Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door hneel » wo 11 mei 2022, 9:04

Dit naar aanleiding van een paar situaties in mijn eigen woonplaats. Maar eigenlijk zie je dit overal.
Stel: ergens in het buitengebied heb je een weg nmet een vmax van 80. Dan komt er een rotonde. Dus op, zeg maar, 100 meter afstand staat dan een bord met een snelheidsverlaging. So fas so good.
Maar de andere kant op, dus van de rotonde af de weide wereld in, staat dan weer een bord met vmax=80.
Waarom staan dat 2e bord op diezelfde plek, en niet bv al op 10m afstand van die rotonde? Dat je bij het naderen van de rotonde bijtijds snelheid terug moet nemen snap ik, maar waarom zou je in vredesnaam na het nemen van die rotonde lang moeten wachten voor je weer snelheid mag opbouwen? Waarom moet de vmax in beide rijrichten altijd hetzelfde zijn?
En het erge is: in de praktijk rijdt er dus altijd iemand voor je die zich bij het verlaten van de rotonde strikt aan die lage vmax houdt.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 mei 2022, 9:19

Beide borden zijn totaal onnodig. Het bord 50 is niet nodig om te waarschuwen voor de rotonde, daar hebben we immers een :J9: voor. Die 50 km/h moet je ook helemaal niet rijden vanaf dat bord, je moet afremmen om de rotonde te nemen. Een maximumsnelheid slaat dus nergens op. Het bord 80 na de kruising hoeft er ook helemaal niet te staan. Na de rotonde (of na een kruising) geldt als een nieuw wegvak waardoor de standaardlimiet (in dit geval) buiten de bebouwde kom weer van toepassing is: 80 km/h.
Enne gojje mins blieft altied leave.

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door hneel » wo 11 mei 2022, 9:34

Dit is de situatie bij ons dorp. Nus is hier wel als extra complicatie dat er een uitrit van de bushalte is. En een drempel.
https://goo.gl/maps/sN2qRcMHUAevvaq39

Maar hier binnen de bebouwde kom staan beide borden ook weer op dezelfde locatie.
https://goo.gl/maps/eRqTL12uhUW3DkhBA
Na de kruising zou je toch eigenlijk meteen 50 moeten kunnen rijden?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Kaaiman » wo 11 mei 2022, 12:13

Je ziet het ook vaak bij kruispunten op autowegen. Voor het kruispunt wordt de Vmax verlaagd met :A1-70: . Direct na het kruisingsvlak staat vervolgens een :G3: :A1-70: terwijl je 150 m verderop het bord :A2: al kunt zien.

Hetzelfde zie ik vaak in Drenthe bij onderbrekingen van GOW's door korte stukjes ETW vanwege zijwegen. Dan draai je vanuit de zijweg de doorgaande weg op met een :A1-60:, om nog geen 100 m verder een :A2: te passeren. Knappe jongen die op dat korte stukje vauit (bijna) stilstand de 60 aantikt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2022, 13:12

Kaaiman schreef: wo 11 mei 2022, 12:13Knappe jongen die op dat korte stukje vauit (bijna) stilstand de 60 aantikt.
Hold my beer...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2022, 15:32

Komt waarschijnlijk omdat een wegbeheerder een verkeersbesluit op beide richtingen van toepassing vindt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2022, 18:41

^^ Volgens mij is het een gevolg van een bezwaar waarna is uitgesproken dat een Vmax betrekking moet hebben op een wegvak en niet op een wegdeel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2022, 19:19

^^ Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb je daar meer info over?

