Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » ma 16 mei 2022, 23:41

44 km/h, 5% (of 3 km/h) correctie maakt ongeveer 10 km/h te hard.

Dat zou neerkomen op ongeveer 35 euro boete.

Of 'm krijgt: dat weet je over 1 jaar pas zeker.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Alex52889 » di 17 mei 2022, 5:42

En het is dus nog maar de vraag of ik 'm krijg vanwege m'n voorkant die geen kenteken heeft toch?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » di 17 mei 2022, 6:39

In Duitsland is meestal de bestuurder van het voertuig verantwoordelijk. Ze hebben door deze manier van flitsen ook wel eens problemen gehad met duiven die door het bereik van de flitspaal vlogen, waardoor mensen ten onrechte bekeurd werden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » di 17 mei 2022, 7:46

^^ In FR is er zo ook al eens een loslopend paard geflitst of een vliegende eend, levert leuke plaatjes op. Je vraagt je dan af wat zo'n dier denkt als er zo'n flits komt.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door DjIdee » di 17 mei 2022, 10:52

Ik ken (en ook Blitzer.de) alleen maar vaste palen rondom Trier op 50km/u trajecten.
Helaas geen beelden van die palen (sommige steden wel), wel van veel mobiele setjes, maar die merk je niet zo bewust over het algemeen :heygrr:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 17 mei 2022, 11:24

Gisteren even een tripje Ruhrgebied gedaan. De A3 grens -> :KP: Oberhausen is momenteel geheel Baustellenfrei. Bij Oberhausen had ik de A2 richting Dortmund willen pakken, maar een combi van Baustelle bij Bottrop (A2) + noodweer + ongeluk leidde tot een megafile. Ben toen gaan keren op de A516 bij Oberhausen-Sterkrade en via A3/A42/B224 terug naar de A2. De 516 afrijden had ook gekund, maar had het eigenlijk anders in gedachten, via de L623 /L631 naar :AS: Bottrop. Dat was ook erg druk, vandaar de beslissing A3/A42/B224. Eindbestemming lag direct aan de A2.

Afbeelding

^Dat ging een stuk beter, al zitten er nog wat vervelende VRI's in de B224. File vanaf Köln richting Oberhausen (A3) ging nog kilometerslang door.

Terugweg was heerlijk rustig, op de A3 Oberhausen-grens werd aardig geracet, nog getuige van een niet zo'n leuke actie zacht uitgedrukt. Ergens tussen Wesel en Hamminkeln een Brit die pak 'm beet 190 reed (inschatting). BMW SUV type uit München erachter, ging de bestuurder daarvan niet snel genoeg. Zat aan 200+, agressief lichtsignalen gevend. Brit ging wel aan de kant, maar meneer de Münchenaar bleef ernaast hangen totdat de Brit zwaar in de ankers moest om niet achterop een tankwagen te knallen.

Typisch geval van, tja. :dontknow:

Wegdek daar bij Hünxe her en der nog erg slecht. Schokbrekers krijgen daar rake klappen. In het Ruhrgebied stonden vrachtwagens alweer bijna op de vluchtstrook her en der qua parking nood.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » di 17 mei 2022, 12:54

GuteFahrt schreef: di 17 mei 2022, 11:24 Terugweg was heerlijk rustig, op de A3 Oberhausen-grens werd aardig geracet, nog getuige van een niet zo'n leuke actie zacht uitgedrukt. Ergens tussen Wesel en Hamminkeln een Brit die pak 'm beet 190 reed (inschatting). BMW SUV type uit München erachter, ging de bestuurder daarvan niet snel genoeg. Zat aan 200+, agressief lichtsignalen gevend. Brit ging wel aan de kant, maar meneer de Münchenaar bleef ernaast hangen totdat de Brit zwaar in de ankers moest om niet achterop een tankwagen te knallen.
En dan blijven afvragen waarom men een snelheidslimiet op de autobahnen wil...
Svenlo

