Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » za 16 apr 2022, 21:26

Coen Tunnel schreef: za 16 apr 2022, 13:35
Wouter N14 schreef: wo 13 apr 2022, 19:51 ^^ Je krijgt echt niet alle fietsen in die hokjes gecategoriseerd. Misschien kan je het beter verwerken in de verzekeringspremie.
Welke verzekering? Elektrische fietsen, racefietsen, bmx-fietsen etc. kennen geen verzekeringsplicht.
Je gezondheidsverzekering of zo iets.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 17 apr 2022, 1:52

Palance schreef: za 16 apr 2022, 18:41
Durashift schreef: za 16 apr 2022, 18:28 (..) Laat een dashboardcamera meelopen met, bijvoorbeeld een Cyclomedia auto.. Die rijden hele dagen in stedelijke gebieden.. dat gaat een hoop data opleveren, denk ik.
Het zal je eens verbazen waar je, als fietser, tegenaan loopt als je in een stad fietst. En dan doel ik op het gebrek aan kennis en/of fatsoen van automobilisten.
Er zouden ook eens meer fietsers eens GoPro moeten dragen (kan mooi op de helm :twisted: ). Dan zie je eens de andere kant.

Ofwel: Het komt van beide kanten.
Jawel.. maar de teneur is dat de fietsers een oplopend ongevallencijfer kennen maar dat de wetenschap daar geen goede verklaring voor kan vinden.. Ik denk dat, door het zichtbaar maken van gedrag, de verklaring een stuk ingevuld kan worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 apr 2022, 8:49

Het probleem lijkt te zijn dat als je fietsers boven alles voorrang geeft, ze zich daar ook naar gaan gedragen en je een soort free for all krijgt. Net zoals die scooters en motoren in zuidoost-Azië. Als je ziet hoe fietsers zich in stedelijke omgeving niet aan de verkeersregels houden dan valt het eigenlijk nog mee dat er niet meer slachtoffers vallen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 17 apr 2022, 11:10

Hajo schreef: wo 13 apr 2022, 19:42Voor elke tweewieler die sneller kan en mag dan een normale fiets, zie ik graag een helmplicht.
Dat zie ik liever ook voor eenwielers. :yesyesyes:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 17 apr 2022, 22:25

Chris schreef: zo 17 apr 2022, 8:49 (...) Net zoals die scooters en motoren in zuidoost-Azië. (...)
Motor, scooter of bromfiets: in het Maleis heet het allemaal "motorsikal". 8-)

En in tegenstelling tot wat er wel eens gedacht wordt, lijkt het verkeer een puinhoop met die gemotoriseerde tweewielers, maar er zijn wel degelijk regels. Die overigens soms totaal afwijken van de regels in Nederland. Zo mag de motorsikal op wegen met twee of meer rijstroken binnen de bebouwde kom, links én rechts inhalen. Verder mogen ze ook op autosnelwegen rijden, maar moeten daarbij op de vluchtstrook blijven rijden.

Uit Maleisië kan ik mij nog goed deze situatie herinneren. Denk er daarbij aan dat het verkeer daar links rijdt en auto's het stuur dus rechts hebben. Ik sta bij een op rood staand verkeerslicht en wil linksaf slaan. Er is maar één rijstrook, er zijn geen voorsorteervakken. Uiteraard geef ik daarbij richting aan naar links. Links naast mij staan ook een aantal bromfietsers. Dan wordt het verkeerslicht groen. Wie mag eerst? De rechtdoor gaande bromfietsers (verkeer op dezelfde weg) of ik, in de auto, die linksaf wil?

Antwoord: ik mag eerst. De rechtdoor gaande bromfietsers mogen pas doorrijden nadat ik linksaf ben geslagen.

