Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Marc vd Togt
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 14:34

Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Marc vd Togt » do 12 mei 2022, 14:56

Als frequent (mee)lezer zojuist aangemeld omdat ik met de volgende vraag zit:

In mijn woonplaats Rijnsburg is er in de Kerkstraat nabij het winkelcentrum de volgende situatie aanwezig:

Afbeelding

Zoals je kunt zien lijkt het alsof het trottoir doorgetrokken is. Hierdoor lopen voetgangers door omdat men van mening is dat men op de stoep loopt 'en dus' voorrang heeft. Zo ontstaan vaak gevaarlijke situaties met kruisend verkeer. Ter verduidelijking graag Kerkstraat Rijnsburg intypen op Google.

Aan het begin en het einde van deze zogenaamde trottoirs staan verder geen borden in de zin van voetgangersoversteekplaats. Het is daar ook geen woonerf. Met sneeuwval is de afwijkende bestrating ook niet te zien natuurlijk waardoor e.e.a. nog onduidelijker wordt.

Mijn vraag: welke weggebruiker heeft hier voorrang? De voetganger die de doorgetrokken stoep volgt of de overige weggebruikers die deze paden kruisen? Ik hoop dat hier iemand duidelijkheid kan geven. Dank alvast voor de reactie(s)!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Schelpenpaadje » do 12 mei 2022, 15:04

Trottoirbanden tussen de tegels en klinkers ontbreken. De omliggende trottoirs waarlangs je deze stroken kunt benaderen wel worden omzoomd door trottoirbanden. Daarom zou ik zeggen dat de tegelbestrating deel uitmaakt van de rijbaan.

De status lijkt mij vergelijkbaar met een fietssuggestiestrook (rood asfalt zonder fietssymbolen). De stroken wijzen voetgangers waar zij het beste kunnen lopen en 'verleiden' bestuurders ertoe rekening met voetgangers te onthouden, maar de aanwezigheid levert geen voorrang of andere rechten/plichten op. Je kunt het beschouwen als shared space.

Als de situatie daadwerkelijk problemen oplevert dan zou ik de brug autovrij maken. Dan geef je meer ruimte aan de voetgangers, maak je het oversteken voor voetgangers duidelijker en neem je een deel van de conflicten weg. Bij de oostelijk gelegen brug is daar al voor gekozen zie ik.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door boe! » do 12 mei 2022, 15:11

Een trottoirsuggestiestrook. :yes:

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door kees » do 12 mei 2022, 15:34

Schelpenpaadje schreef: do 12 mei 2022, 15:04 Als de situatie daadwerkelijk problemen oplevert dan zou ik de brug autovrij maken. Dan geef je meer ruimte aan de voetgangers, maak je het oversteken voor voetgangers duidelijker en neem je een deel van de conflicten weg. Bij de oostelijk gelegen brug is daar al voor gekozen zie ik.
Het autovrij maken van deze brug, indien mogelijk, zou ook mijn oplossing zijn. Ik heb het idee dat de brug te smal is om alle verkeersdeelnemers veilig aan het verkeer te laten deelnemen. Het gekke is dat ze eindje verderop een brug uit de verkeerscirculatie hebben gehaald en alleen toegankelijk is voor langzaam verkeer. Die zou ik juist open stellen en de brug die hier in beeld is uit de roulatie halen. Maar ik ken natuurlijk de verdere specifieke lokale situatie verder totaal niet en weet dus niet hoe de verkeersstromen lopen.
Nog een stuk verderop ligt er een voetgangersbruggetje die helemaal niet op Google Maps staat.

Marc vd Togt
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 14:34

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Marc vd Togt » do 12 mei 2022, 16:51

Dank zover voor de reacties allen. Leuk ook dat er op Google Maps verder gekeken wordt.

De brug die afgesloten is voor auto's en dergelijke is daar in het verleden te zwak voor gebleken. Zo'n 40 jaar geleden was deze wel open voor zwaar(der) verkeer. De brug op de foto voor auto's afsluiten zal een ware verkeerschaos veroorzaken. Verder zal dan alsnog het verkeer dat komt vanaf de nu al afgesloten brug en die 'om' de boom heen z'n weg wil vervolgen (dus niet over de brug naar links) ook 2x de ' trottoirsuggestiestrook' ( :top: ) kruisen. Ik vind de doorgetrokken trottoirs verwarrend. Misschien dat ik de gemeente eens vraag wat de reden is.

