Afbeelding

Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Chris » di 10 mei 2022, 19:27

brytje008 schreef: di 10 mei 2022, 17:59 Ik vertrek meestal ook zo rond 3 a 4 uur s'nachts. Maar precies om deze reden die je noemt, begint me dat een beetje tegen te staan. Je gaat dan vaak met hooguit 3 a 4 uurtjes slaap rijden. Ik voel me vaak dan de hele dag duf en niet zo lekker.
Ik vertrok voorheen ook vroeg (geen 3 uur, maar wel rond 5-6 uur). Tegenwoordig heb ik daar ook geen zin meer in, als je rond 7 uur vertrekt kan je nog prima 12 uur rijden / onderweg zijn.

Tegenwoordig knip ik de heenweg op als het rond de 1200 of 1300 kilometer is. Niet meer het hele stuk in één ruk, maar in twee dagen en dan op één van de dagen een meer toeristische route nemen, iets bekijken en rustiger aan doen. De terugweg doe ik nog wel vaak in één keer.

Vorig jaar was ik wezen touren door de Franse Alpen, op de laatste dag was ik rond 16 uur in de buurt van Genève. Ik had gepland om dan nog een paar uur richting noorden te rijden en dan te overnachten. Maar ik voelde me goed en besloot gewoon maar te kijken waar ik uit kwam. Uiteindelijk was dat mijn eigen bed. ;) En niet eens absurd laat, volgens met net na 2 uur 's nachts. Uiteindelijk was dat wel een dag met voornamelijk rijden die uiteindelijk 17 uur duurde. Normaal zou ik dat echt niet doen, maar soms komt het zo uit. In je eentje kan je dat ook wel beslissen om te doen.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 10 mei 2022, 20:07

^^ Dat is ook wel het gene wat ik ook nu wil gaan doen, de rit wat meer opknippen in twee delen. En ik heb dat al is eerder gezegt, maar een lange rit naar huis terug trek ik altijd beter. Het mentale aspect van weten dat je alle tijd hebt want je ligt toch aan het eind in je eigen bed, werkt voor mij goed.

Wat ook niet vergeten moet worden, is hoeveel invloed de auto waarmee je rijd heeft op hoe snel je vermoeid raakt en hoelang je kan rijden op een dag. Met een wat een nieuwere auto/luxere auto hou je dit langer vol dan met een oudere versleten auto. Een voorbeeld is mijn eigen auto die ik nu al meer dan 10 jaar in bezit heb (Toyota Corolla uit 1999 met bijna 445.000 km op de teller) Ondanks dat hij de kilometers nog makkelijk weg vreet, merk je gewoon met langere stukken dat je echt in een oude auto met een hoge km stand rijd.

Zo krijg ik bijvoorbeeld snel last van me rug, terwijl dit een paar jaar geleden niet zo was. Dat komt natuurlijk omdat de stoelen versleten zijn. Het is niet de stilste auto wat betreft het geluid wat je binnenin hoort, dit wordt steeds meer door ouderdom (piepjes, kraakjes, banden geluid) wat ook niet echt bijdraagt aan het comfort. Dit zijn allemaal factoren waardoor je wel of niet sneller vermoeid kan raken.
Touren is rough so you got to be tough

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 10 mei 2022, 20:12

Als je alleen of met twee bent is het makkelijker, zeker buiten het hoogseizoen. Als je moe bent even op booking.com kijken, er is altijd wat te vinden, paar uur de ogen dicht en weer door.

Verder is de ene dag de andere niet. Slecht weer, druk verkeer, files,... Dan is 1200km veel, zeker als je geen fijne reisauto onder de kont hebt.
Mooi weer, mooie fijne maar rustige wegen, fijne wagen... Dan stelt 1200km niet zoveel voor.

Geneve - Zwolle zal een kleine 1000km zijn schat ik? Van 1600 tot 0200 is 10 uur, vrij normale reistijd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 10 mei 2022, 20:38

brytje008 schreef: di 10 mei 2022, 20:07 ^^ Dat is ook wel het gene wat ik ook nu wil gaan doen, de rit wat meer opknippen in twee delen. En ik heb dat al is eerder gezegt, maar een lange rit naar huis terug trek ik altijd beter. Het mentale aspect van weten dat je alle tijd hebt want je ligt toch aan het eind in je eigen bed, werkt voor mij goed.

