De Stentor schreef:Apeldoorn: elke tien minuten een bus
28 mei 2009
APELDOORN - Reizen met bus en trein zou aantrekkelijker moeten worden gemaakt. Bijvoorbeeld elke 10 minuten een bus. En een rem op de stijging van de prijs van een gemakstarief, zoals het eurokaartje. Daar pleitte een aantal gemeenteraadspartijen vanavond voor tijdens de politieke markt. Op het programma stond de verkeersvisie 2010-2020, een document dat in globale zin aangeeft waar de prioriteiten liggen.
In die visie spreekt het college van burgemeester en wethouders onder meer de verwachting uit dat het autobezit de komende jaren zal toenemen. Het (nog) aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer zou mensen kunnen verleiden om de auto te laten staan, redeneerde een aantal fracties. Nu rijden de meeste buslijnen via een kwartierdienst; dit zou opgevoerd kunnen worden tot bijvoorbeeld eens per tien minuten. Daarnaast hoopt de raad nog steeds dat de Emperbocht, die een rechtstreekse treinverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem mogelijk moet maken, er komt.
Verder sprak een aantal partijen sympathie uit voor het plan om de maximumsnelheid op de ringweg te verhogen naar zeventig kilometer per uur. Als automobilisten kunnen doorrijden op de ring, zouden wegen in woonwijken minder als doorgaande route worden gebruikt. Gemotoriseerd verkeer op de hoofdweg moet ook zo veel mogelijk voorrang krijgen. Dat de snelheid omhoog gaat, staat nog niet vast. Verkeerswethouder Rob Metz wil eerst een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren.
Infrastructuur in Apeldoorn
Moderator: Moderatoren
Infrastructuur in Apeldoorn
-
- Moderator
Re: Apeldoorn: Plannen verhoging maximumsnelheid ring
Goed plan om de maximumsnelheid op de ring te verhogen. Alhoewel Apeldoorn wel een erg onhandige ringweg heeft, en ook niet alle delen kunnen naar 70 lijkt me. (zoals een gedeelte van de N344 wat er als een woonstraat uit ziet).
-
- autoweg
Re: Apeldoorn: Plannen verhoging maximumsnelheid ring

Dat het verkeer op de hoofdwegen zoveel mogelijk voorrang moet hebben spreekt mij zeer aan. In de ringweg zitten nu rotondes met drempels en fietsers in de voorrang..
-
- Moderator
Re: Apeldoorn
Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=52. ... 146/6.0024Rijksoverheid schreef: Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Er komt een tunnel onder het Apeldoornse spoor bij Laan van Osseveld. Vandaag ondertekenen staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en de gemeente Apeldoorn een overeenkomst over de aanleg hiervan. De tunnel moet zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming van het verkeer vergroten. Aan de tunnel draagt het Rijk 9 miljoen euro bij. De provincie Gelderland en gemeente Apeldoorn dragen respectievelijk 3 en 12 miljoen euro bij.
Van Veldhoven: “De tunnel die hier straks komt, is dubbel winst voor Apeldoorn. Want niemand hoeft hier straks meer voor dichte slagbomen te wachten. En doordat auto’s dan niet meer hoeven te stoppen en op te trekken, wordt de lucht schoner en het geluid dat omwonenden horen minder.”
De Laan van Osseveld is een belangrijke verkeersader in de stad, een onderdeel van de Apeldoornse Ring. De spoorwegovergang die er nu nog is, wordt dagelijks gepasseerd door veel fietsers en automobilisten. In de nieuwe situatie kunnen die sneller en veiliger van A naar B komen.
Met het oog op de toekomst wordt de tunnel geschikt gemaakt voor twee keer twee rijstroken. Dit in verband met de verbreding van het oostelijke deel van de Ring in een later stadium. Daarnaast komt er over de tunnel een fietsers- en voetgangersbrug om de Laan van Osseveld te kunnen oversteken.
Spoorbeheerder ProRail begint in 2021 met de benodigde werkzaamheden. De bedoeling is dat de tunnel in 2022 in gebruik kan worden genomen. De aanleg van de tunnel is onderdeel van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen. Via dit programma worden bewaakte overwegen in heel Nederland nog veiliger gemaakt of vervangen door bijvoorbeeld een tunnel. Eind vorig jaar maakte Van Veldhoven bekend dat zij alle onbewaakte overwegen op het Nederlandse spoor binnen vijf jaar beveiligd of opgeheven wil hebben.
Goed nieuws lijkt mij. En nog toekomstvast ook.

