rijden. En tolvrij.

Om de files te ontwijken op vrijdag zou je op zich voorbij Orange moeten raken op donderdag, ofwel voor 8-9h Orange kunnen passeren, maar dat wordt wel heel vroeg ontbijten als je net Lyon hebt gehaald.

EDIT:
Je kan pas op zaterdag in La Motte terecht zie ik nou net. Tja, dan kan je misschien toch maar beter over Grenoble/Sisteron gaan en je tijd nemen. Dat komt wel goed als je donderdag, vrijdag en zaterdag kan rijden, eigenlijk kan je dan bijna met de vingers in de neus rijden, aangezien quasi iedereen rond jou eigenlijk maar 1 dag ingepland heeft om te rijden. Probeer gewoon op donderdag voorbij Dijon te raken, dan zit je wel goed om op vrijdag toch alleszins al niet mee te gaan aanschuiven met de Parisiens.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Jeff » wo 04 mei 2022, 18:19

Je verblijfslocatie in La Motte, Var is < Hotel / appartement / huisje / camping met tent > ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Chris » wo 04 mei 2022, 18:20

Als je er drie dagen voor uit wil trekken dan kan je het ook wel rustig aan doen en de grote congestie in het Rhônedal vermijden. Je kan er zelfs iets toeristisch van maken en de Alpen doorkruisen via bijvoorbeeld Briançon - Digne - La Motte. Met z'n tweeën is dat ook wel beter te doen dan met kinderen.

De grote drukte begint vanaf de samenvoeging A6/A31 bij Beaune en de echte lange files vooral op het stuk Lyon - Orange. Dus als je vrijdag naar het zuiden rijdt, zal het pas vanaf Beaune echt druk worden, zolang je maar voor een uur of 15 voorbij Luxemburg bent en dat lijkt mij wel goed haalbaar. Vanaf Zwolle ben ik vaak rond 12 uur Luxemburg door en dan hoef ik niet vroeg weg.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Ds79m » wo 04 mei 2022, 18:59

Ideaal is het natuurlijk om donderdag te vertrekken en dan zo veel mogelijk kilometers te maken. Dan kan je vrijdag en zaterdag op het gemak doen en een alternatieve route nemen om de A7 te vermijden.

Je zou inderdaad eens kunnen denken of je een kleine toeristische uitstap in je route kan opnemen. Dat is een mooie motivatie voor onderweg. Uiteraard afhankelijk van wat je leuk vindt. Een citytrip naar Lyon, een duik in het Lac de Serre Ponçon, een bezoek aan de citadel van Sisteron, een rit over de Galibier, het past allemaal prima in de tijd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door brytje008 » wo 04 mei 2022, 19:18

Rein schreef: wo 04 mei 2022, 18:00 Op een donderdagmiddag in juli is de A7 ook zeker niet filevrij. Houd rekening met zeker een half uur vertraging tussen Lyon en Orange, maar dat kan ook zo meer zijn.
je ziet de laatste jaren dat de dagen voor Zwarte dagen ook erg druk zijn. Komt natuurlijk omdat steeds meer mensen vroeger weggaan om die zaterdag te mijden/zo min mogelijk te hoeven rijden op Zaterdag. Zoals gezegt is de vrijdag ook niet echt meer een alternatief omdat het dan ook stervens druk is.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Km357 » wo 04 mei 2022, 19:22

Nochtans, ik rij vaak vanaf vrijdagmiddag tot zaterdagochtend voor de zomervakantie naar FR en ik sta eigenlijk niet meer stil. Het grootste deel leg ik dan wel 's nachts af, maar zelfs rond 16/17h verlies je maar 15 minuten rond Lille, terwijl dat rond 15h gewoon vloeiend gaat.

Deze zomer denk ik er aan om op vrijdag iets na de middag te vertrekken en misschien eens de route Charleroi-Reims uit te proberen, ik moet immers maar tegen het eten rond Troyes uitkomen.

