Afbeelding

Windenergie

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Windenergie

Bericht door Chris » zo 08 mei 2022, 19:04

De eerste twee windmolens van het 'Windplan Blauw' bij Swifterbant zijn geïnstalleerd. Als ik Wikipedia moet geloven zijn dit op dit moment de hoogste windmolens op land in Nederland (afgezien van de Haliade-X op de Maasvlakte).

De tiphoogte is 213 meter. Het zijn echt reusachtige dingen, van een afstand is goed te zien dat ze een heel stuk hoger zijn dan wat er al staat in het gebied. Aan de oostkant van Swifterbant komen nog hogere windmolens (249 meter) maar daar zijn ze nog bezig met de funderingen.

Er komen als onderdeel van Windplan Blauw straks 4 lijnen windmolens op land, 2 ten westen van Swifterbant en 2 ten oosten er van. Daarnaast komen er grotere windmolens op de oever van het IJsselmeer, de oude windmolens zijn daar verwijderd.

Een nog in ontwikkeling zijnd plan is Windplan Groen ten noorden en oosten van Dronten. Die krijgt ook zulke grote windmolens. De skyline van Flevoland wordt in hoog tempo een woud van windmolens.

Overigens valt de hoogte in het grootschalige landschap van Flevoland nog wel een beetje weg. Pas als je de bomen op de achtergrond ziet, valt op hoe hoog ze zijn.

1. Gezien vanaf het viaduct Vuursteentocht over de N307.
Afbeelding
Windplan Blauw 01 by European Roads, on Flickr

2. Die windmolens links zijn volgens mij van de Wageningen University. Ze ogen ook wel rond de 200 meter hoog, maar de rotordiameter is wel duidelijk kleiner.
Afbeelding
Windplan Blauw 02 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
Windplan Blauw 05 by European Roads, on Flickr

4. Vanaf de N720 (Swifterringweg) gezien.
Afbeelding
Windplan Blauw 09 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Windplan Blauw 13 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Windenergie

Bericht door Palance » zo 08 mei 2022, 19:07

Bij het Vaanplein moeten ook een paar windmolens komen die 250 meter hoog kunnen gaan worden. Als dat zo doorgaat dan kan ik straks genieten van een mooi uitzicht :emo:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 08 mei 2022, 19:23

De 22 hoogste windmolens langs de A6 en A27 bij Almere zijn 220 meter hoog. Dit zijn nu nog de hoogste. Bij de Rietweg worden nu ook 220 meter hoge windmolens gebouwd. 7 stuks uiteindelijk, maar er worden volgens mij 2 - 4 eerst als prototype gebouwd. Een andere leverancier levert deze molens en men wil 6 MW variant gaan testen en certificeren.
Dit is tijdens een open van Windplan Groen uitgelegd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 08 mei 2022, 19:25

In 2005 telde ik 8 windmolens vanuit al de gezichtshoeken die ik kan zien vanop de 15de verdieping - ja, inderdaad, het zicht is ongelooflijk mooi en wijds -, ondertussen tel ik er 103.

En dat blijkt nog niet voor 10% van de nodige voorziening te zorgen, dus om daar aan te voldoen moet de hele horizon volgeplant worden, met windmolens die amper te recycleren zijn. Ja, inderdaad, duurzame energie verslijt ook, althans de convectoren toch. En niemand die er een antwoord voor heeft, niet voor windmolens, niet voor elektrische auto's, niet voor zonnepanelen...maar oh wee kernafval.

Laat me dan ook besluiten dat ik serieuze vragen stel bij deze "duurzame energiebron", of op z'n minst hoe ze ontvangen en omgezet wordt, want wind is wel degelijk natuurlijk, duurzaam, maar niet altijd daar. Dat ook in FR er alsmaar meer weerstand komt tegen alsmaar meer windmolenparken die wel degelijk elektriciteit opwekken lijkt me dan ook maar normaal. Als je dicht bij zo'n ding woont schiet je dB ook omhoog, en over de schade van het vogelbestand mag je zelfs niets meer zeggen, het redden van de Aarde en het klimaat gaat boven eender welk dierenbestand, maar aub eet vegetarisch mensen, zo helpen we het dierenbestand.

Persoonlijk loopt m'n glas van deze ecolo-onzin al een tijdje over.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 08 mei 2022, 19:58

Chris schreef: zo 08 mei 2022, 19:04 De tiphoogte is 213 meter.
Aan de oostkant van Swifterbant komen nog hogere windmolens (249 meter) maar daar zijn ze nog bezig met de funderingen.
WAt zijn van deze 2 type molens eigenlijk het laagste punt van de wieken? Komt dat boven de 150 meter?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 mei 2022, 20:17

Langs de IJsselmeerdijk in Flevoland zijn de windmolens verwijderd.