Wat ook niet vergeten moet worden, is hoeveel invloed de auto waarmee je rijd heeft op hoe snel je vermoeid raakt en hoelang je kan rijden op een dag. Met een wat een nieuwere auto/luxere auto hou je dit langer vol dan met een oudere versleten auto. Een voorbeeld is mijn eigen auto die ik nu al meer dan 10 jaar in bezit heb (Toyota Corolla uit 1999 met bijna 445.000 km op de teller) Ondanks dat hij de kilometers nog makkelijk weg vreet, merk je gewoon met langere stukken dat je echt in een oude auto met een hoge km stand rijd.

Zo krijg ik bijvoorbeeld snel last van me rug, terwijl dit een paar jaar geleden niet zo was. Dat komt natuurlijk omdat de stoelen versleten zijn. Het is niet de stilste auto wat betreft het geluid wat je binnenin hoort, dit wordt steeds meer door ouderdom (piepjes, kraakjes, banden geluid) wat ook niet echt bijdraagt aan het comfort. Dit zijn allemaal factoren waardoor je wel of niet sneller vermoeid kan raken.
Klopt, in vermoeidheid tussen m'n 147 JTD en m'n 159 JTDM is er een immens verschil, ook al is m'n stoel na 262k wel aardig aan het doorzitten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 mei 2022, 23:24

duikgek89 schreef: di 10 mei 2022, 19:19 Denk inderdaad dat het persoonlijk is. Doorhalen betekend voor mij per definitie rond zonsopkomst de man met de hamer. Of ik de dag ervoor om 06:00 of om 10:00 opgestaan ben en of zonsopkomst om 05:00 of om 08:00 is veranderd daar niet veel aan. Bovendien schop ik mijn biologische klok te veel in de war op die manier, daar heb ik dan last van.
Als ik een paar uur geslapen heb en vroeg vertrek voel ik me tot ver in de middag topfit en met de juiste pauzes ook een eind in de avond. In de avond vertrekken en doorrijden tot 04:00, ook prima. Doorhalen liever niet.
Mijn man met hamer komt meestal zo rond ontbijt-tijd, dus zo persoonlijk is het inderdaad. Dat zou mogelijkheden geven voor ritten zoals Km357 ze plant, maar ik doe het nooit. Ik mag graag ‘s avonds nog een paarhonderd kilometer wegzetten, maar dan ga ik een hotel in en dan zeven uur ‘s ochtends weer aan het ontbijt. 4 uur ‘s ochtends vertrekken kan ik best aan, maar dat levert vaak moeilijke verdere planning op: dat je niet lang na vertrek gewoon ergens in een ochtendspits zit of dat je met je vroege vertrek precies bij Frankfurt zit op het moment dat Frankfurt zelf ook massaal vertrekt. Nee dank je wel…

Een variant die je ook nog wel eens hoort is overdag slapen en dan rond 23.00 uur vertrekken, om dan halverwege de middag op bestemming in Noord-Italië, Zuid-Frankrijk of Noord-Spanje te zijn. Handig met incheck-tijden, maar dat zou voor mij pas echt een gegarandeerde ontmoeting met de man met de hamer opleveren. Mensen die zweren bij deze oplossing houden die man op afstand door ‘s ochtends even slaap te pakken, maar dat gaat bij mij echt niet werken. Ook deze optie kan je trouwens makkelijk in te grote drukte zuidelijk op je route brengen: nachtelijke files voor de Gotthard, een Franse A7 waar het op Zwarte Zaterdagen al om 6 uur bal is, enzovoort.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 11 mei 2022, 0:36

^^ Ik vind het knap als ze overdag kunnen slapen, maar kan mij er weinig bij voorstellen. Maar goed wat je zegt is inderdaad waar. Je kan altijd in drukte komen en als je dan al sinds 23:00 aan het rijden bent, kan dat wel is heel vervelend zijn. Ik denk ook dat veel mensen die dit doen, uitgaan van een ideale situatie op de weg. Helaas kan je daar nooit helemaal vanuit gaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 11 mei 2022, 8:53

Uiteraard is ook mijn eigen voorkeursmethode met ‘s avonds kilometers maken niet veilig. Maar die files komen dan tenminste de volgende dag na wat gezonde slaap en ‘s avonds nog even 4-5 uur wegzetten ramt er bepaald minder in dan 4-5 uur vroeger vertrekken.

