Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 12 mei 2022, 1:08

Net teruggekomen van 2,5 week in de VS, en dat was toch wel een fijne ervaring.

Het begon met de vlucht naar Atlanta. We vlogen met KLM, en ondanks dat ik berichten had gelezen dat ze de Nederlandse mondkapjesplicht niet meer handhaafden op vluchten naar/van landen die zo'n plicht niet meer hebben, hield ik mijn mondkapje in eerste instantie nog wel even op. Tot het moment dat werd omgeroepen dat een mondkapje aanbevolen was: ik was niet de enige die gelijk het ding afdeed. En sindsdien is die ook niet meer op geweest. 8-)

Ook op vliegvelden en in bussen in de VS hoef je geen mondkapje meer te dragen, en in winkels ook niet. Het is een minderheid van de mensen die ze nog wel draagt. Ik ben in twaalf staten geweest tijdens deze reis (Georgia, Alabama, Mississippi, Tennessee, Arkansas, Missouri, Illinois, Indiana, Kentucky, South Carolina, North Carolina en Florida) en het beeld was overal soortgelijk. Het enige verschil was dat in de rijkere staten misschien iets vaker mondkapjes werden gebruikt; ik was bij de Formule 1 in Miami en daar waren sommige bezoekers met mondkapje, terwijl ik ook bij NASCAR in Talladega was en ik daar bij tienduizenden bezoekers geen één mondkapje gezien heb - maar dat zijn dan ook mensen die bovengemiddeld vaak op de Republikeinse partij stemmen. ;) Ik was ook bij Indycar op Barber Motorsports Park bij Birmingham, ook daar geen mondkapjes gezien.

Musea en andere attracties (ik ben o.a. naar Graceland in Memphis, de Gateway Arch in Saint Louis, een countryconcert in de Grand Ole Opry in Nashville en naar World of Coca-Cola in Atlanta geweest, alsmede enkele racegerelateerde musea/tours in Indianapolis, Charlotte en Daytona Beach) hadden ook geen mondkapjesplicht, hooguit een advies dat dan ook nog expliciet alleen voor ongevaccineerden gold.

Het enige is dat je voor een reis naar de VS volledig gevaccineerd moet zijn, en nog een test (mag een sneltest zijn) voor vertrek moet doen. Maar als je er eenmaal bent heb je eigenlijk geen last meer van coronagerelateerde regels.

Terug vlogen we vanaf Miami, met een overstap in New York, en de gehele reis zonder mondkapje. De crew van de KLM-vlucht van New York naar Amsterdam meldde bij aankomst nog wel dat op het vliegveld een mondkapje verplicht is, maar ik heb het niet opgedaan en als ik zo om me heen keek had bijna de helft niet zo'n ding op. Niemand heeft er iets van gezegd, ook de marechaussee bij de paspoortcontrole niet.

Ik ben op reis wel wat ziekig geworden, met veel hoesten en niezen, wat bij mij twee dagen aanhield. Mijn vriendin had het na mij ook te pakken. We hadden zelftestjes mee, we hebben onszelf meermaals getest. Wat het was weten we niet, maar in ieder geval nog steeds geen corona. Ondanks dat ik toch al weer best veel heb gereisd sinds de pandemie begon, heb ik nog geen één keer het coronavirus gehad.

De route die we globaal hebben gereden: Atlanta-Talladega Superspeedway-Birmingham-Tupelo-Memphis-Saint Louis-Indianapolis-Cave City-Nashville-Huntsville-Birmingham-Atlanta-Charlotte-Atlanta-Savannah-Daytona Beach-Miami-Key West-Miami.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » do 12 mei 2022, 10:44

Je verslag valt grotendeels buiten Europa ;) maar goed dat overal mondkapjes niet meer verplicht zijn en het zo'n vrij gevoel geeft! :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » do 12 mei 2022, 12:26

Het is sowieso een beetje dubieus waarom het alleen over reizen in Europa gaat, de wereld is groter toch? Enfin, deze draad kan sowieso wel bij het grofvuil ondertussen 8-) .

