"Wielrenners moeten van fietspad af"
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"
Gisteren is er een ongeluk gebeurd met wielrenners die zijn aangereden door een auto. Er is mogelijk opzet in het spel.
Men noemt de toenemende drukte op het fietspad op zonnige dagen nu als een van de reden.
Maar er spelen meer problemen op het fietspad:
https://nos.nl/artikel/2428978-wielrenn ... ssenstrijd
Men noemt de toenemende drukte op het fietspad op zonnige dagen nu als een van de reden.
Maar er spelen meer problemen op het fietspad:
https://nos.nl/artikel/2428978-wielrenn ... ssenstrijd
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Teveel weggebruikers die allemaal denken de enige op de wereld te zijn. Je ziet dat zo vaak. Voetgangers die op een fietspad lopen en geen enkel benul hebben dat ze midden op lopen en dan verbaasd omkijken als er iemand belt. Fietsers die ongeveer hetzelfde doen, op 3 verschillende snelheden, wielrenners die er doorheen scheuren, plus motorrijders en scooters die op sommige wegen ook nog er tussen rijden.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- autoweg
Ik, als hobby-wielrenner, word daar zo moe van. Als je op social media de reacties leest mogen alle wielrenners wel dood gereden worden. Natuurlijk zit er rotte vis tussen, maar dit slaat nergens op. Zeker als het uit de mond van Gerda met haar e-bike en zijspiegels komt
. Die denken altijd maar het fietspad voor zichzelf te hebben. En je doet het nooit goed met inhalen. Als je belt zijn ze boos omdat ze opgejaagd worden en als je niets zegt zijn ze boos omdat ze schrikken terwijl er alle ruimte is.

-
- 2x2 autosnelweg
De vele jongeren die menen continu hun *mobiel in de hand te moeten houden tijdens het fietsen lijken mij gevaarlijker.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 16 mei 2022, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hoofdmoderator
Tijdens het fietsen een fiets in je hand houden is inderdaad best gevaarlijk. Tijdens het fietsen je eigen fiets vasthouden lijkt mij juist de bedoeling. Je bedoelt de telefoon, neem ik aan? 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
En net dit bericht is deels een oorzaak van het probleem: elkaar de schuld geven en de eigen inbreng minimaliseren. De waarheid is dat beide fout zijn op het fietspad.sanderl schreef: ↑ma 16 mei 2022, 9:30 Ik, als hobby-wielrenner, word daar zo moe van. Als je op social media de reacties leest mogen alle wielrenners wel dood gereden worden. Natuurlijk zit er rotte vis tussen, maar dit slaat nergens op. Zeker als het uit de mond van Gerda met haar e-bike en zijspiegels komt. Die denken altijd maar het fietspad voor zichzelf te hebben. En je doet het nooit goed met inhalen. Als je belt zijn ze boos omdat ze opgejaagd worden en als je niets zegt zijn ze boos omdat ze schrikken terwijl er alle ruimte is.
Ik rij zelf ook op een elektrische fiets maar kan mij net zo goed ergeren aan Tante Gerda, en aan de testosteronbommetjes (die indruk heb ik namelijk vaak) op hun racefiets.
-
- 2x5 autosnelweg
Is het niet gewoon te druk geworden op de fietspaden? Tijd dus voor grootschalige verbredingen van fietspaden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Hoofdmoderator
Meer asfalt lost het probleem niet op. Dat trekt alleen maar meer verkeer aan..!
-
- 2x5 autosnelweg
Dat gebeurt al, maar je kan niet alle fietspaden tegelijkertijd aanpakken.
-
- 4x3 autosnelweg
Voor wat het waard is: ik heb al best lang geen onprettige ervaringen met wielrenners meer gehad. De boodschap lijkt in die wereld best wel geland in zoverre. Maar zoals Mavas zegt is het uiteindelijk een ordinair capaciteitsprobleem. Er rijden steeds meer mensen op de fietspaden: gevolg van een combinatie van bevolkingsgroei en dat mensen tot steeds hogere leeftijd mobiel blijven (zeker ook dankzij e-bikes). En dan werkt een fietspad niet anders dan een gewone weg: als ‘ie voller zit, wordt het moeilijker inhalen. Dan krijg je altijd aso’s die het toch gaan proberen waar het niet kan - in de auto-context de bumperklever op de snelweg of de inhaler over de andere weghelft op de enkelbaansweg waar dat eigenlijk niet kan. En natuurlijk is die snelste groep die dat soort capriolen uithaalt de eerste groep waarnaar wordt gekeken - “dan rijd jij maar wat langzamer”.