Uiteindelijk is dit een kwestie van nalopen wanneer je zo ongeveer waar zult zijn en hoe zich dat verhoudt met vaste spits- en vakantiefiles. Bepaald geen wetenschap, en ik denk dat er ook veel nachtbrakers zijn die die de ochtendfile voor lief nemen dankzij de rustige kilometers daarvoor. Al met al toch vroeg in de middag op bestemming nietwaar? Maar mij zou je kunnen afvoeren wanneer na negen uur rijden bij Lyon nog even drie uur gezeik begint. Doe mij dan maar het stramien van Km357 en crash vroeg in de morgen aan de Middellandse Zee, uren voordat je ook maar ergens kunt inchecken.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 mei 2022, 8:58

Als ik naar Spanje reed, vertrok ik rond 23 uur vanuit de Noordkop. Dan was ik rond 05 uur voorbij Parijs en ging om 06/07 uur de auto aan de kant om een uur of twee de ogen te sluiten. Slapen lukt lang niet altijd, maar het feit dat je gewoon rust doet al veel. Dan rond 09 uur ga ik weer rijden en merk ik dat ik eigenlijk helemaal fris en fruitig ben. Dan rijd ik lachend de laatste uren naar het hotel op een uur van de Spaanse grens.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 11 mei 2022, 10:28

^^ Als je dat fluitende doorrijden kunt realiseren, heb je het goed gedaan. Ik moet er dus zelf niet aan denken, omdat ik verwacht dat die 1-2 uur stoppen me niet zal verfrissen.

Voor mijn begrip: deed je dit op dagen met weinig verkeer op de snelwegen ten zuiden van Parijs?
Laatst gewijzigd door Pino op wo 11 mei 2022, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 mei 2022, 10:32

Uiteraard. Het was doordeweeks eind augustus of begin september.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 11 mei 2022, 10:35

Maar als je over die 1600 km toch (ruim) 2 dagen doet, waarom rij je dan op een doordeweekse dag in de zomer niet 'gewoon' twee dagen overdag? Dat kan dan twee keer acht uur zijn (grofweg van 8 uur in de ochtend tot 5 uur in de middag) of bijvoorbeeld 10 om 6. Met heel veel files overdag hoef je geen rekening te houden en je knalt niet je dag-nacht ritme door elkaar. Ik snap er ook niet echt de lol van om urenlang in het donker te gaan zitten rijden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 mei 2022, 10:37

Het had er in dit geval mee te maken dat ik de volgende ochtend vroeg op het vliegveld van Barcelona nog mensen op moest pikken ;)
En daarnaast heb ik nooit zin om bij Parijs weer vertraging op te lopen. En dat doe je eigenlijk altijd overdag. Alle keren dat ik Parijs overdag gepasseerd ben, had ik vertraging.

En van één nacht rijden gaat niet meteen je ritme in de war. Tenminste, bij mij niet. Ik vind het heerlijk om het eerste deel tot en met Parijs in het donker te rijden: het is het saaiste en drukste stuk. 's Nachts zie je er niets van én is het heerlijk rustig om overal op de cruise control te kunnen blijven rijden. Voor mij werkt dit prima.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 11 mei 2022, 19:38

De Franse A2-A1 af gaat ook ‘s avonds nog prima op cruisecontrol. Ben daar meerdere malen geweest om een uur of 21-22, met vertrek uit Nederland wanneer de avondspits een beetje over zijn hoogtepunt heen is. Parijs rond 22-23 uur ‘s avonds levert nooit vertraging op -wél even kijken waar de nachtafsluitingen zijn- en dan stop ik ermee wanneer ik aan de zuidkant van Parijs ben. In Les Ulis kun je prima overnachten; dat ligt ook strategisch handig op het knooppunt A10-N118, dus het pint je niet vast op een specifieke route langs de stad. En daar rijd je dan ‘s ochtends tegenspits weg. Eventueel kun je ook nog een uur door naar Orléans over de kaarsrechte A10. De rode knipperlichten op de windmolens langs de weg wijzen je de weg langs een stuk dat saaier is dan de A1 door Picardië.