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 mei 2022, 13:54

Dit soort acties vind ik wel vrij typisch voor NRW. Heb toch vaak het gevoel dat men in bijv. Hessen en BaWü minder agressief rijgedrag vertoont, al wordt je in bijv. Bayern ook wel snel aan de kant geveegd als je niet snel genoeg bent. Desalniettemin heb je met een buitenlands kenteken altijd slechtere kaarten. Dat schijnt voor sommige Duitsers een uitnodiging te zijn om extra agressief te doen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 17 mei 2022, 14:35

Die ervaring heb ik persoonlijk ook. Dat afstraf gedrag wel vaker gezien, in mijn herinnering altijd in NRW. Echter niet zo bont qua snelheden en het daaraan gekoppelde grote gevaar.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 17 mei 2022, 15:47

SnarfFlevoland schreef: di 17 mei 2022, 13:54 Dit soort acties vind ik wel vrij typisch voor NRW. Heb toch vaak het gevoel dat men in bijv. Hessen en BaWü minder agressief rijgedrag vertoont, al wordt je in bijv. Bayern ook wel snel aan de kant geveegd als je niet snel genoeg bent. Desalniettemin heb je met een buitenlands kenteken altijd slechtere kaarten. Dat schijnt voor sommige Duitsers een uitnodiging te zijn om extra agressief te doen.
Zeker 70% van mijn ervaringen met agressieve hardrijders betreft auto’s met een Beiers kenteken. Dat dit incident in NRW plaatsvindt, verandert niets aan de betrokkenheid van een Münchenaar. Heb dientengevolge ook meer incidenten van dit soort gehad in Bayern, maar dat kan ook liggen aan de tijdstippen van vakantieritten, terwijl ik in bijvoorbeeld NRW en Rheinland-Pfalz veel meer rijd op dal-tijdstippen dat razen óf vrij redelijk kan zonder dat het hinder veroorzaakt óf op piek-tijdstippen dat zelf een Beierse gek er niet aan begint.

Of dat soort aso’s asocialer zijn tegen niet-Duitse kentekens? Misschien, misschien niet. Het zijn vaak van die testosteron-gevalletjes die altijd wel een excuus vinden. Vanuit Beiers perspectief is natuurlijk sowieso al 70% van Duitsland Saupreiß.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 17 mei 2022, 16:03

^^ Daar zeg je zowat. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 657
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door CasablancaMarocco » di 17 mei 2022, 16:13

GuteFahrt schreef: di 17 mei 2022, 14:35 Die ervaring heb ik persoonlijk ook. Dat afstraf gedrag wel vaker gezien, in mijn herinnering altijd in NRW. Echter niet zo bont qua snelheden en het daaraan gekoppelde grote gevaar.
Het enige conflict wat ik in Duitsland heb gehad was ook rondom Oberhausen. Met een jong stelletje in een volkswagen golf..
Het roergebied is toch wel een beetje de Randstad van Duitsland.. Te veel mensen bij elkaar zorgt schijnbaar in elk land voor irritatie.

In Niedersachsen heb ik enkel positieve ervaringen, en juist dat de meeste ruim voldoende afstand bewaren op de snelweg.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » di 17 mei 2022, 16:14

@Gute: Vroeger wou ik mijn dashcam nog wel eens uitschakelen bij het binnenrijden van DE, maar zulk gedrag (en een gesprek met Politie Regensburg) heeft mij doen besluiten de dashcam niet meer uit te schakelen.