Reden: als de bromfietsers eerst zouden mogen, moet ik wachten totdat ze voorbij zijn. Daarmee blokkeer ik het verkeer achter mij. Omdat ik echter als eerste weg mag rijden en dus linksaf sla, maak ik de weg vrij voor het verkeer dat rechtdoor wil. En dat komt de doorstroming ten goede. Geniaal. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 18 apr 2022, 1:42

Wouter N14 schreef: za 16 apr 2022, 21:26
Coen Tunnel schreef: za 16 apr 2022, 13:35
Wouter N14 schreef: wo 13 apr 2022, 19:51 ^^ Je krijgt echt niet alle fietsen in die hokjes gecategoriseerd. Misschien kan je het beter verwerken in de verzekeringspremie.
Welke verzekering? Elektrische fietsen, racefietsen, bmx-fietsen etc. kennen geen verzekeringsplicht.
Je gezondheidsverzekering of zo iets.
Sporten (waar racefietsen/bmx'en/mountainbiken onder valt) wordt over het algemeen toch gezien als bevordelijk voor het lichaam. Dan moet je je afvragen wat de kosten/baten analyse is van verschillende sporten tov blessures/aanrijdingen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 19 apr 2022, 14:46

https://www.gelderlander.nl/arnhem/vrou ... ~ad113033/
Een vrouw op een elektrische fiets probeerde kort na 15.00 uur een openslaande auto deur te ontwijken, waarna zij hard met haar hoofd op de grond klapte. Omwonenden hebben direct eerste hulp verleend en de hulpdiensten gewaarschuwd. Na behandeling door de ambulance is de vrouw met een verwonding aan haar hoofd naar het ziekenhuis gebracht.

Afgelopen maandag is iets soortgelijks gebeurd in Brummen. Daar reed een man op zijn elektrische fiets door de Patrijsstraat toen plotseling een deur van de stilstaande truck op de weg open zwiepte.

De fietser klapte ertegenaan en viel neer. De man is uiteindelijk aan zijn verwondingen overleden, zo bleek eerder vandaag.
:geenlach:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 apr 2022, 14:56

'Dooring'. Daarom, de 'Dutch Reach'.

Afbeelding

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 19 apr 2022, 14:59

^^ Tja, werkt dat ook nog zo goed als een smal object (fiets) met 25 km/u komt aan rijden? Of moet je je als snelle fietser bewust zijn van de risico's, en dus 1,5m ruimte houden tussen jou en een geparkeerde auto...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 apr 2022, 15:03

De Dutch Reach is verplicht in de UK. In de Britse media werd veel genoemd dat dit standaard is in Nederland, maar ik kan mij niet herinneren dat dit ooit bij mij op de rijlessen is verteld. En ik zie het eigenlijk ook niemand zo doen. Wel zal in Nederland de algemene awareness dat dit kan voorkomen wat breder zijn dan in veel andere landen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 19 apr 2022, 15:03

Maar Amerikaanse auto's hebben geen buitenspiegels? Het blijft een kwestie van de moeite nemen om te kijken. Daar kun je van alles op verzinnen, maar meer is het niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 29 apr 2022, 16:58

Echt hoe triest. Maar ja, op basis van het nieuwsbericht lijkt het ook niet helemaal een handige actie :geenlach:
Motorrijder (21) die vandaag rijbewijs ophaalde overlijdt tijdens eerste rit in Doetinchem
In de bocht van de Varsseveldseweg was hij een auto aan het inhalen, toen hij waarschijnlijk schrok van een onverwachte tegenligger.
AD.nl, 29-4-2022

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 29 apr 2022, 18:56

Snelwegfreak schreef: di 19 apr 2022, 15:03 Het blijft een kwestie van de moeite nemen om te kijken.
Dat dus. Ooit lag een bekende van mij in het ziekenhuis na een aanrijding met een auto op een bepaald kruispunt (zelf reed ze op de fiets).
Werd tijdens het gesprek in het ziekenhuis gewoon door haar toegegeven dat ze op dat punt nooit keek of er een auto kwam.