Dus als ik op hoofdrijbaan rechts met werkzaamheden bezig ben, moet ik op hoofdrijbaan links een 70 hebben staan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2022, 19:24

Er staat mij heel vaag iets van bij en als het al zo is, dan zal ik het waarschijnlijk van het forum hebben.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door duikgek89 » wo 11 mei 2022, 21:25

hneel schreef: wo 11 mei 2022, 9:04Dat je bij het naderen van de rotonde bijtijds snelheid terug moet nemen snap ik,
Net als vrijwel iedereen met een rijbewijs. Dus die extra limieten zijn voor een bubeko gow totale onzin.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2022, 21:36

Attietattie schreef: wo 11 mei 2022, 19:19 ^^ Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb je daar meer info over?
Het zou deze zaak kunnen zijn geweest, en dan was de insteek net even anders:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 006:AZ5513
Heel kort: automobilist is op snelheid geflitst door een camera bij de stopstreep. Verweer tegen de sanctie is dat bord :G3: al kort na het kruispuntvlak staat en er dus op geanticipeerd mag worden, concreet, dat de snelheidsbeperking in aanloop naar het kruispunt eindigt bij de stopstreep. Hof is het er mee eens dat niet wordt voldaan aan de minimale afstand waarop op snelheid gehandhaafd had mogen worden maar laat sanctie staan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Km357 » wo 11 mei 2022, 21:42

Attietattie schreef: wo 11 mei 2022, 13:12
Kaaiman schreef: wo 11 mei 2022, 12:13Knappe jongen die op dat korte stukje vauit (bijna) stilstand de 60 aantikt.
Hold my beer...
Je Audi wint het vast wel van m'n 8v 159, maar ik apprecieer de emotie wel.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2022, 22:01

Wouter N14 schreef: wo 11 mei 2022, 21:36
Attietattie schreef: wo 11 mei 2022, 19:19 ^^ Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb je daar meer info over?
Het zou deze zaak kunnen zijn geweest, en dan was de insteek net even anders:
Ik zie hier geen relatie in.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2022, 22:14

^^ Als je een A1 direct na het kruisingsvlak neerzet kan er geen discussie meer ontstaan over waar de snelheidsbeperking van vóór het kruispunt eindigt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Vinny » do 12 mei 2022, 12:18

De uitspraak klopt volgens mij ook niet; de maximumsnelheid zou 80 zijn en niet 70. Kruising heft voorafgaande beperkingen op. Pas na het bord 'autoweg' mag het autoverkeer 100.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Steyn_E » do 12 mei 2022, 13:30

^^
Bij werkzaamheden zie je ook regelmatig dat een snelheidsbeperking niet wordt herhaald na een kruising maar verderop ineens een bordje :A2: staat. Het is bij aannemers hopelijk algemeen bekend dat een snelheidsbeperking na elke kruising herhaald dient te worden?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door verfmeer95 » do 12 mei 2022, 13:37

^^ Dat zou wel moeten. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat honderden boetes de prullenbak in kunnen omdat de aannemer vergeten is na de kruising een nieuw bord te plaatsen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Attietattie » do 12 mei 2022, 13:43

Vinny schreef: do 12 mei 2022, 12:18 De uitspraak klopt volgens mij ook niet; de maximumsnelheid zou 80 zijn en niet 70. Kruising heft voorafgaande beperkingen op. Pas na het bord 'autoweg' mag het autoverkeer 100.
Dat ben ik voor 100% met jou eens, maar jurisprudentie zegt anders. Er is een uitspraak geweest toen iemand NA een einde-autosnelwegbord op de strook naast de rijstrook is gaan staan. Hij kreeg een boete omdat hij op de vluchtstrook stond, maar hij zei bewust na het autosnelwegbord te zijn gaan staan (de strook naast een rijstrook is geen vluchtstrook buiten een auto(snel)weg). De rechter vond dat de autosnelwegstatus tot de eerstvolgende kruising gold. Immers, het zou in verband met zichtlijnen niet handig zijn het bord 'op' de kruising te plaatsen.

Dat zou betekenen dat een dergelijk bord voor een heel wegvak geldt en de 100 (autoweg) dus ook geldt als het autowegbord 50 of 100 meter verderop staat.