Durkdjenn
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 12:16

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Durkdjenn » wo 04 mei 2022, 20:34

Jeff schreef: wo 04 mei 2022, 18:19 Je verblijfslocatie in La Motte, Var is < Hotel / appartement / huisje / camping met tent > ?
Een huisje/gîtes op privéterrein.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Pino » wo 04 mei 2022, 21:30

brytje008 schreef: wo 04 mei 2022, 19:18 je ziet de laatste jaren dat de dagen voor Zwarte dagen ook erg druk zijn. Komt natuurlijk omdat steeds meer mensen vroeger weggaan om die zaterdag te mijden/zo min mogelijk te hoeven rijden op Zaterdag. Zoals gezegt is de vrijdag ook niet echt meer een alternatief omdat het dan ook stervens druk is.
Je kunt het denk ik wel enigszins vermijden door zo lang mogelijk weg te blijven van de drukste corridors en de drukkere tijdstippen. Niet dat het dan lekker door zal rijden, maar het scheelt in de files. Een gedachte die zo vlug in me opkomt is om, als er donderdag gewerkt moet worden, nog tenminste ‘s avonds te rijden tot Nancy ofzo - dat is vanaf Den Bosch maar een 4:30 uur, dus dat is ook geen nachtwerk. Voor de volgende dag zit je niet tussen de Parijse meute wanneer je over A31-A39-A42 naar Lyon rijdt. En ja, daarna begint de drukte. Maar die kan nog overzichtelijk zijn als je vroeg bent. Zie hier de situatie op dezelfde vrijdag vorig jaar: 13.00 uur, 15.00 uur, 18.00 uur.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Jeff » wo 04 mei 2022, 21:34

Durkdjenn schreef: wo 04 mei 2022, 20:34
Jeff schreef: wo 04 mei 2022, 18:19 Je verblijfslocatie in La Motte, Var is < Hotel / appartement / huisje / camping met tent > ?
Een huisje/gîtes op privéterrein.
Ik weet niet wat je ervaringen zijn met langere ritten (2uur of meer), maar an sich kan je ~1200km op 1 dag doen. Dat betekend wel dat je zwaar gaar aankomt, maar je hebt wel alles gehad. (Na 1200km in "1 dag" wil je gewoon geen tent meer opzetten ;) )

Komt natuurlijk met wat voorwaarden:
- Je route moet voor tenminste voor 90% uit autosnelweg bestaan (keus genoeg, maar je gaat snel richting de 100 euro/enkel aan tol. Geen idee of een telepeage nog korting geeft)
- De auto is een brandstofauto, met een EV ga je het helaas nog niet halen (KIA EV6, Tesla Model S & Porsche Taycan komen wel zeer dichtbij)
- Tanken zal toch echt langs de autosnelweg of max 500meter van de afrit vandaan moeten
- Je bent bereid om in de nacht te rijden

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Km357 » wo 04 mei 2022, 21:52

^^ Ter referentie, ik rij makkelijk 1200-1300km van middag tot morgen, met een diner, met vrouw en kind (ook als ze jonger was) in 1 ruk (want vrouw heeft geen rijbewijs), in een Euro 4 diesel die kennelijk niet meer gewenst is maar wel de actieradius haalt en dat ook op zich proper afwerkt. Dankzij de hoge dieselprijzen ben ik maar eens Shell V Power gaan tanken, ipv 6.4ltr/100km verbruik ik nu nog net 6.0ltr/100km. Aangezien de prijs tussen gewone en premium diesel nu niet zo ver uiteen ligt heeft de premium brandstof wel degelijk een betekenis gekregen.

Ik doe graag de terugkeeretappe in 3x omdat het dan niet onmiddellijk het einde van de vakantie lijkt in te luiden, maar op de heenreis wil ik er op zich graag zijn, en de zonsopgang met croissants heeft iets magisch, waar dat in Zuid-Frankrijk ook mag zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Pino » wo 04 mei 2022, 22:15

Voor wat het waard is: 1200 kilometer in één dag vergt op zich geen nachtwerk. Volgens de oude stelregel dat je gerekend over een dag snelweg met kortere pauzes op gemiddeld 100 per uur uitkomt, moet je er een uur of 13-14 voor rekenen. Geen twaalf omdat je op een gegeven moment wel langer gaat pauzeren, bijvoorbeeld avondeten of een andere lange stop, en omdat je wel ergens pech zult hebben. Maar je hoeft geen rare dingen te doen om 13-14 uur te halen. Je moet wel het verkeer wat mee hebben, en dat maakt eind juli er een slechte dag voor. En punt van Jeff over tanken heeft ook wel zin.