Dank nogmaals!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Schelpenpaadje » do 12 mei 2022, 19:54

Een chaos ja? Als je het mij vraagt kun je die grachten beter helemaal autoluw maken. Er zijn betere alternatieve verbindingen in de buurt. Hooguit heeft bestemmingsverkeer daar iets te zoeken, eventueel met venstertijden als het op bepaalde (winkel)tijden drukker is met overstekende voetgangers. Je kunt niet de kool en de geit sparen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Km357 » do 12 mei 2022, 20:13

boe! schreef: do 12 mei 2022, 15:11 Een trottoirsuggestiestrook. :yes:
Dat lijkt me nog het meest waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Wouter N14 » do 12 mei 2022, 20:17

Of een fop-VOP?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Schelpenpaadje » vr 13 mei 2022, 7:47

De gemeente zou de brug en aangrenzende kruisingsvlakken nog kunnen uitvoeren als een plateau met afwijkende bestrating, zodat de auto nadrukkelijker te gast is tussen de voetgangers.

Zou een aansluiting van de omliggende wegen op de kruisingsvlakken als inrit nog iets aan de voorrangssituatie voor voetgangers veranderen?

Marc vd Togt
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 14:34

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Marc vd Togt » vr 13 mei 2022, 15:08

Schelpenpaadje schreef: vr 13 mei 2022, 7:47 De gemeente zou de brug en aangrenzende kruisingsvlakken nog kunnen uitvoeren als een plateau met afwijkende bestrating, zodat de auto nadrukkelijker te gast is tussen de voetgangers.
Dan blijft m.i. nog steeds de situatie onduidelijk, zeker bij sneeuwval hoewel we dat niet zo vaak meer hebben. Het lijkt mij het meest simpel om de brug van een duidelijk trottoir te voorzien (rijbaan wordt daardoor smaller), als eenrichtingsverkeer in te richten en links van de boom aan weerszijden van de brug zebrapaden aan te leggen.
Schelpenpaadje schreef: vr 13 mei 2022, 7:47 Zou een aansluiting van de omliggende wegen op de kruisingsvlakken als inrit nog iets aan de voorrangssituatie voor voetgangers veranderen?
Kan, je bedoelt dan zoals daar waar de Vliet Noordzijde aansluit op het Rapenburg / Fresiastraat?

Marc vd Togt
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 14:34

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Marc vd Togt » vr 13 mei 2022, 15:13

Schelpenpaadje schreef: do 12 mei 2022, 19:54 Een chaos ja? Als je het mij vraagt kun je die grachten beter helemaal autoluw maken. Er zijn betere alternatieve verbindingen in de buurt. Hooguit heeft bestemmingsverkeer daar iets te zoeken, eventueel met venstertijden als het op bepaalde (winkel)tijden drukker is met overstekende voetgangers. Je kunt niet de kool en de geit sparen.

Op zich gaat het wel qua verkeersintensiteit, de hele inrichting waar dit topic mee opende is eigenlijk het enige onduidelijke hierin.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Attietattie » vr 13 mei 2022, 15:18

Marc vd Togt schreef: vr 13 mei 2022, 15:08Dan blijft m.i. nog steeds de situatie onduidelijk, zeker bij sneeuwval
Marc vd Togt schreef: vr 13 mei 2022, 15:08zebrapaden
Ja, die doen het altijd stukken beter bij sneeuwval. :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Marc vd Togt
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 14:34

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Marc vd Togt » vr 13 mei 2022, 15:26

Attietattie schreef: vr 13 mei 2022, 15:18 Ja, die doen het altijd stukken beter bij sneeuwval. :lol:
:D :D Dan hebben we de verkeersborden L02 nog die horen bij zo'n oversteekplaats en die dan wel zichtbaar zijn maar dat weet jij ook wel... :top:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Attietattie » vr 13 mei 2022, 17:35

Oh okee. :p

https://www.reddit.com/r/firstworldanar ... a1/go_lol/

Sorry voor de link, maar moet even snel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe moet deze wegindeling gezien worden?

Bericht door Km357 » vr 13 mei 2022, 17:57

^^ Is dat dan een bord "Stop & Go" ? :lol:

Plaats reactie