Ik herhaal: ik ben het volledig met je eens Vinny, maar helaas zijn er mensen die er anders over denken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Attietattie » do 12 mei 2022, 13:47

verfmeer95 schreef: do 12 mei 2022, 13:37 ^^ Dat zou wel moeten. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat honderden boetes de prullenbak in kunnen omdat de aannemer vergeten is na de kruising een nieuw bord te plaatsen.
En andersom. Er is jurisprudentie dat als de werkzaamheden duidelijk visueel waarneembaar ná de kruising doorgaan, de tijdelijke snelheidsbeperking gewoon blijft gelden. Boete is toen dus blijven staan. :nuts:

Overigens wordt er weer eens leuk naar de aannemer gewezen, maar ik ken ook een permanente situatie waar zeer regelmatig werd gecontroleerd terwijl de snelheidsbeperking na een toerit helemaal niet was herhaald. Het is zaak dat de handhavende ambtenaar zijn huiswerk doet voordat ie zijn statief neerzet. Ongeacht een tijdelijke of een permanente situatie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Vinny » vr 13 mei 2022, 8:42

Dan is er dus sprake van conflicterende jurisprudentie :?

Je kunt beargumenteren dat de weg een status heeft die de wegbeheerder toekent en loopt van kruising tot en met kruising; en borden als :G3: informerend bedoeld zijn en dat zodra je als weggebruiker het bord kunt zien de betreffende regels van toepassing zijn op het betreffende wegvak. Maar dan kun je niet bekeurd worden voor 100 rijden vlak voor het bord :G3:,

of de status loopt van bord 'begin' tot 'einde', dus van :G3: tot en met :G4: .
Er is een uitspraak geweest toen iemand NA een einde-autosnelwegbord op de strook naast de rijstrook is gaan staan. Hij kreeg een boete omdat hij op de vluchtstrook stond, maar hij zei bewust na het autosnelwegbord te zijn gaan staan (de strook naast een rijstrook is geen vluchtstrook buiten een auto(snel)weg).
In dit geval zou ik het als 'handhaver' (rechter/politie) vooral gooien op gevaarzetting. Een bord :G2: staat (vrijwel) altijd ergens op een afrit en daarna je auto parkeren is verhoogd gevaarzettend.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Attietattie » vr 13 mei 2022, 10:29

Vinny schreef: vr 13 mei 2022, 8:42 In dit geval zou ik het als 'handhaver' (rechter/politie) vooral gooien op gevaarzetting. Een bord :G2: staat (vrijwel) altijd ergens op een afrit en daarna je auto parkeren is verhoogd gevaarzettend.
Mwah. De snelheid is er al laag, weggebruikers zijn er al alert/actief. Ik voel me daar een stuk veiliger dan langs de hoofdrijbaan van een pikdonkere A6.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door verfmeer95 » vr 13 mei 2022, 10:37

^^ Inderdaad. De meeste afritten eindigen op een verkeerslicht of rotonde, dus verkeer dat de afrit oprijdt verwacht sowieso al stilstaande auto's aan te treffen. Vaak genoeg staan die ook nog in het verlengde van de vluchtstrook, omdat de vluchtstrook vaak overgaat in een voorsorteerstrook. Het is dus doodnormaal om op een afrit stilstaande auto's te moeten passeren. Hoe lang die er staan is voor de gevaarzetting niet belangrijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Peter » za 14 mei 2022, 7:39

Voor kleine overtredingen gaat een rechter lang niet altijd mee met de jurisprudentie. Vaak is de rechter of de beklaagde of advocaat ook niet bekend met de jurisprudentie. En vaak is de zaak weer net anders, waardoor er anders wordt geoordeeld. Als het nu om parkeren in de berm gaat net na einde autoweg ? Net anders. Of voor begin autoweg ? Of een afrit van weg met parkeerverbod ? Is afrit zelfde weg ? Maakt Bubeko of bibeko uit ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Attietattie » za 14 mei 2022, 15:03