Ik begreep dat bij zulke acties het contact zoeken met de Autobahnpolizei / 112 is toegestaan en als je beelden hebt ter ondersteuning, deze ook erg welkom zijn. Op dat soort acties staat namelijk direct rijbewijs inleveren en melden bij de rechtbank

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 mei 2022, 17:24

Pino schreef: di 17 mei 2022, 15:47 Dat dit incident in NRW plaatsvindt, verandert niets aan de betrokkenheid van een Münchenaar.
Dat waag ik sterk te betwijfelen, omdat o.a. de grote bekende autoverhuurder Sixt al haar auto's in München heeft aangemeld. Een grote kans dat GuteFahrt hier een huurauto heeft aangetroffen. Dat hierin zowel een Duitser als een buitenlander, ja misschien zelfs een Nederlander kan zitten, staat natuurlijk op een ander blad papier.
CasablancaMarocco schreef: di 17 mei 2022, 16:13 Het roergebied is toch wel een beetje de Randstad van Duitsland.. Te veel mensen bij elkaar zorgt schijnbaar in elk land voor irritatie.
Absoluut! Bovendien is NRW de dichstbevolkte deelstaat van Duitsland, met de meeste files. Er zijn ook veel snelheidslimieten en als er dan een stukje snelweg nog 'vrij' is, dan willen dat sommigen koste wat het kost volledig benutten. Elders speelt dat minder een rol, omdat bijv. meer snelwegen geen limiet hebben, minder last van structurele congestie is en/of minder wegwerkzaamheden zijn.
Jeff schreef: di 17 mei 2022, 16:14 Ik begreep dat bij zulke acties het contact zoeken met de Autobahnpolizei / 112 is toegestaan en als je beelden hebt ter ondersteuning, deze ook erg welkom zijn. Op dat soort acties staat namelijk direct rijbewijs inleveren en melden bij de rechtbank
In principe heb je gelijk, maar in de praktijk kun je al die moeite beter besparen. De kans dat zo'n persoon veroordeeld wordt is heel erg klein. De politie neemt weliswaar foto's en video's als bewijs graag aan, echter kan de tegenpartij jou juist weer m.b.t. schending van privacy aanklagen. Op die manier ben je nog verder van huis. Bovendien ben je als getuige verplicht om in geval van een rechtszaak voor een rechtbank persoonlijk te verschijnen en te getuigen. Beter is om gewoon maar even diep adem te halen en tot 10 te tellen en dan weer met je dag verder te gaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Alex52889 » di 17 mei 2022, 17:51

Kun je op een Duitse site zien of je geflitst bent? Zoals hier via cjib?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 17 mei 2022, 18:24

SnarfFlevoland schreef: di 17 mei 2022, 17:24
Pino schreef: di 17 mei 2022, 15:47 Dat dit incident in NRW plaatsvindt, verandert niets aan de betrokkenheid van een Münchenaar.
Dat waag ik sterk te betwijfelen, omdat o.a. de grote bekende autoverhuurder Sixt al haar auto's in München heeft aangemeld. Een grote kans dat GuteFahrt hier een huurauto heeft aangetroffen. Dat hierin zowel een Duitser als een buitenlander, ja misschien zelfs een Nederlander kan zitten, staat natuurlijk op een ander blad papier.
Die kans bestaat. Of hij ook groot is, laat ik in het midden. Hoe dan ook is mijn lijst slechte ervaringen met Beierse kentekens bepaald niet beperkt tot de M.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Widejo » di 17 mei 2022, 18:44

Alex52889 schreef: ma 16 mei 2022, 23:31 Het was ommenabij Trier, geen foto kunnen vinden van de desbetreffende last, maar het meest in de buurt komt de oranje bak uit Italië alleen dan vierkant. En zoals gezegd de flotskadt gaf echt nog een flits.
Dan is er geen foto van de achterkant gemaakt. Die variant maakt een foto van het kenteken voorop en van de voorruit. Mogelijke bijrijder worden dan anonymiseert door een zwarte balk en de bestuurder word uitgeknipt. Die foto is dan bijgevoegd aan de boete.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 17 mei 2022, 18:51

Zo kun je ook geflitst worden:

Afbeelding

Bij geen middelvinger had de boete 20 € geweest. Nu het 75 voudige (1500 euro) en een rijverbod van een maand.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Widejo » di 17 mei 2022, 19:01