Uiteraard is het stuk tot Brussel vroeg in de avond nog behoorlijk druk; daar heb je vroeg in de nacht uiteraard nul probleem om ook daar de cruisecontrol op 120+ te zetten.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 11 mei 2022, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 11 mei 2022, 20:54

Rein schreef: wo 11 mei 2022, 10:35 Maar als je over die 1600 km toch (ruim) 2 dagen doet, waarom rij je dan op een doordeweekse dag in de zomer niet 'gewoon' twee dagen overdag? Dat kan dan twee keer acht uur zijn (grofweg van 8 uur in de ochtend tot 5 uur in de middag) of bijvoorbeeld 10 om 6. Met heel veel files overdag hoef je geen rekening te houden en je knalt niet je dag-nacht ritme door elkaar. Ik snap er ook niet echt de lol van om urenlang in het donker te gaan zitten rijden.
Waar jij de lol er niet van inziet, vind ik dan weer een magisch spektakel van allerlei contouren die zich even laten oplichten in geel licht en zich dan weer in het duistere omhullen. En iedere km is anders. Een vos, wilde kat of zelfs everzwijnen of herten zien in de berm - of zelfs zien oversteken -, zijn zaken die je overdag niet hebt en tonen hoe je niet bang dient te zijn voor deze op zich wilde dieren. Geef ze genoeg ruimte, stel je even in hun plaats - de weg gaat door het bos, en het is dus niet het hert dat de weg oversteekt -, en je komt al een heel eind.

Ook de typische geuren van zonsondergang tot opgang in de zomer, gecombineerd met koelere temperaturen en een leeg wegbeeld hebben hun impact. Pijnbomen die hun kruidig cederachtig aroma afgeven na een warme dag of na een zomers onweer zijn 's nachts een stuk intenser aangezien ze niet gemaskeerd worden door druk verkeer. In sommige gebieden van FR kun je 's nachts buiten zelfs vreemd alert worden, zeker als je uit de stad komt waar zulke geluiden gewoon niet voorkomen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 11 mei 2022, 23:32

^^ Ik vind het altijd mooi in de avond onderweg te zijn en te zien dat het steeds rustiger word op de weg als de zon onder gaat en de wereld gaat slapen. Of juist vroeg vertrekken en zien hoe de wereld ontwaakt.

Pino schreef: di 10 mei 2022, 23:244 uur ‘s ochtends vertrekken kan ik best aan, maar dat levert vaak moeilijke verdere planning op: dat je niet lang na vertrek gewoon ergens in een ochtendspits zit of dat je met je vroege vertrek precies bij Frankfurt zit op het moment dat Frankfurt zelf ook massaal vertrekt. Nee dank je wel…
De echt zwarte zaterdagen heb ik nooit last van. Als ik om 04:00 vertrek ben ik om 07:00 langs Hannover, Frankfurt of Luxemburg op. Als het dan ergens druk wordt genieten we over de ergste piek gewoon ergens van ontbijt. Maar je moet het inderdaad even uitmikken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 mei 2022, 0:51

Tot eind 2016 ging ik veel naar wielerwedstrijden toe, als supporter. Dat deed ik door heel Europa, en daarbij maakte ik vaak nachtelijke ritten, ook naar bv. Italië en Spanje. Dat bespaarde een overnachting, scheelde files, en ik was er aardig aan gewend geraakt. Afhankelijk van de bestemming vertrok ik ergens aan het einde van de middag of gedurende de avond, en dan rijden maar. Naar Zwitserland of Noord-Italië was het bijvoorbeeld in de avond vertrekken, naar Baskenland meestal rond 16:00 uur.

