Afbeelding

Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 09 mei 2022, 20:01

^^ Nul doden is het landelijke doel, maar inmiddels opgeschoven van 2030 naar 2050. Dat is natuurlijk ook een tactiek :emo:

Beleidsmatig wordt zeker gekeken naar oorzaken en omstandigheden, en wordt ook gezocht naar de juiste context en nuancering. Maar de afstand naar de politiek is soms groot...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 09 mei 2022, 20:05

Je geeft zelf al aan dat ook dat de kans op een geslaagde zelfmoord te verkleinen is.

En laten we eerlijk zijn, als iedereen 20km/h zou rijden, is de kans op een geslaagde zelfmoord in het verkeer verdomd klein.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 09 mei 2022, 20:12

Wouter N14 schreef: ma 09 mei 2022, 20:01 ^^ Nul doden is het landelijke doel, maar inmiddels opgeschoven van 2030 naar 2050. Dat is natuurlijk ook een tactiek :emo:

Beleidsmatig wordt zeker gekeken naar oorzaken en omstandigheden, en wordt ook gezocht naar de juiste context en nuancering. Maar de afstand naar de politiek is soms groot...
Ahh dat klinkt wat logischer. Waarschijnlijk die campagne dan toegespitst naar de provincie. Kan mij alleen niet zo gauw voor de geest halen dat ik die slogan "***** voor 0 verkeersdoden" in een andere provincie heb gezien dan N-B. Maar goed, ik blijf vooral binnen de provincie.
En wat men ook lijkt te vergeten: Nederland is een relatief klein land met een groot inwoneraantal. Over de wereld wordt er vaak gedaan "Ach wat een klein schattig landje" maar in de provincie Noord-Brabant alleen wonen meer mensen dan in 14 soevereine Europese landen.

Dat wil niet zeggen dat een verkeersdode een "fact of life" is natuurlijk. Maar de grens lijkt verder en verder te worden gelegd waar dat getal heilig wordt, zonder te kijken naar voertuigkilometers, context en drukte. Over een eventuele helmplicht heb ik ook nog een boom om op te tuigen, wat voor sociaal-economische gevolgen dat zou hebben.

@Attietattie, ik weet even niet zeker op wie je reageert?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 09 mei 2022, 20:19

^^ Leesvoer:
Het strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030: Veilig van deur tot deur

De inleiding sluit af met "op naar nul slachtoffers!". Dat is kort gezegd vertaald en uitgewerkt door de provincies en de regionale organen verkeersveiligheid.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 09 mei 2022, 21:43

Iemand die een hartaanval krijgt en zodoende in de sloot raakt en komt te overlijden - das ook een verkeersdode. Daar houden die doelstellingen geen rekening mee.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 09 mei 2022, 21:46

^^ En iemand die in het ziekenhuis vijf minuten te laat overlijdt telt ter compensatie niet mee.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 10 mei 2022, 17:42

^^ Nee, die telt wel mee. Als de verwondingen gerelateerd zijn aan het ongeluk en de persoon overlijdt binnen 6 maanden na het ongeval dan komt die persoon alsnog als verkeersslachtoffer in de boeken. Het is wel aan het ziekenhuis om het papierwerk in te vullen en de oorzaak van het overlijden correct te vermelden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 10 mei 2022, 19:56

Na 6 maanden en 5 minuten dus niet. Of als het ziekenhuis een vinkje vergeet. Of als degene niet eens naar het ziekenhuis hoefde en thuis niet meer wakker werd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 10 mei 2022, 20:20

Chris schreef: ma 09 mei 2022, 13:22Dit jaar is op koers om een slecht jaar te worden qua verkeersdoden.
Als je het verkeer op de weg en deze berichten zo ziet dan doen velen ook wel hun best om die statistieken op te drijven en maken Darwin en Murphy ook overuren....

MaartenE schreef: ma 09 mei 2022, 19:56 Ga waarschijnlijk heel veel commentaar op onderstaande krijgen, maar swa.