-
- 2x3 autosnelweg
Re: Infrastructuur in Apeldoorn
Het zal zeker geen tunnel in de zin van de Tunnelwet worden (en dus korter blijven dan 250m), maar hoe lang de tunnel wel wordt zie ik nergens terug. Ca 22 miljoen euro voor een onderdoorgang onder twee sporen vind ik best een hoop centen, maar als hij aan beide kanten nog 50 of 100 meter doorloopt lijken de kosten een stuk verklaarbaarder.
-
- Moderator
Volgens mij is dit geen opvallende investering voor een spoortunnel. Even googlend op wat recente spoortunnels leert mij dat bedragen tussen de 15 en 25 miljoen normaal zijn. De fasering van zo'n project is ook wel duur, want je wil op de locatie van de bestaande weg een tunnel aanleggen en tijdens de bouw wel een overweg in gebruik houden. Misschien wordt het wel 2x2 vanaf de N345 tot de Veenhuizerweg of zelfs N344.
-
- Moderator
De bouw van de spoortunnel in de Laan van Osseveld is vandaag gestart. Men heeft gekozen om de weg 15 maanden af te sluiten.
https://www.apeldoorn.nl/ter/plannen-en ... n-osseveld
Voor en na de afsluiting:

https://www.apeldoorn.nl/ter/plannen-en ... n-osseveld
Voor en na de afsluiting:

-
- dorpsstraat
Het standpunt van waaruit die foto's zijn genomen, is dat publiek toegankelijk? Ik woon wat verderop in de wijk langs het spoor. Lijkt mij wel leuk om af en toe wat foto's te schieten van bovenaf.
-
- Moderator
-
- Secretaris
Opmerkelijk dat dit nog altijd gelijkvloers was. Zie je toch niet vaak bij zulke belangrijke brede stadswegen met op zich voldoende ruimte voor een ongelijkvloerse oplossing die een internationale spoorlijn kruisen. Dit wegvak weg is in de jaren 1985-1986 aangelegd.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 03 jan 2022, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator
Men wil een stuk van deze weg op termijn ook 2x2 maken.
Ik kwam hier een tijdje terug midden op de dag overheen, ik vond het wel opvallend hoe druk het was. Die ringweg van Apeldoorn is matig tot slecht voor een stad van deze omvang.
Ik kwam hier een tijdje terug midden op de dag overheen, ik vond het wel opvallend hoe druk het was. Die ringweg van Apeldoorn is matig tot slecht voor een stad van deze omvang.
-
- autoweg
Eigenlijk is het bij de wilde spinnen af dat ProRail zo'n belangrijke verbindingsweg voor 15 maanden mag afsluiten terwijl er, op de foto aan de linker zijde, eigenlijk genoeg ruimte is om een al of niet halve tunnel te bouwen. Als het al niet anders zou kunnen, maar waar een wil is is een weg, maak er dan een korte klap van van maximaal 4 maanden voor een volledige afsluiting.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- stadsweg
Dat zal je tegenvallen met ruimte genoeg.PeterSchoeber schreef:Eigenlijk is het bij de wilde spinnen af dat ProRail zo'n belangrijke verbindingsweg voor 15 maanden mag afsluiten terwijl er, op de foto aan de linker zijde, eigenlijk genoeg ruimte is om een al of niet halve tunnel te bouwen. Als het al niet anders zou kunnen, maar waar een wil is is een weg, maak er dan een korte klap van van maximaal 4 maanden voor een volledige afsluiting.
Zo'n tunnel maken heeft nog wel wat voeten in de aarde. Het moet een 2x2 worden daar waar het nu een enkelbaans-overweg zat.
-
- 2x3 autosnelweg