Pino schreef: di 17 mei 2022, 18:24
SnarfFlevoland schreef: di 17 mei 2022, 17:24
Pino schreef: di 17 mei 2022, 15:47 Dat dit incident in NRW plaatsvindt, verandert niets aan de betrokkenheid van een Münchenaar.
Dat waag ik sterk te betwijfelen, omdat o.a. de grote bekende autoverhuurder Sixt al haar auto's in München heeft aangemeld. Een grote kans dat GuteFahrt hier een huurauto heeft aangetroffen. Dat hierin zowel een Duitser als een buitenlander, ja misschien zelfs een Nederlander kan zitten, staat natuurlijk op een ander blad papier.
Die kans bestaat. Of hij ook groot is, laat ik in het midden. Hoe dan ook is mijn lijst slechte ervaringen met Beierse kentekens bepaald niet beperkt tot de M.
Als voormalige Enterprise medewerker kan ik hier graag wat over zeggen.
Sixt SE heeft ongeveer 50.000 voertuigen in Duitsland. Zowel voor de klassieke verhuur als voor carsharing. Die zijn alle in München aangemeld. Vrijwel alle kentekens met M-X..., M-D..., M-R... zijn 100% Sixt. Een huurauto is tevens aan een sticker bij de tankdop en barcodes in de achterste zijraampjes herkenbaar.

Sixt: München (M)
Enterprise: Wiesbaden (WI)
Europcar: Hamburg (HH)
Buchbinder: Regensburg (R) / Euskirchen (EU)
Hertz: Düren (DN)
Avis: Euskirchen (EU)
en dan zijn er ook nog een hoop lokale spelers.

Het is abnormaal hoe mensen met huurauto's omgaan. Volledig verzekerd of vaak een eigen risico van max. 1500€... dan maakt het ook niet uit als je hem in de vangrail drukt of een paaltje meeneemt.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 17 mei 2022, 19:03

Pino schreef: di 17 mei 2022, 18:24
SnarfFlevoland schreef: di 17 mei 2022, 17:24
Pino schreef: di 17 mei 2022, 15:47 Dat dit incident in NRW plaatsvindt, verandert niets aan de betrokkenheid van een Münchenaar.
Dat waag ik sterk te betwijfelen, omdat o.a. de grote bekende autoverhuurder Sixt al haar auto's in München heeft aangemeld. Een grote kans dat GuteFahrt hier een huurauto heeft aangetroffen. Dat hierin zowel een Duitser als een buitenlander, ja misschien zelfs een Nederlander kan zitten, staat natuurlijk op een ander blad papier.
Die kans bestaat. Of hij ook groot is, laat ik in het midden. Hoe dan ook is mijn lijst slechte ervaringen met Beierse kentekens bepaald niet beperkt tot de M.
In Hessen dan conflicten met OF Fahrer? (Ohne Führerschein). Of KA - Keine Ahnung...

;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Snelwegfreak » di 17 mei 2022, 19:07

GuteFahrt schreef: di 17 mei 2022, 18:51 Zo kun je ook geflitst worden:

https://i.imgur.com/j4kKoAq.png

Bij geen middelvinger had de boete 20 € geweest. Nu het 75 voudige (1500 euro) en een rijverbod van een maand.
Jeremy Clarkson heeft daar wel een oplossing voor;

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Alex52889 » di 17 mei 2022, 19:12

Widejo schreef: di 17 mei 2022, 18:44
Alex52889 schreef: ma 16 mei 2022, 23:31 Het was ommenabij Trier, geen foto kunnen vinden van de desbetreffende last, maar het meest in de buurt komt de oranje bak uit Italië alleen dan vierkant. En zoals gezegd de flotskadt gaf echt nog een flits.
Dan is er geen foto van de achterkant gemaakt. Die variant maakt een foto van het kenteken voorop en van de voorruit. Mogelijke bijrijder worden dan anonymiseert door een zwarte balk en de bestuurder word uitgeknipt. Die foto is dan bijgevoegd aan de boete.
En bij mij is op de voorkant geen kenteken, heb ik dan geluk, en zal ik boete nooit zien?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Snelwegfreak » di 17 mei 2022, 19:15