Wordt er eigenlijk voor bij het maken van beleid onderscheid gemaakt hoe een dodelijk ongeluk wordt veroorzaakt? Want, om het even heel cru te zeggen, de teller verkeersdoden krijgt een "+1" bij iedere dode die valt, maar dat zegt niks over waar dat door komt.
Alles komt door automobilisten die te hard rijden toch? :wall:
waldo79 schreef: ma 09 mei 2022, 21:43 Iemand die een hartaanval krijgt en zodoende in de sloot raakt en komt te overlijden - das ook een verkeersdode. Daar houden die doelstellingen geen rekening mee.
Die doelstellingen zijn dan ook geen realistische SMART doelen maar dom politiek geblaat...

Het is onhaalbaar en onmogelijk, maar in de pogingen die ondernomen worden om het te halen lijkt men meer en meer stuurloos rond te dobberen zonder effectief iets te bereiken, men drijft eerder verder af...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 11 mei 2022, 10:11

Wouter N14 schreef: di 10 mei 2022, 19:56 Na 6 maanden en 5 minuten dus niet. Of als het ziekenhuis een vinkje vergeet. Of als degene niet eens naar het ziekenhuis hoefde en thuis niet meer wakker werd.
In ieder proces worden fouten gemaakt, dus er zullen altijd mensen buiten de registratie vallen. Uitgangspunt blijft dat iemand die binnen 6 maanden aan de gevolgen van een verkeersongeluk overlijdt als verkeersslachtoffer geregistreerd zou moeten worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jun 2022, 16:23

In de media lees je her en der van landen dat het aantal verkeersdoden in 2022 flink omhoog lijkt te gaan. In Nederland trend het ook die kant op.

Ik merk in het verkeer ook dat mensen rare dingen uithalen. Afgelopen week iemand die tussen een rij auto's doorfietste terwijl die auto's groen hadden en bovendien ook al 30+ reden, leek wel een kamikaze-actie. En mensen die zonder kijken de straat over staken. Of fietsers die door rood rijden zonder te kijken of er wat aan komt. En op de snelweg zie je helemaal veel rare acties, zoals hem echt asociaal ervoor gooien in een veel te klein gat, mensen die helemaal niet op lijken te letten, etc.

Ik weet niet wat er loos is met de psyche post-corona, maar het lijkt wel een groot effect te hebben. Ook veel agressiviteit in het verkeer, maar dat schijnt ook op scholen zo te zijn, wellicht zijn we als samenleving sneller overprikkeld.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 06 jun 2022, 17:12

Kijk maar eens bij een gemiddelde voetbalwedstrijd :shutup:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 06 jun 2022, 18:22

Tsja. Al dat huidige getut zoals een Vmax van 30 op een kaarsrechte weg door de polder i.c.m. een inhaalverbod lokt alleen maar agressie uit.
En daardoor meer slachtoffers.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 06 jun 2022, 18:48

Chris schreef: ma 06 jun 2022, 16:23 In de media lees je her en der van landen dat het aantal verkeersdoden in 2022 flink omhoog lijkt te gaan. In Nederland trend het ook die kant op.

Ik merk in het verkeer ook dat mensen rare dingen uithalen. Afgelopen week iemand die tussen een rij auto's doorfietste terwijl die auto's groen hadden en bovendien ook al 30+ reden, leek wel een kamikaze-actie. En mensen die zonder kijken de straat over staken. Of fietsers die door rood rijden zonder te kijken of er wat aan komt. En op de snelweg zie je helemaal veel rare acties, zoals hem echt asociaal ervoor gooien in een veel te klein gat, mensen die helemaal niet op lijken te letten, etc.

Ik weet niet wat er loos is met de psyche post-corona, maar het lijkt wel een groot effect te hebben. Ook veel agressiviteit in het verkeer, maar dat schijnt ook op scholen zo te zijn, wellicht zijn we als samenleving sneller overprikkeld.
Ja dat valt mij ook op. Veel mensen zijn helemaal niet bezig met hun omgeving waardoor je vaak moet corrigeren.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 12 jun 2022, 11:50

Het aantal slachtoffers bij motorongevallen lijkt ook aardige stijging te hebben in 2022:

https://www.nu.nl/binnenland/6206044/mo ... ekend.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 okt 2022, 22:34

Ik weet niet of het toevallig is, maar recentelijk (de laatste twee maand of zo) zie ik in Zwolle een stuk meer fietsers met een helm op. Vooral wat oudere fietsers die op het oog geen Duitse toeristen zijn.

Voorheen zag je die echt vrijwel nooit en nu zie ik er best vaak een of twee met een helm op.