Maar als men dat niet wil of mag; dan moet er mijns inziens maar wat anders verzonnen worden. Dit punt anderhalf jaar (15 maanden, + de bij Profail standaard voorgeprogrammeerde vertraging) dicht gooien... Sommigen zijn de weg echt helemaal kwijt.

Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 25 jan 2022, 5:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Als (zeer) ervaren project fotograaf weet ik als geen ander dat zo'n tunneltje bouwen best wat voeten in aarde heeft. Vandaar ook mijn opmerking dat het anders kan en eigenlijk ook moet.Demassel schreef: ↑ma 24 jan 2022, 22:53Dat zal je tegenvallen met ruimte genoeg.PeterSchoeber schreef:Eigenlijk is het bij de wilde spinnen af dat ProRail zo'n belangrijke verbindingsweg voor 15 maanden mag afsluiten terwijl er, op de foto aan de linker zijde, eigenlijk genoeg ruimte is om een al of niet halve tunnel te bouwen. Als het al niet anders zou kunnen, maar waar een wil is is een weg, maak er dan een korte klap van van maximaal 4 maanden voor een volledige afsluiting.
Zo'n tunnel maken heeft nog wel wat voeten in de aarde. Het moet een 2x2 worden daar waar het nu een enkelbaans-overweg zat.
Met vriendelijke groet,
-
- 2x2 autosnelweg
Ik kan met beide zienswijzen meevoelen maar de afweging terugbrengen naar "ProRail mag zo'n belangrijke verbindingsweg voor 15 maanden afsluiten" lijkt me sowieso te kort door de bocht.
Hoewel ProRail als opdrachtgever fungeert is het niet zo dat zij als enige deze tunnel willen.
En ik geloof ook niet dat het voor de provincie en de gemeente een kwestie was van wel of geen akkoord geven.
In de praktijk worden nevenoverheden al vanaf de vroege voorbereiding nauw bij een project als dit betrokken en meegenomen in afwegingen rondom ontwerp en bouwmethode.
Voor het bouwen van een tunnel is meer ruimte nodig dan alleen de ruimte van de tunnel en benodigde bypass. Denk aan een ketenpark, ruimte voor aanvoer en tijdelijke opslag van materialen en machines en opslag/verwerking/afvoer van vrijgekomen grond.
Met het bouwen van twee halve tunnels kan ruimte ontstaan voor een tijdelijke overweg naast het werkgebied maar het is niet gezegd dat de overlast en hinder daarmee afneemt. Zo betekent het in elk geval een nog langere bouwtijd en meer complexiteit door de benodigde fasering en technische gevolgen voor zaken als installaties en waterkering.
Daarbij zal ook gekeken zijn naar mogelijke omleidingen bij een stremming van de N345. Het is een belangrijke verbinding. Tegelijk is de omleiding voor lokaal autoverkeer en fietsers beperkt en beschikken deze routes gelukkig al over tunnels onder het spoor. Verkeer dat niet in Apeldoorn zelf hoeft te zijn kan prima omgeleid worden over de A50.
Dat verkeer in deze situatie 15 maanden lang te maken krijgt met een omleiding is mogelijk gevonden dat het maatschappelijker moeilijker uit te leggen valt dat een speeltuin/parkje 24 maanden lang niet beschikbaar is.
Hoewel ProRail als opdrachtgever fungeert is het niet zo dat zij als enige deze tunnel willen.
En ik geloof ook niet dat het voor de provincie en de gemeente een kwestie was van wel of geen akkoord geven.
In de praktijk worden nevenoverheden al vanaf de vroege voorbereiding nauw bij een project als dit betrokken en meegenomen in afwegingen rondom ontwerp en bouwmethode.