Tsja.... :facepalm:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 29 apr 2022, 19:44

Piles schreef: di 19 apr 2022, 14:59 ^^ Tja, werkt dat ook nog zo goed als een smal object (fiets) met 25 km/u komt aan rijden? Of moet je je als snelle fietser bewust zijn van de risico's, en dus 1,5m ruimte houden tussen jou en een geparkeerde auto...
Dat laatste is nogal lastig op fietsstroken die vaak maar 1,75m breed zijn…

Het overkwam me overigens twee weken geleden als fietser. Reed op een gewone fiets op een fietsstrook langs een lange rij geparkeerde auto’s, opent naast mij iemand vanuit het niets zijn portier (auto stond er al even, want als hij net geparkeerd had, was het me meteen opgevallen en had ik er rekening mee gehouden). Voor afremmen was het te laat, dus gaf een ruk naar links aan het stuur. Deur klapte tegen de zijkant van mijn stuur, maar ik bleef gelukkig in balans. Wel doodgeschrokken, de automobilist trouwens ook.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 08 mei 2022, 10:43

De politie houdt er rekening mee dat de twee uit een bus zijn gestapt en vervolgens om onbekende redenen de weg zijn overgestoken, waarna zij werden aangereden. Op de autoweg mag maximaal 100 kilometer per uur worden gereden. De bestuurder had niet gedronken, aldus een woordvoerder van de politie, die uitgaat van een ‘noodlottig ongeval’.
AD.nl, 8-5-2022

Nee, als je een autoweg oversteekt is er geen sprake van een noodlottig ongeval. Dan is sprake van een dom risico nemen en dus het ongeluk opzoeken. En hebben we er weer twee "onnodige" verkeersdoden bij :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 mei 2022, 11:13

Men had beter kunnen uitzoeken of die twee voetgangers gedronken hadden (en dus niet meteen de oorzaak bij de automobilist te zoeken).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 08 mei 2022, 11:23

Doen ze nooit he, bij verkeersdoden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 mei 2022, 11:34

Helaas niet, nee
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 mei 2022, 12:26

Wouter N14 schreef: zo 08 mei 2022, 10:43 Nee, als je een autoweg oversteekt is er geen sprake van een noodlottig ongeval. Dan is sprake van een dom risico nemen en dus het ongeluk opzoeken.
Ik denk dat vrij duidelijk is wat de reden daarvoor is geweest. Als je op Openstreetmap kijkt, zie je dat je vanaf de bushalte een stukje noordwaarts moet gaan om het tunneltje te bereiken. In plaats van die 200 meter extra lopen, hebben de jongeren dus de kortste weg genomen, met noodlottige gevolgen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 08 mei 2022, 12:31

^^ Klopt. Met Streetview hier dan rechts in beeld: https://goo.gl/maps/AZg8F4bfTT36EkCdA

In dat geval is zuidwaarts gaan om op dat pad te komen 'zelfs' niet nodig. Het lijkt mij dat het aan de oostkant is gebeurd? Gezien de :G3: op de geleiderail? (bijgevoegde foto AD artikel). Het kan natuurlijk ook het laatste stukje van de oversteek zijn geweest t.o.v. uitstappen aan de westkant.
Dan gaat jouw verhaal wel op. Gezien afkomstig uit Waalwijk en Drunen het meest logisch.

Andere zijde met zoom naar het noorden: https://goo.gl/maps/X96J85LAve4tNaLj9

Ginds links boven het fietspad de hekwerken waar de onderdoorgang zich bevindt.

edit 23:40:
De aanrijding gebeurde zaterdagnacht, vlakbij een busstation. De twee jongens waren onderweg naar Tilburg en stapten bij de halte in Loon op Zand uit. Daar staken de jongens de weg over, waarna ze werden aangereden door een 23-jarige automobilist uit Tilburg. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.
Ofwel het verhaal van Seat Ibiza klopt qua kant.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 09 mei 2022, 13:17