13-14 uur betekent ‘s ochtends tijdig ontbijten en dan meteen weg, en dan aankomen halverwege de avond; of supervroeg weg en dan rond etenstijd op bestemming. En ja, late middag tot vroege morgen kan ook. Maar da’s wel een discipline op zich, die voor velen wat buiten de comfort zone is.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door brytje008 » wo 04 mei 2022, 22:40

1200 km op een dag moet kunnen, denk persoonlijk wel dat dit niet voor iedereen is weggelegt. Enige ervaring met lange stukken rijden (ook buiten vakanties om) helpt zeker. En zoals gezegt, je komt vaak wel gaar aan hoe je er ook aan gewend bent.

1200 km op de terug weg rijd ik wel altijd wat makkelijker weg. Om de een of andere manier werkt bij mij het mentale aspect van weten dat je na die rit in je eigen bed weer ligt mee. Vaak merk ik dat ik op de terug weg het wat minder erg vind als het wat langer duurt, omdat je gewoon weet dat je geen tent of iets dergelijks hoeft op te zetten. En de auto uitpakken doe ik de volgende dag weg.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door paolie » wo 04 mei 2022, 22:59

^^ met z’n tweeën is 1200 km op zich goed te doen. Na 3 uur rijden wisselen, dan rij je in principe twee keer een shift van 3 uur pp, exclusief eventuele vertraging door file natuurlijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Bosch - La Motte (FR) juli 2022

Bericht door Pino » wo 04 mei 2022, 23:18

^^ Zelfde bij mij, al wisselen wij om de twee uur. En dat ritme is op voorhand duidelijk, we weten al hoe we zullen lunchen, hoe we de kinderen een beetje managen etc. Er staat in die zin geen spanning op, ook al rijd ik buiten vakantie helemaal niet zulke lange stukken.

Wat bij mij persoonlijk ook wel een rol speelt is veertig jaar grote belangstelling voor wegen. Al zijn mijn lange ritten door Europa pas iets van de laatste 15 jaar, ik ken de wegen, de alternatieven, de doelen op de borden, de bewegwijzering inclusief lokale gekkigheid, waar je file kunt verwachten, hoe je verkeersinformatie moet volgen enzovoort zo goed als mijn eigen binnenzak. En dat draagt eraan bij dat rijden elders in West-Europa me nul extra energie kost ten opzichte van rijden door Nederland. Het stelt me bijvoorbeeld in staat om redelijk uit de losse pols om een punt als Parijs heen te navigeren, kan dat ook voor mijn vrouw een ontspannen stukje maken wanneer zij rijdt. En dan tuf je ook makkelijker die 1200 km vol, waar voor anderen het rijden in buitenlanden inspannender is, doordat ze buiten hun comfort zone zitten. Niet nadenkend op navigatie rijden geeft in die zin aan velen een gevoel van rust, maar niet weten wat komen gaat, brengt je ook bij uitstek permanent buiten die comfort zone.
brytje008 schreef: wo 04 mei 2022, 22:40 1200 km op de terugweg rijd ik wel altijd wat makkelijker weg. Om de een of andere manier werkt bij mij het mentale aspect van weten dat je na die rit in je eigen bed weer ligt mee. Vaak merk ik dat ik op de terugweg het wat minder erg vind als het wat langer duurt, omdat je gewoon weet dat je geen tent of iets dergelijks hoeft op te zetten. En de auto uitpakken doe ik de volgende dag wel.
Snap wat je bedoelt. Ook zonder tent opzetten heb je bij aankomst op heenweg altijd wel het een en ander te doen, en je bent ook wat risico-averser. Op een terugweg hinder je niemand als je X uur later thuiskomt, op de heenweg wil je mensen niet laten wachten, incheck-tijden missen etc. Maar op zich snap ik de croissant-magie en het terugrijden in drie dagen van Km357 ook wel. Met door de nacht rijden heb je ook wat minder kans op dingen die zwaar vertragen. De man met de hamer is je voornaamste risico op grotere vertraging; dat je echt even een slaappauze moet nemen om door te kunnen.

Plaats reactie