Dat heb je nu al zo'n drie keer gevraagd :roll: Misschien even wachten op reactie of een paar weken wachten op een boete.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » di 17 mei 2022, 21:29

Widejo schreef: di 17 mei 2022, 19:01
Europcar: Hamburg (HH)
(..)
Klopt, heb er daar weleens een paar van bij Beek de grens over zien komen.. qua rijgedrag hield men dan toch wel de Duitse A3 status aan, zeg maar.. :evil:

... en dan later bij de vestiging Arnhem (die nu grotendeels afgebrand is) de HH platen weer op het terrein zien staan.. Of het dan extern verhuur is of intern gewissel met auto's.. :s

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » di 17 mei 2022, 23:26

SnarfFlevoland schreef: di 17 mei 2022, 13:54 Dit soort acties vind ik wel vrij typisch voor NRW. Heb toch vaak het gevoel dat men in bijv. Hessen en BaWü minder agressief rijgedrag vertoont, al wordt je in bijv. Bayern ook wel snel aan de kant geveegd als je niet snel genoeg bent. Desalniettemin heb je met een buitenlands kenteken altijd slechtere kaarten. Dat schijnt voor sommige Duitsers een uitnodiging te zijn om extra agressief te doen.
Ik denk inderdaad dat NRW het minst gemoedelijk is, maar ook in NRW vind ik het best meevallen, alleen het Rhein-Ruhr gebied is door drukte soms een beetje trekken en duwen. En ja, soms is iemand die gele platen wel eens beu; betrap ik mezelf ook weleens op.
Zulke acties zie ik niet heel vaak en wil ik zeker niet goed praten, maar die enkele keer heeft de ander vaak ook boter op het hoofd.

SnarfFlevoland schreef: di 17 mei 2022, 17:24
Pino schreef: di 17 mei 2022, 15:47 Dat dit incident in NRW plaatsvindt, verandert niets aan de betrokkenheid van een Münchenaar.
Dat waag ik sterk te betwijfelen, omdat o.a. de grote bekende autoverhuurder Sixt al haar auto's in München heeft aangemeld. Een grote kans dat GuteFahrt hier een huurauto heeft aangetroffen. Dat hierin zowel een Duitser als een buitenlander, ja misschien zelfs een Nederlander kan zitten, staat natuurlijk op een ander blad papier.
Daar dacht ik ook al aan, goed mogelijk dat één of ander loeen auto gehuurd heeft om even te knallem.

Beter is om gewoon maar even diep adem te halen en tot 10 te tellen en dan weer met je dag verder te gaan.
Absoluut. Ook de veiligste optie. Geef de idioot z'n voorrang en probeer zelf soepel vooraan te komen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » wo 18 mei 2022, 9:23

Persoonlijke noot nog van mijn kant. Wegdek dat te wensen over laat en Baustellen zijn er veel, maar los daarvan vind ik het over het algemeen nog best prettig rijden in Duitsland. Als je spiegelt, anticipeert en niet meedoet (zie hierboven) valt er nog steeds wel wat te genieten op de weg bij onze oosterburen mijns inziens. ;) Maar je moet er misschien wel wat geluk bij hebben.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 919
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Ger81 » wo 18 mei 2022, 9:42

Pino schreef: di 17 mei 2022, 15:47 Of dat soort aso’s asocialer zijn tegen niet-Duitse kentekens? Misschien, misschien niet.
Ik heb ooit eens het relaas gelezen van een Duitser die, om diezelfde theorie te toetsen, in Duitsland is gaan rijden met een Nederlands gekentekende auto van een vriend oid.
Dat was voor hem een behoorlijke eye-opener...
(Ik weet helaas niet waar dit verhaal terug te vinden is, als het uberhaupt nog online staat)
Ubi volentia est, via est