Nou goed, dat zie ik wielrenners dus steeds meer doen. Die bak testosteron gaat pas open op wegen/fietspaden met minder verkeer. Het structureel verbannen van snellere (brom)fietsers naar de hoofdbaan verlegt ook alleen maar kunstmatig de verkeersveiligheids-druk naar die hoofdbaan en de verbannen personen. Dat geldt voor wielrenners evenzeer als voor bromfietsers.
Nou goed, dat zie ik wielrenners dus steeds meer doen. Die bak testosteron gaat pas open op wegen/fietspaden met minder verkeer. Het structureel verbannen van snellere (brom)fietsers naar de hoofdbaan verlegt ook alleen maar kunstmatig de verkeersveiligheids-druk naar die hoofdbaan en de verbannen personen. Dat geldt voor wielrenners evenzeer als voor bromfietsers.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 16 mei 2022, 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- verkeersader
Ik kan die reacties heel goed begrijpen, ik heb ze ook gelezen op facebook, je ziet toch dat er onvrede heerst in de maatschappij over deze sporters. Ik heb tijdens het fietsen wel eens een hele harde stomp gekregen van een wielrenner wat nog dagen pijn deed, ik zat ergens te fietsen bij Vilsteren en ik hoorde 'HEE' achter mij... Dat komt bij mij redelijk agressief over, dus ik ging bewust niet aan de kant.sanderl schreef: ↑ma 16 mei 2022, 9:30 Ik, als hobby-wielrenner, word daar zo moe van. Als je op social media de reacties leest mogen alle wielrenners wel dood gereden worden. Natuurlijk zit er rotte vis tussen, maar dit slaat nergens op. Zeker als het uit de mond van Gerda met haar e-bike en zijspiegels komt. Die denken altijd maar het fietspad voor zichzelf te hebben. En je doet het nooit goed met inhalen. Als je belt zijn ze boos omdat ze opgejaagd worden en als je niets zegt zijn ze boos omdat ze schrikken terwijl er alle ruimte is.
Vervolgens gaf de voorste een stomp, ik heb toen staan schreeuwen waarna de groep zich omkeerde en mij even wou intimideren, was een groepje uit Dalfsen, al redelijk op leeftijd, denk dat de groep rond de 60 jaar oud was.
Sinds dien heb ik echt een hekel aan die groepen wielrenners, ik moet eerlijk toegeven dat ik soms bewust geen voorrang geef in de auto, als ik zo'n groep zie aankomen, ze remmen maar eens, dan zien ze wat ze bij anderen doen continu. (namelijk zorgen voor irritatie).
Ze rijden allemaal met de app strava, daardoor willen continu hun oude record verbreken, en terroriseren daarom de overige weggebruikers.
Ook kiezen ze de meest drukke dagen uit, ga dan lekker in de ochtend als de rest nog slaapt.
-
- Moderator
Veel van de leukste fietspaden, bijvoorbeeld over dijken, zijn vaak juist vrij smal. Ik ken er in mijn regio genoeg waar het met een tegenligger al best krap is.
Als racefietser kan je ook uitwijken naar de rustige 60-wegen in plaats van die recreatieve fietspaden die in het weekend vol trage en niet-oplettende zondagsrijders zitten.
Een breder fietspad aanleggen hoeft op zich niet zo moeilijk te zijn, breder cunet graven, beton er in en je bent weer voor decennia klaar. Ik denk dat dat vaak ook wel binnen een bestemmingsplan kan. De echte snelfietspaden zijn wel een stuk duurder omdat dit wel echt brede betonbanen zijn en men er ook sneller kunstwerken voor moet bouwen of aanpassen.
Als racefietser kan je ook uitwijken naar de rustige 60-wegen in plaats van die recreatieve fietspaden die in het weekend vol trage en niet-oplettende zondagsrijders zitten.
Een breder fietspad aanleggen hoeft op zich niet zo moeilijk te zijn, breder cunet graven, beton er in en je bent weer voor decennia klaar. Ik denk dat dat vaak ook wel binnen een bestemmingsplan kan. De echte snelfietspaden zijn wel een stuk duurder omdat dit wel echt brede betonbanen zijn en men er ook sneller kunstwerken voor moet bouwen of aanpassen.