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 12 mei 2022, 12:30

Nou, het najaar moet nog komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Ernst76 » do 12 mei 2022, 12:59

Bij het grof vuil? Was dat maar waar.
Mijn vriendin en ik zijn weliswaar volledig gevaccineerd met booster, maar mijn stiefzoon wenst niet gevaccineerd te worden.
We willen dan ook graag met de auto (dat staat even los van Corona) op vakantie naar een land zonder Corona inreisbeperkingen. Anders zijn we voor hem toch weer afhankelijk van een negatieve test (op de heenweg is dat tot daar aan toe).
Probleem is dat je toch vaak door Duitsland moet als je naar zo'n land toe wilt rijden. Nu is de status dat je ook voor transit binnen 24 uur 3G beleid hebt. Dus stel we gaan bijvoorbeeld naar Tsjechië, dan moet hij ook voor de terugreis door Duitsland in Tsjechië zich laten testen....
Iemand een idee of de transitregels in Duitsland binnenkort ten positieve veranderen? We hoeven er immers alleen maar doorheen te rijden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » do 12 mei 2022, 13:50

^^ Eerlijk gezegd denk ik dat in de huidige situatie de kans nul tot nihil is dat iemand gaat controleren of aan die 3G regel wordt voldaan. Zeker met een land als Duitsland zou ik in de huidige situatie wel aandurven om met een ongevaccineerd kind op pad te gaan. Maar goed dat kan van persoon tot persoon anders zijn natuurlijk.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Snelwegfreak » do 12 mei 2022, 13:54

Ik zou mij over corona(inreis)regels in Duitsland geen zorgen maken inderdaad.
Enne gojje mins blieft altied leave.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » do 12 mei 2022, 22:07

Coen Tunnel schreef: do 12 mei 2022, 1:08in bussen in de VS hoef je geen mondkapje meer te dragen
In het openbaar vervoer in Californië nog wel (maar daar ben ik niet mee gereisd). Het zal wel per staat verschillen.
Het enige is dat je voor een reis naar de VS volledig gevaccineerd moet zijn, en nog een test (mag een sneltest zijn) voor vertrek moet doen. Maar als je er eenmaal bent heb je eigenlijk geen last meer van coronagerelateerde regels.
Klopt, en bij mij heeft ook niemand iets gecontroleerd.
Ondanks dat ik toch al weer best veel heb gereisd sinds de pandemie begon, heb ik nog geen één keer het coronavirus gehad.
Ik ook niet, voorzover ik weet dan, ik ben maar twee keer getest.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door GuteFahrt » za 14 mei 2022, 12:04

Nieuws uit Oostenrijk: https://www.oe24.at/coronavirus/keine-3 ... /519263945
oe24 (13-5-2022) schreef:Österreich hebt alle wegen der Corona-Pandemie verhängten Einreiseregeln auf. Ab kommenden Montag ist bei der Einreise nach Österreich kein 3G-Nachweis mehr nötig.

Eine Einreise ist damit wieder aus allen Ländern der Welt ohne Auflagen möglich. Das geht aus der am Freitagabend veröffentlichten neuen Einreiseverordnung des Gesundheitsministeriums hervor. Begründet wurde die Aufhebung mit der derzeitigen epidemiologischen Lage.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » za 14 mei 2022, 12:07

Welke Europese landen hebben dan nog wel beperkingen (met het oog op het zomerseizoen) ?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » za 14 mei 2022, 13:24

Formeel Italië, maar materieel niet meer. Althans ik vermoed dat er niet echt meer gecontroleerd wordt op 3G en passenger location form bij inreizen in dat land. Ik heb er althans niks van gemerkt toen ik twee weken terug het land inreisde.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » za 14 mei 2022, 13:35

Formeel Frankrijk en Duitsland ook. En België voor >48 uur verblijf. Praktisch: niemand controleert.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » za 14 mei 2022, 13:47

Rein schreef: za 14 mei 2022, 13:24 Formeel Italië, maar materieel niet meer. Althans ik vermoed dat er niet echt meer gecontroleerd wordt op 3G en passenger location form bij inreizen in dat land. Ik heb er althans niks van gemerkt toen ik twee weken terug het land inreisde.
Passender location form heeft Italië inmiddels afgeschaft, 3G als inreiseis nog niet. Vanaf 6 jaar zelfs. Controle is vermoedelijk niet aanwezig, maar ik hou het toch voor de zekerheid even in de gaten, reis half juli per veerboot naar Sardinië, zul je net zien dat daar wat overijverige ambtenaren gaan controleren, al verwacht ik het eerlijk gezegd niet. Maar je weet maar nooit, een nieuwe variant kan ieder moment opdoemen en we kennen de paniekreacties van overheden inmiddels maar al te goed….

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » za 14 mei 2022, 14:22

Fijn dat trouwens de mondkapjesplicht in de vliegtuigen zo goed als verleden tijd zit, maar over internationale treinen heb ik nog niks gelezen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » za 14 mei 2022, 15:44

^^ Internationale treinen gaan gewoon mee met de nationale regels. Omdat in zowel België als Duitsland de mondkapjesplicht in het OV nog geld, moet je vanaf de grens een mondkapje op. Sommige treinmaatschappijen hebben het ook in Nederland verplicht gesteld, om gedoe bij de grens te voorkomen. Maar zodra de mondkapjesplicht in de buurlanden wordt afgeschaft zullen die treinmaatschappijen ook hun regels aanpassen.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » za 14 mei 2022, 15:52

In België wordt naar alle waarschijnlijkheid op 20 mei beslist dat de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer komt te vervallen. Als dat definitief doorgaat zal het van kracht zijn ergens binnen nu en twee weken.