Het voordeel is dat je nauwelijks files tegenkomt, en dat de reis gevoelsmatig flink opschiet. En het heeft ook wel iets bijzonders om de zon op te zien komen als je in de Alpen rijdt, of in de bossen van Les Landes. Ik legde afstanden tot 1500 km in één keer af, met onderweg uiteraard wel eens een slaappauze, maar zonder overnachting. Denk aan bestemmingen als Pamplona, Nice, Bologna. Een paar keer heb ik nóg langere ritten gemaakt, zo ben ik wel eens een keer in één ruk naar Huelva gereden (achteraf misschien niet helemaal het beste idee) en in 2017, dat was niet voor wielrennen, naar Kiev. 's Nachts door Duitsland heen, overdag Polen en Oekraïne door, maar door wat oponthoud her en der werd het toch nog een aankomst na middernacht.

In de jaren daarna heb ik nog een paar keer een nachtelijke rit gemaakt als begin van een korte trip door de Alpen; 's avonds laat vertrekken om de volgende ochtend in Oostenrijk te zijn. In 2019 was de terugreis vanaf Bosnië en Herzegovina naar Nederland ook een nachtelijke rit. Een paar maanden eerder was ik vanaf de Red Bull Ring na de F1-race ook gelijk teruggereden, om rond zessen 's ochtends thuis aan te komen. En voor mijn vakantie in 2020 heb ik nog een nachtelijke rit van Luxemburg naar Venetië gemaakt; het was begin juni en Europa ging net weer een beetje open, maar in Duitsland en Oostenrijk mocht ik op dat moment nog niet overnachten.

Tegenwoordig merk ik dat die nachtelijke ritten me toch meer gaan tegenstaan en probeer ik het te voorkomen. In 2020 met mijn vriendin naar Zweden geweest: op de heenweg overdag tot aan Älmhult gereden, terug met de nachtboot van Göteborg naar Kiel. In 2021 ben ik zelf naar Kroatië gegaan, maar opnieuw zorgden coronaregels ervoor dat ik niet in Duitsland, Oostenrijk en Slovenië mocht overnachten, dus ik moest wel in één ruk naar Kroatië rijden. Dat werd 's ochtends vroeg vertrekken om 's avonds om 22:00 uur 1400 km verderop in Zagreb aan te komen. Op de heenweg deed ik het wat rustiger aan en ben ik via München en de Tauern gereden, alles bij elkaar 15,5-16 uur onderweg geweest. Terug iets na zevenen vertrokken uit Zagreb en iets voor negenen 's avonds aangekomen in Nederland, alles bij elkaar iets minder dan 14 uur gereden, wat heel netjes is. Zagreb gebruikte ik overigens wel als tussenpunt om de reis naar Split en Dubrovnik op te knippen, want in één ruk naar Split, laat staan Dubrovnik, werd me wel wat te gortig, en er waren in Nederland en Duitsland ook nog avondklokken waar ik rekening mee moest houden.

Na die trip ben ik alleen in september 2021 nog een paar dagen naar Denemarken en Zweden geweest, maar ook daar heb ik niet 's nachts gereden. En ik ben het in de toekomst ook niet echt meer van plan, al sluit ik niet uit dat het nog wel eens gaat gebeuren. Maar de voorkeur heeft toch gewoon een reis waarbij mijn normale dag- en nachtritme niet teveel verstoord wordt.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 12 mei 2022, 4:14

duikgek89 schreef: wo 11 mei 2022, 23:32 ^^ Ik vind het altijd mooi in de avond onderweg te zijn en te zien dat het steeds rustiger word op de weg als de zon onder gaat en de wereld gaat slapen. Of juist vroeg vertrekken en zien hoe de wereld ontwaakt.
Heerlijk inderdaad. Breda - Luxemburg in 2 uurtjes, en in 6.5 uur naar Lausanne. Tegenwoordig rij ik om 19:00 weg en kom ik midden in de nacht aan, beide kanten op, echt heerlijk rijden is dat.