Voor:
Afbeelding
IJsselmeerdijk Lelystad 02 by European Roads, on Flickr

Na:
Afbeelding
A6 IJsselmeerdijk 11 by European Roads, on Flickr

Windpark Noordoostpolder achter Urk. 86 windturbines, waarvan 38 op het land en 48 in het water. Tiphoogte op land is 198,5 meter, tiphoogte op water is 149 meter.
Afbeelding
A6 IJsselmeerdijk 14 by European Roads, on Flickr

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 09 mei 2022, 12:59

Uit de tijd dat windmolens nog sympathiek en progressief waren. Die oude kleinere windmolens worden verwijderd, maar er komen er honderden grotere in de plaats met veel meer impact.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 09 mei 2022, 15:59

Wageningen University & Research heeft een aantal windturbines parallel aan de A6 staan. Die zijn beduidend minder hoog. Een groot deel stamt uit de periode 2004-2007, dus die staan er al een poosje. Verder zijn er bij hen ook nog mini-windturbines en is er allerlei onderzoek met batterijen, waterstof en algen etc.

Dit bericht werd mede mogelijk gemaakt door: u raadt het al ;)

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 09 mei 2022, 17:57

Ik moet spontaan aan een liedje van the Scorpions denken.......

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 10 mei 2022, 10:40

Van Flevoland naar Friesland: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0298803864

1.Windpark Nij Hiddum Houw in aanbouw. Gezien vanaf viaduct Suderinghe bij Zurich, kijkrichting zuidoost. Rechts beneden alpaca's. Uiterst links windpark A7 bij Witmarsum
Afbeelding

2.Zoom vanaf Zurich
Afbeelding

3.Idem, meer gezien richting Windpark A7 zuidelijk van Witmarsum. Midden in beeld, ietwat rechts daarvan viaduct Okkehel over de A7
Afbeelding

4.Vanaf viaduct Okkehel. De A7 richting Bolsward. Links Windpark A7. Daartussenin VZP Wildinghe
Afbeelding

5.Zoom op de A7. Rechts aan de horizon de kerktorens van Bolsward. Rechts de invoegstrook van :E4: Hayum. Verderop :AS: Witmarsum
Afbeelding

6.Kijkend richting :KP: Zurich/westen. Op de tekstkar staat KANS OP FILE vanwege wegenwerken op de Afsluitdijk
Afbeelding

7.Zoom ri. :KP: Zurich. Uiterst links de uitvoegstrook voor :E4: Hayum
Afbeelding

8.Windpark Friesland in het IJsselmeer t.h.v. Breezanddijk met zoom gezien vanaf viaduct Okkehel. Uiterst rechts een kraan voor een turbine in aanbouw van Nij Hiddum Houw. Links is de Cornwerdermolen te zien
Afbeelding

9.Tot slot. Zicht op Wons vanaf voornoemd viaduct. Uilenbord in lijn met kerktoren(tje). Rechts een trekker-oplegger combinatie onderweg met materieel voor meer windmolens
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 jan 2023, 12:42

Langs de Eemmeerdijk in Flevoland is een windmolen ingestort:

Afbeelding

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... -stilgezet

Afbeelding

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 04 jan 2023, 13:30

Waarschijnlijk turbineblad uit elkaar gespat en tegen de mast geklapt. Deze windmolens zijn ouder dan 25 jaar en hadden volgens mij al verwijderd moeten worden, omdat de windmolens getest zijn m.b.t. belasting van met name de turbinebladen op een levensduur van 25 jaar. Als je toch besluit om molens langer te gebruiken, dan vind ik dat je ook moet aantonen dat dit ook kan.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 05 jan 2023, 10:26

Mee eens.

Nu gaan sommige tegenstanders dit ongetwijfeld misbruiken om te gaan roepen dat alle windmolens gevaarlijk zijn. :facepalm:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 jan 2023, 17:36

Zouden er daarom waarschuwingslichten staan bij de windmolens bij VZP De Kroon? https://goo.gl/maps/iWRbrhroNFZUk4ne7
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 jan 2023, 17:39

Vanwege vallend ijs denk ik? Dat is wel een risico bij windmolens: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/983527/a ... en-je-dood

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 05 jan 2023, 19:39

Zelfs op zee zorgen de windmolens voor horizonvervuiling.

Uiteraard is het afhankelijk van het zicht (lees: het weer) op een bepaalde dag. Maar bij "normaal" weer zijn windmolens op 20 km. voor de kust goed te zien vanaf het strand.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 jan 2023, 19:59

Tijdens mijn minicruise naar Kristiansand had ik ‘s ochtends bij de terugreis naar Nederland mooi zicht op de zonsopkomst. En het windmolenpar boven Borkum.

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 jan 2023, 23:07

Partijen in de gemeenteraad van Groningen pleiten voor het sluiten van vliegveld Groningen Airport Eelde zodat er hogere windmolens in de gemeente geplaatst kunnen worden:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/989242/s ... windmolens