En als het maar wat minder druk is dan op de zaterdag, ben ik al gelukkig

Moderator: Moderatoren
Hij wil dus ‘s nachts rijden om de kinderen onderweg te laten slapen.T-hijs schreef: ↑wo 26 jan 2022, 18:00 Waarom niet op zaterdag eind van de ochtend vertrekken, achter alle files aan rijden, overnachting ergens tussen Dijon en Lyon en zondag het restant? Terugweg idem, dus zaterdag in de loop van de middag vertrekken, overnachting bijvoorbeeld tussen Orange en Lyon en zondag het restant?
We willen graag zaterdag bijtijds op de camping aankomen, maar ik wil het liefst op die zaterdag zo min mogelijk km's over de Route du Soleil rijden. Mijn insteek is dus om op vrijdag (want dan zijn we al vrij) zover mogelijk ri. het zuiden af te zakken. Als dat kan door bv. vrijdagochtend heel vroeg (lees: 2 uur) te vertrekken is dat wat mij betreft geen probleem. Vrijdagmiddag/-avond dan een lekker biertje en/of wijntje in Bollene en dan op zaterdag nog ca. 3 uur naar Cavalaire..T-hijs schreef: ↑wo 26 jan 2022, 18:00 Waarom niet op zaterdag eind van de ochtend vertrekken, achter alle files aan rijden, overnachting ergens tussen Dijon en Lyon en zondag het restant? Terugweg idem, dus zaterdag in de loop van de middag vertrekken, overnachting bijvoorbeeld tussen Orange en Lyon en zondag het restant?
Dank voor bovenstaand, en inderdaad een bekend gegeven. Het is gewoon druk, niets aan te doen en een gegeven. Wellicht wat specifieker gevraagd dan: hoe laat zou ik uiterlijk voorbij Lyon moeten zijn, of verder de A7 af, om zo min mogelijk last te hebben van die drukte?Chris schreef: ↑wo 26 jan 2022, 18:44 In de regel zijn er op zwarte zaterdagen bijna geen files ten noorden van Lyon. Vanaf Dijon kan je in het geval van incidenten nog uitwijken over de A39.
Ik heb afgelopen jaar de webcam van tolstation Gye (begin tolweg A31) in de gaten gehouden en op zwarte zaterdag is daar gewoon rustig verkeer. Zwarte zaterdag wordt niet veroorzaakt door Nederlanders in Frankrijk, maar vooral door de Fransen zelf.
Het is wel zo dat het vanaf Lyon wel gegarandeerd bal is, ook op vrijdag en ook op zondag ontkom je daar niet aan. Na Orange rijdt het dan wel weer goed door in de regel. Iedereen wil door dat Rhônedal. Je hebt daar niet alleen doorgaand verkeer naar de Côte d'Azur of de Languedoc of Spanje, maar ook een hele slootlading verkeer naar alle zijdalen van de Ardèche, Drôme en Vaucluse daar. Vrijwel elke afrit ten zuiden van Valence trekt een boel vakantieverkeer op zulke dagen.
Racen is inderdaad nooit een goed idee, en die laatste 150 km (dus zeg tussen Lyon en Bollene) is dan nog wel te overzien. Ik weet dan iig dat ik de zaterdag erop nog maar een klein stukje hoefDs79m schreef: ↑do 27 jan 2022, 15:49In de vroege ochtend vertrekt de regio Parijs, dus rond het middaguur begint het feest wel rond Lyon. Ik zou overigens niet gaan racen om dat voor te blijven, want in de praktijk is natuurlijk de hele dag één onhandig geplaatste vrachtwagen met pech al genoeg voor een uur vertraging, dus het is sowieso een beetje geluk hebben daarmee.
Als je dat wil vermijden, kan je nog overwegen een hotel in de buurt van Lyon te pakken en de dag erna heel vroeg (zeg voor 7 uur) te vertrekken. Of een creatieve oplossing dat je doorrijdt naar de regio Grenoble, en daarvandaan de volgende ochtend voor de drukte uitrijdt.
Ik vind die tussenstop in Bollène overigens geen gek idee, zolang je er mentaal op bent voorbereid dat de laatste 150 km nogal tijdrovend kunnen zijn.
Mooie rit inderdaad. Maar van Nijmegen naar Millau is een route over Reims nog lang niet zo slecht. Het stuk Troyes-Nevers gaat grotendeels over enkelbaans wegen, die ook veel door vrachtverkeer worden gebruikt. Dus da’s wel even doorbijten; moet je zeker wel drie uur rekenen voor zo’n 180 kilometer. Maar geen spits- of vakantiedrukte van Brussel, Parijs, Luxembourg, de Route du Soleil. En misschien kun je het in tweeën knippen door ergens halverwege te overnachten.Km357 schreef: ↑vr 15 apr 2022, 14:34 Is tijd van geen belang en wil je echt donderdag en vrijdag de hele dag rijden, dan is er nog deze route:
Nijmegen-Maastricht-Bouillon-Charleville-Reims-Troyes-Sortie 22-Bar s Seine-Chatillon-Montbard-Saulieu-Autun-Roanne-St Etienne-Le Puy-Mende-Millau-Béziers-Nîmes-Salon-Aix-Le Luc-Hyères-Cavalaire. Het minst filegevoelig, tamelijk rechtlijnig om die S-bocht door Frankrijk naar het viaduct er wat uit te halen, vast ook de mooiste, maar wel de langste in tijd, om nog niet van de "gewone omweg" richting het Viaduc de Millau in km's te spreken, maar dat zal bij iedere route meespelen.
Volgens onderzoek van het Nederlands Slaapinstituut is dit niet waar, je rust niet uit als je wakker in bed ligt. Het is bekend dat het lichaam hersteld tijdens de slaap en elke slaapfase van de slaapcyclus heeft een eigen functie.
Ik vertrek meestal ook zo rond 3 a 4 uur s'nachts. Maar precies om deze reden die je noemt, begint me dat een beetje tegen te staan. Je gaat dan vaak met hooguit 3 a 4 uurtjes slaap rijden. Ik voel me vaak dan de hele dag duf en niet zo lekker.
Mensen met onregelmatige slaap, zoals personeel op intercontinentale vluchten of medisch personeel met nachtdiensten, zullen hun rust zo timen dat ze hele slaapcycli meemaken. Ook al zijn het er minder dan normaal, je komt dan beter tot rust dan met een wekker die halverwege een slaapcyclus afgaat. Moet je echter wel goed in kunnen slapen. Mijn eigen ervaring, bovenal op intercontinentale vluchten, is dat je op een gegeven moment echt wel wat slaap mee krijgt. Die is in alles onvolwaardig, maar je kunt er wel weer een tijdje op door - en naar mijn gevoel bepaald langer dan wanneer je bezig bent gebleven.