Ik krijg ongelofelijk veel reislust van dit draadje, ik ga eens kijken wat er in september beschikbaar is qua accommodatie in Zuid-Frankrijk. 8-)

Koots
woonerf

Bericht door Koots » do 12 mei 2022, 14:54

Chrysa schreef: do 12 mei 2022, 4:14 Ik krijg ongelofelijk veel reislust van dit draadje, ik ga eens kijken wat er in september beschikbaar is qua accommodatie in Zuid-Frankrijk. 8-)
:top: :top: :D ik ook steeds meer! Een korte nacht raak ik niet van onder de indruk (die heb ik wel vaker), en lange afstanden doen me ook weinig. Ik leg gemiddeld tussen de 60 en 90.000 km per jaar af, heb een comfortabele nieuwe auto en ik ga er even van uit dat de kinderen (en vrouwlief) nog wat uurtjes slaap op de achterbank meepakken als we rond 3 uur gaan rijden. Zij kan het dan overdag een paar uurtjes overpakken, mocht het onverhoopt niet meer gaan.

Wat ik echt magisch vond vroeger, en nu nog steeds, is in het donker naar het licht rijden in een ander land van Nederland. Vooral België en Frankrijk zijn daarbij favoriet, omdat je door die anders dan andere reistijden helemaal het gevoel hebt dat je met iets speciaals bezig bent, nl. vakantievieren! Die vakantie begint mij trouwens al op het moment dat de dakkoffer op het dak gaat 8-) .
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » do 12 mei 2022, 17:53

^^ Dat gevoel is herkenbaar inderdaad. Wetende dat andere aan het slapen zijn, of met hun gewone dagelijkse dingen bezig zijn terwijl je zelf een lange rit aan het wegknallen bent. Maar het hele wereldtje rondom autorijden/roadtrippen geeft een goed gevoel, het avontuurlijke. Zelfs even stoppen bij een VPZ kan al een avontuur opzich zijn, getuige de vele discussies hierover op het forum. Vooral als je dan andere vakantiegangers ziet die allemaal naar andere bestemmingen gaan of op hun manier hun reis maken. Kan ik erg van genieten.

Wij wegenforummers worden al blij en reis lustig van een topic op dit forum. Blijft toch gaaf om te zien dat de passie er af straalt. :D

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 12 mei 2022, 18:13

Tijdens de donkere wintermaanden helpt het om wegenfilmpjes of foto's te bekijken, maar ja dit is dan ook een nicheforum waar de mensen veel meer op elkaar zijn afgestemd dan moest je reisadvies vragen bij Nos.nl of HLN.be. :lol:

Koots
woonerf

Bericht door Koots » wo 06 jul 2022, 9:12

Even een kleine update: ook de kinderen zijn razend enthousiast dat we 's nachts gaan rijden :D Onze jongste (7 jaar) raakt er niet over uitgepraat, die lijkt op mij op die leeftijd... Onze oudste is vooral blij met hetzelfde hotel als vorig jaar in Aix-en-Provence(ze heeft niets met de leuke B&B's waar we tot voor kort verbleven op de heenweg, echt pubergedrag 8-)) en het feit dat we de volgende dag dan al lekker vroeg op de camping zijn.

En ik? Ik vind het ook een heerlijk idee om in de nacht de eerste kilometers te maken, zoals gezegd een magisch gevoel. Nu hopen op een beetje OK weer onderweg..

Koots
woonerf

Bericht door Koots » ma 11 jul 2022, 11:02

Iemand overigens ervaring met rijden over de A51 - D1075 - A51 op vrijdag? Ik kan bij Dijon dan kiezen voor de A39 en dan via Grenoble en Sisteron afzakken naar Aix. Kost volgens Google een uurtje extra (vs. Lyon - A7), en volgens mij heb je op de vrijdag geen/minder last van marktjes en ander vakantieverkeer daar.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 jul 2022, 11:13