Ik ben benieuwd of dat iets van Zwolle is, of dat zoiets elders ook opvalt.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 24 okt 2022, 11:04

*knip*
Integraal overnemen van nieuwsartikelen van commerciële media is niet toegestaan! M.v.g. het moderatorenteam

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 nov 2022, 16:26

Internationale vergelijking.

De regio Alentejo in Portugal heeft de hoogste rato van verkeersdoden in Europa (135 per 1 miljoen). Ook opvallend: de twee na hoogste is de Belgische provincie Luxemburg met 100 per 1 miljoen.

Data: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/pr ... 20221121-1

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 03 jan 2023, 14:28

Chris schreef: ma 06 jun 2022, 16:23In de media lees je her en der van landen dat het aantal verkeersdoden in 2022 flink omhoog lijkt te gaan. In Nederland trend het ook die kant op.
https://nos.nl/artikel/2458538-politie- ... toegenomen
578 ongevallen met minstens 1 verkeersdode. Na-ijleffect van corona wordt genoemd als een van de oorzaken.

Als een van de grote oorzaken in het artikel wordt de grote toename van e-bikes genoemd, en het opvoeren hiervan.

Ik vraag mezelf dan steeds meer af of al die 30-zones dan wel zo veilig zijn met zoveel verschillende gebruikers. Zouden we niet meer voorrangskruisingen moeten hebben, zoals je eigenlijk buiten ons land overal ziet?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 18 apr 2023, 9:09

Het is definitief: Meeste verkeersdoden sinds 2008:
https://nos.nl/artikel/2471835-meeste-v ... 5-plussers

In totaal kwamen 291 fietsers om het leven en 225 inzittenden van een personenauto.
Bijna 50% van de fietsers had een aanrijding met een auto en circa 25% door een eenzijdig ongeluk.
Meer dan 50% van de fietsers was 75 jaar of ouder.
Het aandeel electrische fietsen lijkt daarentegen niet echt toegenomen te zijn onder het aantal dode fietsers als je kijkt naar de grafiek.

Als ik dit zo lees, dan is mijn voorzichtige conclusie dat sinds corona weg is, het aantal autoritten op hoog niveau is gebleven en dat daardoor de oudere fietser met name met auto's in conflict komt.
Als oudere verkeersdeelnemer is deelnemen aan het verkeer al wat lastiger, door verminderd zicht/brozere botten/etc dus als het verkeer dan ook nog gemengd is op 1 rijbaan is het risico hoger dan op gescheiden infra.
Ik denk dan ook dat het aantal verkeersdoden de aankomende jaren nog meer gaat stijgen en dat het laagste aantal doden van 570 niet meer gehaald zal worden en dat we daar ook niet meer onder komen.
Laatst gewijzigd door mavas op di 18 apr 2023, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 18 apr 2023, 9:19

En diverse organisaties en de Minister schieten direct weer in hun standaardreflex dat wegen onveilig zijn en veiliger moeten. En dan mis ik de tegenvraag wat het resultaat dan is van 30 jaar wegen versmallen, 30 km zones aanleggen, vrijliggende fietspaden maken, rotondes bouwen, drempels bij verkeerslichten, snelheidsverlagingen etc.
Minister Harbers in de telegraaf schreef:Het aantal slachtoffers moet omlaag door de Nederlandse wegen en fietspaden veiliger te maken”, reageert minister Harbers (Infrastructuur). „Dat doen we bijvoorbeeld met de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid (500 miljoen euro, waarvan 84 procent al is geïnvesteerd) en de 200 miljoen extra voor N-wegen in deze coalitieperiode.
en
Marga de Jager van de ANWB in de Telegraaf schreef:Voor de verbetering van de infrastructuur is dankzij de investeringsimpuls Verkeersveiligheid 500 miljoen euro beschikbaar gekomen. Dat is een stap in de goede richting maar onvoldoende om het tij te keren. De Verkeersveiligheidscoalitie roept de politiek daarom op om zo snel mogelijk extra maatregelen te nemen”, aldus De Jager.
en
Portefeuillehouder verkeer Broer van de politie schreef:De landelijke politiek gaat niet over lokale wegen en de N-wegen, waar veel slachtoffers vallen. Vandaar dat ik de lagere overheden oproep wegen veiliger te maken door vaak kleine infrastructurele aanpassingen en betere controle.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 18 apr 2023, 10:04

Eens. Als je ziet waar de grootste stijging zit de afgelopen jaren, dan is dat toch bij de 75-plusser op de fiets in conflict met de auto. Met investeren in N-wegen vermoed ik dat het weinig helpt om het aantal slachtoffer onder oudere fietsers terug te dringen.
Rotondes bouwen prima, gescheiden infra aanleggen prima.