Had het in het dagelijkse bespreking van de wegen al gemeld maar hier kon die automobilist (ook nog een jonge knul) zeer waarschijnlijk weinig aan doen, maar moet wel leven in de wetenschap dat hij met zijn auto 2 mensen heeft doodgereden.
Ben weleens op dat busstation uitgestapt (richting Tilburg), ik zou mij kunnen voorstellen dat als je daar staat in het pikkedonker en net bent uitgestapt je niet zou kunnen weten waar je veilig kan oversteken. Maar die jongens kwamen uit het dorp en zullen dat wel geweten hebben waarschijnlijk. En dan kan ik niet anders dan zeggen dat het een vrij domme actie was waar ze beiden helaas de ultieme prijs voor hebben moeten betalen. Maar mijn gedachten gaan nu vooral uit naar de automobilist, hoop dat er goede hulp voor hem beschikbaar is want die gaat hier wel flink last van krijgen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 mei 2022, 13:22

Op de A325 bij Elst een soortgelijk ongeval.

Omroep Gelderland: Vrouw omgekomen bij aanrijding op snelweg

Dit jaar is op koers om een slecht jaar te worden qua verkeersdoden.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 09 mei 2022, 13:52

Soortgelijk wel, maar op de A325 dit verhaal: https://www.gelrenieuws.nl/2022/05/upda ... -elst.html

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 09 mei 2022, 13:55

^^ Zie het bericht boven je.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 09 mei 2022, 14:09

Gelezen, het gaat om de oorzaak.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 09 mei 2022, 15:01

^^
Ook die staat vermeld, maar in iets meer bedekte termen: "De politie gaat niet uit van een ongeluk".

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 09 mei 2022, 17:51

GuteFahrt schreef: ma 09 mei 2022, 13:52 Soortgelijk wel, maar op de A325 dit verhaal: https://www.gelrenieuws.nl/2022/05/upda ... -elst.html
Ah, kijk. Een paar agenten in schutkleuren! :top:

:roll:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 mei 2022, 18:08

Hoezo? Die jasjes hebben twee gele strepen. Duidelijk zat!
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 09 mei 2022, 18:48

Dat moet toch ook, ze staan immers voor schut.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 09 mei 2022, 19:56

Ga waarschijnlijk heel veel commentaar op onderstaande krijgen, maar swa.

Wordt er eigenlijk voor bij het maken van beleid onderscheid gemaakt hoe een dodelijk ongeluk wordt veroorzaakt? Want, om het even heel cru te zeggen, de teller verkeersdoden krijgt een "+1" bij iedere dode die valt, maar dat zegt niks over waar dat door komt. De provincie Noord-Brabant heeft al jaren een provinciaal beleid "Brabant voor nul verkeersdoden", dat ongeval bij Loon op Zand alleen al maakt die hele campagne voor dit jaar teniet, terwijl aan dat ongeluk zeer waarschijnlijk niks had geholpen, of je moet langs iedere rijksweg 10 meter hoge hekken gaan neerzetten.

Want wat hierboven wordt gezegd: Tot nu toe lijkt het er slecht uit te zien voor het aantal verkeersdoden over dit jaar. En als dat droog in cijfertjes wordt getoond aan het einde van het jaar springt media en politiek in de paniekstand WANT ER ZIJN MEER VERKEERSDODEN EN DE POLITIEK DOET NIKS. Gaat de politiek de nuance hebben dat Nederland eindelijk weer wat van het slot gaat na Corona? Dat men blijkbaar wat prikkelbaarder is en ongeduldiger?

En welke maatregelen krijg je dan? Weer lagere snelheden? Nog meer ongeloofwaardige snelheidsverlagingen? Nog meer shared space en draconische weginrichtingen om overal de snelheid eruit te krijgen? Helmplicht voor e-bikes/fietsers, want oma Hanny van 77 snapt niet dat met 25 per uur op een bubeko rotonde afsuizen niet het aller intelligentste in de wereld is?