In Frankrijk is het overmorgen gedaan met de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer, inclusief in vliegtuigen.
Ik neem daarom aan dat je vanaf het eind van deze maand geen mondkapje meer hoeft te dragen in de Thalys tussen Amsterdam en Parijs, en ook niet in de Eurostar naar Londen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 mei 2022, 22:20

Vrijdag en zaterdag even op en neer geweest naar Kopenhagen, voor het eerst met de veerboot van Puttgarden naar Rødbyhavn en terug. Eerdere keren ging ik altijd via de Grote Beltbrug, maar aangezien ik nog een beetje de jetlag voelde van mijn terugkomst uit de VS maar voor de boot gekozen, simpelweg om minder uren in de auto te zitten. Dat ging allemaal gesmeerd.

Nergens meer last gehad van coronamaatregelen, niet in Duitsland, niet in Denemarken. Geen controles, en ook op de boot geen gedoe met mondkapjes en dergelijke.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » za 21 mei 2022, 9:41

Ik ga volgende week weer door de Kanaaltunnel naar Engeland.
Voor beide richtingen moet ik i.v.m. coronamaatregelen dingen invullen.
Naar Engeland moet ik aangeven dat ik niet kort geleden in een land op de 'rode lijst' ben geweest. Het stomme hieraan: er staat geen enkel land op die rode lijst! Het zou dus helemaal niet mogelijk zijn.
Om naar Frankrijk te kunnen moet ik mijn vaccinatie uploaden. Dat kan pas 3 dagen van te voren. Ik dacht dat die vaccinatie juist langer geleden moest zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » za 21 mei 2022, 9:48

^^ wat bedoel je met vaccinatie uploaden voor Frankrijk?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » za 21 mei 2022, 9:55

Het certificaat (heb ik als pdf).
Het mag denk ik ook van een test zijn.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door CasablancaMarocco » za 21 mei 2022, 9:56

Ik ben laatst 4 dagen in Lille geweest maar zo ver ik weet heb je geen vaccinatiebewijs meer nodig in Frankrijk.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » za 21 mei 2022, 9:59

marcel schreef: za 21 mei 2022, 9:55 Het certificaat (heb ik als pdf).
Het mag denk ik ook van een test zijn.
Maar wáár uploaden? Daar heb je toch gewoon die app voor?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » za 21 mei 2022, 10:00

CasablancaMarocco schreef: za 21 mei 2022, 9:56 Ik ben laatst 4 dagen in Lille geweest maar zo ver ik weet heb je geen vaccinatiebewijs meer nodig in Frankrijk.
Om in te reizen officieel nog wel.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » za 21 mei 2022, 10:09

paolie schreef: za 21 mei 2022, 9:59 Maar wáár uploaden? Daar heb je toch gewoon die app voor?
De site van Eurotunnel:
https://www.eurotunnel.com/book/MyEurotunnel/?bm=uk
Er staat niets over een app, maar die heb ik toch niet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » za 21 mei 2022, 10:24

^^ ik vraag mij af of een particuliere organisatie zomaar mag vragen om medische gegevens up te loaden naar hun eigen site. Ik vind het op z’n minst twijfelachtig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 21 mei 2022, 11:39

^^ Vraagt KLM ook. Als je het niet doet, moet je het op de luchthaven laten zien.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » za 21 mei 2022, 12:29

KLM moet wel controleren of jij wel naar een ander land mag reizen. Daarom controleert de KLM ook of jij een geldig reisdocument of visum hebt voor dat land.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » za 21 mei 2022, 13:05

^^ dat snap ik. Maar dat is iets heel anders dan medische gegevens van passagiers opslaan in een database.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 24 mei 2022, 13:42

Als ik die duitse juridische brei goed begrijp is een verkoudheidstest officieel nog steeds verplicht bij inreis, tenzij geboosterd? Dat is in april verlengd t/m 31-05-2022, over daarna nog niets bekend, neem ik aan? FIjn als je je een beetje in die materie gaat verdiepen, de kringverwijzingen tussen verschillende sites en instanties. Ik gooi het denk ik maar weer op een "ich habe es nicht gewusst" en zie wel waar het schip strandt.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 24 mei 2022, 13:43

paolie schreef: za 21 mei 2022, 13:05 ^^ dat snap ik. Maar dat is iets heel anders dan medische gegevens van passagiers opslaan in een database.
Ik vind het oprecht onbegrijpelijk dat zo weinig mensen moeite hebben met dit feit.

Plaats reactie