Maar zoals ik hier al eerder schreef, ik vermoed dat het grote aantal erftoegangszones het grootste probleem vormt.
Zeker buiten de bebouwde kom, waar 60 de max is, maar waar juist dan rechts voorrang heeft zie ik niet als een veilige oplossing.
We moeten weer terug naar de tijd dat er duidelijke voorrangskruispunten waren met simpele markering en bebording.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 apr 2023, 10:14

https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2023/ ... doden-2022

Ik raad aan om de excel te downloaden waar een stuk meer informatie in staat dan die overschrijfsels in de media.

Wat bijvoorbeeld opvalt:
* 73 van de fietsdoden is door 'geen botsing'.
* verkeersdoden in auto's door botsing met een vast object is toegenomen van 58 naar 83. Afscherming?
* verdubbeling verkeersdoden in Overijssel en Zeeland, grootste stijging in Noord-Brabant. Flevoland en Utrecht enige met daling
* sterke stijging verkeersdoden 65+, toename van 99.
* 182 van de 291 fietsdoden zijn ouder dan 70 jaar
* er komen veel meer oudere mannen op de fiets om het leven dan vrouwen

janneman
woonerf

Bericht door janneman » di 18 apr 2023, 10:31

De meesten van de laatste groepen zijn te verklaren.
Namelijk vergrijzing. Des te meer van die groep, des te meer van deze verkeersslachtoffers.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 apr 2023, 10:35

Vergrijzing speelt zeker een rol, maar het aantal verkeersdoden in die categorie groeit wel veel sneller dan dat aandeel van de bevolking. Nog niet eens zo heel lang geleden waren jongeren de grootste risicogroep in het verkeer, maar dat is in korte tijd behoorlijk gekanteld.

90% van de verkeersdoden op e-bikes is ouder dan 60.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 18 apr 2023, 11:37

^^
Verontrustende cijfers. Wellicht zijn snelle fietsen toch niet zo veilig voor 70-plussers omdat het reactievermogen afneemt.

Qua infra-aanpassingen zou ik beginnen met het volledig saneren van tweerichtingsfietspaden op rotondes. Volgens mij zijn dat tegenwoordig de grootste black spots.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 18 apr 2023, 17:16

Wat mee zal spelen is dat door de elektrificatie ook ouderen die slechter ter been zijn nog op de fiets kunnen stappen; voor de e-bike waren dat alleen de relatief kwieke ouderen. Ik vermoed dat het gemiddeld aantal afgelegde kilometers in die groep dan ook sterk gestegen is (net als het aantal doden).

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 18 apr 2023, 17:24

Via schreef: di 18 apr 2023, 11:37 ^^
Qua infra-aanpassingen zou ik beginnen met het volledig saneren van tweerichtingsfietspaden op rotondes. Volgens mij zijn dat tegenwoordig de grootste black spots.
Nee, dat zijn het niet. Al denken heel veel weggebruikers van wel. Saneren zou overigens niet veel helpen, tweerichtingfietspaden op rotondes zijn voornamelijk te vinden op plekken waar doorgaande tweerichtingpaden aan een zijde van de weg liggen en er zal geen fietser bijna een volledige rotonde gaan fietsen om rechtdoor te gaan. Dergelijke fietsbewegingen kun je dan ook maar beter faciliteren, zodat je weggebruikers er ook voor kunt waarschuwen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 apr 2023, 17:33

Het ligt nogal aan de uitvoering. Rotondes waar je in één keer voorrang moet verlenen aan voetgangers (zebrapad), fietsers én verkeer op de rotonde-cirkel zijn onoverzichtelijk. Rotondes waar je tussen het fietspad en de rotonde zelf nog kan wachten zijn al een stuk beter. Maar die ruimte is er niet altijd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 18 apr 2023, 17:47

^^ Klopt, met een busje is dat nog veel lastiger door de dode hoek rechts, met de vrachtwagen heb je daar spiegels voor maar is het ook onhandig.