-
- 2x4 autosnelweg
De grootste groepen (niet-wedstrijd) wielrijders kom je op zaterdag- en zondagochtend tegen. Waarschijnlijk omdat zij ook liever weinig verkeershinder hebben. Het conflict zit hem soms ook in de grootte van de groep dan in de snelheid. Grote groepen scholieren of bejaarden met 10 km/h zijn ook erg irritant op het fietspad of de gewone weg. Veel kletsen en weinig opletten.
We leven in een druk land dus we hebben wel eens last van elkaar. Een enkele groep geeft inderdaad overlast, maar dat zijn er maar weinig (tenzij je een figuur bent die overal last van heeft, ook van de grasmaaier, BBQ of de radio van de buren)
We leven in een druk land dus we hebben wel eens last van elkaar. Een enkele groep geeft inderdaad overlast, maar dat zijn er maar weinig (tenzij je een figuur bent die overal last van heeft, ook van de grasmaaier, BBQ of de radio van de buren)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
Moet het in drie volzinnen gevraagd worden dan? Dit ik bedoelde ik dus, je doet het nooit goed. Roep je niets, zijn ze boos. Roep je Hee, zijn ze boos. Bel je, zijn ze boos. Ik keur een stomp en fysiek geweld natuurlijk af, maar denk je niet dat je een normale reactie niet volledig aan jezelf te wijten hebt met zulk gedrag? We moeten het allemaal met elkaar doen. Maar als we elkaar gaan hinderen of gaan stompen loopt het alleen maar verder uit de hand.CasablancaMarocco schreef: ↑ma 16 mei 2022, 12:33ik hoorde 'HEE' achter mij... Dat komt bij mij redelijk agressief over, dus ik ging bewust niet aan de kant.sanderl schreef: ↑ma 16 mei 2022, 9:30 Ik, als hobby-wielrenner, word daar zo moe van. Als je op social media de reacties leest mogen alle wielrenners wel dood gereden worden. Natuurlijk zit er rotte vis tussen, maar dit slaat nergens op. Zeker als het uit de mond van Gerda met haar e-bike en zijspiegels komt. Die denken altijd maar het fietspad voor zichzelf te hebben. En je doet het nooit goed met inhalen. Als je belt zijn ze boos omdat ze opgejaagd worden en als je niets zegt zijn ze boos omdat ze schrikken terwijl er alle ruimte is.
Laatst gewijzigd door sanderl op ma 16 mei 2022, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hoofdmoderator
Dit is denk ik wel de oorzaak van verreweg de meeste problemen en irritaties in dit land. En dat gaat alleen maar erger worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik bedoelde inderdaad hun mobiel.Snelwegfreak schreef: ↑ma 16 mei 2022, 10:59 Tijdens het fietsen een fiets in je hand houden is inderdaad best gevaarlijk. Tijdens het fietsen je eigen fiets vasthouden lijkt mij juist de bedoeling. Je bedoelt de telefoon, neem ik aan?![]()
Maar misschien denkt die (vaak) jeugd dat ze hun fiets met hun mobiel kunnen besturen

-
- Moderator
Ik zat onlangs in een gesprek waarin opgemerkt werd hoeveel mensen die ze kenden van de kennissenkring wel niet naar Zweden waren verhuisd.Snelwegfreak schreef: ↑ma 16 mei 2022, 12:50Dit is denk ik wel de oorzaak van verreweg de meeste problemen en irritaties in dit land. En dat gaat alleen maar erger worden.
Nederland is in sommige opzichten misschien gewoon te vol. Al is het hier natuurlijk nog wel goed georganiseerd in vergelijking met andere overbevolkte landen. Maar je merkt aan veel dingen dat het (te) druk is geworden, op de weg, in de trein, op het fietspad, in de supermarkt, op het strand, etc. Het gaat daarbij ook niet alleen om de grote steden, dit zie je op veel plekken. Als ik van Maastricht naar Zwolle rij dan is het altijd een drukke parade, zelden is het wat rustiger.
Dus ik snap wel dat sommigen liever vertrekken naar de rust en ruimte.
-
- 2x3 autosnelweg

Juist door de goede ruimtelijke ordening voelt Nederland helemaal niet druk aan vind ik, Vlaanderen voelt m.i. veel voller en drukker aan dan Nederland.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 16 mei 2022, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Moet die ruimte er wel zijn. Wat je vaak ziet is dat fietspaden zijn ingevangen tussen de berm (vaak met bomenrij) en de percelen. Om dan te verbreden zul je moeten gaan onteigenen.