Peter schreef: za 14 mei 2022, 7:39 Voor kleine overtredingen gaat een rechter lang niet altijd mee met de jurisprudentie.
Ik heb het hier al vaker gezegd, maar ik heb er nog wat moeite mee dat je de ene keer zelf niet mag nadenken want je moet exact doen wat er staat. En de andere keer moet er logisch worden nagedacht, want ojee, hoe stom kun je zijn te denken dat het volgens de letter van de wet bedoeld is. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Durashift » za 14 mei 2022, 15:09

Attietattie schreef: do 12 mei 2022, 13:43 (..) De rechter vond dat de autosnelwegstatus tot de eerstvolgende kruising gold. Immers, het zou in verband met zichtlijnen niet handig zijn het bord 'op' de kruising te plaatsen.

(..) zijn er mensen die er anders over denken.
Ja, ik waardeer het wel dat de rechter rekening houdt met de zichtlijnen in het verkeer. :top:

Zouden veel meer mensen moeten doen, vooral diegene die hun struiken/bomen en takken maar over de erfgrens laten groeien. :wall:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Vinny » za 14 mei 2022, 16:26

Attietattie schreef: za 14 mei 2022, 15:03
Peter schreef: za 14 mei 2022, 7:39 Voor kleine overtredingen gaat een rechter lang niet altijd mee met de jurisprudentie.
Ik heb het hier al vaker gezegd, maar ik heb er nog wat moeite mee dat je de ene keer zelf niet mag nadenken want je moet exact doen wat er staat. En de andere keer moet er logisch worden nagedacht, want ojee, hoe stom kun je zijn te denken dat het volgens de letter van de wet bedoeld is. :roll:
Het verkeer is gewoon te complex om 100% eenduidigheid te krijgen in wetgeving en de uitvoering daarvan, neemt niet weg dat sommige rechters/rechtbanken gewoon overduidelijk geen enkel inzicht hebben in verkeerssituaties. Dat is ergens ook wel begrijpelijk: je studeert recht en geen verkeerskunde om rechter te kunnen worden. Wat mij betreft zou het goed zijn om nog eens met een stofkam door het RVV heen te gaan en wat uitvoeringsbesluiten en handhavingsgronden tegen het licht te houden en de boel wat op te schonen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door duikgek89 » za 14 mei 2022, 16:40

^^ Als de conclusie is dat het verkeer daadwerkelijk te complex is om 100% eenduidigheid te krijgen, zorg dan dat bestuurders altijd en overal zelf moeten en mogen nadenken. Leer mensen dat ook aan en zorg dat de handhaving daarbij aansluit.

Daarnaast zouden wegbeheerders goede besluiten moeten gaan nemen en zich zoveel mogelijk aan de richtlijnen houden. In plaats van de richtlijnen zoveel mogelijk negeren om creatieve gevaarlijke "oplossingen" te verzinnen.


Verder ben ik het met je eens dat het inderdaad goed zou zijn om met de fijne kam door veel regelgeving te gaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door Vinny » za 14 mei 2022, 16:52

Dat was wel de insteek van het RVV1990 met als motto: 'Geef je verstand eens voorrang'.
Daar is men later op teruggekomen. Na elk incident reageert de politiek gebeten en komt er weer een hele golf aan aanvullende maatregelen. Met als dieptepunt het maximumsnelhedenbeleid op de snelwegen: dat is zo cryptisch en bureaucratisch geworden dat geen automobilist het meer snapt. Dan werkt het verstand natuurlijk ook minder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Waarom zelfde vmax in beide rijrichtingen

Bericht door duikgek89 » za 14 mei 2022, 17:36

Vinny schreef: za 14 mei 2022, 16:52Met als dieptepunt het maximumsnelhedenbeleid op de snelwegen: dat is zo cryptisch en bureaucratisch geworden dat geen automobilist het meer snapt.
Volgens mij willen velen het ook niet snappen. Overdag met 100 over de A12 is vermoeiender dan met 140...

Plaats reactie