Voor het bouwen van een tunnel is meer ruimte nodig dan alleen de ruimte van de tunnel en benodigde bypass. Denk aan een ketenpark, ruimte voor aanvoer en tijdelijke opslag van materialen en machines en opslag/verwerking/afvoer van vrijgekomen grond.
Met het bouwen van twee halve tunnels kan ruimte ontstaan voor een tijdelijke overweg naast het werkgebied maar het is niet gezegd dat de overlast en hinder daarmee afneemt. Zo betekent het in elk geval een nog langere bouwtijd en meer complexiteit door de benodigde fasering en technische gevolgen voor zaken als installaties en waterkering.
Daarbij zal ook gekeken zijn naar mogelijke omleidingen bij een stremming van de N345. Het is een belangrijke verbinding. Tegelijk is de omleiding voor lokaal autoverkeer en fietsers beperkt en beschikken deze routes gelukkig al over tunnels onder het spoor. Verkeer dat niet in Apeldoorn zelf hoeft te zijn kan prima omgeleid worden over de A50.
Dat verkeer in deze situatie 15 maanden lang te maken krijgt met een omleiding is mogelijk gevonden dat het maatschappelijker moeilijker uit te leggen valt dat een speeltuin/parkje 24 maanden lang niet beschikbaar is.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is natuurlijk ook logisch. ProRail "wil" altijd een tunnel: het is veel veiliger en betrouwbaarder dan een overweg met spoorbomen. Alleen voor de financiering is de spoorbeheerder afhankelijk van de betrokken overheden. Met alleen de infrastructuurheffing die vervoerders als de NS aan ProRail betalen kun je hooguit af en toe de seinen eens schoonmaken; grootste deel moet toch gewoon van belastinggeld gefinancieerd worden. Maar goed, Rijkswaterstaat wordt dat voor weg- en waterbeheer natuurlijk ook 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- zandpaadje
Bij de aanleg van de tunnel in de Zutphensestraat (15 jaar geleden?) bij de Intratuin, hebben ze die straat ook 2 jaar afgesloten.
Als omrijdroute via Zutphensestraat-Deventerstraat is best te doen, en voor een deel heb je ook nog de ringweg als mogelijke omrijdroute voor het oost-westverkeer.
Als omrijdroute via Zutphensestraat-Deventerstraat is best te doen, en voor een deel heb je ook nog de ringweg als mogelijke omrijdroute voor het oost-westverkeer.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
Mooie foto's, maar ik blijf het vreemd vinden dat het bouwen van deze tunnel zolang moet gaan duren. Dat zou zeker in 6 - 9 maanden te doen moeten zijn, mits je maar voldoende mensen inzet en per week 2 moten van de toeritten weet af te krijgen. In Dordrecht kon men een soortgelijke tunnel, in een soortgelijke weg in 6 - 7 maanden, in de winterperiode!!, ook gebouwd krijgen. Wel van belang goede voorbereiding en veel mensen inzetten.
2 - 2,5 maand voorbereiding, dek naast het spoor bouwen, paalfundering en damwanden onder het spoor aanbrengen. Daarna dek inschuiven en in 3 - 4 maanden de toerit, waar het dek naast het spoor lag en het gesloten deel onder het spoor afbouwen.
2 - 2,5 maand voorbereiding, dek naast het spoor bouwen, paalfundering en damwanden onder het spoor aanbrengen. Daarna dek inschuiven en in 3 - 4 maanden de toerit, waar het dek naast het spoor lag en het gesloten deel onder het spoor afbouwen.
-
- 2x5 autosnelweg
Het is wel bizar om te zien hoe groot het verschil is met de laatste foto van Chris! 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg

Hoe bedoel je. Hier heeft men alleen een paar tientallen meters aan damwanden de grond ingetrild en op de webcam is de onderste gedeelte van de bekisting van het dek te zien. Dus in 4 maanden is juist weinig gebeurd. Ik had namelijk verwacht dat men ondertussen het dek wel klaar zou hebben voor het inschuiven. Bij het spoor zelf moeten de damwanden en tubex fundatiepalen nog aangebracht worden tijdens een weekend.
Het aanbrengen van deze hoeveelheid damwanden moet in 2 weken te doen zijn. Daarna 4 tot 6 weken graven, palen aanbrengen en bekisting aanbrengen. 2 weken vlechten en dek afstorten. 4 weken daarna inschuiven. Dat waren de standaard planningen van de jaren negentig en eerste decennium van 2000.
Dit is gewoon Duits tempo.
-
- 2x5 autosnelweg
Met hoeveel medewerkers? En hoeveel zijn er daadwerkelijk aan de slag? Verliepen alle werkzaamheden voorspoedig of waren er tegenslagen? Is er een personeelstekort, materiaaltekort? Etc. etc.
-
- expressweg

Normaal gesproken moet dat mogelijk zijn. Goede voorbereiding is extreem belangrijk. Beter halfjaar later starten, zodat het risico op lange levertijden minder groot is en dat je meer tijd hebt om de boel in te plannen. Nu moet de boel binnen enkele maanden geregeld zijn.
Persoonlijk vind ik dat te kort. Langere voorbereiding, kan vaak ervoor zorgen dat je een hoop tijd kunt winnen bij de uitvoering.
-
- dorpsstraat
Staal is enorm schaars op dit moment. Vele contractuele afspraken worden door leveranciers niet nagekomen omdat het materiaal onvoldoende beschikbaar is. Iets met een oorlog in Oekraïne en zero-covid in China.
-
- dorpsstraat
Inschuiven zou in week 42 moeten gaan gebeuren (betaalmuur, filmpje waarin dit wordt genoemd is wel te bekijken):
Artikel van De Stentor
-
- expressweg
Begin september de damwanden en de tubexpalen voor de bouwkuip onder het spoor en half oktober het inschuiven van het dek. Slechts 9 maanden nodig om een dek van deze meting te maken. Iets wat 10 - 20 jaar geleden in 2 - 3 maanden gebouwd werd. Ik raak niet echt van onder de indruk van dit soort getallen. Een gemiddeld viaductdek, waarbij het dek ter plaatse gestort wordt, heeft bijna dezelfde hoeveelheid beton.
-
- autoweg

Wordt dus een buitendienststelling van minsten één week, zal wel 10 dagen worden, om de complete tunnelmoot in te schuiven. Vanwege de omvang van de tunnelmoot moet er erg veel grondwerk worden verricht, lees weg graven van de grond, alvorens men de tunnelmoot kan inschuiven.
Wat dat betreft geef ik Rogier groot gelijk. Vroeger ging het allemaal sneller en schoof je enkel en alleen een dek in en bouwde je vervolgens onder het dek de complete tunnel.
Met vriendelijke groet,
-
- expressweg

Volgens mij staat er een fout in het artikel en schuift men uitsluitend het dek in.
Misschien dat men in deze situatie de damwanden als tunnelwand gaat gebruiken en dat men uitsluitend de vloeren en de tussen steunpunten hoeft aan te leggen.
-
- autoweg

Hangend aan dit soort steunen, maar dan enkele maten groter, kun je tamelijk eenvoudig een tunnelmoot inschuiven.

by peter_schoeber, on Flickr
De foto's die ik heb, van een iets kleiner formaat, tunnel inschuiven in de Aukevleer straat in Enschede staan voorlopig nog niet online. Ik ben pas in 1999 met mijn projecten plaatsen op Flickr.
De tijd zal het leren hoe het verder gaat.
Met vriendelijke groet,