Wat ze van mij wel veel meer mogen doen is eenrichtingsfietspaden aan beide zijden van de weg. Te vaak kom je op krappe tweerichtingsfietspaden waar inhalen al vervelend is, laat staan dat er dan nog eens tegenliggers komen.
-
- 2x3 autosnelweg
Wat mij betreft zou de maximumsnelheid om een fietser in te halen op het fietspad 25 per uur moeten zijn. Ook op kruispunten (idealiter ook al een 50-tal meter voor een kruispunt) zou dat de maximumsnelheid moeten zijn. Op die manier kunnen wielrenners en speed pedelecs wel sneller rijden op een leeg fietspad, maar moeten ze toch rekening houden met trager rijdende fietsers en rijden ze niet te snel om afslaande auto's te verrassen.
Als ze constant sneller willen rijden dan is binnen de bebouwde kom de weg de betere plaats (wat al zo is).
Als ze constant sneller willen rijden dan is binnen de bebouwde kom de weg de betere plaats (wat al zo is).
-
- 2x2 autosnelweg
Het heeft niet zoveel zin om regels te maken die je toch niet kunt handhaven.
Volgens mij speelt er sowieso een stuk eigen verantwoordelijkheid mee. Fietsers (en automobilisten) gaan in sterke mate de weg op voor hun eigen plezier. Het geeft mij weinig voldoening als ik daarbij het plezier van een ander bederf. Oftewel waar fietsers elkaar en auto's tegen komen is het van belang elkaar de ruimte te geven. Dat is moeilijk in vaste regels te gieten maar is vooral een kwestie van je gezond verstand gebruiken. Om die reden stem ik bijvoorbeeld op de racefiets mijn route op het tijdstip (druk of rustig) af.
Je ziet al dat op verschillende manieren pogingen worden gedaan om d.m.v. communicatie de bereidheid te vergroten om elkaar de ruimte te geven en gedrag aan te passen. Het is jammer dat berichten zoals die van de laatste dagen eerder averechts en polariserend werken.
De rol van de overheid zou (naast het voeren van campagnes) vooral moeten bestaan uit faciliteren. Bijvoorbeeld door de structuur van fietspaden uit te breiden en te verbreden. En door in drukke gebieden waar nodig andere maatregelen te nemen, zoals het autovrij maken van bepaalde wegen rondom de Posbank.
Het is ook van belang om het probleem niet te generaliseren. Er bestaan bijvoorbeeld verschillen tussen de stad en het buitengebied. Veel wegen zijn al voorzien van een breed fietspad of aparte fietspaden per richting. Waar het knelt heeft ook te maken met de vraag naar ruimte, die zelfs lokaal sterk kan verschillen. Je moet de problematiek fijnmazig analyseren om op de juiste manieren in te grijpen. Iets algemeens als "racefietsen naar de rijbaan" of "maximumsnelheid op het fietspad" is niet de oplossing.
Volgens mij speelt er sowieso een stuk eigen verantwoordelijkheid mee. Fietsers (en automobilisten) gaan in sterke mate de weg op voor hun eigen plezier. Het geeft mij weinig voldoening als ik daarbij het plezier van een ander bederf. Oftewel waar fietsers elkaar en auto's tegen komen is het van belang elkaar de ruimte te geven. Dat is moeilijk in vaste regels te gieten maar is vooral een kwestie van je gezond verstand gebruiken. Om die reden stem ik bijvoorbeeld op de racefiets mijn route op het tijdstip (druk of rustig) af.
Je ziet al dat op verschillende manieren pogingen worden gedaan om d.m.v. communicatie de bereidheid te vergroten om elkaar de ruimte te geven en gedrag aan te passen. Het is jammer dat berichten zoals die van de laatste dagen eerder averechts en polariserend werken.
De rol van de overheid zou (naast het voeren van campagnes) vooral moeten bestaan uit faciliteren. Bijvoorbeeld door de structuur van fietspaden uit te breiden en te verbreden. En door in drukke gebieden waar nodig andere maatregelen te nemen, zoals het autovrij maken van bepaalde wegen rondom de Posbank.
Het is ook van belang om het probleem niet te generaliseren. Er bestaan bijvoorbeeld verschillen tussen de stad en het buitengebied. Veel wegen zijn al voorzien van een breed fietspad of aparte fietspaden per richting. Waar het knelt heeft ook te maken met de vraag naar ruimte, die zelfs lokaal sterk kan verschillen. Je moet de problematiek fijnmazig analyseren om op de juiste manieren in te grijpen. Iets algemeens als "racefietsen naar de rijbaan" of "maximumsnelheid op het fietspad" is niet de oplossing.