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » wo 18 mei 2022, 10:26

SnarfFlevoland schreef: di 17 mei 2022, 17:24
Jeff schreef: di 17 mei 2022, 16:14 Ik begreep dat bij zulke acties het contact zoeken met de Autobahnpolizei / 112 is toegestaan en als je beelden hebt ter ondersteuning, deze ook erg welkom zijn. Op dat soort acties staat namelijk direct rijbewijs inleveren en melden bij de rechtbank
In principe heb je gelijk, maar in de praktijk kun je al die moeite beter besparen. De kans dat zo'n persoon veroordeeld wordt is heel erg klein. De politie neemt weliswaar foto's en video's als bewijs graag aan, echter kan de tegenpartij jou juist weer m.b.t. schending van privacy aanklagen. Op die manier ben je nog verder van huis. Bovendien ben je als getuige verplicht om in geval van een rechtszaak voor een rechtbank persoonlijk te verschijnen en te getuigen. Beter is om gewoon maar even diep adem te halen en tot 10 te tellen en dan weer met je dag verder te gaan.
Als ik zelf de persoon ben die de pineut is, heeft die bestuurder gewoon een aangifte aan z'n/haar broek. Als ik een derde ben, laat ik de boel gaan met de gedachte: "WTF".

Als derde ga je indd nat, maar in 2e persoon niet meer (een aantal bestuurders zijn hier in de rechtbank al achter gekomen, inc rijbewijs kwijt)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 mei 2022, 10:41

^^
Ook als direct betroffen persoon kan je beter maar diep ademhalen en de zaak vergeten. De kans dat zo'n persoon echt wordt veroordeeld is zoals gezegd erg klein. En dan moet de rechtbank ook nog je video als bewijs toelaten (dat is zeker niet gegarandeerd, ook als de politie het in eerste instantie aanneemt) en dan kun je eventueel een tegenaanvechting m.b.t. schending van privacywetgeving rekenen. Bovendien moet je als getuige (ook als betroffen persoon die aangifte doet, ben je getuige) verplicht voor de rechtbank verschijnen. Allemaal verloren tijd die je veel zinvoller kan investeren.

Ja, er zijn echte aso's op de weg die je het bloed onder de nagels kunnen halen. En ja, die zouden beter geen rijbewijs meer mogen hebben. Echter is het niet zo eenvoudig iemand aan te klagen. Zeker niet als je alleen in je auto zit. Het wordt makkelijker als je een paar passagiers mee hebt die allemaal willen getuigen, dan heb je een goede kans. Met alleen een video en jezelf als enige getuige heb je in Duitsland een erg geringe kans en mogelijk schiet je daarbij ook nog in eigen doel. Zonder video heeft het natuurlijk alleen al helemaal geen kans van slagen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » wo 18 mei 2022, 11:55

SnarfFlevoland schreef: wo 18 mei 2022, 10:41 Ook als direct betroffen persoon kan je beter maar diep ademhalen en de zaak vergeten.
Het klinkt bijna als zedendelicten en #metoo-ervaringen. Het is kansloos bij de rechter, dat is nu eenmaal hoe het gaat, tel maar tot tien. Hoewel er natuurlijk een nogal fundamenteel menselijke waardigheids-verschil zit tussen zedendelicten en sexisme enerzijds, en de onaangename dagelijkse ervaring met razers anderzijds, lijkt aandringen op betere normen lijkt de enige echte oplossing die kan werken. Het Duitse equivalent van art 5 WVW -gevaarzetting- werkt duidelijk niet zoals zou moeten.

Kun je kiezen tussen een #metoo-achtige maatschappelijke discussie die de razers nou eens lang en uitgebreid neerzet als slechteriken of hard snoeien in de trajecten en tijdstippen waarop Freie Fahrt toegelaten is.

Plaats reactie