^^ Op een vrijdag niet, maar wel op een oranje zondag, en dat is gewoon filerijden aan 50 gemiddeld. Door de drukte raak je zelfs een caravan niet voorbij. De route is ook niet bijzonder mooi over de oude N75 ook al zou je dat denken. De stukken A51 rijden dan wel weer goed door en zeker Sisteron-Aix is in een lichte afdaling waar iedere km wat Provençaalser overkomt als de vorige en waar je gemakkelijk 130/140 haalt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 11 jul 2022, 11:24

De D1075 is inderdaad een nogal doorsnee ex-route nationale, waar je snelheid vooral bepaald wordt door de caravan of vrachtwagen voor je. Eventueel kan je de D1504 ook als alternatief beschouwen, via Chambéry. Die weg is rustiger en landschappelijk interessanter.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Koots
woonerf

Bericht door Koots » ma 11 jul 2022, 11:28

Km357 schreef: ma 11 jul 2022, 11:13 ^^ Op een vrijdag niet, maar wel op een oranje zondag, en dat is gewoon filerijden aan 50 gemiddeld. Door de drukte raak je zelfs een caravan niet voorbij. De route is ook niet bijzonder mooi over de oude N75 ook al zou je dat denken. De stukken A51 rijden dan wel weer goed door en zeker Sisteron-Aix is in een lichte afdaling waar iedere km wat Provençaalser overkomt als de vorige en waar je gemakkelijk 130/140 haalt.
Heb hem al vaak gereden, maar eigenlijk altijd op zaterdag (nooit meer) of zondag. Dan is het zeker de dorpjes in filerijden. Wel is de "loze" tunnelbuis ten noorden van Monestier-de-Clermont altijd weer goed voor verbazing. Vanaf Sisteron is het dan weer heerlijk doorrijden over de A51 8-)..

Koots
woonerf

Bericht door Koots » ma 11 jul 2022, 11:31

Ds79m schreef: ma 11 jul 2022, 11:24 De D1075 is inderdaad een nogal doorsnee ex-route nationale, waar je snelheid vooral bepaald wordt door de caravan of vrachtwagen voor je. Eventueel kan je de D1504 ook als alternatief beschouwen, via Chambéry. Die weg is rustiger en landschappelijk interessanter.
Maar hoe gaat die vanaf Grenoble verder naar het zuiden dan?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 11 jul 2022, 12:03

^^ Ah, ik had het gelezen als dat je het noordelijke stuk van de D1075 wilde nemen, van Ambérieu naar Grenoble. :)

Onder Grenoble naar Sisteron spreekt redelijk voor zich. Je moet wat geluk hebben dat er niet te veel verkeer is, want met één rijstrook loopt de vertraging sneller op bij dorpjes en incidenten dan op een snelweg natuurlijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 jul 2022, 14:35

Van Grenoble naar Sisteron heb je natuurlijk ook nog de N85 over Gap, die heb ik op een oranje dag nog niet gedaan, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het zoveel slechter of beter zou rijden, ook al heb je dan iets vroeger terug de A51 ten zuiden van Gap.

Koots
woonerf

Bericht door Koots » ma 11 jul 2022, 14:50

Km357 schreef: ma 11 jul 2022, 14:35 Van Grenoble naar Sisteron heb je natuurlijk ook nog de N85 over Gap, die heb ik op een oranje dag nog niet gedaan, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het zoveel slechter of beter zou rijden, ook al heb je dan iets vroeger terug de A51 ten zuiden van Gap.
Ooit eens gereden met vrouwlief, onderweg naar Cannes. Volgens Google 10 minuten langer onderweg. Inderdaad eerder op de A51, maar ook eerder van de A51 af (na Grenoble) :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 jul 2022, 14:55

De ex-N75 heeft veel verkeer, je kan dan amper of niet inhalen, veel traag verkeer en een lastige dorpspassage in Serres.

Daarentegen is de N85 niet bepaald beter, die is nog bochtiger en steiler en heeft een veel grotere bebouwde kom van Gap en die van Corps is ook krap.

Tja, die magische route op vrijdag of zaterdag naar Zuid-Frankrijk waar je lekker door kan rijden... die bestaat niet.