-
- 2x4 autosnelweg
Dit is echt veel te kort door de bocht en dat weet jij ook wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Er zijn genoeg fietspaden in het buitengebied die niet moeilijker hoeven te zijn dan dat. Die hebben een berm of dijkprofiel dat breed genoeg is om één of anderhalve meter bij te pakken. Dat is ook laaghangend fruit waarvan ik in elk geval in mijn regio zie dat daar niet zo veel gebruik van wordt gemaakt.
-
- dorpsstraat
Dat ongeval gisteren waar de fietsers op de rijbaan reden was op deze weg: https://goo.gl/maps/xCKMsp1bGXiozkyA9 Street view kent ook nog een oude foto met andere markering: https://goo.gl/maps/cUZoW6bKBggDUdnh7
Met de "oude" markering zou ik als fietser niet op de rijbaan durven fietsen. De nieuwe markering is op z'n minst meer uitnodigend.
Met de "oude" markering zou ik als fietser niet op de rijbaan durven fietsen. De nieuwe markering is op z'n minst meer uitnodigend.
-
- 2x2 autosnelweg

Zorg dat het materiaal en de staat van onderhoud minimaal vergelijkbaar is met de rijbaan. Dus geen stoeptegels maar asfalt of beton. Wielrenners zullen dan minder snel de rijbaan kiezen. En je maakt een route aantrekkelijker voor iedereen die de fiets zou kunnen pakken. Waarbij met name beton niet alleen comfortabeler is maar ook een besparing in onderhoud oplevert.
Tegelijk met het vernieuwen van de fietspad kun je kijken in hoeverre (beperkte) verbreding mogelijk is. Alle beetjes helpen.
-
- verkeersader
Ik moet als fietser(high speed e-bike) wel op de rijbaan fietsen of als er een bromfietspad ligt op het bromfietspad! Officieel niet op het fietspad.
Dat wordt niet altijd begrepen door automobilisten, maar gelukkig gaat het steeds beter. Slechts af een toe nog een agressieve reactie zoals een toeter, seinen met groot licht, hoofd schudden of in het ergste geval gewoon voorrang nemen/afsnijden.
Met een speed pedelec met een middenmotor haal je alleen in gunstige omstandigheden 40-45; turbo stand, wind mee/windkracht 1 tegen en zelf hard mee trappen. Met de wind tegen windkracht 3 of harden of op plekken waar auto's minimaal 50 rijden rij ik niet op de rijbaan, maar gewoon op het fietspad met aangepaste snelheid. In 3 jaar tijd nog nooit een boete of waarschuwing gehad. De politie heeft het al vaak genoeg gezien.
Dat wordt niet altijd begrepen door automobilisten, maar gelukkig gaat het steeds beter. Slechts af een toe nog een agressieve reactie zoals een toeter, seinen met groot licht, hoofd schudden of in het ergste geval gewoon voorrang nemen/afsnijden.
Met een speed pedelec met een middenmotor haal je alleen in gunstige omstandigheden 40-45; turbo stand, wind mee/windkracht 1 tegen en zelf hard mee trappen. Met de wind tegen windkracht 3 of harden of op plekken waar auto's minimaal 50 rijden rij ik niet op de rijbaan, maar gewoon op het fietspad met aangepaste snelheid. In 3 jaar tijd nog nooit een boete of waarschuwing gehad. De politie heeft het al vaak genoeg gezien.
-
- Moderator
Wat is een meer realistische snelheid voor een speed pedelec?
Mijn indruk is dat die dingen toch niet zo'n succes zijn als destijds gedacht werd. Ik zie ze maar zelden rijden. De provincie Gelderland heeft onder alle borden

-
- verkeersader
In Nederland mag je met de Speed Pedelec officieel niet eens op het fietspad komen.Alfa schreef: ↑ma 16 mei 2022, 13:15 Wat mij betreft zou de maximumsnelheid om een fietser in te halen op het fietspad 25 per uur moeten zijn. Ook op kruispunten (idealiter ook al een 50-tal meter voor een kruispunt) zou dat de maximumsnelheid moeten zijn. Op die manier kunnen wielrenners en speed pedelecs wel sneller rijden op een leeg fietspad, maar moeten ze toch rekening houden met trager rijdende fietsers en rijden ze niet te snel om afslaande auto's te verrassen.
Snorfietsers rijden gemiddeld harder en knallen met minstens 45 gewoon over de fietspaden.